PDA

Se full versjon : Kloning av hest!

Telenor
27-12-2007, 01:06
Hva synes du om kloning av hest?

Selv håper jeg det ikke blir mer av en det allerede er blitt, skummelt og tukle med genene.. Og formålet med kloninga virker mest som det er for å tjene penger, få gode konkuranse hester etc.

Jeg håper IKKE det blir framtidens avl for å si det sånn..:rolleyes:

Andres meninger?

Legger med en liten filmsnutt fra VG, Royal Blue Boon 2, klonet superføll!

http://atvs.vg.no/player/?id=2806

IngvildK
27-12-2007, 01:12
Kloning er noe som i mine øyne bare hører hjemme i filmer.. Det får være måte på å tukle med dyr og avl, det gjør vi nok av fra før!

Telenor
27-12-2007, 01:18
Jeg får en litt sånn romvesen sciense fiction følelse av det og! :S

Lene & Liandor
27-12-2007, 01:39
er helt i mot det! Jeg har hørt om de sæd bankene i usa, bare for mennesker.. At damer bare kan gå inn å kjøpe sæd til å befrukte seg selv elns.. Også kan de velge (via hvilken sæd de velger) hvordan hårfarge, øyenfarge, egenskaper, personlighet osv. ungene dems skal få. Jeg må bare si: Herregud. Hadde dere likt hvis dere fikk vite at dere var gravide, at du kunne bare gått på datan din og valgt hvordan babyen din kom til å se ut når den var 9, 13, 16 og 18 år? Jeg skjønner ikke hva som er morsomt med det! Og samtidig synes jeg det er helt feil.

Jeg synes vi mennesker drar ting alt for langt. Greit vi har blitt super smarte i forhold til hva vi var før, men å gå inn å tukle med gener og slikt, anser jeg som å kludre med hele verden nesten. Samme med hester.

Hvor gøy er det at folk med mange millioner kan bare betale et par mill. også får den spessiallagd, en hest som kommer til å slå absålutt alle ned i støvlene? Tror det da tilslutt kommer til å finnes veldig mange som ikke har peiling på hester, eller som er interessert enn å gjøre noe annet enn å trene hestene.

Avl er på en måte slikt det også, men på en mye mye mildere måte etter min mening. Da bare prøver du å forbedre egenskapene etter rytterens ønske om å få en hest med en egenskap (som oftest ikke noen som prøver å avle frem den perfekte hesten som vinner alt innen alle grener osv.) Men blir noe lignende..

Jeg tror som litt skrevet ovenfor.. at dette kan bli ren katastrofe.. Jeg tror det hele kommer til å ende opp med masse krangler, konflikter, pengegalskap, hester kommer i hendene til ufine eiere..

Lopke
27-12-2007, 01:40
For det første så tivler jeg på at kloning vil bli "allemannseie". Dette koster flesk og gjøres vel kun på hester i millionklassen.
Dessuten så er det netopp bevist at hester på tross av super avstamming ikke har så mye å si for avkommets prestasjoner, derimot treningen som er grunnlaget for dette.
At noen kjøper netopp topphester og får dem frem er resultat av god økonomi og rette treningsforhold og self en hest som ikke har eksteriøre begrensninger.

Så folk kan klone i vei alt de vil. Det vil ikke garantere en superhest, da prestasjonen ikke nødvendigvis ligger i hestens DNA. Og akkurat derfor tviler jeg på at dette er fremtiden.

Egentlig ser jeg ikke det store etiske problemet i å klone dyr heller.. Alt blir anderledes når man overfører teorien på mennesket av en eller annen grunn. ta avlivning f.eks.
En syk hest slaktes for hestens skyld. Et menneske kan råtne opp på sykehjem i en alder av 50 år og alzheimers.. hvem er det mest synd på?
Men man avliver jo ikke bare mennesker, og man kloner dem heller ikke. Så igjen, synes ikke det er det store problemet på dyr egentlig. Dyret aner intet.

Karoline og gutta
27-12-2007, 01:47
Enig med Marianne..Er jo mer en gener som gjør en hest supergod-for,trening,lynne osv... Er ikke sikkert det føllet blir supergodt,mye som spiller inn...

Uansett så liker eg ikke kloning,syns ikke vi skal tukle med naturen på den måten...

IngvildK
27-12-2007, 01:47
er helt i mot det! Jeg har hørt om de sæd bankene i usa, bare for mennesker.. At damer bare kan gå inn å kjøpe sæd til å befrukte seg selv elns.. Også kan de velge (via hvilken sæd de velger) hvordan hårfarge, øyenfarge, egenskaper, personlighet osv. ungene dems skal få. Jeg må bare si: Herregud. Hadde dere likt hvis dere fikk vite at dere var gravide, at du kunne bare gått på datan din og valgt hvordan babyen din kom til å se ut når den var 9, 13, 16 og 18 år? Jeg skjønner ikke hva som er morsomt med det! Og samtidig synes jeg det er helt feil.

Jeg synes vi mennesker drar ting alt for langt. Greit vi har blitt super smarte i forhold til hva vi var før, men å gå inn å tukle med gener og slikt, anser jeg som å kludre med hele verden nesten. Samme med hester.

Hvor gøy er det at folk med mange millioner kan bare betale et par mill. også får den spessiallagd, en hest som kommer til å slå absålutt alle ned i støvlene? Tror det da tilslutt kommer til å finnes veldig mange som ikke har peiling på hester, eller som er interessert enn å gjøre noe annet enn å trene hestene.

Avl er på en måte slikt det også, men på en mye mye mildere måte etter min mening. Da bare prøver du å forbedre egenskapene etter rytterens ønske om å få en hest med en egenskap (som oftest ikke noen som prøver å avle frem den perfekte hesten som vinner alt innen alle grener osv.) Men blir noe lignende..

Jeg tror som litt skrevet ovenfor.. at dette kan bli ren katastrofe.. Jeg tror det hele kommer til å ende opp med masse krangler, konflikter, pengegalskap, hester kommer i hendene til ufine eiere..

Det er jo noe helt, helt annet, kan ikke sammenlignes med kloning det!

Lopke
27-12-2007, 01:48
Jeg har hørt om de sæd bankene i usa, bare for mennesker.. At damer bare kan gå inn å kjøpe sæd til å befrukte seg selv elns.. Også kan de velge (via hvilken sæd de velger) hvordan hårfarge, øyenfarge, egenskaper, personlighet osv. ungene dems skal få. Jeg må bare si: Herregud. Hadde dere likt hvis dere fikk vite at dere var gravide, at du kunne bare gått på datan din og valgt hvordan babyen din kom til å se ut når den var 9, 13, 16 og 18 år? Jeg skjønner ikke hva som er morsomt med det! Og samtidig synes jeg det er helt feil.

Dette blir tatt litt ut av sin sammenheng. Dette er ikke kloning, men mer "selektiv avl". Om jeg skulle ha en sæddonor, ville jeg da så klart vite hvilken hudfarge mitt fødte barn får.
Og ang personlighet og egenskaper (håper du mente talenter eller noe) så er dette nok mer et resultat av miljø.
Dessuten så er en liten dråpe sæd et mangfold av sædseller.. man kan ikke garanterer noe som helst. Ellers ville alle søsken ha samme talenter og se like ut. Når man blir inseminert putter de ikke bare inn 1 sædselle liksom..

Hva skulle en mangemillionær kjøpe en millionpåkostet superhest bruke den til ellers da om den ikke skulle trenes til sitt formål?
Dessuten er prestasjoner ikke nødvendigvis resultat av superavl.
Og et eller annet sted tror jeg at folk som kaster en mill etter en hest, har litt peiling på hest eller forhører seg med slike folk.

Jeg tror det hele kommer til å ende opp med masse krangler, konflikter, pengegalskap, hester kommer i hendene til ufine eiere..

Men dette skjer jo allerede.. har da lite med hestens avstamming å gjøre men personene rundt..

jilmavi
27-12-2007, 08:48

Du kan spleise gener så mykje du vil, det er jo aldri nokon garanti for at hesten vert ein superhest. Du kan klone verdas beste løpshestar, men framleis ende opp med ein middelmådig hest. Genene har jo ikkje alt å seie. Kanskje er det ikkje berre genene som gjer ein løpshest, men òg oppveksten og treninga. Eg kan faktisk ikkje sjå for meg at kloning av hestar kjem til å bli veldig utbreidd med det første. Som Lopke seier er det ekstremt dyrt, og det er framleis eit sjansespel.