PDA

Se full versjon : Boots for første gang. Hvilke, hvor, hvordan?

Mandarinhest
26-12-2007, 17:35
Tenker masse på det å kjøpe boots. Er utrolig med holke her og det er umulig og komme seg ut på ordntlig tur i disse dager. Tror dere det er ideelt?

Brådd boots finnes vel?

Hvilke bure jeg kjøpe? Hvilken størrelse(passform?)? Hvor får jeg kjøpt?

Hvordan reagerer hesten den første gangen de kommer på?

Linda
26-12-2007, 18:52
Jeg har ingen erfaring med boots med brodder.., enda. Men skal kjøpe det.

Jeg har bare erfaring med to typer boots, og klarer ikke helt bestemme meg for hvem jeg liker best.
De første jeg kjøpte(Easyboot Epic), veit jeg noen synes kan være litt vanskelig å få på, selv har jeg ikke hatt noen problem med det. Jeg synes de er fine, små og nette, og sitter veldig godt.
På denne siden finner du de, og en del andre boots: http://www.tofhesteutstyr.no/index.php?cPath=12_23.
De andre jeg har er Simple Boots, er veldig fornøyd med de også. De er veldig enkle å få av og på. Det jeg synes er litt dumt med de er at de er så store, ser veldig store ut. Virker også som om de er litt store til hesten min, men jeg skal ha riktig størrelse. De får du kjøpt her: http://www.barfothest.com/.

Hvem størrelse du må ha er vanskelig å si, du må nesten måle hoven til hesten din.
Hvordan du skal måle står på begge de sidene.

Ingen av mine reagerte i det heletatt første gang med boots på.

Mandarinhest
26-12-2007, 19:49
Simplebootsene ser fine ut.

Men hvilke er best? :) Synes de med den vieren(easy boots) ser litt halvferdige ut. Hvordan funker den stramningmetoden?

Synes simpleboots så mer behaglige ut på det punktet.

Harneshaug
26-12-2007, 20:00
Har Delta boots jeg, elsker dem!!!! Har prøvd Epic, Bare og Boa men Delta er soleklar favoritt.

Mandarinhest
26-12-2007, 20:02
Hvor finner jeg de da, Harneshaug?

Rikke
26-12-2007, 20:08
Jeg har Old Mac's Generation 2 til gampen jeg har nå. De sitter kjempefint når de er i rett str og er utroolig lette å få på!
Tof Hesteutstyr (http://www.tofhesteutstyr.no) har dem. Koster 1500 pr par, men synes virkelig de er verdt prisen.

Så kommer broddene i tillegg da.

Chevaleresse
26-12-2007, 20:22
Hovtrimmeren min kommer utover en gang i begynnelsen av januar, og han har alle størrelser av simple slik at du kan prøve å se hvordan det passer. han kan også brodde dem om du vil det ( koster litt ekstra). Men det blir vel kanskje litt seint for din del? Har simple, easy boots bare og easy boots epic. Veldig greit men simple, enkle å få påog sitter veldig bra til tross for at mine er litt store. Bare sitter også veldig bra, men er litt verre å få på.

Mvh Torill

Linda
26-12-2007, 21:46
Simplebootsene ser fine ut.

Men hvilke er best? :) Synes de med den vieren(easy boots) ser litt halvferdige ut. Hvordan funker den stramningmetoden?

Synes simpleboots så mer behaglige ut på det punktet.

Simple er veldig fine :) Jeg skal kjøpe meg fem par til med boots, og da går jeg for enten Simple eller Delta.

Hvem av de på Tof som er best veit jeg ikke, men hvis du skulle hatt noen av Easybootsene, ville jeg valgt en med Gaiter. Gaiter er den man fester på selve beinet til hesten.
Stramingsmetoden? Tenker du på den vaieren? Det har funket bra det syns jeg, ikke vanskelig å få til. Den kan visst ryke da, men det er mulig å feste på ny.
Min er like fin(trur jeg), og jeg har brukt bootsa en del ganger.

Linda
26-12-2007, 21:48
Hvor finner jeg de da, Harneshaug?

Svarer jeg ;) Vipen til hun som selger de finner du her: http://vip.hestemarked.no/vip.asp?ID=12998

StineJ
26-12-2007, 22:15
jeg har et par boa boots. har nesten ikke brukt de, for det har liksom ikke vært behov. han reagerte ikke på å få de på seg (bare luktet litt, men fant ut at de ikke var farlige). de er veldig greie å få av og på. har ikke prøvd å brodde dem, men det var planen hvis det skulle bli for glatt for han.

Mandarinhest
26-12-2007, 22:22
Hmmm.. De delta så fine ut også! Gode brodder også!

lukka, solfari og greta
28-12-2007, 00:44
jeg vurderer å skaffe meg boots, pga glatte veier.. Noen som vet hva som er best av easyboot og easyboot bare? positivt og negativt..

men noe jeg lurer litt på her:

Målene på høvene til hoppa mi:
Høyre bak: lengde 12 cm, bredde 10,5cm
Venstre bak: lengde 11,8 cm, bredde 10,4cm
Høyre foran: lengde 11,6 cm, bredde 10,9cm
Venstre foran: lengde 11,4, bredde 10,8cm

Noen av målene kan jo være +- noen millimeter, men så og si korekt skal dette være. hvilken av str ville dere ha valgt?

Størrelse Bredde Lengde
#Pony 78-85mm 85-92mm
#000: 86-97mm 93-105mm
#00: 98-110mm 106-117mm
#0: 111-116mm 118-124mm
#1: 117-123mm 125-130mm
#2: 124-130mm 131-140mm
#3: 131-139mm 141-150mm
#4: 140-150mm 151-163mm
#5: 151-163mm 164-174mm
#6: 164-175mm 175-188mm
#7: 176-192mm 189-195mm

#00 passer så og si, men ene hoven til lukka er noen millimeter for lang=/ så er litt i tvil..

Mandarinhest
29-12-2007, 22:27
Men hvordan funker de med pigger på is? Får man godt tak som med vanlige sko?

Asbjørg
30-12-2007, 14:32
Men hvordan funker de med pigger på is? Får man godt tak som med vanlige sko?

Begyner å bli lenge siden jeg har ridd skodd hest med brodder nå, så å sammenligne skal jeg la være. Bruker en del boots med brodder nå, og det går hvertfall fint å trave og galoppere på blankisen. Mulig at jernsko med brodder kan være hakket bedre pga at de er hardere kanskje? Nåvel, blir bare spekulering! Til mitt bruk fungerer hvertfall boots med brodder godt:)

lukka, solfari og greta
30-12-2007, 20:35
ingen som kan hjelpe meg med str?

Har nemlig en jeg kan kjøpe boots som bare har vært brukt 2-3 ganger, så hadde vært suupert om noen kunne ha hjulpet meg:) hun sier nemlig at de absolutt ikke må være for store, og jeg har ikke mye peiling, så vil bare høre litt her inne og =)

Chevaleresse
30-12-2007, 23:02
Ser ut til at du kan bruke 0 foran i allefall. Kanskje du får på 0 bak også, men da må tåa kortes inn en del. Om det ikke går, kan du kjøpe str 1, og legge i såler evt.

Mvh Torill

lukka, solfari og greta
31-12-2007, 00:16
Ser ut til at du kan bruke 0 foran i allefall. Kanskje du får på 0 bak også, men da må tåa kortes inn en del. Om det ikke går, kan du kjøpe str 1, og legge i såler evt.

Mvh Torill

mener du ikke 00?

Maren+Merkur
26-01-2008, 17:53
Ponnisen min bruker Easy Boots, den vanlige nye modellen. Kjempegeniale, er vell de som er mest anbefalt til utebruk eller laange distanseritt? Kan gli av når han går i dyp søle, men skal kjøpe gaiters (til å holde dem bedre på) og da blir det nok bedre¨.
Men bootsa sammen med Comfort Pads (som man legger oppi) har helt klart hjulpet på høvene. For det første er han ikke sårbeint mer og "tørr" å sette ned hoven på den riktige måten (heel, flap, toe) og når han går mer på denne måten, får man bedre sirkulasjon i hoven, som igjen fører til at strålen blir mer støtdempende og vekten blir fordelt mer over hele hoven. Padsa hjelper også til med dette.

Lette og få av og på er de og:)

Harneshaug
26-01-2008, 18:35
Unnskyld... glemte tråden!!!

Marika her inne på FH er forhandler av Delta, hun kan hjelpe deg med alt du lurer på :)

Karen
26-01-2008, 18:46
snust borti mye gjennom tiden:p
Bla. Boa, Easyboots og Old Mac's.
Easybootsen er noe herk og få av og på, tro meg, har flere ganger slitt med dette i flere timer, spessielt vansklig på vinteren. Liker heller ikke "klørne" inni. Old Mac's var noe enklere å få på, men utrolig store og klumpete, neppe behagelig..

Marika
28-01-2008, 16:37
Hei
Har oppgradert hjemmesiden min.
Her ligger bl.a info om Delta boots som jeg selger.

Marika