PDA

Se full versjon : flappsko?

cath
26-12-2007, 08:15
Hvordan fungerer disse? Postive og negative sider ved disse skoene?
Finnes de med pigger?

Anita&Svarten
26-12-2007, 10:47
Ene stellehesten min hadde det en periode. Mener at hun hadde pigger på sine.. Ingen negative erfaringer med det, men husk på å "brette opp" og renske ut under flappskoen og, så ikke det blir liggende masse dritt der..

smulemor
26-12-2007, 11:22
flappsko ???

Marthe
26-12-2007, 11:29
Haha. Jeg ser for meg sånne flip-flopper på hester jeg nå x) Noen som har bilde av en flappsko?

smulemor
26-12-2007, 11:29
Haha. Jeg ser for meg sånne flip-flopper på hester jeg nå x) Noen som har bilde av en flappsko?

var nettopp det jeg gjorde og :D

Eva
26-12-2007, 20:27
Her er flappsko:

http://user.tninet.se/~seu245f/Bilder/Flapp.jpg

Om man bruker sko med pigger, får man jo pigger :)

smulemor
26-12-2007, 20:29
aha... hva er hensikten ?

jen86
26-12-2007, 20:54
vi har veldig dårlige erfaringer med slike på ei travemerr... drakta ble helt knust/borte.
torkil heidenberg kaller disse skoene "draktdrepere"
anbefales ikke!

cath
26-12-2007, 21:09
Eva: Men tror du det er nok med piggsko og pigger kun "foran"?

Eva
26-12-2007, 21:22
Det kommer jo helt an på føreforholdene? Is og nedoverbakker kan gjerne bli i overkant spennende. Så bør man ha pigger som bygger omtrent like mye ut som plasten, men ikke FOR lange, for da blir draktene plutselig for lave og ikke for korte. Ellers vil vel hesten helst ake rundt på plasten og piggene ikke få tak i annet enn oppoverbakker?

Kanskje det er best å vente til våren, sette på vanlige plastsåler, eller...Spørs vel hvorfor du vil prøve med dem?

Hovslager
27-12-2007, 13:34
De kommer med pigger på "flappen" også.

Hensikten med skoen er friere hovspill. (Veldig mange hester ville fungert bra på tåsko. Det kreves skoing hver annen uke, og er nok derfor valgt bort av mange av økonomiske årsaker.)

Flappsåler er å ta tåskoen "ett hakk opp" i beskyttelse iogmed det er en såle som beskytter hovens underside.
Pigger i sålen er noe ustabilt i mine øyne.

Tåsko er vel verdt forsøk om man vurderer barfot, men er noe usikker om hesten tåler bruken.

Siv:dusk:

LisaFi
27-12-2007, 13:43
Har hørt noe kritikk som går på at hester får haltheter i strålebein/hovebein pga disse. Husker ikke begrunnelsen.

Har vært borti endel sånne selv, hatt stort sett gode erfaringer med dem. Fine til klønete unghester som tråkker på skoene i eininga også.

Eva
27-12-2007, 22:29
Har hørt noe kritikk som går på at hester får haltheter i strålebein/hovebein pga disse. Husker ikke begrunnelsen.

Har vært borti endel sånne selv, hatt stort sett gode erfaringer med dem. Fine til klønete unghester som tråkker på skoene i eininga også.

Kan ikke være pga for mye trykk da?

Vi fikk hjem en hest med ankersko. Han var så øm under beina pga disse at det var helt forferdelig. Og hvorfor det i det hele tatt var skodd med ankersko, kunne vi heller ikke fatte...Han hadde aldri gått med det tidligere...

jen86
27-12-2007, 22:46
Ankerskoene er jo et kapittel for seg selv... Dette er i utgangspunktet et sykebeslag, som brukes bl.a. om man har mistet BEGGE drakthjørner.
Hvordan travfolket har kommet på å bruk disse til løpsbeslag, lurer jeg veldig på...
Skrekkemseplaret er jo de med to broddhull bakerst på "tunga". Tenk DET trykket (bråstopp!) på strålen!!!
Helt forferdelig...

Marthe
27-12-2007, 23:54
Men altså. Hva er egentlig meningen med å bruke slike? :)

Edit: Hilsen en som ikke leser hele tråden før man poster spørsmål x) Fant det ut.

Hovslager
28-12-2007, 16:10
Hvordan travfolket har kommet på å bruk disse til løpsbeslag, lurer jeg veldig på...

Travfolk kommer fra den ytterste amatør til den mest eminente. Meget viktig å ikke samle disse i samme pose.
Om hesten løper fortere med ankersko en andre sko, velger man fort det. Travhester sprinter rundt med det utroligste på beina. Noen fordi de løper fortere, flere fordi noen vant med slikt beslag. (Les første setning igjen...)

Det er ikke noen andre steder å sette i broddene bak enn på "tunga".

Siv :wav:

jen86
28-12-2007, 16:14
Joda, du har selvsagt rett i det... Men generelt, da, så kan man vel si at det finnes mange "travfolk" som setter mye rart på høvene til hestene sine, og det er ikke bare amatører!!!
Nei, det er jo ikke noen annen plass bak, men det blir vel ikke noe mer riktig likevel??

Hovslager
28-12-2007, 16:23
Evig utfordring det å vurdere hvor riktig det er å sette på beslag. Uansett beslag egentlig. (Og nei, jeg har ikke svaret på hva som er riktig.) Det er riktig om hesten blir frisk/bedre av beslaget, blir dyret verre er det FEIL.
Belastning ved itramp må konstant vurderes.

Siv

Marte+Quicky
28-12-2007, 17:50
Quicky fungerte best på flapsko i løp. Ergo, jeg har positive erfaringer med de.

Man må bare passe på å ikke sko med flap hele tida, jeg byttet ut med jern jevnlig.

LisaFi
29-12-2007, 22:24
Hvorfor byttet du da, Marte? Har jo sett bilder av Thai tanic i løp med slike også, så vektmessig kan de jo ha en funksjon...

Men klarer ikke helt bestemme meg for om jeg tror de er stabile eller ustabile å trene på, og om det ER en fordel eller ei med den "flappingen" om du forstår hva jeg mener... ;)

cath
30-12-2007, 08:49
Ang tå sko, hvordan skal man gjøre det i overgangen sko-hov? Har kun brukt tå sko på unghester som har hatt veldig høye drakter. Ble da anbefalt å sko med tå sko slik at den da ville slite ned draktene sine selv. Men da ble tå skoene satt på slik at hesten sto i en "nedoverbakke" fordi skoen bygde en del.

Hovslager
30-12-2007, 16:59
Tror man kan si at flappskoen er ustabil. I og med den "flapper". Kjipp Kjapp skoen (til mennesker) er ikke særlig stabil den heller.

Min oppfatning er at tåskoen bør felles inn i veggen. Begynner man med bakoverbrutt akse, ser ikke jeg det som heldig.

Siv

cath
30-12-2007, 20:21
Men da må skoen være veldig tynn, eller hesten må ha en del hov å ta av i tåa? Om jeg skjønner det riktig:) Du har ikke et bilde som viser en hov med tåsko?

Hovslager
30-12-2007, 22:31
Har desverre ikke bilde. 6-8 mm er vel vanlig tykkelse skulle man tro. Viktig at tåaksene er på plass uansett hva slags beslag man vil ha.

Siv

Marte+Quicky
30-12-2007, 22:31
Hvorfor byttet du da, Marte? Har jo sett bilder av Thai tanic i løp med slike også, så vektmessig kan de jo ha en funksjon...

Men klarer ikke helt bestemme meg for om jeg tror de er stabile eller ustabile å trene på, og om det ER en fordel eller ei med den "flappingen" om du forstår hva jeg mener... ;)

Jeg brukte flapsko i løpsperiodene, og så fikk hu på jern i pausene/treningsperioder.

Syntes høvene ble dårligere av å bruke de, både hovveggen og strålen ble dårligere, og jeg tror hoven fikk litt for lite luft om du skjønner hva jeg mener. Derfor byttet jeg på med å ha jern og flap. Men samtidig fungerte hu jo best på de i løp så..

Har hørt at det kan slite på senene også. Om det stemmer vet jeg ikke men..