PDA

Se full versjon : Bare tå-brodder bak?

Silje og Tindra
25-12-2007, 16:42
Skrev opprinnelig om dette på isis-snikksnakk, men kanskje andre vet noe om det - travfolk kanskje?

Menja er skodd med bare to brodder bak, og disse er fremme. De bakerst er slipt ned. Hvilket formål har dette? Annet enn at vi glir ekstra godt i bakker? ;-)

Astrid
25-12-2007, 18:30
En islandshest-skoer som skor noen hester i stallen vår sa at hestene snublet mindre eller noe sant..

Liz
25-12-2007, 18:41
Det må jo bli vannvittig skjevt for hesten da? Omtrent som om vi skulle ha "helene" på sko med høye heler fremme.

Shadowfax
25-12-2007, 18:47
Kan ikke si jeg heller skjønner hvor man vil med den der...
Du får ringe og spørre?

Hanna
25-12-2007, 19:18
lukas går snart også sånn - pga det harde underlaget begynner de bakerste å bli nedslitt. ikke vet jeg hvorfor de slites fortere, men..

Silje og Tindra
25-12-2007, 20:01
Hun snubler ikke. Får prøve å få tak i mannen, så jeg får et svar.

Therese
25-12-2007, 20:20
Er det bra at det er så skeivt da? Jeg tenker at det burde være lik lengde på alle broddene - på alle skoene.

Silje og Tindra
25-12-2007, 20:33
Det er jo ikke skjevt, det er bare to brodder, ikke fire. :-)

Therese
25-12-2007, 20:40
Jo, men det er vel høyere forran da?

Silje og Tindra
25-12-2007, 20:42
Det går jo islandshester gjerne med fra før av. 10 mm foran, 8/6 mm bak og så videre. :-)

Therese
25-12-2007, 20:53
Ok, jeg har ikke peiling på isis :)

LisaFi
25-12-2007, 22:28
Vel, barfotfolket som mener at hesteb virkelig skal lande på hælen, vil nok være fornøyd om hesten SLITER ned piggene i hælen først i alle fall...?

For min del høres bare tåpigger ustabilt ut. Ville ikke ridd med såpass lite "tak", hesten bør føle seg trygg på å ikke skli for ikke å bli stiv i gangen.

insolita
25-12-2007, 22:31
Det går jo islandshester gjerne med fra før av. 10 mm foran, 8/6 mm bak og så videre. :-)

Jeg tror hun mener bak på hoven? Når du hever i tåa så "synker" draktene ned. Det vil være en høydeforskjell i forhold til om du hadde skodd vanlig. Jeg synes ikke noe om å lage slike høydeforskjeller.

ToOone
25-12-2007, 22:37
Vel, barfotfolket som mener at hesteb virkelig skal lande på hælen, vil nok være fornøyd om hesten SLITER ned piggene i hælen først i alle fall...?

Ja,hællanding er bra,men ser ikke for meg at overrullinga er særlig behagelig med pigg i tåa.. ?? Så ikke alternativ her nei...(i boots:p )

Kurre
25-12-2007, 22:37
Mener du at den har kun brodder i draktene?
Eller i tåa?
Eller bare på frambein/bakbein?

*Nina skjønner ikke*

ToOone
25-12-2007, 22:38
Mener du at den har kun brodder i draktene?
Eller i tåa?
Eller bare på frambein/bakbein?

*Nina skjønner ikke*

Kun i to pigger i tåa på baksko:mrgreen:

Kurre
25-12-2007, 22:45
Kun i to pigger i tåa på baksko:mrgreen:

Men det er jo aldeles på trynet?:confused:
OM man skulle fjerne noen brodde måtte det jo være nettopp de i tåa for å minimere tråkke risk om man har en hest m lange bakbeinssteg og slike tendenser eller lignende...problemer m tråkkskader i passen eller...

men bare brodder i tåa?
Au,sier vinklene da...:confused:

Lopke
25-12-2007, 23:40
Hørtes ikke behagelig ut..

Silje og Tindra
26-12-2007, 00:29
Er det såpass at jeg bør ringe og få han til å komme og rette det opp? Fordi jeg ikke er interessert i å ha det (jeg har jo ikke bedt om det)? Hun virket ikke veltilpass når hun løp alene ute i dag heller .. :-(

Kurre
26-12-2007, 00:33
Hadde vel spurt om hvorfor ihvertfall...

embla
26-12-2007, 00:34
Kan du ikke bare skru ut de i tåa og sette de i draktene? Eller er det klink?

Kurre
26-12-2007, 00:36
Om de i draktene er slipt ned vil det vel være vanskelig?

Silje og Tindra
26-12-2007, 00:36
Det er sånne som sitter fast, så vidt jeg kan se. Siden de to bakerste er slipt ned, og ikke tatt ut.

embla
26-12-2007, 00:40
Hvem i all verden setter på vintersko med ferdigslipte brodder....? Høres ut som han hadde dette ukurante paret liggende, skrudde i tåbrodder og tenkte pytt pytt, da fikk jeg brukt de skoa...

Nei, få satt på nye sko, om det ikke går an å skifte brodder på de som sitter på dyret....

Silje og Tindra
26-12-2007, 00:43
Ok, jeg ringer i morgen - 2. juledag eller ikke. Men.. Er dette noe jeg skal betale noe for, for eventuelt å få det fjernet? Lappen min til hovslager så noe sånn som dette ut: "10 mm frem, 8 mm bak. Snøsåler dersom høvene er i god nok stand. Har behandlet som avtalt. Passaktig". Altså, dette er ikke noe jeg har bedt om - og om det er noens fiffige idé at hestene skal være uten brodder helt bakerst, så har jeg i allfall ikke bedt om det..?

insolita
26-12-2007, 00:48
Jeg kunne forstått sko med i utgangspunktet 6 brodder der de i tåa var fjernet for raskere overrulling, men bare i tåa høres veldig merkelig ut. Jeg ville ringt han og gitt han beskjed om at han kunne dra bakskoa av og sette på noen nye slik du vil ha de, og det kostnadsfritt.

Det eneste er at han kanskje skulle rette opp at hun var passaktig, og jeg kan for lite om isiser til å vite noe om det kan ha noe for seg, men om han mener at hovvinkelen i utgangspunktet er gal, så er det da bedre å forsøke å rette den opp enn å slipe vekk broddene bak.

Silje og Tindra
26-12-2007, 00:52
Han skodde med fire brodder bak sist gang, og da skrev jeg også at hun var pass-aktig. Uten at jeg kan så voldsomt mye om dette, så har vel det mer med lengde/overrulling og greier å gjøre. Og ettersom jeg har skjønt nå, så skulle det i såfall ha vært tåbroddene som var borte, og ikke draktbroddene om man skulle rette opp for en passaktig hest.

embla
26-12-2007, 00:56
Som jeg skrev på den andre tråden kan bare brodder i drakta å bakskoa virke positivt for hester som skyver fra for mye og bærer for lite.

De "slurer" litt i frasparket uten tåbroddene, og dette gjør at de korter opp steget noe bak. Som igjen kan være positivt for passtakt.

Om hesten går på mjukt underlag, har vel ikke broddeforskjellen så mye å si, i alle fall ikke for noen dager. Sånn hvis du ikke har lyst til å gjøre deg upopulær hos smeden og piske han ut 2.juledag:)

Silje og Tindra
26-12-2007, 00:58
Oddsen for at jeg får tak i den hovslageren de første to ukene jeg prøver å ringe er heller minimal uansett. ;-) Underlaget her er type murstein. Det er frost og bar bakke, med en god del tynn is..

Tassen
26-12-2007, 03:03
Jeg mener det ikke er så veldig bra at skoen får bli sånn.
Hoven blir skev og leddene har ikke så veldig godt av det.
Har du prøvd klinkbrodder? Det er veldig sterke i forhold til skrubrodder? (hvis du ikke har klink allerde da=)

Hesten min går med to brodder bak på framskoen (fordi de foran er nedslitt) Det er ikke særlig bra for han.

Silje og Tindra
26-12-2007, 17:18
Jeg tror jeg skal gå og legge meg ned, og sove til neste år på denne tiden. Hver dag siden lille julaften har jeg rensket bein og sett de høvene, og hver dag har jeg vært like skråsikker på og irritert over tå-broddene. Helt til jeg skulle sjekke høvene en siste gang før jeg skulle ringe til hovslager ...

Hahaha. Hesten har ingen brodder foran. :roll: De er bak. :herregud: Jeg skammer meg. Beklager denne unødvendige tråden. Dette er vel bevis for hvor feil man kan tenke og se når man først har fått noe for seg ...

Ljósi
26-12-2007, 17:22
Kniiis:) fort gjort;)

Therese
26-12-2007, 17:30
Jeg tror hun mener bak på hoven? Når du hever i tåa så "synker" draktene ned. Det vil være en høydeforskjell i forhold til om du hadde skodd vanlig. Jeg synes ikke noe om å lage slike høydeforskjeller.

Det var slik jeg tenkte ja.

Men nå var det vel oppklart :) Hehe.

Shadowfax
26-12-2007, 18:20
:rofl:

Da ble det jo greit løst :lol:

embla
26-12-2007, 23:24
Hihi, for en fantasi, hvordan klarte du å inbille deg at broddene var *slipt ned*, faktisk....

:D

Silje og Tindra
26-12-2007, 23:53
Det er det eneste som stemmer da, Embla. Broddene frem er slipt ned. Ser ut som et par brodder som har gått noen måneder på bar asfalt. ;-)

embla
26-12-2007, 23:54
Å ja, bare bytta litt rundt på dem i hodet :D

Fantastisk :)