PDA

Se full versjon : Det er ikke alltid like lett å være liten plugg

Tone Kristin
22-12-2007, 00:59
I dag har Herkules lært to ting:

1. Han er sterkere enn mennesket.
2. Mennesket kan bli fryktelig, fryktelig sinna. Og da er det best å holde seg unna...

Jeg er seriøst i beita på den her jeg altså... Adferd er ikke det jeg er flinkest på her i verden, og jeg innser nå at jeg har vært sinnsykt heldig med de hoppene jeg har hatt. Laura var en klok gammel dame som lærte meg hva og hvor, og ikke minst hvorfor og hvordan, Florence krøp jo oppover veggene om jeg bare så skarpt på henne (Ergo, jeg rakk aldri å bli sint), og Lolita gav blanke f i temperamentet mitt. Felles for alle er at de var alle svært høflige damer, som gav meg armrom.

For det er noe herr Plugg ikke har skjønt: Mennesket vil ikke ha 500 brodder og pels oppå seg til enhver tid http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/a025.gif . Men, den vanlige reaksjonen min på dette er først å kremte, så øse meg opp, for så å smelle til. Florence datt sammen bare jeg kremtet, de to andre har jeg noen ganger måttet gå opp til nivå 5 på, men de har alltid tålt det! Og viktigere, de har tatt poenget. Men, kremt og oppøsing gir ingen effekt på Herkules, og når det smeller så blir han kjempesjokkert, og etterpå kjemperedd. Jeg så en skjelvende hest, så forvirret og redd at han ikke visste om han skulle stå helt helt rolig, eller prøve atter en gang å gå unna, og det skremte meg http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/e015.gif . Jeg er ingen stygg person med hestene mine, men noe av grunnen til at jeg har falt for hopper med sterk psyke er nettopp fordi de tåler min noget skarpe, og til tider hissige fremtoning...

Nå er jo dette en hest jeg låner i ferien, og jeg vil gjerne ikke forandre han så alt for mye. Eieren (En mann på 1.80) er strålende fornøyd med hesten som den er. Jeg vil bare ha en liten meter rundt meg når jeg holder på med ting jeg. Og helst en hest som kan stå stille i mer enn 2 sekunder av gangen. Og jeg er helt blank på hvordan jeg skal gå frem. Jeg vil ikke skremme han for å få oppmerksomheten hans, men det virker som den eneste løsningen akkurat nå.

Han er også en frustrasjonsbiter. Dvs, han veiver med tenna, men biter ikke til. Dette er også noe jeg vil ha vekk. Jeg tror kanskje det er et symptom på at han ikke føler seg helt trygg på meg akkurat nå, og at det kanskje klør i tenna på'n. Han er 5, de skal vel være ferdig med tannfelling da?

Jeg har ikke ridd årntli på han enda, det sparer jeg til i morgen. Men jeg troooor ikke det skal være noe stort problem å få til det jeg vil derifra. Han virker utrolig følsom så lenge han får signaler han kan og forstår, og kan relatere seg til. Så, med bedre sal og dressurpisk, så tror jeg nok vi kan få en forståelse for sjenkler rimelig kjapt. Det er mest fra bakken jeg plages.

Kjære julenisse, det jeg ønsker meg mest til jul nå er en Sol som kan hjelpe meg med problemene mine, for dette tror jeg ligger mer i hennes gate enn i min...

LisaFi
22-12-2007, 01:06
Min Eddi var ganske sånn. Man lærer i alle fall sinnsykt mye av sånne hester, selv om det er langt fra enkelt! *sukk*

Chevaleresse
22-12-2007, 01:14
Har endel erfaring med slike hester, men er så trøtt nå at øynene går i kryss... Skal prøve å komme med noe konstruktivt i morgen...

Mvh Torill

Sol
22-12-2007, 02:10
hm.. jeg har egentlig flere triks jeg bruker.. den ene er å gå med albuen min i en sånn vinkel at dersom han kommer for nære, treffer han den sånn "tilfeldigvis" uten at det er MIn skyld liksom.. det gjør de ofte mindre redde om det er en pysegutt du har.

Ellers går jeg med en pisk i hånda, som stikker ut mot hesten, som jeg kan vifte litt med når han glemmer å stoppe, og buser meg ned bakfra, eller tusler inn i meg fra siden. om vifting ikke holder, så dunker jeg på brystkassa med den(ikke slå, bare dunke) for å si.. "hei du, snik deg litt lenger bak takk!", eller på skulderen. de pleier å være uskyldig nok til at de ikke dør på seg, og det er lett å gradere hvor mye press man legger.

Om hesten er en sånn klassisk tussle i ræva på hest som Shanti, og som ALLTID tråkker deg på skohælen leier jeg en tur, og hver gang jeg stopper, passer jeg på at det kommer som en overraskelse, sier "stå" og slår ut med armene. Alt skjer på en måte bak min rygg, så presset blir ikke all verdens, men nok til at de skvetter bittelitt og bråstopper. når man har gjort det et par ganger, blir de plutselig litt mer oppmerksomme, og da kan man bare teste om de er med, ved å bråstoppe litt. tråkker de på meg da, brummer jeg noe som ikke er så pent og etter det pleier de å bli ganske høflige.

De værste, som aldri tar et hint, hiver jeg meg rundt til, så de får hele den sinte breisida, setter øynene i dem og rygger de med bestemte og litt uhøflige bevegelser noen skritt. MYE press, ikke særlig hyggelig.. men som regel må man bare det EN gang.

Tone Kristin
22-12-2007, 02:25
Ja, jeg går liksom den skalaen der jeg også, før jeg blir skikkelig sinna, men det virker ikke som han skjønner helt hva jeg vil med det.

Glemte en ting, han er uhyre høflig å leie. Sånn bortsett fra at han går rett bak ryggen min, noe jeg ikke er så veldig glad i fordi jeg ikke ser han, så gjør han alt etter boka. Stopper når jeg stopper, holder mi fart, alt riktig. Holder på å lære han at det er lov å gå litt på siden, så jeg hele tiden ser han i øyekroken, og bare etter et par dager så har han blitt veldig flink. Men han reagerer liksom ikke på kroppsspråket mitt. Jeg må alltid gå på han fysisk for å flytte han, det holder ikke å veive armen bak ryggen, som det gjorde med Lolita.

Rygging er et kapittel for seg selv. Først da jeg koblet på en kjetting på grima skjønte han hva jeg ville, og bare med den kjettingen. Da rygger han som et lys, med nesten ikke noe press i det hele tatt. Men, med bare grime og vanlig leietau? Da må jeg igjen gå på med hele kroppen min, og det er ikke alltid han skjønner det engang.

Skal prøve å skaffe meg ei ny grime (Desverre så har han monsterhode, og FK har plutselig ikke grimer i X-Full), for den han har nå er helt tragisk feilkonstruert til han. Er et under at han ikke har mistet den enda. Dessuten skal jeg grave litt i utstyret mitt, for å se om jeg gav vekk taugrima mi eller ikke. Om jeg finner den, så skal vi ta oss en liten aksjon en dag her for å lære trykk og ettergift.

Sol
22-12-2007, 02:42
sett korte ridetøyler på grima, og gå i mankehøyde og "tømmekjøre" han litt. det hjalp på å få Bajas til å forstå at det var ok å gå sammen med meg, ikke bak meg hvertfall.

Etterhvert gikk jeg bare med en hånd på tøylen ved siden av han, mens han var i fart.. og det var ikke mye som skulle til før han fattet at det var ok å gå sammen med meg. jeg tror at noen hester er så vant til å være "under" mennesker at de føler at de gjør noe feil når de går på siden.. de skal liksom ha deg som leder til enhver tid.. og må lære at det er ok å plassere seg selv litt "høyere" enn langt under deg.

Når man trener eh..korte tøyler(eller hva man skal kalle det) sånn er det lettere å få hesten til å rygge fra andre posisjoner enn rett forran også syns jeg, fordi man legger likesidig press på nesen, som ved ridning.

Går sikkert fint an å gjøre det med bitt også da, men jeg syns leietrening er mest ok å gjøre med grime så langt det går.

Ikke helt uvanlig at man må legge fysisk press på de tunge kalde rasene.. hehe.. jeg oppfatter de som litt treger e, kulere, kaldere enn gjennomsnittet, og de tar litt lenger tid å sensiver syns jeg enn det feks en kaldblods(som er litt heitere/varmere på en måte) eller for den del de litt varmere hestetypene. Tror det er helt ok å legge fysisk press på jeg, så lenge man aldri glemmer å prøve uten hver eneste gang man legger press.