PDA

Se full versjon : Bukker og steiler på tur!

elly3
20-12-2007, 21:02
Hest:
Hoppe, kaldblods, fire år, innridd, innkjørt - men ikke startet løp, lært noe barokk.
For:
Ensilage, 2dl havre, 1dl rapsolje, mineraltilskudd fra Mineral-expressen.
Utstyr:
Ny, tilpasset sal (Wintec med korrekt bom). (Har nå sett på forumet her at andre har hatt problemer med sin wintec-sal, så den skal sjekkes neste gang.)

Sak:
Når hoppa og jeg er ute på tur er hun som et lam. Rusler avgårde uten noe tull.
Når ungjentene her rir henne går det ikke mange minutter før hun bukker og steiler for å få dem av ryggen sin. Og det klarer hun - og vinner dermed seier på seier. Det lyser lang vei at hun er fornøyd når hun får dem i bakken.
Jeg har lite erfaring med hest og ridning, mens den ene av de som blir kastet av har ridd i mange år, og gått mange kurs.

Hva gjør vi?????? HJÆÆÆÆÆÆLP!!

Sagitaria
20-12-2007, 21:06
Høres ut som ei lur dame.

Håndterer ungjentene henne ellers også, sånn...alt mulig egentlig, leiing osv. sånn at hun må inrette seg etter deres "rang" fra bakken?

Eller er de sånne som "bare rir"? (her tenker jeg, hvis de håndterer henne ellers, og hun respekterer dem da...men ikke når de rir?)

Pseudonym
20-12-2007, 21:13
høres ut som et rangproblem ..
At hun ikke har god respekt for dem andre som rir osv.
Men det kan også være at hun bare skal teste, litt kjipt men slikt er det.

elly3
20-12-2007, 21:24
Høres ut som ei lur dame.

Håndterer ungjentene henne ellers også, sånn...alt mulig egentlig, leiing osv. sånn at hun må inrette seg etter deres "rang" fra bakken?

Eller er de sånne som "bare rir"? (her tenker jeg, hvis de håndterer henne ellers, og hun respekterer dem da...men ikke når de rir?)

Har tenkt denne tanken her.
Nei, de bare rir. Lite stell og arbeid ellers....
Kanskje det er best de også begynner fra bakken? Sånn jeg gjorde?
Jeg gikk mange og lange turer med henne på bakken før jeg satte meg på ryggen hennes... Dessuten er det jo jeg som forer henne. Har jo noe fordeler der;)

Sagitaria
20-12-2007, 22:10
Ja, det var noe sånt jeg tenkte på. At du og hesten har et forhold som er jobbet inn. Mens jentene som kommer og spretter opp på ryggen ikke "har spurt om lov først" for å si det på en sånn måte... :)

Går vel an å prøve? :) Ellers er det sikkert endel flere gode tips og råd å få her.

elly3
25-12-2007, 12:11
Nå er det faktisk gått så langt at hun bukker og steiler - sjøl uten noen på ryggen - også når vi er ute på leietur. Det kan nesten virke som om hun holder på å ta over styringa på alle her... Hun har fått taket på meg også nå, så forleden dag endte turen med to løpske hester. Jeg lå igjen på bakken etter et spark i magen. Nei, dette tør jeg ikke/har jeg ikke kapasitet til å rette på:(

Kjenner jeg blir veldig trist og lei meg, for hun har vært DEN kosejenta - tillitsfull og god. Men jeg er en skikkelig fersking, og klarer ikke med en sånn hest:(

Guest
25-12-2007, 12:29
Siden dette er noe som er kommet på ... du er sikker på at hele hesten er frisk og rask ?? en liten helsesjekk hadde kanskje vært en ide ...