PDA

Se full versjon : I går kveld var det nære på katastrofe...

Birre
20-12-2007, 12:11
Jeg er veldig nøye på å sørge for å bli sett i mørket. Jeg kjører selv bil og vet hvor lite synlig man er i mørten uten refleks. Jeg har ALLTID på refleks når jeg beveger meg utenfor stallområdet i mørket - bortsett fra i går kveld...

For jeg var bare på skrittetur på ovalbanen og jordet utenfor stallbygningen, og iom at det er svaært lite trafikk akkurat her, så satte jeg ikke på refleks på Paloma. Men det var sent og nærme fòringstid, de fleste var dratt for kvelden og Gry var inne. Så jeg tenkte at jeg tar en skrittetur opp gårdsveien og ned til hovedveien. God trening for Paloma som er så feig til å gå alene. Dette må hun jo bare venne seg til, og målet er å få henne til å gå for egen maskin uten stopp og stans for hver minste ting.

Da jeg er nederst i veien og på vei opp igjen til stallen så hører jeg 4-hjuls trekkeren til Gry komme brummende nedover veien, og jeg hører at hun kommer FORT! Jeg har ingen steder å smette unna, og jeg må bare forsøke å komme meg lengst mulig inn i veikanten. Herregud så sakte tiden plutselig gikk, da jeg ser bilen kommer i en frykteligf fart. Paloma blir engstelig og hopper ut i veien foran bilen. Gry hugger inn bremsene og bilen kommer skliende imot oss. Jeg var sikker på at nå smeller det, og Paloma og jeg er ikke mer om nøyaktig 5 sekunder...

Ja, bilen stanset kanskje en halv meter fra oss. Jeg hadde hjertet i halsen, Paloma hoppet og spratt og Gry var vel like forskrekket som meg.

Denne gangen gikk det bra, det gjør det kanskje ikke neste gang. Dette var første - og siste gangen jeg beveget meg ut på en aldri så liten tur uten reflekser.

Fy katten for en ekkel opplevelse!

Sirkusprinsessa
20-12-2007, 12:14
Huff, det hørtes forferdelig ekkelt ut! Dere var heldige med at det gikk så bra som det gjorde!

Ingeborg
20-12-2007, 12:22
Shit! Alltid når man minst venter det!

Marianne
20-12-2007, 12:24
Huff, det der er skummelt altså!

Hangover
20-12-2007, 12:24
Så grusomt :/ Bra dere kom unna med bare en ekkel opplevelse da og ikke en ulykke:)

Sol
20-12-2007, 12:28
kjenner jeg er glad jeg gikk til anskaffelse av reflekser i forrige uke ja! tror jeg skal kjøpe noen til..

Godt det gikk bra med alle sammen og at dere slapp med skrekken!!

Birre
20-12-2007, 12:43
Ja det skulle jo ha tatt seg godt ut å hatt ny fin dressurhest i fire uker... før den ble påkjørt i oppkjørselen og knakk alle fire bena...:(

Filizity
20-12-2007, 12:44
huff for en ekkel opplevelse!!! jeg tar ALLTID på reflekser selvom jeg bare skal fra stallen og inn i ridehuset!!! mistet rocco i mørket der engang og selvom det er lite biler, er del alikevel vanskelig å se en hest i stum mørket om det plutselig skulle komme en....

godt det gikk bra med dere!!!

Lopke
20-12-2007, 15:14
en liten tankevekker ja.. ser selv ut som et juletre når jeg skal ut..

Birre
20-12-2007, 15:17
ser selv ut som et juletre når jeg skal ut..
Ha, ha! Alt kler den smukke Marianne!:D

Lopke
20-12-2007, 15:18
:)

Modesty
20-12-2007, 16:07
Huff så skummelt, bra at det ikke ble noe ulykke utav det! Reflekser er viktige det ja. Jeg tar alltid på men føler sjelden at jeg tar på nok, er som regel to beinreflekser, refleksvest på meg, to reflekser foran på hodelaget og thats it. Så lurer ofte på hvor bra jeg egentlig blir sett, har ikke noe lyst til og havne i en ulykke pga noe så dumt som at man ikke putta på nok reflekser egentlig! Så tror jeg må finne på litt flere løsninger for å få putta på mer reflekser.

Tone Kristin
20-12-2007, 18:17
Iiiik. Det er skummelt å møte biler som ikke aner at du er der. Skal selv hente ponni fra luftegård et stykke oppi veien i jula, og tenker så det knaker på hvordan jeg skal julegranere han opp litt med ting som kommer til å holde ute...

Tone
20-12-2007, 23:31
Reflekser er viktige å ha på.

Jeg kom kjørende en ettermiddag til stallen og møter på en hest med y-refleks og refleksdekken og rytter hadde refleksvest- thats it! Var da ei fra stallen og jeg påpekte mangelen med beinreflekser men fikk da bare et surt svar om at hun ikke hadde!! Kjente jeg ble skremt. Hun hadde jo refleksdekken:rolleyes: Hjelpes

insolita
20-12-2007, 23:33
Huff! Godt det gikk bra.

Sola
20-12-2007, 23:38
Beinreflekser, refleksfortøy, brikke på stigbøylen, vest + bånd på hjelm + lykt.... Tror ikke noen kan unngå å se meg.... Refleksfortøy anbefales på det sterkeste! Har selv møtt hester med det på, og de ser man godt!

Ingus
20-12-2007, 23:40
Godt det gikk bra, men hvorfor kjørte hun så sykt fort nedover stall-veien??

Birre
21-12-2007, 11:49
Godt det gikk bra, men hvorfor kjørte hun så sykt fort nedover stall-veien??

Nei si det du. Skulle en kjapp tur på butikken før fòring og skulle raske seg... Når jeg kjørte hjem igjen så var jeg bevisst på å se om det var vanskelig å se noen på veien, men det var det faktisk ikke, selv uten refleks. Lys fra månen, hvite trær og lyset fra ridebanen gjorde sitt til at det ikke var mørkt i det hele tatt. Så her var det nok e
heller farten som var alt for høy.

Tonje
21-12-2007, 11:52
Uff, ekkel opplevelse..
Bra alt gikk bra.!

Karen
21-12-2007, 12:03
huff, bra det gikk bra!

Odessa
21-12-2007, 21:11
Uff... Det var fint at dere begge kom uskadd fra det.. I går så fortalte eieren av stallen der jeg rir og er stalljente, at på en annen stall (Omtrent 15-20 min med kjøring fra stallen der jeg rir) så var det en jente som hadde vært ute og ridd når det var HELT mørkt UTEN noen som helst reflekser, og det hadde kommet en bil.. Men det gikk heldigvis bra... Jeg selv rir aldri i trafikk uten refleks.. Ting skjer når man minst kan tenke seg det..

Andrea
21-12-2007, 21:19
Så skummelt! Typisk at det skjer når man ikke har på reflekser.

Ingus
21-12-2007, 23:02
Nei si det du. Skulle en kjapp tur på butikken før fòring og skulle raske seg... Når jeg kjørte hjem igjen så var jeg bevisst på å se om det var vanskelig å se noen på veien, men det var det faktisk ikke, selv uten refleks. Lys fra månen, hvite trær og lyset fra ridebanen gjorde sitt til at det ikke var mørkt i det hele tatt. Så her var det nok e
heller farten som var alt for høy.

Får håpe hun fikk seg en lærepenge da:p Liker absolutt IKKE folk som tror de MÅ kjøre fort i nærheten av staller:mad: *Grr*

Stjerna
24-12-2007, 14:23
Huff, hørtes ekkelt ut:S Heldighvis gikke det bra med dere begge :)

Kristin93
23-03-2008, 15:42
Hoff, det hørtes ikke ut som en morsom opplevelse akkurat !