PDA

Se full versjon : Når hesten ikke vil inn!?

Ingeborg
18-12-2007, 18:47
Den ene avlshoppa er nesten dønn umulig å få inn fortida, jager vekk den andre hoppa, så hun heller ikke skal få kommet bort til meg for å bli leid inn..
Om jeg går inn til henne, for å få fanget henne inn, snur hun seg og stikke med halen i været og ørene stuper rett fram, storfornøyd!
Etter x-antall minutter blir jeg såpass forbanna at det ikke har noen hensikt å stå der ute å vente på ingenting..
Når jeg da går, stiller hun seg så pent opp ved åpningen med DE dådyrøynene!!
Finner jeg da på å snu og gå tilbake, er det den samme leksa om igjen! (stikker og er kjempefornøyd med seg selv)

Hun var helt grusom slik for en mnd. tid siden, så ble vi kvitt en hest, og fikk føllet over på den andre siden av gangen, da ble hun enklere å ha med å gjøre og lot seg fange med en gang.
Nå er det altså på'n igjen..

Rasling med plastikk hjalp litt en stund, men så mistet hun interessen for det, det samme med kraftfor og høy også!

Gode forslag og tips mottas med takk!! Både om innfanging, og om det kan være noen grunn til at hun holder på slik, for det har aldri vært noe problem de 10 årene jeg har holdt på med henne!

insolita
18-12-2007, 18:56
Å fange hest er et studie i seg selv tror jeg. Sett av ubegrenset med tid en dag. Gå mot (men ikke direkte mot) hesten. Når hesten stopper, stopper du, lar den få slippe press. Så nærmer du deg den gradvis. Se den ikke i øynene. Plukk gjerne litt gresstuster og vær generelt veldig lite interessert i å få fatt i henne.

Det er DU som skal bestemme om hun skal stå, komme eller gå. Så pass på å også gi henne beskjed om å gå. Driv henne vekk fra deg, inviter inn, stopp, driv vekk, inviter inn. Du må ta kontrollen. Ofte blir de dritlei av denne jaginga så de kapitulerer. Superkort og dårlig forklart. Jeg er sikker på at metoden er omhandlet i andre tråder men jeg prøver å få krapylius opp av sengen for å se film så ikke tid.

Når du så har fått fatt i henne er det faktisk en fordel å bare gi henne en gulrot og kos og så la henne gå igjen. Om hun vil være ute, og forbinder fanging med å komme inn som hun ikke vil, så vil hun nok ikke være så interessert i å bli fanget uansett

Og som siste løsning (sarte sjeler hold for øynene, scroll forbi). Vil du ikke inn nei? Nei da får du stå ute da skjønner du. Mat? Den er inne. Skal du ha mat får du komme inn? Ikke? Nei da får du stå der da skjønner du. Noen hester gir seg etter fem minutter, visse andre hester trenger en natt til å tenke på saken.

Ingeborg
18-12-2007, 19:00
Og som siste løsning (sarte sjeler hold for øynene, scroll forbi). Vil du ikke inn nei? Nei da får du stå ute da skjønner du. Mat? Den er inne. Skal du ha mat får du komme inn? Ikke? Nei da får du stå der da skjønner du. Noen hester gir seg etter fem minutter, visse andre hester trenger en natt til å tenke på saken.

Det er den metoden det går i nå! :lol:
Har vel stått å kikket ved åpningen en time nå å tenkt seg om! :p
De andre får heller ikke mat før hun er inne, om det så tar hele natta!

Harneshaug
18-12-2007, 19:01
Var akkurat det jeg skulle si, la henne stå ute da...
Er ikke akkurat noen straff, men om hun trives best ute kan hun vel bare stå ute? Ikke alltid alle mine vil inn heller, da tar jeg inn de som kommer til porten og de andre får være. Ikke verre enn det :)
Noen er innekosegriser andre trives best ute...

Harneshaug
18-12-2007, 19:02
Det er den metoden det går i nå! :lol:
Har vel stått å kikket ved åpningen en time nå å tenkt seg om! :p
De andre får heller ikke mat før hun er inne, om det så tar hele natta!

Hvorfor får ikke de andre mat?

Ingvild
18-12-2007, 19:02

Ekstremt effektivt.

Frieserlis
18-12-2007, 19:08

Lurer jeg på også?

Ingeborg
18-12-2007, 19:09

Et aldri så ørlite håp om at de skal overtale henne til å komme med en gang, slik at de får mat kjappere!

(ellers må det nevnes at hun kommer til gubben og svigers mer eller mindre med en gang! :rolleyes:)

Ingeborg
18-12-2007, 19:27
Nå er i allefalll trollet inne! Stod ved åpningen og humret! :D

Sol
18-12-2007, 20:15
hm.. liten teori..

er det du som har trent henne hele tida? Og nå som du er tykk på midten så gjør du ikke det mer? at det kan være et uttrykk for at hun ønsker seg litt mer oppmerksomhet fra deg? mine gjør nemlig sånt skjønner du.. når jeg har "bare" matet og stelt de lenge nok, og de vil mer!

Ingeborg
18-12-2007, 20:22
hm.. liten teori..

er det du som har trent henne hele tida? Og nå som du er tykk på midten så gjør du ikke det mer? at det kan være et uttrykk for at hun ønsker seg litt mer oppmerksomhet fra deg? mine gjør nemlig sånt skjønner du.. når jeg har "bare" matet og stelt de lenge nok, og de vil mer!

Nei, jeg er vel ikke den som har trent henne, bare hatt det daglige med henne når jeg har hatt anledning fra 97-00 og det meste av leiing, stelling, måking de siste 7 årene..
Hun har alltid vært sær når det gjelder andre hopper (både to og firbeinte), og er en "enmanns mannehest"..
(kan det ha noe sammenheng at vi begge er tykke på midten?)

Tone Kristin
18-12-2007, 20:27
Et aldri så ørlite håp om at de skal overtale henne til å komme med en gang, slik at de får mat kjappere!
Ingeborg

Jeg har mine tvil om at de ser det på samme måten...

Lopke
18-12-2007, 21:00
tror heller ikke hester tenker sånn egentlig..

Sol
18-12-2007, 21:35
Nei, jeg er vel ikke den som har trent henne, bare hatt det daglige med henne når jeg har hatt anledning fra 97-00 og det meste av leiing, stelling, måking de siste 7 årene..
Hun har alltid vært sær når det gjelder andre hopper (både to og firbeinte), og er en "enmanns mannehest"..
(kan det ha noe sammenheng at vi begge er tykke på midten?)

hun er bare sjalu for at du skal ha føllet til sjefen, mens hun måtte nøye seg med en fremmedkar må skjønne!:p

Timmyjenta
18-12-2007, 22:51
Sånn som dette holder jeg på hver eneste dag med gamlemoren min...
Hun vil ikke inn- har ikke tall på alle de gangene hun har gått ute om natten fordi jeg ikke har giddet å krangle med henne.. Prøver også det å gå bort til henne- kommer fra siden, stopper med engang hun blir mer sur på meg. Hun stiller seg ved åpningen når jeg har gitt opp å få tak i henne- står og graver med foten: "jeg vil inn"! men da kan hun bare ha det så godt! Funker med mat for min del- aldri vært trøbbel med det men virker som hun GIR BLAFFEN med engang hun ser jeg IKKE har mat med. Da skal hun da iallfall ikke inn! Er slitsomt og kjedelig så takk og lov for at årongen kommer med engang! :D