PDA

Se full versjon : Alt i ett sele?

Chevaleresse
18-12-2007, 16:22
Ser for meg at dette kan bli problematisk å få ordnet, men spør nå allikevel...

Vi driver å leter etter sele til Hjalmar. Kunne tenkt oss en type arbeidssele som vi kan dra tømmer med i skogen. Men hadde vært veldig kjekt om denne selen også kunne brukes til å trekke f.eks en maratonvogn?

Er det noen muligheter for dette? vet at det er svingel på maratonvogner og at man da trenger trekkliner, mens de fleste arbeidsseler ikke har dette.

Hva med en kraftig komtesele? kan det være et alternativ?

Mvh Torill

Ingvild
18-12-2007, 16:28
Du må ikkje bruke svingelen på vogna for å kunne dra den, med ein arbeidssele kan du dra nesten kva som helst.

Chevaleresse
18-12-2007, 16:37
Ok. Noen som har erfaring i å kjøre med maratonvogn uten å bruke svingel? Blir det veldig anderledes enn å kjøre med svingel?

Kommer vel uansett til å kjøpe en maratonsele etterhvert, når vi skal prøve å komme oss til NM for døl, men hadde vært greit å bare kunne brukt arbeidssele nå i begynnelsen.

Mvh Torill

Ingvild
18-12-2007, 16:39
Det er nok betre å bruke ein maratonsele ja, men til du får kjøpt det går det nok fint å bruke ein arbeidssele. Reknar med det ikkje vert så utruleg mykje køyring, så. du får jo sjå an, vert det heilt feil å kjøre vogna med arbeidssele så får du heller framskynde kjøp av maratonsele :)

mallilen
18-12-2007, 17:09
Du kan fint bruke arbeidssele i maratonvogn med trekkliner. Det er bare å sette på trekklinene i tillegg. Disse får du kjøpt løse.

Natalie_s
18-12-2007, 18:42
Ok. Noen som har erfaring i å kjøre med maratonvogn uten å bruke svingel? Blir det veldig anderledes enn å kjøre med svingel?

Mvh Torill

Jaaaa, med svingel så følger trekklinene hestens bevegelser (disse er jo festet til brystet, evt komten, som hesten drar med),og er mer behagelig for hesten, mens drar den med sjekene, blir det mye mer stivt (som å kjøre med roadcart), hvis du skjønner? Holter hater å kjøre roadcart (og det gjør vel igrunn jeg også;), nettopp pga av dette. Jeg snakker jo forsåvidt ut fra et dressurkjørings-perspektiv jeg da, der jeg kjører på volter, men skal man bare kjøre rett fram, så kommer det vel kanskje på ett ut om man har med eller uten svingel? (jeg hadde uansett nok prøvd å få til en løsning som inkl trekkliner);)

Når det gjelder sele, så kan du jo kanskje ringe Olaf Nyby, så får du sikkert tips til hvilke muligheter som finnes.

Tone Kristin
18-12-2007, 19:41
Om man har arbeidssele, så er vel ikke svingel til noe 'nytte', da hesten har den skulderfriheten den skal ha likevel. Grunnen til at man bruker svingel til brystseler er for å gi hesten den skulderfriheten som en fiksert brystsele (Festet rett til vognen) ikke gir.

anitab
19-12-2007, 10:43
Du må ikkje bruke svingelen på vogna for å kunne dra den, med ein arbeidssele kan du dra nesten kva som helst.

Men husk at på ei maratonvogn er draga berre skrudd fast i vogna. Det er eit rør som er putta inn i eit anna, og berre stramma til med ein skru eller to. Altså ikkje festa ved at ein borar hol gjennom dei. Det er meininga ein skal dra med svingelen og berre bruke draga til å halde oppe vogna med. Dermed er det vel tryggare å dra med svingelen. Eg hadde ikkje stolt på at skruane haldt vogn og last i ein bratt bakke, dersom hesten berre drog med draga. Under køyring med maratonvogn der ein bruker trekkliner får ikkje draga spesielt stor belastning samanlikna med kva trekklinene får.

Maratonvogn og bogtresele er heilt kurant, men eg ville definitivt brukt trekkliner på den.

Chevaleresse
19-12-2007, 11:24
Men da er jo egentlig saken grei... Fester bare trekkliner på arbeidsselen før vi får kjøpt en maratonsele.

Men har nå litt lyst på en komtesele da... Noen som har erfaring med å bruke dette, eller vet om noen som har brukt komtesele i skogen?

Mvh Torill

marcello
21-12-2007, 10:51
Om man bruker trekkliner på arbeids sele så er det å få kjøpt på overskotslageret i Sverige.

mallilen
21-12-2007, 21:29
Om man bruker trekkliner på arbeids sele så er det å få kjøpt på overskotslageret i Sverige.

Svenska Armèn da eller?

marcello
22-12-2007, 23:26
Leita etter linken men nå fant jeg den ikke):
Det er fra armeen ja.Tror jeg fant den sist når jeg var inne på Ardenner sider og arbeids/skogshest sider i Sverige.
Vi har brukt dem på par hestene her på Geilo.Det er tau og kjettinger i endene.Disse er uslitelige og lette å ta av og på.

Chevaleresse
23-12-2007, 00:46
Takk for tipset!

Mvh Torill