PDA

Se full versjon : Ultralyd viste ikke drektig, Drektig alikevell?

Hangover
17-12-2007, 22:44
Det har seg sånn at i sommer sto begge hoppene mine på beite.
Jeg skulle på ferie til sverige og ei vennine av pappan min , som har 2 hester selv,skulle passe hestene mine. Hun hadde 1 døl åring og 1 fjordingsvallak.
Hovslageren som var der sa att det var lite kjangs for at dølen skulle få til eller prøve og bedekke hestene mine. Men jeg sa at de overhode ikke kunne stå sammen uansett. Hingsten var vell 1.48 høy tror jeg . Hoppa mi er 1.66.
Når jeg var på ferie fikk jeg mld om at hestene mine hadde stått på beite atme de 2 hestene, bare ett gjerde som skillte dem. Og att hoppa mi hadde bøyd seg ned over gjerde så han skulle klare og bedekke henne ;S Hørres rart ut da men. De hadde vist klart og gjort det ettpar ganger før de skifftet plass på dem. Dette var jeg overhode IKKE serlig glad for.. Hvem vil vel ha en døl -varmblods blanding?:S Og i tillegg en som ikke er avelsgodkjent! Vell hjemme og noen måneder etter så fikk vi dyrelegen til og komme for og sjekke om hun er drektig. Han tok ultralyd og hun var ikke drektig. Om hun alikevell skulle ha hatt føll så er hun 5mnd på vei. Men synes hun har lakt på seg litt i det siste. Dette kan da være att vi har gått over på annet og bedre for. Men går det ann att dyrelegen tar feil? Er det noen tegn du kan se hoss drektige hopper?:)

Takker for svar:)

Reaper
17-12-2007, 22:45
Er det lenge siden veterinæren var der for den første sjekken?

Hangover
17-12-2007, 22:49
Dyrelegen var her 18.oktober.
Dagen hun evt ble bedekket var 20.Juli

Reaper
17-12-2007, 22:53
Om du er i tvil, ville jeg arrangert en ny ultralydtest. Kan fort skje at de ikke fikk med seg det kommende føllet på første ultralyd.

Hangover
17-12-2007, 22:58
hmm, okei:/ Er det noen tegn du kan se på hoppen om hun kansje er frektig?
Har egentlig ikke lyst og ha denne dyrelegen på hoppa mi igjen , da jeg ikke liker han i hele tatt. Men dyrelegen vi bruker utfører ikke ultralyd uheldigvis.
men men , spørs om vi må gjøre det uansett :/

Augustina
17-12-2007, 23:01
Har egentlig ikke lyst og ha denne dyrelegen på hoppa mi igjen , da jeg ikke liker han i hele tatt. Men dyrelegen vi bruker utfører ikke ultralyd uheldigvis.

ville hatt en ny ultralyd på hun uansett.. Det er vel bedre å vite at føllet skal komme, enn at man ikke gjør det?

Ingeborg
17-12-2007, 23:03
Er ikke størrelsen det kommer ann på altså! :p
(utrolig hva de småtassene får til!)

Reaper
17-12-2007, 23:06
Fins det ingen andre veterinærer du liker bedre i nærområdet? Eller har du evt muligheten til å få henne kjørt til en klinikk?

Hangover
17-12-2007, 23:09
Fins det ingen andre veterinærer du liker bedre i nærområdet? Eller har du evt muligheten til å få henne kjørt til en klinikk?

hmm, nei. Eneste klinikken er han dyrlegen sin:)
Men får vel få han tilog komme en gang til .

Hangover
17-12-2007, 23:09
ville hatt en ny ultralyd på hun uansett.. Det er vel bedre å vite at føllet skal komme, enn at man ikke gjør det?

ja, helt klart:)

Hangover
17-12-2007, 23:10
Er ikke størrelsen det kommer ann på altså! :p
(utrolig hva de småtassene får til!)

hihi, ja men en døl å varmblodstraver?:rolleyes:
off, Vill ikje ha føll eingang :/ å om æ skulla hatt det så har æ villa hatt reinraset ja:)

Torhild
17-12-2007, 23:33

Men om hoppen er 5 mnd på vei, så trenger man ikke ultralyd for å konstatere drektighet. Da er det like lett å stappe hånden inni og kjenne på livmoren. Og er det føll der, så kjenner dyrlegen det garantert!!

Hangover
17-12-2007, 23:49
Men om hoppen er 5 mnd på vei, så trenger man ikke ultralyd for å konstatere drektighet. Da er det like lett å stappe hånden inni og kjenne på livmoren. Og er det føll der, så kjenner dyrlegen det garantert!!

oj, så bra!:) Lærte jeg noe nytt i dag å:)

crusabell
18-12-2007, 16:44
det går godt an hun er drektig selv om man ikke så det på ultralyd. det skjedde me hesten til venninna mi..

Marte+Quicky
18-12-2007, 20:20
Har hesten hatt normal brunst etter "uhellet"? Hvis hu ikke har vært brustig kan det være et tegn på drektighet (men det er ikke noe som kan garantere 100% altså)

Hanna&Brá
18-12-2007, 20:25
Kjenner en som har opplevd dette to ganger med samme hoppe, 3.gangen gadd han ikke ta ultralyd, lot det bare komme det som eventuelt skulle komme..
Har også opplevd det motsatte, at de konstateres drektig med ultralyd, men ikke er det....

Det sikreste er kanskje å la en dyrlege stappe inn hånda og kjenne? Det gjorde jeg med min hoppe for å vite sikkert.

IngvildK
18-12-2007, 20:27
Har hesten hatt normal brunst etter "uhellet"? Hvis hu ikke har vært brustig kan det være et tegn på drektighet (men det er ikke noe som kan garantere 100% altså)

Geni viste brunst en mnd. eller så etter at hun var bedekket, og hun var drektig, så den stemmer nok ikke 100 % nei

Marte+Quicky
18-12-2007, 20:51
Geni viste brunst en mnd. eller så etter at hun var bedekket, og hun var drektig, så den stemmer nok ikke 100 % nei

Nei, er veldig klar over det, var derfor jeg skrev det ikke stemmer 100%;)
Men det kan derimot gi en liten pekepinn;) Om hoppa ikke har hatt brunst kan det være et tegn (ikke omvendt)

Hangover
18-12-2007, 23:05
Hun har vært i brunst noen ganger ja:) Men ikke nå i det siste som jeg vet, mamma påsto at hun var det for noen uker siden men. De er vell ikke brunstige om vinteren?

Augustina
18-12-2007, 23:16
Hun har vært i brunst noen ganger ja:) Men ikke nå i det siste som jeg vet, mamma påsto at hun var det for noen uker siden men. De er vell ikke brunstige om vinteren?

Er ikke det litt forskjellig fra hoppe til hoppe når og hvor ofte den er brunstig da?

Marte+Quicky
18-12-2007, 23:20

De færreste hoppene har brunst om vinteren tror jeg, men det er jo en studn siden hu ble bedekt. Har ikke vært vinter så lenge;)

LinnMerethe
20-12-2007, 09:49
En hest oppi her er blanding av døl og varmblods,ganske tøff hu:)

Marte+Quicky
20-12-2007, 10:51
En hest oppi her er blanding av døl og varmblods,ganske tøff hu:)

Men kanskje ikke så god på banen?

Blandinger er helt sikkert fine som hobbydyr, men om man kanskje har tenkt å bruke hesten til feks trav så er det greit å ha en reinraset....:rolleyes:

Hangover
20-12-2007, 12:27
Men kanskje ikke så god på banen?

Blandinger er helt sikkert fine som hobbydyr, men om man kanskje har tenkt å bruke hesten til feks trav så er det greit å ha en reinraset....:rolleyes:

Er ikke trav intrissert jeg så det har ikke noe og si:)
Men er jo aller best at hesten er renraset, kan jo bli visse svakheter ?
Men har det noen betydning at hingsten var såpass ung? hmm

Ingeborg
20-12-2007, 12:28
Ei bekjent kjøpte ei hoppe som var halvt varmblods og halvt kaldblod.. Ble en ypperlig dressurhest av det i allefall!

Jorryt
20-12-2007, 12:40
Du kan jo også be dyrlegen ta en blodprøve og sende den til analyse. Det er iallfall så godt som 100% sikkert. Noen hopper kan være vanskelige å rektalisere, det er også forbundet med ganske stor risiko både for dyrelegen og føllet. En 5 mnd drektighet er ikke alltid så lett å kjenne, da livmoren kan ligge så dypt at man ikke når ned til den. lykke til:)

Marte+Quicky
22-12-2007, 09:48
Er ikke trav intrissert jeg så det har ikke noe og si:)
Men er jo aller best at hesten er renraset, kan jo bli visse svakheter ?
Men har det noen betydning at hingsten var såpass ung? hmm

Ok, da spiller vel ikke det så stor rolle.;)
Tviler på det har noen betydning av alder til far;)

Ei bekjent kjøpte ei hoppe som var halvt varmblods og halvt kaldblod.. Ble en ypperlig dressurhest av det i allefall!

En jeg kjenner har fått føll nå. Mora er blods, faren er kald. De sto sammen og han bedekte hu når han var åring:rolleyes: