PDA

Se full versjon : litt spm om sivilingeniør i kjemi

AnetteH
16-12-2007, 20:52
* Kva opptakskrav treng ein, og sånn omtret kor på karakterskalaen må ein liggje for å kunne utdanne seg til dette ?

*Kva slags arbeid driv man med ?

*Kvar kan man jobbe ?

*Og sjølvsagt, løn ? :P

Natalie_s
17-12-2007, 09:21
Opptakskravene finner du på samordna opptaks sider (www.samordnaopptak.no), en siv.ing kan brukes til det meste, og det er ofte slik at man jobber med noe helt annet enn hva man er utdannet som, og man kan stort sett jobbe hvor som helst, kommer an på hva man liker (man kan velge ulike retninger innen kjemi - bioteknologi, prosesskjemi ol;) Startlønna til en siv.ing i dag ligger oppunder 400 000,- i året, kommer an på om man jobber i privat eller statlig sektor.

For mer utfyllende svar, kan du spørre tone_e her på FH, hun er snart utdannet siv.ing i kjemi;))

Edit; får ikke linken til å virke, men du finner sikkert siden ved å google;)

tone_e
17-12-2007, 10:23
Er vel mer materialteknologi jeg går. Er utdannet kjemi-ingeniør fra før og tar nå påbygging til sivil-ingeniør. Men du kan bare spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

AnetteH
18-12-2007, 08:48
Takker for svar, skal spørre deg ut litt seinare, for eg hsr det litt travel akkurat no :)

tone_e
18-12-2007, 08:51
Ja, det må du bare gjøre :)

AnetteH
08-01-2008, 20:34
Sorry, eg gløymde heile tråden ..

Men, veit du noko om ingeniør innan kjemi, kva slags ingeniørar man kan bli ?

Kva opptakskrav treng ein, og sånn omtret kor på karakterskalaen må ein liggje for å kunne utdanne seg til dette ?

Sånn omtrent løn ?

tone_e
08-01-2008, 20:55
Sorry, eg gløymde heile tråden ..

Men, veit du noko om ingeniør innan kjemi, kva slags ingeniørar man kan bli ?

Kva opptakskrav treng ein, og sånn omtret kor på karakterskalaen må ein liggje for å kunne utdanne seg til dette ?

Sånn omtrent løn ?

Tja, vet vel litt om det. Jeg er kjemiingeniør selv. Jeg gikk i Trondheim, på høgskolen der. Er ikke spesielt høye opptakskrav der, men du må ha 3MX og 2FY eller du kan ta et forkurs.

På kjemilinja i Trondheim er det både biokjemi og analytisk kjemi. Sisteåret er det noen valgfag så da kan du velge litt selv det du er mest interessert i. Fagene er varierte og du lærer litt om alt og får en bred bakgrunn innen kjemi. Et godt utgangspunkt til enhver kjemijobb.

Lønn og sånn er svært vanskelig å svare på. For det første fordi det er vanskelig å forutsi lønnsveksten de nærmeste åra og fordi det varierer veldig fra jobb til jobb. Men du får en grei lønn som ingeniør.

Tvistur
08-01-2008, 21:10
Er vel mer materialteknologi jeg går. Er utdannet kjemi-ingeniør fra før og tar nå påbygging til sivil-ingeniør. Men du kan bare spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Kommer du på Elkem sin trainee bed. pres. torsdag i neste uke? Vi trenger slike som deg:D Og jeg tror at jeg har fått Elkem til å forstå at hestejenter er bra jenter;)

Det er ikke meningen å kuppe tråden din, Anette. Jeg kommer fra den andre siden av Gløshaugen så jeg er ikke så inne i kjemi, men jeg jobber i tungindustrien og jeg treffer folk med kjemibakgrunn "overalt". Uansett hvilken ingeniørretning du velger, ser det ut som du går sikre tider i møte m.h.p. jobb og karriere.

På NTNU.no finner du en grei oversikt over de ulike siv. ing. retningene

tone_e
08-01-2008, 21:21
Kommer du på Elkem sin trainee bed. pres. torsdag i neste uke? Vi trenger slike som deg:D Og jeg tror at jeg har fått Elkem til å forstå at hestejenter er bra jenter;)

Det er ikke meningen å kuppe tråden din, Anette. Jeg kommer fra den andre siden av Gløshaugen så jeg er ikke så inne i kjemi, men jeg jobber i tungindustrien og jeg treffer folk med kjemibakgrunn "overalt". Uansett hvilken ingeniørretning du velger, ser det ut som du går sikre tider i møte m.h.p. jobb og karriere.

På NTNU.no finner du en grei oversikt over de ulike siv. ing. retningene

Hehe, klart hestejenter er best. På Torsdag neste uke? Visste ikke at det skulle være. Alle bedpresser bruker jo å ligge inne på teknologiporten.no.

Tvistur
08-01-2008, 21:30
Hehe, klart hestejenter er best. På Torsdag neste uke? Visste ikke at det skulle være. Alle bedpresser bruker jo å ligge inne på teknologiporten.no.

Hmm, det er kjemilinjeforeningen (husker ikke hva den heter) som arrangerer. Torsdag kl 1900. Vet ikke hvor, men STOR sannsynlighet for at det er i realfagsbygget. Send meg pm hvis du har lyst til å komme og ikke finner info;)

tone_e
08-01-2008, 21:45
Hmm, det er kjemilinjeforeningen (husker ikke hva den heter) som arrangerer. Torsdag kl 1900. Vet ikke hvor, men STOR sannsynlighet for at det er i realfagsbygget. Send meg pm hvis du har lyst til å komme og ikke finner info;)

Åj, ok. Er nok ikke så veldig aktuelt dessverre... :D Er ansatt i konkurrenten Hydro. Tror nok ikke de blir så blide hvis jeg begynner som trainee i Elkem :p

Tvistur
08-01-2008, 21:49
Åj, ok. Er nok ikke så veldig aktuelt dessverre... :D Er ansatt i konkurrenten Hydro. Tror nok ikke de blir så blide hvis jeg begynner som trainee i Elkem :p

Kanskje ikke. Dog samarbeider vi jo litt da. Regnet egentlig med det siden det står at du er fra Sunndalsøra.

Hvor og med hva jobber du da?

tone_e
08-01-2008, 21:56
Kanskje ikke. Dog samarbeider vi jo litt da. Regnet egentlig med det siden det står at du er fra Sunndalsøra.

Hvor og med hva jobber du da?

For noen "trådkuppere" vi er :) hehe. Jeg har gått på skift og "koka" aluminium på sunndalsøra noen år, satser på å få meg jobb som inegniør der når jeg er ferdig da.

Tvistur
08-01-2008, 22:05
For noen "trådkuppere" vi er :) hehe. Jeg har gått på skift og "koka" aluminium på sunndalsøra noen år, satser på å få meg jobb som inegniør der når jeg er ferdig da.

Hehe, ja. Håper det er nyttig info for Anette:angel:

Jeg blir nok i aluminiumsdivisjonen etter endt traineeperiode, så da treffes vi kanskje:)

tone_e
08-01-2008, 22:11
Hehe, ja. Håper det er nyttig info for Anette:angel:

Jeg blir nok i aluminiumsdivisjonen etter endt traineeperiode, så da treffes vi kanskje:)

Er nok ikke helt umulig at vi vil treffes engang da nei. Kan jeg spørre om hva du heter?

Tvistur
08-01-2008, 22:23
Er nok ikke helt umulig at vi vil treffes engang da nei. Kan jeg spørre om hva du heter?

Sender like godt pm, så vi ikke ødelegger tråden helt...

tone_e
08-01-2008, 22:24
Sender like godt pm, så vi ikke ødelegger tråden helt...

Godt forslag :)

AnetteH
08-01-2008, 23:03
Heheh, må seie eg har lært mykje av den lille kufferinga dykkar :P

Takkar for svar, forreten.. Kjem sikkert med fleire spm seinare :D

tone_e
08-01-2008, 23:07
Heheh, må seie eg har lært mykje av den lille kufferinga dykkar :P

Takkar for svar, forreten.. Kjem sikkert med fleire spm seinare :D

Sorry :oops: Ja, det må du bare gjøre.