PDA

Se full versjon : Den nye Barfot SKOen!!!!

Mocca84
15-12-2007, 00:43
Den nye barfot skoen ja...!!
En ny oppfinnelse fra Amerika har kommet..

Dette er en plastikk sko som kan bevege seg i alle rettninger slik at hesten får utvide hoven ved landing. Alle som har lest om hesten's hov som en pumpe vet hvor viktig det er at hestn får brukt denne hov-pumpen sin. spesilet vi som har barfot hest skjønner hvilken forandring det er for hesten å ha sko og ikke ha sko. Og mange hester bruker lang tid på å få igang denne pumpen for å styrke hoven i gjenn... men med disse skoene kan man bruke i overgangs fasen eller som den nye skoen...!!!

Det kan hende noen av dere har hørt om denne skoen selv og prøvd den. :)

Denne skoen er så nært barfot som man kommer utn å være barfot.

Den er laget av hard plast og varer like lenge som en vanlig jærnsko, den kan både spikres på eller limes på. kommer også me brodder, men de er 10 ganger solidere og er ikke større en en bilpigg. Trygt for deg og trykt for andre hester i trøa, også selv-tråkk ;)

Jeg har ikke prøvd den men det har min søsster og hun synes det er Topp.
jeg kan prøve å skaffe bilder av skoen, men det blir ikke enda.. må få barfot skoern på besøk, med skoen.

Men detter er et tips til alle. P.s De er ikke mange kronene dyreree en jærn sko!!!! :)

Evt spørsmål kan jeg besvare så godt jeg kan :p

RenateSJ
15-12-2007, 00:45
Å?
Hadde vært interessant, om de virkelig fungerer da... Finnes de i norge altså?

Marianne
15-12-2007, 00:46
Er det noe i likhet med topgum skoene?

DonPånnis
15-12-2007, 01:01
Er det ikke disse grønne? Kan visstnok skaffes i forskjellige farger, tror jeg.

crusabell
15-12-2007, 01:54
hvor får man kjøpt disse da? har hørt snakk om gummisko lenge,men de virket ikke like bra som disse nye her.. hadde vært artig å prøvd. har ikke lyst å sette jernsko med brodd på merra,for hun er en smule ond med unghestene. langer ut en fot her og der, og da blir det fort skader.

Lopke
15-12-2007, 02:15
hadde jo vært greit med link eller navn på skoen i det minste. Om dette gjelder Easywalker skoen er det ikke noen ny oppfindelse.. bare norge som er litt treige som alltid..

http://www.easywalkerhorseshoes.com/

Mocca84
15-12-2007, 03:05
så mye jeg vet fungerte de kjempe flott på hesten til søsstra.
De finnes i norge, det er barfot trimmern min som har kjøpt dem i fra usa. og lært seg hvordan de skal sitte rett. send meg en PM så kan jeg sende nr til barfot trimmern min som kan forklare skoene mye bedre en meg og kan sko hester fra trondheim til steinkjer.. så lenge han har tid ;)

Lopke: Du har helt rett, men dine så veldige stilig ut.
De jeg snakker om kommer vel i bare blank plast, men har samme system som dine. :)

KatrineB
15-12-2007, 03:20
Geeeniaaalt:p
Ser for meg at det er noe under lengre distanseturer etter hvert :) (Den dagen vi har begynt å starte i det hele tatt..).

Lopke
15-12-2007, 09:35
er det disse da? http://www.cera24.com/hippoflex.php

Wulfi
15-12-2007, 11:10
Fås de i rosa mon tro?(Jeg tror muligens hovslageren min hadde DØDD om jeg hadde bedt han smelle rosa sko på Stina. Fnis. )

Karen
15-12-2007, 11:18
Men om de funker er det jo sikkert kjempe smart!?

Fås de i rosa mon tro?(Jeg tror muligens hovslageren min hadde DØDD om jeg hadde bedt han smelle rosa sko på Stina. Fnis. )

:lol:

Karen
15-12-2007, 11:19
Hva heter hovslageren forresten?

Marianne
15-12-2007, 14:47
Kanskje dette hadde vært noe å prøvd!

Mocca84
15-12-2007, 22:45
MIDT I BLINKEN LOPKE :D

Jeg kan garantere de funker...! (de gjorde det for søøstra)
jeg skal prøve å lime dem på India, så da kan jeg si hvordan det gikk...
I mitt hode er det feil å spikre spiker i hoven på india, som har vært barfot hele livet :D

Harneshaug
15-12-2007, 22:49
Hvilken sort/type er det du snakker om?
Der finnes jo i alle fall 10-15 forskjellige typer, av forskjellige typer kunststoff.
De Marianne nevner jo ikke nye akkurat....

Karen
15-12-2007, 22:50
Hvilken sort/type er det du snakker om?
Der finnes jo i alle fall 10-15 forskjellige typer, av forskjellige typer kunststoff.
De Marianne nevner jo ikke nye akkurat....

den først Marianne linket til kan du få tilsendt en dvd gratis;)

Karen
15-12-2007, 22:51
MIDT I BLINKEN LOPKE :D

Jeg kan garantere de funker...! (de gjorde det for søøstra)
jeg skal prøve å lime dem på India, så da kan jeg si hvordan det gikk...
I mitt hode er det feil å spikre spiker i hoven på india, som har vært barfot hele livet :D

Hvor mye koster de per stk?

Filizity
16-12-2007, 01:18
ååå det hadde vært noe for nanga!!! om norge er trege, så er bø kriminelt trege så her ser vi vel dem om 100år:) hehe

Hovslager
16-12-2007, 01:22
Beklager å måtte skuffe, det er søm som sitter best.
Mange har prøvd å produsere lim som sitter godt nok, men selv produsentene av limet innrømmer (med sorg i blikket), at søm sitter best.
Ellers så er ikke plastikkskoen en ny oppfinnnelse. Kommer nytt på den fronten hele tiden, men enda så må plastikk se seg slått av stål.

Siv

Mocca84
16-12-2007, 01:24
Tror P.M snakket til at de kostet 60 kr stykke, også tar han 200 kr pr. gang... han er utrolig billig... p.s Litt dyrer med pigg... :p

Jaja om det har vært her lenge, er det kansje på tide at flere prøver de... Norge er så tregt!! blæææ....

Karen
16-12-2007, 01:26
Hvilken hvoslager bruker du? navn?

Mocca84
16-12-2007, 01:31
Hovslager: Tror ikke jeg tar stål alike vell... Jeg kjøper kunn det beste til mi kjære india, å om det betyr 2 par ekstra plastikk sko i året er ikke det et nederlag for meg...
søsstra brukte disse i 2 månder, det så ikke ut som om skoene var brukt etter på... jeg sier ikke at lim vill holde og eller ikke plastikk... men for meg er det helt i orden om de faller av etter 1 måned, da er det bare å lime på i gjenn evt kjøpe nye sko.. :D Liker en utfordring jeg... :D

Mocca84
16-12-2007, 01:33
Paul Marius heter han...

insolita
16-12-2007, 01:34
Veldig lite hjelp i sånn info når du ikke har noe navn å komme med...

Mocca84
16-12-2007, 01:36
Komm jeg ikke med navn da... navn på hva foresten?

LisaFi
16-12-2007, 01:37
Hehe...

Har fått med meg poenget med at spiker ikke er bra for høvene (:p) - men hva med kjemikalier i limet? Har hørt at hovslagere vegrer seg for å bruke sånne ting mer enn en-to ganger i slengen jeg, fordi høvene blir sprø og dårlige av det? Er ikke det egentlig MINST like ille som jernspiker ?

Karen
16-12-2007, 01:37
Paul Marius heter han...

ok...aldri hørt om..

insolita
16-12-2007, 01:45
Komm jeg ikke med navn da... navn på hva foresten?

Mulig jeg har misset noe men jeg finner altså ikke navn på denne nye "barfotskoen".

Min tidligere hest fikk på spesialsko i forbindelse med skade. En fancy sak som skulle tåle alt som var. Trening og det hele. Gampen sleit jo dæven døtte meg ut det dyre greiene på 1-2-3 tross minimal bevegelse. Men det er sikkert nok for søndagsryttere og sånn. Jeg for min del sliter skoene godt, og bruker ALDRI (kunne heller aldri) skoen en runde til som mange andre gjør.

Lopke
16-12-2007, 01:46
jeg kom med et par forslag på hvilken hun mente og det var vist hippoflex

Filizity
16-12-2007, 01:46
nanga går på spesialsko nå han også pga senen, og det koster penger ja:( fungerte jo veldig bra og ha han barfot, men jeg tør ikke det på holka... så sånne barfot sko hadde jo vært supert!!!

Mocca84
16-12-2007, 01:47
Vet ikke... Men ikke ont ment, men hvis ingen prøver blir det eller aldrig så vi kommer noen vei eller... jeg gidder ikke å sitte på rompa å håpe på at ting kommer feil fritt innigjennom døren... Jeg kommer heller ikke til å sette noe på hoven til india før jeg vet vilken stoffer vi duller med...
men tror P.M er også veldig nøye med det.. han har trosalt 4 hester selv, å disse er grunnen til at han startet med barfot trimming... :D

Hovslager
16-12-2007, 13:52
Det er fordeler og ulemper med alt. Hver og en må finne det som fungerer for sin hest.
Hovslagerfaget er ett meget gammelt håndverk, og det er litt festlig at hver gang noen "finner" opp noe nytt, så kan man finne det samme i bøker fra 1600-1700-1800 tallet.
Materialene kan være nye, men samme hva som kommer, kan man banne på at det har vært prøvd før.
Lite nytt under solen, i dette faget.

Siv

Sol
16-12-2007, 15:02
Det er fordeler og ulemper med alt. Hver og en må finne det som fungerer for sin hest.
Hovslagerfaget er ett meget gammelt håndverk, og det er litt festlig at hver gang noen "finner" opp noe nytt, så kan man finne det samme i bøker fra 1600-1700-1800 tallet.
Materialene kan være nye, men samme hva som kommer, kan man banne på at det har vært prøvd før.
Lite nytt under solen, i dette faget.

Siv

jeg er ingen hovspesalist. men er ikke det en litt skummel holdning? At det ikke går an å finne på noe nytt og bedre enn det som har vært? er det ikke det som kalles utvikling? bare en tanke..:)

Hovslager
16-12-2007, 21:38
Hm, det er nok ingen innen hovslagerfaget som er mot nyutvikling. (Jeg har ihvertfall til gode å møte noen. Og jeg har truffet hovslagere fra mange land)Men det viser seg som regel at noen har prøvd dette før. Viser seg at man er litt historieløse når man angriper problemer.
De fleste problemer/utfordringer angående høver har vært tilstede siden hesten ble temt. Og i de dager da det å overleve var avhengig av frisk hest, tror jeg ikke man overså høver.

Verdens fremste hovslagere i dag, hevder jo det at det er gammel kunnskap kombinert med moderne materialer vi bruker i dag.

(Djengis Kahn drev vist med noe som ligner det de i dag kaller boots.)

iv

Lopke
16-12-2007, 21:45
men hva sier dere hovslagere ang tå eller sidekapper?? fikk vite av en hovslager her en dag at Norge er litt opphengte i tåkapper.. resten av europa og store hesteland som England og Tyskland bruker nesten bare sidekapper..

Hvem er foran tiden her?? Er det virkelig Norge?

LisaFi
16-12-2007, 21:46
Har hørt rykter om at de helst IKKE bruker kapper jeg, i Amerika for eksempel? Kapper er vel å se på som et "nødvendig onde"?

Mocca84
17-12-2007, 00:06
hmmmm... Når man ser hvor mye hoven vokser utn sko, blir jeg skremt når jeg ser ting som har blitt skjult med sko.. også dette med front kapper, hestens tå får jo ikke vokst ut naturlig med de... passer man på å skaffe hovslager til rett tid er det ikke noe problem, men jeg har sett flere som avventer lenge med skoer bare fordi de de sitter på enda eller de ikke har råd... Kan komme med noen bilder i morgen som viser hvor galt det kan gå...

Blir litt skuffet over at vi har hatt hest som vår nærmeste hjelpemiddel i alle disse år, å enda står vi stille, bare benyttet gammle ider og laget de til nye... *skuffende* :(

Lopke
17-12-2007, 00:12
men jeg synes og det er litt synd når noen få mennesker lar ting gå så langt at det etterpå skal brukes som skrekkeksempler for andre på å velge å gjøre det på en måte. Folk som trimmer hestene til blods er skrekk eksempel for barføttere, for folk som er så gjerrige at de lar skoen sitte på til hoven nesten vokser seg over tåkappa er skrekken for andre..

Jeg tror at man kan bruke både side og tåkapper og barfot så lenge man bruker litt vett og..

LisaFi
17-12-2007, 00:17
hmmmm... Når man ser hvor mye hoven vokser utn sko, blir jeg skremt når jeg ser ting som har blitt skjult med sko.. også dette med front kapper, hestens tå får jo ikke vokst ut naturlig med de... passer man på å skaffe hovslager til rett tid er det ikke noe problem, men jeg har sett flere som avventer lenge med skoer bare fordi de de sitter på enda eller de ikke har råd... Kan komme med noen bilder i morgen som viser hvor galt det kan gå...

Blir litt skuffet over at vi har hatt hest som vår nærmeste hjelpemiddel i alle disse år, å enda står vi stille, bare benyttet gammle ider og laget de til nye... *skuffende* :(

Tåa får ikke vokst naturlig ut, hæ? Man ønsker da ikke at hoven skal flyte utover og vokse vilt i alle retninger? Problemet med disse kappene er at de ofte bankes altfor hardt og inntil hoven, slik at de klemmer på hoven og lager "blåmerker" når hoven utvider seg under hovspillet. Hoven skal ikke VOKSE vilt?

Elisabeth-Laura
17-12-2007, 11:51
Nei, hoven skal ikke vokse vilt. Men det vil den heller ikke gjøre, det er en HOV, ikke ugress!
Jeg bytta hovslager en skoing for noen år siden, han skodde med sidekapper. fikk se etterpå hvor stor skade det kan gjøre!

Men så ble hesten forfangen, deretter BARFOT! Angrer ikke en dag! Har fått se hva en sko kan skjule, skremmende!

Hovslager
17-12-2007, 14:18
Det er helt riktig det at vi i Norge har vært "tåkappenasjon". Det verserer også mange rare rykter om kapper. Dette kan gjøres veldig enkelt. Galt lagt er kappe ødeleggende, riktig lagt påfører ikke kappe skade. Hvorvidt man bruker tåkappe eller sidekapper er en faglig vurdering hovslageren tar.

Jeg er av den oppfatning at skrekkeksempler kun er skrekkeksempler. Alle vet at ille kan gå galt om man er ignorant mot dyrevelferden. Det hjelper ikke å bruker verdens beste smed, om denne får sko bare to ganger i året.

Siv

Lopke
17-12-2007, 17:45
Når ville du vurdert tå og sidekapper da??
ulemper og fordeler? er det forskjell?

Hovslager
17-12-2007, 19:30
Kommer ann på så mye.
Bruker vanligvis sidekapper bak og tåkappe foran. Men avhengig av bruk, bevegelser og jobben til hesten sjonglerer jeg dette rundt.
Ser lite ulemper med hverken eller. Og skulle det være en hest som ikke likte det ene eller det andre må man jo ta hensyn til det.

Beklager, har ingen standardsvar. (Se hvordan det fungerer og bruk hodet.)

Siv

Lopke
17-12-2007, 21:18
men kunne du fortalt hvorfor du velger tå og sidekapper i disse forskjellige eksemplene?? for å få en ide om hvordan du tenker?
avhengig av bruk, bevegelser og jobben til hesten sier meg ikke så mye om hvorfor folk velger det ene eller det andre..

jen86
17-12-2007, 22:31
Fordeler med sidekapper:
Sidekapper brukes om man velger å flytte overrullingspunktet til hesten litt lenger tilbake, altså på en hest som har for lang tå uten at den har sleng, slik at overrullingspunktet blir feil (dette kan selvsagt også gjøres ved å fjerne evt. tåkappe, men med tåkappe er det meget begrenset hvor langt man får flyttet skoen tilbake).
Sidekapper brukes også ofte hvis hesten har litt dårlig hovvegg, hvis den har hovsprekk i tåa el.
Har også hørt flere hovslagere som bruker sidekapper fast rett og slett fordi de mener at skoene sitter bedre på da....
Farer med sidekapper:
-Hvis skoen skulle løsne/vri seg/skli tilbake, er det to kapper i stedet for en som hesten kan tråkke inn i hoven og få alvorlige hovbyller el. av
-det blir et veldig spenn/trykk mellom de to kappene, slik at hvis de ikke legges svært forsiktig tilbake mot hoven, kan de skape spenningsproblemer i hoven, og skader kan tom. sees i hovbeint, som er meget formbart.
-skoen har en tendens til å flytte seg ørlite granne bakover når hesten går, slik at det uansett skapes litt spenn mellom kappene
-det er vanskeligere/mer pes for hovslageren å tilpasse og plane sko med sidekapper

ulempen med tåkappe er altså først og fremt at du ikke kan trekke tilbake overrullingpunktet på samme måte...

generelt kan man vel si at kapper først og fremst er en hjelp for hovslageren, - den gjør det mye lettere å plassere skoen riktig! =)

Katinka
18-12-2007, 00:06
Disse "nye barfot-skoene" er vel ca. det samme som alle de andre plastskoene som har vært laget? Kjente litt på noen sånne på hovslagerkurs i høst... Mener å huske Torkil Heidenberg mente de var totalt ubrukelige også.

Chevaleresse
18-12-2007, 00:21
Hvorfor menes det at de er totalt ubrukelige når det faktisk er en del som bruker dem og har suksess med det?

Mvh Torill

LisaFi
18-12-2007, 00:22
Kommer kanskje an på hvor dårlig alternativet har vært? Hvor fornøyd man er, altså? Bare en tanke...?

Katinka
18-12-2007, 00:46
Hvorfor han mente det, det husker jeg ikke. Kan alltids spørre neste gang jeg er innom. Men han mente vel at den var ganske håpløs i forhold til den vanlige skoen, tenker jeg. Var vel ikke så dønn seriøst at det ikke var NOEN i hele verden de kunne passe for, men jevnt over var de ikke særlig populære hos han, i allefall.

Harneshaug
18-12-2007, 00:53
Nei når de funker på 160km lange distanseritt i Australia, med det snille terrenget som er der, er det sikkert bare skit....
For det første er det ikke denne skoen så utprøvd i Norge at det foreligger noen rapport så vidt jeg vet? men han har kanskje utenlandske kilder?

LisaFi
18-12-2007, 00:54
Jupp, la meg også se rapporter - plastic fantastic?

Harneshaug
18-12-2007, 00:55
Til meg? det er bare å google det... klarer du like fort som meg:D
Dessuten er ikke Hippoflex plastik for hundre og ørtogfjørtiende gang....

Katinka
18-12-2007, 00:56
Er sikkert ikke snakk om akkurat denne varianten, jeg svarte bare på hovedinnlegget, som handlet om bevegelige sko av hardplast. Mulig de her er bedre enn de han hadde prøvd ut. Men det var nå hardplastsko. Forundrer meg at de sitter på over såpass lange distanser. Litt spennende. Men frister ikke til å prøve dem selv, for å si det slik.

LisaFi
18-12-2007, 00:57
Hadde ikke fått med meg hvilken utgave av plastic fantastic det var snakk om en gang jeg, sto ikke i hovedinnlegget? Finnes mange utgaver, har prøvd en eller to av dem selv også. Hvor velfungerede det er kommer nok an på hva man sammenligner med, tror jeg.

Harneshaug
18-12-2007, 00:58
Jeg refererte til Hippoflex, da trådstarter ikke klarte å komme opp med et navn. Er den JEG har fått inntrykk av er best... så har man en haug til... som er skrevet om i x-antal andre tråder her ...

LisaFi
18-12-2007, 01:00
Jeg har i alle fall prøvd hest med platikksko og "bilpigg". Blir ikke prøvd igjen, for å si det sånn. (Lei styrt med vogn, holdt på å brekke begge leggbeina mot tverrstaget i speedcarten, og ødelegge en treåring til 300.000). Nå var det altså den fantastiske delen med Bilpigg jeg ville illustrere min motstand mot med dette innlegget, ikke selve plastskoen.

Harneshaug
18-12-2007, 01:00
Hadde ikke fått med meg hvilken utgave av plastic fantastic det var snakk om en gang jeg, sto ikke i hovedinnlegget? Finnes mange utgaver, har prøvd en eller to av dem selv også. Hvor velfungerede det er kommer nok an på hva man sammenligner med, tror jeg.

Nei det sto ikke, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg skriver her i det hele tatt, bare tulletråd når man ikke kan referere til ET produkt...:rolleyes:
Der er mange sorter og det er garantert IKKE de som travhester brukte for 10 år siden, for disse er ganske nye :lol:
Om du har prøvd de Lisa aner jeg ikke? Hippoflek er tykke, gjennomsiktige mer hummiaktig enn plast.
Har bare lest referat fra prøvekaniner i Australia, England, Tyskland og Sverige.
De er diskutert på Bukefalos.

Harneshaug
18-12-2007, 01:01
Æh? Bilpigg?? Hvor kom den fra? :lol:

LisaFi
18-12-2007, 01:03
Æh? Bilpigg?? Hvor kom den fra? :lol:

... hovedinnlegget... :lol: "Fås med pigger også, om det behøves, ikke større enn bilpigg"... ;)

Men om det har vært utprøvd liknende ting til travhest før, og ikke funnet dugelig nok, hvorfor skulle det være bedre nå, forresten?

Harneshaug
18-12-2007, 01:04
Fordi det er annet materiale vel...
Ikke vet jeg om det duger til å "ligge i svingen" i 200km/t på islagt travbane men til feks. distanseritt duger det, så da funker det for meg :lol:

Lopke
18-12-2007, 01:10
helen vi må teste ut vi!!

Harneshaug
18-12-2007, 01:11
Jepp, hiv inn en bestilling!

Lopke
18-12-2007, 01:12
men hvor?? jeg vil gjerne prøve easywalker

RenateSJ
18-12-2007, 01:12
Jeg tror trådstarter skrev på side 2 eller noe at nr to Lopke linket til var aktuelle produktet hun skriver om. Altså Hippoflex

LisaFi
18-12-2007, 01:13
Æsj, nå skrev jeg langt innlegg om mine ønsker om stabilitet (FLAT, stabil sko som hoven kan utvide seg etc oppå), hvilke muligheter søm og utlagte sko gir for hovspill kontra fastLIMTE sko (må da ramle av om de skal gi muligheter for hovspill?- Meg ikke forstå). Men nå er jeg så trøtt at jeg må legge meg i steden... *Drittlinje i kveld*

Lopke
18-12-2007, 01:22
http://www.smedjeriet.dk/

kan kontakte dem i DK og høre Helen.. ta en titt på siden. Mye til høver. Noe mer du liker?

Harneshaug
18-12-2007, 01:38
Æsj, nå skrev jeg langt innlegg om mine ønsker om stabilitet (FLAT, stabil sko som hoven kan utvide seg etc oppå), hvilke muligheter søm og utlagte sko gir for hovspill kontra fastLIMTE sko (må da ramle av om de skal gi muligheter for hovspill?- Meg ikke forstå). Men nå er jeg så trøtt at jeg må legge meg i steden... *Drittlinje i kveld*

Lisa de jeg snakker om og det jeg snakker om er å spikre fast, ikke lime :lol:
Har muligens andre ønsker og oppfattning enn trådstarter?
Ikke greit for deg å vite da...

LisaFi
18-12-2007, 01:47
Ai, skal du slå spiker i Ulskaug? Tror ALDRI han kommer til å tilgi deg! DEtte må du jaggu tenke ordentlig igjennom altså. ;)

Nei, nå tok trøttemonsteret over humoren min igjen. God natt... :p

Harneshaug
18-12-2007, 01:49
Der var masse snacks.... :D
Vi kan ta det på privaten..

Harneshaug
18-12-2007, 01:49
Ai, skal du slå spiker i Ulskaug? Tror ALDRI han kommer til å tilgi deg! DEtte må du jaggu tenke ordentlig igjennom altså. ;)

Nei, nå tok trøttemonsteret over humoren min igjen. God natt... :p

Har jeg noen gang hatt noe mot spiker da?

Asbjørg
18-12-2007, 09:02

Disse pålimte gummiskoene er så fleksible at de tillater hovspill selv om de er fastlimt til hoven hele veien rundt:)

Chevaleresse
18-12-2007, 09:25
Vel...

Som det kommer frem her i ørtogførti tråder rundt omkring er det ikke alle hester som fungerer optimalt barfot. Men jeg vil påstå at det heller ikke er alle hester rundt omkring som fungerer med jernsko. Derfor synes jeg det er synd om hovslagere kategorisk avviser alternativ til jernskoen. For de hestene som ikke fungerer med jernsko, men heller ikke kan gå barfot og brukes normalt, kunne disse nyutviklede skoene vært et godt, kanskje perfekt alternativ. Men dette får ikke disse hestene prøve fordi hovslagere kategoriser dem som totalt ubrukelige... DET synes jeg er trist. Kanskje det ikke er noe for løpshester, men for distansehester, eller dressurhester f.eks kan dette være et meget godt alternativ.

Innen fysioterapi som er mitt fagfelt, skjer det hele tiden endringer. Forskning viser at det man trodde var sant for 10 år siden, kanskje ikke er det allikevel, og nye treningsmetoder og behandlingsmetoder utvikles hele tiden. Jeg skylder mine pasienter å holde meg oppdatert og ha et åpent sinn rundt dette. Til tross for at jeg ikke alltid har så god tro på enkelte ting. Men for en av mine pasienter, kan det jeg ikke har så god tro på være akkurat det denne trenger, og som gjør denne personen i stand til å fungere i sitt dagligliv. Hadde vært veldig synd om jeg ikke var villig til å prøve dette...

Mvh Torill

LisaFi
18-12-2007, 12:05
Må innrømme at jeg har mer tro på denne typen da:

http://www.elitskon.se/

Denne kunne jeg heller tenkt meg å prøve.

Chevaleresse
18-12-2007, 13:22
Mulig den kunne vært et godt alternativ for din hest ja LisaFi. Prøve å se?

For å dra litt andre paraleller: Jeg som er dressurrytter kan gjerne si at en sprangsal er totalt ubrukelig... Til mitt bruk. Det betyr ikke at andre ryttere ikke kan stor nytte av en slik sal. Sprangryttere f.eks?

Mener at man må se på hver enkelt hest og hvert enkelt bruksnivå før man kan si om en ting kan fungere eller ei. Ikke kategorisk påstå at en ting er totalt ubrukelig...

Mvh Torill

Mocca84
18-12-2007, 15:56
Tåa får ikke vokst naturlig ut, hæ? Man ønsker da ikke at hoven skal flyte utover og vokse vilt i alle retninger? Problemet med disse kappene er at de ofte bankes altfor hardt og inntil hoven, slik at de klemmer på hoven og lager "blåmerker" når hoven utvider seg under hovspillet. Hoven skal ikke VOKSE vilt?

Nei :D hov er ikke ugress som det ble skrevet... men jeg er bra sikker på at tåen vokser utrolig fort... så da tenker jeg litt på hvordan påkjenninge det er for hester med sko når de går forlenge med dem.
jeg er ikke en person som sier at sko er idioti for hesten å gå med... jeg prøver å få folk til å se litt bedre etter... jeg synes sko er helt greit, men hvorfor ikke åpne seg for andre løsninger. Ikke barfot, men andre sko typer..
For meg funker det helt greit utn sko, men for andre gjør det ikke det og da synes jeg det er helt greit de velger sko.:)
Men jeg synes det er litt feikt å si hesten min kan ikke går utn sko for han blir halt, åsså har de ikke engang prøvd det... Det er selvsagt vær enkelt å velge det beste for hesten, men ikke bli sittende fast med det at det funket ikke på min da funker det ikke for din... Hovedsaken er at folk prøver men ikke så det går på helsa løs :)

her har man et eksempel på en hest som ikke har hatt godt av side kapper eller tå kappe...
http://bildr.no/thumb/132193.jpeg (http://bildr.no/view/132193)

Og ka dere fortelle meg hva som har skjedd her?? P.s jeg holder fingeren midt på kron randen..
http://bildr.no/thumb/132203.jpeg (http://bildr.no/view/132203)

http://bildr.no/thumb/132206.jpeg (http://bildr.no/view/132206)

Chevaleresse
18-12-2007, 16:27
Mocca84: Hvor holder han til hans om skor med disse skoene? Gjerne send meg PM med kontakt info.

Mvh Torill

Lopke
18-12-2007, 17:44
her har man et eksempel på en hest som ikke har hatt godt av side kapper eller tå kappe...
http://bildr.no/thumb/132193.jpeg (http://bildr.no/view/132193)

Øhh.. det tror jeg vitterlig ikke kun er kappene sin skyld at hoven ser sånn ut..

jen86
18-12-2007, 18:04
det der har ikke noe med kappene å gjøre!
ja, kapper kan gi skader, men i form av blodutredelser og deformert hovbein, stort sett.
dette her er jo snakk om sleng/ubalanse i hoven!
for lang tid mellom hver beskjæring tror jeg er hovedfeilen her...

SiljeE
18-12-2007, 18:15
Nå har ikke jeg lest hele tråden iom at den har blitt så lang, men lurer på hvor bra skoen sitter om man limer den på? Jeg lurer litt på den. For meg er temmelig mye av poenget borte om man skal spikre på gummisko,i forhold til jernsko.

Harneshaug
18-12-2007, 18:32
Må innrømme at jeg har mer tro på denne typen da:

http://www.elitskon.se/

Denne kunne jeg heller tenkt meg å prøve.

Men er ikke dette jern, selv om den er "ergonomisk" utformet?
Poenget med barfot er jo å ikke låse hovmekanismen...

LisaFi
18-12-2007, 18:39
Nei, er ikke jern, er plastic fantastic... :)

Det er ganske langt fra en normalskoing til så¨dårlig skoing at man låser hovmekanismen?

Mocca84
18-12-2007, 18:50
Øhh.. det tror jeg vitterlig ikke kun er kappene sin skyld at hoven ser sånn ut..

Hehehe, næi lopke.. jeg mente ikke det... Denne hesten fikk forfangenhet i sommer og det jeg mente var at det kunne være problematisk for denne hesten å ha kappe på. Etter som man ser hvordan hoven har vokst frem i tåen..

Tenkte mer på de to andre hovbildene om noen kunne forklare mer hva som har sjedd der..? hva dere mener...?

P.s Paul marius kommer oppom her en tur om ikke alt forlenge, så kain jeg få ham til å forklare litt...

Jeg er tydeligvis en dårlig forklare (beklager det) etter som jeg føler at non misforstår meg nå å da...

Harneshaug
18-12-2007, 18:51
Nei, er ikke jern, er plastic fantastic... :)

Det er ganske langt fra en normalskoing til så¨dårlig skoing at man låser hovmekanismen?

Å.. prøvde å klikke på linkene men fant ikke noe info om materialet den var laget av.
Hvorfor tror du denne er bedre da?

LisaFi
18-12-2007, 18:57
Blant annet fordi den virker mer stabil, og har bedre landings og frasparkegenskaper.. ( enn hippogrip må ha, i forhold til hvordan den er konstruert). Synes de hippogripsakene så for utsabile ut, samt at de så for "klumpete ut" i forhold til idealet om hvordan en hov uten sko virker.

Harneshaug
18-12-2007, 19:09
Men har du sett og tafset på disse irl? Det har ikke jeg :lol:
Vet ikke helt ang. stabilitet jeg... Den ser jo mer fartspreget ut den du linket til, mens Hippoen virker mykere, bredere og mer dempende?
Spennende å fått prøvd ut i forskjellig terreng/bane/vei/distanser/hester osv.
De kunne godt hatt litt mer info på sidene sine, for overnysgjerrige damer, samt videosnutter og bilder av skoene PÅ og I BRUK, ikke bare selve skoen..
Får jo ikke noe særlig inntrykk..

Lopke
18-12-2007, 19:21
en bredere sko må da være bedre enn en slik smal løpefort sko?? med tanke på press på hovveggen??

Harneshaug
18-12-2007, 19:24
Skulle tro det ja, større trampeflate, men det er kanskje ikke det mest ønskelige der hvor hesten SKAL løpe fort?
Blir kanskje ikke så kjapp overrulling?

Mocca84
18-12-2007, 19:27
Kan dere ikke legge ut linker til alle slike ''plastikk'' sko dere finner. paul maris vil sette stor pris på å se dem.. han digger nye ting :D

Harneshaug
18-12-2007, 19:29
Google er en fin ting :D

*Hippogrip
*Hippoflex
*Easywalker

er noen av de i tillegg til Lisa sin link.

Mocca84
18-12-2007, 19:30
Jeg googler sjeldnt jeg kvasirer jeg.. hehe :D avhengig av norge! :p

Harneshaug
18-12-2007, 19:37
Ikke alltid så lurt iom at disse skoene ikke har særlig mange norske referanser...

Mocca84
18-12-2007, 19:40
Hehe.. Derfor er jeg litt satt fast når det kommer i nye ting... jeg inrømmer det...

jen86
18-12-2007, 19:51
Åja... MOCCA84, misforstod deg jeg også! men det var jo egentlig et godt eksempel! =)
Hvor mange grader rotert har hesten vært?
Det viktigste nå vil være å få bort tåa, akkurat som man fjerner sleng... på en forfangen hest vil man ogs gå lenger enn man gjør på en frisk hest, dvs. noen ganger rasper man til midt i lamellranda... den er jo død likevel, og gjør ingen nytte for seg.
når hesten går med den lange forfangenhetståa, drar kreftene fra bakken i den, og de ødlagte lamellene utsettes for (ofte) mer enn de tåler, og så ryker de videre oppover.
Så bort med alle negative krefter!!

Ellers ser det jo ut som hoven har kommet seg ganske bra etter forfangenheten...
var dette den verste hoven?

hvordan ble den behandlet i den akutte fasen?
og etter det?

har en enorm interesse for forfangenhet....!!!

Mocca84
18-12-2007, 21:55
jen86: Nå var paul marius her å forklarte alt...
Grader er ikke målt, men det er heller ikke interesangt når vi trimmer natur metoden.
Hovbeinet kommer i ballangse automatisk. Hesten hadde alvorlig forfangenhet. Lammel forbinelsen hadde sluppet fulstendig, helt opp til kronranden og sålen hadde flatet helt ut. Sålen har nå blitt nesten perfekt konkav og at hesten har nå ca 2 månder igjenn av healing perioden.

Grunnen til at han ikke villa gjort som du sier er for de at, hovveggen er har vært for tynn og ville rissikert vertikaler sprekker.

samtlige hover var lik.

Akutte fasen: Skoene ble revet av, og trimmet etter natur metoden, med mere opptimert profiler.. ikke forveksele med strasser metoden!

Hesten skulle ha blitt satt på bare høy, men ble istede satt på skogsbeite 24 t utegang. hesten ble brukt som normalt, så fremt sårbeinhetene tilot det.

han har sett tilfelder som er 10 gang værre en dette og alt går ant å fikse, sier han!! :D

jen86
18-12-2007, 22:12
Så bra, MOCCA84.
skjønte ikke helt det med at hovveggen var for tynn, for når vi fjerner ta på forfangne hester, går vi jo tvers igjennom hovveggen...
hvordan kan det bli vertikale sprekker av det? aldri sett eller hørt om...
hadde vært spennende å finne ut av...
men trimmeren din bruker sikkert bare litt andre guidelinjer enn jeg lærer og bruker.
men du er i hvert fall heldig som har en flink naturtrimmer!!

LisaFi
18-12-2007, 22:22
Edit: Ikke jern, men spesialmetall med egnede egenskaper: Utdrag fra hjemmeside (RACER-skoen):

RACER
Skorna utvecklas av Erik (Fysioterapuet, Naprapat, Ergomom) i samarbete med ledande forkarei metallurgi och hippologi, kuskar , hovslagare och travtränare, med utmaningen att skon skall följa hovens naturliga rörelser. 4,5 år av materialtester innan skon marknadsförs den 1/5-05 en sko som är avsedd för varmblodiga hästar i travträning/tävling som väger mellan 100- 500 kg. Skon är tillverkad på BAHCO TOOLS i Enköping i ett specialhärdat vektygsstål med Borium, legeringen ger viss del av dess effekt. Stålet gör att man kunnat utesluta den inre greppväggen och ge utrymme för grus istället, ju mera grus under hoven och innanför greppväggen istället för metall ger destu bättre naturligt fäste får hästen. Man har också byggt skon med en låg höjd och bakåtsluttat tådelen för att minska friktionen i landning. Skon är vidare i trakten och i tådelen jämfört med sidodelen för att ge bra stöd och bärighet. Skon vidgas 5-6 m.m. på vardera sida i horizontalplan och 3 cm i vertikalplan vid belastning. Skon vrider sig inte och hur sliten den än blir tappar den inte formen eller vidgar sig inte. Metallen är lagom elastisk men slår man på den med hammare i kallt tillstånd böjer den sig. Värmer man skon tappar den nästan all funktion och liknar då mera järnskon (detta avråds). Skon i stl 3 väger ca: 120 gram.

Mocca84
18-12-2007, 22:36
Hov veggen var veldig tynn pga mange år med jærnsko på hoven, jærskoen forhindrer at hovspillet transporterer nåk blod som har med seg viktige næsingstoffer som som er viktig for å holde et stramt og friskt lammel sikte og samtidig prodosere høykvalitet hovvegg.

Hovveggen va ca 3-4 mm tykk og lammelsiktet hadde ca 1,5 cm gap mellom såle og hovvegg.
Da er det veldig dumt å tynne hovveggen etter som lammel sikte ha et strekk opp til kronranden. Hvis jeg hadde gjort som du mener, ville vi risiker at hovveggen sprakk vertikalt, ikke bare på grunn av belastning fra underlag men også utvortes slag fra stein og lingnende. men jeg har raspet på en god overrulling i tåen i stede.

Hvis en hov blir raspet for mye slik at vannlinjen åpner seg mye vill vi risikere destruktiv bakterieflora som er med på å ødlegge hoven i stede for å reparere, og det samme gjelder lammelsiktet.

Tusen takk.. alt til beste for mine hester :D
P.s skriver forklaring over tlf, så noen skrive feil får dere tåle hehe :D

jen86
18-12-2007, 23:58
ok, det blir vel en vurderigssak i hvert enkelt tilfelle, og er sikkert en av tusen ting man kan vurdere og diskutere i evigheter...
takk for innspillet i hvert fall :)
og beklager avsporing fra denne fantastiske nye plastskoen, men forfangenhet er nå engang mye, mye mer interessant, synes jeg!

Mocca84
19-12-2007, 00:04
Hehe... skjønner va du mener jen86 men kan bli litt avspill... men det må man gjøre en gang i blant :D og du har helt rett i at det at slike ting kan diskuteres i all evig tid.. spesielt hvis begge svar kan være riktig og begge mener at sin måte er rett(bare for å sette det på spissen).
Ta avgjørelsen når den broen skal krysses.. men med flere alternativer har man flere muligheter å krysse broen på :)

Barfothov
19-12-2007, 01:14
Hei Lisafi!
Den skoen du snakker om er sikkert bra i og for seg,men så lenge at det er en metall sko i herdet verktøystål så er den så stiv at den ikke kommer i nerheten av en barfot naturhov på noe slags vis. Ja den er fleksibel men det er MINIMALT!! Eneste som er bra med den er at den er så tynn som den er og at den har friksjons randen i ytterkant + at den er likevell et bedre alernativ enn vanelige stålsko:) PÅ vinteren får du problemer med denne skoen å da er d forkastelig å bruke denn i d heletatt.
Når du skal beskjære en hov som skal ha en metallsko eller en sko som er av slik hardhet kan man ikke beskjære hoven med barfotprinsipper og da kan man heller ikke si at det er serlig likt en barfot hov verken i balanse,bevegelse og hovspill.
Hører mange skryter av denne skoen likevell.
Skulle gjerne likt og prøvd de barfotskoene jeg inporterer fra usa på en racing hest.

Lopke
19-12-2007, 01:16
Skulle gjerne likt og prøvd de barfotskoene jeg inporterer fra usa på en racing hest.

hvilke sko da????

Barfothov
19-12-2007, 01:35
Hei Lopke!
http://www.cera24.com/index.php?locale=
Du kan se noe av skoene her på linken over.
Det er ett problem me skoene og det er pigg for vinter føre men jeg holder selv på og utvikler pigg som jeg kan bruke i skoene uten at skoene får for mye friksjon slik at det hindrer hoven i a bevege seg som en barfot. er snart i mål, skal bare prøve en ny pigg type til helga på min søsters kaldblods hest og d håper jeg blir sukksess:)

Roxira
19-12-2007, 02:56
Orket ikke bla igjennom alle sidene her, så mulig noen har skrevet om dette før...

Skjønte ikke helt åssen man skulle feste på disse jeg. Med vanlig søm ville det jo være grusomt upraktisk med sko som er fleksibel... Sko røre på seg, søm lage større hull i hoven...

Og lime de fast, hvor godt sitter de da, og hvordan får man de av igjen?

Hva ligger disse på i pris i Norge?

Lopke
19-12-2007, 08:34
de er på en måte horisontalt fleksible, ikke vertikalt.

Elisabeth-Laura
19-12-2007, 10:11
jen86: Nå var paul marius her å forklarte alt...
Grader er ikke målt, men det er heller ikke interesangt når vi trimmer natur metoden.
Hovbeinet kommer i ballangse automatisk. Hesten hadde alvorlig forfangenhet. Lammel forbinelsen hadde sluppet fulstendig, helt opp til kronranden og sålen hadde flatet helt ut. Sålen har nå blitt nesten perfekt konkav og at hesten har nå ca 2 månder igjenn av healing perioden.

Grunnen til at han ikke villa gjort som du sier er for de at, hovveggen er har vært for tynn og ville rissikert vertikaler sprekker.

samtlige hover var lik.

Akutte fasen: Skoene ble revet av, og trimmet etter natur metoden, med mere opptimert profiler.. ikke forveksele med strasser metoden!

Hesten skulle ha blitt satt på bare høy, men ble istede satt på skogsbeite 24 t utegang. hesten ble brukt som normalt, så fremt sårbeinhetene tilot det.

han har sett tilfelder som er 10 gang værre en dette og alt går ant å fikse, sier han!! :D

Hvis det er Laura du mener så ble hun satt på kun høy, beite hun sto på ble nedspist av sau mens hu hjalp til med 10 gressstrå eller noe ;) så beite bestod av tørr mose. Hesten ble ikke brukt på 1 1/2 måned.
Det som ble gjort når vi fant ut det var forfangenhet var å ta av skoene og sette på myke "puter" under hoven og teipa på det.
Ja, vet det egentlig er galt å ha hesten på "beite" under forfangenhet. Men dyrlegen mente det var et godt sted for hesten med tanke på at hun måtte bli fraktet i henger for så å stå i en hard steinete paddock. Og siden det ikke var gress der.
Hun fikk to kurer med medisin før hun ble bedre.

Så snart hesten var bedre kom PM (svågern til MOCCA) for å se, og dere aner ikke hvor glad jeg er for det!
Nå viser ikke disse bildene sin rett, for de er verre enn på bildene.
Jeg klarer ikke forstå hvordan man skulle få satt på sko med spiker på disse!

Samtidig som hesten ble bygget opp etter sykdom ble også høvene "herdet".
Etter 2 måneder ømmet ikke hesten seg for grus på asfalt en gang!:cool:

Tusen takk til Monica og PM som overbeviste meg! :dusk:

LisaFi
19-12-2007, 10:47
Hei Lisafi!
Den skoen du snakker om er sikkert bra i og for seg,men så lenge at det er en metall sko i herdet verktøystål så er den så stiv at den ikke kommer i nerheten av en barfot naturhov på noe slags vis. Ja den er fleksibel men det er MINIMALT!! Eneste som er bra med den er at den er så tynn som den er og at den har friksjons randen i ytterkant + at den er likevell et bedre alernativ enn vanelige stålsko:) PÅ vinteren får du problemer med denne skoen å da er d forkastelig å bruke denn i d heletatt.
Når du skal beskjære en hov som skal ha en metallsko eller en sko som er av slik hardhet kan man ikke beskjære hoven med barfotprinsipper og da kan man heller ikke si at det er serlig likt en barfot hov verken i balanse,bevegelse og hovspill.
Hører mange skryter av denne skoen likevell.

Jeg skjønte dessverre ikke så mye av det innlegget. Skjønner jo at ihuga barfotfolk er imot skoing, så mye har jeg fått med meg. Jeg "fant" reklamen for denne skoen på en Svensk barfotside, så angående anbefalinger så mener tydeligvis "barfotfolk" forskjellige ting om dette også..
( http://hem.passagen.se/barfotahast/lankar.html )

Et lite tips bare, om du ønsker å bli tatt seriøst, selge sko videre osv; det heter Importere, ikke Inportere! :) Lykke til med prosjektet!

Nikita
25-03-2008, 20:48
er det disse da? http://www.cera24.com/hippoflex.php

Vet at dette er en gammel debatt... Men hvordan får man bestilt disse? Og hva koster dem?

Noen som har slike? Har bestilt? Har så lyst til å prøve disse, men får f*** meg ikke bestilt.... :mad:

Nikita
26-03-2008, 17:30
Ingen som bruker slike sko her inne på FH? WOW.........

Lopke
26-03-2008, 17:57
lurer jeg og på.. vil gjerne prøve den grønne..

Mocca84
26-03-2008, 18:56
Ta kontakt med evt en barfot trimmer i deres nærmiljø, de har tilgang til både opplysninger og brukekunskaper om skoen og kan anskaffe skoen... :)
Eller send meg en PM så kan jeg sende over nr til han som skaffer her.

Lopke
26-03-2008, 19:10
skaffer han den grønne??

Mocca84
26-03-2008, 19:16
han kan sikkert det ja... han skaffer det meste... ;)

Nikita
26-03-2008, 19:25
han kan sikkert det ja... han skaffer det meste... ;)

Han som du har nummeret til? "Formidler han hippoflex eller "de grønne" easy walker?

Vet du hvor han bestiller fra? Vet du om det går an å bestille fra han og få han til å sende tro?

Lopke
26-03-2008, 19:36
Vil gjerne ha PM med info

Nikita
26-03-2008, 20:23
Vil gjerne ha PM med info

Me too :)

Barfothov
26-03-2008, 23:05
Hei alle sammen som er innteresert i den skoen jeg skaffer!
Nå for tiden har jeg testet skoa på mange hester og jeg skal legge ut bilder i morgen så får dere se hva skoen gjør med hoven,helt sykt bra!
skal om 5 min og hente en sprang hest som er nyskodd med disse skoa og det blir innteresant og høre hvordan treningen gikk.
har forresten 3 typer pigg å sette i skoene. skal legge ut bilder av litt forskjellige ting i morgen.

Lopke
26-03-2008, 23:30
Så spennende!! hvilken av skoene var det du forhandlet?

Mocca84
26-03-2008, 23:30
der fikk dere et lite svar... ;)
skal sende en PM

Hegepii
27-03-2008, 13:06
må si jeg faktisk venter litt spent på å se dette jeg og! Har vært litt gøy å testa noe sånt, siden hesten min ikke kan gå barfot.. (sliter for fort ned, brekker av, og eeelsker å løpe og ødelegge hover...:rolleyes:)

Harneshaug
27-03-2008, 13:10
Dette gleder jeg også meg til å se :)

Julie og Kamy
27-03-2008, 13:11
Barfot sko?? Man har jo ikke sko på barfor hester:p Mener jeg da:p

Lopke
27-03-2008, 13:26
noen som vet om disse skoene sitter bedre i gjørme?? har et problem at Lopke mister skoene sine pga dette.

Nikita
27-03-2008, 13:33
noen som vet om disse skoene sitter bedre i gjørme?? har et problem at Lopke mister skoene sine pga dette.

De skal jo spikres på som vanlige sko? Vil de ikke sitte like godt da? Nå er del ikke disse skoen så tunge som jernsko, så det kan hende hesten ikke så lett mister dem?

Alice
27-03-2008, 13:46
Orket ikke bla igjennom alle sidene her, så mulig noen har skrevet om dette før...

Skjønte ikke helt åssen man skulle feste på disse jeg. Med vanlig søm ville det jo være grusomt upraktisk med sko som er fleksibel... Sko røre på seg, søm lage større hull i hoven...

Og lime de fast, hvor godt sitter de da, og hvordan får man de av igjen?

Hva ligger disse på i pris i Norge?

Kan noen gi meg også svar på dette?:)

Barfothov
27-03-2008, 15:09
Hei dere som lurer litt om de barfotskoa!
Skal prøve og forklare en del ting om de skoa:
Nei man har ikke sko på barfot hester,men man kan med disse skoa sette de på i vintersesongen med pigg og ta de av når sesongen for pigg er over uten å bekymre seg for at hoven har tapt verken kvalitet i hornet på hovvegg eller såletykkelse. hoven har med disse skoene samme hovspill som en barfothov har og da blir det tilført nok nering til hoven for å oppretholde den gode kvaliteten,men da må hoven beskjæres som en barfothov,unntaket er at man ikke rasper på mustangroll.
skoene sitter etter erfaring mye bedre enn vanelige sålsko forde at du kan faktisk spikre inn alle saumene som skoen er laget for,likevell låser ikke skoen hovspillet:)
Skoene er av en meget spesiell polyuretan plast som er gjenomsiktig og saum hullene/sporet for saumen i skoene er ca 1cm bred slik at før en spikrer på skoen så legger man den på rett sted på koven og merker av i saumsporet met sprit tursj der saumlinjen i hoven er og deretter borrer du selv hullet til saumen med en 2mm borr.
Skal hesten i tilfelle tranpe på skoen eller røtter i skog og mark hekte seg i skoen så bøyer den seg bare unna!!
Skoen er produsert med et spesielt mønster (mer som mønster i et bildekk) som er slik at det underlaget du går på sitter i skoen. en får aldri bedre grep enn med det underlaget du går på. Husk at disse skoene er brodusert også med tanke på naturlig friksjon.
skoene veier bare noen få gram,selvsakt forskjellig vekt etter størrelse.
Skoene er også vekt balangserte.
Sorry men jeg kan ikke dokumentere liming av skoene enda,da jeg ikke har prøv det enda.
Sko røre på seg, søm lage større hull i hoven...NEI det går ikke ann!!
Sko og hov arbeider sammen så det er praktiskt og teoretiskt umulig.
Hadde sjønt det hvis bare skoene hadde bevegelse.

Karoline «3 Silver
27-03-2008, 15:16
hmm.. hørest interessant ut :)

Martine
27-03-2008, 20:06
Dette var interessant ja. Driver "ingen" med dette i Norge ? Eller Oppland..

Eva
27-03-2008, 21:32
Sko røre på seg, søm lage større hull i hoven...NEI det går ikke ann!!
Sko og hov arbeider sammen så det er praktiskt og teoretiskt umulig.

Neivel?

Om skoen griper godt i underlaget, og hesten vrir foten, da er man der med en gang...

Problemet med alusko er at de er stivere enn en jernsko, og plastsko er at de "lever" mer enn jernsko, og sømmene finner enkleste veien ut på både alu og plast.

Med en alusko gnager de seg mer eller mindre ut hovveggen, fordi en alusko er mindre fleksibel enn en tilsvarende tynn jernsko. Med plastsko er det gjerne plasten som får gnag.

Jeg har flere bekjente som har vært tildels barfotfrelste, som skodde med Hippogrip. Det ble vel kamelsveliging medhårs, og ikke mothårs som jernsko...

De var IKKE særlig begeistret.

Barfothov
27-03-2008, 23:32
Hei eva!

HEHE:) må nok desverre skuffe deg der med dine meninger.
Hvis du vet hvordan en barfothov ser ut eller skal se ut i profil fra siden så har hoven et scoop i drakta og det får skoen også når den er satt på hoven dermed kan du tenke deg selv da hva som skjer når hoven møter bakken.
Kan forklare det også hvis du ikke fårstår...
Det er snakk om naturlig friksjon i disse skoa så uansett underlag er de ikke som limt eller sveiset fast i noe underlag.
Saumen sitter som bare f****,men det trengs spesialverktøy for å dykke saumen i skoen og for å sramme saumen.
Skoen ryker lenge før sumen brytes ut av hoven.
Saumen sitter med et fleksibelt trykk hele tiden på geunn av den rare konsistensen so er i disse plast skoa så en trenger aldri,ALDRI tenke på at saum løsner eller går av, og det er vel et meget kjent problem blant mettall sko.
Herre gud hvor mye det er å skrive her:)
Kan jo gå i mere detalj om hvorfor slikt oppstår med mettall sko men d orker jeg ikke hvis jeg ikke må....:)

Martine: nei jeg "tror" ikke det er noen i norge som driver med disse skoene. Har i alle fall ikke hørt om noen og da er det sikkert ikke noen i oppland heller,men det kan jo hende uten at jeg vet da...

Hovslager
27-03-2008, 23:41
Barfothov:
Du må forklare en gang til, for jeg forsto ikke jeg.
Naturlig friksjon, kan være så mangt, hva mener du?
Jeg kan ikke tenke meg hva som skjer med scoop og sko og hoven møter bakken. Forklar.
Mange sko som krever eget verktøy for å feste sømmen, hva er unikt med denne?
Er det en egen type søm?

Siv,

Barfothov
28-03-2008, 00:16
Ok.
Hvis du er faglært hovlager så vet vel du hva et scoop er for det er da vel en viktig detalj i skjæringa på en hov som skal ha økt hovspill. f,eks på en hov som skal rehabiliteres.Eller hva?
Det skal brukes saum med E hode.
Når det dreier seg om friksjonen så er den så lik den kan bli en barfothov på grunn av at mønsterene i skoen fylles med underlaget de går på og det samme gjelder med en barfot også den fylles den og men ting som fyller en barfothov popper ut for hvert skritt,men den blir aldrig helt ren,det vil sitte igjen rester over slt i hoven..
Harde og store materialer som F,eks betong gulv,asfalt vei,stålplate O,S,V, Fester seg selvsakt ikke i skoen,eller gjør de..:)
Friksjonen i disse skoa opptrer likt en hovvegg ville gjort på disse underlagene.

Så derfor sjønner jeg ikke helt det som eva nevner tdligere her, (Om skoen griper godt i underlaget, og hesten vrir foten, da er man der med en gang...)

Eva
28-03-2008, 00:30
Om hesten står på ett bein, og vrir seg, da ryker skoen før sømmene flytter på seg eller evt hovveggen ryker?

Hjertelig velkommen til Bergen for å sko akrobatisk traver! Han greier å forskyve skoene sine med disse øvelsene i luftegården...

Gulponnis
28-03-2008, 00:35
Barbotsko? Humm.. noe som ikke hørtes helt hjemme i det ordet.. Enten det er sko eller barfot.. :lol:

Karen
28-03-2008, 00:49
Barbotsko? Humm.. noe som ikke hørtes helt hjemme i det ordet.. Enten det er sko eller barfot.. :lol:

Jeg trodde også at klue med barfothester er at de ikke skal ha "spiker" i hoven, og gå på sko.. Barfot skal jo være "naturlig"..
Har gått på flere barfotkurs og hovslagerkurs, tatt med meg det JEG synes er viktig og intressant, og som høres logisk ut.
Barfot er nok det beste for hester og høver, egentlig, men ingenting er så ille som en barfothest som ikke fungerer barfot!
Og det at hesten går barfot forlenger livet, er og bare bullshit, sprø du meg, her er det andre ting som spiller inn.

Barfothov
28-03-2008, 01:18
HEHEHE:) Hei eva!
ja jeg kan gjerne komme til bergen å sko akrobaten,men d kan vel kanskje bli i dyreste lage, da jeg bor i nord trøndelag....Tar 800kr for skoing,så kommer jo kjøring itillegg...
Men d hadde vert morro for og bare prøve det. kanskje jeg blir en erfaring rikere etter å sko denne hesten. Men jeg "tror" jeg kan garantere at skoene ikke detter av eller at skoene flytter seg på noen måte.
Jeg vil tro at den størrelsen denne hesten må ha på skoa er det plass til 12 saumer!

Karen
28-03-2008, 01:20
12 sømmer??? :shock:

Nikita
28-03-2008, 09:08
Det med at skoen får "for godt grep" slik at sømmene blir påvirket er vel lite trolig? Noen som har erfart det eller er det bare tanker?

På vinteren nå når vi har 4 store brodder i skoen, så "setter" de seg i god brukt betonggulv og asfalt, da får man jo i så fall også en vridning der skoen "henger" igjen i underlaget?

Vi har en hest på stallen som vrir den ene koden og hoven skikkelig når han går, setter det i bakken og vrir det godt. Når han får brodder på vrir han mindre... Jeg sier ikke på noen måte at dette er bra, men at det kanskje da vrir seg mer i leddene oppover i beinet, for det er jo en grunn til at han vrir i utgangspunktet. Jeg har ikke peiling her altså, tenkte bare videre på tanken med vridning i forhold til sko når de får godt grep...

Jeg forhører meg i stallen nå i disse dager om noen har hørt om disse skoene, og det jeg får til svar er at de kan umulig være noe bra for de er jo så ustabile? Og hesten må ha noe stabilt materiale i skoen? Jeg tenker da at hoven er jo ikke "stabil" i den forstand de mener, og da tenker jeg at en sko som ikke er så stabil ikke er en uting, men kanskje en fordel... ?

Flere så ikke vitsen med dem, det må vel være for hesten som går MYE på asfalt i såfall? Eller hester som allerede har plager? Ehhh... hva med forebygging sa jeg da.... :digger:

Elisabeth-Laura
28-03-2008, 10:06
[QUOTE=Karen;865147]
Barfot er nok det beste for hester og høver, egentlig, men ingenting er så ille som en barfothest som ikke fungerer barfot!
[QUOTE]

Det som er like ille som er hest som ikke fungerer med sko eller er skodd feil!

Mocca84
28-03-2008, 11:09
[QUOTE=Karen;865147]
QUOTE]

Det er like ille som er hest som ikke fungerer med sko eller er skodd feil!

AMEN!!!!

cath
28-03-2008, 11:34
Har ikke lest alt i denne diskusjonen, men sier meg helt ening med Eva! Jeg har prøvd div plast/syntet sko, og disse har ødelagt hoven mer enn de har gjort godt. Spesielt hos hester som har dårlig hovkvalitet. Må også tilføye at jeg har hatt barfothest, men av div grunner nå har skodd hest. Jeg skor og verker selv og har fullført store deler av hovlagerutdanningen.

Plast/syntetsko er så bevegelig at sømhullet utvider seg ved stor belastning. I de fleste tilfellene jeg har vært borti, dette skoene av, og sømmene står igjen. I tillegg så brekker hovveggen av, hos hester som har dårlige høver.

Siden du har funnet løsningen barfothov, hadde det vært veldig gøyt å sett bilder av en hest med disse skoene, som du har skodd.

Ja, barfot er det beste for hesten så lenge det fungerer. Men noen hester fungerer ikke barfot. Å utsette hesten for en lang rehabiliteringsperiode som kan bli smertefull for hesten, er ikke noe jeg kommer til å utsette mine hester for. I tillegg så har jeg hesten min for å bruke den. Om hesten lever noen år kortere med sko på beina ( og er fornøyd med det) for det heller være. Heller det enn ett lengre liv med smerter i beina.

Edit for å legge til at ingen hadde noen sinne fått slått tolv sømmer inn i hoven på min hest uten at det var helt helt nødvendig av en aller annen grunn. Man svekker hovveggen og tenk på alle bakteriene som får grobunn i hullene. Lurer på hvordan hoven ser ut etter flere skoinger! Nei, ikke noe nålepute her i gården.

Katinka
28-03-2008, 17:31
Kan vel bare si at jeg signerer cath sitt innlegg. Kan ikke fatte og begripe hvordan det skal være positivt å slå 12 sømmer inn i en hov pr. skoing. I allefall ikke om man må sko oftere med disse skoene enn med vanlige sko, pga slitasje. Jeg kan heller ikke helt si jeg forstår hvordan det naturlige hovspillet skal foregå så fint og flott som det påstås av "Barfothov", med 6 sømmer på hver side av hoven.

jen86
28-03-2008, 17:58
cath: signerer!! bra innlegg :)

Barfothov
28-03-2008, 18:09
Hei alle sammen!
Ikke heng dere opp i alle de 12 saumene,det var bare et eksempel på at mulighetene er der.
Jeg for min del bruker bare 3 til 4 spiker på hver side å det er mer enn nok.
Men noen ganger hender det at det kommer hester til meg som har store problemer med hovene og ikke får festa vanelige sko så da har disse skoa også muligheter med flere spor til saum så saumen kan festes meget langt bak i drakta og det uten å låse hovspillet i det heletatt.
Jeg kan garantere at de som jeg ser snakker negativt om plast sko også videre har rett og slett ikke peiling for da har de ikke prøvd den sorten jeg snakker om her.
Det er kun fordeler og atter fordeler med disse skoa.
så Det var snakk om at pigg skoa satt så veldig fast i slitt betong gulv og asfalt..ja det er sant,men hvorfor ha så store pigg i skoa da? driver dere bre vandring til vanelig eller?
Jeg har utviklet pigg til disse skoa og de er ikke større enn at de stikker 3-4 mm ned fra skoen og det er mer en nok om du da ikke driver racing på blank is da men jeg har pigg til det også men likevel er de mye mindre og mere skånsåm enn vanelige brodder.
For ikke og snakke om skade omfanget hester har på vinteren (ja de som står i flokk) når de leker eller får seg et spark.
Lek og spark er ingen bekymring heller men de småe piggene.
Så det er noe og tenke på også for de som må ta hesten sin ut av flokken på grunn av at eier har satt på farlige sko...

absinthe
28-03-2008, 18:30
må si jeg ble veldig nysgjerrig på å se bilder av hester med denne skoen på jeg! :)
ganske interressant debatt egentlig, blir bare mer og mer nysgjerrig på dette her... skal spør hovslageren min hva han har hørt om såkalte sko neste gang han kommer, han har vel fått slikt med seg, hehe

Hovslager
28-03-2008, 19:26
Jeg forstår fortsatt ikke hva denne scoopen har med plastikkskoen/jernskoen å gjøre. Er den ett problem, ved skoning?

At plastikk og horn har eksakt samme friksjon på ett hvilket som helst underlag, stiller jeg meg tvilende til. Så det vil bli press på skoen ved vridning og fraspark og landing.

Veldig flott at du har funnet løsningen på alle utfordringene ved å ha på sko på hesten, dette blir veldig spennende å følge videre.

Siv

cath
28-03-2008, 21:06
Jeg kan garantere at de som jeg ser snakker negativt om plast sko også videre har rett og slett ikke peiling for da har de ikke prøvd den sorten jeg snakker om her

Da foreslår jeg igjen at du kommer med bilder, slik at vi som ikke har peililing, kan få se hvor dyktig du er. Merkelig at du som har drevet med hest i to år er så mye dyktigere enn de som har drevet med dette faget hele livet sitt. Og forresten, over hvor langt periode har du prøvd disse skoene? Hvor mange forskjellige hester har du prøvd dem på?

anettex
28-03-2008, 21:23

Ja det tenker jeg og.
Plastsko er muligens et alternativ til den tradisjonelle skoen.
Det skal jeg ikke uttale meg om.
Men barfot handler da om å ha hesten UTEN sko uavhengig av hvilket materiale skoen er i?

Mocca84
28-03-2008, 22:23
Ja det tenker jeg og.
Plastsko er muligens et alternativ til den tradisjonelle skoen.
Det skal jeg ikke uttale meg om.
Men barfot handler da om å ha hesten UTEN sko uavhengig av hvilket materiale skoen er i?

Når man har jærn/stål sko er en hest satt fast, så med andre ord, vi kaller det ''skohest'', en hest utn sko kaller vi barfothest.

men hva skal vi kalle de som vil ha hesten barfot, men ikke har hovkvalitet eller ikke orker boots. som kan tenke seg en friere hov og et mykere alternativ..... hva skal vi kalle disse skoene da..?? noen forslag? bare lurer..

Lopke
28-03-2008, 22:28
syntetsko

Hovslager
28-03-2008, 22:46
Tror det engelske ordet er soft shooeing.

Siv

Mocca84
28-03-2008, 22:46
syntetsko

det minner meg om noe helt annet en det skoene er laget av.. feil forklaring på matriale i mine øyne... :sarkastisk:

jen86
28-03-2008, 22:54
plast er jo et syntetisk materiale!!

Jeg er også mest "glad i" barfot.
Synes også sko er helt greit, men det skal gjøres skikkelig, akkurat som barfotbeskjæringa.

Har også veldig lyst til å se bildet av disse plastskoene...
barfothov?

Barfothov
28-03-2008, 23:14
Hei!
Skal si d var mange spørsmål og svre på her!! :)

Absinthe: Jeg skulle legge ut bilder tdligere denne uka men har desverre ikke fått tid. skal ta noen ferske bilder i morgen etter western ridekurset i morgen så får du/dere se.

Hovslager: den scoopen er ikke noe problem,men heller en meget viktig detalj når en hov skal opprettholde fullt naturlig hovspill. OK,enten så later du som at du ikke forstår ellers så forstår du det,men skal teste meg. Greit,nå skal jeg forklare! : Hvis jeg spør om hvor har hoven mest bevegelse i vannrett spill?
Jo det er helt bakerst i hoven i hælen og i drakta.Ta eksempel i en barfot hov,den har et mye mye bedre hovspill en en skodd hov fordi den er ikke låst fast i stål og saum. Når en ser barfothoven løftet opp fra bakken i profil kan en se at det er et scoop i drakta. ( hoven er ikke helt plan fra hæl til ut på siden av tåa,hovveggen går opp noen milimeter,gradvis stigning og gradvis fall. scoopet kan være forskjellig fra hov til hov,det er hovbeinet som bestemmer men det er sålen som vi ser visuelt utenfra som viser veien). det som skjer når hoven lander på bakken er at den utvider seg fra hæl og helt fram til midt på tåa. den utvider seg så mye i hælen at partiet midt på drakta også blir plant med bakken selv om det er et scoop i drakta. Sålen og hovbeinet er også skapt slik at det vokser sånn at det blir et scoop.Hvis man ikke rasper scoop så hindrer man hovspillet for da får ikke hoven utvidet seg nok. når en rasper hov for beslag av stål sko skal hoven være helt plan med skoen og bare da med en helt plan hov så har en allerede hindret hovspill.
Nei jeg sier ikke at friksjonen er exakt den samme,men ikke langt fra etterson grus og skitt O,S,V, henger med skoen.
Ja det vil bli press på skoen ved vridning og fraspark og landing men veldig bra av vibrert fordi at et slikt materiale absorberer sjokk bølger i et meget stort høyfrekvent frekvensområde. og det gjør ikke metall og særlig ikke stål.
Skoen vil også absorbere en del vridning,fraspark og landing forde at materialet i skoen er har en lav strekkfasthet og en lav trykkfasthet,men tydeligvis nok.
Påenget med disse skoene er at de med stål/mettall sko har som regel ikke i nærheten av å ha en 100 prosent sunn og frisk hov og det får vi nok sansynelig vis ikke til heller i et moderne hestehold men en kan jo i vertfall prøve å gjøre det beste for de som må eller vil ha sko på hesten pluss at skoen kan være et meget bra hjelpemiddel til forskjellige ting spesielt med tanke på rehab av hover,barfothover som trenger hjelp på vinteren uten å bli lei av boots som mange plages med og mye mye mer!
HEHE tenker du følger med her ja.
Hovslager: Jeg anbefaler skoene på det høyeste, tror det ville vært gøy om du som faglært hovslager og pesimist kunne i vertfall prøvd skoene så du også fikk se fordelene:)
Cath : Jeg har ikke sakt at jeg er dyktig,men takk hvis du mener det:)
Jeg tror ikke at jeg kan mere en de som har mange år kompetanse men jeg vil lære,kan lære og jeg er ikke redd for og prøve noe nytt.
selvsakt undersøker jeg nye ting meget nøye før jeg begynner med noe og det må være logiskt både tekniskt,praktisk og teoretiskt.

cath
29-03-2008, 07:51
Du har fremdeles ikke gitt meg svar på hvor mange hester du har prøvd dem på, og over hvor lang periode?

Barfothov
29-03-2008, 09:37
Hei mocca:)
Et syntetiskt materiale er et "ikke naturlig" materialet og er kunstig fremstilt.
Det er snakk om kjemi her og legeringer mellom forskjellige stoffer.
Ja skoa er av et syntetiskt materiale:)

Cath : Har prøv skoa på 10 hester nå i en periode på litt over 1 år.begynte testingen like før jul i fjor.
Har i vinter brukt store ressurser på og utvikle pigg til vinterføre å endelig kommet i mål med det også,så til neste vinter er det ikke noen problem glatt føre:) skoene er ikke produsert med tanke på slike vintrer vi har her i norge med is og masse snø.
På snø er skoa sykt bra,da er det mønsterene i skoene som griper og ikke piggen.
Da jeg bestilte sko sist så måtte jeg vente på snøsålene (Søsålene er spesielt utformet for denne skoen) forde at lagret var tomt,produsenten hadde ikke trodd at det skulle bli så stor pågang av snøsålene. så det tyder på at det er flere som har fått øynene opp for disse skoa.
Det eneste jeg mangler er å prøve skoene på en traver som trenes seriøst og som går løp...

Skal legge ut en masse bilder for de nyskjerrige:)

Nikita
29-03-2008, 19:55
På snøen blir det liksom slik som med piggdekk og piggfrie dekk? (på en måte)

Men på blank is må man jo ha brodder av et eller annet slag selvsagt :) Piggfrie dekk klarer ikke helt å måle seg med piggdekk på blank is, sånn er det jo bare. Men de bedre på snøføre.

Jeg synes det høres så positivt ut med disse skoene og gleder meg til bilder!

Hovslager
30-03-2008, 01:43
Hvorvidt jeg er dum til å forstå, eller om du forklarer dårlig, får vi kanskje dele 50/50?
Jeg vet hva denne scoopen er og hvordan hovspill oppfører seg, men jeg skjønner fortsatt ikke det du svarte eva med om scoop og sko og hva som skjer da.
Jeg er da vel ikke negativ til nye ting, men jeg forbeholder meg retten til å ta med egne erfaringer med slike (lignende)sko når jeg mottar informasjon.

Sko av plast/syntet/gummi er ikke en ny oppfinnelse.

Er skoene slik du sier, vil du bli rik om du importerer dem, da alle hester vil gå med disse om fem år. (ok 10, da. Vi er i Norge.)

Jeg har ikke sett disse i bruk, men det vil bli spennende.
Jeg husker når bootsa kom. Ikke falt de av, alle passet perfekt, på alle. Noe av det mest uproblematiske som fantes i verden, var boots. I dag er synet mere nyansert, for nå er det vel vanlig at folk søker etter boots som passer sin hests høver, og farger de i sjokkfarger for å finne de, når bootsa hopper av i naturen.

Hvis du med faglært mener fagbrev, er jeg pr i dag ikke innehaver av dette.

Siv

Asbjørg
30-03-2008, 08:07
Jeg husker når bootsa kom. Ikke falt de av, alle passet perfekt, på alle. Noe av det mest uproblematiske som fantes i verden, var boots. I dag er synet mere nyansert, for nå er det vel vanlig at folk søker etter boots som passer sin hests høver, og farger de i sjokkfarger for å finne de, når bootsa hopper av i naturen.

Siv

Min erfaring er det motsatte, nemlig at noen av de første bootsa som kom stadig falt av og måtte spraylakkes i neonfarger for at jeg skulle finne dem igjen. De nyeste typene jeg har, simple og delta, sitter godt på og de har jeg ennå ikke klart å miste uansett fart og underlag. De er lette i ta av og på, og er ikke i nærheten av å framkalle samme høye blodtrykk som easyboots er i stand til. Samme med boa, men de har riktignok vært på markedet en stund da:) Mange som er strålende fornøyd og aldri mister easy-boots også, men jeg er ikke blandt dem. Langt i fra!
Litt off topic dette, men jeg vil gjerne høre mer om denne syntetskoen:)

Hovslager
30-03-2008, 14:36
Mitt poeng eksakt, Asbjørg.
Vanskelig å finne noe som er perfekt for alle.

Men i "reklamen" her inne om disse skoene, er de perfekte for alle, under alle forhold.
Jeg tror det blir som bootsa. Noen funker dette veldig bra for, andre må se seg om etter andre løsninger.

Det viktigste er jo at man trives og får drive på med hobbyen sin, nemlig hest.
Løsningnene må få lov til å være individuelle.

Jeg er også spent på mere info om dette. Alltid spennende med flere typer sko.

Siv

Lopke
30-03-2008, 16:52
Vil gjerne se bilder av skoen jeg...

cath
30-03-2008, 20:38
Selvfølgelig må man være åpen for nye ting. Men som det ble sagt over her, syntet sko er ikke noe nytt på markedet, det har eksistert i mange år.

Jeg tror ikke at jeg kan mere en de som har mange år kompetanse men jeg vil lære,kan lære og jeg er ikke redd for og prøve noe nytt.
Enhver som intresserer seg for dette faget er intressert i å utvikle seg slik at hesten får det så optimalt som mulig. Og de som har prøvd syntet sko tidligere har kommet frem til at dette ikke fungerer bedre enn jernsko. Tvertimot. Som Siv sier; dersom disse er så utrolig bra kommer du til å bli rik.

Nå har du skrytt av disse skoene i mange innlegg, men fremdeles ingen bilder..

Barfothov
30-03-2008, 23:14
Hei alle som venter på bilder!
Hat tatt en masse bilder men nå får jeg ikke bildene fra kameraet og inn på pc'en.
Skal låne meg en adapter til minnebrikken imorgen....

Karen
31-03-2008, 15:20
[QUOTE=Karen;865147]
[QUOTE]

Det som er like ille som er hest som ikke fungerer med sko eller er skodd feil!

DERFOR skal skoere/hovslagere være utdanna, og ha lang erfaring!

Elisabeth-Laura
31-03-2008, 16:53
Lang erfaring, ja!

Den eneste gangen jeg brukte en som var utdanna ødela han omtrent hovene til hesten min! Da jeg brukte sko brukte jeg en hovslager som hadde lang erfaring, men ikke utdannelse.

Jeg sverger heller til noen jeg vet er flinke og har erfaring, enn om de all verdens med utdannelse!

Sara&Korak
02-04-2008, 21:17
Jeg venter på bilder:p