PDA

Se full versjon : hva skjer med fargede friserføll?

IngaSN
14-12-2007, 20:15
det var en som sa til meg "det er så trist, det de gjør mot vite friserføll"
og jeg vet ikke hva som skjer med friserføll så jeg svarte "jah...hva er det de gjør mot dem?"
"de slakter de"
stemmer dette? eller tar h*n helt feil?

RenateSJ
14-12-2007, 20:19
Det tviler jeg sterkt på. for å få en hvit hest må en av foreldrene bære det genet. Og da vil ikke de være svarte.
De avler kun på svarte, og de andre genene er nok lite tilstedeværende.
Er ikke noen Frieser ekspert, men tviler som sagt sterkt på at to svarte gir ett hvitt føll

IngaSN
14-12-2007, 20:22
albino

stine
14-12-2007, 20:23
albino

De vil de ikke være særlig levedyktige heller.

Ingvild
14-12-2007, 20:24
To svarte hestar kan få eit blåaugd kvitt føl, faktisk, om begge foreldra bærer gulgenet. Det finnas ikkje albinohestar, men ein har hestar nesten utan pigment; blåaugd kvit.

IngaSN
14-12-2007, 20:25
det finnes vel albinohester, venina mi har faktisk eid en;)

Ingvild
Nei, det finnast ikkje.

RenateSJ
Albino? Finnes det albinohester altså? Med røde øyne mener du? Isåfall er det ikke sikkert det hadde vært så levedyktig

Andre som ser ut som albino er resultat av to hester som gir cremegen videre, man får da cremello, perlino eller smokey cream

Dette er igjen lite ønskelig i frieseravlen, så OM det hadde vært cremegen i en frieser hadde den nok ikke fått avle

IngaSN
14-12-2007, 20:26
jeg har ikke sett den selv, men hun sa den var albino hvertfall

Ingvild
14-12-2007, 20:27
Renate: Begge foreldra må ha det for at følet skal verte blåaugd kvitt, og sjansen for det er VELDIG liten. Trur ikkje dei hadde tatt ein hest med gulgen ut av avlen av den grunn.

RenateSJ
To svarte hestar kan få eit blåaugd kvitt føl, faktisk, om begge foreldra bærer gulgenet. Det finnas ikkje albinohestar, men ein har hestar nesten utan pigment; blåaugd kvit.

cremegenet er ikke helt sjult hos svarte hester heller, men blir ofte "misforstått". Igjen, tviler på at cremegenet finnes i frieseravlen altså

IngaSN
hun hadde den i..øh..2uker? før den reise igjen, så jeg fikk ikke sett snurten av den. det var en sportsponni

Ingvild
Det er nok veldig lite sansynleg at det er meir enn nokre ytterst få individ som har det i alle fall.

Inga: Det finnast ikkje albinohestar, men det finnast hestar nesten utan pigment, som er blåaugd kvite.

Merete & Perlene
14-12-2007, 20:29
Det finnes ikke hvite friesere..... og har heller aldri hørt om albinotilfeller som har vokst opp heller... mye rart som blir sagt der ute hehehe

Merete & Perlene
14-12-2007, 20:30
cremegenet er ikke helt sjult hos svarte hester heller, men blir ofte "misforstått". Igjen, tviler på at cremegenet finnes i frieseravlen altså

frieseren bærer og blir sjekket for hvitt og rødt gen, noe som er uønsket på avlshingstene...
De bærer ikke creme gen..

Wulfi
14-12-2007, 20:31
En kjent hestekar på østlandet fikk et albinoføll i år. Det var helt hvitt. Rosa hud. Røde øyne. Den ble blind av sollyset, og ble avlivet 3 uker gammel.

IngaSN
Inga: Det finnast ikkje albinohestar, men det finnast hestar nesten utan pigment, som er blåaugd kvite.

okei, okei! jeg tror deg! det var bare det hun sa(ikke at hun har *hrm* så veldig god greie på hest):)

RenateSJ
Ifølge equinecolour.com har det enda ikke blitt funnet noe Albino-gen hos hester.

RenateSJ
14-12-2007, 20:32
frieseren bærer og blir sjekket for hvitt og rødt gen, noe som er uønsket på avlshingstene...
De bærer ikke creme gen..

Det var det jeg tenkte, at de ikke får avle om de bærer annet enn svart. Med hvitt, mener du skimmelt?

Ingvild
14-12-2007, 20:32
En kjent hestekar på østlandet fikk et albinoføll i år. Det var helt hvitt. Rosa hud. Røde øyne. Den ble blind av sollyset, og ble avlivet 3 uker gammel.

Seriøst?? Det har eg ALDRI hørt om før! Kva slags rase var dette, og kva slags fargegen hadde foreldra?

Marte+Quicky
14-12-2007, 20:35
Hvorfor har albinohester liten sjanse for å overleve? (hvis de finnes)

RenateSJ
14-12-2007, 20:44
Hvorfor har albinohester liten sjanse for å overleve? (hvis de finnes)

Tror fremdeles ikke den albinoen med røde øyne finnes
Men du har jo i paint-avlen denne "lethal white", får føllet dette genet fra begge foreldrene blir det født døv, helt hvit , og ofte pines ihjel iløpet av noen dager

http://www.whitehorseproductions.com/white.html

Wulfi
14-12-2007, 20:51
Seriøst?? Det har eg ALDRI hørt om før! Kva slags rase var dette, og kva slags fargegen hadde foreldra?

Hans egne ord i tråd hvor vi diskutert farger, avl, gener osv...

"jeg fik en ekte albino føll etter en hel almindelig skimmel nordlandshest bedekt med skimmelhingst. føllet var 100 % uten fargepigment også i øynene, etter 3 måneder ble den avlivet, da den ble blind av solen, den hadde ikke antydning av farge i øynene heller, samme matte nesten melkeaktige farge overalt, så albino fins. *navn* "

Sigrid
14-12-2007, 20:59
Alle dyr kan jo bli albino. Det er et genfeil, som hvem som helst kan få.

RenateSJ
14-12-2007, 21:04
Jammen genfeilen er ikke funnet hos hest står det jo flere steder.
Det interessante med Wulfi sitt eksempel er jo fargen på disse skimlene i utgangspunktet!
Var de to med cremegen også kanskje?
Skimmel-påvirkningen kommer på alle farger, det er jo grunnfarger som er interessant her.

Uten pigment, og røde øyne kan jo være to forskjellige ting. Sikker på at ikke føllet hadde lyse blå øyne? Som eieren tok som pigmentsløse siden han bare har sett hester med brune øyne?

Matt melkeaktig farge høres veldig ut som det har vært to cremegen ut og gått, enten på svart eller rød bunnfarge

MariaR
14-12-2007, 21:04
Hvorfor pines/dør albinohester, om de blir født?

Wulfi
14-12-2007, 21:05
Jammen genfeilen er ikke funnet hos hest står det jo flere steder.
Det interessante med Wulfi sitt eksempel er jo fargen på disse skimlene i utgangspunktet!
Var de to med cremegen også kanskje?
Skimmel-påvirkningen kommer på alle farger, det er jo grunnfarger som er interessant her.

Uten pigment, og røde øyne kan jo være to forskjellige ting. Sikker på at ikke føllet hadde lyse blå øyne? Som eieren tok som pigmentsløse siden han bare har sett hester med brune øyne?

Eieren av dette føllet er veldig vant til blå øyne, siden det er ganske vanlig på Tinker. Han hadde garantert visst det dersom føllet var blåøyd.

RenateSJ
14-12-2007, 21:06
Tok de bilder?
Vet du grunnfargen på skimlene?

RenateSJ
14-12-2007, 21:07
Hvorfor pines/dør albinohester, om de blir født?

Fordøyelsesystemet deres virker ikke. Iallefall de med Lethal White Overo, albino vet jeg ikke, vanskelig å finne info da alle seriøse sider sier de ikke fins

Dette er bare på Overo fargen. Andre pintomønster med mye eller alt hvitt er ikke dødelig

Wulfi
14-12-2007, 21:08
Tok de bilder?
Vet du grunnfargen på skimlene?

Aner ikke. Jeg kjenner ikke fyren egentlig, bare husket at han hadde nevnt dette føllet.
Antar det er uhyre sjeldent at det dukker opp slike tilfeller.

crusabell
14-12-2007, 21:31
husker for mange år siden, da var det en som avlet nordlandshester i bergen. han skulle på død og liv ha et svart føll,så han bedekket ei svart hoppe med en svart hingst. det føllet ble hvitt. vet ikke om det var helt albino da,men hvitt var det.

RenateSJ
14-12-2007, 21:38
Begge hestene var muligens smokey black?
Føllet fikk dermed to cremegen og ble nesten hvitt. Eller smokey cream

Man må kikke litt mer tilbake i genene for å vite sikkert hva man får.
To svarte kan også gi rødt føll, da de kan bære det røde genet sammen med et svart. En hest med et rødt og et svart gen blir svart, men hver forelder kan gi et rødt hver til føllet og det blir rødt.

Anniken
14-12-2007, 21:45
Bare jeg som ALDRI har sett et hvit friserføll? :s

RenateSJ
14-12-2007, 21:45
De blir jo slakta, derfor! ;)

Karen
14-12-2007, 21:48

:lol:

Anniken
14-12-2007, 21:51
Ikke alle vell? :S

Wulfi
14-12-2007, 21:56
Det finnes ikke hvite frieserføll. Er jeg 99,9 % sikker på.

Ingvild
14-12-2007, 22:01
Man må kikke litt mer tilbake i genene for å vite sikkert hva man får. To svarte kan også gi rødt føll, da de kan bære det røde genet sammen med et svart. En hest med et rødt og et svart gen blir svart, men hver forelder kan gi et rødt hver til føllet og det blir rødt.

Nja, ein må nok sjå på avkomma for å vere mest mogleg sikker ;-) Men foreldra kan også gje ein peikepinn.

Og det med raudt og svart vert litt feil. Om eg tolkar det du skriv rett meiner du at ein hest med Aa på agoutiplassen og Ee på eumenalinplassen vil bli brun, men kan gje svart og raudt. Det du beskriv er aa Ee, som gjer ein svart hest som kan gje raude avkom. :)

crusabell
14-12-2007, 22:02
Begge hestene var muligens smokey black?
Føllet fikk dermed to cremegen og ble nesten hvitt. Eller smokey cream

Man må kikke litt mer tilbake i genene for å vite sikkert hva man får.
To svarte kan også gi rødt føll, da de kan bære det røde genet sammen med et svart. En hest med et rødt og et svart gen blir svart, men hver forelder kan gi et rødt hver til føllet og det blir rødt.

aner ikke. det er så lenge siden.. det ble iallefall ikke svart som han absolutt skulle ha:p

Sigrid
14-12-2007, 22:03
Det finnes ikke hvite frieserføll. Er jeg 99,9 % sikker på.

Jo det gjør det. Jeg så et filmklipp på youtube, var et sånn showgreie med en hvit frieser og noen svarte.

Augustina
14-12-2007, 22:03
men MÅ en albino hest ha røde øyne.. ??

Den i spektrum var jo hvit, de sa at det var en frieser, men det er det nok ikke bare meg som tviler på det!!:P

Augustina
14-12-2007, 22:05
Jo det gjør det. Jeg så et filmklipp på youtube, var et sånn showgreie med en hvit frieser og noen svarte.

Det er ikke en frieser, det ser kanskje ut som en, men det er ikke det.. Det er en andalusier.. Den har jeg klappet:D hihi:P (hvis det er de som var i spektrum også som du mener:P)

RenateSJ
14-12-2007, 22:10
Nja, ein må nok sjå på avkomma for å vere mest mogleg sikker ;-) Men foreldra kan også gje ein peikepinn.

Og det med raudt og svart vert litt feil. Om eg tolkar det du skriv rett meiner du at ein hest med Aa på agoutiplassen og Ee på eumenalinplassen vil bli brun, men kan gje svart og raudt. Det du beskriv er aa Ee, som gjer ein svart hest som kan gje raude avkom. :)

Nei, det jeg mente er at EE gir svart, Ee gir svart og ee gir rødt ;)
snakka ikke om agouti i det hele tatt jeg, :lol: Skrev det med fargenavn for å forenkle til de som ikke sjønner hva i allverden E og EE og Ee er for noe.

Og du har helt rett, sikreste måten å vite hva fargen til føllet er må jo være å se på føllet ;) om ikke man vil ha en pekepinn før føllet blir født da ;)

Ingvild
14-12-2007, 22:12
Men Ee vert ikkje nødvendigvis svart, det vert brunt med mindre hesten er aa..

Hehe, det var ikkje slik meint, men feks med Karisma så kan ein ikkje vite heilt sikkert om ho kan gi raudt eller ikkje før ein ser det på avkomma hennar. Sidan ingen av foreldra er raude kan ein ikkje vite heilt sikkert.

RenateSJ
14-12-2007, 22:21
Men Ee vert ikkje nødvendigvis svart, det vert brunt med mindre hesten er aa..

Hehe, det var ikkje slik meint, men feks med Karisma så kan ein ikkje vite heilt sikkert om ho kan gi raudt eller ikkje før ein ser det på avkomma hennar. Sidan ingen av foreldra er raude kan ein ikkje vite heilt sikkert.

Det var heller ikke det som var poenget mitt. Skulle bare fortelle at to svarte nødvendigvis ikke gir svart avkom. :roll:

Stall Nakkim
14-12-2007, 22:25
Hjelpes meg, jeg lo godt mens jeg leste i gjennom denne tråden. og NEI det finnes IKKE hvite friesere!!!

Stall Nakkim
14-12-2007, 23:37
Dette skjer med hvite friesere....

HVER GANG en hvit frieser kommer til verden blir en stjerne født. Nei, de blir ikke slaktet, de får bare på lik linje med Pegasus flotte hvite vinger som løfter dem opp opp langt opp på himmelen... Desverre flyr de så høyt at det menneskelige øyet sjelden får se dem. Når de blir ca tre år får de også et flott horn i pannen av elfenbein, og det glitrer som sølv.
Når den hvite frieseren er 5 år gammel er den helt ferdig utvokst og er dermed klar for å jobbe! Og ikke som hva som helst nei! Som vi alle vet fra før er jo frieseren en stabil kjørehest, og som vi også vet alle kan bli syke, så derfor de julaftenene som Rudolf må være sengeliggende pga influensa, ja da tar de hvite frieserne over!
Merry Christmas!
Og kanskje, dersom Rudolf har glemt å ta influensavaksinen sin, er du så heldig å få se en hvit frieser på himmelen i julen i år ;)

http://i165.photobucket.com/albums/u47/stallnakkim/200px-Pegaz_Opera_PoznaC584.jpg

RenateSJ
14-12-2007, 23:40

Så mange hvite friesere finnes altså

Katrinesf
14-12-2007, 23:40

HVER GANG en hvit frieser kommer til verden blir en stjerne født. Nei, de blir ikke slaktet, de får bare på lik linje med Pegasus flotte hvite vinger som løfter dem opp opp langt opp på himmelen... Desverre flyr de så høyt at det menneskelige øyet sjelden får se dem. Når de blir ca tre år får de også et flott horn i pannen av elfenbein, og det glitrer som sølv.
Når den hvite frieseren er 5 år gammel er den helt ferdig utvokst og er dermed klar for å jobbe! Og ikke som hva som helst nei! Som vi alle vet fra før er jo frieseren en stabil kjørehest, og som vi også vet alle kan bli syke, så derfor de julaftenene som Rudolf må være sengeliggende pga influensa, ja da tar de hvite frieserne over!
Merry Christmas!
Og kanskje, dersom Rudolf har glemt å ta influensavaksinen sin, er du så heldig å få se en hvit frieser på himmelen i julen i år ;)

:rofl:

Ingvild
14-12-2007, 23:43
Det var heller ikke det som var poenget mitt. Skulle bare fortelle at to svarte nødvendigvis ikke gir svart avkom. :roll:

Hehe, trur vi misforsto kvarandre litt rundt :p Hehe.. Vi meinte tydelegvis det samme ;-)

Stall Nakkim
14-12-2007, 23:45
Utrolig hvor mange festlige rykter det går om frieseren der ute altså!

Marthe
15-12-2007, 00:48

Merry Christmas!

Der fikk jeg meg en god latter :lol:

Wulfi
15-12-2007, 00:58
Hjelpes meg, jeg lo godt mens jeg leste i gjennom denne tråden. og NEI det finnes IKKE hvite friesere!!!

Det var det jeg også var skråsikker på. Hehe...

Wulfi
15-12-2007, 00:59
Stina er det nærmeste man kommer en hvit frieser. (Er faktisk blitt spurt om hun er det TO ganger. Fnis.)

Lopke
15-12-2007, 01:00
ha ha ha denne var morsom..

for det første finnes det ingen hvite firiesere. Har aldri eksistert heller. Det finnes 1!!! rød hingst som faktisk av en eller annen grunn brukes til avl over there.. men idag DNA tester man hingstene for bærer av røde gener for det vil man ikke ha.. At en svart hest blir rødlig om sommeren er resultat av solbleking.

For det andre.. den hvite hesten på OHS var en lipizzaner. IKKE en Andalusier hvis rette navn er PRE, og absolutt ikke en hvit frieser (uten hovskjegg og), men det er ikke første gang jeg hører folk snakke om den hvite frieseren ha ha..

For det tredje så er det aldri funnet albinogener hos hester. Dette har jeg fra flere kilder som forsker på hestefarger. Kan godt finne link.
Cremello, Perlino og smokeys kan godt av nok oppfattes som albinoer men de har da lyseblå øyne. Albinoer har røde. Slik alle andre arter av albino har røde øyne. OG de finnes altså ikke på hest. HVis det føllet som Wulfi snakket om 100% ikke var en dobbel dilute så er det en verdens sensasjon.. alstå om en albinohest dukket opp i Norge. At foreldrene var skimmel har lite å si siden det bare er en toppfarge..

Når det testes for hvitt på friesere så er det forresten avtegn vi snakker om og ikke kroppsfarge. Avtegn på bein er forbudt og en slik hest bør hverken avles på og vil heller ikke bli opptatt i stamboka. Dog kan en lite stjerne i pannen godtas men er overhodet ikke ønskelig.

Det var vist det..

OG hvis man får et "feil resultat" av målrettet avl og ender opp som slagt så tror jeg ikke det er noe som er spesifikt for frieseravlen. Det skjer nok i alle forbund. Jeg har bare aldri hørt om dette så jeg tviler på det er noe som forekommer særlig ofte.

Denne jenta som kom med denne historien skulle jeg gjerne likt å høre hvor hun hadde det fra?? For hun kan da umulig ha kjennskap til rasen, og derfor tviler jeg på hun aner hva som er vanlig praksis i Holland.

RenateSJ
15-12-2007, 01:15
Godt noen er enig med meg Marianne.

Leste forresten at de som forsker på albinisme mener det finnes flere "alvorlighetsgrader" av albino (mennesker, andre dyr). Men fremdeles er det ingen bevis på at det finnes hos hester.

Hester med champagne-gen får jo lyyyyysebrune øyne istedet for blå som hos de med creme gen.
Men har ikke sett antydning til champagnefarger hos N/L-hest så rart hvis det skulle være tilfellet i Wulfi sitt sitat...

Stall Nakkim
15-12-2007, 08:45
Og dersom du fortsatt tror på hvite friesere, ja da er mitt eventyr ren fakta!

Lopke
15-12-2007, 08:48
Og dersom du fortsatt tror på hvite friesere, ja da er mitt eventyr ren fakta!

Stall Nakkim
15-12-2007, 08:52
Blir stadig overrasket over hva folk går rundt og tror om friesere jeg Marianne... eller rettere sagt redd. Er det noen som har noen andre rykter som bør avlives?

Sigrid
15-12-2007, 09:23
Det er noen som tror Vinella er frieser, fordi hun er svart og har bølgete hale:rolleyes:

Siiilje
15-12-2007, 09:47
De diskuterte dette på hest.no for litt siden også..

http://www.hest.no/forum/gren.html?forum_topics.topic_id=1696&forum_topics.forum_id=14&forum_categories.cat_id=

Levinja
15-12-2007, 09:57

Albino hest finnes ikke, men bløyd hvit som tidligere sagt her.
Disse blåøyd hvite blir feilaktig betegnet som albino.

Solo
15-12-2007, 12:37
Jeg så en hvit hest med RØDE øyne for ganske lenge siden.. Er den ikke albino da?

Marianne
15-12-2007, 12:44
Jeg så også en hvit hest med røde øyne engang!
Det var på naboens småbruk. Det var en hest som skulle stå der litt.

insolita
15-12-2007, 12:48
Jeg har alltid hørt at albino ikke finnes på hest. At hester blir rosa rundt øynene og får lyyyyyseblå øyne er en ting, men albino eksisterer ikke.

***Albinism is caused by a recessive gene, meaning an animal must carry 2 copies of the gene, one from each parent, in order to express the color (or rather, lack there of). One copy of the gene has no effect on coat color. Because of this, 2 albinos bred together will always produce an albino.*** As you will read below, this simply does not happen in horses because no white horse's coat is caused by a recessive gene, and none of these white horses breed true as an albino would. Simply put, there is neither a recessive albino or a dominant white "W" gene that creates white coats in horses.

KatrineB
15-12-2007, 13:50
Mener denne hesten har røde øyne, var det jeg ble fortalt. Fjording: http://www.hestemarked.no/vip/8003/hestemarked%20bildane%20005.jpg

Sigrid
15-12-2007, 14:07
Men hvordan kan dere si at det er umulig at en hest blir født albino? Det har sikkert skjedd en eller annen gang i tiden.

insolita
15-12-2007, 14:21
Det er jo veldig pussig at så mange her har sett en albinohest, mens det i fagmiljøet ville vært ansett som et under...

Levinja
15-12-2007, 15:33
Mener denne hesten har røde øyne, var det jeg ble fortalt. Fjording: http://www.hestemarked.no/vip/8003/hestemarked%20bildane%20005.jpg

Dette er en klassisk blåøyd hvit fjordhest med rosa hud.
Rundt øynene vises det veldig godt at huden er pigmentfattig (rosa).

Hvis dere faktisk kan bevise at det finnes hester med røde øyne bør dere kontakte forskerne med det samme for da er det sensasjon.
Man blir ofte lurt til å tro at øynene er røde fordi!!:::::::::::::::::::::::::
Hester som er blåøyd hvit er meget lysømfindtelig p.g.a lys blå/blå iris, derfor står de ofte og myser eller blinker når det er sol/skarpt lys. Den rosa huden rundt øye kan forårsake et synsbedrag, og i rett lysvinkel(blitz etc) får mange skapninger røde øyne.

IngaSN
15-12-2007, 15:37
jeg synes det så ut som den hesten som KatrineB viste, hadde røde øyne.

Lopke
15-12-2007, 16:33
den er nok ikke det..

Ingvild
15-12-2007, 16:41
Kan jo ikkje sjå det når augo ikkje syns ;)

Men den hesten hadde jo ikkje kvit midtsol? :rolleyes:

Lopke
15-12-2007, 16:45
albinisme finnes ikke hos hester.. lengre er den jo ikke..

Twin Joy
15-12-2007, 19:49
fjordingen det var linket til på bilde var definitivt ikke albino, den hadde jo mørk stripe i manen????
Albinisme finnes ikke hos hester - det har nok kanskje eksistert en gang for lenge lenge siden, men er isåfall utdødd... Jeg har ingen problemer med å tro at mange hester nok kan mistolkes som albino, og se veldig ut som albino om de har heeelt lyse øyne, men en albino har INGEN pigmenter overhode... Øynene er røde fordi at hornhinnen er helt gjennomsiktig, og man da ser rødfargen fra blodet inni øyet..

Linda
16-12-2007, 09:26
Hans egne ord i tråd hvor vi diskutert farger, avl, gener osv...

"jeg fik en ekte albino føll etter en hel almindelig skimmel nordlandshest bedekt med skimmelhingst. føllet var 100 % uten fargepigment også i øynene, etter 3 måneder ble den avlivet, da den ble blind av solen, den hadde ikke antydning av farge i øynene heller, samme matte nesten melkeaktige farge overalt, så albino fins. *navn* "

Synes det er rart at han har skrevet dette hvis det ikke er sant.
Kjenner fyren godt. Han har sett myyye hest opp igjennom tidene, så tviler på at han tar feil. Men det er jo rart at han ikke har sagt noe om dette til noen da. Bortsett fra å skrive det på et forum liksom.

Lopke
16-12-2007, 11:57
jeg tror han tok feil

Liselotte
16-12-2007, 12:00

Det finnes nok albino hester jo! Jeg er 99% sikker det står om albinohester i en pennybok jeg har... ;)

Lopke
16-12-2007, 12:05
og jeg vil vedde på at det var cremello hester penny skrev om.. ellers så sitter penny inne med vitenskap om hester som ikke andre forskere har.. og det er vel litt tivlsomt. Penny skriver mye rart..

Levinja
16-12-2007, 14:03
Synes det er rart at han har skrevet dette hvis det ikke er sant.
Kjenner fyren godt. Han har sett myyye hest opp igjennom tidene, så tviler på at han tar feil. Men det er jo rart at han ikke har sagt noe om dette til noen da. Bortsett fra å skrive det på et forum liksom.

Årsaken er nok at det er en almindelig missforståelse at blåøyd hvit blir kalt albino. Hvis føllet i tillegg hadde veldig lys iris.........

HannaC
16-12-2007, 14:31
Så en hest på en stall som var HELT hvit, med blåfarge på begge øyne. Hva er den da?

Lopke
16-12-2007, 17:11
Så en hest på en stall som var HELT hvit, med blåfarge på begge øyne. Hva er den da?

cremello

Tanja & Staro
16-12-2007, 17:17
http://www.doubledilute.com/cremello.htm

Levinja
16-12-2007, 18:56

blåøyd hvit

Cremello = Rød grunnfarge
Perlino = Brun Grunnfarge
Smoky cream = Svart grunnfarge

Hvilken av disse fargene man får avhenger av grunnfargen på far og mor.

Eks: Svart (med et cremello gen) + Cremello = Svart,Borket Gul, Perlino, Smoky cream, Cremello

Altså, begge foreldre må bære cremello gen for å gi blåøyd hvit.
Disse finner man i noen svarte (ikke alle), borkete og gule hester.
Røde, brune og svarte hester uten c genet kan ikke gi cremellofarge ved blanding av de tre C P SC.
Man vil i steden få noen gule, borka og svarte som blir bærere av genet.

Mandarinhest
16-12-2007, 19:04
Det er noe som heter "American albino horses, club" eller noe i den duren. Så tror det finnes albino hester ja. De er jo nesten rosa.

Husker det var en småkjent nordlandshest som var albino? Har bilde av den et sted..

Edit: oops, så ikke det var så mange sider.. lese mer..

insolita
16-12-2007, 19:06
Det er noe som heter "American albino horses, club" eller noe i den duren. Så tror det finnes albino hester ja. De er jo nesten rosa.

Husker det var en småkjent nordlandshest som var albino? Har bilde av den et sted..

Ja det ser jo ut som en slags rase, og jeg kan ikke se noen ekte albinoer der. En småkjent nordlandshest som var albino ville blitt verdenskjent.

Levinja
16-12-2007, 19:12

DET FINNES IKKE ALBINO N/L HESTER!!!!!! :smash:
Nå må dere gi dere.
Vi har flere blåøyd hvite, uønskede individer i rasen.
Det har i alle år blitt kalt albino på grunn av uvitenhet ang fargegenetikk her hjemme på bjerget!!

Dessuten så elsker jo amerikanerne å avle på alt som er rart og anderledes, uavhengig om det er særlig bra.
Man kan vel stile spørsmål ved lysømfintlighet og problemer med solbrendt hud hos disse hestene.

Mandarinhest
16-12-2007, 19:13
Skal se om jeg finner et bilde.... Er sikker på at den var albino... Du må slå hardere får å nå igjennom ;)

Levinja
16-12-2007, 19:16
Skal se om jeg finner et bilde.... Er sikker på at den var albino... Du må slå hardere får å nå igjennom ;)

Jeg kjenner rasen veldig godt og vet hvilke hester som er blåøyd hvit.
Tipper du tenker på Gulliver som ble avlet av Trine Boysen for en god del år tilbake.

RenateSJ
16-12-2007, 19:17
Nå er jeg kanksje litt frekk, men les istedet tråden "Fargegenetikk" istedet for å ta fakta ut av Levinja sitt innlegg om Cremello. Det er dårlig og feil forklart

Når det gjelder American albino horses club, hvorfor googler dere ikke og LESER før dere nevner disse?
På sidene om klubben står det faktisk at det ikke er riktige albinohester de avler på, men de prøver å få laget så hvite hester de kan

Levinja
16-12-2007, 19:18
Nå er jeg kanksje litt frekk, men les istedet tråden "Fargegenetikk" istedet for å ta fakta ut av Levinja sitt innlegg om Cremello. Det er dårlig og feil forklart

Når det gjelder American albino horses club, hvorfor googler dere ikke og LESER før dere nevner disse?
På sidene om klubben står det faktisk at det ikke er riktige albinohester de avler på, men de prøver å få laget så hvite hester de kan

Hva er det som er feil?
Når du kommer med påstander om direkte feil så bør du vel forsøke å forklare hvor jeg har tatt feil??

Mandarinhest
16-12-2007, 19:22
Ok, takk for at du minner på at jeg ikke skal blande meg inn. ;)

Du er jo mod, så slett det du vil av det jeg skrev...

RenateSJ
16-12-2007, 19:30
Hva er det som er feil?

Ooops, rette seg selv, det du skrev det er faktisk rett. Bare en smule umulig å sjønne sammehengen om man vet lite om farger. Det eksempelet med Svart hest- cremello var ganske omfattende da den fikk med alle farger. Jeg pleier å tenkte enkelt når jeg forklarer til folk som ikke har satt seg inn i farger, og tenker da at den svarte (om ikke annet nevnt) er EE ,, og at cremelloen sin base er ee aa, og ikke Aa/AA.

At du kaller det cremellogen skal jeg ikke blande meg i, for kaller det ikke etter helt korrekt navn jeg heller

RenateSJ
16-12-2007, 19:31

Ja, det er sånn det funker når man er mod. Når noen skriver det man er uenig i, så sletter man.

Her (http://cowboyfrank.net/fortvalley/breeds/AmericanAlbino.htm) kan du lese om Albino klubben, som nå heter White Horse Club :rolleyes:

insolita
16-12-2007, 19:38

Du trenger ikke å bli snurt. Det er ikke unormalt å sjekke opp påstandene sine litt før man slenger de ut. Jeg hadde aldri hørt om dette jeg, men en titt på de øverste søkene jeg fikk frem på google fant jeg ut at dette ikke var albinoer i det hele tatt. Det er vel ikke så mye å forvente at du gidder å gjøre det samme når du slenger ut påstander om albinoer?

Levinja
16-12-2007, 20:07
Ooops, rette seg selv, det du skrev det er faktisk rett. Bare en smule umulig å sjønne sammehengen om man vet lite om farger. Det eksempelet med Svart hest- cremello var ganske omfattende da den fikk med alle farger. Jeg pleier å tenkte enkelt når jeg forklarer til folk som ikke har satt seg inn i farger, og tenker da at den svarte (om ikke annet nevnt) er EE ,, og at cremelloen sin base er ee aa, og ikke Aa/AA.

At du kaller det cremellogen skal jeg ikke blande meg i, for kaller det ikke etter helt korrekt navn jeg heller

Jeg tenker "omvendt" med tanke på at jeg ikke er ekspert på genetikk.
Synes det er enklere å bruke fargebenevnelsen (Cremellogen, svart osv) i steden for Aa ee osv når jeg skal forsøke å forklare.
Kan til tider bli rotete uansett....:p

Linda
16-12-2007, 20:22
Årsaken er nok at det er en almindelig missforståelse at blåøyd hvit blir kalt albino. Hvis føllet i tillegg hadde veldig lys iris.........

Synes uansett at det er rart at HAN har tatt så feil.

Mandarinhest
16-12-2007, 20:25
Du trenger ikke å bli snurt. Det er ikke unormalt å sjekke opp påstandene sine litt før man slenger de ut. Jeg hadde aldri hørt om dette jeg, men en titt på de øverste søkene jeg fikk frem på google fant jeg ut at dette ikke var albinoer i det hele tatt. Det er vel ikke så mye å forvente at du gidder å gjøre det samme når du slenger ut påstander om albinoer?
Øh, kjære deg.. Jeg ble ikke snurt.. ;)

Lopke
16-12-2007, 20:29
cr er cremegen

RenateSJ
16-12-2007, 20:38
Jeg tenker "omvendt" med tanke på at jeg ikke er ekspert på genetikk.
Synes det er enklere å bruke fargebenevnelsen (Cremellogen, svart osv) i steden for Aa ee osv når jeg skal forsøke å forklare.
Kan til tider bli rotete uansett....:p

Det jeg mente med Cremello, er at det oftest kalles creme-gen. Ikke cremellogen.....

Levinja
16-12-2007, 22:36
Synes uansett at det er rart at HAN har tatt så feil.

Heter denne mannen I Børve?

RenateSJ
16-12-2007, 22:39
Hadde jo vært interessant å få tak i han, og spørre om det var tilfelle. Evt om han har bilder.

Levinja
16-12-2007, 22:42
Hadde jo vært interessant å få tak i han, og spørre om det var tilfelle. Evt om han har bilder.

Hvis det var hans føll så vet jeg at det var blåøyd hvit ;)
Han slaktet et føll som hadde denne fargen fordi det hadde så store problemer med synet at det sannsynlig vis var helt blind.
MEN!!
Det var BLÅØYD HVIT

RenateSJ
16-12-2007, 22:49
Hvis det er den mannen du tror, ja så var den albino-saken også oppklart ;)

Linda
17-12-2007, 09:04
Heter denne mannen I Børve?

Nei..

Linda
17-12-2007, 09:05
Men det var nok ikke den mannen nei :)

Levinja
17-12-2007, 12:46
Men det var nok ikke den mannen nei :)

Ja ja, uansett var nok ikke hesten albino

fabolos_willow
17-12-2007, 19:38
For de som ikke veit det så er hvit-blåøyd en grad av albino, så det nok ikke så rart at folk kaller det for albino... hvit-blåøyd er bare GRADEN under hvit-rødøyd som er fullstendig albino!
Generelt er ALLE hvite dyr(enten de har farga eller ikke farga øyne) et avvik.
hester som har hvite flekker, har rett og slett pigmentløse flekker.
Jeg har selv noen slike flekker på skulderen min...

og det med at dyr ikke kan se så bra med røde øyne, varierer nok veldig, da jeg kjenner en rødøyd kanin som hopper elite-klasser;)
men det er sant at de sliter litt med sollyset ja.
Og dessuten, om slike skulle bli blinde... hvorfor MÅ de avlives da?
Både Hugin og Filur er blinde, uten videre problemer!

Når kaniner kan leve et fullverdig og godt liv som hvit-rødøyd, hvorfor kan ikke hester det da?

jeg mener ikke at man skulle ha avla på slike dyr altså, det er jo en genfeil... i naturen ville de jo sannsynligvis dødd uansett...
bare skjønner ikke hvofor det ikke kan forekomme på hest?

Lopke
17-12-2007, 20:29
For de som ikke veit det så er hvit-blåøyd en grad av albino, så det nok ikke så rart at folk kaller det for albino... hvit-blåøyd er bare GRADEN under hvit-rødøyd som er fullstendig albino!Har du en kilde på dette?? skulle gjerne vist hvor du har dette fra siden albinisme er et eget fenomen som ikke forekomme rpå hest..

Generelt er ALLE hvite dyr(enten de har farga eller ikke farga øyne) et avvik.
hester som har hvite flekker, har rett og slett pigmentløse flekker.
Jeg har selv noen slike flekker på skulderen min...
Mener du at en skimmel er pigmentløs? Den har jo svart hud under.. og skimmel er jo et "topplag" og har da ikke noe med creme gener å gjøre, ei heller cremegener.. vil gjerne ha kilder på dette

Og dessuten, om slike skulle bli blinde... hvorfor MÅ de avlives da?
Både Hugin og Filur er blinde, uten videre problemer!
Nå er det nok ikke alle hester som er som Hugin og ikke alle eiere som er som Bent Branderup. Har diskutert dette med blindhet med dyrlege og vi var vel enige om at det ofte var bedre å la hesten slippe enn å la den leve i et liv i mørke med konstant frykt for hva den ikke kan se. Det blir noe annet med mennesker. Vi har ikke det samme fluktinstinktet og kan se sammenhenger bedre enn hester. Men det er min mening..

Når kaniner kan leve et fullverdig og godt liv som hvit-rødøyd, hvorfor kan ikke hester det da?

Fordi de ikke finnes, enkelt og greit.. Hvorfor avhorner man kuer når man ikke avhorner enhjørningen liksom?? :rolleyes:

jeg mener ikke at man skulle ha avla på slike dyr altså, det er jo en genfeil... i naturen ville de jo sannsynligvis dødd uansett...
bare skjønner ikke hvofor det ikke kan forekomme på hest?
Fordi det ikke gjør.. slik det heller ikke forekommer andre gener på hest som finnes hos andre dyrearter.. sånn er naturen bare.
Mener og at albinoer er sterile så man kunne nok uansett ikke avlet så mye der. (er ikke helt sikker på den siste altså)

fabolos_willow
17-12-2007, 20:57
Har du en kilde på dette?? skulle gjerne vist hvor du har dette fra siden albinisme er et eget fenomen som ikke forekomme rpå hest..

Mener du at en skimmel er pigmentløs? Den har jo svart hud under.. og skimmel er jo et "topplag" og har da ikke noe med creme gener å gjøre, ei heller cremegener.. vil gjerne ha kilder på dette

Nå er det nok ikke alle hester som er som Hugin og ikke alle eiere som er som Bent Branderup. Har diskutert dette med blindhet med dyrlege og vi var vel enige om at det ofte var bedre å la hesten slippe enn å la den leve i et liv i mørke med konstant frykt for hva den ikke kan se. Det blir noe annet med mennesker. Vi har ikke det samme fluktinstinktet og kan se sammenhenger bedre enn hester. Men det er min mening..

Fordi de ikke finnes, enkelt og greit.. Hvorfor avhorner man kuer når man ikke avhorner enhjørningen liksom?? :rolleyes:

Fordi det ikke gjør.. slik det heller ikke forekommer andre gener på hest som finnes hos andre dyrearter.. sånn er naturen bare.
Mener og at albinoer er sterile så man kunne nok uansett ikke avlet så mye der. (er ikke helt sikker på den siste altså)

Skimmel er ikke regnet som upigmentert nei... det har du rett i.
jeg sier ikke at albino(hvit-rødøyd) på hest finnes, men jeg bare påpekte at jeg syns det var litt merkelig at det ikke kan forekomme, når det forekommer de med blå øyne;)

har ikke direkte kilder til alt jeg sa, men jeg har i noen år vært med i "kanin-Norge" og har pugga en del genetikk og farger der. og det var jo derfor jeg trakk det frem.

hvorfor man avhorner kuer er for meg et enormt stort spørsmål.
Horn er levende og like viktig for kuene som geviret er for alle dyra i skogen.
at noen har koller eller hva det heter(innebygd horn) er nå sin sak, men avhorning.. neitakk;) likeså undrer jeg ofte på hvorfor så mange kuer MED horn, har horn som peker litt nedover... det har nok mye å si på hvordan tilværelsen er for dem.
Her har alla kuene horn;) og ingen bruker dem til slossing og stanging;)

det siste du nevner er heeeelt på gjorde hvertfall;) hehe
hva med de som avler på rød-øyd hermelin? maaaange som syns det er "tøft" med røde øyne....
grrrr, en skam å avle slik på genfeil.. men men...

Lopke
17-12-2007, 21:12
Skimmel er ikke regnet som upigmentert nei... det har du rett i.
jeg sier ikke at albino(hvit-rødøyd) på hest finnes, men jeg bare påpekte at jeg syns det var litt merkelig at det ikke kan forekomme, når det forekommer de med blå øyne;)
Fordi blåøyd er ikke albino.

har ikke direkte kilder til alt jeg sa, men jeg har i noen år vært med i "kanin-Norge" og har pugga en del genetikk og farger der. og det var jo derfor jeg trakk det frem.
Men det er uansett ikke samme som hestegener.

Levinja
17-12-2007, 21:54

hvorfor man avhorner kuer er for meg et enormt stort spørsmål.
Horn er levende og like viktig for kuene som geviret er for alle dyra i skogen.
at noen har koller eller hva det heter(innebygd horn) er nå sin sak, men avhorning.. neitakk;) likeså undrer jeg ofte på hvorfor så mange kuer MED horn, har horn som peker litt nedover... det har nok mye å si på hvordan tilværelsen er for dem.
Her har alla kuene horn;) og ingen bruker dem til slossing og stanging;)

ganske OT men...
Gener på kanin kan ikke sammelignes med hest
Like lite som gener på pinnsvin kan sammelignes med elefant :D

Nå er det vel sånn at det til alle tider har funtes naturlige kollede kyr.
Denne egenskapen har blitt avlet på for å slippe avhorning og for å unngå skader som følge av lange spisse horn. Det er jo ikke uten grunn at mange kyr med horn får gummiknotter på tuppen. De fleste store kjøttferaser er naturlige koller.

Nå er det jo bare hanndyra hos "dyra i skogen" som har gevir. Størrelsen på gevirene varierer med kondisjon og alder og har som misjon å imponere damene og for å slåss om revir.
Klarer ikke å se at det er nødvendig for kua med horn ut fra en slik årsaks sammenheng, hvis de ikke skal slåss om dyrlegens gunst når han kommer for å insiminere da :p

fabolos_willow
17-12-2007, 22:19
OT ja..
ohohooo, horn er MEGET viktig for kuer ja;)
Og MYE viktigere enn geviret også...
Horna på kuene fungerer som "en antenne for tv'en", eller som motoren til en bil. All eller det meste av all energi kommer inn i kua gjennom horna, som er svært viktig for fordøyelsen. Horna er som en mottaker for all energi som kommer inn fra kosmos.

edit: kuene bruker ikke horna til å sloss med slik som "dyra i skogen"
det er to heeelt forskjellige ting.
Dessuten kan en ku uten horn gjøre like mye skade som en ku med horn.
Det skal mye til for en ku å klare å skade andre dyr/mennesker om horna er riktig plassert, dvs med spissen OPP, ikke rett frem eller nedover...

Lopke
17-12-2007, 22:20
Horna på kuene fungerer som "en antenne for tv'en", eller som motoren til en bil. All eller det meste av all energi kommer inn i kua gjennom horna, som er svært viktig for fordøyelsen. Horna er som en mottaker for all energi som kommer inn fra kosmos.

:confused: har du kilder på det da??

Harneshaug
17-12-2007, 22:23
Fra kosmos? :lol: Hvilken energi er det da?
Fikk bare rare bilder i hodet mitt nå med tv-antenner på kyr og kosmosstråler....

IngvildK

Øh, what? Kua får da energi gjennom mat og drikke, og ikke fra kosmos gjennom horna??

Lopke
:lol: herregud, man skal høre mye før hornene detter av..

IngvildK
17-12-2007, 22:25
Hahah.. :p

fabolos_willow
17-12-2007, 22:26
joda... hmm, spør han bonden som står for dokumentaren: "How to save the world?"

det er en grund til at man bruker horna til å lage preparat.
Spør Geir Nordbotten om dere vil...
Spør fattern.

sorry, jeg veit det ikke er helt tradisjonell tankegang..;)

fabolos_willow
17-12-2007, 22:28
Fra kosmos? :lol: Hvilken energi er det da?
Fikk bare rare bilder i hodet mitt nå med tv-antenner på kyr og kosmosstråler....

nå fikk jeg meg en god latter... lol
prøver bare å si at uten antenne, ingen tv.. uten motor, ingen fremdrift....*
uten horn, ikke opptimal fordøyelse og leveforhold.

RenateSJ
17-12-2007, 22:29
Så hvis de beholder hornene, så slipper de å spise da eller? :lol:

Lopke
17-12-2007, 22:30
joda... hmm, spør han bonden som står for dokumentaren: "How to save the world?"

det er en grund til at man bruker horna til å lage preparat.
Spør Geir Nordbotten om dere vil...
Spør fattern.

sorry, jeg veit det ikke er helt tradisjonell tankegang..;)

hvilken bonde er det da?? og link til den dokumentaren (som handler om kosmos og kyr?)

Geir Nordbotten, hva vet han??

Siiilje
17-12-2007, 22:31

Hvorfor det? Hadde aldri i livet trodd at det skulle ha noen hensikt.. :p hunn kuene da,(herre jesus, jeg vet de heter noe annet, kviger? er det sånne som ikke har fått kalver, eller er jeg ikke helt med da..??) de har da ikke horn..?

Lopke
17-12-2007, 22:32

hva skjer med hornene i matopptak og fordøyelsen da??
Skulle så gjerne leste noe fakta på dette.. ikke bare noe som "pappa har fotalt"
¨blir jo litt teit å sammenligne kys fordøyelse med eller uten horn med et tv..:rolleyes:

fabolos_willow
17-12-2007, 22:32
nei, seff ikke!!!!!!!
mesteparten av energien som er i horna går ned til fordøyelsen(det er jo ingen nyhet om at man bruker energi for å fordøye, for derretter få NY eneri fra det som ER fordøyd)

eks. jeg klarer ikke spise en full middags tallerken om jeg ikke har spist på hele dagen, da får jeg bare vondt i magen....

Lopke
17-12-2007, 22:33
og hva med de kyrne som er føst uten horn?? er det utestengt fra kosmos da??

Lopke
17-12-2007, 22:34
nei, seff ikke!!!!!!!
mesteparten av energien som er i horna går ned til fordøyelsen(det er jo ingen nyhet om at man bruker energi for å fordøye, for derretter få NY eneri fra det som ER fordøyd)

eks. jeg klarer ikke spise en full middags tallerken om jeg ikke har spist på hele dagen, da får jeg bare vondt i magen....

Horn er laget av samme stoffet som negler og hår. Som for øvrig er dødt..
spør igjen, har du noe fakta på dette, eller er det bare noe pappa sier??

insolita
17-12-2007, 22:34
Er ikke horn et "dødt" materiale? *aldri vært med å skjære av noe horn på kuer*

RenateSJ
17-12-2007, 22:36
nei, seff ikke!!!!!!!

Det er fordi magesekken er krympa, ikke fordi du ikke har energi til å spise maten.

tone_e
17-12-2007, 22:36

Hvorfor det? Hadde aldri i livet trodd at det skulle ha noen hensikt.. :p hunn kuene da,(herre jesus, jeg vet de heter noe annet, kviger? er det sånne som ikke har fått kalver, eller er jeg ikke helt med da..??) de har da ikke horn..?

Jo, de har horn de også hvis de ikke er avhornet. Hornene kan kjennes under huden når de er nyfødde. Men at de trenger dem for få inn energi fra kosmos er rett og slett dagens agurknytt spør du meg.

fabolos_willow
17-12-2007, 22:37
http://www.howtosavetheworld.co.nz/

til de som ikke veit hva dette dreier seg om, så er dette byodynamisk-jordbruk basert på rudolf Steiner sin antroposofi;)

Siiilje
17-12-2007, 22:37
Er ikke horn et "dødt" materiale? *aldri vært med å skjære av noe horn på kuer*

Jo, det vil jeg mene også x) jeg kan spørre pappa om dette i morra.. :p han har vært bonde før, og vi har hatt kuer.. *spennende.. :p*

Siiilje
17-12-2007, 22:39
[QUOTE=Siiilje;691307]

Jo, de har horn de også hvis de ikke er avhornet. Hornene kan kjennes under huden når de er nyfødde. Men at de trenger dem for få inn energi fra kosmos er rett og slett dagens agurknytt spør du meg.

Og jeg som er oppvokst på gård med kuer a du x) HAHHAHAHA *grave seg LANGT ned nå.. :oops: *

IngvildK
17-12-2007, 22:39
Nei, nå skal jeg legge meg og gro noen horn så jeg også blir tatt inn i kosmos i morra... Tone_e: Dagens agurknytt that is :lol:

fabolos_willow
17-12-2007, 22:40
Horn er laget av samme stoffet som negler og hår. Som for øvrig er dødt..
spør igjen, har du noe fakta på dette, eller er det bare noe pappa sier??

Har du kjent på et horn på en levende ku noen gang?
veit du hvorfor den er hard uten på?

en hesthov er også "samme" materiale som negl, ville du fjerna hoven? neppe...

inni horna er det MYE som skjer, horna er jo varme...

tone_e
17-12-2007, 22:40
Jo, det vil jeg mene også x) jeg kan spørre pappa om dette i morra.. :p han har vært bonde før, og vi har hatt kuer.. *spennende.. :p*

Jeg kan svare nå. Horn er dødt materiale. Hornene blir fjernet når kalvene er ganske små. Man brenner ut hornanlegget med et varmt, hult, rundt jern.

RenateSJ
17-12-2007, 22:41
Nei, nå skal jeg legge meg og gro noen horn så jeg også blir tatt inn i kosmos i morra... Tone_e: Dagens agurknytt that is :lol:

ehm, agurknyheter er vel ikke nødvendigvis ting som er usant. Det er ting avisene skriver om når det ikke er noe annet spennende

RenateSJ
17-12-2007, 22:41
Det er jo blod og vev inni hornene, er det ikke?
Det blir iallefall et sår etter at hornene brennes av. Og det ser ikke noe godt ut

insolita
17-12-2007, 22:42

Jeg fjerner hov sånn ca hver 5. uke jeg (sorry, måtte bare). Du kan ikke sammenligne noe hesten hadde dauet av å miste med noe drøssevis av kuer mister hvert år uten å dø

fabolos_willow
17-12-2007, 22:42

Kuer født uten horn, har innebygd horn;)

Siiilje
17-12-2007, 22:44
Jeg kan svare nå. Horn er dødt materiale. Hornene blir fjernet når kalvene er ganske små. Man brenner ut hornanlegget med et varmt, hult, rundt jern.

hm, glad vi ikke gjorde dette med våre x) Men hva har hornene med fordøyelsen å gjøre (og alt det andre..), om det er DØDT?!

fabolos_willow
17-12-2007, 22:46
Jeg fjerner hov sånn ca hver 5. uke jeg (sorry, måtte bare). Du kan ikke sammenligne noe hesten hadde dauet av å miste med noe drøssevis av kuer mister hvert år uten å dø

ok, er med på at det var en dårlig sammenliknelse, eneste forskjellen der er at neglmaterialet på en hov, ooog våre negler og hår fortsetter å vokse, derfor må vi hjelpe til med å holde de ved like.
MEN et kuhorn vokser også de skjønner dere... på horna kan man bla se hvor gamle de er, og hvor mange kalver de har fått, de får en ny vekstring pr kalving;)

Lopke
17-12-2007, 22:47

ja jeg har kjent på horn ja.. en av grunnene til at hornene er harde utenpå er vel at de hadde hatt liten funksjon om de var myke som bananer.. Hvis du har sett okser stange hverandre så kan du vel tenke deg hvorfor.. splatt!!

nei jeg fjerner ikke hoven for hesten har vanskelig for å gå uten. Vi kutter heller ikke av kløvene på kyrne.. det er litt et annet tema..

ja de er varme, de sitter tross alt på hodet til kua. En vorte er heller ikke kald..

men jeg vil gjerne se noen vitenskapelige fakta på hvordan hornene til kua påvirker dens fordøyelse og litt sånn fakta på kosmos..;)

fabolos_willow
17-12-2007, 22:47
hm, glad vi ikke gjorde dette med våre x) Men hva har hornene med fordøyelsen å gjøre (og alt det andre..), om det er DØDT?!

Horna ER IKKE DØDT!!!!!!!!!!!
Det harde vi kjenner, er bare en beskyttelse for det som er og lever inni!!!

insolita
17-12-2007, 22:49

Finnes det noe tverrsnitt av et horn, bare sånn for interessens del?

fabolos_willow
17-12-2007, 22:50
ja jeg har kjent på horn ja.. en av grunnene til at hornene er harde utenpå er vel at de hadde hatt liten funksjon om de var myke som bananer.. Hvis du har sett okser stange hverandre så kan du vel tenke deg hvorfor.. splatt!!

nei jeg fjerner ikke hoven for hesten har vanskelig for å gå uten. Vi kutter heller ikke av kløvene på kyrne.. det er litt et annet tema..

ja de er varme, de sitter tross alt på hodet til kua. En vorte er heller ikke kald..

men jeg vil gjerne se noen vitenskapelige fakta på hvordan hornene til kua påvirker dens fordøyelse og litt sånn fakta på kosmos..;)

jeg la ut en link, men du overså den sikkert, så fort som det går i svingene her:D

forøvrig kan jeg annbefale alle som er intr. i jordbruk og kuer om å skaffe den dvd'en, for den er kanonbra uansett;)

http://www.howtosavetheworld.co.nz/

Siiilje
17-12-2007, 22:51
Var ikke jeg som sa det var DØDT! bare antok det,siden det var noen andre som sa det jeg :rolleyes:

fabolos_willow
17-12-2007, 22:52
Finnes det noe tverrsnitt av et horn, bare sånn for interessens del?

synd, jeg tok ikke bilde av det den gangen, men var en gang en kvige som satt fast det ene hornet i et gjerne og klarte å rive av halve hornet. det blødde som FAEN, men stoppet rimelig fort (etter 5 min)
interessant syn.. men det tok flere mnd for det hornet og vokse ut igjen, uheldigvis er det litt skjevt da..

tone_e
18-12-2007, 07:35
synd, jeg tok ikke bilde av det den gangen, men var en gang en kvige som satt fast det ene hornet i et gjerne og klarte å rive av halve hornet. det blødde som FAEN, men stoppet rimelig fort (etter 5 min)
interessant syn.. men det tok flere mnd for det hornet og vokse ut igjen, uheldigvis er det litt skjevt da..

Får hun inn rare signaler da eller. Sorry, men klarer ikke ta dette alvorlig. Jeg er en vitenskaps-person. Og krever bevis for det jeg hører. Og fordi ett menneske sier på en film vedkommende selv har laget at kuer tar inn signaler fra kosmos så er ikke det nødvendigvis sant. Man må ikke tro alt man hører på tv og film.

Men tilbake til det tråden egentlig handler om (eller nesten da ihvertfall), hvorfor kan ikke hester være albino? Skjønner ikke hvorfor dette ikke kan forekomme hos hester som hos andre dyr. Greit nok at ingen her inne har sett noen, men det finnes jo hur mange som helst hester i verden. Synes det er rart at det ikke kan forekomme.

IngaSN
18-12-2007, 07:53
hehe, dette ver veldig det jeg lurte på i første innlegg:P men bare hold på dere:)*heia Janne*

IngvildK
18-12-2007, 10:03
ehm, agurknyheter er vel ikke nødvendigvis ting som er usant. Det er ting avisene skriver om når det ikke er noe annet spennende

Aha, jeg trodde det bare var et morsomt ord jeg.. :p

Hilde
18-12-2007, 11:11
Hvordan i all verden kan en tråd gå fra fargen på Friesere til kyrnes horn formidler signaler fra kosmos...

Jeg ble en smule forvirra kan man si, da jeg gikk rett på siste siden i tråden (som jeg leste på i går) og det sto noe om kyr og antenner osv. Måtte sjekke om det var riktig tråd jeg hadde gått inn på

Wulfi
18-12-2007, 12:47
Hvordan i all verden kan en tråd gå fra fargen på Friesere til kyrnes horn formidler signaler fra kosmos...

Jeg ble en smule forvirra kan man si, da jeg gikk rett på siste siden i tråden (som jeg leste på i går) og det sto noe om kyr og antenner osv. Måtte sjekke om det var riktig tråd jeg hadde gått inn på

Jeg må si meg fullstendig enig. Fnis...Trodde jeg hadde klikket på feil tråd jeg nå. Hehe...

fabolos_willow
18-12-2007, 13:54
Får hun inn rare signaler da eller. Sorry, men klarer ikke ta dette alvorlig. Jeg er en vitenskaps-person. Og krever bevis for det jeg hører. Og fordi ett menneske sier på en film vedkommende selv har laget at kuer tar inn signaler fra kosmos så er ikke det nødvendigvis sant. Man må ikke tro alt man hører på tv og film.

Men tilbake til det tråden egentlig handler om (eller nesten da ihvertfall), hvorfor kan ikke hester være albino? Skjønner ikke hvorfor dette ikke kan forekomme hos hester som hos andre dyr. Greit nok at ingen her inne har sett noen, men det finnes jo hur mange som helst hester i verden. Synes det er rart at det ikke kan forekomme.

Ok, kort og konkret her nå..
jeg har overhodet ikke nevnt noe om signaler;)
det finnes ulike typer energi, energien som lagres i horna(som kommer inn gjennom horna, men ikke ut igjen, fordi hornet fungerer som en kapsel som holder tilbake energien) er en annen typer energi/kraft, enn den som blir "laget" ved næringsopptak!

personer som er følsomme for stråling og strømninger, kan selv kjenne all den energien som strømmer kjennom horna, akkurat som en person kan kartlegge vannårer og høyspenninger i jorda. Av den grunnen har jeg også måttet flytte senga mi, fordi jeg før ¨lå rett over en vannåre, som forstyrret søvnen min!

Når en ku knekker av en del av hornet er det ikke bare blod som stømmer ut, men den tappes også mye for energi.

Jeg snakket i flere timer med pappa om dette her igår kveld med både mot og for argumenter...
spurte ham bla hva den største forskjellen var fra en avhornet ku, og de med horn!
Og siden han har hatt begge deler og har erfaring med kuer i 40 år, sa han at kuene uten horn er mere urolige og har ofte forstyrrelser i fordøyelsen som resulterte i mye diare etc.
Kuene MED horn er mere harmoniske både med mennesker og med hverandre.
De tar også opp mye mere næring enn de uten horn.
Han fôrer dem jo også bare med tørr høyensilasje, og det er det ikke mange andre bønder som kan;)

hehe, i århundrer har man jobbet med å forbedre vitenskapen...
ta f.eks atomets oppbygningen, hvis noen har hatt om dette i kjemien.
Hvor er kildene?? hvis man sporer tilbake, så er det faktisk en vanlig mann som syntes det var interessant å finne ut, men hadde han rett? senere var det en annen mann som jobbet videre med det samme... hadde han rett?
sånn fortsetter det i alle evigheter...
det er menneskene som lærer av hverandre, og lærer det meste av naturvitenskap av selve naturen.
Hva er grunnen til at man kun skal velge å tro på det som er skrevet av andre såkalte "vitenskapsmenn"?

og det med at den filmen ikke behøver være sann... hvordan i alle dager kan du si det når du ikke har sett den?
jeg annbefaler deg å se den jeg;) det er faktisk slik at teoriene hans har gitt store resultater i India og alle som har vært på kurs med han...

Linoo
18-12-2007, 13:55
Er ikke hvite frisere sjeldne da? :S

tone_e
18-12-2007, 13:59
Er ikke hvite frisere sjeldne da? :S

Lese tråden før man kommenterer kanskje.....:rolleyes:

Jorryt
18-12-2007, 15:50
Ok, kort og konkret her nå..
jeg har overhodet ikke nevnt noe om signaler;)
det finnes ulike typer energi, energien som lagres i horna(som kommer inn gjennom horna, men ikke ut igjen, fordi hornet fungerer som en kapsel som holder tilbake energien) er en annen typer energi/kraft, enn den som blir "laget" ved næringsopptak!

personer som er følsomme for stråling og strømninger, kan selv kjenne all den energien som strømmer kjennom horna, akkurat som en person kan kartlegge vannårer og høyspenninger i jorda. Av den grunnen har jeg også måttet flytte senga mi, fordi jeg før ¨lå rett over en vannåre, som forstyrret søvnen min!

Når en ku knekker av en del av hornet er det ikke bare blod som stømmer ut, men den tappes også mye for energi.

Jeg snakket i flere timer med pappa om dette her igår kveld med både mot og for argumenter...
spurte ham bla hva den største forskjellen var fra en avhornet ku, og de med horn!
Og siden han har hatt begge deler og har erfaring med kuer i 40 år, sa han at kuene uten horn er mere urolige og har ofte forstyrrelser i fordøyelsen som resulterte i mye diare etc.
Kuene MED horn er mere harmoniske både med mennesker og med hverandre.
De tar også opp mye mere næring enn de uten horn.
Han fôrer dem jo også bare med tørr høyensilasje, og det er det ikke mange andre bønder som kan;)

hehe, i århundrer har man jobbet med å forbedre vitenskapen...
ta f.eks atomets oppbygningen, hvis noen har hatt om dette i kjemien.
Hvor er kildene?? hvis man sporer tilbake, så er det faktisk en vanlig mann som syntes det var interessant å finne ut, men hadde han rett? senere var det en annen mann som jobbet videre med det samme... hadde han rett?
sånn fortsetter det i alle evigheter...
det er menneskene som lærer av hverandre, og lærer det meste av naturvitenskap av selve naturen.
Hva er grunnen til at man kun skal velge å tro på det som er skrevet av andre såkalte "vitenskapsmenn"?

og det med at den filmen ikke behøver være sann... hvordan i alle dager kan du si det når du ikke har sett den?
jeg annbefaler deg å se den jeg;) det er faktisk slik at teoriene hans har gitt store resultater i India og alle som har vært på kurs med han...

Unnskyld meg, men dette er fullstendig galt!! Jeg har avhornet tusenvis av kyr, jeg jobber med kyr til daglig, og fikk meg en meget god latter:) Dessuten stemmer det ikke at man kan telle ringene på hornene for å finne ut hvor mange kalver en ku har fått...
Og, tilbake til det tråden handlet om; det skjer ingenting med hvite freiserføll, fordi de simpelthen ikke finnes...

Ingvild
18-12-2007, 16:07
Får eg lov til å le?? :D

fabolos_willow
18-12-2007, 16:15
Unnskyld meg, men dette er fullstendig galt!! Jeg har avhornet tusenvis av kyr, jeg jobber med kyr til daglig, og fikk meg en meget god latter:) Dessuten stemmer det ikke at man kan telle ringene på hornene for å finne ut hvor mange kalver en ku har fått...
Og, tilbake til det tråden handlet om; det skjer ingenting med hvite freiserføll, fordi de simpelthen ikke finnes...

ÅÅ? det var jo noe nytt at man ikke kunne telle hvor mange kalver dem har fått...
kanskje det er fordi du avhorner kuene dine at du ikkke kan se det. og det har seff forståelse for, Men TRO meg, de får en ny ring innersk på horne for hver gang kua kalver;)

Hvorfor tror dere jeg lyver? fattern har drevet med kuer i 40 år, og jeg har oppvokst med dem!
selv ikke dyrlegen tror på at en av kuene vi hadde skulle få flere kalver enn 5, da de som regel dør og ikke klarer seg pga melkefeber etter et visst anntall fødsler. Da kua var rundt 16 år fortsatte den å kalve årlig den.. dyrlegen lærte faktisk noe nytt da pappa kunne dokumentere 12 kalver totalt på den kua ved å telle ringene på horna;) og det stemte jo med registeret.. hehehehe
etter dette sjekka dyrlegen alle horna på kuene.. og alle viste det samme!

smulemor
18-12-2007, 16:17
sorry... må bare sette inn en sånn : :sarkastisk: og en sånn: :shock:

og deretter et par sånne: :lol: :lol: :lol:

IngvildK
18-12-2007, 16:21
sorry... må bare sette inn en sånn : :sarkastisk: og en sånn: :shock:

og deretter et par sånne: :lol: :lol: :lol:

Og en sånn: :rolleyes:

Ingvild
18-12-2007, 16:30
Og fem sånne til: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

smulemor
18-12-2007, 16:42
sånn apropos varme kuhorn... varmen kommer av at bihulene går ut i de, når de fjernes på små kalver så utvikles ikke bihulene på dette stedet.

fabolos_willow
18-12-2007, 16:53
sånn apropos varme kuhorn... varmen kommer av at bihulene går ut i de, når de fjernes på små kalver så utvikles ikke bihulene på dette stedet.

nettopp! enda en ting som tilsier at man ikke BURDE avhorne..
ok da, jeg veit dere aldri vil bli enig med mang om mange ting, og det må da få lov til å være slik.

Men HVORFOR avhorne, når kuene kan leve med? hva er grunnen for det?
er det virkelig sååå mye ubehag i mange norske fjøs at kuene ikke kan leve i en harmonisk flokk?
jeg bare spør jeg, for her har INGEN blitt skadet av horn når man har gått tur på beitet, er i fjøset, børster dem etc.
ikke oksen en gang bryr seg døyten. Han går fritt mellom alle kyrne...
Ikke må vi bruke sparke-bøyle heller!
Jeg undrer meg bare hvorfor...
eller er det hissige gener mange avler på?

Jorryt
18-12-2007, 16:54
ÅÅ? det var jo noe nytt at man ikke kunne telle hvor mange kalver dem har fått...
kanskje det er fordi du avhorner kuene dine at du ikkke kan se det. og det har seff forståelse for, Men TRO meg, de får en ny ring innersk på horne for hver gang kua kalver;)

Hvorfor tror dere jeg lyver? fattern har drevet med kuer i 40 år, og jeg har oppvokst med dem!
selv ikke dyrlegen tror på at en av kuene vi hadde skulle få flere kalver enn 5, da de som regel dør og ikke klarer seg pga melkefeber etter et visst anntall fødsler. Da kua var rundt 16 år fortsatte den å kalve årlig den.. dyrlegen lærte faktisk noe nytt da pappa kunne dokumentere 12 kalver totalt på den kua ved å telle ringene på horna;) og det stemte jo med registeret.. hehehehe
etter dette sjekka dyrlegen alle horna på kuene.. og alle viste det samme!

Jeg er faktisk dyrlege selv:) Jeg har vært borti mange kyr som har hatt fler enn fem kalver, så det er ikke noe rart i det:) Og, jeg vet at antall ringer på hornene ikke stemmer med antall kalver fordi kyrne også får ringer på hornene av forskjellige sykdommer, forskifte osv:)

smulemor
18-12-2007, 16:55
tja, jeg ser ikke problemet med å avhorne jeg da...

insolita
18-12-2007, 16:56
nettopp! enda en ting som tilsier at man ikke BURDE avhorne..
ok da, jeg veit dere aldri vil bli enig med mang om mange ting, og det må da få lov til å være slik.

Men HVORFOR avhorne, når kuene kan leve med? hva er grunnen for det?
er det virkelig sååå mye ubehag i mange norske fjøs at kuene ikke kan leve i en harmonisk flokk?
jeg bare spør jeg, for her har INGEN blitt skadet av horn når man har gått tur på beitet, er i fjøset, børster dem etc.
ikke oksen en gang bryr seg døyten. Han går fritt mellom alle kyrne...
Ikke må vi bruke sparke-bøyle heller!
Jeg undrer meg bare hvorfor...
eller er det hissige gener mange avler på?
Jeg har i hvertfall sett en ku herje med kalvene på en måte som så veldig farlig ut. Hun løftet de med hornene og de slo salto. Kraften som lå bak de "dyttene" med hodet kunne fort ha skadet kalvene. Jeg synes ikke det så trygt ut.

Mandarinhest
18-12-2007, 17:02
Vet av flere som har blitt stanget av ku med horn. Veldig skummelt. Og ikke minst for "med kyra" også. Er fort gjort å få et horn inn i buken.

JA til avling på kollete dyr!

Levinja
18-12-2007, 17:06
OT ja..

edit: kuene bruker ikke horna til å sloss med slik som "dyra i skogen"
det er to heeelt forskjellige ting.
Dessuten kan en ku uten horn gjøre like mye skade som en ku med horn.
Det skal mye til for en ku å klare å skade andre dyr/mennesker om horna er riktig plassert, dvs med spissen OPP, ikke rett frem eller nedover...

Du skal se de produserer mindre drivhusgass hvis de får beholde horna, for hvis de har kontakt med kosmos sier vel kosmos fra om at det nå er nok drivhusgass der oppe.......................................

Ellers så tror jeg det kommer på det samme hvilken vei horna peker hvis kua er ful (= sint) :;P:

Harneshaug
18-12-2007, 17:46
Man kan jo argumentere i mot uten å latterliggjøre....
Det ble det gjort når en tulling påstod at jorda var rund og at jorda ikke var universets sentrum også. Nå har ikke jeg den store troen på kosmos eller energistråler gjennom horn, men man kan velge å overse det fremfor å himle emd øynene og sukke...
Har man bevis for at det IKKE stemmer er det jo bare å legge de frem.

Vi hadde okser og kalver og avhornet de for å unngå skader ved slåssing og lek ute.
Om det påvirker kyrne på noen måte vet jeg ikke, er det gjort noen vitenskapelige undersøkelser på det hadde jo det vært å foretrekke som lesestoff fremfor synsing og mening.

Lopke
18-12-2007, 17:46
At kyr med horn er mer rolige og harmoniske enn dem uten er jo bare tull.. Det er jo derfor man avhorner. Netopp for å unngå skader.. Ikke fordi det er pent liksom.. eller hva trodde du??

lillekira
18-12-2007, 17:50
Hehe,her går vi direkte fra fargede frieserføll til avhorning av kalver ja?
Snakk om å havne OT i en tråd da eller:OT:

Men sånn helt seriøst da...
blir det født frieserføll som ikke er sorte? Og finnes det friesere i andre farger? Skjønner jo at de da har en "fargefeil" med finnes de? Er de da registrert som frieser eller blir de ikke registrert i det hele tatt?

Lopke
18-12-2007, 17:51
Det er ikke tillatt å avhorne storfe som er eldre enn 6 uker. (fant fra en lov.. gidder ikke finne link)

Fra en kubonde: I dag er det vanlig å avhorne kalvene før de er seks uker gamle. For tre år siden sluttet jeg med det, jeg lot hornene vokse på alle dyrene mine. Det angrer jeg på i dag fordi det ble mere stress på dyrene. En morgen jeg kom i fjøset blødde en kalv veldig fra det ene hornet dvs. fra innmaten av hornet selve hornet hadde falt av. Den hadde sannsynligvis satt hornet sitt i innredningen og brekt det løs. En grunn til ikke avhorne dyrene er jo ar de skal ha sine kroppsdeler i fred, men jeg har funnet ut nå at hornene må vekk. Fordelene med det er mange, dyrene blir roligere ikke så nervøse for hverandre, de skader ikke hverandre eller folk som skal håntere dem.

og så vidt jeg forstod så hadde dere jo opplevd dette og??

Lopke
18-12-2007, 17:52
Men sånn helt seriøst da...
blir det født frieserføll som ikke er sorte? Og finnes det friesere i andre farger? Skjønner jo at de da har en "fargefeil" med finnes de? Er de da registrert som frieser eller blir de ikke registrert i det hele tatt?

Nei, nei, (bortsett fra noen få røde eksempler) man DNA tester for røde gener.. ellers har de kun svart.

IngaSN
18-12-2007, 18:04
hvis kuene har horn, så blir det mindre slossing, NÅR de har funnet et ordentlig rang system. kuer kan være veeldig brutale med horna sine, serlig mot andre kuer, og okser. vi har èn ku, hun er en dølafe, liten og veldig muskuløs, også hadde vi en okse på "besøk", for å få en kalv til. den første dagen ble oksen tatt opp på horna og slengt ned. han fikk ingen skader, og etter det roa det seg. jeg har sett flokken til Janne(fab._willow), og jeg har ikke sett roligere kuer, og okse.
på stølen går det en flokk NRF, avhorna, og de små stanger på hverandre ganske ofte.

lillekira
18-12-2007, 18:14
Nei, nei, (bortsett fra noen få røde eksempler) man DNA tester for røde gener.. ellers har de kun svart.

Så det skjer innimellom at det kan bli født en frieser som er rød? Men den blir da ikke godkjent liksom?
Er dette slikt som kan testes før det bedekkes f.eks,for å finne ut om mor/far bærer genet som avler røde avkom?

Lopke
18-12-2007, 18:29
Så det skjer innimellom at det kan bli født en frieser som er rød? Men den blir da ikke godkjent liksom?
Er dette slikt som kan testes før det bedekkes f.eks,for å finne ut om mor/far bærer genet som avler røde avkom?

jeg er ikke 100% inne i fargeverdenen men skal ikke påstå at det er 100% umulig at 2 svarte hester får en rødt avkom selvom forfedrene i mange generasjoner er svarte.. aner ikke. Og om de blir godtatt tror jeg ikke men er ikke 100% sikker. Men man tester DNA på hingstene som skal avlsgodkjennes og disse skal da ikke ha røde gener. Og det samme gjender avtegn. Da vet man i det minste at faren ikke er bærer av genet. Moren har jo en far som kanskje og er blitt testa så da vet man dette100% sikkert for halve hennes gener og snart (dva testing for rødt er vel ikke så gammelt??) Det samme gjelder for øvrig sommereksem.
At noen likevel synes det er greit å avle på hester med hvitt på beina fatter jeg da ikke..:confused: men sånn er vi bare forskjellige.. Hvitt på bein vil ikke bli godkjent!

Jorryt
18-12-2007, 19:26
Det stemmer at det ikke er lov å avhorne kalver eldre enn 6 uker uten medisinsk grunn. Det kommer også etterhvert en lov som sier at det ikke blir tillatt med hornede kyr når det blir forbudt med båsfjøs, sannsynligvis blir det tillatt å fremdeles ha horn på gamle raser som Telemarkskyr. Det finnes masse vitenskapelige bevis for at hornede kyr skader hverandre og man får også skader etter hornene på slaktekroppene. Det hersker ingen tvil om at det er dyrevernsmessig uforsvarlig å beholde horn på kyr i løsdrift. Avhorningen foregår under bedøvelse og det er påbudt med smertestillende medisiner etterpå.
Ang røde friesere, så skal det visstnok finnes en rød hingst i USA. Dette er jeg dog ikke 100% sikker på at stemmer. Det som er helt sikkert er at det kun er tillatt med en liten stjerne hos frieseren. Alle andre avtegn fører til at de ikke blir tatt opp i stambok. Hver kåret hingst får registert antall avkom med hvite avtegn, som regel ligger dette på mellom 1-2 %. Min sorte perle er iallfall svart som natten over hele kroppen:)

Ingvild
18-12-2007, 19:33
jeg er ikke 100% inne i fargeverdenen men skal ikke påstå at det er 100% umulig at 2 svarte hester får en rødt avkom selvom forfedrene i mange generasjoner er svarte.. aner ikke.

Om ein av foreldra er Ee (altså, kan gi raudt) er det 50% sjanse for at det vert gitt vidare til eit avkom. Det er sikkert friesarar med raudt gen i dag, men det er sikkert få av dei, og at to slike skal bli parra samen er det veldig liten risiko for.

At noen likevel synes det er greit å avle på hester med hvitt på beina fatter jeg da ikke..:confused: men sånn er vi bare forskjellige.. Hvitt på bein vil ikke bli godkjent!

Eit avteikn er eit avteikn uansett kvar det er. Hos fjordhest er det også avteiknsreglar, men det er ikkje forbode å avle på ei merr med ein kvit sokk eller bles feks. Genmessig er det ingen forskjell i å bedekke ei merr med kvit sokk enn ei med stjerne.

Jorryt
18-12-2007, 19:39
Det hollandske frieserforbundet er MEGET strenge i sine avlskriteriet. Avkom med hvitt på seg blir ikke tatt opp i føllboken/stamboken (med unntak av den hvite stjerna da). Det vil si at de ikke blir registert som frieser, og kan derfor ikke få avkom som opptas i stamboken heller.

tone_e
18-12-2007, 19:40
Jo, han finnes. Her er han http://worldofdancinghorses.com/stallions.html

Ingvild
18-12-2007, 19:43
Det hollandske frieserforbundet er MEGET strenge i sine avlskriteriet. Avkom med hvitt på seg blir ikke tatt opp i føllboken/stamboken (med unntak av den hvite stjerna da). Det vil si at de ikke blir registert som frieser, og kan derfor ikke få avkom som opptas i stamboken heller.

Oj, det var strengt! Men tykkjer det er rart at det er lov med stjerne og ikkje med andre avteikn, det burde vere alt eller ingenting (og dette meiner eg også når det gjeld avl på fjordhest).

Jorryt
18-12-2007, 19:45
Der var'n ja:) Syns ikke han var spesielt fin, men....
Ja, det er veldig stenge regler innen frieseravlen. Jeg vet ikke grunnlaget for at det kun er en liten, hvit sjerne som aksepteres.

Levinja
18-12-2007, 20:02
Jo, han finnes. Her er han http://worldofdancinghorses.com/stallions.html

Denne hesten ser ikke rød ut, veldig mørk rødfarge
Den ligner mere på solbleika svart.
Fin farge forresten, men skjønner godt at frieseravlen holder seg til svart.
Det ville være like dumt å avle flerfargede friesere som flekkete fjordhest.
Har man et særpreg så bør det tas vare på.

tone_e
18-12-2007, 20:03
Denne hesten er ikke rød.
Den ser mere solbleika svart ut.

Vet ikke jeg. Er de som påstår det. Han ser jo unektelig litt rød ut da i forhold til andre friesere jeg har sett. Jeg synes han var pen jeg da :)

MariaR
18-12-2007, 20:03
Denne hesten er ikke rød.
Den ser mere solbleika svart ut.

Men det står den er den eneste registrerte, røde frieserhingsten i hele verden.

Levinja
18-12-2007, 20:08
Men det står den er den eneste registrerte, røde frieserhingsten i hele verden.

Dere må ikke være så kjappe :p
Jeg endret teksten etter at jeg leste hva som sto der.
Dere må huske på at vi gamle kjærringer trenger litt tid.

fabolos_willow
18-12-2007, 20:35
[QUOTE=Jorryt;692674]Det stemmer at det ikke er lov å avhorne kalver eldre enn 6 uker uten medisinsk grunn. Det kommer også etterhvert en lov som sier at det ikke blir tillatt med hornede kyr når det blir forbudt med båsfjøs, sannsynligvis blir det tillatt å fremdeles ha horn på gamle raser som Telemarkskyr. Det finnes masse vitenskapelige bevis for at hornede kyr skader hverandre og man får også skader etter hornene på slaktekroppene. Det hersker ingen tvil om at det er dyrevernsmessig uforsvarlig å beholde horn på kyr i løsdrift. Avhorningen foregår under bedøvelse og det er påbudt med smertestillende medisiner etterpå.
QUOTE]

Obs, vi har løsdrift og tallefjøs i ett, ALLE har horn, INGEN har NOEN GANG skada hverandre, så kan du komme med flere mot-argumenter her?
Hvis du vil kan du jo bare komme å se at det er mulig å ha en harmonisk flokk MED HORN;)
Båsfjøs skulle vært forbudt for 100 år sia!!!!!
etterhvert kommer det vel en ny lov med at det ikke er nok med "løsdrift" heller, for da må alle legge om til tallefjøs!
Kan jo bare si at vi har mange fordeler da;) hehe.

veit dere hvorfor fattern ikke kjøper nye kuer lenger eller?
Flokken til fattern er nemlig oppvokst her på gården alle sammen og er tett bundet med jorda her... om han tar inn kuer utenfra blir det et eneste leven i fjøset...
det hender vi får noen dyr som viser mere hissighet, men de blir god mat:D
vi har faktisk ikke en eneste ku som ikke er født her:D

http://www.freewebs.com/terra-libera/Skaarbu%207okt.%20036.jpg
3 av dem som koser seg..

Lopke
18-12-2007, 21:14
men skader på horna har dere jo hatt?? eller du beskrev et tilfelle hvor hornet ble revet opp??

Levinja
18-12-2007, 21:35
[QUOTE=Jorryt;692674]Det stemmer at det ikke er lov å avhorne kalver eldre enn 6 uker uten medisinsk grunn. Det kommer også etterhvert en lov som sier at det ikke blir tillatt med hornede kyr når det blir forbudt med båsfjøs, sannsynligvis blir det tillatt å fremdeles ha horn på gamle raser som Telemarkskyr. Det finnes masse vitenskapelige bevis for at hornede kyr skader hverandre og man får også skader etter hornene på slaktekroppene. Det hersker ingen tvil om at det er dyrevernsmessig uforsvarlig å beholde horn på kyr i løsdrift. Avhorningen foregår under bedøvelse og det er påbudt med smertestillende medisiner etterpå.
QUOTE]

Obs, vi har løsdrift og tallefjøs i ett, ALLE har horn, INGEN har NOEN GANG skada hverandre, så kan du komme med flere mot-argumenter her?
Hvis du vil kan du jo bare komme å se at det er mulig å ha en harmonisk flokk MED HORN;)
etterhvert kommer det vel en ny lov med at det ikke er nok med "løsdrift" heller, for da må alle legge om til tallefjøs!

Flokken til fattern er nemlig oppvokst her på gården alle sammen og er tett bundet med jorda her... om han tar inn kuer utenfra blir det et eneste leven i fjøset...

http://www.freewebs.com/terra-libera/Skaarbu%207okt.%20036.jpg
3 av dem som koser seg..

så da så da....
la nå oss som ønsker kyr uten horn få lov til det , så får dere som ønsker det motsatte ha hornet i behold.
Vi kan ikke stikke dem i siden på hverandre i hvertfall :p
Forresten, hvilken rase er det dere har?
De hadde sånn spesiell og artig fargesetting. Minner om en sidet trønder etter en "klorvask":D

fabolos_willow
18-12-2007, 22:12
hehe, det er jarlsberg med horn;)
vi har en renraset også(kolle) men fattern vil ha horn på dem, så han avler kun med de som har horn.
Før hadde han en del annet, men begynte å bruke jarlsberg-okse... og siden har vi hatt en stilig blanding.. hehe

fabolos_willow
18-12-2007, 22:16
men seriøst her... hvorfor legge alle under en, fordi noen flokker ikke fungerer med horn? Hvorfor må det bli forbudt om det her fungerer så greit?

Om denne regelen blir iverksatt, så er dette absolutt firkantNorge på sitt beste åss! Dette er desverre noe pappa har fryktet i maaaaange år!
han visste det ville bli forbudt med båsfjøs, som da medfølger denne saiko-regelen om at kuer ikke får ha horna sine... *tragisk*
Ikke rart han har fått kreft, så mye han har kjempet for i 50 år...:(

insolita
18-12-2007, 22:18
men seriøst her... hvorfor legge alle under en, fordi noen flokker ikke fungerer med horn? Hvorfor må det bli forbudt om det her fungerer så greit?

Om denne regelen blir iverksatt, så er dette absolutt firkantNorge på sitt beste åss! Dette er desverre noe pappa har fryktet i maaaaange år!
han visste det ville bli forbudt med båsfjøs, som da medfølger denne saiko-regelen om at kuer ikke får ha horna sine... *tragisk*
Ikke rart han har fått kreft, så mye han har kjempet for i 50 år...:(
Vet du noe jeg ikke vet om kreft? Ikke for å være slem eller noe, men det var jo en pussig sammenheng... Noe forskning som sier det?

fabolos_willow
18-12-2007, 22:20
Det er ikke tillatt å avhorne storfe som er eldre enn 6 uker. (fant fra en lov.. gidder ikke finne link)

Fra en kubonde: I dag er det vanlig å avhorne kalvene før de er seks uker gamle. For tre år siden sluttet jeg med det, jeg lot hornene vokse på alle dyrene mine. Det angrer jeg på i dag fordi det ble mere stress på dyrene. En morgen jeg kom i fjøset blødde en kalv veldig fra det ene hornet dvs. fra innmaten av hornet selve hornet hadde falt av. Den hadde sannsynligvis satt hornet sitt i innredningen og brekt det løs. En grunn til ikke avhorne dyrene er jo ar de skal ha sine kroppsdeler i fred, men jeg har funnet ut nå at hornene må vekk. Fordelene med det er mange, dyrene blir roligere ikke så nervøse for hverandre, de skader ikke hverandre eller folk som skal håntere dem.

og så vidt jeg forstod så hadde dere jo opplevd dette og??

Hmm... merkelig. tør jeg påstå at denne bonden kanskje ikke hadde løsdrift/utegang?
kanskje kuene kjedes seg sånn og hadde så mye energi, at dem ikke fikk brukt det på annet enn å slåss?

bare spekulerer her jeg...

Så lenge vår flokk fungerer med horn, skal det mye til for at jeg ikke tror det kan gå bra andre steder... da må man heller se på andre ting..

ja, vi har hatt en skade på et horn en gang ja, det sa jeg jo... det var på ei kvige da, og de har ikke så sterke horn... men aldri skjedd på de store. De bruker dem jo ikke til noe;)

Jorryt
18-12-2007, 22:39
Det var trist å høre at faren din har kreft, men at det har noen sammenheng med kyrne deres, det er vel ikke særlig sannsynlig.
Grunnen til at det blir forbudt med horn er at det skjer mange, mange skader på dyr forårsaket av horn årlig. Jeg tviler ikke på at det går helt fint hos dere, men det finnes uttallige eksempler på sakder forårsaket av hornbruk, derfor blir dette forbudt når båsfjøs forbys.

Lopke
18-12-2007, 22:41
herlig å ha en frieserdiggende dyrlege på forumet altså.. måtte bare si de :)

Jorryt
18-12-2007, 22:48
herlig å ha en frieserdiggende dyrlege på forumet altså.. måtte bare si de :)

He he, ja ikke sant:)

KatrineB
19-12-2007, 01:37
Kyr som er kolle, har jo stange-innstinkt de også. Og hadde man f.eks fjernet horn på en gnu, tror jeg ikke det hadde gjort så mye mer, enn å hemme gnuen i kamp. En ku som er kolle er avlet fram slik, avlskravene sier at så og så mange % skal avles på hvor mye ei ku melker, eksteriør, kjøtt, kolle osv. Hornene er altså avlet bort, kuene er ikke slik fra gammelt av. Og hvor er deres energi (eller hva dere prater om) blitt henn da? De som ikke har horn?

fabolos_willow
19-12-2007, 08:57
Kyr som er kolle, har jo stange-innstinkt de også. Og hadde man f.eks fjernet horn på en gnu, tror jeg ikke det hadde gjort så mye mer, enn å hemme gnuen i kamp. En ku som er kolle er avlet fram slik, avlskravene sier at så og så mange % skal avles på hvor mye ei ku melker, eksteriør, kjøtt, kolle osv. Hornene er altså avlet bort, kuene er ikke slik fra gammelt av. Og hvor er deres energi (eller hva dere prater om) blitt henn da? De som ikke har horn?

Horna blir ikke borte, de er innebygd i kollen! hehe

fabolos_willow
19-12-2007, 08:59
Vet du noe jeg ikke vet om kreft? Ikke for å være slem eller noe, men det var jo en pussig sammenheng... Noe forskning som sier det?

kanskje det ja... han går forsåvidt på behandling hos Are Thoresen.
Det er slik at grunnene til kreft kan være veldig mange, avhengig av hvor i kroppen den starter.

MonaB
17-02-2008, 17:14
Denne tråden var dagens lættis...aldri hatt det så moro med å lese en tråd før, naboen tror vel jeg blir myrdet sånn som jeg skriker av latter...

Bitten&Betty
17-02-2008, 17:37
Hmm.. fra frieserdebatt til debtt om horn på storfe :p

Lurer faktsik p en ting når det kommer til dette med horn selv.. Når det blir forbudt mer horn på kyra, blir dette da ett totalforbud uansett?? Hva med f.eks telemarkskua.. den har jo horn og er i tillegg en verneverdig rase.. Blir det ikke litt feil å fjerne horna på dem? Og hva med det skottske høylandsfeet, skal de også avhornes? Og ikke minst, hvis slike dyr får beholde horna, hvorfor får ikke resten det også? Skader telemarkskua hverandre mindre enn hvan f.ek NRFen gjør?

fabolos_willow
17-02-2008, 21:18
samme lurer jeg aa paa! men det er sant, de slipper aa avhorne

anexiel
23-02-2008, 14:11
hm, da har nokk tante og en noe unik ku flokk, alle er avhorna, 1/3 del er ikke født på gården og alle kyrne hennes er så rolige og bedagelige om man bare kan drømme om. Uten horn.

fabolos_willow
23-02-2008, 19:44
og våre er like rolige uten;)

Miraz
23-02-2008, 22:17
Den røde frieserhingsten; http://www.worldofdancinghorses.com/stallions.html

Foretrekker de svarte..

MarlenEmilie
25-04-2008, 16:27

Hehe, ALLE kyr er fødte med horn. MEN, mange bonder avhorner kyrne sine. Det har noe med at hornene kan skade personer :)

fabolos_willow
25-04-2008, 16:38
Hehe, ALLE kyr er fødte med horn. MEN, mange bonder avhorner kyrne sine. Det har noe med at hornene kan skade personer :)

Da tar du så grundig feil;) HAHA

kan nevne ei rase bla. Jarlsbergfe, også er det div andre raser med kolle...
og vet dere hva kolle er??

joooda, det er jo bare at de har ett innebygd horn;) det er den kulen på toppen av hode som ofte er dekket med masse lugg(kort lugg da)

mina og tara
25-04-2008, 20:59
Hmm.. fra frieserdebatt til debtt om horn på storfe :p

Lurer faktsik p en ting når det kommer til dette med horn selv.. Når det blir forbudt mer horn på kyra, blir dette da ett totalforbud uansett?? Hva med f.eks telemarkskua.. den har jo horn og er i tillegg en verneverdig rase.. Blir det ikke litt feil å fjerne horna på dem? Og hva med det skottske høylandsfeet, skal de også avhornes? Og ikke minst, hvis slike dyr får beholde horna, hvorfor får ikke resten det også? Skader telemarkskua hverandre mindre enn hvan f.ek NRFen gjør?

Nå har det faktisk vært snakk om en lov mot avhorning. Altså at det ikke er lov å fjerne horn. Har ikke hørt om en lov der alle må avhornes!!!!!!

fabolos_willow
25-04-2008, 21:12
det blir ikke lov å fjerne horn som allerede er der...
men man pleier vel å svi bort det som produserer horn før det begynner å vokse horn..?

mina og tara
25-04-2008, 21:24
Ja nå gjør vi jo det. Men det var en stund diskusjon på om det og skulle bli forbudt, men de ga seg vist på det heldigvis.
Fjerning av horn som er lange, kan vel ikke gjøres uten videre.

Rikke
25-04-2008, 21:41

Det er jo ganske logisk at det blir litt liv i fjøset da. De KYRNE (ikke kuene) som er i fjøset er vandt til hverandre, og mange av de har jo sett hverandre siden dag 1.
Blir jo også leven i en hesteflokk der det plutselig kommer inn en ny hest som er helt fremmed for dem.

Vi har både løsdrift og båsfjøs. Kalvene og oksene står i båsfjøset, og melkekyrne står på løsdrift. Alle sammen blir avhornet, og ser IKKE ut som om de lider i det hele tatt.

Det bildet du hadde var jo av telemarkskyr, og de avhornes vel tradisjonelt sett ikke?

jilmavi
25-04-2008, 22:00
Da tar du så grundig feil;) HAHA

kan nevne ei rase bla. Jarlsbergfe, også er det div andre raser med kolle...
og vet dere hva kolle er??

joooda, det er jo bare at de har ett innebygd horn;) det er den kulen på toppen av hode som ofte er dekket med masse lugg(kort lugg da)

Øh, du trur ikkje dei naturlige kolla rasene er slik for di dei har genet for det? Dei har då ikkje eit innebygd horn midt i panna for det.

fabolos_willow
25-04-2008, 22:18
jo, det er et innebygd horn;) ok, hvorfor har ikke en avhorna ku samme panneforme/hodeformen som ei kolle??

vi har to jarlsberg uten horn også vi, de er da koller(født uten horn)
og de kan man tydelig kjenne på at de har noe inni der som ikke en avhorna ku har;)

uansett: det er en grunn til at pappa ville satse på jarlsberg MED horn, det er da altså ikke helt renrasa, men siden vi er en av få som har jarlsbergfe med egen okse (DEN er knallfin.. hatt den i 6-7 år nå tenker jeg)
rasen er utrydningstrua og du får nesten ikke tak i sæd lenger!

jilmavi
25-04-2008, 22:42
Kolla raser har altså eit innebygd horn med ein levande kjerne av bein i panna, under huden? Det burde jo vere lett å bevise med skaller frå slike kyr. Har du nokre sånne å vise, så skal eg så gjerne tru deg.

fenre
26-04-2008, 00:55
Her i bygda har vi både hornete telemarksfe med eget telemakskumeieri, http://www.telemarkfe.no/aktuelt.html (Reklame!! De lager veldig godt smør. Relame!!) og vanlige avhornede nrf og andre kuraser.
Det er ikke uvanlig at det finnes besetninger som er roligere enn andre, dette kommer ofte av at enkelte bønder er opptatt av gemytt i tillegg til produksjon og avler bevisst på dette. At horn eller ikke skal ha noe med produksjon å gjøre stiller jeg meg nok litt skeptisk til... Jeg er nok mer overbevist om at det har mer med godt stell og riktig foring. Samme når det gjelder lynne, -avl og miljø har nok mye med det å gjøre.

Når det gjelder kosmiske forbindelser tror jeg nok heller de benytter halen, en kan ofte se kuene peile seg inn for å finne de rette bølgene. Kuer som er avlet for plasser med høye fjell, slik som i Telemark har ofte lang haledusk. Telemarkskua har også hvit rygg som reflekterer og sprer stålingen bedre til de andre kuene som f.eks står i skyggen av et stort fjell.

For de uinnvidde så er horn (som f.eks kuene har) blodfylte et stykke ut i hornet og sitter på hele livet i motsetning til gevir som hjort, rein, elg og rådyr som feller geviret hvert år.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gevir
http://no.wikipedia.org/wiki/Horn_(anatomi)

Hjortedyra har også varmt gevir i vekstsesongen, det kan vokse opptil 1,5 cm pr dag faktisk og er mykt og blodfylt i tuppen.
Om du tar på det kan du kjenne at det pulserer.
Mot ettersommeren slutter det å vokse, bloder tørker inn og geviret blir hardt. Basten skrelles av og fram kommer geviret. Avhengig av arten feller de geviret på vinteren eller våren.

Hjortedyrene bruker geviret for å fange inn signaler fra jegerenes jaktradioer slik at de lettere skal kunne vite hvor faren befinner seg.

Naturen er finurlig ;)

Grønne frisere da, finnes de?

(Beklager, jeg har vært så inn i hampen seriøs i dag så det boblet litt over med useriøst :rofl:)

tone_e
26-04-2008, 01:03
Når Hjortedyrene bruker geviret for å fange inn signaler fra jegerenes jaktradioer slik at de lettere skal kunne vite hvor faren befinner seg.

Dette kan jeg bekrefte. De finner ihvertfall ut på en eller annen måte når jakta begynner, for da er de som sunket i jorden :smash: Grrrr... De står vel bak et tre og ler av meg der jeg ligger med rifla mi og venter på dem :lol:

Og når det gjelder kuer med eller uten horn... Der jeg er fra har de ihvertfall ikke mye bruk for horn for å ta inn kosmiske signaler, er så høye fjell at det er ikke mye signaler å få inn der. Vi får ikke inn parabolsignaler engang engang...

fenre
26-04-2008, 02:22
Om du setter en slik skotsk høylandsfe på en fjelltopp og bruker den som mellomledd mellom signal og parabol?

De har jo så digre horn? (Norsk Parabolfe...)

Ps. Godt tips til jakta, bruk de svenske jaktkanalene. Tror ikke den norske hjorten har lagt inn de..
*går å legger meg før jeg skriver mer tull :lol:*

fabolos_willow
26-04-2008, 10:10
HAHA, har aldri ledd sååå mye av en innlegg før:D

når du nevner haler.. vel, våre kuer får også laaaaang haledusk, men sånn at de ikke skal bli så grisete så pleier vi å klippe de til litt. de blir også regelmessig vaska. kuene i seg selv er jo rene da...

men hvorfor er det folk som begynner å forveksle energi med SIGNALER, det er jo to heeeeeelt forskjellige ting.

I tillegg til at telemarkskyr og jarlsbergfe har lange haledusker, får de også enormt lange og fine horn som peker opp!!!
jeg tror absolutt at dette er en sammenheng, disse to rasene er noen av de få rasene som er gamle og sterke, hvor minst mulig er forandret gjennom avl.

legg merke til denne forskjellen: kyr som har EN eller annen forstyrrelse kan ha horn som peker nedover, mens en sterk, sprek og frisk ku har horna oppover i en fin sving.

jilmavi
26-04-2008, 12:06
Eg venter framleis på bevis for at kolla kyr har eit innebygd horn i panna.

Sofie&Lavageitene
07-05-2008, 13:04

Hm. Er du sikker på det? For jeg mener ganske klart å ha sett en albinohest, altså en HELT hvit hest med røde øyne. Denne hesten hadde MYE problemer med hun og høver, men kunne moderat..

Edit: Har ikke lest tråden

jilmavi
07-05-2008, 13:11
Hm. Er du sikker på det? For jeg mener ganske klart å ha sett en albinohest, altså en HELT hvit hest med røde øyne. Denne hesten hadde MYE problemer med hun og høver, men kunne moderat..

Edit: Har ikke lest tråden

Om du kjem over ein albino hest som HEILT manglar pigment i hår, hud og auge, så vil heile det internasjonale miljøet for husdyrforskning gjerne snakke med deg ;)

insolita
07-05-2008, 13:20
Kan ikke folk begynne å lese tråder når de henter de gamle trådene og kommenterer de?

Sofie&Lavageitene
07-05-2008, 13:22
Om du kjem over ein albino hest som HEILT manglar pigment i hår, hud og auge, så vil heile det internasjonale miljøet for husdyrforskning gjerne snakke med deg ;)

Jeg så den bare en gang, men husker at jeg skvatt noe heftig av de røde øynene:S Den var ikke veldig gammel, men snakket med hun som var stallleder og hun sa at den hadde hatt mye problemer med høver og hud før. Så den bare en gang, og det var dagen den kom. Når jeg var der to uker senere var den ikke der og jeg fikk aldri svar på hvor den ble av. Kan jo tenkes at den hadde en øyesykdom eller noe, men.. Hadde nemlig også lest at det ikke fantes albinohester

Sofie&Lavageitene
07-05-2008, 13:24
Kan ikke folk begynne å lese tråder når de henter de gamle tråder og kommenterer de?

Jeg sitter å leser nå og ser at det ikke finnes. Men den hesten hadde røde øyne og var hvit. Kan jo hende den hadde pigment i kroppen på en eller annen måte, men røde øyne hadde den. Ikke som i blodrøde, men helt klart røde. Kan jo tenkes at den hadde en eller annen form for øynesykdom?

Thyfire
07-05-2008, 16:03
Eneste hvite "friseren" Eurodressage (http://www.eurodressage.com/news/focus/foc_nero.html)

Vet denne linken har blitt postet før i en annen tråd.. men her er kanskje opphavet til "ryktet".

forresten, også bilde av ei rød hoppe; http://www.equinecolor.com/photos/chestnutfriesian.jpg
og litt info øverst her link (http://friesian-crazy.tripod.com/health.html)

beklager om ette har vært nevnt tidligere (så ikke noe i tråden men...)

jilmavi
07-05-2008, 16:44
Eneste hvite "friseren" Eurodressage (http://www.eurodressage.com/news/focus/foc_nero.html)

Vet denne linken har blitt postet før i en annen tråd.. men her er kanskje opphavet til "ryktet".

forresten, også bilde av ei rød hoppe; http://www.equinecolor.com/photos/chestnutfriesian.jpg
og litt info øverst her link (http://friesian-crazy.tripod.com/health.html)

beklager om ette har vært nevnt tidligere (så ikke noe i tråden men...)

Alle dei, og fleire til, har vore nemnd tidligare. ;)

Dagens trivia: Negus (far til Nero som er avbilda i artikkelen) er amharisk for konge. :cool:

Marianne og hesteflokken
07-05-2008, 18:58
Dette var tidenes tråd :D

Pussig nok har vi også kuene våre på talle.
Og de er veldig rolige å harminiske, fordøyelsen fungerer bra og de melker bra.
Og de avhornes, selv om vi prøver å gradvis komme over på kollete dyr.
Ikke fordi de skal få ta inn energi fra kosmos, men for at de skal slippe avhorningen.
Horn er "levende".
Ikke noe blør så grusomt som et avrevet horn.
Det er på linje med en hov, med dødt hard materiale rundt en levende kjerne.

Man avhorner forresten ikke med hjern lenger, men varmluft.
Og om dyrlegen her inne ikke bruker varmluft vil jeg på det sterkeste ambefale å gå over til det :cool:

Kunne vært spennende å hørt hva gjennomsnitts ytelsen er på ei ku som kun får tørrensilage, og ikke minst en analyse av fôret.

Om hvite friserføll vet jeg intet, annet enn at jeg tror på julenissen:digger:

Jorryt
07-05-2008, 23:10
Jeg har brukt varmluft lenge, men, i følge nyere forskning, publisert i fjor om jeg ikke husker feil, så er det ikke vesentlige forskjeller på varmluft og avhorningsjern. Det viktigste er smertelindring i forbindelese med avhorningen, og det er nå påbudt med langtidsvirkende smertestilllende injeksjon ved avhorning.

Amanthea
07-05-2008, 23:13
Men hvite frieserføll er vel biologisk umulig, med unntak av mutasjoner? Eller sov jeg i for mange naturfagstimer?

Lopke
07-05-2008, 23:14
Men hvite frieserføll er vel biologisk umulig, med unntak av mutasjoner? Eller sov jeg i for mange naturfagstimer?

renraset ja..
mutasjoner?

jilmavi
08-05-2008, 07:48
renraset ja..
mutasjoner?

Ja, me kan vel ikkje utelukke det... Men sjansen for at det spontant oppstår ein slik mutasjon er forsvinnande liten.

Renate
08-05-2008, 23:07
Alle dei, og fleire til, har vore nemnd tidligare. ;)

Dagens trivia: Negus (far til Nero som er avbilda i artikkelen) er amharisk for konge. :cool:

Neimen, du skal da vel ikke holde på med amharisk før sommerferien?
Husj tilbake til arabiskbøkene med deg! :D

jilmavi
09-05-2008, 00:07
Neimen, du skal da vel ikke holde på med amharisk før sommerferien?
Husj tilbake til arabiskbøkene med deg! :D

Det der kunne eg faktisk frå før av! Så husj tilbake til russiskbøkene dine, du ;)

jilmavi, som har lyst til å snakke meir om amharisk. Starte lingvistisk snikksnakktråd? :)

Renate
09-05-2008, 01:03
Det der kunne eg faktisk frå før av! Så husj tilbake til russiskbøkene dine, du ;)

jilmavi, som har lyst til å snakke meir om amharisk. Starte lingvistisk snikksnakktråd? :)

Slettes ingen dum ide! :D
Hører gjerne mer om amharisk..

Marianne og hesteflokken
09-05-2008, 07:30
Jeg har brukt varmluft lenge, men, i følge nyere forskning, publisert i fjor om jeg ikke husker feil, så er det ikke vesentlige forskjeller på varmluft og avhorningsjern. Det viktigste er smertelindring i forbindelese med avhorningen, og det er nå påbudt med langtidsvirkende smertestilllende injeksjon ved avhorning.

Vet ikke hvilket forsøk du tenker på, men om det er det som ble gjort på UMB inneholdt vel det kun 9 kalver og var slettes ikkerepresentativ.
I tillegg konkluderte den vel med at det var bedre med varmluft. Men det er sikkert ikke den undersøkelsen du tenker på, for den mener jeg at er en del eldre.

Ellers kan jeg bare snakke av egen erfaring og inn hit slippes ingen vet uten varmluft. Så stor oppfatter jeg at forskjellen er.
Og det går mer p selve såret. Som jeg opplevet at blir mye mindre og gror langt fortere.
Etter at vi gikk over til varmluft har jeg ikke opplevd en eneste stor blødning.
Det var ganske vanlig da vet brukte brennjern.
Og en skulle jo tro at med smertestillende i kroppen, ble kaven endamer uforsiktig med hodet?