PDA

Se full versjon : God hovslager i Rogaland?

Bente & Etanec
11-12-2007, 18:53
Noen som kjenner en god hovslager sør i Rogaland, fra Egersund til ca. Bryne?
Han jeg tidligere har brukt har ikke tid på flere mnd å hjelpe, så der nytter det ikke å forsøke få litt hjelp..
Nå er det ikke akutt da, bare så det er sagt..

Vil gjerne vite hvordan vedkommende er omkring hester, hvordan han behandler dem og slike ting.

Hadde for en tid tilbake en hovslager fra Sandnes-området tror jeg han kom fra. Han hadde vi aldri hatt her før men fikk høre lovord om han her da. Men etter og ha drylt hammeren sin i magen på Etanec ble han "lands"forvist av meg!
Hører med til historien at han gjorde dette uten grunn.
Defor er jeg veldig redd for å la fremmede folk komme å jobbe med høvene hans. Men om noen kan komme med gode anbefalinger, kan jeg sikkert tørre kontakte vedkommende uten og være kanon-nervøs..

Annette
11-12-2007, 19:01
Odd Mæland, Frank Wåland, Per Sagrow(?)
de jeg kjenner jeg til hvertfall her i sandnes området.. tviler på at han odd gidder å kjøre ned over mot egersund..

Bente & Etanec
11-12-2007, 19:04
Odd Mæland, Frank Wåland, Per Sagrow(?)
de jeg kjenner jeg til hvertfall her i sandnes området.. tviler på at han odd gidder å kjøre ned over mot egersund..

Er Per jeg "alltid" har brukt, men han har venteliste langt som et vondt år..:(
Jeg trenger en som kan kjøre hit, da jeg ikke har BE selv.

Gjerne fortell hvordan vedkommende er overfor hesten/behandler hesten om du vet det. For jeg kontakter ikke hvem som helst.
Jeg er nok veldig streng og kresen når det kommer til dette, men heller det enn en livredd hest..

Annette
11-12-2007, 19:08
Jeg har brukt han Frank de siste gangene jeg har fått sko på gamle hesten min. Og han er hvertfall snill med han! og hesten var litt slem med han x)
Veldig hyggelig hvertfall, tar seg ganske god tid, brukte ca 2 timer på å sko, og han fant feks ut hvordan han skulle få høvene til hesten min til å bli litt bedre enn de var.. så han la heller inn bomull og et midel enn silikon under plater..
Jeg synes hvertfall han er kjempeflink :)
Var hvertfall veldig snill mot mitt dyr, slem om han trokket på han sånn at han brakk lille tåa si..

Hovslager
11-12-2007, 22:32
Sjekk medlemssiden til www.hovslagerforeningen.com og se om det er noen der.

Viktig å trene hesten sin godt på slike situasjoner som skoing, slik at det går greit for hest og hovslager. Eier er økonomisk ansvarlig for skader hesten påfører hovslager, innboforsikring er viktig! Dette er selvfølgelig ment generelt.
:ridder:

Siv

Bente & Etanec
12-12-2007, 00:52
Sjekk medlemssiden til www.hovslagerforeningen.com og se om det er noen der.

Viktig å trene hesten sin godt på slike situasjoner som skoing, slik at det går greit for hest og hovslager. Eier er økonomisk ansvarlig for skader hesten påfører hovslager, innboforsikring er viktig! Dette er selvfølgelig ment generelt.
:ridder:

Siv

Takk for link, men jeg er også intressert i å høre andres meninger om hvordan hovslageren oppfører seg overfor hesten ( og også hvordan de er fornølyd med hovslagers arbeid og slike ting ).
Hesten min står helt fint den, var ikke han som var problemet den gangen men hovslageren. Vet det høres klisjè ut men hesten var ikke noe problem den gang. Aner bare ikke hva som feilte den dusten av en hovslager..

DonPånnis
12-12-2007, 01:12
Frank ! Kjempe fornøyd med ham, eneste hovslageren jeg bruker etter å ha kommet ¨over han¨ og sett hvordan han jobber. Jeg har en unghest, så er kun trimming, men ville brukt han også til å sko.

Han er veldig, veldig dyktig med å behandle hesten riktig under jobben. Gir meg alltid masse tips om jeg har problemer med feks løfting av ben e.l - har en unghest så han står jo ikke bom stille enda, noe utålmodig og tester ut litt først, men han er alltid like rolig, roser hesten alltid!
Det har aldri vært mye å ta av høvene på unghesten min, men han bruker fra en halvtime til 1 time, skritter og traver på asfalt, så ser han hvordan det ser ut og retter på om det er noe.

De andre hovslagerene som ikke barfot trimmer, men kun (beskjærer? -skor bare, er jeg skikkelig skuffet over, bla. navn nevnt over, dyktig til å sko. Spurte en gang om alt ser fint ut, ved siden av at han selvsagt måtte trimmes rundt (eh, ja høvene litt for lange) og hvordan strålen så ut, om han hadde sur stråle og slikt, eh å ja, nei tror ikke det *må sjekke... Dette etter han var ferdig.

Veldig fornøyd med Frank. Hovslageren (http://www.hovslageren.no) Er ikke sikker om han tar flere nye, en jente som spurte men han sa at han var full bokket, men hans faste tilbyr han ny ¨time¨ etter x-antall ønsket uker. Er et skjema på hjemmesiden, ellers besvarer han alltid sms.

Bente & Etanec
12-12-2007, 03:19
Det høres flott ut, og jeg tror nok at Frank kunne være en hovslager jeg kunne ringt da :)
Men så står det at han bare reiser rundt på Jæren, så jeg er usikker på om han hadde giddet reise helt hit da.. Men men, det skader ikke å ringe å høre med ham.

Virker som de fleste er mer enn mindre "overarbeidet" for tiden?..

DonPånnis
12-12-2007, 04:57
Ja ikke sant! Enten har dem ikke tid, eller kan ikke før år å dag - *ønske flere hovslagere :angel: Får håpe du finner en smed, godt å være godt ¨forberedt¨ på en ventetid da :)

Bente & Etanec
12-12-2007, 05:02
Ja, har inntrykk av det jeg også..
Jeg har jo min mann som pleier stelle høvene, men siden han sliter med dårlig rygg tenkte jeg å avlaste ham litt. Men det ser ut som at han må belage seg på å vente en stund på avlastingen ja...

Ida_Edel Gutten
13-12-2007, 22:11
Ottar Høyland, veldig flinke :D

Annette
13-12-2007, 22:14
^Han har jeg hørt om, men han brukr sånn rar maskin til høvene?
hvertfall så gjorde han det på en av hestene til ei i stallen..

Ida_Edel Gutten
13-12-2007, 22:16
Ja han gjør det, men syns det funker veldig bra. Var litt skeptisk først men nå syns jeg helste det er bedre.

DonPånnis
13-12-2007, 22:28
Han har hengt opp lapper på stallen våres, tror ingen har prøvet, tro det kanskje var en, dette tilfelle var det gjort en veldig dårlig jobb på.... vet ikke om det er samme fyr.

Hørt mye bra om Odd også.

JanneogTanha
13-12-2007, 22:50
maskin?du mener høvelmaskin?

Ida_Edel Gutten
13-12-2007, 23:50
ja

Lovise_Felex
14-12-2007, 00:00
For felex er det et bedre alternativ med maskinen. fordi han blir urolig når de slår i hoven hans. han annstrenger seg og hopper til siden og det blir et lite mareritt. men vist vi bruker maskin så står han helt fint helt til vi må slå i spikrene! :)
Otter er flink, men jeg liker han ikke siden vi ikke kommer helt over ens :rolleyes:
grunnen til at han er desperat etter flere kunder er fordi han vill prøve og få dette til en jobb. og siden han må betale skatt så kan kan vere en smule dyrere.. får han ikke flere kunder så kommer han ikke til og prøve mer til neste år tror jeg. han går egentlig bare i minus nå.
Vedig OT. men jaja:rolleyes:

Ida_Edel Gutten
14-12-2007, 00:13
Han er jo ikke dyrere en andre skoere 600 er en normal pris, mange skoere tar jo oppimot 1000kr, DET ER DYRT!

Bente & Etanec
14-12-2007, 10:04
Ingen med maskiner får røre Etanecs ben, her er det den gode gamle måten eller ingenting!
Jeg har ikke jobbet med ham og maskiner ( foruten barbermaskinen ) så noen overraskelser skal vi ikke ha nei.

Huff, jeg høres vel ut som DEN strenge gamle kjerringa, men pga negative opplevelser er jeg streng når det kommer til hovslagere..

Annette
14-12-2007, 19:44
Han er jo ikke dyrere en andre skoere 600 er en normal pris, mange skoere tar jo oppimot 1000kr, DET ER DYRT!

1000 kr er ikke dyrt, ike for det jeg brukte til min hest.. han hadde såler, sko, silikon + det var masse arbeid med hans høver.. betalte ca 875 kr for odd, og 825 for Frank.. en del i stallen betaler 1500 kr for å få sko på hestene deres..

Bente & Etanec
14-12-2007, 20:41
1500.-???
Holy moly, da er jeg skam så heldig som får det gratis!! Betaler kun skoene og sømmene jeg.
Men siden ryggen er dårlig så ser jeg litt rundt etter en som kan avlaste.

Ida_Edel Gutten
15-12-2007, 00:48
Jeg ringte Frank idag, men han hadde ikke tid før i mars.
Er det noen andre jeg kan ringe? Rekner med at Odd Mæland heller ikke har tid før om en stund, Per Sagrov vill jeg ikke bruke.

DonPånnis
15-12-2007, 00:51
Hvorfor ikke Per? Har også hørt en del som går, men det gjør det blant alle smedene, ene sier vedkommende er utrolig dyktig, den andre sier noe helt annet. Smeden det er snakk om har jeg hørt begge deler.

DonPånnis
15-12-2007, 00:54
Og, hallo, 1.500,- for BARE å sette på sko.........?? Oj, disse personene må jo være verden skjente, store kjendiser, eller? :lol: Regner med at dem har vannvittig stor kunnskap om høver, jaja - alle smeden har det, eller skal :p Men hvorfor så stiv pris? MÅ jo være et pluss tegn for noe dem er bedre til?

Annette
15-12-2007, 01:01
Er sånn hobby smed som bare skor konkuransehester om jeg har forstått riktig x) jeg liker han ikke hvertfall x)
Hvis frank har opptatt til mars, hva har ikke odd? x) når jeg brukte odd var dte å ringe sånn 2 uker før eller noe x) men odd gidder ikke reise til plasser der han ikke skor andre hester sånn som jeg har forstått det.. Per har jeg den oppfatningen av at kan du ikke noe om sko, så driter han i hva han gjør for å si det sånn.. sømstakk en ponni som stod på stallen før to ganger etter hverandre, pga de som eide den ikke kunen noe.. så da dreit han bare i hvordan han skodde..

Ida_Edel Gutten
15-12-2007, 01:31
Det er jo 3 hester på stallen som trenger sko.
Nei har hørt at Per både slår hestene og sjeller ut eigeren eller andre folk

KatrineB
15-12-2007, 02:22
Har de perfekte hovslagere for deg jeg :)

Ole Johansen skodde Galsi i sommer, og trimmet Firanka. Vi kjørte hestene bort til Egersund, men han kunne også komme til Sokndal. Hvor mange hester han vil sko, vet jeg ikke. Han har jo mye å gjøre med kurs og hester til trening. Men han behandler (som kommer ikke akkuat som noen bombe), hestene, og han gjorde en god jobb synes jeg. Og han tar seg gooood tid, og er veldig opptatt av å la hesten få en positiv opplevelse! Du kan jo høre med han :)

I Lyngdal bruker vi Stefan, og han takler Firanka! Han gjør en så god jobb, og han behandler hesten godt! Når Firanka er urolig, eller skaper seg, plystrer han bare, og hun står etterpå. Så vidt jeg vet, kjører han gjennom Rogaland jevnlig (tror han reiser til haugesund en gang i mnd, det gjord han hvertfall i sommer, da kunne han ta Firanka i Sandnes).
Han er også utdannet hovslager, og er veldig fleksibel. De fleste bruker vell han på sørlandet.

Bitten&Betty
15-12-2007, 10:48
Bruker Per selv, og er kjempefornøyd med ham :) Har alldri skjellt ut verken meg eller hestene, selv om de ikke alltid er de letteste å sko :p Frank har jeg og hørt er flink! Ellers så er det jo Øyvind Mikkelsen som bor i Lund... Han har det travelt han og, men er mulig han kan komme kjappere enn de andre... Syns personlig han også er veldig flink! Er snill med dyra iallefall :) Bruker ham dersom Per ikke kan komme.

Ida_Edel Gutten
15-12-2007, 13:32
Ole Johansen har eg hørt skal være kjempe flink :D Men har også hørt at han ikke skor så mye lenger pga dårlig rygg :S
Har ikke hørt om Øyvind Mikkelsen.. Hvor er Lund? Reiser han ut til Sandnes?

Bente & Etanec
15-12-2007, 14:16
Har de perfekte hovslagere for deg jeg :)

Ole Johansen skodde Galsi i sommer, og trimmet Firanka. Vi kjørte hestene bort til Egersund, men han kunne også komme til Sokndal. Hvor mange hester han vil sko, vet jeg ikke. Han har jo mye å gjøre med kurs og hester til trening. Men han behandler (som kommer ikke akkuat som noen bombe), hestene, og han gjorde en god jobb synes jeg. Og han tar seg gooood tid, og er veldig opptatt av å la hesten få en positiv opplevelse! Du kan jo høre med han :)

At jeg ikke har kommet på ham selv?? :herregud:
Jeg skal ringe å ta en prat med ham ja :) Ikke er det noe i veien for at vi kan laste mine to skjønnheter å komme bort til ham med de heller.

Per har jeg brukt mye før og aldri har han hverken vært stygg med hestene, skodd/værket dårlig eller skjelt oss ut.
Men såklart; folk kan forandre seg, men til å bli såpass som det?? Det er ikke bare en kylling som er blitt til ti høns her tro??

Ja, vet at Øyvind skor.. Men har hørt fra en eiers munn hva som ble gjordt, og jeg likte det absolutt ikke...
Greit nok, jeg tror han innrømmet og bad om unnskyldning den gangen. Men likevel...
Nææh, spør Ole jeg. Han har jeg sansen for og føler at hestene er i trygge hender der :)

KatrineB
15-12-2007, 14:53
Jeg har heller aldri opplevd Per på den måten. Brukte ham mye i Sokndal på Fenris, og han var den første jeg brukte på Firanka. Hun beit ham flere ganger i rumpa, men han verken hevet stemmen eller drylte til henne på noen måte. Men har hørt av andre, ting som ikke er så positivt, så jeg vet ikke.

Ida_Edel Gutten
15-12-2007, 15:04
Nei det kan godt være et rykte, som bare blir værre og værre.
Men før brukte jeg Kåre Hegdal som skoar og Per var hoss han på opplæring, og Kåre sa selv at Per hadde et visst temperamang.

Annette
15-12-2007, 15:14
jeg har mine meninger om Per jeg og.. eller har hørt div rykter fra der han holder til.. jeg vet ikke om jeg tårer å si det her egentlig..

jen86
16-12-2007, 00:44
Nei, vet du hva?!? har aldri hørt noe så dumt... du kan godt mene at den og den hovslageren ikke er så flink som den og den, men å si at en hovslager nærmest har sømstukket en hest med vilje??? det er det dummeste jeg har hørt!!!!!!
en hovslager skal leve av å sko hest... så uansett hvor lite en hesteeier kan om skoing, så skal jeg love deg at det finnes ikke en hovslager som sømstikker en hest med vilje!
vet du hvor hardt arbeid det er å sko hest? hvis man ikke har en grunnleggende kjærlighet for dyret, gidder man ikke sko hest som yrke!
jeg tør påstå at ingen hovslager ønsker noen hest noe vondt...
sømstikk kan skje den beste... og det er ALDRI med vilje!

jen86
16-12-2007, 00:45
det var først og fremst til annette.. så at du bare var 14, så da er du jo litt unnskyldt, men likevel!! skjerpings....

Annette
16-12-2007, 00:51
Umm.. han gjorde det nok ikke med vilje, men når det sjedde to ganger etter hverandre..

LisaFi
16-12-2007, 00:58
Huff.. Synes dere skal være forsiktige med å spre sånne rykter og sånt som dette på nettet jeg. "Vi synes"...? Ærlig talt..

Om hester er urolige er det ikke alltid like lett å treffe rett med hammeren når sømmen skal inn, eller se om merket på sømmen virkelig ligger på rett side eller ei..

Å sømstikke med vilje vil jo bare medføre merarbeid og merkostnader for hovslager (bytte ut sømmer, bruke flere enn nødvendig etc), og ikke minst medføre fare for hovslager (hester som rykker til seg beina etc) , så det synes jeg i grunnen var en veldig dum ting å hevde, uansett om det kunne se sånn ut der og da.

Wilisia
16-12-2007, 01:26
Jeg tror ikke Bjørn drar så langt, men jeg ville sagt Bjørn, men tror han er flinkest med spranghester og ganske edle hester. Syns ikke Frank er så flink, men så er hesten min ganske vansklig å sko. Han klarte jo å sømstikke han fordi han ikke bøyde sømmen før han stakk den inn, noe Bjørn skjønte med eneste gang at han skulle. Men Frank er også veldig flink og hyggelig altså! Snakker mye og forklarer mye, og tror han er veldig flink på litt kaldere hester. Men jeg har jo altså "fullblods" med dårlige høver og foretrekker derfor Bjørn. Aner som sagt ikke hvor langt han drar, han bor jo på Randaberg, men så det var ei som bodde på Kvernaland lengre oppe, og det er vel ikke så langt unna?

Wilisia
16-12-2007, 01:31
Når det gjelds Per, han er litt hissig ja, men står hesten din fint så er han ikke stygg eller noe. Har selv ha han til å sko ponnien min, som ikke er noen utfordring å sko og det gikk fint det! Ellers har jeg hørt masse klager om at han ikke er så nøye og sånn, men personlig så aner jeg ikke. Men tror ikke han er rett om du har trippete hest og sånn..

Ida_Edel Gutten
16-12-2007, 01:41
Ja, jeg bor på Kverneland og hesten står på Øksnevad, så det er ikke så langt fra Randaberg.
Har du nr til Bjørn så kan jeg kanskje ringe å høre med han?(Bare send PM du)
Hesten min er helt rolig når han blir skodd, og han er ikke av de tunge kaldblodsene han er litt edlere.
Men utifra det jeg har hørt om Per, så prøver jeg heller å få tak i en anner skoer først

Bente & Etanec
16-12-2007, 03:30
Jeg har som sagt pratet med Per, men han har ikke tid å hjelpe. Han har jeg brukt mye før og er ikke redd for å bruke ham igjen, syntes han er dyktig i sin jobb og har ikke gjordt hverken hestene mine noe vondt eller skjeldt meg ut.

Å skrive slikt om noen uten at du selv har opplevd det og kan ståfor det en sier, syntes jeg er useriøst. Og håper inderlig at dette er noe dere tenker gjennom før dere skriver noe negativt om folk som ikke er her inne og kan forsvare/forklare seg!!

Nå bor Ole Johansen bare en halvtime unna meg, jeg liker hans måte å behandle hester på, hans tanker omkring hester og hvordan han jobber med dem. Hvordan han er til å værke/sko vet jeg ikke, men er villig til å ta den sjansen på at han er dyktig i dette også.
Så mitt valg blir Ole.
Jeg har også vært i kontakt med ham før ang. andre ting, og føler jeg "kjenner" ham litt etter det.

Wilisia
16-12-2007, 13:40
Ja, jeg bor på Kverneland og hesten står på Øksnevad, så det er ikke så langt fra Randaberg.
Har du nr til Bjørn så kan jeg kanskje ringe å høre med han?(Bare send PM du)
Hesten min er helt rolig når han blir skodd, og han er ikke av de tunge kaldblodsene han er litt edlere.
Men utifra det jeg har hørt om Per, så prøver jeg heller å få tak i en anner skoer først

Hadde jo selvfølgelig ikke nummeret på denne mobilen, men sender pm når pappa kommer hjem :p

Ida_Edel Gutten
16-12-2007, 13:43
Okay takk :D

Ida_Edel Gutten
17-12-2007, 00:38
Hadde du nummeret?

Wilisia
17-12-2007, 16:26
Hadde du nummeret?

Ja, kommer nå, fikk dataforbud i går kveld :lol: