PDA

Se full versjon : Barfote Travere?

ThereseSA
11-12-2007, 02:09
Heisann, lurer på om noen her har barfote travere? Hvordan fungerer det? Er litt nysgjerrig på det;) Hvordan syn har dere på barfote travere? Bruker dere boots når dere trener?

Mange spm, men håper på svar;)

Therese

Tornado
11-12-2007, 08:06
Trodde ikke det fantes engang jeg. Er det lov å bruke boots i løp? Eneste jeg vet er at en bekjent har prøvd løpshesten sin som barfot, og at det ikke fungerte så veldig bra for de.

Asbjørg
11-12-2007, 08:37
Har to skoløse travere selv, men siden vi ikke driver med trav så gjelder det nok ikke;) Men takket være flere treningsmuligheter enn skarp grusvei, så ville det ikke vært noe problem å få trent de nok. Det går også fint å trene hurtig med boots på.
Kjenner ei som har en traver som går barfot vår, sommer og høst, men får broddsko når det blir glatt. Selv om barfot fungerer greit til turbruk på de fleste typer vinterføre, så blir det nok for dårlig feste til å få ordentlig fraspark for å yte maks i et løp. Han heter Vinge Blessen, er en nydelig hest, og gjør det ikke så aller verst:) Vet de har brukt boots i varminga, men tror han går stort sett skoløs i løp og trening.

IngaSN
11-12-2007, 08:37
omtren alle traverne på gårde er barfote;) til og med Norne. han bruker boots av og til bare...

Tornado
11-12-2007, 08:41
Jeg regner med trådstarter tenkte på løpshester.

juliekj
11-12-2007, 09:25
det er jo mulig, Norne og co er jo levende bevis på det.
Men det krever mye kunnskaper om høver, og tilgang på så å si perfekt treningsunderlag hele tiden.

Hönnu
11-12-2007, 09:31
er det vanlig å travtrene hester med boots?! ser liksom for meg at de faller av osv, er jo ganske klumpete?

Stineln
11-12-2007, 09:35
Jeg har aldri sett en traver med boots.. Men er nok noen som bruker det ja. Om de er riktig tilpassa, så er det nok ikke noe problem å bruke det:)

Asbjørg
11-12-2007, 09:36
er det vanlig å travtrene hester med boots?! ser liksom for meg at de faller av osv, er jo ganske klumpete?

Hvis bootsa passer, går det helt utmerket å både trave og galoppere i full fart med boots;) Har man brodder på bootsa, kan man fise avgårde på blankisen også.

Hönnu
11-12-2007, 09:39
Hvis bootsa passer, går det helt utmerket å både trave og galoppere i full fart med boots;) Har man brodder på bootsa, kan man fise avgårde på blankisen også.

jaok. spør fordi jeg ikke har peiling altså. personlig trur jeg ikke jeg hadde tatt sjansen på traver med joggesko, ei heller barfot traver (hvis hesten er i hard trening og underlaget ikke er fantastisk til enhver tid heller). Men det er meg :)

Hönnu
11-12-2007, 09:39
Jeg har aldri sett en traver med boots.. Men er nok noen som bruker det ja. Om de er riktig tilpassa, så er det nok ikke noe problem å bruke det:)

Stine! Sendte deg en PM :)

Stineln
11-12-2007, 09:41
jaok. spør fordi jeg ikke har peiling altså. personlig trur jeg ikke jeg hadde tatt sjansen på traver med joggesko, ei heller barfot traver (hvis hesten er i hard trening og underlaget ikke er fantastisk til enhver tid heller). Men det er meg :)

Det ville ikke jeg gjort heller. Ser for meg at det kunne blitt mye slitasje og unødvendig press på hoven. Om man har perfekte forhold hele tiden, så går det kanskje men..

Hönnu
11-12-2007, 09:43
Det ville ikke jeg gjort heller. Ser for meg at det kunne blitt mye slitasje og unødvendig press på hoven. Om man har perfekte forhold hele tiden, så går det kanskje men..

Nettopp.. Og så ser jeg for meg at joggeskoa (beklager uttrykket) vil slå innni hverandre, hekte og falle av. Huff nei...

Asbjørg
11-12-2007, 09:47

Vet ikke helt hva du mener med unødvendig press på hoven, men en uskodd/"bootsa" hov har mer støtdemping enn skodd hov, og det vil derfor være mindre belastende for hesten ved trening på hardeunderlag:) Hvis man prøver barfot, og erfarer at hoven slites for mye, så må man enten sko, bruke boots, eller trene på underlag som ikke sliter hov hvis man har mulighet til det:)

fabolos_willow
11-12-2007, 10:44
Må si hesten har veldig dårlig gange om den skal klare å sparke av bootsa jeg har sett Norne og co bruker;) at dem hekter seg på hverandre...

Jeg har sett Norne i løp jeg, og etter det harde løpet på Bjerke, hadde han ikke slitt av 2mm en gang!
Norne er nok en av få hester jeg kjenner til som ikke får separasjoner i hoven av å stå i gjørma, og da snakker jeg om gjørme i flere UKER!
Og det er nok pga at han blir trent på så mye forskjellig underlag, bla steinete veier og grusa ridebane;)

Puselusa
11-12-2007, 12:20
Fabolos Willow: Hvordan foregår treningen av en barfot traver? Hvilke hensyn tas i forhold til tradisjonelt opplegg?

Da jeg hadde aktiv løpshest kjørte jeg som regel langt over over ei mil på treningsturene, helst i joggetempo. Dette foregikk på skogsbilveier eller egne treningsløyper med grus, og kom i tillegg til skritteturer og intervalltrening.
Det sier seg selv at trening av travhester (les: toppidrettsutøvere) krever adskillig flere kilometer enn ved vedlikeholdstrening av en hobbyhest.

Vi tok ofte av skoa fremme før løp sommers tid. Underlaget i banen var da avgjørende for hvordan høvene så ut etterpå. Jo våtere bane, jo mer hovvegg gikk det. Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan man legger opp treningen av barfote travere etter en måned med nedbør. Det blir jo gjerne vått i luftegårdene også.

Videre ble hesten min skodd ca hver tredje uke, ofte med alusko, blant annet for å sikre optimalt stegmønster og balanse. Jeg tror slett ikke at alle travere kan fungere med boots - ikke til hurtigkjøring, og i hvert fall ikke til løp. Korrekt vekt og balanse er avgjørende for prestasjonene, i likhet med de mange andre hårfine marginene som gjelder i travsporten. Man må ikke forledes til å tro at det bare er å slenge på boots, så ordner det seg. Grete Waitz løp ikke med gummistøvler hun heller, var det en som sa.

Erfaringsmessig bringer temaet med sko vs. barfot frem hårsårhet hos mange.
Derfor vil jeg understreke at jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være frekk.

ThereseSA
11-12-2007, 13:25
Det er jo mange forskjellige type boots, akkurat som det er forskjellige typer menneskesko. Jeg snakket med Marika Mo i går, hun har en traver som har vært barfot hele livet bortsett fra 3 mnd som unghest. Hun bruker å kunne trene uten boots, men trenger det av og til. På hurtigkjøring bruker de Easy Boots Bare, siden disse sitter utrolig godt på og er mye "fastere i fisken" enn f.eks. boa boots eller simple boots. Hoppa hennes trente helt fint 1.20 tempo med bootsene(hun er visst ikke i så god form for tiden såvidt jeg forsto)

Jeg har Bare boots selv, og har galloppert i "galopphest-tempo" rundt travbanen vår med dem flere ganger, uten at de har rikket seg en millimeter..

Jeg har tenkt å pare på hoppa mi til våren, og beholde avkommet som traver selv.. Barfottraver;)

Asbjørg: Litt OT, men veit om Annelise med Vingeblessen.. Vi hadde hest på samme stall før... ;)

Puselusa
11-12-2007, 13:59
Det finnes sikkert flere typer boots ja, både hva vekt og utforming angår. Må innrømme at jeg ikke er så bevandret i boots-jungelen :)

Når det gjelder aktive barfot-travere så er det vel ingen hemmelighet at Norne har betalt maten sin, og vel så det. Det beviser jo at et slikt prosjekt er mulig. Men ellers er det lite barfote løpshester å se, i hvert fall her i Trøndelag. Vinge Blessen, som Asbjørg også nevnte, er den eneste jeg kan komme på i farta.
Hoppa til Marika er sju år nå og har fremdeles ikke gått prøveløp, ei heller mønstringsløp. Jeg vet ikke i hvilken grad hun legger vekt på å få henne til start?

Spennede tema:)

smulemor
11-12-2007, 14:25
er det noen som kjenner til varmblodser i aktiv trening/karriere som fungerer barfot/med boots ?

Asbjørg
11-12-2007, 14:35
er det noen som kjenner til varmblodser i aktiv trening/karriere som fungerer barfot/med boots ?

Hoppa til Marika som allerede er nevnt her, er varmblods. Hun trenes, men har ennå ikke starta løp. Stod om ei hoppe i avisa for en god stund siden som ble omtalt som skoløs uteligger. Hun heter Lady Arbuthnott, og stod/står(?) i trening hos B.Garberg. Men om hun er skodd eller ikke aner jeg ikke. Kjenner ikke til så veldig mange varmblodstravere som er aktive, og grunnen til at de få jeg kjenner har sko, er ikke at de har vært prøvd uten og at det ikke funka. Grunnen er vanligvis at "man må ha sko skal man bruke hesten", og dermed går hesten kontinuerlig med sko fra han er 1,5år og resten av livet;)
Varmblodsen min går ikke løp, men det at han er barfot begrenser ikke bruken av hesten. Men vi er avhengige av boots hvis det blir veldig mange mil i uka på slitende underlag:)

ThereseSA
11-12-2007, 14:35
Det finnes sikkert flere typer boots ja, både hva vekt og utforming angår. Må innrømme at jeg ikke er så bevandret i boots-jungelen :)

Når det gjelder aktive barfot-travere så er det vel ingen hemmelighet at Norne har betalt maten sin, og vel så det. Det beviser jo at et slikt prosjekt er mulig. Men ellers er det lite barfote løpshester å se, i hvert fall her i Trøndelag. Vinge Blessen, som Asbjørg også nevnte, er den eneste jeg kan komme på i farta.
Hoppa til Marika er sju år nå og har fremdeles ikke gått prøveløp, ei heller mønstringsløp. Jeg vet ikke i hvilken grad hun legger vekt på å få henne til start?

Spennede tema:)

Tror hun snakket om at hun skulle trene masse i vinter og prøve å få henne til start til våren/sommeren;)

Hvordan trener du Norne da? Bruker du boots noen ganger? Hvilke da isåfall?

smulemor
11-12-2007, 14:37
Hoppa til Marika som allerede er nevnt her, er varmblods. Hun trenes, men har ennå ikke starta løp. Stod om ei hoppe i avisa for en god stund siden som ble omtalt som skoløs uteligger. Hun heter Lady Arbuthnott, og stod/står(?) i trening hos B.Garberg. Men om hun er skodd eller ikke aner jeg ikke. Kjenner ikke til så veldig mange varmblodstravere som er aktive, og grunnen til at de få jeg kjenner har sko, er ikke at de har vært prøvd uten og at det ikke funka. Grunnen er vanligvis at "man må ha sko skal man bruke hesten", og dermed går hesten kontinuerlig med sko fra han er 1,5år og resten av livet;)
Varmblodsen min går ikke løp, men det at han er barfot begrenser ikke bruken av hesten. Men vi er avhengige av boots hvis det blir veldig mange mil i uka på slitende underlag:)

mjo, men nå tenker jeg på blodser som er i en aktiv løpskarriere ;)

ThereseSA
11-12-2007, 14:41
Er nok ikke særlig mange aktive blodsere som er barfot, fordi folk ikke tror det går an.. Men jeg tror det går, og har tenkt å prøve det ut når jeg får sjansen:P Det er ikke såå stor forskjell på å være løpstraver eller en traver som trener som om den skulle gått løp da.. med mindre den går 3 løp i uka elr no sånt..

smulemor
11-12-2007, 14:46
Er nok ikke særlig mange aktive blodsere som er barfot, fordi folk ikke tror det går an.. Men jeg tror det går, og har tenkt å prøve det ut når jeg får sjansen:P Det er ikke såå stor forskjell på å være løpstraver eller en traver som trener som om den skulle gått løp da.. med mindre den går 3 løp i uka elr no sånt..

er litt nysgjerrig for jeg kom tilfeldigvis i prat med et par som hadde testet dette på et par blodser i løpskarriere (tre stykker hvis hukommelsen ikke spiller med meg) og de måtte bare gi opp for høvene tålte rett og slett ikke belastningen. de ble for fort nedslitt, hestene ømmet og ømmet i lengre tid og de fant ut at så lenge hestene fungerte fint med sko så var det ingen grunn til å la de å gå med boots konstant 24/7 (dyrt - boots som plutselig forsvinner i luftegård etc).

prøver å vri hjernen og finne ut hvem det var igjen...

insolita
11-12-2007, 15:06

Sannhet med modifikasjoner. Dvs. dette funker nok helt fint på hobbyhest, men traver i fart kan få problemer med dette. REtt og slett fordi overrullingspunktet blir annerledes og det er mer "klumpete".

---
Barfot traver kan gå, men i de fleste tilfellene gjør det det ikke. Og så er det jo et spørsmål om ikke hesten hadde vært bedre med sko og da. Enkelte individer hadde f.eks kanskje kommet til start om de fikk på seg sko i perioder.

Mange hester går skoløse i løp, enten bare forran, bare bak eller baut. Men dette blir jo ikke det samme som å være barfot. Poenget mitt er at det kan ha fordeler med å ikke ha på sko, men dersom hesten ømmer seg vil den ha lite spenst i steget og bli markbunden og trolig tape på det.

Jeg tror nok at det er lettere å ha barfot traver om man er litt fleksibel og faktisk tør å slå på sko i de perioder det er behov, samt også evt. sko til løp ved behov. Så lenge man ikke er fantatisk så går alt så mye lettere. I det øyeblikket man blir mer opphengt i at hesten IKKE under NOEN omstendighet skal ha sko på beina, enn at hesten faktisk er fresh og fin og klar til løp så er man langt ute på feil jorde.

Puselusa
11-12-2007, 15:06
Travtrener Bjørn Garberg har mange av hestene sine på utegang med fri tilgang på grovfor ja, i likhet med stadig flere av sine kollegaer. Men Lady Arbuthnott (som jeg forresten mener å ha sett er drektig nå) har aldri vært barfothest.
Mange travhester går periodevis uten sko. Etter min mening kvalifiserer ikke dette til betegnelsen barfothest.

Puselusa
11-12-2007, 15:09
Jeg tror nok at det er lettere å ha barfot traver om man er litt fleksibel og faktisk tør å slå på sko i de perioder det er behov, samt også evt. sko til løp ved behov. Så lenge man ikke er fantatisk så går alt så mye lettere. I det øyeblikket man blir mer opphengt i at hesten IKKE under NOEN omstendighet skal ha sko på beina, enn at hesten faktisk er fresh og fin og klar til løp så er man langt ute på feil jorde.

Signerer den, Insolita!

fabolos_willow
11-12-2007, 16:16
Fabolos Willow: Hvordan foregår treningen av en barfot traver? Hvilke hensyn tas i forhold til tradisjonelt opplegg?

Da jeg hadde aktiv løpshest kjørte jeg som regel langt over over ei mil på treningsturene, helst i joggetempo. Dette foregikk på skogsbilveier eller egne treningsløyper med grus, og kom i tillegg til skritteturer og intervalltrening.
Det sier seg selv at trening av travhester (les: toppidrettsutøvere) krever adskillig flere kilometer enn ved vedlikeholdstrening av en hobbyhest.

Vi tok ofte av skoa fremme før løp sommers tid. Underlaget i banen var da avgjørende for hvordan høvene så ut etterpå. Jo våtere bane, jo mer hovvegg gikk det. Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan man legger opp treningen av barfote travere etter en måned med nedbør. Det blir jo gjerne vått i luftegårdene også.

Videre ble hesten min skodd ca hver tredje uke, ofte med alusko, blant annet for å sikre optimalt stegmønster og balanse. Jeg tror slett ikke at alle travere kan fungere med boots - ikke til hurtigkjøring, og i hvert fall ikke til løp. Korrekt vekt og balanse er avgjørende for prestasjonene, i likhet med de mange andre hårfine marginene som gjelder i travsporten. Man må ikke forledes til å tro at det bare er å slenge på boots, så ordner det seg. Grete Waitz løp ikke med gummistøvler hun heller, var det en som sa.

Erfaringsmessig bringer temaet med sko vs. barfot frem hårsårhet hos mange.
Derfor vil jeg understreke at jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være frekk.

Hmm, som jeg sa så tror jeg hovene holder seg så fine, fordi han blir trent så mye på hard underlag, tross gjørmebadet i luftegården.
Men Geir sier jo at han har en liten misstanke om at han har vært pittelitt øm nå denne vintren med trening på hard grusbane. Dette tror jeg nok er pga søla og at dem rett og slett har blitt litt for myke. Dette merket Geir etter at han hadde trent han i ridehuset, hvor han hadde heeelt andre bevegelser og mye mere elastisk.
Jeg vet også at det var en periode ifjor vinter hvor Norne sleit litt med senebet. eller noe pga for mye intervalltrening i "dyp" snø. Denne perioden brukte han sko, så det viser jo også Geir sin side om at han er fleksibel i forhold til det noen andre her nevnte.

Treningsmessig, så er det vel ganske normalt som alt annet:p
Han blir ridd daglig på banen eller i ridehuset i ca 30 min. de rir vel en del tur også.
På travtreninger bruker han kanskje boots, men vet ikke hvor mye han bruker dem, men på alle løpe gar han barfot.
ellers vet jeg at dem ofte kjører lange turer i hurtig skritt, fremfor jogging eller trav, pga det er tyngre for dem å skritte fort, særlig i bakker. Dermed blir disse hestene ganske sterke og får god kondis.

vet ikke mere jeg, (håper jeg ikke har sagt noe feil eller noe nå, ellers får Inga korrigere eller tilføye ting jeg ikke vet;))

IngaSN
11-12-2007, 16:33
hvis noe her vil ha tips om hvordan trene traver som barfot hest, så kan de sende meg PM, så kan jeg gi adressen til pappa, som eier og trener Norne og flere barfot hester:) om litt tips og sånt:)

IngaSN
11-12-2007, 16:38
Treningsmessig, så er det vel ganske normalt som alt annet:p
Han blir ridd daglig på banen eller i ridehuset i ca 30 min. de rir vel en del tur også.
På travtreninger bruker han kanskje boots, men vet ikke hvor mye han bruker dem, men på alle løpe gar han barfot.
ellers vet jeg at dem ofte kjører lange turer i hurtig skritt, fremfor jogging eller trav, pga det er tyngre for dem å skritte fort, særlig i bakker. Dermed blir disse hestene ganske sterke og får god kondis.

vet ikke mere jeg, (håper jeg ikke har sagt noe feil eller noe nå, ellers får Inga korrigere eller tilføye ting jeg ikke vet;))

hvis Norne bare blir ridd en dag, så er det somregel 30-40 min om morgenen og litt om kvelden. av og til kjører/rir han intervaller i galopp, men hvis det blir for mye kan hesten få fyllinger veldig lett. han kjører trav intervaller av og til på rakbanen, og jogging oppåver rakbanen(den i skogen), også(på våren, sommeren og høsten) svømmer han mye. på sommeren kan han først svømme 20-30 min, og av og til ta noen minutter på ridebanen etterpå. han skritter mye også.