PDA

Se full versjon : Ute for enhver pris?

Ragnhild
09-12-2007, 20:43
Det har seg slik at stallen jeg står på deler hestene på tre paddocer. Janko står sammen med stalleiers datters tre hester, og disse tre blir da logisk nok tatt inn samtidig.

Dilemmaet er at jeg gjerne vil ha Janko ute lengre enn hun vil ha sine tre hester. Hestene blir satt ut en gang mellom elleve og tolv på formiddagen, og hun tar inn hestene sine i syvtiden. Jeg vil gjerne ha Janko ute til både åtte og ni, og ti og om det ville vært mulig. Jeg er jo av oppfatningen at utetid er en finfin ting. En annen grunn for dette er også at Janko får høy, mens de andre hestene får silo. Siloen har de omtrent natta gjennom, mens Janko spiser opp høyet sitt med en gang, så om jeg tar han inn klokka syv bruker han rundt to-tre timer på å spise opp, også står han i ni-ti timer uten mat før neste fôring.

Når vi roper på hestene så er det alltid Janko som kommer først og som vil inn. Jeg får jo like dårlig samvittighet hver gang han blir holdt igjen og de tre andre får tasse inn i varmen og han må stå igjen aleine ute og får døra lukka i ansiktet. Han tar ikke noe skade av det sånnsett, han er helt rolig og går bare opp igjen til utkikkspunktet sitt og står der som en statue til jeg kommer for å ta han inn. Så jeg har tenkt meg fram til tre mulige alternativer, men jeg veit ikke hva som er best.

1. Han får komme inn sammen med de andre hestene i syvtiden og får maten sin da. Desidert det letteste, men da blir det lenge mellom kvelds og frokost, samt det blir lite utetid.
2. Han får komme inn med de andre hestene i syvtiden uten at jeg har lagt klart mat, så stikker jeg heller opp seinere i stallen og gir han kveldsen sin.
3. Slik jeg har det nå: De tre andre hestene blir tatt inn, og jeg drar opp og tar inn Janko i etterkant, rett inn til kveldsen sin. Han får da lengre utetid, men det blir noen timer aleine ute i paddoc.

Jeg heller mellom to og tre. Spørsmålet er jo hvor mye jeg "tjener" på å la han gå ute aleine, er det på en måte noe poeng å ha han ute når han allikevel bare står på samma plassen og glor? Han kan jo da likegjerne stå inne uten mat, evt. få ett kilo av kveldsen sin når han kommer inn og resten seinere på kvelden når jeg går opp. Da får han jo også selskap av de andre hestene på stallen.

Hva tenker dere kloke hestemennesker?
(og nei, det er ikke et alternativ at noen av de tre andre hestene står lengre ute)

DonPånnis
09-12-2007, 20:47
Kan han ikke få mer grovfôr?? Evt. mindre næringsrikt? Da kan han jo enten stå ute alene i paddocken noen timer, eller få komme inn og ha masse høy.

Hilde
09-12-2007, 20:47
Går det ann å gi han mer høy, ev halm? Sånn at han har maten lenger og ikke trenger å stå så lenge uten. Om du skal ta han inn eller la være, kommer jo litt ann på hvordan han trives med å være ute alene. Har han mat ute? Beveger han seg når han er der alene? For om han ikke har mat og ellers kun står og henger, kan han jo like gjerne være inne. Jeg ville i så fall gitt han nok høy ev blande med halm til at han har mat hele natten.

smulemor
09-12-2007, 20:49
tja, jeg tenker litt at når han viser selv at han vil inn sammen med de andre så hvorfor ikke ? såklart, de beste hadde jo vært om alle sto ute lenger men som du sier, det er ikke et alternativ og hvor "gøy" er det for Janko å stå ute alene (ref flokkinnstinkt) ?

jeg ville ihvertfall tatt han inn sammen med de andre og gitt han en liten høydott så han har litt å gumle på før selve kveldsen .

Harneshaug
09-12-2007, 20:59
Meeen..... har du mulighet for å slippe han tidligre ut? Jeg vet jo du har skolen, men du rekker ikke å dra opp tildig å hive han ut noen timer før så han kan spise frokosten sin ute alene...
Da kommer han innefra og har mat så da bryr han seg vel ikke så mye om de andre.
Jeg synes jo det er veldig lenge inne da fra 1900 til 1130... mat eller ikke.

Kan du gi han høy i høynett med slike små hull kanskje, så varer det i alle fall lenger.

Om han trives ute synes jeg ikke det gjør noe med noen timer alene, det klarer han nok.
Men det var lang "natt" synes jeg, jeg hadde nok ventet med å ta han inn.
Så får du gjøre det selv... er jo litt stas det også :)

Anette
09-12-2007, 21:00
...for han kan ikke bytte utekompiser, ikke sant? At han går sammen med noen som får ute lenger enn sju..

Ingvild
09-12-2007, 21:04
Det aller beste ville vel vore å gjere avtale med eigar av dei andre hestane om at du tok inn hennar hestar seint saman med Janko, men reknar med at ho ikkje er med på den.

Hadde det vore min hest ville eg hatt han ute så lenge som mogleg, evt gitt han halm inne til kvelds.

Astrid
09-12-2007, 21:11
Om hesten står ute å henger i paddock uten mat eller står inne og henger uten mat er vel ikke store forskjellen? Min tanke da :p Har ikke hester som tåler å stå igjen ute alene selv, så blir litt annerledes for meg da..

Ragnhild
09-12-2007, 21:15
Oi, misforståelse her! Han får frokost klokka halv syv - syv på morran altså, ikke halv tolv. Det er frokost klokka halv syv - syv inne, middag ute mellom 11 og 12, og kvelds når jeg tar han inn. Pleier somregel å dytte i han litt høy når jeg tar han inn fra paddoc for å ri.

Jeg kan ikke bytte grovfôr nå, har kjøpt og det må jeg nesten fôre opp. Er kun jeg som fôrer med høy.

Jeg er ikke frista til å gi han mer høy, da jeg mistenker han vil ese ut.. Halm kunne vært et alternativ, men vi har veldig dårlig med lagringsplass, og jeg er skeptisk på om Janko vil spise det. Høyet han får nå er ganske grovt, og han lar det groveste ligge igjen. Og det er på tykkelse med hva jeg mener halm er, så, jeg veit ikke helt.. Men tanken er god.

Han får ikke mer mat ute enn lunsjen klokka elleve-tolv.

Han beveger seg ikke et kvekk når han er ute aleine. Står på utkiktspunktet sitt og skuler til jeg kommer og roper han inn.

Såklart, han kan bytte utekompiser, men da må han stå i en mye mindre paddoc, og de andre på stallen er forsåvidt like gira på å ha inn hestene tidlig, til og med tidligere.. Så det er liksom jeg som er den som vil ha han ute.

Hilde
09-12-2007, 21:39
Men det er jo like ille at han står i mange timer ute uten mat som inne uten mat. Så da ville jeg enten latt han stå ute og gitt han litt høy (som du ev legger i små hauger rundt om kring, slik at han må bevege seg litt for å finne dem og slik blir aktivisert) og så tatt han inn senere og gitt han enda mer høy (ev frøhøy) eller tatt han inn sammen med resten og gitt han nok høy til at der varer til neste morgen. Du kan jo ev. bruke ett eller annet som gjør det vanskeligere å få tak i høyet, slik at han bruker lenger tid på å spise det. Personlig foretrekker jeg den første løsningen.

Anette
09-12-2007, 21:39
Han beveger seg ikke et kvekk når han er ute aleine. Står på utkiktspunktet sitt og skuler til jeg kommer og roper han inn.

Men gjør det noe? Han har uansett mulighet til å bevege seg ute.. Mine hester står også ofte i ro flere timer om gangen, slapper av og halvsover eller bare følger med på ting og tang. Han viser jo ikke ubehag ved å være ute? Hvis du vil ha han ute, så ville jeg latt han være ute.

Tonje
09-12-2007, 21:40
Kan ikke de som har stallen ha ut Janco så han får frokosten sin ute?

Harneshaug
09-12-2007, 22:02
Nei jeg skjønte jo han fikk mat da, mente lenge inne fra 19 til 1130.
Janko er jo vant med utegang, var bare det jeg tenkte på :)
Blir jo over 15t inne det, men men.. Bare et forslag det med frokost ute, da er han sikkert klar for å komme ut uansett, det er litt liv og røre ute og ikke minst er det litt lys :D
Morgenstund ha gull i munn :lol:

Karoline og gutta
09-12-2007, 22:23
Ville nok latt han stå ute eg og,dersom han ikke mistrives med å stå aleine ett par timer.Syns det er bedre at de står ute å henger,og har muligheten til å bevege seg dersom de vil enn at de skal stå inne i over ett halvt døgn:)

Silje og Tindra
09-12-2007, 23:26
Ville fortsatt sånn du gjør det nå. Det er lenge å stå inne fra 19 - 11.30.

Tone
10-12-2007, 00:32
Er det ikke lenge å gå uten grovfor fra 11-12 tiden og til kveldsen i 19/20 tiden?

Er kanskje bare jeg som er sær på det men jeg legger bestandig inn ca 2kg høy til Bajass så han har til han kommer inn!

Harneshaug
10-12-2007, 00:36
Så han har til han kommer inn? Hva mener du?

De får jo mat 3 ganger for dag.. er da ikke noe galt der!

Hege
10-12-2007, 05:43
Jeg ville ha gjort det sånn som du gjør nå. Bedre at hesten iallefall har mulighet til å være ute å bevege seg! Min også er sånn som står å henger (eller sover) ute, men det tyder jo bare på at han klarer å slappe av, hehe:)
Men kan de ikke fore frokost og/eller middag ute? Så kan hestene står ute fra feks senest kl 9 (etter frokost) og få høy ute til middag? Er vel ikke så mye mer pes for den som forer det? Eller slipper dere ut selv?

Våre får kraftforet inne på morgenen og høyet ute. Så får de middag ute (bare høy) og så blir de stående ute til noen tar de inn.

Tone
10-12-2007, 11:30
Ja Bajass er ikke typen til å stå ute lenge på ettermiddagen nå i vinterhalvåret så har jeg vært på morgenen og ordnet til han så ligger det bestandig høy klart i boksen til han blir tatt inn! Og det er ikke kveldshøyet så han får høy 4 ganger om dagen hvis det var mer forståelig?

Og nei 3 ganger om dagen er flott:)

Ragnhild
10-12-2007, 13:39
Det er ikke mulig å få satt ut alle hestene han står med fra klokka halv syv, og det er ikke mulig å få fôra frokost inne og satt dem ut etter de har spist det. Stalleier vil ikke opp i stallen mer enn nødvendig, og hun har ikke mulighet til å dra opp før i elleve-tolvtiden pga. jobb. Et alternativ er at jeg kan høre om hun kan sette ut Janko aleine fra halv syv om morran og gi han frokosten sin ute. Veit ikke om hun vil det men.. Kan høre. Kjedelig når det regner som verst her da, men, hesten er jo vanntett..

Og som jeg skreiv i første eller andre innlegg, han pleier å få litt høy når jeg tar han inn før jeg skal ri han, sånn at han får litt å tygge på mens jeg børster og saler på.

Astrid
10-12-2007, 17:02
Kan ikke du tilby deg og fore, også setter du han ut i samme slengen sammen med en annen hest da? :)
En hest på stallen må ut ved morgenforingen grunnet luftveisproblem, og det er faktisk skikkelig irriterende å måtte drive å sette han ut når det regner eller er kaldt og man har dårlig tid..
Jeg tilbyr meg å fore når jeg har tidlig- eller nattevakt sann at jeg får byttet dekken på Western, for det er ikke alltid folka i stallen blir så glad for å måtte begynne med det og jeg vil helst at min skal stå med stalldekken når han har uansett har et :p Begynner på jobb 7, så er da på plass i stallen litt over halv 7 helt frivillig :lol: