PDA

Se full versjon : Loksele fra bole?

Randi M
08-12-2007, 15:50
Noen som har noen erfaringer med lokselen fra bole?

Edit: Bildet ligger her. (http://bole.no.e-line.nu/e-line/images/products/23944.jpg)

Sol
08-12-2007, 15:51
jeg har en sånn og hater den. VELDIG stivt lær, og selv om jeg smører og smører og smører så syns jeg aldri det blir mykt nok til at selen ligger godt på hestene mine. De ser heller ikke særlig happy ut med den.. så om du vil ha en billig, så har jeg en i full str som du gjerne får overta å slite med;)

Tonje
08-12-2007, 15:53
Jeg har den og er storfornøyd!
Har vært en tråd om denne tildligere, både posetive og negative tanker om selen.

Mange som har lånt/prøvd selen min og har kjøpt seg en likedann.
Har hatt min i 2år og den ser fortsatt ny ut.
Kvaliteten er bra, ikke noe ødelagt på min og den er godt brukt.

Så jeg vil iallefall annbefale den:)

Tonje
08-12-2007, 15:54
jeg har en sånn og hater den. VELDIG stivt lær, og selv om jeg smører og smører og smører så syns jeg aldri det blir mykt nok til at selen ligger godt på hestene mine. De ser heller ikke særlig happy ut med den.. så om du vil ha en billig, så har jeg en i full str som du gjerne får overta å slite med;)

Så rart. Min sele er ikke stiv og hard, aldrig vært det heller.

Tonje
08-12-2007, 15:54
http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=15964&highlight=bogtresele+bole

Her har du lesestoff :lol:

Sol
08-12-2007, 15:56
Så rart. Min sele er ikke stiv og hard, aldrig vært det heller.

min er helt ufyselig! jeg har hatt den i to år nå, og jobbet hardt for at den skal bli grei å bruke, men den er rett og slett av elendig lærkvalitet. kanskje jeg bare har vært ekstremt uheldig?

brøstet er vridd i sidene, og selv om jeg har forsøkt å bløtlegge og vri det rett, så er det vridd og går inn i siden på hesten bak frambeina.. tilogmed Svarten som er en rutinert kjørekar blei møkksur på den greia der!

men om din er ok, så kan det selvsagt være at min er et dårlig eksempel!

Flere erfaringer?

Tonje
08-12-2007, 16:02
Det er eneste sæla jeg har hørt blir slik iallefall.
3 venner av meg kjøpte samme sela etter at de prøvde mi, har heller aldrig hatt problemer med den.
Vi har 2 like på stallen der Janico står og begge er gode som gull!:)

Sol
08-12-2007, 16:07
den det er bilder av i linke ligger på akkurat samme måte da? litt sånn krølla inn i beina på hesten. syns ikke det ser behagelig ut, og vil ikke ha sånn! om man sammenligner den med den til K.R.A.V med andre bogtre, så får man en helt anderledes sele, og SÅNN vil jeg ha;)

Ingvild
08-12-2007, 18:45
Kva del er det du meiner som er skeiv, Sol?

ellbell
08-12-2007, 19:37
"Tok over" en ubrukt sånn en jeg. Synes den er helt ok. Nei, det er ikke samme kvalitet som du finner i en dyr, "ordentlig" sele men det er vel ikke meningen heller. Den er helt ok - brukandes, rimelig sele for folk som ikke driver med kjøring som primærgren.. Min la jeg i en bajle med olje (solsikke) noen timer, hang den opp til tørk og tørket av. Fin og håndterbar etterpå.

Nå skal det sies at den sikkert går fortere i stykker en kvalitetsseler, den er sikkert venskeligere å reparere enn kvalitetsseler og den er ikke såå behagelig som en kvalitetssele - men jeg har ikke råd til kvalitetssele, så om selen ikke er ubehagelig for hesten, ligger fint og ikke faller sammen etter litt bruk er jeg fornøyd..

Sol
08-12-2007, 20:49
Kva del er det du meiner som er skeiv, Sol?

den delen som går fra brøste og er bak den store ringen på sidene.. jeg viste deg det da du var her... de krøller seg inn i sidene på hesten og de blir sure som fy av det

Ingvild
08-12-2007, 20:54
Ah, drotten :) Stemmer det, det hadde eg heilt glømt.

Sol
08-12-2007, 20:58
så det er det det heter.. alt heter duppedingser her hos meg nemlig:lol: