PDA

Se full versjon : Negativ atferd ved trening i rundpaddock

xaneeli
06-12-2007, 18:54
Har en 12år gammel hoppe som jeg bruker å ha løs i rundpaddocken når jeg trener henne. problemet er at hun blir sur og legger på ørene når jeg smatter på henne for å få henne til å øke farten o.l. syns dette er veldig ekkelt da hun samtidig som hun legger på ørene nesten er på tur inn mot midten mot meg. ser ut som hun er på tur til å springe meg ned med vilje. hva tror dere dette kommer av? hun har ikke samme reaksjon når jeg trener henne med longelina(både i og utenfor rundpaddocken). da er hun helt fornøyd å er bare interessert i å gjøre det hun blir bedt om! hva burde jeg gjøre for å få henne til å "ønske" å bli trent på denne måten? bruker ikke longepisk.

håper på mange svar og erfaringer:)

Ingvild
06-12-2007, 19:07
Er du sikker på at du plasserer deg rett? Om du står for langt framme, og likevel gir hesten beskjed om å gå fram vil den bli forvirra. Om hesten kjem inn til deg utan at du har gitt beskjed om det må du sende ho ut att, ikkje la ho komme inn til deg utan at du har gitt signal om det.

RenateSJ
06-12-2007, 19:08
Høres ut som hun har funnet ut at du blir usikker når hun er truende. Når du har henne i lina har du jo litt mer å komme med om hun prøver seg på noe.

Du kan gjøre det å arbeide mer positivt ved å avslutte med en gang hun reagerer som du ønsker når du smatter. Etterhvert kan det være hun blir mer villig til å yte litt ekstra.

Sol
06-12-2007, 20:02
enten er dine signaler for upresise, eller så har hun litt overtaket på deg. pass på at du plasserer deg litt bak midt på hesten, langt nok unna til at den får plass(alle hester har ulikt behov for plass, jeg har tilogmed løpt to skritt bak en rundt og rundt, ellers virket den ikke) til at den ikke føler at du legger konstant press på den. Du legger press når hesten skal forandre på noe, eller når den tenker på å forandre på noe uten din vilje.. ellers er du passiv.. for å bremse tar du helt vekk press og oppmerksomhet, eller du legger press i framparten på hesten(litt avhengig av om hesten er veldig var eller ikke)

Når du jobber i en rundpaddock er egentlig målet at du skal kunne gjøre så og si usynlige teng for å få hesten til å vende, øke, bremse osv.. det er en LANG vei å gå.

Har du mulighet til å få hjelp av en som kan dette, som kan prøve hesten i rp for deg, for å se om den gjør det samme med denne som med deg? Ikke alle hester er komfortable med å være i rp heller, og de som ikke er det syns jeg egentlig ikke man trenger å krøsse, om de kan longeres utenom.

CecilieS
06-12-2007, 22:11
Hvorfor skal enkelte på død og liv ha hestene sine i rp hele tiden? Jeg har sett x antall hester som har vært utrolig ditt lei av å løpe rundt i ring der. Det er utrolig lite spennende, og sikkert lite givende for hestene. Det som går igjen hosdem jeg har sett, er at de ikke skjønner poenget. De første øktene har det vært for å trene på signaler, i forbindelse med ledeskap. Det har vært helt ok. Men etter 2-3 økter begynner hestene å bli lei og frustrerte, for de gjør jo som de får beskjed om, men allikevel må de fortsette rundt i ring der. Ofte ser jeg akkuratt det samme når hester blir longert, men samtidig ser det også ut til at hestene aksepterer denne formen bedre enn å gå løse i rp. Jeg tror det henger sammen med vår forestilling. Når vi longerer så er det for å jobbe/trene hestene i større grad. Løse i rp er det for å trene signaler og lederskap. Når hestene da har tatt poenget, og mange fortsetter, så tror jeg en god del hester blir skikkelig frustrert.

Det finnes andre måter å trene på altså. Om du så tydelig ser at hesten din mistrives, så forstår jeg ikke helt hvorfor en plent skal fortsette? Du må enten tilføre rp noe helt nytt, eller la være. Jeg har mest tro på å la det ligge jeg, i det minste for noen uker. Deretter evt. innføre trening i rp igjen, men nå med masse nye ting å trene og fokusere på hele tiden! Det er begrenset hvor lenge hestene synes det er spennende å trene tempo og vendinger liksom. Akkuratt med denne hesten høres det ut som om hun har 'fått nok'. At du har trent for mye på det samme, og at hun er lei og frustrert. Om hun fungerer fint i longe og liker det, hvorfor ikke bare feste på en longe da?

Vet ikke om dette ble krasst i tonen? Er ikke meningen det altså, jeg må bare kommentere litt bruk (og feilbruk :)) av rp. Liker ikke hestene det, og viser det så tydelig som hoppa di gjør, så la heller være. Er mye annet morro å trene på :)

Sol
06-12-2007, 22:13
Jeg er helt enig med deg. MEN jeg må få påpeke at det faktisk fins hester som syns rp er å foretrekke framfor longering i line(r) også da! Som med alt annet er rp et hjelpemiddel dersom man kan bruke det, og vet å ikke bruke det.. og det er et torturmiddel om det brukes feil;)

RenateSJ
06-12-2007, 22:58
Fortell meg hva som er verre med RP en longering i line, og ikke minst å ri en hel ridetime på en storvolte?

At det er folk som ikke vet hva de gjør, dermed legger for stort press osv er jo noe annet. Men kom ikke her å si at det er trening i RP som er problemet, det er folka som bruker det

LisaFi
06-12-2007, 23:06
Og forskjellen for hesten er, Renate??

RenateSJ
06-12-2007, 23:09
Det jeg vil fram til Lisa, knota litt kanskje, for hesten er det ingen forskjell om det er RP eller en longeline som brukes feil

LisaFi
06-12-2007, 23:13
Mente om det var RP eller folka, jeg da.. Kjett for hesten uansett.. Hehe. Hvor mange er det som KAN det der med RP ordentlig nok, tror du? Jeg skal ikke uttale meg, for jeg har ikke prøvd en gang, har ikke sett det live særlig mange ganger heller?

Men utifra hva man kan få inntrykk av bl.a her på Forum, så kan man jo begynne å lure?

RenateSJ
06-12-2007, 23:13
Det er nok ikke mange Lisa

Sol
06-12-2007, 23:17
Monty Roberts kanskje? Ellers tror jeg alle skal passe seg vel for å tro at de KAN noe som helst innen hest, for det skal da jammen litt til.

Hvem her inne KAN ri?kjøre?longere?

med KAN mener jeg at man fikser enhver hest utfra dens forutseetninger, behov, nivå og gir den det den trenger til en hver tid..

om ikke tør jeg påstå at man prøver så godt man kan;)

Harneshaug
06-12-2007, 23:18
Hvem her inne KAN ri?kjøre?longere?

med KAN mener jeg at man fikser enhver hest utfra dens forutseetninger, behov, nivå og gir den det den trenger til en hver tid..

om ikke tør jeg påstå at man prøver så godt man kan;)

Ha ha ha... godt sagt Sol :D

Sol
06-12-2007, 23:19
jeg er jo så god vettu;)

:rofl:

Holbytla
06-12-2007, 23:21
Må bare få sagt meg rimelig enig i den ja, Sol...

Endret: Hæhæ: Du snakker om å time innlegg du! Hoho!

Mvh Holbytla

Sol
06-12-2007, 23:23
*fnis*

LisaFi
06-12-2007, 23:24
Tja.. Men det er jo enkelte ting som er farligere enn andre å prøve seg fram med også da?

Tenkte først på f.eks innkjøring av unghest, der kan jeg ikke påstå at "prøve så godt man kan" er noen god ide om man ikke virkelig har erfaring? :)

Sol
06-12-2007, 23:26
Tja.. Men det er jo enkelte ting som er farligere enn andre å prøve seg fram med også da?

Tenkte først på f.eks innkjøring av unghest, der kan jeg ikke påstå at "prøve så godt man kan" er noen god ide om man ikke virkelig har erfaring? :)

hvorfor ikke.. om å prøve så godt man kan innebærer at man gjør ting sakte, på en forsvarlig måte, uten å ta sjanser, uten å risikere noen feil? Hva KAN gå galt da? Bortsett fra at hesten ikke blir innkjørt før den er 14?

Dersom jeg slipper en hest inn i en rp, og så slipper en person som ikke har peiling inn der, og vedkommende ike gjør NOE. Hvor galt kan det da gå?

Det er ikke før man gjør FEIL det går galt.. og de grove feila gjøres som regel av de som mener at de kan, men faktisk ikke gjør det!

Holbytla
06-12-2007, 23:27
Enig med den LisaFi (fælt så enig jeg skulle være nå da), innkjøring og greier gjør jeg IKKE alene nei. Men tror ikke det var helt sånn Sol mente? I alle fall ikke sånn jeg oppfatta det.
Endret: For sein igjen... Nå er det lalla snart..

Mvh Holbytla

LisaFi
06-12-2007, 23:34
Vel, urutinerte folk og skremt (innkjøring) eller aggressiv (som i trådstarters eksempel) kan i mine øyne i alle fall gå fryktelig galt fryktelig fort..

Sol
06-12-2007, 23:35
jepp, akkurat som uinridd hest, hest med problemer, hest i rundpaddock, hester som skal lastes av kløner.. jeg ser virkelig ikke helt forskjellen jeg altså;)

LisaFi
06-12-2007, 23:42
Det er vel ikke så mye som er mer skadebringende enn kjøring med vogn og løse hester med aggresjon som jeg ser det da. Hester under innridning skader som oftest ikke noe om de f.eks kommer seg løs etc. Det gjør hester med vogn. Løse hester uten noen form for tau er også farligere enn hester med tau på.

Men selvsagt, feil kan man få gjort med alt, men i mine øyne er det en del ting man ikke "leker buttikk" med...

fabolos_willow
07-12-2007, 02:07
enig med Sol jeg;)

jeg ville nå uansett følt meg tryggere i en rp med en løs "gal" hest, enn i en vogn med en gal hest(eller i leietau 20 cm unna deg) eller oppå en for den slags skyld!
I en rp har man jo mulighet til å lage et teritorium rund seg, ved å gi hesten klare beskeder om at den ikke får være i nærheten av deg, eller hesten har muligheten til å komme vekk fra deg, om det er hesten som føler oss som en trussel.

xaneeli
07-12-2007, 21:00
lest alle innleggene å er glad dere kommer med forskjellige erfaringer og meninger her. bare så en ting er sagt, hoppa har kun blitt trent i rp 2 ganger! å det var ikke lenge noen av di gangene. en annen ting er at jeg vet hva jeg holder på med, iværtfall til den grad at jeg vet når det er nok, å når jeg ser at dette har en annen effekt enn hva jeg ønsker. men det at hun plutselig får denne atferden har jeg aldri vært borti. hvis jeg ikke tar helt alvorlig feil her så gir jeg henne såpass konkrete beskjeder at hun ikke tror hun har overtaket på meg. for det mener jeg hun ikke har.
hvordan gjør dere det når dere trener i rp?

RenateSJ
07-12-2007, 21:18
Kan det være at du er for bestemt i kroppspråket da? Hvis du er sikker på at du ikke er for svak eller unøyaktig, kanskje du bruker sterkere signaler enn nødvendig, og at hun da føler hun må beskytte seg.

Sisselle
07-12-2007, 21:43
Har vært borti et slikt tilfelle der grunnen til truende oppførsel var at eieren maste om økning om og om igjen uten noe signal på at det var rett tenkt når han faktisk økte på...hesten ble nok frustrert til slutt og ble aggressiv...

Kaja
08-12-2007, 13:16
Jeg må inrømme nå at jeg lever farlig i enkelte situasjoner. Skulle leie ut en hingst som blir lite håndtert for ikke så lenge siden, og da var det over en uke siden jeg hadde håndtert han (pleier å bruke ganske lang tid på han under mine foringer, på å holde på med han og sånt)

Han steila opp og slo med frambena og traff meg i brystet, Var ikke spesielt godt for å si det sånn. Heldigvis er han araber så han er ikke stor nok til å treffe huet.

Sol
08-12-2007, 13:29
hvordan gjør dere det når dere trener i rp?

minst mulig faktisk.

Først tar jeg inn hesten, så slipper jeg den løs. Om den bare står der og henger er det greit, om den blir veldig gira går jeg enten inn i midten til den roer seg ned litt, eller jeg går ut og konsentrerer meg om noe annet til den er nede på et håndterbart nivå.

Om hesten kan dette går jeg inn, slipper den, og sender den ut på "sporet" i valgfri gangart. begrunnelsen min for valgfri gangart er at noen hester syns det er best å skritte seg litt varme først, emns andre er så gira at de helst vil begynne med å frese av seg.

De første minuttene styrer jeg kun retningen. Det optimale er at når jeg knipser med den ene eller den andre hånda litt ut fra kroppen, så snur hesten. det meste jeg gjør er å gå ut på sporet med en pisk, sånn at jeg blokkerer og tvinger hesten til å snu.. derimelleom er det sikkert 100 nyanser jeg syns er vanskelig å beskrive.

Når jeg merker at hestene begynner å bli med, begynner jeg å styre tempo i stedet. jeg legger press ved smatte, og virker ikke det, går jeg gjerne litt nærmere bakparten og legger press på den. Noen hester, som sagt tidligere, ender jeg med å lpe etter rundt og rundt for å få i galopp.

Jeg prøver å følge med på hesten hele tiden, for å se hvor lite jeg kan klare meg med. dersom hesten slår med halen, legger på ørene, kaster på hodet, vrir bakparten innover.. for mye press.

Om hesten begynner å se på tv, altså ut av rp, surre med sitt, vrinske til kompiser.. for lite press.

En hest som er under akkurat nok press har et øre på deg, halen er rolig(ferdig med å være leken) og den reagerer med en gang du ber.

Min "beste" hest i rp er Bajas. han starter alltid en økt med en serie bukkesprang før han girer seg opp i rase-rundt galopp, før han bråstopper og ser på meg, og faktisk sier "jeg er klar" Derfra smatter jeg ulike lyder for ulike gangart,bremser ved å rygge litt, og når han skal stoppe snur jeg ryggen til. Går jeg et skritt fra han da, mens jeg ser over skulderen, kommer han tuslende. For å vende han knipser jeg med ene eller andre armen i lufta.