PDA

Se full versjon : Hingst til hoppa mi.

j.i.m
05-12-2007, 15:18
Hei hei:)

Har vel nevnt det her før, men jeg skal bedekke hoppa mi til våren.Ble ikke bedekket i år, men fikk et fint hingsteføll e. Mørtvedt Jerkeld i vår.
Jeg er rimelig fersk på dette men valg av hingst, så derfor spør jeg dere med til mere peil om dere har forslag til hingst?
Hoppa heter Rapplassi og er e. Åsrapp.
Har fått plass hos Lome Elden, men klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal bruke den.
Har siklet på både Tangen Scott og Stjerne Faks også, men jeg har ikke nok kjennskap til stamme ol til å gjøre meg opp noen mening om hva som passer Min hoppe best. Jeg ser jo at alle disse hingstene har knall stamme, men matcher de Lassi?
håper på svar:)

Lenech
05-12-2007, 15:31
Nå har ikke jeg sett noe særlig på stammer her (Rapplassi ligger ikke inne på blodbanken, og da er det bare tungvindt), men hadde det vært min hoppe, så hadde jeg definitivt bedekket med Lome Elden.
Han har bevist i avlen, og avler gode hester :)

Jorryt
05-12-2007, 16:38
Sjekk ut Frigg Elden på linken under:) Han er en flott hingst etter Lome Elden.

juliekj
05-12-2007, 17:20
hadde jeg hatt ei kaldblods merr så hadde jeg bedekt med Håkon Jo!!!!

(eller Philip, men han blei jo ikke kåra.... :( )

j.i.m
05-12-2007, 18:03
Jeg har snakket med eieren til Tangen scott. Han eier jo Briskeby Philip også. Veldig fin hingst med kanon stamme det også. Neste år blir han nok kåret:)
håkon Jo har jeg faktisk ikke sett på. *løpe å finne Årsrevyen* :)

Marte+Quicky
05-12-2007, 20:12
Bruk Tangen Scott!! (:lol:) Nydelig hest med masse personlighet, i tillegg er han kjempegrei, rolig og snill:)

(Så du han på Bjerke i dag forresten?)

j.i.m
05-12-2007, 21:11
Bruk Tangen Scott!! (:lol:) Nydelig hest med masse personlighet, i tillegg er han kjempegrei, rolig og snill:)

(Så du han på Bjerke i dag forresten?)

Jeg så han ikke, men jeg var inne på travsport.no å kikka nå. Vant ganske komfortabelt ja:) Han jo en nydelig hest da.

LisaFi
05-12-2007, 21:19
hadde jeg hatt ei kaldblods merr så hadde jeg bedekt med Håkon Jo!!!!

(eller Philip, men han blei jo ikke kåra.... :( )

Nei nei nei? Håkon Jo? Greit nok, den springer nokså fort og er rød og sånn, men DEN rare frambeinsaksjonen da? Ble overraska over at den ble kåra jeg?

Marte+Quicky
05-12-2007, 21:23
Nei nei nei? Håkon Jo? Greit nok, den springer nokså fort og er rød og sånn, men DEN rare frambeinsaksjonen da? Ble overraska over at den ble kåra jeg?

Hadde heller tyvparra med Philip da altså! (nei, de brøyt seg ut:eek: :lol:)

Jorryt
05-12-2007, 23:03
Hadde heller tyvparra med Philip da altså! (nei, de brøyt seg ut:eek: :lol:)

Da hadde du ikke fått registrert avkommet....:)
Et lurt tips når man skal velge hingst til sin hoppe er å sjekke hingstens morstamme for å se om det er avlet gode travere der. De fleste hingster har gode fedre, men mange har dårlige morstammer. Ikke heng deg bare opp i hingstens utseende eller prestasjoner, men se på hva stammen har avlet før, før du bestemmer deg for hingst.

juliekj
05-12-2007, 23:16

det driter jeg i!! Jeg vil ha en rød kaldblods!!!!!!!

*være furten og barnslig og gå å legge seg fordi det er laaaaaaaaangt over små barns sengetid nå*

Marte+Quicky
06-12-2007, 20:35
Da hadde du ikke fått registrert avkommet....:)
Et lurt tips når man skal velge hingst til sin hoppe er å sjekke hingstens morstamme for å se om det er avlet gode travere der. De fleste hingster har gode fedre, men mange har dårlige morstammer. Ikke heng deg bare opp i hingstens utseende eller prestasjoner, men se på hva stammen har avlet før, før du bestemmer deg for hingst.

Er temmelig sikker på jeg hadde fått registrert det... Hvis man søker og snakker med DNT hadde det sikkert ordna seg.

LisaFi
06-12-2007, 20:40
Arrrrh! Philip ja! ENN at ikke den ble kåret, mens HJ ble... Sukke oppgitt over kåringsnemda. Philip kunne jeg godt bedekt med KUN på stamme og ekesteriør jeg, må jo være det ypperste av travblod i moderne tid...

Katrine&Quicky
06-12-2007, 20:49
Tangen Scott er kjempefin:D Han har et veldig nydelig utsende, og er veldig snill og grie, så hvis føllet arver en del egenskaper av han blir det et VELDIG flott føll...(Hvis du velger han da):D

Opprinnelig skrevet av LisaFi
Arrrrh! Philip ja! ENN at ikke den ble kåret, mens HJ ble... Sukke oppgitt over kåringsnemda. Philip kunne jeg godt bedekt med KUN på stamme og ekesteriør jeg, må jo være det ypperste av travblod i moderne tid...

- Er helt enig, skulle så gjerne ønske at Philip ble kåret for han er så innmari fin og grei...Bråker litt i boksen da, men hvem hingst gjør ikke det;)

Marte+Quicky
06-12-2007, 20:52
Satser på han blir kåret neste år! (Hvis ikke, nei da er det på tide å finne noen nye dommere!!!)

LisaFi
06-12-2007, 20:56
Kunne jo likesågodt bare kuttet ut hele kåringsgreiene, er jo bare de aller beste som får noe hoppeantall å snakke om uansett... :roll:

Heller "påkrevd innholdsdeklarasjon" dvs helsesjekk mot arvelige defekter før "godkjent" grad... Tåpelig med dette kåringssystemet i en allsidig rase med et lite fundament..

mettemor
06-12-2007, 20:57
Nå har ikke jeg sett på stammen til hesten din da, men Lome Elden har jo veeeeldig bra avkom! Han skulle jeg brukt om ikke hesten min hadde hatt Eldingblod i seg. Ellers så ville jeg anbefalt deg å kikke litt i den nye årsrevyen til TGN. :)

Katrine&Quicky
06-12-2007, 20:58
Kunne jo likesågodt bare kuttet ut hele kåringsgreiene, er jo bare de aller beste som får noe hoppeantall å snakke om uansett... :roll:

Heller "påkrevd innholdsdeklarasjon" dvs helsesjekk mot arvelige defekter før "godkjent" grad... Tåpelig med dette kåringssystemet i en allsidig rase med et lite fundament..

Egentlig helt enig med deg...

Jorryt
07-12-2007, 14:30
Er temmelig sikker på jeg hadde fått registrert det... Hvis man søker og snakker med DNT hadde det sikkert ordna seg.

Det tviler jeg på, de stramma veldig inn på dette for noen år tilbake. Det er jo foressten ikke så veldig rart at Briskeby Phillip ikke ble kåra i år da, han hadde jo ikke tjent mer enn litt over 200 000 da kåringen var. Hesten er jo god den, men skal man ha et kåringssystem kan man ikke kåre alle som har middelmådige prestasjoner. Hvis han fortsetter den fine utviklingen blir han sikkert kåret til neste år, så det er vel ingen krise. Verre er det at de kårer en 3-åring med betydelige slitasjeskader (Horgen Stang), sånne individer skal man etter min mening ikke avle på, uansett hva disse skadene skyldes.
Ang Lome Elden, så er han fulltegnet både i 2008 og 2009, så skal du ha Lome Elden-blod må du bruke en av sønnene hans.
Hadde jeg hatt Eldingfri hoppe hadde jeg brukt Järvsöfaks, uten tvil.

Stineln
07-12-2007, 14:45
Det tviler jeg på, de stramma veldig inn på dette for noen år tilbake. Det er jo foressten ikke så veldig rart at Briskeby Phillip ikke ble kåra i år da, han hadde jo ikke tjent mer enn litt over 200 000 da kåringen var. Hesten er jo god den, men skal man ha et kåringssystem kan man ikke kåre alle som har middelmådige prestasjoner. Hvis han fortsetter den fine utviklingen blir han sikkert kåret til neste år, så det er vel ingen krise. Verre er det at de kårer en 3-åring med betydelige slitasjeskader (Horgen Stang), sånne individer skal man etter min mening ikke avle på, uansett hva disse skadene skyldes.
Ang Lome Elden, så er han fulltegnet både i 2008 og 2009, så skal du ha Lome Elden-blod må du bruke en av sønnene hans.
Hadde jeg hatt Eldingfri hoppe hadde jeg brukt Järvsöfaks, uten tvil.

Du kan da vel bruke Järvsöfaks på Eldinghoppe? :)

Jorryt
07-12-2007, 16:04
Du kan da vel bruke Järvsöfaks på Eldinghoppe? :)

He he, gikk litt fort i svingene der. Jeg mente selvsagt om jeg hadde hatt en Eldinghoppe:)
Vi bedekker begge hoppene våre med Elding neste år, må benytte sjansen mens han enda er i avlen:) Bedekte ei Järvsöfaks hoppe med Lome Elden i fjor, men hun var dessverre tom.

Stineln
07-12-2007, 16:19
He he, gikk litt fort i svingene der. Jeg mente selvsagt om jeg hadde hatt en Eldinghoppe:)
Vi bedekker begge hoppene våre med Elding neste år, må benytte sjansen mens han enda er i avlen:) Bedekte ei Järvsöfaks hoppe med Lome Elden i fjor, men hun var dessverre tom.

Hehe, begynte å lure litt ja;) Tenkte på å bruke han på min neste år, hu er jo etter Lome Elden, så hadde passa bra:)

Marte+Quicky
07-12-2007, 21:51

Det har da ikke Horgen Geir heller, og han ble kåret...

Og Philip har kvalifisert seg til både kriteriet og derby i en meget sterk årgang, han gikk 28,5 som treåring. Han har også gjort det bra i flere V75 løp. Jeg synes ikke det er "middelmådige" prestasjoner... vet ikke hva du er vant med men... Neida, det er ikke noe krise, men jeg synes allikevel han fortjente det kåringsbrevet:rolleyes: Dessuten er det ikke alltid egenprestasjonene betyr alt.

Lenech
07-12-2007, 21:53
Og Philip har kvalifisert seg til både kriteriet og derby i en meget sterk årgang, han gikk 28,5 som treåring. Han har også gjort det bra i flere V75 løp. Jeg synes ikke det er "middelmådige" prestasjoner... vet ikke hva du er vant med men... Neida, det er ikke noe krise, men jeg synes allikevel han fortjente det kåringsbrevet Dessuten er det ikke alltid egenprestasjonene betyr alt.

Signerer!
Har vel allerede skrevet en haug med innlegg om Philip og den kåringen nå jeg :lol:

Jorryt
07-12-2007, 22:09
Det har da ikke Horgen Geir heller, og han ble kåret...

Og Philip har kvalifisert seg til både kriteriet og derby i en meget sterk årgang, han gikk 28,5 som treåring. Han har også gjort det bra i flere V75 løp. Jeg synes ikke det er "middelmådige" prestasjoner... vet ikke hva du er vant med men... Neida, det er ikke noe krise, men jeg synes allikevel han fortjente det kåringsbrevet:rolleyes: Dessuten er det ikke alltid egenprestasjonene betyr alt.

Horgen Geir er 3 år, Briskeby Phillip er 4. Reglene for kåring legger spesielt vekt på egenprestasjon som unghest, det må man bare forholde seg til. Å påstå at årets Derby-årgang er meget sterk er vel å overdrive litt. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så hadde han bare tjent litt over 200 000 og det holder ikke for å bli kåret som 4-åring.

Lenech
07-12-2007, 22:15
Å påstå at årets Derby-årgang er meget sterk er vel å overdrive litt.

Hvordan det?
Raikkonen, Junior Jokern, Kasper Mollyn, Tangen Scott, Amor Even, Frekken, Frønes Arne, Trollgutt, Neslands Loke, Slått Vinn, Tyri Pål er hester som Philip har gått med hele tiden.. Man ikke påstå at det er dårlige hester......

j.i.m
07-12-2007, 22:15
ettersom jeg skjønte så skrev eierene til Philip et klagebrev til kåringsnemda, men detskal vel litt til om de forandrer på det likevel..

Ang. Lome Elden så er nok ikke han fulltegnet i 2008 og 2009. Jeg bestilte plass hos han for en uke siden å da var det fortsatt noen ledige plasser til i 2008. men Moe odin er fulltegnet 2008 og 2009.

insolita
07-12-2007, 22:31
Hvordan det?
Raikkonen, Junior Jokern, Kasper Mollyn, Tangen Scott, Amor Even, Frekken, Frønes Arne, Trollgutt, Neslands Loke, Slått Vinn, Tyri Pål er hester som Philip har gått med hele tiden.. Man ikke påstå at det er dårlige hester......

Forskjell på at det er dårlige hester og og meget gode. Det er mye mellom der mener jeg...

Briskeby Philip kan vel meldes på til ny kåring til våren igjen kan han ikke? Men da må han jo ha prestert litt i mellomtiden selvfølgelig. Skjønner ikke hva det er å bråke så mye om jeg. Om hesten er god nok til å være en kåringshingst så vil han jo bli kåret neste år. Om han faller i hop og svikter så blir han ikke kåret. Uansett ville de vel neppe tappet han så veldig mye nå med tanke på at han er ung, aktiv og uerfaren. Det blir kåret alt for mye søppel

Marte+Quicky
07-12-2007, 22:56
Horgen Geir er 3 år, Briskeby Phillip er 4. Reglene for kåring legger spesielt vekt på egenprestasjon som unghest, det må man bare forholde seg til. Å påstå at årets Derby-årgang er meget sterk er vel å overdrive litt. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så hadde han bare tjent litt over 200 000 og det holder ikke for å bli kåret som 4-åring.

Jo, men allikevel.

Hvordan det?

For ikke å legge til Odins Kjempe, Håkon Jo og Stjerne Faks.

Forskjell på at det er dårlige hester og og meget gode. Det er mye mellom der mener jeg...

Briskeby Philip kan vel meldes på til ny kåring til våren igjen kan han ikke? Men da må han jo ha prestert litt i mellomtiden selvfølgelig. Skjønner ikke hva det er å bråke så mye om jeg. Om hesten er god nok til å være en kåringshingst så vil han jo bli kåret neste år. Om han faller i hop og svikter så blir han ikke kåret. Uansett ville de vel neppe tappet han så veldig mye nå med tanke på at han er ung, aktiv og uerfaren. Det blir kåret alt for mye søppel

Kan være, men det er da nok gode fireåringer til å dekke opp et par felt hvertfall.

Nei, det er ikke så mye å bråke om, han skal meldes på til kåring til våren ja, så da får vi se;)

Jorryt
07-12-2007, 23:13
ettersom jeg skjønte så skrev eierene til Philip et klagebrev til kåringsnemda, men detskal vel litt til om de forandrer på det likevel..

Ang. Lome Elden så er nok ikke han fulltegnet i 2008 og 2009. Jeg bestilte plass hos han for en uke siden å da var det fortsatt noen ledige plasser til i 2008. men Moe odin er fulltegnet 2008 og 2009.

Det står i Årsrevyen at han er fulltegnet, så da hadde du flaks:) sikkert en avbestilling.
Jeg har da heller aldri skrevet at det er en dårlig årgang, det er mange gode hester.