PDA

Se full versjon : Sier ifra ved dekkenpålegging

Heidi83
04-12-2007, 20:10
Hesten min har våteksem som jeg driver å behandler. Han er en dekkenhest, min fikk våteksem likvel. Problemet er at han, både i går og i dag, plutselig sparker når jeg skal legge på dekkenet. Dette har han aldri gjort før. Kan det komme av våteksemen? Han har ikke gnagsår, dekkenet er ikke for varmt, han har hatt på seg den samme mange ganger tidligere ved så mange minus som det er i dag. Det rare er at han på en måte slenger med bakbenet fremover, slags tramping, samt at han samtidig tygger og gjesper like etter at han har trampet/slengt til siden bakbenet. Kan denne tyggingen være en slags stress-respons på en ubehagelig situasjon?

Kommer iallefall ei som skal sjekke ham for meg i morgen:snill:

(bare å flytte om denne posten står på feil sted)

Tone Kristin
04-12-2007, 20:12
Om dekkenet ligger å gnisser på eksemen, så er det helt sikkert på grunn av den. Lolita fikk våteksem på skulderen for noen år siden, og hun sa klart og tydelig fra om at jeg ikke fikk lov å ta på det, for det var vondt.

Sol
04-12-2007, 20:14
kan ikke være sårhet i huden sånn at berøringen ac dekkenet er plagsom? jeg har aldri hatt våteksem på hestene mine, så jeg vet virkelig ikke så mye om det. men for meg virker det som om det er tydelig vegring mot å få noe på ryggen når hesten gjør sånt. Og siden den ikke har gnag som er synlige, så må det jo enten være gnag som ligger under huden(om det går an?) eller at våteksemen blir mer irritert med dekken på.

Men hva gjør man da? om man har hest med våteksem som ikke fikser å ha dekken på?

For du er 100% sikker på at det er våteksem og ikke forallergi?

Lopke
04-12-2007, 20:17
Det er sikkert ubehagelig å ha på dekken oppå våteksemen, også når det "netopp" er borte.. Kan forestille meg at om hårene blir "snudd" på mot hårretningen er dette ikke godt..

Prøv å ta en børste og gre motsatt.. om hesten reagerer så er det ubehag i pelslaget/huden.. og da er det nok derfor den gjør dette.

HVor sitter våteksemen?? under dekken?

Heidi83
04-12-2007, 20:41
Tusen takk for svar:tilber: Det er første gang jeg er borti noen form for eksem, så vet så lite om det. Er det slik at eksemen kun er der hvor disse klumpene dukker opp? Eller kan det være andre steder uten at man kan vite det? Godt jeg skal få hjelp av noen med erfaring i morgen:søtsmil:

Heidi83
04-12-2007, 20:43
Eksemen sitter under dekkenet ja, på rygg, mage, flanke og rompe. Han har ikke reagert på at jeg har børstet ham, men jeg skal prøve som du sier å børste i motsatt retning.

Sol: Kan de få forallergi uten endringer i for?Har ikke vært borti forallergi, så vet ikke noe om det.

DonPånnis
04-12-2007, 20:48
Hadde vært lurt å også fått en massør/kiropraktor/veterinær, han kan jo ha låsninger eller være veldig øm. Så når dekkenet kommer på reagerer han, nødvendigvis ikke pgr. av at dekkenet gjør noe vondt - men en måte å si ifra på at det er noe ved siden av, ikke sikkert - men kan hende.

Heidi83
04-12-2007, 20:54
Hun som skal se på ham er utdannet hesteterpaut, så hun ser nok fort om det er låsninger eller ikke. Men hun har vært borti våteksem på sine egne hester, så hun har erfaring der:snill:

DonPånnis
04-12-2007, 21:01
Så flott! :) :)

JanneogTanha
04-12-2007, 21:07
ot: vær forsiktig at hesten ikke går med vått dekken hele tiden, det skal være tørt, mange hester som får eksem pga de går med det samme dekkenet, vått og aldri får tid til å tørke.
siden hesten din er en "dekkenhest" og har hatt dette dekkenet på seg, så er det vel det som har laget eksemen?!
er ingen eksemekspert, har aldri opplevd det på våres hester. men andre rundt som har hatt slike dekkenhester..som aldri lar dekkenet tørke.da blir det desverre slikt. håper du får ordnet eksemen da. er jo kjipt for deg og hesten.
lykke til:)

Heidi83
04-12-2007, 21:43
Altså, jeg har tre forskjellige vanntette vinterdekken, samt at jeg som regel har et fleece eller ulldekken under. Er det vått, så bytter jeg det med de andre dekkene. Jeg forkalrte det bare veldig dårlig. Mente at han har gått med det dekkenet mange ganger før uten problemer, ikke at han gikk i bare det dekkenet hele tiden. Hesten min er aldri våt;)

Lopke
04-12-2007, 21:48
men for å spørre så dumt.. hvordan kan den få våteksem om hesten aldri er våt?

Heidi83
04-12-2007, 21:52
Jeg aner ikke, men vetrinæren sa iallefall at det kunne skje dekkenhester også, og at det ikke var uvanlig. Det beste var derfor å ha mulighet til å la hesten stå uten dekken iblant. Men siden jeg har uteganshest, så er det litt verre.

JanneogTanha
04-12-2007, 21:59
jeg vet ikke hvor du bor i landet, men om du eventuelt har et flece dekken under vinter dekkenet. blir det fuktig. flece fjerner ikke fuktighet. så om hesten din har blitt varm, som den helt sikkert har blitt i dette milde norge;) så kommer eksemen av den grunn og;) ull og som fjerner fuktigheten, men holder hesten varm, fuktigheten fra det dekkenet må jo forsvinne og det trekker seg til det andre dekkenet.

hva slags hest har du egentlig:)?

Heidi83
04-12-2007, 22:10
Jeg bor på østlandet, i buskerud. Hm..forstod jeg deg rett nå om at ull fjerner fuktighet og ikke fleece?:) Hvordan er det med dekken som er helt glatte invendig, det blir kanskje fukt med de også? Huff, ikke så lett dette:rolleyes:

Jeg har en araber/svensk halvblods på 24 år ;)

JanneogTanha
04-12-2007, 22:42
ull fjerner fuktighet ja, fra hesten, og holder hesten varm:) men fuktigheten må jo gjøres seg bort en plass og da legger det seg i det andre dekkenet. om du skjønner?

en gammel kar du har da:) passe godt på han;)

Heidi83
04-12-2007, 22:54
Da skal jeg bruke det =o) Men vet du hvordan dekken som er glatte invendige duger? Holder de fuktigheten inne?

Prøver så godt jeg kan å ta vare på ham, men ting går ikke alltid slik man hadde tenkt. Alltid noe som vil dukke opp iblant :O

JanneogTanha
04-12-2007, 23:02
jeg er ingen dekken ekspert, bruker sjeldent dekken på araberen min. kun når det regner og snør(slush) vannrett. det fins vel dekken som har ull innvendig. jeg har ett slikt et. når jeg bruker det virker det ikke som om han fryser ol. glatt invendig..hmm, jeg kan desverre ikke svare på det, men om jeg tenker på å gå i ei jakke som er glatt innvendig og med ei ulltrøye helt innerst, og svetter som en gris( :D ) så tror jeg ikke det glatte fra vinter dekkenet fjernet fuktigheten.

huff, håper du skjønner:D

Heidi83
04-12-2007, 23:21
Jeg skjønner:p Får prøve ull:)

JanneogTanha
04-12-2007, 23:32
ull ja. men dekkenet over må ha tid til å tørke vet du:) ellers blir det fuktighet uansett:);)

Heidi83
05-12-2007, 17:04
Sånn, da har hun fått sett på ham.:) Hun var ganske sikker på at det var nyrene som ikke var helt på topp, og våteksem er da et symptom på dette. Han er jo alltid tørr, så det er ikke noe grunn til at han skal få våteksem av den grunn mente hun. (Fikk grundig informasjon om våteksem av henne:D )
For at hesten skal få våteksem må den bli gjennomvåt flere ganger, igjennom dekkenet, og det skjer aldri med min hest. Jeg bytter dekken straks det øveste dekkenet begynner å slite med å holde vekk vannet. Dessuten begynte våteksemen i en periode hvor det ikke var nedbør i det hele tatt og bakken var bar, snøfritt, så det henger jo ikke på greip at han skal få det da.

Så han skal få kamille-te samt en urteekstrakt i 14 dager, det skulle hjelpe nyrene ganske bra, så da får vi se. Han er jo en gammel mann, og at nyrene sliter litt er ikke unormalt for eldre hester. ::/:

JanneogTanha
05-12-2007, 17:39
så bra da at ting ble litt bedre.(at dere fant det ut) ja en gammel mann er ekstra skjør;)