PDA

Se full versjon : hva mener dere?

lukka, solfari og greta
04-12-2007, 18:15
Jeg har en islandshoppe som er barfot. Hun har vært det hele livet, har vært skodd noen få ganger i korte perioder pga hovbyll og måtte ha sånn plastikkplate for at det ikke skulle komme masse dritt inni.

Hun har veldig sterke og fine høver, jeg rasper selv, og får smeden min til å gå over høvene hver gang hun kommer for å rette hvis det er noe.

Men det har endel i det siste presset seg steiner ned mellom hovveggen og selve hoven, eller åssen jeg skal forklare. Fjerner steinene nesten hver dag.

Hun greier seg fint om vinteren, dropper bare å ri henne de værste dagene med is, men ellers pleier det å være greit.

Men så tenker jeg på at det er så dumt med de steinene som presser seg ned. Og jeg vil gjerne ri henne endel i vinter, og da vurderer jeg å sko henne. Både for å slippe det med de steinene og slipper å tenke på at det er glatt. Er en del is på beitet og. MEN så tenker jeg på det at hun ikke har vært skodd over lengre prioder, og har lest litt om at sko er jo mye mindre støtdempende enn det er å gå uten sko..

Hva mener dere jeg burde gjøre? Sko eller bare fortsette å ha henne som barfot?
- kan det være ekkelt for henne? eller blir det bare mere behagelig for henne, slippe og skli og sånn? det blir jo sikkert litt spenninger her og der når man går på et beite med endel is, jeg spenner meg hvertfall mye når jeg sklir :p

Kan jo nevne det at hun blir evt tatt av skoene i starten av mai, da hun skal ha føll i juni. Så da får hun fri fra skoene noen mnd hvertfall;)

Chevy&Hedda
04-12-2007, 18:33
jeg synes du fortsatt skal ha henne barfot, det er ikke sunt med sko for beina og det hadde vært synd å måtte slutte å henne barfot iom at hun har fine, sterke høver og gått barfot mesteparten av livet. siden du vil bruke henne endel om vinteren kan du kjøpe boots til henne slik at hun ikke sklir og slipper steinene hvertfall når du trener henne. Det hadde hvertfall jeg gjort, for det er hvertfall sånn jeg ser det et stort poeng å slippe sko....

Tonje
04-12-2007, 18:37
Enig med Katrine!:)

fabolos_willow
04-12-2007, 19:19
jeg kan tenke meg at denne våte sommeren har svekket din hests høver, slik som mange andre. Det som er er jo at lamellranden blir myk pga mye vann og fordi det kanskje har satt seg en sopp der.. Om hun ikke allerede har fått separasjoner pga skitten som presser seg inn mellom der, ville jeg holdt det så rent som mulig, kjøpt en dunk med optima ph. og spraya på jevnlig, samt ridd med boots;)

bedre tips har jeg ikke!

OM hovveggen er på vei til å separere seg, ville jeg fått en barfottrimmer til å se på det;)

Hilde
04-12-2007, 21:24
Rasper du sleng? Det høres ut som om lamellene er strukket eller svekket på et vis. Har du mulighet til å ta bilder?

jen86
04-12-2007, 22:16
Hei!
Jeg skjønner godt at du er i tvil om hva du skal gjøre...
Hvis du velger å sko, bør det være pga is og glatte (boots er greit på trening, men sånn som her er det jo speil is i paddocker, og da kan det hende at det tross alt er bedre å sko i et par mnd enn å risikere både bein og det som verre er...)
MEN det med de små steinene du beskriver, er etter min mening en grunn til Å LA VÆRE å sko, fordi hvis du setter på sko får du ikke rengjort med optime (slik som fabolos sier), og har ikke muligheten til å raspe inn evt. sleng (som Hilde nevner =) )med samme hyppinghet.
Samtidig svekker sømmene en allerede dårlig lamellrand...
Så det blir absolutt en vurderingssak.
Men hesten din tåler å gå skodd i et par mnd!

insolita
04-12-2007, 22:19
separasjoner kanskje? Ta et bilde av hoven fra undersiden.

lukka, solfari og greta
04-12-2007, 22:32
jeg kan tenke meg at denne våte sommeren har svekket din hests høver, slik som mange andre. Det som er er jo at lamellranden blir myk pga mye vann og fordi det kanskje har satt seg en sopp der.. Om hun ikke allerede har fått separasjoner pga skitten som presser seg inn mellom der, ville jeg holdt det så rent som mulig, kjøpt en dunk med optima ph. og spraya på jevnlig, samt ridd med boots;)

bedre tips har jeg ikke!

OM hovveggen er på vei til å separere seg, ville jeg fått en barfottrimmer til å se på det;)

okai, vet du hvor man kan få kjøpt optima ph? evt link?

Tror jeg nok heller skal vurdere boots da ja :) har lest litt om de.. har tenkt litt på det og;)

lukka, solfari og greta
04-12-2007, 22:33
separasjoner kanskje? Ta et bilde av hoven fra undersiden.

Jeg skal ta bilde i morgen jeg;) så skal jeg vise dere :)

Puselusa
04-12-2007, 22:54
Høres ut som separasjoner ja.

http://www.optima-ph.no/
Fås kjøpt på hesteutstyrsbutikker.

Hvis du skal sko, så gjør det på grunn av holka, ikke småsteinene. Ved å sko får du ikke rengjort ordentlig, som noen andre over her skrev. I første omgang må du få renska ut bugsen som godgjør seg inne i sprekkene.

lukka, solfari og greta
04-12-2007, 22:58
Høres ut som separasjoner ja.

http://www.optima-ph.no/
Fås kjøpt på hesteutstyrsbutikker.

Hvis du skal sko, så gjør det på grunn av holka, ikke småsteinene. Ved å sko får du ikke rengjort ordentlig, som noen andre over her skrev. I første omgang må du få renska ut bugsen som godgjør seg inne i sprekkene.

okai, takk for link, men hvem av dem var det jeg skulle ha kjøpt da? står jo hudspray og sånn..

Puselusa
04-12-2007, 23:06
Du kjøper den som heter Hudspray, ja.
:)

lukka, solfari og greta
04-12-2007, 23:53
Du kjøper den som heter Hudspray, ja.
:)

okai :)

fabolos_willow
05-12-2007, 12:09
men må man forresten vaske av dette her på hover også???
eller gjelder det kun hudvask?

jen86
05-12-2007, 13:20
hudsprayen skal ikke vaskes av, nei. den skal trekke inn :)

fabolos_willow
05-12-2007, 13:58
aha;)

lukka, solfari og greta
05-12-2007, 15:41
Her er et bilde av Lukkas hov..

http://i193.photobucket.com/albums/z37/gretaa90/mobilbilderstartenavdes07001.jpg

jen86
05-12-2007, 16:00
Ser ganske standard ut, egentlig.... ser ut som (ifølge tykkelsen på hovveggen) at det er litt sleng på høyresida, fra 2 til 4-5.
Mener fortsatt det jeg sa tidligere, og det andre også har sagt om å rengjøre.
Men dette er ikke så ille at du ikke kan få henne skodd, hvis du kommer frem til at det vil være det mest hensiktsmessige. Da er det bare viktig at hovslageren gjør det skikkelig rent før han legger på sko (skjærer rent og evt. brukes desinfiserende gelè og bomull om de fortsetter oppover...)
Må bare nevne at det er deilig å se en hov som ikke har underskutte hæler!
Nydelig å se hvordan sirkelen fortsetter fra drakthjørnet over bakerste del av strålen og videre på andre drakthjørnet....

Men strålen ser jo litt merkelig ut?
Smal og lav? Hvordan er konsistensen? Historie med stråleråte, eller?
Ville nok brukt optima-sprayen på strålen også...

lukka, solfari og greta
05-12-2007, 16:18
Ser ganske standard ut, egentlig.... ser ut som (ifølge tykkelsen på hovveggen) at det er litt sleng på høyresida, fra 2 til 4-5.
Mener fortsatt det jeg sa tidligere, og det andre også har sagt om å rengjøre.
Men dette er ikke så ille at du ikke kan få henne skodd, hvis du kommer frem til at det vil være det mest hensiktsmessige. Da er det bare viktig at hovslageren gjør det skikkelig rent før han legger på sko (skjærer rent og evt. brukes desinfiserende gelè og bomull om de fortsetter oppover...)
Må bare nevne at det er deilig å se en hov som ikke har underskutte hæler!
Nydelig å se hvordan sirkelen fortsetter fra drakthjørnet over bakerste del av strålen og videre på andre drakthjørnet....

Men strålen ser jo litt merkelig ut?
Smal og lav? Hvordan er konsistensen? Historie med stråleråte, eller?
Ville nok brukt optima-sprayen på strålen også...

Hehe, okai ;)

Ja stråler er litt merkelig fortiden, sikkert pga vått vær? den bruker å være normal.. Men skal kjøpe den sprayen jeg, så skal jeg ta i bruk den ;)

Men jeg tror jeg faktisk skal investere i noen boots hvertfall over denne vinteren, men til neste skor jeg henne nok, pga jeg sannsynligvis vil sende henne til trening, og få frem litt mere gangarter i henne så da kan det være greit med sko;)

Hovslager
05-12-2007, 16:20
Hvis det er representativt på alle fire labber, er det ingen utfordring å sko den.

Siv

lukka, solfari og greta
05-12-2007, 16:32
Hvis det er representativt på alle fire labber, er det ingen utfordring å sko den.

Siv

okai, for på bakbenene er hun helt fin, er bare på forbenene at hun har sånn at steiner presser seg inn..

Men siden hun bare har hatt sko noen få gnager, det vil ikek bli mye belastning for henne å begynne med sko i en alder av 11 ?

jen86
05-12-2007, 16:36
Enig med deg, Siv, men det var vel egentlig ikke snakk om om det var mulig/vanskelig å sko, men om det å sko denne hesten, som fungerer bra barfot, vil gjøre bakterieangrepet bedre eller verre.

Men i veldig mange høver finnes jo slikt som dette, og det trenger over hodet ikke å være noe problem.

Likevel, det SKAL jo EGENTLIG ikke være slik.

jen86
05-12-2007, 16:37
det er ikke noe problem å sko en hest som er 11 år, selv om den har gått mest barfot.

lukka, solfari og greta
05-12-2007, 16:41
det er ikke noe problem å sko en hest som er 11 år, selv om den har gått mest barfot.

okai ;)

lukka, solfari og greta
05-12-2007, 16:42
Nå ringte jeg akkurat til fk i drammen og høret om de hadde optima ph og det hadde de :) skal dit i løpet av uka, så det var bra jeg sjekker hvor de selger den spraysen..

Hilde
05-12-2007, 22:04
Det ser ut til at det er strekte lameller som er problemet (i tillegg til noe grums i strålen.) Å sko vil skjule det, men ikke reparere det. Det er ikke så godt å si ut i fra bildet, men jeg ville tatt en ordentlig opprydning på hovveggen før jeg ev. skodde. Det er viktig at denne får vokse ned med en frisk og stram lamellforbindelese - ikke minst for å tåle den belastningen det er å være skodd.

lukka, solfari og greta
05-12-2007, 23:02
Det ser ut til at det er strekte lameller som er problemet (i tillegg til noe grums i strålen.) Å sko vil skjule det, men ikke reparere det. Det er ikke så godt å si ut i fra bildet, men jeg ville tatt en ordentlig opprydning på hovveggen før jeg ev. skodde. Det er viktig at denne får vokse ned med en frisk og stram lamellforbindelese - ikke minst for å tåle den belastningen det er å være skodd.

hva vil strekte lameller si? kan du forklare? på hvilken måte skal jeg rydde opp hovveggen på?

Tusen tak for svar :)

Hovslager
05-12-2007, 23:10
Du skal ikke rydde opp i hovveggen i det hele tatt du. Skaff deg en dyktig hovslager, det er dennes jobb å ordne opp i dette.

Siv

jen86
05-12-2007, 23:19
Ja, bra sagt, Siv!
Det er viktig at du ikke begynne å rote med dette selv, da kan du skape mye større problemer!!!

SiljeE
05-12-2007, 23:20
Sier som de andre her at jeg ville definitivt fortsatt hatt hun barfot. Dere har jo funnet ut av det, men uansett ville jeg hatt en utdanna barfottrimmer til å fikse opp høvene:)

fabolos_willow
05-12-2007, 23:37
Bærum, du kan jo LETT for tak i John-Anders da;) han bor jo i Lommedalen!
Utdanna og alt!

lukka, solfari og greta
06-12-2007, 22:55
Bærum, du kan jo LETT for tak i John-Anders da;) han bor jo i Lommedalen!
Utdanna og alt!

åja:) okai, jeg bor jo så og si i lommedalen, så det er jo supert da! han har ikke noen hjemme side eller slikt? ellers kan jeg jo søke på nr hans og ringe han ;) men du er sikker på at han jobber med det nå?

fabolos_willow
06-12-2007, 23:57
Jepp;) bare å ringe han..
John-Anders Jonsrud

lukka, solfari og greta
07-12-2007, 17:15
Jepp;) bare å ringe han..
John-Anders Jonsrud

Tusen tusen takk:)

jen86
15-12-2007, 22:37
så heldig du er, som kan bruke john-anders! han er jo utdanne barfottrimmer med dan guerra og har vært en del hos renè bratland =)

fabolos_willow
15-12-2007, 23:55
Han er superflink han;) veldig fornøyd med jobben han gjør;)

lukka, solfari og greta
20-12-2007, 23:45
i dag var han hos meg og fikset på høvene på føllet mitt og hoppa mi ;)

KristinL
21-12-2007, 09:44
Det var 8 studenter hos Dan Guerra i 2007, kun 3 av disse har til nå bestått eksamen.

Man må gjennomføre 100 trimminger i løpet av studieåret, hvor alle skal dokumenteres med bilder og tekst, i tillegg skal man filme to trimminger. Alt dette + mange skriftelige tester skal godkjennes før man blir ferdig utdannet.

Her (http://www.barehoof.com/Macsite/Norway_Map.html) er alle som var studenter.

Og her (http://www.barehoof.com/Macsite/Graduates.html) er navnene til de som som til nå har fått godkjenning.

fabolos_willow
21-12-2007, 12:28
eeee, litt lite oppdatert kanskje??
Alle 8 kom unna med tittelen Professional barehoofe Trimmer, og alle besto eksamen;)

KristinL
21-12-2007, 13:22
Kjempeflott! Ja, nettsider kan man ikke alltid stole på :-)