PDA

Se full versjon : Ny hest på stall og i flokk.

Reaper
03-12-2007, 15:17
Om det kommer en ny hest på stallen, og den har reist langt, hvordan ville dere gjort det med tanke på introdusering av nye hester på beite?

Altså, om hesten kommer til stallen en sen kveld, så setter man den jo inn for natten, men når morgenen kommer, ville dere satt den ut sammen med andre hester umiddelbart, eller ville dere ventet til hesten hadde fått en mulighet til å roe seg litt ned på det nye stedet?

Jeg satt og tenkte på det, og jeg ville kanskje satt den sammen med de andre hestene med en gang, men jeg vet ikke helt.

Hva ville dere gjort?

Sol
03-12-2007, 15:23
jeg slenger de ut med en gang, og passer heller på de noen timer jeg da.. men nå har jeg god plass til å unnagjøre eventuelle oppgjør som måtte være påkrevet;) i en bitteliten paddock(aner jo ikke hva du har tilgjengelig9 ville jeg nok hatt flere betenkeligheter.. men, tror de blir værre når de har fått skravlet litt over gjerdet og ikke diskutert, hilst og gjort unna velkomstdrinken uansett:)

Reaper
03-12-2007, 15:26
Ja, vil jo tro at det er bedre om de får unnagjort det med rang osv med en gang, istedet for at hesten skal roe seg ned, og så måtte gå gjennom enda en sånn "etableringsprosess" med en gang.

Det blir jo større enn en frimerkepaddock det dreier seg om da, så akkurat det vil jeg ikke tro skal være noe problem:)

Sol
03-12-2007, 15:34
kast den ut, stille deg opp med fotoapparat og langpisk og se hva du får mest bruk for;)

Reaper
03-12-2007, 15:36
:thumpsup:

Karen
03-12-2007, 16:56
Jeg tar ut de største bøllene, og lar den nye hesten løpe litt med de andre hestene, senere slipper jeg ut en (evt. en og en) bølle.

Chevaleresse
03-12-2007, 18:12
Kommer veldig an på hvordan den nye hesten er, og hvordan flokken den skal inn i er. Er det en sjefsbitch som skal banke alle ville jeg drøyet en stund før jeg slapp dem sammen. Og så sett an hvilke hester jeg hadde satt hesten sammen med først. SOm regel går det helt fint, men har også sett et par eksempler der det kunne gått riktig ille...

Mvh Torill

Reaper
03-12-2007, 18:19
Kommer veldig an på hvordan den nye hesten er, og hvordan flokken den skal inn i er. Er det en sjefsbitch som skal banke alle ville jeg drøyet en stund før jeg slapp dem sammen. Og så sett an hvilke hester jeg hadde satt hesten sammen med først. SOm regel går det helt fint, men har også sett et par eksempler der det kunne gått riktig ille...

Mvh Torill

Om den nye er sjefsbitch,er det da du ville drøyet litt?

Og hvordan blir det annerledes når den har vært der litt? eller vil det bli litt annerledes?

Chevaleresse
03-12-2007, 18:32
Både om den nye er sjefsbitch, eller om det allerede er en slik på stallen. Der jeg stod før hadde vi en policy på å vente i fire fem dager før hestene ble sluppet sammen. Og det ble nøye observert hvordan hestene reagerte på hverandre. Der var det halvvegger slik at hestene kunne bli ganske godt kjent før vi slapp dem sammen. Etter noen daer er de vant til trynet til hverandre og vet hvem de bør holde seg unna på den måten. Og så har den nye hesten fått mere lik lukt som de andre hestene, uten at jeg kan si om det spiller så stor rolle. Vi slapp alltid de "mildeste" hestene i flokken med den nye først før vi slapp inn sjefen.

Mvh Torill

Silja
03-12-2007, 18:34
Hvor lang tid kan man regne med det tar før de har funnet ut av rangen? Vi slapp Stjerna ut med alle hestene den dagen hun kom, dagen etter kom det en ny en, og de driver enda og krangler noe voldsomt. To måneder etterpå.

Reaper
03-12-2007, 18:41
Ok, takk for tips:)

Oliverrags
03-12-2007, 18:44
ville ha hatt ut den nye hesten med en gang, hvis den kommer sent på kvelden så venter du til dagen etter..

Reaper
03-12-2007, 18:49
Men et spørsmål til. Om den har blitt transportert leeenge, vil dere satt hesten inn først litt da, eller rett ut?(enten det er alene eller sammen med noen)

Altså om den skulle komme på dagen, mens de andre fortsatt står ute.

Chevaleresse
03-12-2007, 18:55
Det kommer alt an på hvilken form hesten er i. Er den veldig sliten har den gjerne ikke fått i seg mat og vann på en stund, ville jeg sørget for at den fikk det i fred og ro, enten ute eller inne. Blir den veldig stresset av å være inne fordi de andre hestene er ute, hadde jeg satt den ut.

Mvh Torill

Reaper
03-12-2007, 19:31
Ok. Er nok lurt å se an formen på hesten litt da, ja:)

Mari
03-12-2007, 19:59
Eg kasta Glittra rett inn.... Gjekk greitt det, ho fekk litt bank, men eg trur det ville ha kome uansett. Det roa seg straks dei hadde vist ho kvar ho stod i rangen, og ho slo seg til ro med det.

cath
09-12-2007, 13:08
Jeg slipper nesten aldri nye hester sammen med en gang. Har liten luftegård og synes derfor det er bedre å la dem stå ved siden av hverandre inne ( har en liten stall) og det samme ute, slik at de kan hilse på hverandre over gjerdet/boksen. Lar dem stå slik i ca fjorten dager før vi slipper dem sammen.

Er skikkelig hønemor og har sett hva et skikkelig spark på feil plass kan føre til.

IngvildK
09-12-2007, 13:15
Da Embla kom hit på sommerferie satte jeg henne bare rett ut sammen med den andre hesten. De hylte litt, men ellers ingen problem (men så underkaster Embla seg veldig lett, da). Tok de inn etter ca. en halvtime, så fikk de stå og bli bedre kjent over natta. Fom. neste dag var de gode venner :)

Rosita!
09-12-2007, 13:45
som regel lar vi de bare stå rett ved siden av hverandre ute så de blir litt kjent på den måten før vi har de sammen.
Og det tror jeg hjelper veldig for da er ikke hestene så interessert i den nye og en sammenslåing går mer rolig for seg.
Hvertfall etter det vi har erfart.

Astrid
10-12-2007, 16:49
Bruker alltid å sette en ny hest sammen med en hest som går bra overens med de fleste, også introdusere for flere etterhvert som jeg ser hvordan den nye hesten går sammen med andre..

MarenElskerHera
22-12-2007, 14:49
Vi satte Birna inne for natten(hun kom hall 12?), så slapp vi henne ut morgenen etter (: