PDA

Se full versjon : Barfothesten

shortmusa
01-12-2007, 20:45
Hvorfor startet jeg egentlig med barfothest?
Jeg fikk en gang ei hoppe som hadde en lang historie av misshandling. Hun så ut som "en levende vannslange", uten pels, med masse åpne betente sår. Hun var dehydrert og hadde bein som "tømmerstokker". Hestens gennerelle helse var DÅRLIG!!

Jeg tenkte i nye baner for å berge denne hoppa, startet med alternativ medisin og behandlig, dvs horseman ship, naturmeddisin, akupunktur, masasje og barfot.

At hun gikk barfot, ble jo en del av "naturlig" masasje, som naturlig øket blodsirkulasjonen. Optimal blodsirkulasjon er et "must" for at kroppen skal fungere optimalt også til hest. Inne i den skodde hoven er det ikke nok blodsirkulasjon til å holde lamellene i god kondisjon. Svekket av næringsmangel vil det foregå en lamellstrekking som etter hvert setter hovbeinet ned i sålelærhuden. Når hesten da går på et skarpt underlag er dette meget smertefullt.

Den skodde hesten har selvsagt også mer problem med rytterens vekt enn en barfothest. En skodd hest har mindre fleksible høver, og det er målt at den kan miste 70-80% sjokkdemping i hoven !! Det sjokket som ikke dempes i hoven forplanter seg oppover langs beinet og skaper slitasje i sener, bånd og ledd.

Unngå slitasje og belastningsskader, forebygg istedetfor å reparer ! Det beste for hesten er det naturlige.... Hovens funksjoner:

Hoven er et meget komplekst organ som skal fungere ved alle behov, både for fjellklatring, hurtigløp, stillstand, hopping, som vernesko og føler mot underlaget samt beskyttelse mot temperaturer ( frost, varme ), være sklisikker. Har en slags sugekopp effekt, som ikke vil fungere normalt, hvis stråle / baller er lavere enn hovveggen.

Skli - brems:
*draktstøtte / hjørnestøtte.
*hovkant, (veggene må ikke være for runde for da virker
ikke denne funksjonen).
*sugekopp - effekt.

Støtdemping:
*fjæring, sjokkabsorpsjon. (Bladfjær - effekt fra knoklenes plassering i forhold til hverandre).
*Spiralhorn i selve hornet.
*omforming av energi ved utvidelse av hornkapsel,
strekking av laminarhud, senestrekk og leddbevegelse
som fanger opp energien fra støtet med underlaget.

Hoven vil utvide seg 4 mm til siden, når den blir presset 9 mm ned mot underlaget.

Sirkulasjonspumpe:
*presser veneblod oppover i foten igjen for hvert steg hesten tar. Dette åpner for videre blodstrøm, fordi blodet ikke kan renne tilbake nedover i foten pga. veneklaffer. Blodet bringer protein som dannes om til horn. Det må være en balanse mellom metabolsk produksjon av proteiner og produksjon av hov. Uten hov - mekanismen blir blodet mettet med proteiner + avfallsstoffer som kroppen ikke trenger. Dette medfører ofte hudproblemer, eksemer, allergier, sensitiv hus osv.. Huden og nyrene skiller ut avfallsprotein i samarbeid med hoven. Når hovmekanismen, og - veksten ikke fungerer, må proteinet skilles ut gjennom bare hud og nyrer. Dette kan påvises ved å ta blodprøver av hester som er forfangene eller har forsnevrede hover. Opphopning av slike avfallsstoffer i kroppen kan også medføre kolikk, diarè eller hjerteproblemer.
*Det er like viktig å gi hesten naturlige leveforhold som å trimme hovene riktig og regelmessig!
*Draktbruskforbeining er forårsaket av en betennelse
(pga. kunstig press eller feilbelastning ). Hesten trenger
ikke være halt, den er bare mer forsiktig når den går.
Forbeiningen kan ikke ses med det blotte øyet, men
oppdages på røntgenbilde. Forbeiningen er bare
smertefull når den irriterer et ledd i bevegelse.
Forbeiningen i seg selv er uviktig. Men infeksjonen den
skaper i leddet medfører smerte og halthet.
*Fjerning av denne feilbelastningen kan medføre større
bevegelighet i leddene igjen og over tid vil dette medføre
tilbakedanning av forbeiningene. Dvs. foten kan hele seg
selv ved optimal bevegelse.

Skoens skadelige effekt på hoven.

Skoing oppstod i middelalderen. 4000 år tidligere begynte menneskene å temme hesten. Hesten klarte seg altså i 4000 år sammen med mennesket uten jernsko! Hva skjedde i middelalderen, som gjorde at hovveggen ikke tålte vektbæring alene?

Skoing begynte som et resultat av at middelalderfyrster (adelen ) bygde sine borger på høyder med begrenset areal for hestene. De ble stående i små innhengninger hvor møkk og urin ++ medførte dårlig hovkvalitet. Dermed ble hestene lettere sårbeint når de skulle brukes på steinete veger ( borgveger, ofte steinforsterket, romerveger o.l. ) og dermed utviklet menneskene hesteskoen. Plutselig oppstod haltheter og hovlidelser i alle former. Bøker skrevet på denne tiden sier at skoen er et nødvendig onde.

Xenophon og Aleksander den store visste at god hovkvalitet var viktig og anbefalte kontakt med runde elvesteiner for massasje av sålen.

Skoen medfører:
*beskyttelse av den vektbærende hovveggen
*vibrasjoner fra jernskoen ødelegger bæreveggen og det levende vev. Sømmen i skoen ødelegger veggen og leder vibrasjonene til kapillærene og til nerver som ikke får nok blodforsyning og dør hen.
*hindrer hovveggen i å utvide seg ( for å ta i mot hovbeinets senking ved vektbelastning av foten ).
*fungere som støtdemper. Hoven skal stå for 80 % av støtdempingen. En skodd hov klarer bare av med 20 %.

Luca Bein studerte støtabsorpsjon ved Universitetet i Zûrich:

En skodd hov 20 % støtabsorpsjon

En plastskodd hov 60 % - - - ||- - - -

En barfot hov 100 % - - - || - - -

En skodd hest som går på asfalt har tre ganger så stor belastning på knoklene, som en uskodd hest har i trav på asfalt!!

Skoen:
*hindrer strålens strekking
*hindrer hovens pumpe - effekt
*ødelegger laminarhuden
*fare for skader
*fare for hesten selv, andre hester og folk.
*sømmen leder kulde inn i hoven og varme ut av hoven.

Formen på hoven er vanskelig å spre i hovmekanismen og trenger masse motstand. Hoven tåler mye vekt fordi formen på hoven er laget slik.

Når den hvite linja er rød er den full av røde blodlegemer. Dette og røde såler hos hvite hover kommer fra avkniping av blodårer fra hovbeinet. Dette er forårsaket av feil hovbeinsstilling, hoven blir smalere.

I 1910 holdt Zierold, en veterinær fra Leipzig, en disputas om hovbeinsrotasjon. Han viste at alle skodde hester som han hadde undersøkt hadde misdannelser i lamellene.

Ortopedisk skoing er nonsens. All skoing begrenser blodsirkulasjonen. All heling trenger blodsirkulasjon.

Hovkappene på skoen kan skape avkniping av blodsirkulasjonen og deretter nekrose
( celledød ). Det samme kan sømmen gjøre. Alt dødt vev i hoven blir behandlet som fremmedlegemer og dekkes av blodlegemer. Dette kan medføre hovbyller ( abcesser ), som kommer ut når skoen tas bort. Nekrose skaper giftstoffer som vandrer til lever og nyrer. Denne forgiftningen har forårsaket død hos hester som har fått fjernet skoene.

Det anbefales en vinkel mellom kronranda og frontkonturen av hovveggen på 105 ° på framføttene og 95 ° på bakføttene.

Kronranda bør danne ca 30 ° vinkel med underlaget.

Hovsprekker dannes av krefter i hoven ( f.eks. lange hæler ) ikke noe annet. Sprekker kan ikke heles uten at årsaken fjernes.

Hjørne- / draktstøttene må aldri få bli like lange som den bærende tråhornveggen. Lange hjørnestøtter presses inn i hoven og knuser laminarhud og forårsaker smerter og betennelser i hovsenebeins-sonen.

Hovsenebeinsbetennelse ( navicular disease ) kommer av nivå-krefter som drar lange hæler ned og under hover. Avkniping av blodårer pga. feil hovbeins-stiling skaper større arterier og store hull i hovsenbeinet. Dette kan vises på røntgenbilder og dermed blir det kalt hovsenebeinsbetennelse. Det er vinkelen mellom hovbeinet, hovsenebeinet og kronbeinet som har blitt endret fordi hesten har for høye hæler.

Skoens vekt øker i seg selv belastningen på leddene.

DonPånnis
01-12-2007, 21:51
wow - flott! Mye lærerikt å lese, takk - har du skrevet selv eller tatt det fra en side/bok?

fabolos_willow
01-12-2007, 21:55
veeeeeldig bra innlegg;)

Merete & Perlene
01-12-2007, 22:08
kjempebra innlegg, har sendt deg PM

Merete

steinur__
01-12-2007, 22:30
Lærerikt! :)

Oliverrags
01-12-2007, 22:46
Mine hester går barfot, og de skal få fortsette.
for det første er det best for dem.
for det andre det er billigere å holde dem barfot.

Alice
01-12-2007, 23:06
Bra!! Lucy går barfot, fordi de er best for ho. men det er nokk dyrere enn sko:/ men de spiller ingen rolle, så lenge hesten har det best.!!

Ingvild
01-12-2007, 23:13
Flott at folk vil prøve å gjere det på denne måten, men eg har sko på hesten min, då eg trur det er best for ho.

Interessant lesing :)

Astrid
01-12-2007, 23:20
Har en av hver jeg.. Men når jeg var ute på tur med Lunder i dag var tankene mine at jeg er glad for at ridehesten er skodd, med brodder. Lunder ble rett og slett nervøs av å skli så mye, og det var ikke mye vi gikk på is heller! Men folk gjør jo som de vil..

DonPånnis
01-12-2007, 23:31
Boots?

Jeg har i alle år stått på konkurranse stall, og selvsagt finnes det ikke en engang som går uten sko. Viste lite om barfot, med en gang jeg hørte ordet barfot tenkte jeg på stakkars hester som hadde det fryktelig vondt og folk tok av skoene som ¨billigere¨ en stor faktor..

Har virkelig fått opp øyene, er ikke mot sko heller, men om best synes jeg at hest får gå barfot, men kun om man er villig til å følge opp, ellers er sko tusen ganger bedre.. Noe av det som fikk opp mine øyer da jeg i senest tid har lest mye om barfot er hvor MYE mer sjokk demping en skodd hest får i sener og slikt.
Så fra å være 100 siker på at jeg skal sko unghesten min i en alder av 4år, har det falt ned, vertfall til 30-40! Men jeg liker ikke å hoppe til en side å si barfot for en hver pris om bruksområdet ikke passer eller noe annet der det vises at sko blir bedre (at eier feks ikke følger opp hoven), men så vil JEG også heller forandre på ting slik at hesten kan fungere naturlig som barfot, men ser at flest velger en rask vei med å bare sette på sko - ingenting galt i det, alle er jo forskjellige.

shortmusa
01-12-2007, 23:33
wow - flott! Mye lærerikt å lese, takk - har du skrevet selv eller tatt det fra en side/bok?

litt begge deler. info er hentet litt her og litt der, så har jeg flettet inn noe av mitt eget. =) kan ikke ta æren fra de som faktisk oppdaget dette for flere hundre år siden=)

fabolos_willow
01-12-2007, 23:34
hehe

DonPånnis
01-12-2007, 23:37
Veldig bra vertfall! Synes det er spennende å også lese hvordan de for mange år siden løste problemene og slikt, eller hva hensikten var med utstyret, i dette tilfelle sko, huff - sko hest pgr. av at hestene sto så mye i avføring...

MeretheHa
04-12-2007, 00:20
Vil bare nevne at kunnskapen om en hestehov har da utviklet seg gjennom hundre år. Jeg er selv hovslager, men min hest går uten sko. Det har seg slik at vi mennesker overstyrer avlen på hester, dermed avler vi på dårlige høver, og skjeve benstillinger. Hester som har skjevheter er vanskeli gå holde barfot da de sliter hoven ujevnt.

fabolos_willow
04-12-2007, 18:04
Det har du helt rett i... men jeg har sett mange skodde hover som har blitt skjeve pga sko;) ... også er det jo også mange skjeve hover man kan rette opp med å la dem gå barfot og gi dem rett trimm.