PDA

Se full versjon : Karné??

Filizity
30-11-2007, 23:09
bare å flytte tråden om den ligger feil:rolleyes: men import/eksport blir vel noe ala det samme??

som noen sikkert har fått med seg så vurderer jeg å sette nanga på hengeren etter hvert og dra han med meg til danmark eller sverige en periode for å jobbe. i den forbindelse har jeg fått med meg at jeg må betale moms og toll på han for å få ta han med ut av landet, og disse pengene vil jeg få tilbake når jeg er vel hjemme i norge igjen.

men ei jeg kjenner sa at jeg kunne søke om å få såkaldt karné hos tollvesenet der jeg forsikret om at jeg ikke kom til å selge hesten så lenge han var i utlandet og dermed kunne ta han med gratis over.

spørsmålet mitt er da: hvordan ordner jeg karné? får jeg dette uansett type hest? orker nemlig ikke sitte å lete på tollvesenets hjemmesider og mailen jeg sendte for en uke siden er fremdeles ikke besvart

og om jeg eventuelt ikke får dette godkjent.... hvem bestemmer da verdien på min hest? altså hvor mye jeg må betale moms osv av? hesten har ikke stor økonomisk verdi lenger pga diverse auauer og vondter, men har STOR affeksjonsverdi for meg

takknemlig for svar :p

Ljósi
01-12-2007, 00:17
Kanskje du finner noe nyttig info her:
http://gloi.net/Nyheter/Poster/2007/4/2_Info_om_grensepassering_til_Sverige.html

Shadowfax
01-12-2007, 01:43
Du må uansett betale for å få carnet. Hvor mye kommer an på hva du setter som verdi på hesten, og hvor mange blad du vil ha i carnetet (dvs at du må ha et blad for hver gang du har tenkt å ta hesten fram og tilbake)

Filizity
01-12-2007, 18:16
ok:) takk for link!! skal forske litt på det:)

HanneBF
08-01-2008, 23:45
Så er det min tur!!

Hvis man velger og flytte til et andet land for og jobbe, behøver man ikke betale noe som helst.. Det er så mange som betaler unødige penger for det der. Den gang jeg flyttet til Dk tok jeg Amillion med som flyttegods, og betalte ingenting.. Det samme kan man gjøre hvis/når man skal flytte tilbage.. (ikke det at jeg skal det, men..)

Carnèt: Du betaler et depositum første gang du registrerer deg som bruger av ATA-carnèt..depositummet er 10% av carneets verdi... dette får du igjen når du leverer tilbake carnèt etter endt år, og betaler ikke dep. neste gang du skal ha carnèt så sant det er innenfor 5år. Carnèet er gyldig et år, og skal stemples hver gang man skal rejse ut/inn av landet. Altså en tur til dk: Det skal stemples ut av norge, inn i dk, ut av dk og inn i norge igjen..

spør hvis det er.. dette kan jeg en del om da jeg rejser mye frem og tilbage mellem norge og dk

Filizity
08-01-2008, 23:48
så med andre ord kan jeg ta med begge hestene gratis? :D hvordan ordner jeg dette da? når jeg pratet med tollvesenet måtte jeg betale så og så mye pr hest i toll og moms og gudane veit hva og det var de som bestemte verdien av mine hester.

HanneBF
09-01-2008, 00:30
Verdien på hesten setter du selv..!
Jo højere du setter den jo dyrer blir det for deg..

Ja du kan ta dem med som flyttegods, det gjorde jeg med mille!!

Birthe og Pricilla
10-01-2008, 19:06
Hei

Har nylig skaffet meg carnet, og måtte da betale inn 30% av hestens verdi på en garanti konto- jeg satte selv hestens verdi- og pengene får jeg tilbake når hesten er tilbake i Norge (maks 1 år).

I tilegg ble det 4325 kr å betale, 2100 kr av disse er depositum som jeg får tilbake. 1890 kr i carnet gebyr, og 335 i behandlings gebyr.

Skal man ta med hesten tilbake til Norge som flyttegods så vil jeg tro at man må ha bodd utenlands en stund- men legg merke til at dette er bare noe jeg TROR!

Birthe

Ruthe :)
06-04-2008, 23:22
Jeg bestilte Carnet igjennom rytterforbundet. Da står dem som garantist og jeg slipper å betale 30% av hesten sin verdi. Jeg betalte rett iver 4000,- og får 2100,- igjen dersom carnet'et er riktig utfylt ved tilbake levering innen et år.
Dette kan skaffes igjennon NRYF om du skal til stevne og da må (egentlig) også startliste til stevne medbringes så sant stevnet er innen 5 dager, dersom det er over 5 dager til stevne kreves det distrikts veterinærpapirer!

Lykke til:)

Hanne: Når du tok med hesten som flytte gods, betalte du ingen ting da? hadde du ikke Carnet heller?

Camilla_90
07-04-2008, 00:01
Svarer for Hanne jeg :p hihi.. Hun hadde ikke noe carnet på Mille.. Når hun skulle tilbake til Norge på stevne hadde hun Dansk carnet, utstedt gjennom Danmark..

Angående hva det koster med flyttegods; 0 kr..
Smart ordning det der altså!!