PDA

Se full versjon : Varmblodstraver hingst(avel) til en bra pris?

Oliverrags
28-11-2007, 08:58
Jeg skal finne hingst til hoppa mi, men budskjette er ikke det beste, noen som har noen billige men fine alternativ??

Marte+Quicky
28-11-2007, 09:16
Hvor i landet bør hesten være da? Er egentlig mange fine hingster til en bra pris. Men kommer jo også an på hoppa di, må jo ha en hingst som passer stammemessig;)

Og forresten: hvor mye kan du betale? Max 15? Eller?

Embliss
28-11-2007, 09:39
OT: Hva er gj. snitt bedekkingsavgift for en varmblodstraver?

Marte+Quicky
28-11-2007, 09:47
OT: Hva er gj. snitt bedekkingsavgift for en varmblodstraver?

Hmm.. prisene varierer veldig. Ligger fra 10 000 og opp til flere hundre tusen (men de dyre er helst amerikanske, svenske eller franske hingster). Men pga det store utvalget er de fleste ikke så dyre. 15 000 kanskje?

Edit: mener du bedekningsavgift, føllavgift eller begge deler? Nå har jeg tenkt føllavgift.. Selve bedekningsavgifta er jo ikke så stor, som oftes bare et par tusen...

ellbell
28-11-2007, 09:59
Guri - synes det er dyrt jeg! Betalte 5000 i spang da jeg bedekte Islandshesten min...For 15 kan du jo kjøpe en "ferdigprodusert" en!

Ingvild
28-11-2007, 10:00
Viss du kun går etter pris bør du ikkje avle i det heile, er no mi meining..

Elisabeth j
28-11-2007, 11:26
Guri - synes det er dyrt jeg! Betalte 5000 i spang da jeg bedekte Islandshesten min...For 15 kan du jo kjøpe en "ferdigprodusert" en!

Varmblodstraveren er vel den rasen med dyrest bedekning. Men alikevell så er det billigere å avle fram selv, enn å kjøpe en traver. Skal man ha en middels god traver som ikke er kjørt i stykker må man betale mellom 80.000 og oppover. Skal man kjøpe en av de aller beste, så man må betale flere millioner ofte.

Jeg har selv født føll i år. Jeg brukte Likely Lad. Han har en spennende stamme, og gir veldig flotte avkom. Både in og de andre avkomene jeg har sett etter han er ett spenstig og flott trav. Likely selv fikk aldri hvist hva han var god for i banen, da han blei ødelagt i halsen under en operasjon i Italia. Likely er en liten hingst med fint eksteriør og flotte egen prestasjoner.

Føllet mitt etter han kom totalt på 13.000. Det er med bedekning og føllavgift.

Hva heter hoppa du skal bruke? Å ha en avlshoppe med gode prestasjoner eller god stamme å vise til er ofte viktigere enn faren. Har man en viljeløs hoppe, så er ikke det noe jeg ville avla på.

Embliss
28-11-2007, 11:28
Hmm.. prisene varierer veldig. Ligger fra 10 000 og opp til flere hundre tusen (men de dyre er helst amerikanske, svenske eller franske hingster). Men pga det store utvalget er de fleste ikke så dyre. 15 000 kanskje?

Edit: mener du bedekningsavgift, føllavgift eller begge deler? Nå har jeg tenkt føllavgift.. Selve bedekningsavgifta er jo ikke så stor, som oftes bare et par tusen...

Nei.. Tenkte vel på bedekkingsavgift, men skjønte forsåvidt en del mer utfra svaret ditt. :)

Bentemor
28-11-2007, 11:35
Hvem er hoppa di etter?

SOL P.R.E.
28-11-2007, 14:30
Jeg har selv født føll i år. Jeg brukte Likely Lad.

Var det en tung fødsel? :lol:
Sorry, klarte bare ikke å dy meg :lol:

Shadowfax
28-11-2007, 15:02
:rofl:

Bentemor
28-11-2007, 15:18
:D

IngaSN
28-11-2007, 15:21
jeg ville brukt Gidda Pelema hhvsi jeg hadde hatt VB. hoppe...eller Alf Palema...men de er vel ikke i det billigste laget, men det er ekstremt vakre...vi bruker Staro Showbiz nå, og vi fikk ett fantastisk fin hingst, en rød, med vit man og hale, og lange vite baksokker..men den døde desverre:(

Bentemor
28-11-2007, 16:13
Fredag kommer Årsrevyen ut. Kjøp deg den og drøm deg bort i hingsteannonser. Det skal nemlig jeg gjøre:D

absinthe
28-11-2007, 17:26
Fredag kommer Årsrevyen ut. Kjøp deg den og drøm deg bort i hingsteannonser. Det skal nemlig jeg gjøre:D

da er vi to ;) hehe

Team Spot
28-11-2007, 18:52
Nå vet jeg ikke hvilke kriterier du har på din ønskeliste,men da jeg skulle velge hingst var det to ting jeg gikk etter;den burde ikke befinne seg i Afrika(!)-bare for å ta i litt da-,og lynnet var ekstremt viktig!Det siste telte nok mest.

Prestasjoner brydde jeg meg ikke det døyt om.Det var meg revnende likegyldig hvor mye hingsten hadde løpt inn siden jeg ikke skulle ha avkommet på bane.

Ble tipsa av ei venninne(hipp,hipp huuuuurra for Puselusa )om en kjekk kar ved navn Rubintor Pri som da befant seg på Møre.Tror muligens han er i Telemark nå,shoot me if I`m wrong.
Uansett,har ikke angra en dag på valget!Avkommet ble da både vakkert,i mine øyne,og usedvanlig snill og rolig-i alles øyne;)

Føllavgiften var forøvrig på 8000,i tillegg kom oppstallingsavgift på 80 pr.døgn og regning fra dyrlege på sjekk og ultralyd.

Lykke til med valget!Spennende tid!

LisaFi
28-11-2007, 19:14
Hvis du har tenkt å avle TRAVER ville jeg funnet meg en hingst med usedavanlig god morstamme jeg.. Tror jeg vet om hoppa di, det er ei gunslingermerr, ikke sant?
Hingstefedre er jo som oftest gode hingster alt sammen, hyggelige prestasjoner har hingstene selv som oftest også når de først får kåringsbrevet. Men langt fra alt i lav prisklasse avler.

Står ikke Super News i Trøndelag i år også? Definitivt mest for penga i alle fall. Evt også lett å selge, og du får bedre pris enn med andre fedre i samme prisklasse.

Lenech
28-11-2007, 19:45
OT; Kommer Årsrevyen ut på fredag? *Gliiiiiis*

Marte+Quicky
28-11-2007, 19:50
Nå vet jeg ikke hvilke kriterier du har på din ønskeliste,men da jeg skulle velge hingst var det to ting jeg gikk etter;den burde ikke befinne seg i Afrika(!)-bare for å ta i litt da-,og lynnet var ekstremt viktig!Det siste telte nok mest.

Prestasjoner brydde jeg meg ikke det døyt om.Det var meg revnende likegyldig hvor mye hingsten hadde løpt inn siden jeg ikke skulle ha avkommet på bane.

Føllavgiften var forøvrig på 8000,i tillegg kom oppstallingsavgift på 80 pr.døgn og regning fra dyrlege på sjekk og ultralyd.

Lykke til med valget!Spennende tid!

Tror det er dårlig med varmblodtravere i Afrika gitt;) Og det er jo litt forskjell om man skal starte med hesten eller ikke da. Lynnet synes ikke jeg er det viktigste, føllet blir jo oppdratt av moren, ergo så arver den mest fra moren oppførselsmessig.

Står ikke Super News i Trøndelag i år også? Definitivt mest for penga i alle fall. Evt også lett å selge, og du får bedre pris enn med andre fedre i samme prisklasse.

Super News tenkte jeg også på. Om du bor i Trøndelagsområdet ville jeg definitivt brukt han!

Oliverrags
28-11-2007, 20:07
Ja er ei Gunslinger merr ja!. hun heter Gunslinger Pepp's E:Gunslinger spur U: Pepp's Princess. ho er ei stor hoppe 165, spinkel med god vilje.
hun trenger nok en liten litt kompakt hingst.
max 15 tror jeg ja.

Team Spot
28-11-2007, 20:46
[QUOTE=Marte+Quicky;658457]Tror det er dårlig med varmblodtravere i Afrika gitt;) Og det er jo litt forskjell om man skal starte med hesten eller ikke da. Lynnet synes ikke jeg er det viktigste, føllet blir jo oppdratt av moren, ergo så arver den mest fra moren oppførselsmessig.

Hihi,det med Afrika var bare for å illustrere det jeg syntes var viktig;) Og ja,helt enig i det om man skal starte eller ikke.(Nå skal ikke jeg det,så da var ikke pres.viktige)

OF,men tror lynnet er viktig likevel jeg da.Det er jo ikke mora som står for oppdragelsen resten av livet-den tar jo eier over.
Og føllet arver vel strengt tatt begge foreldrene,men det er kanskje mest sannsynligvis mora den vil ligne i oppførselen da de står sammen...?

Kine
28-11-2007, 20:50
jeg ville brukt Gidda Pelema hhvsi jeg hadde hatt VB. hoppe...eller Alf Palema...men de er vel ikke i det billigste laget, men det er ekstremt vakre...vi bruker Staro Showbiz nå, og vi fikk ett fantastisk fin hingst, en rød, med vit man og hale, og lange vite baksokker..men den døde desverre:(

Det er kusinen til samboers hest :)

CecilieS
28-11-2007, 20:58
Det er jo ikke mora som står for oppdragelsen resten av livet-den tar jo eier over.

Da er vel ikke hingstens lynn viktig heller? For den kommer jo ikke til å ha noe som helst med føllet å gjøre... Enkelte hingster er kjent for å få avkom med spesielt gemytt. Malabar Man og Conway Hall er to eksempler.

Synes Super News er et godt alternativ, han gir jevnt over gode avkom. Men det er mange spennende nye hingster også. En må nesten bare finne seg en hingst som en liker. Det er greit om de har noen avkom fra før, så kan en se resultatene. Stand Strong er en fin hingst etter Muscles Yankee, har en super morsstamme også.

Marte+Quicky
28-11-2007, 20:59
Hihi,det med Afrika var bare for å illustrere det jeg syntes var viktig;) Og ja,helt enig i det om man skal starte eller ikke.(Nå skal ikke jeg det,så da var ikke pres.viktige)

OF,men tror lynnet er viktig likevel jeg da.Det er jo ikke mora som står for oppdragelsen resten av livet-den tar jo eier over.
Og føllet arver vel strengt tatt begge foreldrene,men det er kanskje mest sannsynligvis mora den vil ligne i oppførselen da de står sammen...?

Ja, skjønte det med Afrika, hehe:p

Ja, jeg er enig i at lynnet er viktig, men det er ikke det jeg legger mest vekt på. Følla arver jo fra begge foreldre, men iom det er mora som oppdrar, så tar de jo etter henne.

Team Spot
28-11-2007, 21:03
[QUOTE=CecilieS;658623]Da er vel ikke hingstens lynn viktig heller? For den kommer jo ikke til å ha noe som helst med føllet å gjøre...

Jeg tror du må lese innlegget mitt en gang til for å se hva jeg mener om den saken.Mener absolutt det er viktig uansett jeg da,føllet vil jo arve fra hingsten uansett.Men nå tror jeg vi begynner å bevege oss ut fra ARV og over på MILJØ,og slettes ikke noe som har med ST sitt spørsmål:søtsmil:

LisaFi
28-11-2007, 21:38
Diskuterte med en "pengekar" for noen år tilbake det der med å prøve ut "nytt og spennende" blod. Om man har EN hest og skal lage ETT føll og forhåpentligvis få best mulig resultat, avle på noe SIKKERT, som har VIST at det avler, og som gir god verdi for pengene. Mye større sjanse for å få noe som duger, og så kan de som har mange hopper og råd til å gamble få ta seg av utprøvingen av "nye" avlshingster... :)

Bentemor
28-11-2007, 23:10
Men Gunslinger Spur + Super News.. Blir ikke det krutt + krutt da?

Marianne
28-11-2007, 23:14
Min erfaring er at Super News avler heite avkom.

LisaFi
28-11-2007, 23:32
Ja, som sagt, spørs jo hva en ønsker seg det da.. Skal man ha "plenklipper" kan man jo bruke naboens, lixom.. ;)

CecilieS
29-11-2007, 00:00
Synes Super News sine havner i alle kategorier jeg. Både heite og rolige. Som jeg vel skrev, Super News gir jevnt over gode avkom. Det er alltids tryggere å bruke en hingst som har vist litt allerede. Men noen ganger kan det være vel så bra å bruke en 'ny' hest. En vet jo aldri hva som kan bli pop senere. Selv er jeg fan av å gamble litt også. Det blir kjedelig å gå samme veien som alle andre ;)

LisaFi
29-11-2007, 00:33
Jodajoda, de nye hestene må da brukes de også... Men som enkeltoppdretter ville nå JEG ha overlatt gamblingen til dem med bedre råd og flere hester... ;)

juliekj
29-11-2007, 09:13
Sier som LidaFi, hvis man er "enkelt oppdretter" og skal avle til eget bruk. Så gå for en som har vist at den kan avle fram bra individer allerede.

Hvis man derimot skal avle for salg, og har flere hopper man avler på så er det positivt å "gamble" litt. Hvis man f.eks. har planer om å selge avkommet på auksjon som åring så er det en fordel å bruke en hingst som enten har vist at den avler kanoner (= dyr) eller en ny og uprøvd en med spennende stamme og veldig bra egenprestasjoner.

Nå har jeg ikke kikka på stamma til hoppa di.
Men den hingsten vi er mest lystne på å bruke neste år er Fill V (http://www.valneviken.se/fil%20lv.html). Han ble skadet som åring og satt i avlen som 2 åring, så han kom aldri til start. Mn han har blitt godkjent her i Norge og Sverige på bakgrunn av de avkomma han har i Usa og Canada. Veldig spennende stamme, Valley Victory på Supergill-hoppe.

Oliverrags
29-11-2007, 11:11
Er det noen "nye" hingster som er å anbefale da?
de har sikkert ikke vist seg så mye, men hadde vært fint å sett på noen av de. jeg må innrømme at jeg har ikke peiling på noen varmblodstraver hingster.. Og vet ikke helt hvor jeg skal lete..

Marte+Quicky
29-11-2007, 11:53
de har sikkert ikke vist seg så mye, men hadde vært fint å sett på noen av de. jeg må innrømme at jeg har ikke peiling på noen varmblodstraver hingster.. Og vet ikke helt hvor jeg skal lete..

Magnetic Power og Face Of Speed er forholdsvis nye hingster her i Norge. Spennende begge to, men det blir jo litt med det som Lisa og Julie snakker om, det blir litt gabling.

Lenech
29-11-2007, 12:28
Jeg vil ikke anbefale Face of Speed. Han er vanskelig i banen (snur ikke osv), og om han kjenner at han er sliten og kusken ber om litt mer, så bare slår han i halen og ikke bryr seg, eller så hiver han seg rett over i galopp. Jeg personlig hadde aldri vurdert han engang..!

Da ville jeg heller satset på Magnetic Power, som har et fantastisk blod. Hans bror Flirtin Man er en av de beste treåringene i USA i år, og har konkurrert med Donato Hanover, og slo denne i sin siste start (2 plass i Breeders Crown var det vel?!).

Les her:
http://www.trav24.no/index.php/nor/nyhetsarkiv/kjent_blod_kan_hindre_andover_hall

juliekj
29-11-2007, 12:56

Det kommer jo en ny og spennende en fra USA nå snart... (stod om han i tgn i forrige uke trur jeg det var... *leite*)

Jeg fant, jeg fant... Standpoint e. Andover Hall (1.09 traver til Norge (http://www.tgn.no/index.gan?id=11060211) - tgn artikkel)

Varmblods kåret for 2007 (http://www.nhest.no/utstillinger/pdf/varmblod_kaaret_for2007.pdf)

Ellers så har vel Wirkola en oppdatert oversikt over de hingstene som er godkjent for import så langt for 2008: http://www.kvakstad-gard.no/ (http://www.kvakstad-gard.no/godkjente_2006.htm)

Oliverrags
29-11-2007, 13:08
hvor befinner Magnetic Power seg da?
pris å hvordan ser han ut?

Lenech
29-11-2007, 13:11
Han befinner seg i Rogaland, på FK hingstestasjon.
Det ligger bilder av han på hesteguiden, og her: http://www.trav24.no/index.php/nor/hestemarkedet/avlshingster/magnetic_power

Lenech
29-11-2007, 13:27
Eller hva med Tap In?
Han er uuuutrolig billig, men allikavel en meget bra hingst. Han har avlet MANGE gode avkom på begrenset hoppemateriell, blant annet Uppercut Flevo (12,0 - 1 mill), Lamar (12,3 - 1,6 mill), Keiron Ikeline (13,4 - 700 000) og 3 års talentet O.K. Jeckman som har tjent 50 000 på 4 starter - 2 seire.

Han koster vel rundt 14 000 SEK + 1500 SEK. De sender frossen sæd til Norge, tror det er Kvakstad Gård. Hun sender vel til alle godkjente avlstasjoner i Norge.

Bentemor
29-11-2007, 13:43
Tap In er et billig og bra alternativ. Er super populær i sverige, men er lite brukt i Norge, men de blir gjerne importert. Jeg har nå en 2 åring etter Tap In som jeg har oppdretta.

Tap In tar ca 12 000 for levende føll, og ca 1500 for bedekning. Siden jeg har skrevet ca priser er fordi prisen hans står i Euro.

Puselusa
29-11-2007, 13:48
Tap In er vel og bra ja, men jeg har snakket med flere som sier at han har lav drektighetsprosent. Var det vanskelig å få hoppa di drektig, Bentemor?

Bentemor
29-11-2007, 13:50
Hoppa mi tok seg på første forsøk.
Om han har lav drektighetsprosent aner jeg ikke noe om. Har du tenkt på å bruke han?

Puselusa
29-11-2007, 13:58
Nei, jeg har ikke varmblodstraver. Men han kunne vært et alternativ dersom jeg hadde rett hoppe :)

Har hørt om flere som har hatt trøbbel med å få hoppene drektige med Tap In ja. Jeg vet om to tilfeller der hoppene ikke tok seg i hele tatt, slik at annen hingst måtte benyttes. Men dette kan jo være tilfeldigheter også.

CecilieS
29-11-2007, 16:27
Tap In avkom blir noe rare av og ti, blir de ikke? Vi har ei 2 års hoppe på stallen nå, hun er morsom. Hopper og spretter, og klarer ikke bestemme seg for om hun er hingst eller hoppe :) Hun er ei kjapp lita flis da, gikk mønstrinsløpet på 27, da ble hun holdt igjen hele løpet.

Standpont er en fin hingst! Kjørte den noen ganger når jeg jobbet i USA. Spørs hva pris det blir på den. Etter Andover Hall som er en virkelig kanon i avlen.

Bentemor
29-11-2007, 17:04
Tror neppe Standpoint blir den billigste å bruke iallefall.

Hva mener du med at Tap In avkom blir rare av og til?

Oliverrags
29-11-2007, 20:24
jeg å lurer på hva du mener med det.

Oliverrags
29-11-2007, 20:24
PS! han var veldig spesiell da! arti:)

crusabell
29-11-2007, 20:33
vi har jo robin rags her i trøndelag.. ikke at jeg vil bruke han selv men. han er ganske billig iallefall.

juliekj
29-11-2007, 20:37
Standpont er en fin hingst! Kjørte den noen ganger når jeg jobbet i USA. Spørs hva pris det blir på den. Etter Andover Hall som er en virkelig kanon i avlen.

Oh... misunnelig ja! :D

Og det blir nok en pris litt over gjennomsnittet ja...

Åssen gemytt er det på han? Vi har to hopper som han hadde passa perfekt på stamme messig (x-faktor på Expresson), men de er begge to meget "bestemte" damer ja...

CecilieS
29-11-2007, 22:02
Tap In. Nervøse og stressa hester. Har kun hatt denne hoppa selv, men har sett endel Tap In avkom som ikke har vært blandt de enkleste å kjøre. Hoppa vi har er noe spesiell og vanskelig å kjøre. Prøver å hoppe ut av banen, stri, huka veldig når jeg kjørte henne. Satt bare å ventet på at hun skulle slå egentlig. Men hun holdt seg i skinnet da, selv om det ble et par sprett :)

Julie: Nå er det 1 1/2 år siden jeg jobbet der. Men jeg husker hesten som en normal og grei hingst. Noe temperament, men helt grei liksom. Hehe, kan jeg gjøre deg mer misunnelig ved å si at jeg også har kjørt Mr. Pine Chip, Here Comes Herbie, Strong Yankee og Arch Madness :) Det var rått å få kjøre så fine hester. Kommer aldri til å glemme det :)

Oliverrags
29-11-2007, 23:21
Robin Rags ble avlivet i oktober, pga at han ble "deprimert"(?). Les om det på www.stallrags.no
det var han jeg tenkte å bruke..
Har forelsket meg HELT i Tap In da! nydelig hingst ailtså!

Bentemor
29-11-2007, 23:22
Tap In. Nervøse og stressa hester. Har kun hatt denne hoppa selv, men har sett endel Tap In avkom som ikke har vært blandt de enkleste å kjøre. Hoppa vi har er noe spesiell og vanskelig å kjøre. Prøver å hoppe ut av banen, stri, huka veldig når jeg kjørte henne. Satt bare å ventet på at hun skulle slå egentlig. Men hun holdt seg i skinnet da, selv om det ble et par sprett :)

Artig å høre om andre avkom etter han. Jeg kjenner jo bare min egen, som forøvrig er snill, foreløpig... Hva heter denne hoppa du trener?

Bentemor
29-11-2007, 23:22
Robin Rags ble avlivet i oktober, pga at han ble "deprimert"(?). Les om det på www.stallrags.no

Så bruk han da vel ;)

Oliverrags
29-11-2007, 23:25
Ja, er på nære nippet nå værtfall! :D hehe..
men er åpen for flere forslag:)

CecilieS
30-11-2007, 14:27
Bentemor: Hot In heter hun. Har bare kjørt henne en gang til nå, har nettopp begynt å jobbe på stallen. Men ifølge trener har hun noen merkelige fakter av og til :) Hun er kjempesøt ellers da! Elsker oppmerksomhet og kos :)

juliekj
30-11-2007, 15:33

Blei ikke så gærent faktisk

3' + 20' - annonse nest siste side i TGN årsrevyen
(forutsatt han blir kåret da ;) )

Lenech
30-11-2007, 17:42
(forutsatt han blir kåret da )

Tviler på at det er noe problem :p

juliekj
30-11-2007, 17:45
Tviler på at det er noe problem :p

hehe, nei de er vel rimlig trygge på at han går igjennom siden de har satt inn en helsides annonse

CecilieS
30-11-2007, 19:08
Nei, han var overraskende billig! Får håpe de får han kåret da, utrolig gøy å få en slik hest i avlen her hjemme!

Bentemor
30-11-2007, 19:18
Hmmm, lurer på om jeg skal skaffe meg ei hoppe som skal bli bedekket med han gitt.:) Trodde han skulle være mye dyrere.

juliekj
30-11-2007, 19:43
Hmmm, lurer på om jeg skal skaffe meg ei hoppe som skal bli bedekket med han gitt.:) Trodde han skulle være mye dyrere.

evt. så kan du kjøpe føll etter han av oss i 2009...
pappa sitter å sikler på annonsa nå ;)

Bentemor
30-11-2007, 19:58
evt. så kan du kjøpe føll etter han av oss i 2009...
pappa sitter å sikler på annonsa nå ;)

Kanskje det gitt, men syns jo det er artig å "gjøre alt selv" om du skjønner. Men først må jeg jo ha ei godt stamma merr som jeg liker.... Også må jeg være veeeeeeldig snill mot gubben:angel: Han syns det holder med 2:rolleyes:

juliekj
30-11-2007, 21:56
Kanskje det gitt, men syns jo det er artig å "gjøre alt selv" om du skjønner. Men først må jeg jo ha ei godt stamma merr som jeg liker.... Også må jeg være veeeeeeldig snill mot gubben:angel: Han syns det holder med 2:rolleyes:

Skjønner jeg så altfor altfor godt...
(At du vil gjøre moroa sjøl, ikke at gubben syns det er nok med to...)

Marte+Quicky
01-12-2007, 11:23

Vi har ei treårshoppe etter Tap In på stallen.. Hu er innmari rar, men veldig grei og snill.

Oliverrags
01-12-2007, 15:48
hva mener dere med rar da??

Marte+Quicky
01-12-2007, 16:02
hva mener dere med rar da??

Hoppa på stallen her er rar.. Bare markelig:p gjør rare ting og sånt, hehe.

Feks så er hu veldig lat, så når du kjører må du følge med, for hvis ikke kan hu plutselig stoppe og da står hu der, hehe.

Og når du rir, så går hu først kjempefort, hopper og spretter, bukker og sparker bakut etter trærna, for så plutselig å gå kjeeempesaaakte:lol:

Også er hu innmari kosete;)

Merkelig skrue det der altså.

Oliverrags
01-12-2007, 16:15
men ikke noe ondt ment eller noe sånt?

Marte+Quicky
01-12-2007, 16:47
men ikke noe ondt ment eller noe sånt?

Nei, hu er egentlig snill som dagen er lang, men bare veldig rar og tøysete, hehe:p

Oliverrags
01-12-2007, 19:48
ok:)

crusabell
02-12-2007, 11:52

de har sikkert tappet ham i lange baner,så tror egentlig ikke det er noe problem. holder på å ser etter hingster selv, skal høre hvordan hingster de får til våren. liker den brief encounter(?) jeg,men vet ikke om den er i avel lengre..

Oliverrags
02-12-2007, 13:32
de har ikke tappet Robin Rags nei.. har snakket med Kristin om det..

Marte+Quicky
02-12-2007, 17:01
de har sikkert tappet ham i lange baner,så tror egentlig ikke det er noe problem. holder på å ser etter hingster selv, skal høre hvordan hingster de får til våren. liker den brief encounter(?) jeg,men vet ikke om den er i avel lengre..

Brief Encounter er fin! Han står vel fortsatt i avl? Har ikke hørt noe om at han har slutta....

Oliverrags
02-12-2007, 17:28
tror han er i avel enda ja..

crusabell
02-12-2007, 21:24
han sto jo til kristin i avl før,men vet ikke hvor han er nå.. har lyst å bruke han egentlig..
synes det sto på sida deres at de hedde både fersk og frossen sæd av robin,men det må være feil det da.

Oliverrags
03-12-2007, 11:40
tror ikke de har redigert det enda..

crusabell
03-12-2007, 23:31
fikk mld av kristin i sted her. i februar kommer exactitude fra italia og come hector fra sverige. noen som vet noe om disse? har prøvd å søke på nettet,men jeg er visst håpløs..

LisaFi
03-12-2007, 23:32
Come Hector har jeg i alle fall hørt om... :D

Kan høre med en "insider" der oppe om hvordan de er å håndtere og sånn utpå vinteren om det er av interesse? Exaxtitude var i alle fall et stilig navn.. Bra stamme?

crusabell
03-12-2007, 23:45
hehe, ja gjerne det:) har ikke peiling på stamme eller noe,sto bare to elitehingster. spørs hva prisen blir da. tenkte egentlig å få noen andre til å sette føll på merra,men hvis jeg ikke finner noen,gjør jeg det selv. må kjøpe meg den hingstekatalogen tror jeg..:)

Oliverrags
04-12-2007, 14:11
si fra når dere finner ut priser da.. vil også høre.. så hvis dere finner bilder så legg dem ut så jeg får se:P

crusabell
11-12-2007, 15:52
har den hingstekatalogen kommet ut nå? hvor får man kjøpt den i tilfelle?

juliekj
11-12-2007, 18:18
Hvis det er årsrevyen du mener, så ja.. den har kommet.
Fås kjøpt der man kjøper TGN... narvesen eller rikstoto komisjonærer kanskje?? Vet igrunn ikke helt, vi får den i posten ;)

tone_e
11-12-2007, 18:30
Nå har jeg ikke kikka på stamma til hoppa di.
Men den hingsten vi er mest lystne på å bruke neste år er Fill V (http://www.valneviken.se/fil%20lv.html). Han ble skadet som åring og satt i avlen som 2 åring, så han kom aldri til start. Mn han har blitt godkjent her i Norge og Sverige på bakgrunn av de avkomma han har i Usa og Canada. Veldig spennende stamme, Valley Victory på Supergill-hoppe.

Litt OT: Jeg trodde traver-hingstene måtte ha resultater å vise til for å bli kåra. Gjelder ikke dette i varmblodstraver-avl? Det står at den ble godkjent pga avkommene, men hvordan har den fått avkom i første omgang hvis den ikke er kåra før etterpå?

juliekj
11-12-2007, 18:36
Litt OT: Jeg trodde traver-hingstene måtte ha resultater å vise til for å bli kåra. Gjelder ikke dette i varmblodstraver-avl? Det står at den ble godkjent pga avkommene, men hvordan har den fått avkom i første omgang hvis den ikke er kåra før etterpå?

I USA og Canada har de ikke kåring på samme måte som vi har, og det er der han har fått sine første avkom. (Hovedsakelig på eiers egne hopper de første åra, såvidt jeg har forstått).

Det er på bakgrunn av det de avkomma han har blitt kåra i Sverige.

tone_e
11-12-2007, 18:38
I USA og Canada har de ikke kåring på samme måte som vi har, og det er der han har fått sine første avkom. (Hovedsakelig på eiers egne hopper de første åra, såvidt jeg har forstått).

Det er på bakgrunn av det de avkomma han har blitt kåra i Sverige.

Ok, meg forstå. Takk :)

crusabell
11-12-2007, 19:31
ååå, det var årsrevyen jeg skulle ha altså. her har vi peiling.. møtte en på travbanen her i dag, han sa at hingstekatalogen hadde kommet ut i aug i fjor! da er det ikke mye vits..

juliekj
11-12-2007, 21:29
en ordentlig hingstekatalog har vel ikke kommet ut i norge på "mange" år... pleier vel å bli lagt ut en "sak" på nettet, men i år trur jeg ikke den kom der engagng, og ifjor var den vel himla seint ute ja...

Svenskane er flinke til det derimot, den kommer utpå nyåret engang trur jeg

I årsrevyen er det masse annonser fra hingsteholderene... Blir mye skryt så man må kunne lese litt mellom linjene innimellom ;)

Puselusa
11-12-2007, 21:37
DNT gir vel ut hingstekatalog i papirformat hvert år?
Jeg har katalogen over kårede norske og svenske kaldblodshingster fra i fjor i hvert fall :)

juliekj
11-12-2007, 21:43
DNT gir vel ut hingstekatalog i papirformat hvert år?
Jeg har katalogen over kårede norske og svenske kaldblodshingster fra i fjor i hvert fall :)

*klaske panne*
jeg tenker bare varmblods jeg vettu..... :o

Puselusa
11-12-2007, 21:49
Hehe, trodde det gjaldt varmblods også jeg.
Men jeg tenker stort sett bare kaldblods, så godt mulig jeg tar feil der altså ;)

crusabell
11-12-2007, 23:22
den for varmblods hadde kommet ut først i august i fjor. det er vel lovlig seint kan man si...

juliekj
12-12-2007, 08:59
ligger ikke no katalog for 2007 for hverken kald eller varm på bestillings sida ihvertfall...
travsport.no (http://travsport.no/produkter.html#hingste)

Marte+Quicky
12-12-2007, 13:01
Hvis det er årsrevyen du mener, så ja.. den har kommet.
Fås kjøpt der man kjøper TGN... narvesen eller rikstoto komisjonærer kanskje?? Vet igrunn ikke helt, vi får den i posten ;)

De har vel årsrevyen på vanlige daglivarebutikker også? Hvis de har litt utvalg i blader da... vi også får i posten, men har sett de har tgn på spar her, og da har de sikkert årsrevyen også.

crusabell
13-12-2007, 21:45
fikk mld av kristin i sted her. i februar kommer exactitude fra italia og come hector fra sverige. noen som vet noe om disse? har prøvd å søke på nettet,men jeg er visst håpløs..

kristin hadde lagt igjen en sånn flyer til meg da hun var her i dag. synes exactitude var fin,men han koster 2000+16000 +moms. så vi får se. den andre kostet 2000+ 12000(tror jeg) men synes ikke han var like fin jeg da..