PDA

Se full versjon : Uansvarlige billister!

Sirkusprinsessa
27-11-2007, 18:32
Mange av gangene jeg har vært ute å ridd på tur har jeg opplevd biler som har kommet i susende fart mot hesten og meg. Det har mange ganger vært snakk om millimeter før bilen har truffet oss, og her oppstår spørsmålene; hva er det som får billistene til å gjøre dette? Er det snakk om simpel frekkhet eller er det virkelig uvitenhet hos sjåfør angående sikkerhet hos hest og rytter?

Egne erfaringer
Jeg har selv vært opp i den situasjonen der bil og hest har vært på randen av å kollidere. Flere ganger når jeg har vært ute å ridd har biler sust forbi oss, uten noen som helst tanke om at denne råkjøringen faktisk kan gå ille utover både hest og rytter. Jeg har faktisk selv opplevd at en bil har svingt etter hesten og meg, tilogmed når jeg stilte meg utenfor veien. Jeg kan ikke begripe hva som går av personen bak rattet når en kan få seg til å gjøre noe slikt. Er ikke dette noe man skal ta hensyn til?

Trafikkregler
Ettersom jeg har fått med meg, lærer man nesten ingenting om hester i trafikken når man kjører opp. Men sykler o.l lærer man deriblandt om. Hvorfor skal man ikke lære noe om hester i trafikken når man skal lære om sykler? Hvis en ulykke oppstår med en syklist, er det ett individ som kommer til skade, mens til hest tar to individer skade. Til hest lærer man at man skal ta ut hånda når det passerer en bil, for å vise bilen til en langsommere fart, men funker alltid dette?

Alle bør ta hensyn
Når en billist kommer i 90 km/t bortover veien og ser en rytter til hest gå bortover veien, bør det faktisk ikke være så vanskelig å sette foten på pedalen og bremse. Det skal ikke være så vanskelig å ta hensyn til andre på veien, når det faktisk er snakk om levende liv. Noen folk er alt for uansvarlige på veien når de møter hester, og dette burde det blitt gjort noe med.
Jeg drar selvfølgelig ikke alle under en kam her, for jeg vet med egne erfaringer at det er masse folk som blide og fornøyde klarer å bruke vett og kjører sakte når de passerer hest og rytter. Jeg syns det er kjempe flott å se folk som kan ta hensyn til slike ting, for det er ikke alltid de møter på en hest som tar en bil i full fart godt.

mallilen
27-11-2007, 19:37
Joda, de finnes. I hopetall.

Og det er ikke bare hest og rytter som kan komme til skade; treffer man en hest i stor fart risikerer man å skade seg selv også.

Jeg har opplevd dette på det verste. En bilist(og innbitt fiende av bonden jeg jobbet for) kjørte helt opp i ræva på en hest under en ridetur for en hel del år siden. Hesten befant seg da på feil side av veien, da han skygget unna for en skogsmaskin som sto på høyre side.
Bilisten ga f*** i dette, og kjørte helt opp i rompa på hesten, som befant seg nesten i grøfta fordi rytteren skjønte at dette ikke gikk.

Så tutet han, og hesten bråsnudde rompa til og slo.
Han slo inn døren på førersiden og knuste ruta. Gubben bråbremset og hev seg ut av bilen i vilt sinne. Blødde gjorde både han og hesten. Han skjelte først ut oss, deretter dro han ned på gården og skjelte ut bonden, som i sin tur kom opp for å hjelpe oss.

Det ble tatt bilder av stedet der gubben hadde bremset, hvor hesten hadde stått, og hvor glasset hadde falt ut av bilen.
Dette ble såklart anmeldt av bonden. Gubben som kjørte anmeldte også.
Politiet fastslo at han hadde kjørt i drøyt 50 km/t da hesten slo, utfra bremsesporene(som var i oppoverbakke).
Om hesten hadde vært lenger unna da den slo ville han antagelig ha slått tvert gjennom ruta og truffet føreren, som da mest sannsynlig ville fått større hodeskader, samtidig som hesten selv ville blitt dratt med av bilen.

Senere ble saken tatt opp i kommunen, det ble en høring der da denne mannen mente at hester skulle forbys på denne veien.
Gubben var god nok til å prate for seg, så det ble faktisk et forbud mot å galoppere på veien. Like før dennehøringen hadde gubben dratt ei jente av hesten etter først å ha kastet snøballer på hesten og skjelt henne ut. Han skylte på anginakrampe og ble trodd (da burde han jo ha blitt fratatt førerkortet om slikt skjedde i tide og utide).

Den samme gubben passerte oss ofte i høy fart på nært hold senere når vi hadde kanefarter. En gang klarte han å rive med seg trekket på en tom slede med speilen.

Gubben var faktisk så farlig, at hver gang vi hørte en bil når vi red på denne veien var vi så kjappe som mulig med å komme oss lengst mulig ut i grøfta, evt inn i skogen.

Jeg synes forøvrig ikke det er stort bedre å se bilister som passerer barn tett på i samme fart...
Det er jo slik at om man ferdes med hest i trafikken skal denne være så trafikksikker som mulig. Man rir/kjører ikke på en sterkt trafikkert vei i rushen med en slik hest om man har det minste vett i skolten.
Som bilfører bør man gis bedre opplæring i hva en hest er og hvorfor den gjør som den gjør.

Så er det da heller ikke alltid lett å vite hvordan en hest reagerer når man kommer kjørende. Noen flipper mer om man senker farten for mye, andre får noia om man stanser, noen går ikke forbi før man har slått av motoren, og atter andre må passeres i mer fart for at det skal være ok for den.

Ettersom vi jo driver med hest selv er det lettere for oss å vurdere situasjonen og hva som må gjøres. Vi kan faktisk ikke forvente det av alle andre som ikke driver med hest. Derimot kan DE forvente at VI har kontroll over våre hester når de selv oppfører seg som fornuftige bilister.

Sirkusprinsessa
27-11-2007, 19:41
Uff, så ekkelt "/

Bælena
27-11-2007, 21:18
Huff, det er så mange ubrukelige mennesker i trafikken at det er ikke mulig. Selvfølgelig, vi som ryttere har ansvar for at hesten er trafikksikker, men hester er fortsatt levende dyr, og det er det tydeligvis mange som ikke har fått med seg. Har selv vært mye i trafikken med hest, og det har stort sett gått greit, men man har da noen episoder.

1: Lastebil. Både jeg og lastebilen skal ut i et kryss. I veien er det trafikkøy, hvilket vil si at det er ganske trangt mellom den og autovernet. Jeg var foran lastebilen, men fyren som kjørte hadde det tydeligvis travelt, for han MÅTTE forbi midt i krysset, med ca 40 cm klaring. Og ca 20 cm mellom hesten og autovernet. Hesten holdt seg heldigvis i skinnet, men situasjonen var alikevel ubehagelig. Det er ikke snakk om mange ekstra sekunder han måtte stått for å vente til at vi var ute...

2: Rusing av motorer. Noen skal forbi hest og rytter. Bremser ned littegrann, kjører halvveis forbi... Girer ned og gir gass alt de klarer. Hvorfor det? Da hadde det i mange tilfeller vært bedre om de ikke bremset ned i det hele tatt, siden den rusingen ofte lager en del bråk, og ørten ganger skremmer opp ellers ganske så rolige hester. Den verste situasjonen jeg har vært borti her må dog være en gang jeg skulle forbi en moped som ventet i et kryss. Han kom ikke ut i krysset, men alikevel måtte han, med den kjempekule overtrimma mopeden sin, ruse motoren alt han kunne, i det jeg passerte, for så å bare stå der når jeg var vekk igjen. Sa***s drittunge.

3: Også fatter jeg ikke hvorfor noen føler det nødvendig å TUTE når de passerer hest.

Sirkusprinsessa
27-11-2007, 21:22
Mm, vi har en veldig skummel vei ved ridesenteret hvor nesten alle billistene suser forbi, veldig ekkelt når du er ute å rir, uansett om du har en trafikksikker hest eller ikke.

Birre
27-11-2007, 21:32
Det værste jeg noen sinne har opplevd var da jeg møtte måkebilen. tro det eller ei, men rett før han passerer så slipper han ned plogen og gir gass! Det var ikke så mye snø på veien, så gnistspruten sto til alle kanter og bare lyden kunne ha fått hvem som helst til å dø av hjerteinfarkt...

Forbanna dåsemikkel...

Sirkusprinsessa
27-11-2007, 21:35
Det værste jeg noen sinne har opplevd var da jeg møtte måkebilen. tro det eller ei, men rett før han passerer så slipper han ned plogen og gir gass! Det var ikke så mye snø på veien, så gnistspruten sto til alle kanter og bare lyden kunne ha fått hvem som helst til å dø av hjerteinfarkt...

Forbanna dåsemikkel...

Å huff, så ekkelt :s Har også kommet opp i en situasjon som omhandlet en stk brøytebil og en stk stor lastebil med hengerfeste. Lastebilen stod på den smale veien og lasset trestokker når jeg kom ridende langs veien. Brøytebilen som var fullt klar over situasjon og så meg komme ridene, stoppet ikke, men kjørte forbi, noe som gjorde at det ble ekstremt liten plass til meg og hesten. Var ikke Kapral jeg rei, men venninna mi sin, som ble vettskremt og prøvde å steile og rygget ned i grøfta.. Utrolig ubehagelig opplevelse jeg ikke vil oppleve på nytt !

Ida&Hestene<3
27-11-2007, 21:38
Herregud for noen opplevelser dere har hatt! Kan ikke skj&#248;nne hvordan dere har opplevd det :/

Heldigvis har jeg aldri opplevd det, verken p&#229; tur med rideskolen eller n&#229;r jeg var p&#229; turer med Baldur. For jeg tror de som kj&#248;rer borte ved S&#248;rby (gamlestallen "min") er s&#229; vandt til hester, siden det er hester nesten overallt der borte, s&#229; de veit &#229;ssen de skal oppf&#248;re seg.. Jeg har hvertfall aldri kommet utfor en s&#229;nn ekkel opplevelse, heller ikke h&#248;rt om noen heller..

Men jeg satt p&#229; med pappa som kj&#248;rte og tok det veldig piano n&#229;r vi skulle forbi en hest, og det var jo en bil foran oss.. En r&#229;nerbil s&#229; det ut som, som rusa motoren SKIKKELIG forbi hesten og hesten ble fullstendig gal.. Hoppa ut i veien foran bilen v&#229;r.. S&#229; heldigvis kj&#248;rte pappa s&#229; sakte, sakte nok til han klarte &#229; stoppe.. Og glad er jeg for det.. Stakars hest og rytter :/

Sirkusprinsessa
27-11-2007, 21:41
Senteret vårt ligger rett attmed en trafikkert hovedvei, hvor det også ofte kjører lastebiler. Må langs veien for å komme til skogsområdene og sånn "/

Birre
27-11-2007, 21:45
Ja, enkelte er jo bare blåst i nepa og alt ligger brakk... Jeg har også møtt på en rånedust for noen år tilbake, hvor vedkommende med viten og vilje skulle kjøre på meg og hesten..!?

Og med det flotte rettsvesenet vi har i dette landet, så hadde de ikke tid til å ta i mot en anmeldelse av forholdet. Kiss my ass... Jeg kjenner jeg blir sint når jeg tenker tilbake på det.

Marte+Quicky
27-11-2007, 21:56
N&#229; st&#229;r hestene mine heldigvis slik til at jeg kan holde meg laaangt unna vei, og det er jeg sabla glad for!

Der f&#244;rponnien min stod, m&#229;tte vi ri et stykke p&#229; veien for &#229; komme til skogen. Jeg ble sjokkert n&#229;r jeg fant ut hvor mange hensynsl&#248;se trafikanter det er!

Det verste var n&#229;r noen kj&#248;rte forbi s&#229; fort de kunne, og samtidig tuta n&#229;r de passerte... Hva i huleste er vitsen med det liksom? En ting er jo at de ikke bremser ned, men at de tuter?! *ristep&#229;hodet*

Nei, &#229; ri i trafikken liker jeg ikke, ikke n&#229;r det er s&#229; mange idioter ute og g&#229;r:rolleyes:

Noe vi pleide &#229; gj&#248;re hvis de ikke bremsa ned etter vi hadde gitt signal var &#229; ri midt ut i veien, s&#229; de m&#229;tte stoppe. Funka fett det!:rolleyes:

LisaFi
27-11-2007, 21:57
Helt p&#229; trynet!

Endel bilister skulle sporenstreks v&#230;rt fratatt det de tydeligvis ser som sine gudegitte rettigheter! :mad:

I utgangspunktet varierer jeg min egen oppf&#248;rsel som hestef&#248;rer etter individet jeg f&#248;rer. Gamlemor ble passert av veiskrape p&#229; smal grusvei med ca 20 cm klaring til speedcartskjerm for to vintre siden. Det gikk helt greit, nettopp siden det var gamlemor... Hadde det v&#230;rt vallak nevroticus hadde jeg v&#230;rt n&#248;dt til &#229; trave foran skrapebeistet til jeg hadde funnet en innkj&#248;ring &#229; kj&#248;re inn i mens beistet passerte.

Senest i kveld m&#248;tte jeg (med elev) en ridegruppe fra rideskolen, tror jeg det var. Eleven S_YNTES hun kj&#248;rte sakte (ca 30), men fikk beskjed om &#229; skru ned p&#229; n&#230;rlys, forberede seg p&#229; &#229; stoppe, og tenke "ELG" i steden for "hest" ; dvs forvent at en av dem plutselig KAN hoppe ut foran bilen.

Marte+Quicky
27-11-2007, 21:59
Senest i kveld møtte jeg (med elev) en ridegruppe fra rideskolen, tror jeg det var. Eleven S_YNTES hun kjørte sakte (ca 30), men fikk beskjed om å skru ned på nærlys, forberede seg på å stoppe, og tenke "ELG" i steden for "hest" ; dvs forvent at en av dem plutselig KAN hoppe ut foran bilen.

Vi trenger flere kjørelærere som deg Lisa:D

Nikita
27-11-2007, 22:06
Mine erfaringer er at gutter med kule biler og bra anlegg skrur ned lyden voldsomt og faktisk kj&#248;rer ganske s&#229; ordentlig forbi hesten med god margin (om det er fordi de er redde for bilene sine er jo ikke godt &#229; vite da :)).

Damer i 40 - 50 &#229;ra er verstingene! De bare raser forbi veldig n&#230;rme hest og rytter og ser seg ikke tilbake...

N&#229;r jeg h&#248;rer en bil komme fort (langt unna, men kan se hest og rytter) "later" jeg som hesten bre g&#229;r litt ut midt i veien.... OBS!!! Da bremser de fleste bra ned og vi f&#229;r en trygg forbikj&#248;ring.

Jeg kj&#248;rte ambulanse f&#248;r og jeg var da ekstremt oppmerksom under utrykning n&#229;r det var hest inni bildet. Kj&#248;rte jeg forbi hestehenger med hester eller hest og rytter skrudde jeg av sirener og bl&#229;lys og bremser ned for &#229; gj&#248;re det tryggest mulig. Det er ikke noe vits &#229; forte seg hvis man skaper en ulykke, da m&#229; man jo snu :) Mange av mine kollegaer som ikke helt var med p&#229; den tanken da.... hehe :)

Jeg tok opp at jeg savnet hest i trafikken da jeg tok lappen. Hest har lov til ferdes, og derfor burde det v&#230;rt regler p&#229; hvordan oppf&#248;re seg bak ratter for &#229; trygge situasjonen. Det som er utrolig er at sj&#229;f&#248;rer ikke tenker p&#229; at det sitter et menneske p&#229; hesten, like verdifullt som mennesket som g&#229;r i fotgjengfeltet. F&#248;ler noen ganger at en rytter liksom ikke har samme verdien og dette er skremmende!

M&#229; til slutt fortelle om naboen til stallen der jeg hadde hest f&#248;r i tiden. Han stoppet traktoren s&#229; fort han s&#229; en hest og skrudde av motoren og ventet til hesten var godt et stykke forbi. N&#229;r dette var p&#229; asfalt s&#229; tok det jo litt tid for hest og rytter &#229; passere da... Han tok jo skikkelig hensyn, men reaksjonen ble at hestene ble skeptiske n&#229;r den stoppet og sluttet &#229; br&#229;ke. Hesten min reagerte ikke p&#229; en traktor som lusket seg forbi, men den som plutselig stod stille var skummel! Men det kan man takle, for det er jo ikke lenger en farlig situasjon :)

IdaO
27-11-2007, 22:07
2: Rusing av motorer. Noen skal forbi hest og rytter. Bremser ned littegrann, kjører halvveis forbi... Girer ned og gir gass alt de klarer. Hvorfor det? Da hadde det i mange tilfeller vært bedre om de ikke bremset ned i det hele tatt, siden den rusingen ofte lager en del bråk, og ørten ganger skremmer opp ellers ganske så rolige hester.

Uff, jeg har ikke vært borti noen så dramatiske hendelser som dere andre her men akkurat dette punktet kjenner jeg meg veldig godt igjen i... Forrige forhesten min hatet dette, han foretrakk heller at de holdt farten sin men svingte unna oss. Når de sakker skikkelig ned for så å gi bånn gass med en gang de kommer opp på siden kunne de like gjerne bare kjørt på, det plutselige bråket som kommer når de gasser på skremmer mye mer :rolleyes:
Her på Nesodden er det rimelig mange hester så de fleste her er rimelig vandt til det virker det som, for de fleste er rimelig flinke til å prøve å gjøre det riktige i alle fall.

Marte+Quicky
27-11-2007, 22:29
Her på Nesodden er det rimelig mange hester så de fleste her er rimelig vandt til det virker det som, for de fleste er rimelig flinke til å prøve å gjøre det riktige i alle fall.

Ja, det er mange som prøver å gjøre det riktig, selv om det ikke alltid blir så riktig allikevel:p Men da er det greit, de gjør hvertfall det de kan og tror er rett

mallilen
27-11-2007, 22:48
Det aller, aller styggeste jeg har opplevd som rytter i trafikken var definitivt den gangen jeg var ute med en gruppe elever (10-12 &#229;r gamle), da en haug av en transporter passerte. Like etter smalt det noe helt forj****.
De to guttene i bilen hadde pokker i meg kastet ut Tigerskott (kinaputter) ved hestene!!!

Den ene hadde jobbet litt p&#229; g&#229;rden, den andre var s&#248;nn av bonden p&#229; andre siden av vannet og hadde vokst opp med hester. (Begge to var faktisk eks'er av meg. Kan det ha hatt noe med saken &#229; gj&#248;re?)

Kan LOVE at de fikk gjennomg&#229;, og gudskjelov at vi nettopp hadde drevet med kinaputter og slike "sm&#229;raketter"(s&#229;nne sm&#229; som skyter opp en "kule", hyler noe helt grusomt og eksploderer i farger..) med alle hestene nettopp p&#229; grunn av at de skulle ha en mulighet til &#229; v&#230;re litt roligere nytt&#229;rsaften, ettersom det gikk til helvete s&#229; det suste forrige nytt&#229;rsaften der kusken ble spiddet p&#229; en jernp&#229;le (i beinet), og den ene hesten ble p&#229;kj&#248;rt, knuste et framkne og halve fjeset og m&#229;tte logisk nok avlives...

Det eneste som skjedde var at hestene kvapp til.

Fy fader hvor j&#230;vlig d&#229;rlig det der kunne ha g&#229;tt.

IngvildK
27-11-2007, 22:56
Der Embla st&#229;r er de helt forferdelige! Heldigvis er det gang- og sykkelsti &#229; ri p&#229;, hadde aldri bevegd meg ut p&#229; veien der med hest! Er vel 80-sone, tror jeg, eller 60, men er mange som kj&#248;rer fortere (er ogs&#229; en del av den ber&#248;mte strekka hvor det er om &#229; gj&#248;re &#229; kj&#248;re Myre-Sortland p&#229; ti min., dvs. &#229; holde ei gjennomsnittsfart p&#229; 180 km/t!!). Spesielt ille er det n&#229;r det er m&#248;rkt og billistene har p&#229; langlysene... Nytter ikke uansett hvor mye refleks man putter p&#229; seg! Jeg har veivet med refleksdekte armer, viftet pisken foran refleksvesten for &#229; f&#229; "blinking", og til og med ropt... til ingen nytte! Skjelden jeg viser fingeren s&#229; mye som n&#229;r jeg er p&#229; ridetur der i m&#248;rket.
Her hvor jeg bor er de ganske greie da. Ikke s&#229; mye trafikk her, og folk er flinke til &#229; svinge unna.
Synes hest i trafikken burde likestilles med elg.. En hest kan v&#230;re like uforutsigbar som en elg!

Bælena
27-11-2007, 23:39
Synes hest i trafikken burde likestilles med elg.. En hest kan være like uforutsigbar som en elg!

Enig. Og i tillegg er det jo faktisk en del mer hest enn elg i trafikken, så jeg skjønner ikke hvorfor man hører så mye om elg under kjøreopplæring, men ikke et kvidder om hest.

Sirkusprinsessa
28-11-2007, 10:28
Det aller, aller styggeste jeg har opplevd som rytter i trafikken var definitivt den gangen jeg var ute med en gruppe elever (10-12 år gamle), da en haug av en transporter passerte. Like etter smalt det noe helt forj****.
De to guttene i bilen hadde pokker i meg kastet ut Tigerskott (kinaputter) ved hestene!!!

Den ene hadde jobbet litt på gården, den andre var sønn av bonden på andre siden av vannet og hadde vokst opp med hester. (Begge to var faktisk eks'er av meg. Kan det ha hatt noe med saken å gjøre?)

Kan LOVE at de fikk gjennomgå, og gudskjelov at vi nettopp hadde drevet med kinaputter og slike "småraketter"(sånne små som skyter opp en "kule", hyler noe helt grusomt og eksploderer i farger..) med alle hestene nettopp på grunn av at de skulle ha en mulighet til å være litt roligere nyttårsaften, ettersom det gikk til helvete så det suste forrige nyttårsaften der kusken ble spiddet på en jernpåle (i beinet), og den ene hesten ble påkjørt, knuste et framkne og halve fjeset og måtte logisk nok avlives...

Det eneste som skjedde var at hestene kvapp til.

Fy fader hvor jævlig dårlig det der kunne ha gått.

Å herregud, noe så ekkelt ! "/

Marianne
28-11-2007, 10:42
Her hvor jeg har hest er de som regel veldig hensynsfulle, og kjører sakte forbi.
Men det er en større vei et stykke lenger opp som er veldig fin å trene intervaller på når det er ordentlig vinterføre.
Der kjører de som noen griser, og tar ikke hensyn i det hele tatt!

Forrige hesten jeg dreiv å trente var ikke trafikksikker!
Det var en gang da vi rei nedover veien, og det kom en trailer i full fart. Den viste ikke tegn til å stoppe, og hesten snudde rompa ut i veien. Skal si at det var en sjafør som bremset hardt da ja...
Var også en gang da jeg fikk en trailer bak meg som hadde et digert hengerlass med tømmer. Han kom i full fart, med fulltlys og bremset ikke det grann.
Hesten min fløy ut i vill panikk, sneia hesten forann slik at jeg nesten satt fast beinet mitt i rytteren som red den andre hesten.
Hesten fortsatte i vill galopp opp en bakke, og like før det gikk rett nedover fikk jeg stoppet.

Bilene er heldigvis ikke hestene vært redd,selv om de har kjørt kjempefort.
Er trailerne som har vært hovedproblemet her.
Men, jeg rir ikke på den veien på en god stund. Da må hestene være dønn trafikksikker uansett situasjon.

Sol
28-11-2007, 10:55
Problemet med trailerne er at de har ca 150 meter bremselengde og ikke 50 som en vanlig bil har. S&#229; om den ser deg 100 meter forran seg s&#229; er det lite den f&#229;r gjort f&#248;r den er femti meter forbi deg. En annen ting er at de har luftbremser. Om de bremser og s&#229; slipper bremsen opp igjen, s&#229; kommer det en hvesende lyd fra den store bilen som ofte skremmer hestene MER enn selv bilen, da dette er en "klapperslangelyd" i deres &#248;rer.

Jeg ber derfor mine venner som kj&#248;rer trailer om &#229; slippe gassen, legge seg s&#229; langt ut de kan n&#229;r de m&#248;ter hester, og ellers gire ned om det g&#229;r an. IKKE brems dersom du kan gj&#248;re det p&#229; annen m&#229;te, for det er det V&#198;RSTE de kan gj&#248;re i mange tilfeller.

jeg M&#197; ut p&#229; hovedvei som er meget traffikert med trailere for &#229; f&#229; ri p&#229; tur i det hele tatt. men jeg st&#229;r bom stille, lytter en stund f&#248;r jeg piler over brua og inn i skogen. jeg er pissredd i trafikken, fordi jeg har hatt noen fryktelige opplevelser der ute. Og jeg g&#229;r aldri ut p&#229; veien om jeg ser at det kommer en trailer eller buss. Og kommer de uforvarende p&#229; meg kommer jeg meg av veien for de s&#229; fort jeg kan...

Jeg har v&#230;rt sammen med et par trailersj&#229;f&#248;rer og v&#230;rt med de &#229; kj&#248;rt mye rundt, og derfor har jeg satt meg litt inn i hvor mye ansvar det er &#229; sitte i en s&#229; stor bil ute i trafikken. Etter det kommer jeg aldri til &#229; yppe meg p&#229; dem, hverken med personbil eller hest.. jeg bare gir de plass jeg!

Sirkusprinsessa
28-11-2007, 10:58
Ja, det er ganske så vanskelig å kjøre en stor trailer og ikke minst ha kontroll itilfelle noe skulle komme overraskende på deg. Men det er stor forskjell på å iallefall prøve, til å bare suse forbi "/

Marianne
28-11-2007, 11:05
De som kjørte trailerne i mine tilfeller kunne iallefall ha sluppet gassen. De kom i full fart og holdt samme farten. Den ene måtte riktignok bråbremse da hesten snudde rompa ut i veien..

Ida&Hestene<3
28-11-2007, 11:08
Det aller, aller styggeste jeg har opplevd som rytter i trafikken var definitivt den gangen jeg var ute med en gruppe elever (10-12 &#229;r gamle), da en haug av en transporter passerte. Like etter smalt det noe helt forj****.

Herregud... For noen j*** idioter! At det g&#229;r ann! Gjorde dere noe mer enn &#229; bare "si ifra" til dem da?

Nikita
28-11-2007, 15:55
Dette var hesten min!!! :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=158888

Ogs&#229; v&#229;r egen landbruksminister.... ja, det setter jo liksom en standard?

Det som ikke st&#229;r er av hesten ikke stod p&#229; beinet og hun hadde s&#229; vondt at hun svettet og skalv litt. M&#229;tte opp til dyrlege og ta bilder av beinet, ingenting brukket heldigvis. Men i ettertid er det mulig hun har f&#229;tt en strekk eller noe i muskler eller sener lenger oppe i beinet... Hun fikk en gigantisk hovsprekk da skoen ble r&#248;sket av (skoen hang igjen p&#229; henger n&#229;r det var i fart, og hun r&#248;sket til seg beinet). Spikerne p&#229; skoen l&#229; flate langs skoen (alle 8 spikerne), s&#229; her har det v&#230;rt krefter! Java blei vanskelig &#229; sko etter dette og ingen smed ville sko henne. S&#229; det var litt mer f&#248;lger enn det som kommer fram i artikkelen alts&#229; :( Det tok mange m&#229;neder f&#248;r hun ikke haltet lenger og det tok tid &#229; ri henne opp igjen der hun var.....

Stod jo at hesten sparket av seg skoen... Hvordan kan en hest sparka av seg skoen da? Den hang igjen i hengeren!!!! Og det st&#229;r at landbruksministeren kjente hesten hadde et sammenst&#248;t med siloballen, hvordan kan en sko bli r&#248;sket av hvis den henger fast i en siloball lurer jeg p&#229;?!

Han ringer til jentene og beklager, det er jo bra :) Men jeg hadde en del dyrlegeregninger og lang rehabilitering p&#229; hesten. Jeg skulle akkurat sette henne ut for salg, men det kunne jeg jo ikke n&#229;r hun var skadet... Med dyrlege og utsetting av salg tapte jeg vel rundt v&#230;rmere 20 000,- p&#229; denne "ulykken" :(

F&#248;lte at jeg som eier at jeg satt igjen med skjegget i postkassa :(

Sirkusprinsessa
28-11-2007, 18:45
Mener du at hun red din hest?

Nikita
28-11-2007, 19:57
Ja hun rei min hest. Venninnen rei også min hest :) Mine 2 hester på tur :)

Sirkusprinsessa
28-11-2007, 20:00
Ja hun rei min hest. Venninnen rei også min hest :) Mine 2 hester på tur :)

Åå, så ekkelt "/ Huff, det må ha vært forferdelig å få den nyheten! Er alltid småredd når jeg rir andres hester på tur, vet jo aldri hva som kan skje "|

Ida&Hestene<3
28-11-2007, 20:03
Nikita : Off, s&#229; leit :/ Ikke no g&#248;y...

tutta23
28-11-2007, 22:56
En stall jeg stod på før var veldig greie i trafikken.Alle bilene stoppa da de møtte på oss.De skrudde til og med av motoren.D må jeg si var snilt gjort!
Vi måtte også over hovedveien for å komme til noen skogsbilveier.Her var d 80 sone.Når jeg tenker tilbake på d så var d faktisk veldg farlig.Tenk om en av hestene hadde blitt skremt og løpt foran en bil..Tenker ikke like langt alltid.
Iallefall har jeg lært at skal jeg krysse en vei så går jeg av og leier over.

ThereseSA
04-12-2007, 22:40
Hoff.. grandi er litt nerv&#248;s av seg, og selv om hun egentlig er trafikksikker kan hun plutselig bli "ikke-trafikksikker" om hun blir veldig stresset.. Jeg og veninna mi hadde tatt ridetime med hestene v&#229;re p&#229; et ridesenter et stykke unna stallen v&#229;r. P&#229; vei hjem rett utenfor ridesenteret er det en veldig bratt, smal og uoversiktelig vei som jeg personlig syns er veldig skummel.. Etter denne ridetimen skulle vi ri hjem, og grandi var utrolig stressa oppover den bakken... Da kom det en bil kj&#248;rende mot oss, i full fart midt p&#229; veien! Grandi reagerte med &#229; sette bakparten ut mot midten av veien, sikkert en form for forsvarsposisjon.

Jeg pr&#248;vde forgjeves &#229; f&#229; henne til &#229; g&#229; fremover ut i gr&#248;fta, men da rygget hun istede!!! Jeg h&#248;rte bare *klunk-dunk* og hesten spratt framover igjen. Jeg hoppet av og var sikker p&#229; at bilisten hadde kj&#248;rt av henne bakbeina, minst! Bilen bremset og stoppet nesten opp, f&#248;r han gav gass og forsvant.. Jeg unders&#248;kte hasene og beina til Grandi n&#248;ye, men fant ikke en skramme en gang! Snakk om flaks! Der var jeg sannelig sikker p&#229; at det var slutten for henne... etter det har jeg hatet den bakken.. den er sinnsykt farlig egentlig, og det blir ikke noe bedre av uforsiktige bilister.. Det v&#230;rste er at dem ikke stoppet og lurte p&#229; hvordan det gikk en gang da! Blir s&#229; frustrert..

Sirkusprinsessa
04-12-2007, 22:42
Huff, det hørtes ekkelt ut "/

rfilse
05-12-2007, 22:53
Hos oss kjører folk i 80 i 50 sona. Jeg vurderer å dukke opp midt på natta og lage den kjempehumpa, sånn at folk får seg en overraskelse om morran!

Når jeg rir langs den veien, har vi begynt å ri konstant 2 stykker i bredden, slik at vi tar opp hele den ene fila. Det har vi faktisk lov til, fordi hester regnes som kjørende. Da må folk bare roe ned. Så er det vel slik at det er bilisten sin feil hvis hesten sparker inn bilen? I forhold til forsikring? Var hvertfall sånn før.

Men ærlig talt, det er mange hestefolk som også burde holde seg unna trafikken! Det er vårt ansvar å ha en trafikksikker hest og det er like mange idioter blandt hestefolk som tar med usikre hester ut på veien og er en fare både for folk og biler!

Gira gallopphester med 12 år gamle jenter på ryggen har ingenting å gjøre langs veien! Bare et eksempel, for dem finns det mange farlige ekvipasjer av! Vi har tross alt et ansvar vi også, når vi tar med disse digre monsterne ut i trafikken.

Sirkusprinsessa
05-12-2007, 22:56
Hos oss kjører folk i 80 i 50 sona. Jeg vurderer å dukke opp midt på natta og lage den kjempehumpa, sånn at folk får seg en overraskelse om morran!

Når jeg rir langs den veien, har vi begynt å ri konstant 2 stykker i bredden, slik at vi tar opp hele den ene fila. Det har vi faktisk lov til, fordi hester regnes som kjørende. Da må folk bare roe ned. Så er det vel slik at det er bilisten sin feil hvis hesten sparker inn bilen? I forhold til forsikring? Var hvertfall sånn før.

Men ærlig talt, det er mange hestefolk som også burde holde seg unna trafikken! Det er vårt ansvar å ha en trafikksikker hest og det er like mange idioter blandt hestefolk som tar med usikre hester ut på veien og er en fare både for folk og biler!

Gira gallopphester med 12 år gamle jenter på ryggen har ingenting å gjøre langs veien! Bare et eksempel, for dem finns det mange farlige ekvipasjer av! Vi har tross alt et ansvar vi også, når vi tar med disse digre monsterne ut i trafikken.

Er ikke helt sikker på hvordan reglene er jeg :s
Men ja, selvfølgelig er det også vårt ansvar, men f. eks jeg, har en trafikksikker hest, men når det kommer en bil i alt for høy fart og svinger etter oss, så er det klart hesten skvetter "/ Slike ting som er skummelt, iallefall med tanke på den yngre aldersgruppen og også for de mindre erfarne rytterne.

ANjabla
06-12-2007, 14:49
Jeg som bor rett atmed e6 og M&#197; over eller langs veien for &#229; komme meg p&#229; ridetur har rett og slett mistet lystn til &#229; koselige rideturer! En god del sj&#229;f&#248;rer tar hensyn og da f&#229;r de b&#229;de vink og nikk som takk,men over halvparten suser forbi i b&#229;de 80-100..kanskje mer:( Er overlykkelig over at det ikke har g&#229;tt galt,for ene hesten min er ikke trafikksikker.Personbiler g&#229;r greit men lastebiler og andre kj&#248;ret&#248;y som br&#229;ker mye er han vettskremt. S&#229; dersom jeg skal p&#229; tur med han leier jeg han stykket langs veien og gj&#230;rne helt nedi gr&#248;fta hvis det g&#229;r ann.

Rikke
08-12-2007, 22:33
Vet ikke om det er sagt tidligere, men..
Når man skal ta teorien til bil, står det faktisk i teori-boka om hest i trafikken. En sjåfør (hvertfall en forholdsvis ny en) SKAL faktisk vite hva h*n skal gjøre hvis h*n møter på hest og rytter etter veien.

Bilføreren har et særlig ansvar overfor dyr i trafikken, og selv en veldressert hest kan reagere instinktivt med fluktreaksjon om den blir skremt. Som bilfører må du derfor ta forhåndsregler for å unngå konflikter når du møter hest på veg eller i gate:
- Reduser farten når du nærmer deg hesten
- Forsikre deg om at hest og rytter har oppdaget deg
- Stans om nødvendig og vent deroms hesten virker skremt, eller du ser at rytteren ikkehar kontroll over hesten.
- Hold jevn hastighet og unngå å skremme hesten med bråbremsing, rusing med gassen eller bruk av horn, og sving godt til side når du passerer hest og rytter.

Fortsatt er det et fåtall som gidder å gjøre dette..

Sirkusprinsessa
08-12-2007, 22:39
Bra det står iallefall ;) siden vi faktisk utgjør en nokså stor del av trafikken, iallefall her jeg bor :)

Rikke
08-12-2007, 23:01
Jepp:) Dessverre er det alt for mange utålmodige billister, og som tenker at hvis man rir etter veien burde vel hesten takle alle bilene..

Rir også mye langs veien her for å komme oss fra A til B, men heldigvis er de fleste flinke til å hvertfall senke farta litt.

HannaC
08-12-2007, 23:10
Uansvarlige billister er noe av det farligste jeg vet om...

Mandarinhest
08-12-2007, 23:11
Er mange av de bilistene ja. Har f&#229;tt &#248;dlagt en hest pga. en uansvarlig en..s&#229;..

Noen av de bak rattet er jo ekstreme ogs&#229;... Og de som har hester selv ogs&#229;!!

CatogEinir
09-12-2007, 16:03
Jeg har opplevd å bli tutet på flere ganger, og folka (ofte ungdommer) som gjør dette gjør det fordi de synes det er morsomt om de kan få hesten til å skvette. Helt sykt! Heldigvis hadde jeg den gang en svært stødig islandsvallak som ikke brøy seg overhode. Men billisten kunne jo skapt en ordenlig farlig situasjon.

Guest
10-12-2007, 14:29
At det er mange uansvarlige bilister er det ingen tvil om... det ser man bare man beveger seg ut i trafikken ... Men mye av det som skrives her, b&#248;r dere kanksje se litt fra annen side ogs&#229; ?

Veldig mange mennesker har overhodet ingen hverken intr eller omgang med dyr. De har ingen dyr i sin n&#230;rhet overhodet, og vet og tenker lite p&#229; hvordan et dyr virker. Hest er ogs&#229; et dyr som utrolig mange mennesker ikek vet noe som helst om. Og veldig mange av disse menneskene, tenker p&#229; hestene som en maskin. Alts&#229;, de vet det er et dyr, men folk som ikke omg&#229;s dyr, tenker ikke over at hester faktisk kan sparke og bite, eller hoppe ut i trafikken. S&#229;nn er det bare. greia er at veldig mange som m&#248;ter hest i trafikken, ser hest + menneske, og da g&#229;r det en automatikk i at hesten er under kontroll, man tenker ikke over at en hest er et fluktdyr p&#229; lik linje med r&#229;dyr, og kan finne p&#229; &#229; bli skremt. Hvordan skal man vite det ? Hvis dyr er noe som ikke finnes i hodet ditt ?

det skrives om hester som blir skremte av trailere og andre tullinger i 90/100 soner ... som voksen hesteeier og bilist ... jeg FORVENTER at en hest som er s&#229; mye som i n&#230;rheten av en 90 sone..takler og v&#230;re der. Ja , den kan bli skremt den ogs&#229;, men man rir virkelig ikke en sm&#229;ikketrafikksikker hest p&#229; s&#229;nne steder. det samme med E6 av alle ting. Man kan ikke forvente at folk skal stoppe eller roe ned p&#229; s&#229;nne veier, fordi det kommer en hest. ... kommer det hest p&#229; s&#229;nne veier ,m&#229; man VENTE til det er LEDIG f&#248;r man krysser, og man g&#229;r ikke langs E6 med en hest som er livredd trafikk.... det er &#229; sette seg selv, hesten ,og en haug med bilister i livsfare ...

En god tanke er at verden skal ikke tilpasse seg deg og din hest ... det er du og din hest som m&#229; tilpasse seg den verden dere beveger dere i. Har deer problemer med folk som tuter, da venner dere hesten til tuting i trygge omgivelser.

Folk som bremser ned, og stopper motoren og starter opp rett bak dere .. ja, det er dumt, og ja, det vet vi .... men de viser faktisk hensyn, p&#229; den m&#229;ten de tror er rett. Dette er mennesker som ser du kommer med en hest, og pr&#248;ver alt de kan og ikke skremme den .. ut fra det de selv vet. At de ikke har kunnskap om at hesten blir mer skremt p&#229; den m&#229;ten er faktisk noe annet. Og igjen ... dette er en enkel ting og trene p&#229; ogs&#229; .

JA, det finnes mange idioter, og det finnes stygge ulykker som kunne v&#230;rt unng&#229;tt... men de aller aller fleste bilister er normale mennesker som ikke vet hav en hest er ..... har man store problemer med dette i sitt nabolag, hva med et fonruftig leserinnlegg i avisen, hvor man saklig forteller hva en hest er og hvordan den reagerer, rett og slett for &#229; opplyse ? Det har jeg gjort, basert p&#229; en hendelse p&#229; en veldig farlig vei her...som jeg for&#248;vrig har valgt &#229; ikke ri p&#229; noe mer. Trafikken der er farlig, og det f&#229;r ikke jeg gjort noe med, samme hvor sinna jeg blir .... Da f&#229;r jeg heller s&#248;rge for min sikkerhet, og ikke g&#229; der.

Jeg MENER faktisk at en hest som ris i veldig trafikkerte omr&#229;der, det nevnes her trailer trafikk og h&#248;ye hastigheter... skal T&#197;LE tuting , bemsing og gi gass, og slike ting ... det er faktisk endel av &#229; v&#230;re trafikksikker ?

Sirkusprinsessa
10-12-2007, 21:23
Selvfølgelig, helt enig i det du skriver her. Men det jeg siktet til var egne erfaringer der bil og fører har svingt etter hesten og meg i stor fart og tutet idet den passerte i alt for høy fart. Der syns jeg grensa går tydelig!

Guest
11-12-2007, 09:21
Jeg skrev et generelt innlegg til alle som har skrevet her :) Det er helt klart mange idioter der ute ogs&#229;.

Sirkusprinsessa
11-12-2007, 13:20
Jeg skrev et generelt innlegg til alle som har skrevet her :) Det er helt klart mange idioter der ute også.

Skjønner ;)

ANjabla
12-12-2007, 23:02
det skrives om hester som blir skremte av trailere og andre tullinger i 90/100 soner ... som voksen hesteeier og bilist ... jeg FORVENTER at en hest som er så mye som i nærheten av en 90 sone..takler og være der. Ja , den kan bli skremt den også, men man rir virkelig ikke en småikketrafikksikker hest på sånne steder. det samme med E6 av alle ting. Man kan ikke forvente at folk skal stoppe eller roe ned på sånne veier, fordi det kommer en hest. ... kommer det hest på sånne veier ,må man VENTE til det er LEDIG før man krysser, og man går ikke langs E6 med en hest som er livredd trafikk.... det er å sette seg selv, hesten ,og en haug med bilister i livsfare ...

Den føllte jeg var litt retta mot hva jeg skrev i mitt forrige innlegg! Nå er saken sånn at hvis jeg skal ut på tur med hesten min i det hele tatt MÅ jeg langs e6..ett godt stykke og..skal jeg da vente til det ikke kommer biler/trafikk,på e6`en? Selvfølgelig bør man unngå å ri på så tung trafikkert vei,men hva om man ikke har mulighet til det? Hesten må jo ha trim! Trafikk sikker eller ikke.

Sirkusprinsessa
13-12-2007, 08:40
Dessuten må jo hesten ut i trafikken for å i det hele tatt bli trafikksikker. Og da syns jeg bilistene bør ta hensyn til det, akkurat som de må ta hensyn til andre objekter på veien !

Therese
13-12-2007, 09:23
Den føllte jeg var litt retta mot hva jeg skrev i mitt forrige innlegg! Nå er saken sånn at hvis jeg skal ut på tur med hesten min i det hele tatt MÅ jeg langs e6..ett godt stykke og..skal jeg da vente til det ikke kommer biler/trafikk,på e6`en? Selvfølgelig bør man unngå å ri på så tung trafikkert vei,men hva om man ikke har mulighet til det? Hesten må jo ha trim! Trafikk sikker eller ikke.

Kanskje ta deg tid til gjøre hesten trafikksikker? Man må ikke nødvendigvis ut PÅ veien hvis man tar seg tid til tilvenninga. (Bare kommenterer det siste innlegget ditt, har ikke lest hele debatten.)

Ingeborg
13-12-2007, 10:25
Problemet med trailerne er at de har ca 150 meter bremselengde og ikke 50 som en vanlig bil har. Så om den ser deg 100 meter forran seg så er det lite den får gjort før den er femti meter forbi deg. En annen ting er at de har luftbremser. Om de bremser og så slipper bremsen opp igjen, så kommer det en hvesende lyd fra den store bilen som ofte skremmer hestene MER enn selv bilen, da dette er en "klapperslangelyd" i deres ører.

Jeg ber derfor mine venner som kjører trailer om å slippe gassen, legge seg så langt ut de kan når de møter hester, og ellers gire ned om det går an. IKKE brems dersom du kan gjøre det på annen måte, for det er det VÆRSTE de kan gjøre i mange tilfeller.

Jeg har vært sammen med et par trailersjåfører og vært med de å kjørt mye rundt, og derfor har jeg satt meg litt inn i hvor mye ansvar det er å sitte i en så stor bil ute i trafikken. Etter det kommer jeg aldri til å yppe meg på dem, hverken med personbil eller hest.. jeg bare gir de plass jeg!
Trailer"gubbene" skulle absolutt vært gjordt obs på dette ja, og vice versa for hestejentene..
Altså.. Sjåførene skulle hatt seg en ridetur på trafikkert vei, og hestejentene skulle hatt seg en tur med tung transport, og få opplevd at det ikke er så lett som de innbiler seg!!
Skulle vært obligatorisk, i kjøreopplæring og trafikkvett-informasjon i skolene..

Vet ikke om det er sagt tidligere, men..
Når man skal ta teorien til bil, står det faktisk i teori-boka om hest i trafikken. En sjåfør (hvertfall en forholdsvis ny en) SKAL faktisk vite hva h*n skal gjøre hvis h*n møter på hest og rytter etter veien.

Fortsatt er det et fåtall som gidder å gjøre dette..

Det står der, men det blir meget sjeldent nevnt!
Og det er desverre ikke alle som gidder åpne teoriboka heller!

--------
Om jeg er ute med traktoren og treffer på en hest. Så sakker jeg rolig ned farten og kjører veeldig stilt forbi (om jeg kjenner vedkommende og vet hesten er sånn nogenlunde trafikksikker)
Eller jeg stanser helt og slår av motoren (som jeg gjør i de aller fleste tilfellene) Pleier bli mange sure miner i bilene bak, men rytter/kusk smiler fra øre til øre og er storfornøyd..

Ene hesten vi hadde, brydde seg ingenting om det var enorme traktorer med redskap eller lastebiler han møtte, men kom igjen med en barnevogn eller sykkel!! :rolleyes: Pisseredd, er bare fornavnet!

ANjabla
13-12-2007, 23:59
Kanskje ta deg tid til gjøre hesten trafikksikker? Man må ikke nødvendigvis ut PÅ veien hvis man tar seg tid til tilvenninga. (Bare kommenterer det siste innlegget ditt, har ikke lest hele debatten.)

Driver på med tilvenning. Men de gangene vi må det stykket langs veien så blir han litt småredd store kjøretøy uansett. Men er veldig obs på å leie han hele turn langs veien og går så langt nedi grøfta vi får oss når det kommer store kjøretøy.

Guest
25-12-2007, 11:41
Ja, man må ut i trafikken for å trene hesten til å bli trafikk sikker. selvfølgelig . Men man begynner på avstand. Om hesten freeker ut når den ser en trailer så går man ikke ved siden av traileren. Jeg har trent hesten min både tungtrafikksikker og togsikker, og det kunne virkelig ikke falt meg inn å dratt henne med steder hun ble livredd i innlæringen ?? Jeg har en unghest nå som har sett lite trafikk, og vi skal igang med trene på buss osv ... men jeg går da ikke langsmed veien første gangen vi skal møte bussen ??

Man kan virkelig ikke forvente at folk ved E6 stopper opp fordi man MÅ gå der og hesten ikke er trafikk sikker. Man kan forvente det på en liten vei med 50 sone, om man ber bilistene ta hensyn, men E6 er en så stor vei at der kan man virkelig ikke forvente det ... som sagt, som voksen bilist og hesteeier, forventer iallfall jeg at når hest og rytter begir seg langs en så trafikert vei, med så høy hastighet, da er hesten trygg på trafikk. og som nevnt, de fleste mennesker tenker ikke engang over at hester kan være redde ...

I stedet for å trimme hesten din et sted den er redd, kan det kanskje være en ide og bruke noen uker med avstandstrening ogrett og slett gjøre den trygg for trafikken, slik at du slipper å havne i noen farlige situasjoner .. ok, du får kanksje ikke trimmet den akkurat de ukene, men kanskje er dette nyttigere trening for hesten din uansett.

Man øker kravene når man skal gjøre en hest sikker. Man begynner med lite trafikk og god plass, og evt også på trygg avstand, og ettersom hesten takler , så øker man kravene med mere og større trafikk.

Man beveger seg IKKE langs 80 og høyere soner med hester som er livredde for trafikk, med mindre man alikevel sitter med helt kontroll.

Timmyjenta
25-12-2007, 19:27
Bilister ja..... Her som jeg bor så må man ut i bilveien et stykke for å komme til rideveier. Smal vei med 50-grense men kun et fåtall holder den farten.
Hatt endel stygge nestenulykker der busser og lastebiler ikke tar hensyn og slakker på farten når de ser oss komme. De fleste personbiler er grei og tar det rolig, men unntak fins jo her og.. Gamlemor gidder ikke bry seg om disse som kjører for å nå et besøk "igår"- noe en gjeng med guttehvalper i en russebuss fikk erfare for noen år siden. Jeg kom ridende på henne- selvfølgelig der veien er litt smalere enn resten. Så kommer de bakfra tutende som bare det. Idet de kjører forbi tuter de fremdeles og har vanngevær som de tømmer på oss. Sånn holdt de på et par ganger frem og tilbake til de tilslutt stopper rett ved siden av oss og han ene spør om ikke hesten min blir skremt av noe som helst. Hun gikk på lange tøyler hele tiden mens de holdt på så jeg sa bare nei jeg og sa de burde ikke spøke med sånt! Tenk om det hadde vært en annen hest som hadde tatt ut og det hadde skjedd en alvorlig ulykke?? Det var en spak gjeng som kjørte videre, og de kom til og med med en unnskyldning for at de hadde gjørs på å skulle skremme hesten min.

Mange bilister passerer oss til hest med minimale cm klaring, og de tror visst hestene har en stoppknapp som funker på mm?!

Så må jeg jo ikke glemme å kommentere han som KJØRTE PÅ meg og min venninne til hver vår hest på en PARKERINGSPLASS! Vi ropte til han men han ga bare gass selv om han ikke kunne UNNGÅ å se oss.. Mange sprø folk som får sitte bak rattet gitt....

Kristin93
11-03-2008, 20:42
Det er ikke mange bilister som tar så mye hensyn nei. Det er faktisk ganske dumt at de ikke "gidder" å slippe gassen et øyeblikk. Har selv opplevd noen ekle opplevelser med hest og bil. Blir bare så sint at jeg kunne ha tenkt meg å spytta på ruta til bilisten, men da tror jeg ikke han/hun hadde blitt så veldig fornøyd ;)

TeamFånna
23-03-2008, 17:22
HUsker på når jeg var på tur med Dokka, ganske langt unna stallen. Vi hadde kommet til nabolaget mitt, der ene naboen tydeligvis holdt på å grusla innkjrselen, han haddde ikke begynt enda, bare hadde et lasteplan med grus rett uttafor veien. Han så både meg og hesten, og jeg vinket for å være høflig. Men akkurat i det vi var forbi innkjørselen, og DOkka hadde lagt lasteplane bak seg. Tømte idioten all grusen ut i innkjørselen. Og stakkars Dokka trodde sikkert det var fjellskred eller noe, hu sprang i hvertfall ut i galopp fem-seks meter, før hu skjønte at hu aldri hadde vært den veien før, bråsnudde og satte i full galopp hjemover. Ok, tenkte jeg. Nå var det bare å snakke rolig til henne å få henen til å slå ned i trav. Endelig greid det, så kommer en fyr bak oss med lydpotte og greier. Kjører rett bak Dokka. Viser tydelig at han skal senke farten, men han bare fortsetter et stykke før han gasser på og raser forbi :@

Liv&KleppanBest
23-03-2008, 18:28
Her er det 60, men det er svært få som holder fartsgrensa. Jeg har lagt merke til at folk faktisk slakker av mer og svinger mer ut når jeg er ute å går, enn når jeg sitter på hesten!
Var ute å rei på en varmblodstraver for ganske lenge siden, som normalt er veldig grei i trafikken. Vi var på en trang vei, ltt innestengt med skog på begge sider, og mot oss kom en enorm trailer med tømmer! Hesten begynte å tulle, men sjåføren stoppet helt opp, og satt bare å smilte og hilste når vi red forbi. Det skulle vært flere slike sjåfører! dersom han ikke hadde stoppet, kunne det å gått veldig ille.

For noen uker siden rei jeg nedover veien på vei ned til stallen. Jeg snur meg og ser en bil langt unna. Jeg er sånn som hele tiden rir med "øyne i nakken" for å følge med på hva som skjer. Plutselig er bilen rett bak oss, og hesten min snur seg for å se, og vrir rumpa litt ut i veibanen (vi rei helt ute i veiskuldra). Damen i bilen sto på bremsene! Det hvinte og peip, og sporene var på flere meter. Hun hadde tydeligvis verken sett for seg at hesten kunne bevege seg, eller bremset ned på forhånd! Satan løp nesten ut, fordi han fikk så sjokk av alle lydene, men han holdt hodet kaldt. Men slike ting skremmer meg.
Har ridd foran bussen også. Travet foran i håp om å nå frem til en innkjørsel 40-50 m. lengre fremme. Jeg trodde jo at bussjåføren forsto det, men neida! Han kjørte etter, en halvmeter bak, mens det kom en hel del lyder fra bussen (kanskje fra bremsene?) . Heldigvis har jeg en hest som hører på meg, selv når han blir livredd, så det gikk bra.

Synes det skulle vært en del av førerprøven å lært litt om hester, og hvordan man skal passere dem på veien!

TeamFånna
23-03-2008, 23:40
[QUOTE=Liv&KleppanBest;856496]
Har ridd foran bussen også. Travet foran i håp om å nå frem til en innkjørsel 40-50 m. lengre fremme. Jeg trodde jo at bussjåføren forsto det, men neida! [QUOTE]
Vi springer om kapp med bussen vi :p når det er Ole som kjører da ;)

CamillaB
24-03-2008, 00:04
Problemet med trailerne er at de har ca 150 meter bremselengde og ikke 50 som en vanlig bil har. Så om den ser deg 100 meter forran seg så er det lite den får gjort før den er femti meter forbi deg. En annen ting er at de har luftbremser. Om de bremser og så slipper bremsen opp igjen, så kommer det en hvesende lyd fra den store bilen som ofte skremmer hestene MER enn selv bilen, da dette er en "klapperslangelyd" i deres ører.

Jeg ber derfor mine venner som kjører trailer om å slippe gassen, legge seg så langt ut de kan når de møter hester, og ellers gire ned om det går an. IKKE brems dersom du kan gjøre det på annen måte, for det er det VÆRSTE de kan gjøre i mange tilfeller.

jeg MÅ ut på hovedvei som er meget traffikert med trailere for å få ri på tur i det hele tatt. men jeg står bom stille, lytter en stund før jeg piler over brua og inn i skogen. jeg er pissredd i trafikken, fordi jeg har hatt noen fryktelige opplevelser der ute. Og jeg går aldri ut på veien om jeg ser at det kommer en trailer eller buss. Og kommer de uforvarende på meg kommer jeg meg av veien for de så fort jeg kan...

Jeg har vært sammen med et par trailersjåfører og vært med de å kjørt mye rundt, og derfor har jeg satt meg litt inn i hvor mye ansvar det er å sitte i en så stor bil ute i trafikken. Etter det kommer jeg aldri til å yppe meg på dem, hverken med personbil eller hest.. jeg bare gir de plass jeg!

ska huske på det sol når eg en gang blir ferdig med skolegang(skal gå transport)

Therese&Gro
24-03-2008, 01:01
Er så lei slike folk som tror de eier veien :verymad: I fjor opplevde jeg noe veldig lite hyggelig da jeg ridde på veien. Jeg og ei venninne bare skritta rolig nedover veien da en på motorsykkel plutselig kjørte opp rett bak rompa på hesten min og ga gass og bråka helt forferdelig! Hesten min ble jo såklart redd, og begynte å løpe bortover. Da kom han på motorsykkel opp på sia av oss og kjørte ved siden av oss og tuta og bråka! Heldigvis var det en liten rasteplass ved siden av veien så jeg fikk svingt hesten min inn der. Men da kjørte han opp på sia av venninna mi, og gjorde akkurat det samme! tilslutt kjørte han forbi så hu fikk stoppa hesten sin. Og dette skjedde på en asfalt vei! for en idiot! hadde anmeldt han på flekken hvis jeg hadde sett reg.nr. på motorsykkelen! :mad:

Pernooh
09-06-2008, 22:12
Jeg kjenner jeg blir irritert n&#229;r biler kommer i 100 km/t. En bil sneiet l&#229;ret mitt engang, var heldig med at hesten ikke brydde seg!

Det v&#230;rste er p&#229; disse smale veiene hvor lastebilene kommer, og ikke viser noe hensyn.

Holder meg unna hovedveier s&#229; langt det er mulig.

Elizabeth
09-06-2008, 22:17
Dette er faktisk helt på trynet;s
Selv opplevd å ri på en ganske smal vei, heldigvis med en bombetrafikksikker hest, hvor bilene raser forbi. En gang jeg red der på veien red jeg en vei og en traver med vogn kom mot meg. Jammen tror dere ikke bilistene valgte å kjøre i full fart midt i veien!? Istedenfor å sakke av littegrann..

Shania
21-07-2008, 18:48
enkelte tar ikke hensyn, men m&#229; ikke glemme de som gj&#248;r det...

jeg og ei veninne var ute og red etter veien, nesten p&#229; kanten til gr&#248;fta, da en s&#229;nn idiot med traktor og sn&#248;m&#229;ker nesten kj&#248;rte oss ned bakfra! vi red to hester som er 100&#37; trafikksikre, ikke redde for noe, men da en traktor ting var en halv meter unna rompa til hesten min, blei ho livredd, og holdte p&#229; og tryne, det var blank is, og vi brukte brodder... har og opplevd da vi har v&#230;rt ute og kj&#248;rt rockert at noen bremser og kj&#248;rer sakte helt frem til de er ved siden av oss, og s&#229; drar p&#229; skikkelig for og skremme hesten!!! :S

steinur__
21-07-2008, 19:04
Her jeg bor er de aller fleste kjempeflinke n&#229;r det gjelder &#229; kj&#248;re, b&#229;de ungdom og de eldre. Folk med store biler, trailere eller traktor stanser kj&#248;ret&#248;yene sine og venter til jeg har ridd forbi, og kommet et godt stykke unna. Blid som en sol vinker og smiler jeg et takk. De gangene jeg rir forbi kompiser eller bekjente og de kj&#248;rer som noen engler forbi : jeg sier det til dem etterp&#229; jeg, rett og slett fordi jeg synes det er hyggelig at de kj&#248;rer ordentlig, en liten slags "takk" for det er tross alt ikke alle som er like flinke. Blir nesten litt glad, jeg, av folk som er flinke i trafikken med dyr!

Husker en opplevelse som jeg h&#229;per aldri skjer igjen. I de omr&#229;dene jeg og Kappi pleide &#229; ri, er det som oftest ordentlige landeveier. De kj&#248;rer ikke s&#229; ofte biler der og som oftest er det traktorer. Det er breit nok overlat for &#229; m&#248;te hest der, og det er dessuten jorder p&#229; alle sidene. Kappi har aldri v&#230;rt noe vanskelig i trafikken, det eneste er at han liker ikke lyden av henger, men han gj&#248;r ikke noe ut av det. I Lierposten, alts&#229; avisa i Lier, hadde ene politiker dama g&#229;tt ut med at hun syntes at folk kj&#248;rte som noen svin her i Sj*stad, hvor hun selv bor. Nei det var ikke m&#229;te p&#229; hvor d&#229;rlig alle andre kj&#248;rte, men hvor bra og rolig hun holdt tempoet..

Jeg og Kappi skritter rolig bortover en vei og n&#230;rmer oss en sving. Det er stor plass rundt oss og man ser overalt og det er en stor sving som etterhvert starter p&#229; en ny ride rute, s&#229; det er ingen biler der. H&#248;rer en bil kj&#248;rer helskottens fort bak oss og jeg rir godt inn i svingen, for &#229; komme unna. Stanser Kappi for vi var ute av veien, og sto n&#230;rme gr&#248;fta + et hjerde med str&#248;m i. St&#229;r med Kappi s&#229;nn at jeg ser hvem som kj&#248;rer, og gjett hvem som satt i forsetet?

Jo, POLITIKER dama som klaget s&#229;&#229; f&#230;lt over hvor fort alle andre kj&#248;rer. Kappi st&#229;r rolig, f&#248;r jeg ser at denne dama begynner &#229; kj&#248;rer INN i svingen. Dette er INGEN bil vei, men hun tar en s&#229; stor sving, f&#248;r hun pr&#248;ver &#229; presse meg og Kappi i gr&#248;fta. Hun tuter, spinner med hjulene f&#248;r hun kj&#248;rer fort videre. Mens det hele oppstod ga jeg hu fingern og et drepende blikk. Kappi gjorde ikke noe ut av det, han bare gryntet litt misforn&#248;yd. Jeg var s&#229; sint at jeg kunne eksplodere, og tro du meg at bygda v&#229;r fikk vite om HVEM som ikke kunne kj&#248;re pent. N&#229; har hun flyttet :p

Det var rett og slett EKKELT. Vi stod tross alt langt inne p&#229; en ny ridesti, som det ikke er lov til &#229; kj&#248;re p&#229;. Vi stod helt stille og langt nok unna bilveien. Makan alts&#229;, grr..

Missgadget
02-08-2008, 00:49
Uff, trafikk og hester er bare skummelt. Personlig s&#229; rir eg alltid midt i veien n&#229;r det kommer bil. Bilene f&#229;r v&#230;res&#229;gode og forta en skikkelig forbikj&#248;ring n&#229;r eg er p&#229; veien ja.

Ellers har eg aldri hatt noen problemer med r&#229;nebiler og den slags, synes de har v&#230;rt flinke til &#229; redusere farten og skru ned volumet p&#229; musikken. De som tar minst hensyn til at det er hest p&#229; veien synes eg faktisk er audi og bmw eiere.

Fullblodsen min er pisseredd for traktorer. Gudene vet hvorfor. Eg var ute &#229; t&#248;mmerkj&#248;rte han i treningl&#248;ypa rundt stallen, ikke spesiellt lenge etter at han hadde byttet stallplass. Vi skulle akkurat passere innkj&#248;rselen til nabog&#229;rden som skilles av med noen gigantiske busker/tr&#230;r hekk som gj&#248;r det umulig &#229; se inn i g&#229;rdsrommet deiras eller over hekken. Akkurat i det vi st&#229;r parallellt med g&#229;rdsrommet deres s&#229; starter naboen traktoren. Eg tipper at han ikke hadde sett meg, for eg hadde i alle fall ikkje sett traktoren. (og tru meg eg har &#248;yne i nakken n&#229;r det gjelder traktorer). Hesten min blir s&#229; skremt at han g&#229;r nesten ned i spagaten samtidig som han skjelver og nesten legger seg ned midt i veien. Og der st&#229;r eg flere meter bak hesten med bare et par "liner" i hendene. Shit! er alt eg tenkte liksom. S&#229; bruker eg den strenge tonen til Store Bj&#248;rn og bare seier #NEI!!!!!!!# noe som gj&#248;r at panikken viker tilsides for hans oppfattelse av meg. Hesten g&#229;r n&#229; videre helt rolig dog stiv som en stokk og like sammentrekt som et trekkspill.

Den gangen gikk det heldigvis greitt, hadde eg derimot hatt en mer urutinert hest p&#229; tur s&#229; regner eg med at den hadde v&#230;rt "long gone" med en gang.
Skumle situasjoner kan oppst&#229; akkurat kor tid som helst og det spiller ingen rolle hvem som har skylden for at hesten blir skremt; deg, hesten, dama i 40 &#229;rene eller trailer sj&#229;f&#248;ren som bruker luftbremsen, det er fremdeles rytteren som m&#229; handskes med en hest i panikk.

Eg synes noen burde hatt en reklame kampanje ang&#229;ende hest og trafikk p&#229; tv. No'ala den de har for &#229; bruke bilbelte. Alle i trafikken M&#197; ta hensyn til hverandre.

Trine, Albina og Asthor
02-08-2008, 16:32
Jeg har opplevd mye rart i trafikken med hest. Jeg har oppfattet det som at de som har noe "eierforhold" til veien er de som er verst. B&#248;nder, trailer-sj&#229;f&#248;rer, buss-sj&#229;f&#248;rer (selvf&#248;lgelig med unntak!). Men. Man m&#229; pr&#248;ve &#229; v&#230;re lur selv. Er ikke hesten trafikksikker, unng&#229; de store bilveiene, eller g&#229; iallefall av hesten p&#229; de veiene som er skumle. Det hjalp iallefall mye for meg og eks-forhesten min som ikke var 100&#37; trafikksikker. :-)

Jeg er heldig n&#229;, og har hestene mine en plass der vi ikke trenger &#229; ri p&#229; asfalt-bilvei. :-)

TeamFånna
02-08-2008, 17:05
Jeg hadde en veldig ekkel en engang, ikke akkurat bilis, men det var jo et kj&#248;ret&#248;y. Jeg var ute p&#229; tur, med Dokka som ikke bryr seg om bilene. Og rei forbi en innkj&#248;rsel der det sto et lasteplan med grus som i skulle gruse oppkj&#248;rselen med. Jeg tok som en self&#248;lge at dem ikke kom til &#229; sleppe grusen akkurat n&#229;r jeg rei forbi. Neida, dem gjorde ikke det, de ventet til vi akkurat hadde g&#229;tt klar av innkj&#248;rselen, n&#229;r Dokka hadde ryggen til dem. Dette br&#229;kte jo forferdelig, og for Dokka kunne det like godt v&#230;rt et fjellras :s Hu sprang jo s&#229;klart ut, br&#229;snudde og satte i galopp p&#229; stallen. Jeg visste det ikke var noe vits &#229; dra i t&#248;ylene for &#229; bremse, men lente meg heller fram &#229; snakket rolig inn i &#248;ret til hesten. Hun begynte &#229; roe seg og holdt p&#229; &#229; sl&#229; ned i trav, n&#229;r det kommer en idiot i bil bak oss som kj&#248;rer rett bak r&#230;va v&#229;rs, og jager henne opp i alopp igjen f&#248;r han raser forbi, med ikke helt den store klaringa av hesten! Jeg m&#248;tte flere biler p&#229; turen somikke oppf&#248;rte seg eksemplarisk, kan man si. Men det var heldigvis flere som senket farten p&#229; signal fra meg, og Dokka var nede i skritt innen vi kom til stallen. :)

julnil
03-08-2008, 01:40
Gidder ikke lese alt i denne tråden, er så trøtt :søtsmil:

Men hvorfor ikke miljøtrene hestene? Utsette de for disse plutselige lydene, og situasjonene i kontrollerte former, der dere kan ha kontroll over situasjonen(e), og nødvendigvis ikke sitter på hesteryggen?
Da vil dere få en tryggere ridetur, og så kan bilistene sitte der med skjegget full av postkasser når de ikke klarer å skremme hestene :p

Det er helt ok at hesten skvetter for en plutselig bevegelse eller lyd, det gjør jo jeg også:)
Men det får bli med at de skvetter, de skal ikke tillate seg å miste hodet uansett...

Heidi&Chianti&Lauvinia
03-08-2008, 05:02
Og rei forbi en innkj&#248;rsel der det sto et lasteplan med grus som i skulle gruse oppkj&#248;rselen med. Jeg tok som en self&#248;lge at dem ikke kom til &#229; sleppe grusen akkurat n&#229;r jeg rei forbi. Neida, dem gjorde ikke det, de ventet til vi akkurat hadde g&#229;tt klar av innkj&#248;rselen, n&#229;r Dokka hadde ryggen til dem

Hvorfor iallverden tar du det som en selvf&#248;lge ??? Folk som jobber skal stoppe opp fordi du kommer med en hest ??? Det kunne faktisk aldri falt meg inn i min villeste fantasi at verden skull stoppe opp fordi jeg tilfeldigvis bestemte meg for &#229; v&#230;re ute med en hest. Hvis du tror hesten din ikke takler slike ting, s&#229; kan du rope til folkene, og sp&#248;rre om de kan v&#230;re s&#229; snill og vente med &#229; helle av grusen til du er et stykke vekk. Folk flest g&#229;r ikke rundt og tenker p&#229; alt en hest kan bli redd for ... og jeg sjekker IKKE utenfor min egen innkj&#248;rsel om det kommer noen om jeg skal br&#229;ke med noe .. beveger man seg i boligomr&#229;der, m&#229; man v&#230;re forberedt p&#229; hva som helst, faktisk.

kan for&#248;vrig ikke gj&#248;re annet enn &#229; signere ovenforposten.

Missgadget
03-08-2008, 09:59
Men hvorfor ikke miljøtrene hestene? Utsette de for disse plutselige lydene, og situasjonene i kontrollerte former, der dere kan ha kontroll over situasjonen(e), og nødvendigvis ikke sitter på hesteryggen?
Da vil dere få en tryggere ridetur, og så kan bilistene sitte der med skjegget full av postkasser når de ikke klarer å skremme hestene :p

Miljøtrening er jo vel og bra, men hvordan gjennomføre det i praksis?
Skal folk gå til innleie av feks en betongmaskin og en gravemaskin, kanskje lastebiler og traktorer også, eller store 8 tonns mobilkraner kanskje? Det er jo hundrevis av forskjellige ting en hest kan bli redd for i trafikken og hundrevis forskjellige scenarioer.

Skal man ha miljøtrening bør man først gjøre det grundig synes nå eg og å eksponere en redd hest for slike ting er sikkert ikkje gjort på en dag heller, så i så fall må man ha de til rådighet i flere dager.

Og hvor mange hesteeiere er det vel ikkje ute i den store vide verden som er under 18 år? Tror neppe at de har verken penger eller tillatelse til å leie slike ting en gang.

Eg er for miljø trening for all del, men hvordan gjennomføre det i praksis og i kontrollerte former slik du uttrykkte det?

TeamFånna
03-08-2008, 12:41
Hvorfor iallverden tar du det som en selvfølge ??? Folk som jobber skal stoppe opp fordi du kommer med en hest ??? Det kunne faktisk aldri falt meg inn i min villeste fantasi at verden skull stoppe opp fordi jeg tilfeldigvis bestemte meg for å være ute med en hest. Hvis du tror hesten din ikke takler slike ting, så kan du rope til folkene, og spørre om de kan være så snill og vente med å helle av grusen til du er et stykke vekk. Folk flest går ikke rundt og tenker på alt en hest kan bli redd for ... og jeg sjekker IKKE utenfor min egen innkjørsel om det kommer noen om jeg skal bråke med noe .. beveger man seg i boligområder, må man være forberedt på hva som helst, faktisk.

kan forøvrig ikke gjøre annet enn å signere ovenforposten.

Jeg tok det som en selfølge fordi, for det første jeg vet hvem som jobber der, dermed vet jeg hvor mange som holder på der, og alle disse sto flere meter fra lasteplane med en kaffe og røyk!

Heidi&Chianti&Lauvinia
03-08-2008, 15:10
&#229; milj&#248;trene en hest, er &#229; utsette den for s&#229; mange ting man har muligheten til, og hjelpe den med &#229; l&#230;re hvordan den skal h&#229;ndtere skumle ting den ikke vet hva er. En godt milj&#248;trent hest takler mange flere ting enn den har trent p&#229;, fordi den f&#248;ler se trygg p&#229; at treneren er der og hjelper til, og den har l&#230;rt seg hvordan den skal h&#229;ndtere redsel. (foreksempel ikke stikke av) man kan aldri milj&#248;trene en hest p&#229; alt man kan m&#248;te som kan skremme den. Men man kan gj&#248;re den mest mulig vant til verden, la den titte p&#229; mest mulig ting, og vise at det meste g&#229;r bra selvom det ser skummelt ut. Dette tar de med seg til andre skumle ting. For hver skummel ting en hest greier &#229; takle, &#248;ker selvtillitten og tryggheten, og den takler selv de merkeligsteting mye bedre.

Missgadget
03-08-2008, 20:33
Heidi: Eg vett ikkje om du svarte p&#229; mitt innlegg eller om det var generellt ment.
Eg vet jo hva det vil si &#229; milj&#248;trene en hest. eg reagerte bare s&#229; kraftig p&#229; innlegget som var skrevet tidligere:
"Men hvorfor ikke milj&#248;trene hestene? Utsette de for disse plutselige lydene, og situasjonene i kontrollerte former, der dere kan ha kontroll over situasjonen(e), og n&#248;dvendigvis ikke sitter p&#229; hesteryggen?"

Her h&#248;res det jo ut som om det er verdens enkleste ting &#229; foreta milj&#248;trening i kontrollerte former. Det h&#248;rtes jo ut som om det var verdens enkleste ting&#168;&#229; trene p&#229; i det innlegget. Mitt poeng er jo at det er ikkje alltid like lett &#229; f&#229; det til.

Hvis du har en hest som er redd for en amulanse med bl&#229;lys feks ogs&#229; plutselig m&#248;ter du en slik en - uten at du p&#229; forh&#229;nd vet at hesten er redd for dette - s&#229; kan jo dette bli en ganske skummel situasjon. Hvis du da &#248;nsker &#229; milj&#248;trene hesten p&#229; akkurat dette, hvordan g&#229;r du da frem? Skal du dra til sykehuset og sp&#248;rre om &#229; f&#229; l&#229;ne en ambulanse med sirener og bl&#229;lys?
Eg har heldigvis en hest som ikke er redd for dette, men eg unner INGEN &#229; oppleve en panisk hest i en slik situasjon.

Eg ser n&#248;dvendigvis ikke noe sammenheng med &#229; milj&#248;trene en hest ved feks &#229; ri forbi en sementblander og dermed p&#229;st&#229; at en hest takler en situasjon med feks en trailer med luftbrems bedre. ("For hver skummel ting en hest greier &#229; takle, &#248;ker selvtillitten og tryggheten, og den takler selv de merkeligste ting mye bedre")

Det hjelper nesten ikke hvor mye selvtillitt en hest har hvis instinktene tar overh&#229;nd.Det er store dyr vi holder p&#229; med og det er dyr som potensiellt er redd for en plastikk pose.

Hegepii
03-08-2008, 21:28
Heidi: Eg vett ikkje om du svarte på mitt innlegg eller om det var generellt ment.
Eg vet jo hva det vil si å miljøtrene en hest. eg reagerte bare så kraftig på innlegget som var skrevet tidligere:
"Men hvorfor ikke miljøtrene hestene? Utsette de for disse plutselige lydene, og situasjonene i kontrollerte former, der dere kan ha kontroll over situasjonen(e), og nødvendigvis ikke sitter på hesteryggen?"

Her høres det jo ut som om det er verdens enkleste ting å foreta miljøtrening i kontrollerte former. Det hørtes jo ut som om det var verdens enkleste ting¨å trene på i det innlegget. Mitt poeng er jo at det er ikkje alltid like lett å få det til.

Hvis du har en hest som er redd for en amulanse med blålys feks også plutselig møter du en slik en - uten at du på forhånd vet at hesten er redd for dette - så kan jo dette bli en ganske skummel situasjon. Hvis du da ønsker å miljøtrene hesten på akkurat dette, hvordan går du da frem? Skal du dra til sykehuset og spørre om å få låne en ambulanse med sirener og blålys?
Eg har heldigvis en hest som ikke er redd for dette, men eg unner INGEN å oppleve en panisk hest i en slik situasjon.

Eg ser nødvendigvis ikke noe sammenheng med å miljøtrene en hest ved feks å ri forbi en sementblander og dermed påstå at en hest takler en situasjon med feks en trailer med luftbrems bedre. ("For hver skummel ting en hest greier å takle, øker selvtillitten og tryggheten, og den takler selv de merkeligste ting mye bedre")

Det hjelper nesten ikke hvor mye selvtillitt en hest har hvis instinktene tar overhånd.Det er store dyr vi holder på med og det er dyr som potensiellt er redd for en plastikk pose.

Helt enig!! Jeg har selv en hest som er redd veldig mye. Jeg har miljøtrent han mye, men likevell finner han nye ting å være redd.. Trener jeg mye på at han skal være rolig forran en trailer, er han fremdeles redd en snøplog, for å si det sånn ;)

julnil
03-08-2008, 23:09
Missgadget:

Trenger du penger for &#229; milj&#248;terne en hest???? Nei, overhodet ikke, det som trengs er litt planlegging og fantasi.....
Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver et anleggsmaskinfirma?
Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver rallysport som kanskje har en bil med en stor bilhenger?
Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som som kj&#248;rer buss?
Skal de i n&#230;r fremtid i ditt omr&#229;de? Kan de gj&#248;re deg en tjeneste, kanskje mot at deres lille datter f&#229;r seg en ridetur p&#229; hesten din en gang? Skal det foreg&#229; noe anleggsarbeid i n&#230;romr&#229;det? G&#229;r det noen bussrute der du bor?
Get the point?

En annen ting er at maaange rytter gj&#248;r den feilen at hvis hesten er redd noe bestemt, s&#229; fors&#248;ker rytteren &#229; unng&#229; dette. F.eks finnes det ei bestemt s&#248;ppelkasse som hesten synes er skummel HVER GANG den skal passere denne. Da skjer det ofte det at rytteren velger &#229; ri p&#229; andre siden av veien HVER GANG de skal forbi denne. Hva skjer da? Jo hesten l&#230;rer ikke &#229; stole p&#229; rytteren, og overvinner ikke sin redsel.
Er det noe hesten min reagerer p&#229;, kan jeg love deg at jeg straks tar han med for &#229; unders&#248;ke dette!!!!!!! "Synes du det var skummelt? Javel, da f&#229;r vi g&#229; dit da....." Pr&#248;v &#229; si den setningen i alle sammenhenger.....
Det er som Heidi&Chianti&Lauvinia sier, man trenger ikke trene de p&#229; alt, milj&#248;trening p&#229; noen objekter smitter over i andre sammehenger.

Hvilke instinkter er det som skal ta overh&#229;nd? Fluktinstinktet? Ja, det m&#229; gjerne det, s&#229; lenge det ikke er du som leder (hvis lederskapet er etablert mellom dere) som flykter.....Flykter ikke du, s&#229; burde kontrollen over hesten gjenvinnes....enkelt men vanskelig.

Ja for jeg skj&#248;nner det er vanskelig &#229; f&#229; hester til &#229; ikke la seg skremme. De har to kraftige instinkter som b&#230;rer dem gjennom livet. Flukt og flokk. Og det er flokkinstinktet du skal spille p&#229;; du er leder, du og hesten er "flokken", hesten skal s&#248;ke beskyttelse hos sin leder.
S&#229; kommer det inn; er du leder??? For &#229; ikke gjenta for mye p&#229; forumet,kan det leses her hva som kan gj&#248;res for &#229; opprettholde et lederskap: http://www.hestene.no/forum/showthread.php?p=1077518&posted=1#post1077518

Og det tar ikke lang tid &#229; milj&#248;trene en hest,kanskje holder detmed den ene gangen, kanskje to, kanskje holder det at du trener den mot annet og "sl&#229;r to fluer i &#233;n smekk". Men start med det samme,og milj&#248;tren p&#229; ALT hesten skvetter og n&#248;ler for. ALT.

Og tenk ogs&#229; igjennom hvordan du opptrer som rytter. Er de rette forutsetningene til stede for at du skal fortelle hesten at "du overhoooodet ikke fatter hva i alle dager han reagerte p&#229; det der for???????"
Forventer du redsel fra hesten?
Regner du med han kommer til &#229; skvette?
Tror du han kommer til &#229; nekte &#229; passere det skumle du ser?
Er svaret "ja" p&#229; slike sp&#248;rsm&#229;l, kommer du ikke til &#229; f&#229; den kontrollen du &#248;nsker. Dine signaler om flukt er n&#248;dvendig eller ikke, fanges opp s&#229; ufattelig lett.

Ta for ekspempel politihester eller hester i kongens garde; her har du hester som er milj&#248;trente. Men uansett hvor mye de trenes for, kan de aldri utsettes for det som kunne komme til &#229; hende i store folkemengder, for det er umulig &#229; forutsi.....Her er lederskap og milj&#248;trening i skj&#248;nn forening!

M&#229; du ri hesten hver gang dere skal noe? G&#229; bort fra det en stund, og start med leiing istedenfor. Vet at mange ikke vil dette, for de vil jo ri, men tillitsbygging mellom deg og hesten foreg&#229;r best i bakkearbeid. Og de suksessene dere oppn&#229;r p&#229; bakken, overf&#248;res s&#229; til hesteryggen.

Missgadget, jeg sier ikke at det jeg beskriver ovenfor gjelder deg og hesten din, men dette er mine tanker rundt det &#229; drive milj&#248;trening, og hvor viktig det er &#229; tenke grundig igjennom hva man egentlig &#248;nsker &#229; oppn&#229;.

tutta23
04-08-2008, 00:25
Missgadget:

Trenger du penger for å miljøterne en hest???? Nei, overhodet ikke, det som trengs er litt planlegging og fantasi.....
Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver et anleggsmaskinfirma?
Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver rallysport som kanskje har en bil med en stor bilhenger?
Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som som kjører buss?
Skal de i nær fremtid i ditt område? Kan de gjøre deg en tjeneste, kanskje mot at deres lille datter får seg en ridetur på hesten din en gang? Skal det foregå noe anleggsarbeid i nærområdet? Går det noen bussrute der du bor?
Get the point?

En annen ting er at maaange rytter gjør den feilen at hvis hesten er redd noe bestemt, så forsøker rytteren å unngå dette. F.eks finnes det ei bestemt søppelkasse som hesten synes er skummel HVER GANG den skal passere denne. Da skjer det ofte det at rytteren velger å ri på andre siden av veien HVER GANG de skal forbi denne. Hva skjer da? Jo hesten lærer ikke å stole på rytteren, og overvinner ikke sin redsel.
Er det noe hesten min reagerer på, kan jeg love deg at jeg straks tar han med for å undersøke dette!!!!!!! "Synes du det var skummelt? Javel, da får vi gå dit da....." Prøv å si den setningen i alle sammenhenger.....
Det er som Heidi&Chianti&Lauvinia sier, man trenger ikke trene de på alt, miljøtrening på noen objekter smitter over i andre sammehenger.

Hvilke instinkter er det som skal ta overhånd? Fluktinstinktet? Ja, det må gjerne det, så lenge det ikke er du som leder (hvis lederskapet er etablert mellom dere) som flykter.....Flykter ikke du, så burde kontrollen over hesten gjenvinnes....enkelt men vanskelig.

Ja for jeg skjønner det er vanskelig å få hester til å ikke la seg skremme. De har to kraftige instinkter som bærer dem gjennom livet. Flukt og flokk. Og det er flokkinstinktet du skal spille på; du er leder, du og hesten er "flokken", hesten skal søke beskyttelse hos sin leder.
Så kommer det inn; er du leder??? For å ikke gjenta for mye på forumet,kan det leses her hva som kan gjøres for å opprettholde et lederskap: http://www.hestene.no/forum/showthread.php?p=1077518&posted=1#post1077518

Og det tar ikke lang tid å miljøtrene en hest,kanskje holder detmed den ene gangen, kanskje to, kanskje holder det at du trener den mot annet og "slår to fluer i én smekk". Men start med det samme,og miljøtren på ALT hesten skvetter og nøler for. ALT.

Og tenk også igjennom hvordan du opptrer som rytter. Er de rette forutsetningene til stede for at du skal fortelle hesten at "du overhoooodet ikke fatter hva i alle dager han reagerte på det der for???????"
Forventer du redsel fra hesten?
Regner du med han kommer til å skvette?
Tror du han kommer til å nekte å passere det skumle du ser?
Er svaret "ja" på slike spørsmål, kommer du ikke til å få den kontrollen du ønsker. Dine signaler om flukt er nødvendig eller ikke, fanges opp så ufattelig lett.

Ta for ekspempel politihester eller hester i kongens garde; her har du hester som er miljøtrente. Men uansett hvor mye de trenes for, kan de aldri utsettes for det som kunne komme til å hende i store folkemengder, for det er umulig å forutsi.....Her er lederskap og miljøtrening i skjønn forening!

Må du ri hesten hver gang dere skal noe? Gå bort fra det en stund, og start med leiing istedenfor. Vet at mange ikke vil dette, for de vil jo ri, men tillitsbygging mellom deg og hesten foregår best i bakkearbeid. Og de suksessene dere oppnår på bakken, overføres så til hesteryggen.

Missgadget, jeg sier ikke at det jeg beskriver ovenfor gjelder deg og hesten din, men dette er mine tanker rundt det å drive miljøtrening, og hvor viktig det er å tenke grundig igjennom hva man egentlig ønsker å oppnå.

bra innlegg!

IngvildK
04-08-2008, 11:12
Veldig godt innlegg, julnil!

steinur__
04-08-2008, 11:30
Gidder ikke lese alt i denne tråden, er så trøtt :søtsmil:

Det er helt ok at hesten skvetter for en plutselig bevegelse eller lyd, det gjør jo jeg også:)
Men det får bli med at de skvetter, de skal ikke tillate seg å miste hodet uansett...

Miljøtrening er lurt det! Men dessverre så er det ikke alltid det som er problemet i trafikk mellom hest og kjøretøy. Kappi hadde jeg miljøtrent litt og han var hele tiden helt 100% trafikksikker når jeg eide han. Det var aldri noe problem. Han likte ikke lyden av henger når den var bak han, men han gjorde ingenting enn å samle seg veldig og gå uhyre sakte mens hengeren kjørte forbi. Uansett hvilket kjøretøy det var vi møtte, så ble han ikke engstelig. Men når det er bilistene, som omtrent kjører ned hesten min når vi står stille på en gårdsplass som er "starten" på en ridesti - Da synes ikke jeg at det er min hest og min feil. På området vi stod får jeg lov av eieren til å ri, for jeg kjenner han godt. Dessuten så er det ingen bil vei, og når da bilen kjører inn på stedet og prøver å presse oss ut i grøften, før den vender om og kjører hjem - Da er det noe galt i sjåførens hue..

Heidi&Chianti&Lauvinia
04-08-2008, 12:39
Poenget er at det er mange der ute som det er noe galt i hodet p&#229;. Og disse tar ikke hensyn til hest og rytter uansett. Det er det jeg pr&#248;ver &#229; si med mine innlegg i allfall. For det f&#248;rste, er folk flest ikke klar over hverken at en hest med rytter ikke betyr at rytter har full kontroll, eller at hester faktisk blir skremt. Folk flest vet ikke hva en hest er, og folk flest har IKKE ansvar for &#229; forst&#229; hva en hest er .... det er v&#229;rt ansvar.

For det andre er verden full av idioter. Idioter bryr seg ikke om hva som skjer uansett. s&#229; hva vi synes om det, er faktisk uvesentlig. DE gj&#248;r som de vil uansett, om det s&#229; skaper farlige situasjoner. Det er derfor de er idioter.

Derfor er det V&#197;R jobb, n&#229;r vi tar v&#229;re hester ut i verden, og s&#248;rge for at de er forberedt b&#229;de p&#229; snille mennesker som ikke skj&#248;nner bedre, og idioter som g&#229;r inn for &#229; skremme dem, SAMT at verden faktisk er der. Man kan ikke forvente at unger skal slutte og leke i hager, at folk ikke skal gj&#248;re br&#229; eller br&#229;kete ting i sine egne hager, at ting ikke skal skje ute i verden, fordi vi kommer med v&#229;re hester, som KAN bli redde. Det er ikke s&#229;nn det fungerer. VI m&#229; tilpasse oss og hestene den verden de skal bevege seg i, ikke omvendt. Man kan i enkelte tilfeller sp&#248;rre pent om folk kan vente eller stoppe eller slike ting, men man kan ikke forvente at det skjer av seg selv. N&#229;r jeg er ute og kj&#248;rer min nyinnkj&#248;rte tre&#229;ring, og kommer ogs&#229; til det n&#229;r jeg begynner &#229; ri, s&#229; har jeg p&#229; en orange vest hvor det st&#229;r *Unghest, vis hensyn* . mange gj&#248;r ikke det ,men mange gj&#248;r det ogs&#229;.

Det hjelper nesten ikke hvor mye selvtillitt en hest har hvis instinktene tar overh&#229;nd.Det er store dyr vi holder p&#229; med og det er dyr som potensiellt er redd for en plastikk pose.

N&#229;r det gjelder milj&#248;trening f&#248;ler jeg det er endel forvirring. Milj&#248;trening er &#229; forberede hesten p&#229; ting den kan m&#248;te. P&#229; en godt milj&#248;trent tar ikke instinktene overh&#229;nd, det er hele poenget. Man kan aldri trene en hest p&#229; alt. Det g&#229;r bare ikke. Man kan ha trent p&#229; alt mulig, ogs&#229; blir den vettskremt for de merkeligste ting ... men da gjelder det &#229; ha trent godt nok. Milj&#248;trening er ikke &#229; vise hesten alt som finnes i verden. Milj&#248;trening er &#229; l&#230;re den hvordan den skal takle verden. Hvordan den skal takle &#229; bli redd. Hvis man har en godt milj&#248;trent hest, ogs&#229; m&#248;ter man denne ambulansen med bl&#229;lys da ... som hesten blir redd for. da skal hest og rytter ha l&#230;rt seg og takle ting hesten er redd for. da vil ikke hesten l&#248;pe avg&#229;rde i panikk. den vil bli redd, og reagere p&#229; en eller annen m&#229;te, men den takler det. det er hele forskjellen.

&#197; milj&#248;trene hesten betyr ikke at den ikke m&#248;ter nye ting den er redd. Men &#229; gi den selvtillitt,gir den ogs&#229; et redskap til &#229; takle redselen med. For hver gang en hest er redd noe, men unders&#248;ker det, og T&#216;R, s&#229; blir den t&#248;ffere for hver nye ting den opplever dette med.

Eg ser n&#248;dvendigvis ikke noe sammenheng med &#229; milj&#248;trene en hest ved feks &#229; ri forbi en sementblander og dermed p&#229;st&#229; at en hest takler en situasjon med feks en trailer med luftbrems bedre. ("For hver skummel ting en hest greier &#229; takle, &#248;ker selvtillitten og tryggheten, og den takler selv de merkeligste ting mye bedre")

Vel ... det er s&#229;nn det fungerer i praksis .. for hver ting i verden hesten er redd, som den sammen med rytteren sin greier &#229; h&#229;ndtere, jo mer &#248;ker hestens selvtillitt og trygghet, og andre skumle ting er kankjse ikke fullt s&#229; skumle....

Jeg milj&#248;trener alltid mine hester og unghester godt, og jeg opplever gang p&#229; gang at de etterhvert da ogs&#229; opplever mestring og kontroll n&#229;r de blir redde for ting de aldri har sett. De greier &#229; h&#229;ndtere det, selvom de syntes det var i overkant skummelt. Og jeg har til dags dato ogs&#229; enn&#229; ikke opplevd en hest som stikker i panikk. jeg har opplevd redde dansende hester, men de stikker ikke. Fordi de har aldri f&#229;tt l&#230;re at det er en ok form for reaksjon. Jeg har aldri latt det v&#230;re noe alternativ. og fordi jeg pr&#248;ver &#229; tilpasse hestene verdne, og ikke omvendt.

ALLE hester KAN stikke i panikk. Men for meg er det noe riv ruskende galt, n&#229;r det er f&#248;rste alternativ n&#229;r de blir redde. det skal noe virkelig drastisk til f&#248;ler jeg, for at det skal skje. Og at unger sitter alene p&#229; tur p&#229; s&#229;nne hester er for meg ren galskap.

tutta23
06-08-2008, 01:01
I dag var jeg p&#229; en litt lengre tur.Red bort,og kj&#248;rte hjem.Jeg merker at JEG er veldig pysete,ikke hesten.Vel vi m&#229;tte p&#229; en hund da,og hesten skvatt til og stivnet til is.Den valgte heldigvis &#229; bli v&#230;rende hos meg istedet for &#229; stikke.Den hunden var litt rar da,den ligner en forvokst rotte,s&#229; han lurte nok forferdelig p&#229; hva dette var:p
Vei arbeid driver de med,men de som kj&#248;rte vei arbeid er veldig hensynsfulle.Stoppet og skrudde av motoren gjorde den unge gutten!:)
Verre med de som bor der,de bare raser forbi..

millajohnsen
24-03-2013, 18:20
Det fins mange rare folk, jeg og en veninne red på tur og møtte noen venner rett før sentrum, vi sto på en parkeringsplass og snakket med dem. Det sto en bil der som plutselig kastet ut mangen hylere og andre ting som de sikkert hadde spart fra nyttårsfeiring og det lagde et stort spetakkel, og de kjørte bort i en skamfart. Og vi hørte at de lo. Heldigvis så hadde vi rolige hester og vi greide å roe dem ned før det gikk galt.