PDA

Se full versjon : Råd mot luftsluking

Filizity
27-11-2007, 10:08
Gittiamo sluker luft inne. Ikke så veldig mye, men nok til at jeg syntes det er en plage. Prøver å ha henne mest mulig ute, da hun ikke sluker ute, men pga beliggenheten på stallen tør vi ikke ha hestene ute etter det har blitt mørkt pga at toget ligger 200m unna, boligfeltet (hvor folk kjører som svin) 200m andre veien og bø sentrum 200m tredje veien. Løse hester på dagtid er KJEDELIG, men løse hester i mørket en av disse plassene er kost og greit livsfarlig både for hest og andre mennesker.... Men setter de heller ut tildlig så de får som regel iallefall 6-8timer ute om dagen. MYE mere på sommeren så klart.

Hun slukte før hun kom til oss, så det er ikke noe nytt hun har begynt med. Syntes også hun har blitt bedre en hun var. Vi prøver å gi henne andre ting å gjøre enn å sluke, som f.eks leker i boksen, lickit stein (den var dum, så nanga har overtatt den), høy og spise på osv, men nå begynner hun å bli feit så må vel begrense høyet litt;) Hun sluker bare på boksdøren så det begrenser seg litt med hva vi kan smøre på også. Prøvde med sennep, men det endte opp over hele halsen hennes pluss hele jakka til ei av de andre på stallen så det måtte vi kutte ut;) hehe

noen tips??

Opal
27-11-2007, 10:23
Kuttet ut slukereim på hoppa mi for hun ble sykt sår på halsen og begynte å få "noia" når man skulle ta av/på reim. Det har gått utrolig bra! Skrudde ut krybba for den var favorittslukedingsen så nå får hun mat i sånn myk tub bøtte. Har smurt på anti crib stoff på dekkenhengeren utenfor døren og på kanten av vannkar/bøtter. Forsøker gi henne så mye høy som mulig, men nå er hun er ikke i faresonen for å bli tykk.

Hva slags boksdør har du til henne? Dersom det er treverk kan det hjelpe å sette på ruglete kantbeslag i metall evt male med maling iblandet sand. Det pleier ikke hestene synes er noe stas.

Hender jeg strør kraftfor (pellets med mye fiber) rundt i boksen. Da har hun litt å pjuske med.

Filizity
27-11-2007, 10:27
hmmm... pellets strødd rundt er nok en god ide for hun er matvrak til de grader!! :D har metall kant på boksen så er ikke bare bare å skru på noe... :)

Sagitaria
27-11-2007, 10:32
Igår satte jeg PÅ reim igjen, etter ei stund uten.
Har nemlig prøvd den før, uten at det virka. Men nå hørte jeg ingen sluking, tror jeg hadde den for slakk før. Prøver den ei stund nå, så får vi se..tror nemlig det der er bare uvane, siden vi nettopp har vært igjennom en mageopprydning, og han er frisk nå.

Filizity
27-11-2007, 10:35
jeg har hørt så mye forskjellig om de reimene... men hvordan funker de egentlig?

Augustina
27-11-2007, 10:58
Hva med å kjøpe tjæresalve/pølsesalve og smøre på alle kanter osv?

Filizity
27-11-2007, 11:02

ja har tenkt det. prøvde jo med sennep, men den havnet jo alle andre plasser;) hehe... men hva er best? og som helst ikke smitter av på andre ting.... har noen prøvd tabasco`?

Opal
27-11-2007, 11:10
jeg har hørt så mye forskjellig om de reimene... men hvordan funker de egentlig?

Monteres de korrekt hindrer de hesten i å lage rapelyden ved sluking og da blir vel det meste av stasen med sluking over for dem. Min erfaring er at skal det funke må reima være STRAM - og da kan det oppstå sår og ømheter - iallefall på sikt.

Du kan jo forsøke å sette ruglete metallbeslag oppå kanten dersom det lar seg feste på et vis..

Jeg var mest bekymret for kolikk i forb. med sluking men nå har det gått 4 mnd uten tegn til noe fysiske plager så da får hun heller stå og gulpe litt.

Ang hva som er best å ha på så liker jeg godt en seig sak fra Hubertus (tror det er derfra...) Hvit boks med grønn skrift. Den varer en stund og smitter ikke så lett av dersom man kommer borti den. Kjøpte min på hestebutikken på Øvrevoll.

Filizity
27-11-2007, 11:12
ja er kolikk jeg også er bekymret for.... men prøver å ha ho mest mulig ute og bruke ho mest mulig på kveldstid sånn at ho slipper å stå så mye inne.... tviler på at vi får montert noe på kanten pga at da passer vel ikke døra lenger;) så må nok bli og smøre på noe... tror de som hadde henne før hadde prøvd reim uten resultat.

Augustina
27-11-2007, 11:13
Monteres de korrekt hindrer de hesten i å lage rapelyden ved sluking og da blir vel det meste av stasen med sluking over for dem. Min erfaring er at skal det funke må reima være STRAM - og da kan det oppstå sår og ømheter - iallefall på sikt.

Du kan jo forsøke å sette ruglete metallbeslag oppå kanten dersom det lar seg feste på et vis..

Jeg var mest bekymret for kolikk i forb. med sluking men nå har det gått 4 mnd uten tegn til noe fysiske plager så da får hun heller stå og gulpe litt.

Eller så kan du lage skråkanter av hardt plast ellernoe og feste der hvor det er kanter, da går det ikke å sluke..

Filizity
27-11-2007, 11:15
Eller så kan du lage skråkanter av hardt plast ellernoe og feste der hvor det er kanter, da går det ikke å sluke..

problemet er at det er skyvedører:( så fester en noe på de så går ikke døra opp... og da har jeg bokshest hele tiden. hehe

Augustina
27-11-2007, 11:23
problemet er at det er skyvedører:( så fester en noe på de så går ikke døra opp... og da har jeg bokshest hele tiden. hehe

Men du fester det jo sånn at du får opp døra.. :)

Filizity
27-11-2007, 11:24
Men du fester det jo sånn at du får opp døra.. :)

haha ja jeg får det helt sikkert til dersom jeg tenker godt på forhånd:)

Augustina
27-11-2007, 11:32
haha ja jeg får det helt sikkert til dersom jeg tenker godt på forhånd:)

Hihi :D

Filizity
27-11-2007, 11:35
den boksinnredningen er så syyykt tungvinn!!! kan f.eks ikke skru ut krybba, den sitter FAST! hehe... og om jeg mot alle ods skulle fått den ut så hadde det blitt et fiiiiin hull i veggen;)

Mari
27-11-2007, 16:29
Min lille baby sluker også luft, men ho gjer det også på utegang, så vi må sjå om ho blir betre etter ei runde med magesårmedisin....

Sagitaria
27-11-2007, 16:37

ja har tenkt det. prøvde jo med sennep, men den havnet jo alle andre plasser;) hehe... men hva er best? og som helst ikke smitter av på andre ting.... har noen prøvd tabasco`?

Prøvd det. Virker på treverket. Den Crubnix fra Hööks jeg har.

Vel, når min ikke fikk slukt på treverket, så ga han seg i kast med metallkanter. Så jeg får ikke gjort så mye mer enn å prøve en runde til med reima. Han er jo fin i magen nå - og det verserer så mange versjoner, og meninger, men overalt leser jeg at når de har begynt, er det vanen som gjør at de fortsetter. Prøver, så får jeg se. *veldig oppgitt* Har ikke mulighet til å sette ham på utegang heller, så ....

Filizity
27-11-2007, 17:12
jeg kunne tenkt meg å satt min på utegang i og med at hun ikke sluker ute, men litt dårlig gjort mot henne nå syntes jeg.... da bør hun jo få gå fra sommeren...... eller??

hun sluker ikke på tre, bare på metall....

Spói
27-11-2007, 17:26
hmm, hun gikk med slukerem enn tid på ridesenteret. Den funket fint den så lenge den var på.. men de tok den av da de fikk vite at det ikke var fare for at hun kunne få kolikk.. mener at det er gjort noe forskning på det, da ble det bevist at hestene ikke kunne få kolikk av å sluke luft..