PDA

Se full versjon : Spekkhogger\Delfintrener

Kaja
22-11-2007, 00:15
Hvor kan man utdanne seg \ gaa i opplaering for aa bli noe slikt? Har alltid vaert interessert i dette og journalistikk og naa som jeg igjen har sett delfiner tre ganger paa rad, saa er jeg skraasikker paa at dette ogsaa er aktuelt for meg, om det er mulig, saaklart..

:D

Filizity
22-11-2007, 00:16
hmmm... det ANER jeg ikke!!! men det går ikke ann å sende mail til en sånn delfin-plass og spørre da??

Kaja
22-11-2007, 00:20
Snakket med en av delfintrenerne, men de er jo spanske og ikke saa gode i engelsk, saa skjonte egentlig ikke saa mye av det de fortalte meg. Men jeg skal finne noe info. Er VELDIG interessert i dette naa, har alltid vaert saa glad i hester, og delfiner i sjoen. Noen synes kanskje det er en teit ting aa vaere interessert i men. :p

Filizity
22-11-2007, 00:22
syntes det høres VELDIG spennende ut jeg:)

Filizity
22-11-2007, 00:23
jeg fant jeg fant:D

http://www.robins-island.org/dolphins_training.php

vet ikke om du kan bruke det men...

Filizity
22-11-2007, 00:25
http://www.dolphintrainer.com/career_guide.htm

Kaja
22-11-2007, 00:25
Tusen takk! :D Er litt kjipt aa soke med denne pcen. Saa takk!

Filizity
22-11-2007, 00:26
:)

Rosita!
22-11-2007, 10:19
Det har jeg også alltid hatt lyst til.....Bare digger de dyra der :D

Kaja
22-11-2007, 23:23
Skal vi utdanne oss sammen? :D

Rosita!
23-11-2007, 09:45
Hehe...Ja,hadde ikke hatt noe imot å blitt det for å si det sånn :)

Victoria
29-11-2007, 21:11
Du kan utdanne deg som delfintrener et sted i Florida. De har nettside, men har den ikke akkurat nå. Ellers kan man utdanne seg som dyrepleier (troor jeg det var) på en skole i Sverige. Da jobber man i Kolmården Dyrepark. Har man tatt dykkersefiktatet (eller hva det nå heter) så får man jobbe med delfiner og senere, om man ønsker, bli delfintrener :)

Rosita!
02-12-2007, 14:05
Har den skolen i sverige noe nettside?

Victoria
03-12-2007, 21:23
Ja.. vil jeg si. Men jeg finner den ikke :p Man kan jo kontakte Kolmården (http://www.kolmarden.com/templates/start.aspx?page_id=1) for å spørre.

Funkylama
13-12-2007, 13:23
Det høres ut som en kjempeinteressant jobb! Ville bare ønske deg lykke til, du finner den riktige informasjonen (eller riktige personen) hvis du virkelig vil dette. Og husk at ingen drøm er for dum! Det er drømmer som gjør livet spennende. Stå på!

Du kan forresten sjekke ut dette: http://www.whalenation.org/index.asp?page=volunteering_opportunities

Det er frivillig arbeid, men kan jo være et skritt på veien. Vet ikke helt om du jobber direkte med hvaler, men spør, kanskje de kan hjelpe deg videre til noen andre.

Kaja
13-12-2007, 13:59
Den i Sverige hørtes interessant ut. Har sett informasjon om den i Florida, og det virker også interessant. :)

Harneshaug
13-12-2007, 14:15
Kaja, av alle mennesker på jord!!
Er DU tilhenger av slikt? Å holde ville dyr i fangenskap og trene??
Nå ble jeg litt ... ja... nei det hadde jeg ikke trodd! Er du klar over hva fangenskap gjør med slike dyr? Jeg har aldri gått og sett slike show.
Delfiner og spekkhuggere som skal ha et helt hav å svømme i !! skal bo i et lite basseng :(
Nei uff, er jo enda verre enn dyrehager jo...

Kaja
13-12-2007, 14:27
Nei, jeg er ikke interessert i parker. ;)

fabolos_willow
13-12-2007, 15:14
For å innrømme det, så tror ikke jeg (spess) delfiner ikke har så mye imot mennesker, eller jeg tror ikke de vil bli ødelagt av å være sammen med mennesker, om man f.eks utdanner seg som fridykker og er med på å observere og svømme sammen med delfiner.
Da brødrene mine var på jordomseiling, var det flere ganger at noen flokker med delfiner fulgte etter dem i over et døgn. eller svømte noen meter forran for å "vise" veien... da det ikke alltid er like lett å krysse atlanteren(hvis man ikke kjenner den 100%)

Harneshaug
13-12-2007, 15:18
Da kan jo jeg spess tro at spekkhoggere overhodet ikke har noe som helst sammen med mennesker å gjøre.
Keiko er en av de største dyretragedier ever.
Det er en grunn til at ALLE spekkhoggere i fangenskap har hengene ryggfinne...
Å bli fridykker og svømme med delfiner trenger man ingen utdannelse for.
Hva var det du mente da Kaia?
Hva skulle du trene? Bombedelfiner?

fabolos_willow
13-12-2007, 15:25
åja, hehe

men ellers enig med deg.. Keiko døde vel pga at man prøvde å slippe ham ut igjen, etter en del år i fangenskap... nei, ikke bra!
samme gjelder jo bjørn og rådyr osv også..

Kaja
13-12-2007, 15:33
Hehe Helen, det er en plass i Italia (tror jeg det var, søstra mi hadde hvertfall sider på det) hvor man har ei bukt, der delfiner har formert seg, de har gjerdet inn bukta, men gjerdet er høyt nok til at delfiner kan hoppe over. Synes dette er råkult, og det har fascinert meg veldig, i TILLEGG til at jeg var på delfinshow i Tenerife. Ser kjedelig ut med basseng, men jeg tror det går på litt av det samme som hester som står i bittesmå paddocker, om de ikke har det bedre, siden de får sosialisere seg sammen med hverandre. Puss at de virker utrolig menneskeglade, noe jeg selv fikk erfare i sommerferien da fire niser kom inn i bukta ved sommerhuset, og synkronsvømte mot dit vi var, og var kontaktsøkende. Helen, jeg sier ikke at jeg liker at delfiner er i fangenskap, men er det så utrolig mye verre enn andre dyr i fangenskap? Er det det? Hvis delfinene har STORT basseng (som mange ikke har til delfiner, uheldigvis), og er sosiale sammen, er det likevel verre enn paddockhester som bare får se andre hester i hallen, siden de har strøm på gjerdene, skillevegg på boksen, osv? Jeg synes faktisk det ser greit ut med delfiner, i forhold til tigere og løver i fangenskap i europeiske land, som bare vandrer hvileløst omkring. De trenes med klikkertrening og er generelt mye blidere enn spekkhoggere. Jeg sier heller ikke at jeg har tenkt å bli delfintrener, men det virker som et utrolig interessant yrke SELV om dyra er i fangenskap. Det er forøvrig hesten min også.

JA, det er en grunn til at spekkhoggere i fangenskap har bøyd ryggfinne, de trives ikke. De er rovdyr og store dyr, de trenger enda større plass enn delfiner. Delfiner har ikke bøyd ryggfinne..og de søker mye mer kontakt og er ikke farlige som spekkhoggere kan være. I wonder why..

Forøvrig er det med Keiko forjævlig, i tillegg til at de begravde han på land. Men døde ikke han av alderdom?

fabolos_willow
13-12-2007, 15:55
nei...trodde det var det at han ikke jakta etter mat lenger osv... de skulle jo prøve å sleppe han i det fri igjen, men det viste seg at han hadde blitt så menneskevant og vandt med å få mat, at han ikke fanget sin egen mat lenger eller no..

kanskje en blanding av begge deler?

Victoria
13-12-2007, 16:23
Trodde han døde av lungebetennelse eller noe..

Kaja
13-12-2007, 17:25
Vet ikke såå mye om Keiko jeg, men var det ikke noen år siden de hadde sluppet han fri at han kom til Norge? :S

Sofie&Lavageitene
14-12-2007, 00:54
Vil bare si Kaja, at det ville alltid jeg bli også. Til jeg var med trenerne rundt i Sea World en dag.. Uff..