PDA

Se full versjon : jobbe i usa

Rosita!
18-11-2007, 01:48
Noen som har peiling på hvor lenge man kan være/jobbe i usa før man må søke om oppholdstilatelse og sånn her jobbtilatelse greier?
Er det slik som her at man kan være i inntil 3mnd.?
Vet bare at alt er så mye strengere borti der.

Eller noen som vet hvor man kan finne informasjon om sånne ting?

Og noen som vet hva "working student position" vil si?

Gjest-
18-11-2007, 11:40
Du kan være der opptil 3 mnd. Så må du ut av landet. Det var det jeg visste... :p

Maya
18-11-2007, 13:48
Å få en jobb i USA er ikke vansklig, å få oppholdstilatelse er verre.
Man kan reise til USA på turistvisum, som er 3 måneder, og så må man ut igjen. Man har ikke lov til å jobbe når man er der på dette visumet (selv om mange gjør det). Du kan også søke om utvida turist visum, via ambassaden, dette innebærer intervju på ambassaden, og at du har penger på konto sånn at du kan betale oppholdet i de månedene du er i USA. (mener det er 100 dollar dagen du må ha ..det var den beskjeden jeg fikk da jeg spurte for et par år siden).
Du kan muligens få visum via de du skal jobbe for, men dette er en lang og dyr prosess, og du blir da bundet til din arbeidsgiver...så om du vil slutte fordi du ikke trives, så er det ut igjen. Og du må ha en god begreunnelse for å få godkjent arbeidsvisum, dvs du skal ikke kunne ta jobben fra en amerikansk statsborger, og de må ut av landet for å finne akkurat de kvalifikasjonene som trengs.
Er det hestejobb det er snakk om, så er det nok vansklig å få godkjent sånne søknader. Det er ikke umulig, men det krever tid, penger, og at du har en solid erfaring som er dokumentert.

Det beste tipset jeg har er å ringe ambassaden, og sjekke reglene, og les om forskjellige visa på internet.

Reaper
18-11-2007, 14:50
Det er jo en på forumet her som har fått visum og jobber i USA.

Du kan jo sende henne en mail eller noe, men det kan nok ta litt tid før hun svarer pga dårlig tilgang til internett:)

Filizity
18-11-2007, 14:58
er jo flere sånne "utvekslingsting" (i mangel på et bedre ord) som du kan reise igjennom. de tar seg av alt slikt tror jeg.

Ragnhild
18-11-2007, 14:58
Du kan også høre med Trine på hest.no. Hun har vært lenge i USA og jobba og holdt på med hest. Tror nok hun har litt peiling.

Rosita!
18-11-2007, 19:20
Det er den amrikanske ambassaden jeg må ta kontakt med da?
Vet dere om den har en nettside?

Sånn utvekslingsgreier har jeg ikke så lyst å reise gjennom.

Men dette her er bare snakk om ca.3mnd.
Men hvis jeg ikke får jobbe på dette turistvisumet så må jeg jo finne ut hva som må til for å jobbe også.

Har snakka litt med Trine på hest.no,men kan jo høre litt med henne igjen også om dette her.

Og hvor mye er 100 dollar ?

Filizity
18-11-2007, 19:21
ca 700-800 kr vel??

Maya
18-11-2007, 19:25
http://www.usa.no/
Her er den Amerikanske Ambassadens hjemmeside.

http://www.xe.com/ucc/
Her har du en currency converter.
Dollar'n er på rett over 5,3 sist jeg sjekka.. ergo 540 spenn rundt regna for 100 dollar.

Rosita!
18-11-2007, 19:27
ok... takk takk

Gjest-
18-11-2007, 19:56
100 dollar er vel ca 500 norske nå....

Du kan nok jobbe i statene uten tillatelse, risky er det jo, men mulig. Da må du nok finne jobben før du drar dit...

Rosita!
18-11-2007, 20:02
Jepp,jobben finner jeg såfall før jeg drar dit.
Vil helst ha alt i orden så jeg ikke risikerer å bli tatt :p

Er litt i kontakt med et frieserstutteri i washington :D
Og de har et opplegg så man kan komme å jobbe i 3mnd. evnt. lenger.
Så går vel kanskje an å høre med de også,men problemet er hvordan jeg skal formulere det for er ikke verdens beste i engelsk,hvertfall ikke skrive....

Lovise_Felex
18-11-2007, 20:06
hørrest kjempe gøy ut og reise til utlandet og jobbe :)! er det vanskelig og finne seg en jobb i utlandet en månes tid da?
er nokk en hard jobb men virker kjempe gøy!

Rosita!
18-11-2007, 20:09
Er ikke så enkelt å finne seg en jobb bare for en mnd. nei,det har jeg prøvd ;)
De fleste vil jo ha folk som kan være i lengre perioder,ofte minimum et år.

Lovise_Felex
18-11-2007, 20:20
Er ikke så enkelt å finne seg en jobb bare for en mnd. nei,det har jeg prøvd ;)
De fleste vil jo ha folk som kan være i lengre perioder,ofte minimum et år.

Åja, så pass... det som hadde vert aktuelt for meg hadde hvert 3 mdr. i sommerfereien. :)

CecilieS
20-11-2007, 13:38
For meg var det kjempeenkelt å finne jobb for noen måneder. Jeg har jobbet på travstaller både i Italia, Frankriket og sist USA. Det er kanskje lettere å finne jobber i travstaller? I USA fungerer det iallefall slik at du kommer over en tur, og vil du være lenger enn de 3 mnd du har lov til å være der så søker du visum. Var massevis av jobber, og jeg ble overrasket over hvor lett det var. Helt klart en fordel om du hadde jobbet utenlands fra før, men uansett ikke noe problem :)