PDA

Se full versjon : Om følling og avvenning.

Veronica&Skàti
17-11-2007, 23:36
Om hesten skal følle på sommerstid, er det da best for den å følle ute eller inne? Og om den er ute,alene i luftegård eller med de andre hoppene/(evnt valakker)?
Og hvor stor boks bør hoppa ha?

Hvordan bør avvenningen mellom føll og hoppe være?
Er man avhengig av å ha to bokser(føllet skal selges etter avvenning) eller holder det at de skilles på dagtid.

Annet man må tenke på?

Jeg har mine tanker og meninger, men vil gjerne høre deres!

Torhild
17-11-2007, 23:49
Etter mye om og men valgte jeg å la Katie følle ute på beitet. Hun hadde en åringshoppe som selskapshest på beitet sammen med seg, og det gikk greit.
Ang skilling, så er jeg ikke helt kommet så langt =)
Mine står i to forskjellige bokser ca 2 timer til dagen, de resterende 22 er de sammen. Øker nok på etterhvert.

Marte+Quicky
18-11-2007, 09:22
Jeg mener at om man vil ha hoppa inne eller ute når hu skal følle er opptil hver enkelt. Men om hu skulle gått ute sammen med andre, så synes jeg de bør ha et ganske stort område så hoppa kan gjemme seg litt bort.

Om du skal ha hesten inne synes jeg boksen helst bør være så stor som mulig, men minst 3x4 m.

Og ja, jeg mener man må ha to bokser når de skal skilles. Men kommer jo litt an på da. Om det selges så blir de jo avvent uansett egentlig...

juliekj
18-11-2007, 18:25
dersom du har området som er store og trygge nok til at det er mulig, og hoppa er trygg der, så absolutt la hoppa følla ute...

lukka, solfari og greta
24-11-2007, 23:36
Jeg syntes hopper skal få følle ut hvor de har god plass.. Som andre og har sagt at om de skal følle inn så bør de ha stoore bokser!

Nå kan føllet mitt være på beitet uten mamma i mange timer uten noe problem. I starten tok vi det velig gradvis. Først var hoppa rett uten for gjerdet en liten stund, så etterhvert gikk vi lenger og lenger vekk så han ikke så mamman sin, så var hun lenger og lenger borte fra han. Men nå går det helt fin å være borte en good stund ;) han står alltid å venter på ehnne ved porten da, hihi.. så søt da, og vrinsker idet vi kommer inn på plass =)