PDA

Se full versjon : Underlag

Lopke
17-11-2007, 19:23
Hvilken type underlag bruker du??

Halm?
Spåner?
Torv?
Papir?
Hamp (tipper dette ikke er kommet til Norge ennå)

Hvis du bruker spåner, hvilken type bruker du da?? grov eller fin?
Hvor kjøper dere hestens underlag?

IngvildK
17-11-2007, 19:24
Grov spon. Kjøper på FK.

Filizity
17-11-2007, 19:25
fin spon. kjøper på sagbruk.

Therese
17-11-2007, 19:25
Sagflis, fin (men ikke støvete) fra sagbruk.

Oliverrags
17-11-2007, 19:30
Spon, kjøpt på sagbruk.. ikke støvete spon..

Silje og Tindra
17-11-2007, 19:34
Spon, varierende grovhet. Aner ikke hvor den kommer fra, kommer til stallen i en stor container. :-)

Marte+Quicky
17-11-2007, 19:34
Sagflis, ganske grov. Kjøper den fra en som driver med det.

Monica S
17-11-2007, 19:36
Flis, ikke støvete.

Alice
Flis. Fra Boj Norge

IngaSN
en god kombinasjon av sagflis og høy!:D

DonPånnis
17-11-2007, 20:06
God type spon. Kjøpte tidligere fra FK, men nå har jeg en stor container med bare spon :) Jeg spyr *bokstavelig* talt av sånn ¨støv¨ spon, vertfall noen av typene - lukter så fælt.

Falo
17-11-2007, 20:07
Spon

Annette
17-11-2007, 20:08
Spøne, tror den er fin, litt støv i den enekelte perioder.. kommer sånns vær lastebil med spøne, som vi har under svært tak i stallen.-

idaoglinndi
17-11-2007, 20:56
Bruker spon. Får fra sagbruk tror jeg.. Dukker bare opp det sponet vårt :p Den er fin, og støver ikke!
Bruker av og til spon fra FK også, men det støver sånn så holder meg til det vanlige så sant der er. Og det er det som regel:)

Natalie_s
17-11-2007, 21:23
Torv, og vil aldri mer bruke spon/flis igjen;)

Lopke
18-11-2007, 01:47
Lurer litt på å skifte til torv jeg og.. masse fordeler!

Rosita!
18-11-2007, 01:52
Spøne,både fin og grov,alt etter hvor vi får tak i.
Får kjøpt fra sagbruk og sånne plasser ganske billig og noen plasser får vi også gratis.

Lovise_Felex
18-11-2007, 01:52
Lurer litt på å skifte til torv jeg og.. masse fordeler!

Torv=halm ?

Hvilke fordeler :)?

Rosita!
18-11-2007, 02:05
Torv er ikke det sånn barklignende ting?

Spói
18-11-2007, 02:09
Halm, men hadde ikke brukt det om jeg hadde kunnet ha valgt. for det er vanskelig å møkke...

Lopke
18-11-2007, 02:12
Torv er ikke halm.. kan vel ikke forklare helt hva det er da.. torv?

Eneste ulempen om man tenker rent estetisk er at torv er mørkere enn flis..

Ellers er fordelene

Minsker ammoniaklukt
Kan spres rett på beite som gjødsel.. Det blir til jord x antal ganger fortere enn flis.
Det suger sin egen vekt 8 ganger mer enn spon
Det minsker bakterier og mugg
Det er bedre for miljøet
Det er besparende
Det går mindre av det pr møkking

Var en artikkel om underlag nå i enten Equipage eller magasinet Hest.. (de danske bladene) og da kom torv ut som den store testvinner.. var flere fordeler enn det jeg kommer på i farta og.

Funa
18-11-2007, 02:22
bruker spon her.
som regel ganske fin spon, men støvfri

Lovise_Felex
18-11-2007, 02:32
Torv er ikke halm.. kan vel ikke forklare helt hva det er da.. torv?

Eneste ulempen om man tenker rent estetisk er at torv er mørkere enn flis..

Ellers er fordelene

Minsker ammoniaklukt
Kan spres rett på beite som gjødsel.. Det blir til jord x antal ganger fortere enn flis.
Det suger sin egen vekt 8 ganger mer enn spon
Det minsker bakterier og mugg
Det er bedre for miljøet
Det er besparende
Det går mindre av det pr møkking

Var en artikkel om underlag nå i enten Equipage eller magasinet Hest.. (de danske bladene) og da kom torv ut som den store testvinner.. var flere fordeler enn det jeg kommer på i farta og.

hvor får man tak i torv da? fra "grov sag" fabrikker eller noe :rolleyes: ?!?
Vet du om hvor i rogaland det er mulig og få tak i ?

Lopke
18-11-2007, 02:36
Høyogspon har det.. tror de er i Sandnes eller noe

Embliss
18-11-2007, 03:00
Grov spon.

Andrea
18-11-2007, 10:50
Vi bruker flis.

Astrid
18-11-2007, 12:12
Gummimatter og spon. Ganske fin spon for øyeblikket, men den er litt rå, så den støver ikke. Blander i med litt grovere spon iblant så det ikke skal se så mørkt ut.

Wilisia
18-11-2007, 12:18
Hvor mye koster torv ifh til spon? Noen artikler om det på lager? :p

Lopke
18-11-2007, 12:20
http://www.hoyogspon.no/ priser her

Wilisia
18-11-2007, 12:53
Takk, så veldig bra ut! Diskuterte med pappa siden Vilis har så dårlige høver, vi tenkte vi skulle prøve. Men 200l, hvor mye er det ifh til spøneposene?

Liv&Lilja
18-11-2007, 13:02
Flis her, varierer fra grov og finere etter som hva vi får..

Klara og Trico
18-11-2007, 13:09
På stallen har vi to alternativer. Men er det ikke noe spessiell grunn til å bruke noe spessielt så står hestene på flis.

Ellers er alternativet en spesial sand. Dette for hester som er ømtålilge i huden for feks flis midd. De prøvde også med torv, men det gjorde boksene så mye mørkere at det ikke var verdt fordelene. Prisen på torv og flis var de samme omtrent. Sand vet jeg ikke, men tror det er en type sjell sand, den er helt lys hverfall (nesten hvit)..

Torhild
18-11-2007, 13:20
Fin sagflis som jeg henter så mye jeg vil av gratis! Kjempehendig!!! Spesielt når jeg nå har to "griser" i samme boks, så hadde jeg blitt ruinert om jeg måtte feks kjøpt på FK.

tone_e
18-11-2007, 13:21
På stallen har vi to alternativer. Men er det ikke noe spessiell grunn til å bruke noe spessielt så står hestene på flis.

Ellers er alternativet en spesial sand. Dette for hester som er ømtålilge i huden for feks flis midd. De prøvde også med torv, men det gjorde boksene så mye mørkere at det ikke var verdt fordelene. Prisen på torv og flis var de samme omtrent. Sand vet jeg ikke, men tror det er en type sjell sand, den er helt lys hverfall (nesten hvit)..

Hva mener du med at boksene ble så mye mørkere at det var ikke verdt fordelene? Ja, jeg vet godt at det kanskje ikke ser så "pent" ut med torv. Men med tanke på alle fordelene så bør man kanskje vurdere om man kan leve med en boks som ser litt "skitnere" ut enn med flis allikevel. Jeg ble ihvertfll overbevist om at torv er beste etter at driveren av stallen der jeg er mest fortalte om da de skulle overhale brannvarslingsanleggt i stallen. Sånne brannvarslingsanlegg står konstant og suger inn luft for å undersøke om det er røyk i lufta (er det røyk er det som oftest brann :) ). I den delen av stallen de bruker torv var det bare litt støv inne i denne slangen, mens i den delen av stallen de bruker flis/spon var slangen helt tett. Tenk da på lungene til hestene, de super jo i seg den samme lufta som dette anlegget.

Torv er best! Ingen over ingen ved siden!

Wilisia
18-11-2007, 13:26
Hva er egentlig galt med at den ser skitnere ut? Som om hesten bryr seg om at boksen er mørkere liksom :p

Klara og Trico
18-11-2007, 13:31
Hva mener du med at boksene ble så mye mørkere at det var ikke verdt fordelene? Ja, jeg vet godt at det kanskje ikke ser så "pent" ut med torv. Men med tanke på alle fordelene så bør man kanskje vurdere om man kan leve med en boks som ser litt "skitnere" ut enn med flis allikevel. Jeg ble ihvertfll overbevist om at torv er beste etter at driveren av stallen der jeg er mest fortalte om da de skulle overhale brannvarslingsanleggt i stallen. Sånne brannvarslingsanlegg står konstant og suger inn luft for å undersøke om det er røyk i lufta (er det røyk er det som oftest brann :) ). I den delen av stallen de bruker torv var det bare litt støv inne i denne slangen, mens i den delen av stallen de bruker flis/spon var slangen helt tett. Tenk da på lungene til hestene, de super jo i seg den samme lufta som dette anlegget.

Torv er best! Ingen over ingen ved siden!

Oi så bastant da.:cool:
Jeg mener akkurat det jeg skrev. Det ble rett og slett utrivlig i stallen med det mørke underlaget. Og ettersom ikke det er flere som bruker torv enn flis (med tanker på at prisen faktisk er ganske lik) så er det jo en grunn til at det ikke brukes mer. Joda det kan godt hende det er fordi folk ikke har fått opp øynene for torv som strø, men jeg tror også det henger sammen med trivselen av det å være i en lys stall. Og det å gjøre 50 bokser mørke i underlaget tar utrolig mye av lyset, selv om man har godt lys i stallen. Og når det kommer til forskningsraporter, så er de oftest fremstilt av de som vil selge varen (uten at jeg her sier at det ikke er sant)...

Hvor mange er det ikke som har tatt inn ny flis en dag fordi boksen ser så mye penere ut når den er lys og fin:rolleyes: ...

Og hva er det som gjør at torv er bedre enn feks den skjell sanden vi har til enkelte hester på stallen (bortsett fra at den er dyr da)..

Og for å ikke snakke om halm. For hesten sin del så tror jeg det er det beste underlaget, da har hesten noe å fordriver tiden med...

(Legg merke til at alt dette er mine egne personlige meninger, ikke faktabasert)

Wilisia
18-11-2007, 13:36
Halm vil jeg ikke si er noe spesielt bra. Suger ikke til seg fuktigheten skikkelig. Hovedgrunnen til at min hest har dårlige høver faktisk.. Siden han sto på det som unghest, er ikke den eneste som har fått det. Dessuten er det jo mange hester som får kolikk av halmen. Men det du alltids kan gjøre er jo å legge spon oppå torven, det har vi tenkt til å gjøre :p

Natalie_s
18-11-2007, 13:38
Torv=halm ?

Hvilke fordeler :)?

Torv er jord, enkelt forklart:) Lopke har ramset opp de fleste fordelene, eneste ulempen er at det blir mørkt inni boksen, men det gir jo hestene f... i og ikke har det gått ut over trivselen ellers i stallen heller. Jeg var veeeeeeldig skeptisk til å begynne med torv, men kan aldri tenke meg å gå tilbake til flis nå.

tone_e
18-11-2007, 14:00
Oi så bastant da.:cool:
Jeg mener akkurat det jeg skrev. Det ble rett og slett utrivlig i stallen med det mørke underlaget. Og ettersom ikke det er flere som bruker torv enn flis (med tanker på at prisen faktisk er ganske lik) så er det jo en grunn til at det ikke brukes mer. Joda det kan godt hende det er fordi folk ikke har fått opp øynene for torv som strø, men jeg tror også det henger sammen med trivselen av det å være i en lys stall. Og det å gjøre 50 bokser mørke i underlaget tar utrolig mye av lyset, selv om man har godt lys i stallen. Og når det kommer til forskningsraporter, så er de oftest fremstilt av de som vil selge varen (uten at jeg her sier at det ikke er sant)...

Hvor mange er det ikke som har tatt inn ny flis en dag fordi boksen ser så mye penere ut når den er lys og fin:rolleyes: ...

Og hva er det som gjør at torv er bedre enn feks den skjell sanden vi har til enkelte hester på stallen (bortsett fra at den er dyr da)..

Og for å ikke snakke om halm. For hesten sin del så tror jeg det er det beste underlaget, da har hesten noe å fordriver tiden med...

(Legg merke til at alt dette er mine egne personlige meninger, ikke faktabasert)

Ja, jeg er ganske bastant :D For dette synes jeg er ganske viktig. Hvordan vi trives i en lys vs mørk stall burde komme i annen rekke. Det er hestens velferd som bør komme først. Hestens luftveier og hovkvalitet er vel noe de fleste bryr seg om...

Men ikke misforstå meg, dette er ike noe person angrep mot deg. Dette er tilalle der ute som enda ikke har oppdaget torvens fantastiske egenskaper.

Og når det gjelder forskningsrapporter så henviser jeg kun til mine egne. Som er erfaringsbasert ;)

Sand var forresten interessant. Det har jeg aldri hørt brukt på hest før. Kanskje det er fremtiden?

Wilisia
18-11-2007, 14:40
Hvilken type underlag bruker du??

Hamp (tipper dette ikke er kommet til Norge ennå)

Hva er egentlig det?:p

Reaper
18-11-2007, 14:48
Om dere synes det blir veldig mørkt i boksen med kun torv, så går det jo ann å blande inn litt flis.

Men selv foretrekker jeg torv!

Sara&Korak
18-11-2007, 17:34
OT: Hva er best utav sagspon (sånn helt fint) eller sagflis (litt grovere) ?

Solo
18-11-2007, 17:56
Grov spon, sagbruk, men sagbruket er nå nedlagt så nå må vi finne et nytt sted å få underlag fra =)

Reaper
18-11-2007, 21:43
OT: Hva er best utav sagspon (sånn helt fint) eller sagflis (litt grovere) ?

Jeg liker best den litt fuktige sagsponoen. Jeg føler at den grove støver mer:s

stino89
18-11-2007, 21:53
Flis av varigerende grovhet. Personlig liker jeg nok den grove hakket bedre enn den helt fin-fine

Sara&Korak
18-11-2007, 21:59
Jeg tenkte på den fin-fine greia..

Mitzimarie
18-11-2007, 22:52
Flis,pleier og ha fin men om vinteren har vi grov :p

Altså, jeg er ingen expert, så om jeg har tatt feil av underlaget på Elveli, er det godt mulig :p Men er 80 % sikker på at dette er riktig :p

Ingeborg
19-11-2007, 12:50
Jeg bruker grov spon, og av og til fin.
Vi importerer støvfri sponballer fra Sverige, firmaet der nede heter Wisswood..
Så jeg har vel i bunn og grunn fri tilgang på spon.

Den grove flisa bygger mer, og gir et bedre underlag, mens den fine suger til seg fuktigheten..
Er mange kunder av oss som legger et lag med fin spon i bunn av boksen, og grov på toppen for å bygge opp litt.

CalixLavec
21-11-2007, 23:04
Grov spon fra FK:)

htj
23-11-2007, 14:19
Jeg bruker flis. Det blir vel kjøpt på sagbruk, men er ikke sikker...

Det er flis som er fin, og spon som er grov. Sagflis, høvelspon;) Når du sager kommer det nesten pulverisert, og når du høvler kommer det "store" biter...

fabolos_willow
23-11-2007, 16:35
I utegangs-stallen, som er bakerste del av drivhuset på 12kvadrat m.
Har vi hard jordbunn med fin sand på toppen.
veldig enkelt å møkke på den måten.
I inne-stallen har vi også jordgulv(leire/sand blanding), som vi bare skal ha slik til å begynne med, skal se hvordan det fungerer. Om bunnen blir for fuktig pga tisset som ikke trekkes godt nok ned, så kommer vi sikkert til å bruke noe flis for å fjærne fukt.

absinthe
24-11-2007, 21:10
her bruker vi papir :) elsker det!! gruer meg til den dagen jeg må tilbake til spon, det er tusen ganger mer tungvint..

mallilen
24-11-2007, 22:10
Personlig foretrekker jeg litt tørr råflis. Støver ikke, suger godt opp fuktighet og er lett å måke i, spesielt om man har rotete hester.

Meeeen, ettersom det ikke er å få tak i har det gått i Staben-flis for det meste.
Helt til FK her nede byttet med et annet merke som ikke drar til seg NOE fukt (flisa ligger bare oppå og flyter). Har nå prøvd med torv også. Bare torv synes jeg ble for tungt - den pakker seg jo veldig raskt og blir en hard matte.

Nå har jeg vel brukt 1 del torv og 3 deler flis, og synes dette funker kjempebra. Det våte blir liggende i bunnen og blir tettpakket og derfor svært lett å fjerne, noe jeg synes er en klar fordel.
Det lukter også mindre ammoniakk enn før (tregulv), og underlaget ligger stabilt i stedetfor å flytte seg rundt i boksen.

Elisabeth&Caisy
24-11-2007, 23:13
jeg bruker fin spon..;) fra sagbruk.. den er ikke støvete..:)

Ingus
24-11-2007, 23:18
Vi bruker flis/spon i stallen, veldig fin og helt støvfri:) Forsvinner ikke så fort ut i hjørnene, og suger godt opp fuktighet. Eneste minuset er at det tar litt lang tid å møkke i, særlig med min ekstremt grisete hest. Liker bedre å møkke i grov flis, men den flyr jo ut i hjørnene:(

Katrinesf
01-12-2007, 16:56
Vi bruker gummimatter, og flis oppå. Henter fra et sagbruk tror jeg, for noenganger finner vi steiner, plastik etc. i flisa når vi henter det inn i boksen.. Så jeg gjennomsøker all flisa før jeg sier meg ferdig med møkking av boksen.

Ingvild
01-12-2007, 17:08
Flis! (må ikkje forvekslast med spon)

Katrinesf
01-12-2007, 17:13
Hva er egentlig forskjellen på flis og spon? Bilder, noen?

htj
01-12-2007, 17:28
Flisa er veldig fin. Det som kommer når du sager. Spon er det som kommer når du høvler, altså små flak av treet.

Katrinesf
01-12-2007, 17:32
Aah! Takk for svar :)

HesteHeidi
02-12-2007, 21:49
Spon. Noen ganger kommer sponen fra Granvin. :)

Casilliero
04-12-2007, 10:53
spon ;)

Puselusa
04-12-2007, 14:10
Tørr kutterflis. Henter selv på sagbruk.

Coke
08-12-2007, 19:39
Torv.
Billig, enkelt og støver ikke. :)

Sisselle
08-12-2007, 20:04
Bruker flis eller spon..men vurderer og bytte til torv(skal undersøke og se om man får tak i det her oppe..noen som vet av dere andre her i Tromsø??)Det er mange fordeler med torv og er definitivt det beste underlaget.Har også hørt at spon el flis av bjørk er bedre enn furu.(..uten at jeg husker heeelt hvorfor..ehem...)

Twin Joy
08-12-2007, 20:05
Litt OT, men er det noen som vet om de selger torv noe sted i Bergen, og hva dette ksoter?

Nina&Løvehjerte
09-12-2007, 00:01
Har kjøpt et par sekker med spon på FK (98 for en sekk) men det var bare et reservelager til idag.. Har hentet flis på et sagbruk.. 5kr sekken! Genialt!!