PDA

Se full versjon : Humpetidumpeti..

Opal
14-11-2007, 13:22
Gjørmehavet har frosset i paddocken og blitt til *det gjørme blir til bare med masse humper og dumper etter hestetråkk*. Er det ok for hestene å gå på det eller bør man finne en annen løsning til snøen kommer evt det blir bløtt igjen? Tenker på kode over osv osv.

Folen velger å krøkke seg over den ulendte delen og oppholde seg der det er rett. Imidlertid synes de som fôrer som regel at det er for mye jobb å gå 10 meter så høyet blir som regel lagt på det verste området nærmest porten.

Dyret har stått i samme type paddock andre steder i flere år men når man havner i et "bekymret miljø" blir man litt påvirket kjenner jeg....-

http://www.smilieportal.de/midi-smileys/verwirrt/0013.gif

kari anne
14-11-2007, 13:27
Jeg vil tro det er bedre for hestene å gå på frosset gjørmehav enn å gå i gjørmehav. iallefall hvis hesten er frisk.

Harneshaug
14-11-2007, 13:48
Eneste problemet jeg har med humpetidumpeti er at de kan bli sårbeinte, ellers går det greit.
De tar det jo litt med ro da, men det har aldri drept noen..
Jeg tror hester har MER enn godt av å lære å fotefare på all slags underlag.
Man ser jo hvem som knekker beina først ...
At de ikke gidder å gå med foret derimot, skjerpings!! Come an, oppstrammer!!!

anettex
14-11-2007, 14:14
I fjor hadde vi det såpass ille at vi på den verste barfrost-perioden måtte ha hjullaster til å ta bort humpene.
Nå har vi gruset området utenfor stallen, så der er det ok, men skogsområdet hestene har i tillegg til området vi har fikset er humpete ja.
Ser at hestene ikke akkurat bruker skogen aktivt nå nei, og skjønner de godt, det er jo rett og slett vanskelig å gå der nå.
Så det blir ikke riktig så mye aktivitet ute som ellers.
Er veldig glad for at vi har det området som er slett og fint, slik at de kan velge selv.

Håper i grunnen at det kan bli vinter snart jeg, og nok snæ til at hestene kan rides ordentlig igjen...
For vi har frossen bane nå, og bare jordene kan brukes til rolige økter.

Holbytla
14-11-2007, 14:23
Våt gjørme er verre enn frossen gjørme... For både folk og fe vil jeg tro. Kan se laaangt etter utsikter til verken barfrost eller snø (det som vi husker som vinter..). Når jeg en sjelden gang har observert hestene på klumpebarfrost har de balansert seg så fint og rolig som bare det.

Mvh Holbytla (jepp, værsyk)

Rosita!
15-11-2007, 00:01
Her er det også virkelig Humpetidumpeti.. :p
Hestene foter seg nå fint over det,men liker det ikke noe særlig.
Og de er temmelig forsiktige når de går,så heldigvis har vi ikke hester som løper å herjer mye nå da tror jeg det fort kunne gått ille.

Sol
15-11-2007, 00:10
humpetidumpeti her og, men tanken på at det jan gjøre noe har igrunn ikke streifet meg engang... de får da bare ta det pent, så går det fint tenker jeg!

Holbytla
15-11-2007, 00:16
Hehe, erfaring teller nok litt; ifjor da vi hadde noen usle dager med klumpeføre var det Dronningen som lett og behendig smøg seg ubesværet over og Kronprinsessen klønet etter, hihi.

Mvh Holbytla

Katrinesf
17-11-2007, 23:34
Zara har fått skrubbsår på kodene, etter det harde og klumpete føret.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. huff, har alltid hatt sånne bulldosere av noen hester, som tåler "hva som helst" før :p

Lovise_Felex
17-11-2007, 23:44
De tar det jo litt med ro da, men det har aldri drept noen..

Det Har faktisk det :rolleyes:
Var ei som jeg snakket med som var på en stall hvor de slapp hestene ut på akkuratt sånnt underlag. hestene lekte og hoppa litt med det samme de kom ut beg. energi. den ene hesten trokka feil, brakk foten og måtte nødslaktes!

Men det vill jeg si er mer uflaks... vi kan også brekke foten av og tryne. men vi trenger ikke nødvedig vi dø..

lukka, solfari og greta
18-11-2007, 15:37
veldig mye humpedumper hos oss også.. Det går greit, bortsett fra at lille føllet mitt sannsynligvis har vrikket foten litt, så han er litt småhalt.. =/