PDA

Se full versjon : Sko?

Falo
13-11-2007, 21:47
Hei!
Etter at Falotika fikk hovbyll, og dyrlege måtte komme osv, så har jeg blitt litt nervøs for å ikke ha sko på henne. Hun sliter ikke skoenen ned fort, og trenger ikke så ofte nye, men hoven vokser. Men jeg har jo litt lyst å ha henne barfot også, gjerne gå på barfortkurs, og lære mer. Men nå har det seg slik at jeg rett og slett er nervøs for at hun skal sette noe fast i hoven (Ja, jeg vet det kan skje med sko også, men uansett) eller noe. Føler meg bedre når hun har sko. Har ikke hatt henne så lenge, så er jo veldig hønemor.

Hvorfor bruker dere sko, hvorfor ikke? Hva føler dere er best? Skal man ha dem barfot, så er det kanskje best å få dem raspet av barfottrimmer, som vet hvordan er barfot hov skal se ut.

Sisselle
13-11-2007, 22:24
Om du skal ha ho skodd må ho skoes om jevnlig og ikke vente helt til skoene detter av av seg selv!Anbefaler deg å lese om barfot på nettet,søk på barfot så kommer det opp mye.Så finner du ut om det er noe du vil gjennomføre.Det er helt klart en fordel å bruke barfottrimmer om du bestemmer deg for å holde hesten din barfot.Det er flere tråder her om barfot kontra sko så les litt inne på dem.

Alice
13-11-2007, 22:28
Min hest går uten sko, en grunn til att jeg begynte med det var att Lucy fikk så mange hovbyller som ikke skoer såg, og nor jeg skulle bare skjere hovene henne så jeg selv att det var noe som ikke stemte, jeg valgte og ringe Agathe, som er utdannet Hovtrimmer, hun fant mange sømstikkninger og mange byller, og som du seier: jeg tørr aldri og sette en sko på henne igjen!!

Falo
13-11-2007, 22:38
Hei!
Etter at Falotika fikk hovbyll, og dyrlege måtte komme osv, så har jeg blitt litt nervøs for å ikke ha sko på henne. Hun sliter ikke skoenen ned fort, og trenger ikke så ofte nye, men hoven vokser. Men jeg har jo litt lyst å ha henne barfot også, gjerne gå på barfortkurs, og lære mer. Men nå har det seg slik at jeg rett og slett er nervøs for at hun skal sette noe fast i hoven (Ja, jeg vet det kan skje med sko også, men uansett) eller noe. Føler meg bedre når hun har sko. Har ikke hatt henne så lenge, så er jo veldig hønemor.

Hvorfor bruker dere sko, hvorfor ikke? Hva føler dere er best? Skal man ha dem barfot, så er det kanskje best å få dem raspet av barfottrimmer, som vet hvordan er barfot hov skal se ut.

Jeg skrev ikke at jeg ventet til skoene datt av;) jeg mener bare at hun ikke er av den slags som må skos hver mnd. Men, selvsagt. Hun kommer ikke til å gå med samme sko i flere mnd "bare fordi de ikke er slitte"

Puselusa
13-11-2007, 23:27
Jeg vil da ikke tro at det er større sjanse for at hun setter fast noe i hoven uten sko? Heller omvendt, går jeg ut fra! :)

Hvis du har lyst til å prøve barfot, og har folk rundt deg til å hjelpe, så hvorfor ikke? Selv er jeg veldig interessert i høver, men har p.d.d. sko på mine. For oss fungerer det best.
Sug til deg det du kan av lærdom, fra begge kanter. Min erfaring er at mennesker med barfothest som regel er langt mer kunnskapsrike hva angår høver og hovpleie enn mange av oss som lar hovslageren ta jobben. Skulle vel bare mangle også, egentlig. Snakk med noen som kan, men hold deg langt unna halleluja-gjengen. De finnes, i begge leire.

MeretheHa
14-11-2007, 01:37
Jeg vil da ikke tro at det er større sjanse for at hun setter fast noe i hoven uten sko? Heller omvendt, går jeg ut fra! :)

Hvis du har lyst til å prøve barfot, og har folk rundt deg til å hjelpe, så hvorfor ikke? Selv er jeg veldig interessert i høver, men har p.d.d. sko på mine. For oss fungerer det best.
Sug til deg det du kan av lærdom, fra begge kanter. Min erfaring er at mennesker med barfothest som regel er langt mer kunnskapsrike hva angår høver og hovpleie enn mange av oss som lar hovslageren ta jobben. Skulle vel bare mangle også, egentlig. Snakk med noen som kan, men hold deg langt unna halleluja-gjengen. De finnes, i begge leire.

Godt sagt! :vinner:

Harneshaug
14-11-2007, 01:49
Jeg er ikke mer pretensiøs enn at jeg gladelig innrømmer at jeg begynte å fatte interesse for barfot, for 6 år siden, av den ENE grunn at det er ikke råd å få tak i hovslager.
Såh det.

Silje og Tindra
14-11-2007, 08:55
Jeg skrev ikke at jeg ventet til skoene datt av ;-) jeg mener bare at hun ikke er av den slags som må skos hver mnd. Men, selvsagt. Hun kommer ikke til å gå med samme sko i flere mnd "bare fordi de ikke er slitte"

Men altså. Det er ikke på grunn av skoene og deres slitasje/ikke slitasje man velger om man skal ha hovslager denne uka eller om to (med 6 - 8 ukers intervaller).. Det er jo på grunn av hovens vekst. Skoene kan man jo bare putte på igjen, dersom de ikke er slitte.

Karen
14-11-2007, 09:04
Jeg sier bare at barfot ikke funket her, dersom man bruker hesten hver dag!
Og de bootsa er no' herk!!

Katinka
14-11-2007, 09:09
Men altså. Det er ikke på grunn av skoene og deres slitasje/ikke slitasje man velger om man skal ha hovslager denne uka eller om to (med 6 - 8 ukers intervaller).. Det er jo på grunn av hovens vekst. Skoene kan man jo bare putte på igjen, dersom de ikke er slitte.
Signerer denne, og tilføyer at skoene godt kan være slitte på den siden som vender inn mot hoven. Det ser man jo ikke før man tar av skoen. Det er heller ikke spesielt heldig for hesten å gå på sko med "groper", i lengden.

Falo
14-11-2007, 21:44
Rettepåsegselv:

Jeg har tydeligvis ikke formulert meg godt nok, beklager:) Nå har jeg ikke hatt falotika så veldig lenge, så har skodd kun en gang. Vårt (de som har hest rundt her) problem er rett og slett en hovslager som har det veldig travelt, og jeg synst tar for lite av hoven. Selv dyrlegen sa at han godt kunne skjære litt til;) Det resulterer da i en litt lang hov, og nye sko (som SELVSAGT skal byttes før hoven begynner å bli for lang!) og en hovslager som du må ringe noen uker i forveien. Vunderer å kontakte hovslageren i nabobygda, for å få han til å se på høvene også:)

Grunnen til at jeg lagde denne tråden var for å få vite litt om bakdeler og fordeler ved å ha hesten barfot, eller ha sko på den.

tebj0
14-11-2007, 22:57
Hvem som skor for deg da? Skoeren "min" kommer fra Etne, og det er ikke så langt fra Vindafjord det vel? Jeg er kjempefornøyd med han;)

Falo
15-11-2007, 22:55
Hei!
Jeg vunderer å ringe han i Etne. Dette er bare fordi jeg vil ha flere synspunkter angående høvene hennes, ikke fordi hovslageren her ikke er flink, for det er han! Han er kjempeflink. Så flink at han har det travelt. Og det...kan bli litt upraktisk:rolleyes: :) Så satser på å få tak i han fra Etne, til å raspe. Jeg kan sende PM om hvem som skor ellers. Han er veldig flink, men som sagt, travel;) Han skor i Suldal osv også, så det sier seg kanskje selv!

Katinka
15-11-2007, 23:00
Hvis han slurver, så er han ikke flink nok. Det TAR, og bør ta, rundt en time å sko en hest med normale høver. Hester med litt mer problematiske høver tar jo lenger tid.

Falo
16-11-2007, 17:13
Har aldri sagt at han er slurvete;) Han er flink, men jeg vil ha flere synstpukter, slik at jeg vet litt mer:)

Katinka
19-11-2007, 02:43
Forstod det slik at da du skrev at han hadde det travelt, så tok han seg ikke spesielt god tid. Derfor antok jeg at han slurvet. Hvis han ikke gjør det, er det jo ikke verre enn å spørre om hvorfor han tar så mye/lite som han tar av hoven. Mest sannsynlig så har hovslageren (han bør i allefall ha) en grunn til hvorfor han tar nettopp så og så mye av hoven på din hest.

Fordeler og bakdeler med sko vs. barfot står det nok mye om på dette forumet. Det er smak og behag, men det viktigste er selvsagt å se an høvene til hesten. Er de så sterke og gode at de tåler å være uten sko i normal trening, så kan den fint gå barfot. Men da må du nok gå til anskaffelse av boots med brodder når det blir vinter og glatt. Vil du ha sko, så kan du like gjerne bruke sko, hvis hesten går greit med det.

Falo
20-11-2007, 22:32
Hei!
Han har det travelt, siden han skor en del hester. Han tar seg nok tid til hver hest!

Lopke
20-11-2007, 22:40
Hvem som skor for deg da? Skoeren "min" kommer fra Etne, og det er ikke så langt fra Vindafjord det vel? Jeg er kjempefornøyd med han;)

Da har vi nok samme hovslager vi to :)

Lopke
20-11-2007, 22:44
Jeg kan garantere at begge hovslagere det er snakk om her er veldig dyktige.. De tar seg tid!! og derfor også ikke så lett å få dem ut da de har et enormt område å dekke.

Vi snakker en del mil her..