PDA

Se full versjon : Store haflingere ?

smulemor
09-11-2007, 19:02
har et inntrykk av at det omtrent bare avles på små haflingere (145 og nedover), finnes det hingster som er over 150 i høyde og som beviselig avler stort ?

Star-Carro
09-11-2007, 19:25
min er 1.47 og tror foreldrene er over 1.50, men en her på forumet har noen vallaker over 1.50 ihvertfall, men er ikke helt sikker på det

smulemor
09-11-2007, 20:33
hvem er din etter ?

Star-Carro
09-11-2007, 20:46
Far: Stubai
Mor: Mee-Nadee

Mari
09-11-2007, 20:51
Starut er 144. Hmm. Wilkin Lians er 150. Sjå heimesida haflinger.no.

linki
09-11-2007, 20:59
Det føllet (åring nå) som jeg fikk etter Starut tror jeg blir ca 150. Men der er mor 1,47

smulemor
09-11-2007, 21:25
Det føllet (åring nå) som jeg fikk etter Starut tror jeg blir ca 150. Men der er mor 1,47

hun pelsdotten som var så enkel å få på henger ?

linki
09-11-2007, 21:39
he he ja.. var ikke så aller verst. Blir nok 150+

smulemor
09-11-2007, 21:40
synes det er så snålt at haflingeren har blitt avlet så liten, før var de jo oftest over 150.

linki
09-11-2007, 21:40
Blir spennende til neste år. Håper på 2 søte føll. Marianne er større enn Bea så det blir ekstra spennende....

linki
09-11-2007, 21:41
Folk er opps på høyden nå, så jeg tror det blir større haflingere i framtiden....

smulemor
09-11-2007, 21:43
Blir spennende til neste år. Håper på 2 søte føll. Marianne er større enn Bea så det blir ekstra spennende....

ja, kan bli gøy :)

Folk er opps på høyden nå, så jeg tror det blir større haflingere i framtiden....

håper det, ser jo de fleste hingstene er godt under 150 så jeg håper folk som får hingsteføll som potensiellt blir store og har avlspotensiale lar de være hingst og prøver å vise de.

fabolos_willow
09-11-2007, 21:53
Hvorfor tror alle at hingsten har mest å si???
Aurel er oppmot 150, han pleier som regel å få mindre avkom etter seg.
Hoppa har jo utrolig mye å si dem også.

Jeg syns godt høyden kan ligge rundt 150, men ikke at hesten skal bli slankere, som dem gjerne blir tildags.
Synes absolutt haflingeren skal beholde sin allsidighet;)

smulemor
09-11-2007, 22:06
Hvorfor tror alle at hingsten har mest å si???
Aurel er oppmot 150, han pleier som regel å få mindre avkom etter seg.
Hoppa har jo utrolig mye å si dem også.

Jeg syns godt høyden kan ligge rundt 150, men ikke at hesten skal bli slankere, som dem gjerne blir tildags.
Synes absolutt haflingeren skal beholde sin allsidighet;)

tror ikke at hingsten har mest å si men det er jo hingsten det oftest er enklest å finne oppdrettsresultater fra og oftst så er det hingstene som får flest avkom i forhold til hoppene.

men ja, jeg er enig i at de bør beholde bygning og allsidighet, jeg vil kun ha opp høyden ;)

linki
09-11-2007, 22:15
Jeg vil også beholde bygning og allsidighet. Men kan gjerne ha to forskjelllig: den tyngre og sportsponnien. Men vil ikke miste den tyngre...

linki
09-11-2007, 22:18
Hingsten har veldig mye å si da den får mange mange flere avkom enn hopper
Feks. Starut har 100avkom i Danmark.

smulemor
09-11-2007, 22:18
nja, er litt skeptisk til å splitte opp raser egentlig jeg da og sportsponnier er det jo ørtifjørti av fra før i ymse kombinasjoner.
mener å huske at haflingeren opprinnelig lå godt over 150 i høyde og var en allsidig og delvis kraftig arbeidshest og det er mer denne typen jeg vil ha tilbake.

linki
09-11-2007, 22:20
Jeg vet at de nye planene er at de ønsker mer lettere typer enn tyngre.
Men jeg vil ikke miste de tyngre. Så da vil jeg heller ha den tyngre & den lette.

smulemor
09-11-2007, 22:22
merkelig nok er jeg ikke overrasket :rolleyes:

personlig synes jeg de ødelegger rasen når de avler seg bort fra det opprinnelige, hva blir det neste ? araberardenner ?

linki
09-11-2007, 22:25
He he he ja. det hadde vært en lekker blanding....:rolleyes: he he tror ikke akkurat det skjer :D

linki
09-11-2007, 22:26
Kommer du snart å prøver gutten? Stallen er snart ferdig;) (men bli bra først..)

smulemor
09-11-2007, 22:27
He he he ja. det hadde vært en lekker blanding....:rolleyes: he he tror ikke akkurat det skjer :D

tror faktisk jeg har sett et bilde av det en gang... så heller snålt ut

Kommer du snart å prøver gutten? Stallen er snart ferdig;) (men bli bra først..)

klar jeg vet du, må bare få igjen stemmen og blir "rusfri" igjen ;)

fabolos_willow
09-11-2007, 23:49
snakk om smisking her eller? noen som skal få seg hest? eller tok jeg feil nå:p
hehe, Jo, jeg vet at hingsten ofte får flere avkom osv. Men noen som nevnte at man måtte ta vare på nye hingster med høyde og som er fine.. JOOO, klart det, men ville bare nevne at man ikke må glemme hoppene:p
You see?

smulemor
09-11-2007, 23:51
snakk om smisking her eller? noen som skal få seg hest? eller tok jeg feil nå:p
hehe, Jo, jeg vet at hingsten ofte får flere avkom osv. Men noen som nevnte at man måtte ta vare på nye hingster med høyde og som er fine.. JOOO, klart det, men ville bare nevne at man ikke må glemme hoppene:p
You see?

he he, hæ ? nei nei, jeg kjenner Linki fra før og hun har lovt meg en testtur på starut ;)

jo absolutt enig med hoppehøyde og men jeg synes dette blir vanskeligere å kontrollere.

Kurre
09-11-2007, 23:52
Du får kjøpe deg den på Geilo da Smulen.
Stefan.
Den burde være stor nok for deg.Fin hest.

smulemor
09-11-2007, 23:54
Du får kjøpe deg den på Geilo da Smulen.
Stefan.
Den burde være stor nok for deg.Fin hest.

he he, helt feil kjønn ;)

Anette
10-11-2007, 18:47
merkelig nok er jeg ikke overrasket :rolleyes:

personlig synes jeg de ødelegger rasen når de avler seg bort fra det opprinnelige, hva blir det neste ? araberardenner ?

Haflingeravlen avler seg ikke bort fra det opprinnelige, men TILBAKE TIL det opprinnelige. Haflingeren som avles idag, er mer lik den opprinnelige haflingeren enn de lave kraftige eksemplarene som kan sees.

Jeg kan skrive i en evighet om alt dette her, men akkurat nå har jeg ikke tid...legger heller ved link til Linda og Anders sin hjemmeside (http://www.lians.no/haflingeren.htm). Der ligger det flere linker for spesielt interesserte.

Willow: Hvor har du det fra at Aurel avler lavt? Problemet med Aurel er heller at han er blitt brukt så utrolig mye, og på mye dårlig (og lavt) hoppemateriale. Hingsten kan ikke rette opp alt...faktisk er det vel sånn at over 70% arves fra moren. Etter min mening avler Aurel ikke lavt... det som heller er et kjennetegn på han avkom, er at de gjerne har litt dårlig farge, ofte grå.

Forøvrig så er ikke hingstematerialet i Norge såååå lavt. Problemet i Norge er vel at det er for få hopper, og for lite seriøs avl. Folk bruker nærmeste hingst/lettest tilgjengelige hingst, og hingsteholdere har for få bedekninger til at det egentlig "lønner seg" å ha hingst.

smulemor
10-11-2007, 18:52
Haflingeravlen avler seg ikke bort fra det opprinnelige, men TILBAKE TIL det opprinnelige. Haflingeren som avles idag, er mer lik den opprinnelige haflingeren enn de lave kraftige eksemplarene som kan sees.

Forøvrig så er ikke hingstematerialet i Norge såååå lavt. Problemet i Norge er vel at det er for få hopper, og for lite seriøs avl. Folk bruker nærmeste hingst/lettest tilgjengelige hingst, og hingsteholdere har for få bedekninger til at det egentlig "lønner seg" å ha hingst.

hvis det stemmer så er det jo supert, problemet for min del er jo at jeg oftest ser små haflingere til salgs og jeg synes egentlig ikke de egner seg for voksne når de ligger på 143 og nedover.

Wildkogel var fantastisk lekker.... :mrgreen:

Anette
10-11-2007, 19:08
Wildkogel og Wilkin er vel rundt 150 begge to. Steward vet jeg ikke, men tipper rundt 145...? Stilo vokser fortsatt, men ser ut til å bli stor :) Og han er fiiiin altså! Nydelig hingst.. Starut er 143? Men gammel, født i 86.. Helios vet jeg ikke noe om, men har hørt han har ganske bra gemytt. Tipper han er rundt 145 han og.

Wildkogel er fin ja, men han er litt kraftig igjen...men avler god høyde, og han har godt gemytt :) Har et knallflott avkom i Danmark, Liz. Winterling... Bilder på http://www.elghuset.ridesiden.dk/.

smulemor
10-11-2007, 19:11
Wildkogel og Wilkin er vel rundt 150 begge to. Steward vet jeg ikke, men tipper rundt 145...? Stilo vokser fortsatt, men ser ut til å bli stor :) Og han er fiiiin altså! Nydelig hingst.. Starut er 143? Men gammel, født i 86.. Helios vet jeg ikke noe om, men har hørt han har ganske bra gemytt. Tipper han er rundt 145 han og.

Wildkogel er fin ja, men han er litt kraftig igjen...men avler god høyde, og han har godt gemytt :) Har et knallflott avkom i Danmark, Liz. Winterling... Bilder på http://www.elghuset.ridesiden.dk/.

starut er mindre ja, kjenner jo han litt og bare halsen blir bra så blir det testtur :D

liker de litt kraftige jeg så at de har litt masse ser jeg på som kun positivt. liker ikke denne "forpinglingen" som jeg ser kommer innenfor mange raser.

Anette
10-11-2007, 19:13
starut er mindre ja, kjenner jo han litt og bare halsen blir bra så blir det testtur :D

liker de litt kraftige jeg så at de har litt masse ser jeg på som kun positivt. liker ikke denne "forpinglingen" som jeg ser kommer innenfor mange raser.

Du hadde garantert likt min Ali du da... Han er høy og litt kraftig :) Du får komme og hilse på han en dag da vettu ;)

smulemor
10-11-2007, 19:14
he he, ja kanskje det ? ny smulerazzitur ?

flinger i full fres i vinterlandskap er jo et fantastisk fotomotiv ;)

fabolos_willow
10-11-2007, 22:43

Jeg kan skrive i en evighet om alt dette her, men akkurat nå har jeg ikke tid...legger heller ved link til Linda og Anders sin hjemmeside (http://www.lians.no/haflingeren.htm). Der ligger det flere linker for spesielt interesserte.

Willow: Hvor har du det fra at Aurel avler lavt? Problemet med Aurel er heller at han er blitt brukt så utrolig mye, og på mye dårlig (og lavt) hoppemateriale. Hingsten kan ikke rette opp alt...faktisk er det vel sånn at over 70% arves fra moren. Etter min mening avler Aurel ikke lavt... det som heller er et kjennetegn på han avkom, er at de gjerne har litt dårlig farge, ofte grå.

Ja, jeg er vel egentlig enig med deg i det... jeg har bare hørt det fra andre jeg...
Jeg ser jo det at Willow kommer til å bli en litt stor haflingerhoppe.
I allefall har hun en tidlig utvikling, og hun er fremdeles ikke utvokst.
Da jeg kjøpte ho var hun kanske høy i forhold til lengden... nå har hun vokst mye mer i lengden... og jeg vil ikke se bort i fra at hun vokser noen cm til i høyden!
Willow er jo ganske gylden hun da, ikke grålig som du nevnte Aurel hadde tendensen til å gi etter seg;)

Da jeg skulle bedekke Willow så jeg ofte på Danmark sin hingsteliste... jeg falt med EN GANG for den flotte Winterling(før jeg i etterkant så hvem faren hans var, hehe)
Men falt til slutt for Wildkogel! FLOTT hest!(med gode bevegelser og bra bein(noe jeg vektla ekstra, med tanke på at Willow der har en LITEN svakhet))

Anette
11-11-2007, 00:26
Ja, jeg er vel egentlig enig med deg i det... jeg har bare hørt det fra andre jeg...
Jeg ser jo det at Willow kommer til å bli en litt stor haflingerhoppe.
I allefall har hun en tidlig utvikling, og hun er fremdeles ikke utvokst.
Da jeg kjøpte ho var hun kanske høy i forhold til lengden... nå har hun vokst mye mer i lengden... og jeg vil ikke se bort i fra at hun vokser noen cm til i høyden!
Willow er jo ganske gylden hun da, ikke grålig som du nevnte Aurel hadde tendensen til å gi etter seg;)

Da jeg skulle bedekke Willow så jeg ofte på Danmark sin hingsteliste... jeg falt med EN GANG for den flotte Winterling(før jeg i etterkant så hvem faren hans var, hehe)
Men falt til slutt for Wildkogel! FLOTT hest!(med gode bevegelser og bra bein(noe jeg vektla ekstra, med tanke på at Willow der har en LITEN svakhet))

Jeg har ikke sett willow, så jeg vet ikke hvordan hun ser ut... Men jo, Aurel sin svakhet er fargen og at han er mye brukt. Mange avkom etter Aurel i Norge også. Jeg har jo selv en vallak etter Aurel, og han er heller ikke grå. Jeg vet at mange sier diverse om han, men da må man faktisk se på hoppematerialet som er brukt også.
Trine Jensen har en hingst etter Winterling nå, og han er vakker. Du så han sikkert på årsmøtet? Wille, føllet til Dorfy fra ifjor? Nydelig krabat...

Wildkogel er fin ja, men etter min mening litt kraftig. Winterling derimot har farens høyde, men er likevel mye lettere og edlere i fremtoning. Det handler jo bare om at Wildkogel begynner å bli gammel, og Winterling er en "nyere modell".
Avlen i Norge er jo en utfordring, siden hestematerialet er begrenset. Først og fremst må rasen haflinger bli kjent og ansett som noe mer enn en fjortissdrøm (det er jo ofte en fjortissdrøm pga dens utseende). For haflingere er virkelig en vidunderlig hest, både i allsidighet og gemytt :)

fabolos_willow
11-11-2007, 09:11
ja, er sant det

Anette
11-11-2007, 10:15
he he, ja kanskje det ? ny smulerazzitur ?

flinger i full fres i vinterlandskap er jo et fantastisk fotomotiv ;)

Japp, helt klart :) Bare si ifra om du vil ta en tur da vettu! Er sikkert ikke lenge til snøen kommer :)