PDA

Se full versjon : Jeg tror at...

Stineln
08-11-2007, 21:45
..jeg og Queen skal konvertere til galoppløp:D Haha, slå det antall med galoppløp som hu har da!

http://sport.rikstoto.no/Hest_info.aspx?id=134208&modus=0&parentwindow=0

Ingeborg
08-11-2007, 21:47
Oj!!

Bælena
08-11-2007, 22:29
Jeg har 2 tilfeller av samme syndromet. Terminator og Strong Alf. En ble ridehest og en ble sendt nordover. Makan til kenguruer...

Stineln
08-11-2007, 22:33
Hehe, kenguru! Det var jammen et passende navn til Queen også:D

Elisabeth j
09-11-2007, 14:16
Prøvd å legge om treningsoppleget totalt?

Marte+Quicky
09-11-2007, 20:35
Hilde var også sånn før! Men jeg fikk skikk på det, hehe. Bedra seg betraktelig etter jeg fikk ansvaret og når hun fikk litt mer rutine. Selv om hun ennå ikke er 100% travsikker da..

Stineln
09-11-2007, 22:48
Prøvd å legge om treningsoppleget totalt?

Vi har vel egentlig prøvd alt.. Noen tips? Hu galopperer aldri i trening (unntatt når jeg ber hu om det), aldri i hurtigkjøring på bana, aldri i rutineløp.. Håpløst altså..

Marte+Quicky
09-11-2007, 23:10
Vi har vel egentlig prøvd alt.. Noen tips? Hu galopperer aldri i trening (unntatt når jeg ber hu om det), aldri i hurtigkjøring på bana, aldri i rutineløp.. Håpløst altså..

Ber du hu ofte om det da?
Hva med rett og slett galoppere mer i trening? Hvis det ikke allerede er prøvd da..

Tone
10-11-2007, 00:17
Tro hvorfor hester havner nordpå når de ikke duger sørpå?

insolita
10-11-2007, 11:08
Tro hvorfor hester havner nordpå når de ikke duger sørpå?

Fordi det er folk der oppe som er villige til å kjøpe likene?
--

Med en så galoppsyk hest ville jeg også sjekket den opp i hue og r.... først. Tempoet i løp er stort sett høyere enn i trening (og bør være det for å spare beina).

Stineln
10-11-2007, 15:29
Fordi det er folk der oppe som er villige til å kjøpe likene?
--

Med en så galoppsyk hest ville jeg også sjekket den opp i hue og r.... først. Tempoet i løp er stort sett høyere enn i trening (og bør være det for å spare beina).

Hu er sjekka overalt, ingenting gæli. Det ligger nok i huet hennes, bare tull alt sammen. Kanskje vi skal prøve lobotomi? :lol: Har prøvd å galoppere mye i trening, men hu ble ikke noe bedre av det. Blir nok avlshoppa av a snart. Problemet er at det er ufattelig med kapasitetshest, og hu er den roligste hesten å ha med å gjør ellers, så det er vanskelig å gi hu opp helt..

insolita
10-11-2007, 17:00
Har ikke sett hesten i løp jeg, men jeg hadde nok kanskje snakket litt med kuskene og evt. faktisk også satt hesten i trening for en periode. Kanskje kan det hjelpe å bo en liten stund på travbanen slik at hun får trent litt på det å gå sammen med andre og på selve banen.

Du får uansett ikke bedekt henne akkurat nå. Avkommet vil også være mer verdt om dere "får orden på" hoppa.

Forresten... Fått noen litt mer alternative til å gå over hesten? Låsninger f.eks er ikke veterinærenes beste kompetanseområde.

Stineln
10-11-2007, 18:46
Sette ut i trening er uaktuelt.. Men har tenkt på låsninger, men klarer ikke helt å tro at det er det som feiler hu. Hu skal gå V65-2 på onsdag;) Kusken(e) sier det samme hver gang; egentlig helt rolig og fin, men har ikke løpshue. Skal se hu plutselig finner ut hva alt handler om og da går feilfritt.

Ang avel, så måtte hu i såfall bli bedekt til våren da, men hu har en to-åring i Sverige som ser veldig lovende ut. Så kunne nok fått igjen noe for avkomma hennes nå uten no særlige egenprestasjoner.. Vil ikke gi opp riktig ennå men..

insolita
10-11-2007, 19:01
Sette ut i trening er uaktuelt.. Men har tenkt på låsninger, men klarer ikke helt å tro at det er det som feiler hu. Hu skal gå V65-2 på onsdag;) Kusken(e) sier det samme hver gang; egentlig helt rolig og fin, men har ikke løpshue. Skal se hu plutselig finner ut hva alt handler om og da går feilfritt.

Ang avel, så måtte hu i såfall bli bedekt til våren da, men hu har en to-åring i Sverige som ser veldig lovende ut. Så kunne nok fått igjen noe for avkomma hennes nå uten no særlige egenprestasjoner.. Vil ikke gi opp riktig ennå men..

Løpshode er heldigvis/dessverre litt arvelig men. Altså, en ustartet hest vil ikke ha egenprestasjoner, og det er jo ikke optimalt med tanke på avl (med mindre hesten ble skadet f.eks da). Men en startet hest med dårlige egenprestasjoner er nesten værre enn en ustartet hest. Jeg ville definitivt jobbet for å bedre de egenprestasjonene der, for det ser ikke veldig pent ut på papiret. "Alle" har V75-vinnere hjemme i trening, men det er nå engang det de presterer på banen som teller. Også for unghestkjøpere som titter på morens resultater. Det påvirker prislappen.

Hvorfor er det uaktuelt med en trener?

Jeg vil nesten påstå at det vil være rart om hun ikke har en låsning jeg. Skal ikke si at det er roten til alle problemer, men låsninger gagner de i hvertfall ikke. Det er veldig vanlig med låsninger, og dermed også evt. muskelproblemer. Ville definitivt sjekket det opp.

Stineln
10-11-2007, 21:10
Mora hennes er ganske gæern, så det kommer nok derfra. Pluss at Barbeque ikke akkurat er den roligste hingsten, hørte jeg dynamitt på dynamitt? :rolleyes: På en anna side, hvor mange av de beste travhoppene er fornuftige, rolige hester? Om en ser at det første avkommet hennes går, så tror jeg nok det også vil påvirke prisen på de neste som evt. kommer. Jeg er riktignok helt enig med deg om at egenprestasjoner alltid er bra, men det er ikke helt nødvendig..

Tror ikke hu hadde trivdes på en trenerstall, siden hu ikke er noe glad i å måtte forholde seg til flere folk. Hu har blitt mye roligere hjemme og jeg tror at å sende hu til en trenerstall heller vil gjøre hu mer stressa igjen.

Vil ikke en låsning plage hu i trening da? Trener så å si kun i bakker og hu blir ridd mye dressur med, så jeg ville trodd at en låsning kunne merkes da også. Eller?

insolita
10-11-2007, 21:44
Det er ikke sikkert at en låsning merkes så mye i trening i hvertfall. Mye som ikke kommer frem før i høy fart. Min krabat varmet dunderfint sistgang men fungerte ikke litt engang i løpet. Slett ikke uvanlig.

Rasken
10-11-2007, 21:52
Det var mange starter på den hesten der, og ganske få plasseringer.. Mange galopper ja..

Stineln
11-11-2007, 00:19
Det var mange starter på den hesten der, og ganske få plasseringer.. Mange galopper ja..

Jo, takk, vi har lagt merke til det:D Jeg tror ikke at hu har skjønt at hu liksom skal være traver:lol: Queen ønsker seg å være galopphest.

Lenech
11-11-2007, 01:30
Jeg bare lurer; Ble hun bedekt som toåring? Vet du evt. hvorfor?

Stineln
11-11-2007, 12:19
Jeg bare lurer; Ble hun bedekt som toåring? Vet du evt. hvorfor?

Ja, hu ble det faktisk.. Hu ble gitt opp, siden hu var litt ..ehm.. lei å kjøre inn. Hu la seg ned i gangen når hu ble selt på og rygga litt og sånn. Jeg tror egentlig bare de valgte den letteste løsningen, ferdig med det liksom. Enklere å bare bedekke hu enn å bruke masse penger på trenerstall.

insolita
11-11-2007, 12:49
Jeg tror egentlig bare de valgte den letteste løsningen, ferdig med det liksom. Enklere å bare bedekke hu enn å bruke masse penger på trenerstall.
Du er ikke i ferd med å gjøre det samme da?

Stineln
11-11-2007, 18:18
Du er ikke i ferd med å gjøre det samme da?

Hadde vi valgt den letteste løsninga hadde hu ikke stått her nå. Da hadde vi ikke brukt det siste året på å finne ut av hesten. Da hadde vi ikke brukt haugevis av penger på alt mulig av utstyr og dyrleger. Da hadde vi ikke fortsatt å starte hu, fortsatt å tro på hu som vi gjør, hadde vi vel? Og nei du, ikke beskyld meg for å ta den letteste løsninga. ;) Jeg er vel omtrent den eneste personen i hele verden som fortsatt har noe tru på hu, og noe lyst til å fortsette å prøve. De aller fleste hadde gitt hu opp for lengst. Jeg er ikke klar for det riktig ennå. Og uansett om hu hadde blitt gitt opp nå, så hadde ikke det vært den letteste løsninga, siden vi har brukt såpass mye tid på hu. Blir det til at hu ender opp som avlshoppe til våren, er ikke det fordi det er den letteste løsninga, men fordi vi føler det er den beste løsninga for hesten.

LisaFi
11-11-2007, 19:01
... lett å bli provosert innen travsporten, alle legger jo ned mye arbeid, ja nesten "sjela si" i hestene... Men det er lett å gå seg fast i "spor" og tankemåter. Selv har jeg "byttelånt" hest med andre flere ganger i håp om å få løsnet på ting. For min del endte jeg opp med å avlive hesten, men denne var vallak da. MEn hadde han vært hoppe hadde han ikke vært egnet for avl uansett.. Men tilbake til poenget, det ER lett å bli provosert over velmente råd når man føler man prøver alt man kan.. ;)

insolita
11-11-2007, 19:15
Det var et spørsmål, ikke en beskyldning altså ;)

Enig med Lisa. Lett å bli litt blind på egne hester sånn generelt. Håper uansett at dere finner nøkkelen til problemene:snill:

Stineln
11-11-2007, 20:16
Det var et spørsmål, ikke en beskyldning altså ;)

Enig med Lisa. Lett å bli litt blind på egne hester sånn generelt. Håper uansett at dere finner nøkkelen til problemene:snill:

Tulla litt med deg da altså:) Takknemlig for alle råd jeg altså, har så absolutt ikke lyst til å gi opp! Men er nok sant som dere sier, at en kan bli litt blind. Derfor er det jo fint med FH, så man kan få gode/nye råd! Tror nok vi skal få sjekka etter evt. låsninger også. Greit å ha kryssa det av lista også, om det ikke er det som plager hu. Queen er jo uansett en hest som kan egne seg til både avl og ridning (kjempeflink dressurhest), så hu kommer nok til å få et fint liv etter endt travkarriere;)

MonocerosPride
05-12-2007, 13:56
Prøv hu i monté, kanskje hu skjerper seg da? da får hu rytteren helt oppi huet, og det hjelper ofte;)

Marte+Quicky
05-12-2007, 14:03
Prøv hu i monté, kanskje hu skjerper seg da? da får hu rytteren helt oppi huet, og det hjelper ofte;)

Eller det blir bare verre. Mange trenger vogna til å støtte seg rundt svingene, og feiler lettere i montè. Men såklart, det er jo verdt et forsøk.

Eva
05-12-2007, 19:30
Dere får gå inn og søke på Rigel Rasken da.

Han galopperer i omtrent alle sulkyløpene sine, men glemmer helt å gjøre det under sal som regel. Han har galoppert i samtlige sulkyløp jeg har startet ham i omtrent, og i sin karriere har han galoppert bort sikkert tre ganger mer enn han har tjent. Ligge sist i feltet inn i siste sving. plukke konkurrenter nedover oppløpet og galoppere bort sikre trippelplasser feks, HELT normalt! :)

Men han har kun husket å galoppere i tre montèløp siden i fjor sommer. Og ene gangen ble han grundig sjenert, andre gangen var banen en grunnløs sump og han feilte fra start, og sist vet jeg ikke hva som skjedde for jeg var ikke tilstede :)

Enig med de andre her, nye friske øyne er fint.

Eller få feks Gunnar Eggen, Høitomt (de har jeg erfaring med) til å hurtigkjøre. De kjenner ofte feil på hesten lenge før man SER dem. Kuskene som har vært brukt på henne, kjenner jeg ikke, kan godt hende de og klarer slikt altså, men det vet jeg ikke :)

Vet ikke hva slags alternative mennesker dere har hatt for å gå igjennom henne, og om de har funnet noe?

Min er sjekket i hue og rævva fjørti ganger, er det noe galt lar han gjerne være å galoppere, men det er ikke noe trøkk i ham. Jeg har vel innfunnet meg med at han ikke er helt som alle andre hester, og at hans umotiverte galopper sikkert er en tvangstanke ;) Men han trenger en del vedlikehold for å holde seg frisk dessverre.

MonocerosPride
05-12-2007, 20:45
Eller det blir bare verre. Mange trenger vogna til å støtte seg rundt svingene, og feiler lettere i montè. Men såklart, det er jo verdt et forsøk.

men noen kan jo synes at det er godt å bli kvitt vogna og da:)

MonocerosPride
05-12-2007, 20:47
Jeg er vel omtrent den eneste personen i hele verden som fortsatt har noe tru på hu, og noe lyst til å fortsette å prøve.

du ekke aleine, Stine, jeg hadde skikkelig lyst til å spørre om å få kjøpe/leie Queen seinest for ei mnd sida, for jeg har evig trua på den merra:) hu er utrolig fin, bare hu får med seg huggu. men, skal vel ikke klage nå i dette øyeblikk, hu vant jo V65-løp for snaut 2 timer sida! :D

insolita
05-12-2007, 20:47
GRATULERER MED FLOTT RESULTAT!!!!:vinner:

Og så med go'kusken min og da!

LisaFi
05-12-2007, 20:49
Grattis! ER det ikke gøy når det løsner? :)

Marte+Quicky
05-12-2007, 21:26
men noen kan jo synes at det er godt å bli kvitt vogna og da:)

Ja, funker helt sikkert for noen. Som sagt: er verdt et forsøk!;)

Grattis! I dag var hun jo knallbra! Vanvittig morro det der:D

Eva
05-12-2007, 22:10
Hun kan når hun vil ja? Gratulerer :)

Stineln
06-12-2007, 00:09
:D:D:D:D:D:D Er så godt fornøyd nå altså:D Har jo gått hele tre løp feilfritt nå! Også seier da:D *Stolt* Vi fikk noe angst når Austevoll ringte inn sjuk og Hop var den eneste ledige, men det gikk jo strålende! Lykkelig her nå ja!!

Stineln
06-12-2007, 00:12
Ang Queen og monteløp, så kunne det nok vært noe å prøvd etter hvert. Hu blir jo så å si kun ridd i trening og trives best med det, så monte er altids en mulighet! Men lite sannsynlig at det blir no salg ol nå altså;)

MonocerosPride
06-12-2007, 13:35
nei, må jo ha hu sjøl nå:P hehe. har uansett fått meg hest, så:)

Stineln
06-12-2007, 14:23
Det er bra;) Skal du starte med han etter hvert eller?

MonocerosPride
08-12-2007, 19:41
ja, prøve på det:) han virker kjempe fin da, diger og snill som dagen er lang:) blir kjempe spennende:):)