PDA

Se full versjon : Fjordinger med avtegn?

IngaSN
08-11-2007, 16:25
er det vanlig? jeg visste det ikke før jeg så ett bildet her på FH...
edit:
http://www.hestene.no/galleri/showimage.php?i=1865&catid=searchresults&searchid=421

Tornado
08-11-2007, 16:27
Tenker du på stjerne, bles osv?

Fjordingen skal ikke ha avtegn, er f.eks ikke lov å stille ut en fjordhest med stjerne.

- Bildet ditt kom forresten ikke frem.. Link?

IngaSN
08-11-2007, 16:28
ja, stjerne og bles..jeg skal finne bildet;-)

IngaSN
08-11-2007, 16:30
nå er bildet i tråden:)

Tornado
08-11-2007, 16:32
Jeg har aldri sett hest med så stort stjernebles, har bare sett fjording med stjerne :roll:

Jeg mener jeg hørte noe om at fjordinger med slike avtegn ikke er renraset...?

Embliss
08-11-2007, 16:34
Fjordinger med slike avtegn har vel oftest døleblod i slekta bakover?

HesteHeidi
08-11-2007, 16:38
Hingster har ikke lov med avtegn, men hopper har lov til å ha en liiten stjerne.

HesteHeidi
08-11-2007, 16:38
Og avtegn er av en eller annen merklig grunn en anelse mer oftere på rødblakke fjordhester...

Tornado
08-11-2007, 16:39
Hingster har ikke lov med avtegn, men hopper har lov til å ha en liiten stjerne.

Ja, det stemmer det. Idiotisk. Skulle vært likt for både hoppe og hingst. Uansett synes jeg det i det hele tatt er litt dumt med hysteriet, at en bitteliten stjerne skal ha så mye å si, det skjønner jeg ikke.

HesteHeidi
08-11-2007, 16:41
Syns hverken hopper eller hingster burde fått lov jeg. Men nå er det jo sånn at hopper kan ha en lien stjerne, men likevel er det hopper med bles og snipp som går i avl.

Ingvild
08-11-2007, 17:59
Det er desverre ein del fjordhestar med avteikn ja, dette er uønskja i fjordhestavlen. Det har ingenting med dølehestblod å gjere, sjølv om dette er ei vanleg misforståing.

Higstar har ikkje lov til å ha avteikn, men hos marar er det tillete med ei lita stjerne. Eg tykkjer det burde vore forbode uansett, men dette temaet er det mange meiningar om.

Det kan jo diskuterast kor stor "ei lita stjerne" er, eg tykkjer det burde vore meir spesifikt i avlsplanen. I fjor vart ei merr med "bles" 2. premiert og stilt i kvalitet....

Tone Kristin
08-11-2007, 18:08
Er det ikke 5 cm i diameter da?

Ingvild
08-11-2007, 18:10
Nei, det står ingenting i avlsplanen om størrelse, desverre.

Lucinda
08-11-2007, 18:15

Nei det er ei myte som etter kvar ser ut til att nesten er blitt slik reglane er for svært mange. Men som Ingvild seier er der ingen ting i avlsplanen som sier kor stor stjerna kan være.

Men Ingvild merr med "bles"? dei bruker ikkje få godkjent da.

Ingvild
08-11-2007, 18:22
Denne (http://i173.photobucket.com/albums/w51/ingvildrh/Andora.jpg) merra fekk 2. premie og vart stilt som nr 1 i kvalitet. Kva du vil kalle avteiknet veit ikkje eg, men noko "lita stjerne" er det ikkje etter mi meining.. Ho fekk forresten 8 på rasetype og preg.

Tone Kristin
08-11-2007, 18:24
Ok, nå må jeg sette meg ned å lese avlsplanen. En dag... Når jeg føler for det... Det har jeg forsåvidt sagt i et år nå, tror jeg:lol:

Er rart hvordan det er så mange slike myter rundt om kring. Det med døleblod ga utslag i avtegn er noe jeg også har lest, i en artikkel om fjordhesten. Var det på Hest.no kanskje?

Ingvild
08-11-2007, 18:33
Ok, nå må jeg sette meg ned å lese avlsplanen. En dag... Når jeg føler for det... Det har jeg forsåvidt sagt i et år nå, tror jeg:lol:

Er rart hvordan det er så mange slike myter rundt om kring. Det med døleblod ga utslag i avtegn er noe jeg også har lest, i en artikkel om fjordhesten. Var det på Hest.no kanskje?

Ja, men det står i eit eller anna dokument, men ikkje i avlsplanen. Det er ein diskusjon om det på fjordhestforumet.

Ja, det er desverre ei veldig vanleg misforståing, men den er ikkje sann i det heile..

Tone Kristin
08-11-2007, 18:39
*Lese på fjordhestforumet*

Chocolate
08-11-2007, 19:01
For en nydelig hest!!

Vilde
09-11-2007, 08:27
Det jeg synes er dustest (herlig uttrykk...) er at man er så lite konsekvent når det kommer til dette med avtegn. For meg er avtegn avtegn og hvor det befinner seg på hesten er etter min mening irrelevant. Hvis det ikke skal være tillatt med avtegn på fjordhingster synes jeg man skal gå grundig til verks og undersøke dem både "her og der" (hvis noen ikke skjønner hvor jeg mener så kan jeg utdype). Min valakk er lys i det ene neseboret og har en hvit stripe på hoven. Om det er derfor han aldri har vært vist på utstilling vet jeg ikke, men jeg synes det er urettferdig at de med avtegn på "stasen" kan gå rett gjennom en kåring, mens de som har et par hvite hår i panna blir stemt rett ut.

Nå har jo forøvrig ikke jeg så mye i mot avtegn på fjording jeg da. Jeg synes faktisk det kan være ganske pent. Vet mange sier at det ikke hører hjemme i rasen, men hvor kommer det da i så fall fra? Det er ei dame på fjordhestforumet som har forsket mye på farger og avtegn på fjording og i følge henne fantes det ikke bare fjordinger med avtegn før og, men de hadde også andre farger enn lys brunblakk (brune, rød, borkete, brokete osv). Hvis man er på utkikk etter det opprinnelige må jo dette være noe å trakte etter, noe annet blir jo bare å si seg enig med noen karer som på et tidspunkt bestemte seg for at lys brunblakk var penest og at man ikke ville ha avtegn.

Ingvild
09-11-2007, 08:38
Eg er heilt einig i den, Vilde! Eit avteikn er eit avteikn uansett kvar det er plassert, og blant anna denne (http://www.fjordhest.no/popup_bilde.asp?id=1832) hingsten går i avl.

Eg er ingen fan av avteikn, men om eg hadde syns det var fint hadde eg kanskje vore meir positiv til det. Eg tykkjer ikkje avteikn er fint på lyse hestar, men eg likar det på mørke (brune eller svarte).

Det er jo rett at det ikkje er unaturleg med avteikn, det er jo også avteikn på dei gamle, reine przewalski-hestane. Kvifor det skal vere forbode på fjordhesten veit eg faktisk ikkje, men.

Elis&Merita
09-11-2007, 08:47
Synes egentlig ikke fjordinger skal ha avtegn, men en liten stjerne er jo lov på hopper... Stod en hoppe på stallen (er solgt nå)en gang som hadde en stjerne, men den var for stor så dem blei aldri stilt på noe utstilling eller noe. Men vet noen av dere om hvordan det blir gjort med pass og sånn da, må de ha hvitt pass?

Ingvild
09-11-2007, 09:05
Neinei, fjordhestane er reinrasa sjølv om dei har avteikn! Det er berre ikkje ønskja i rasa, og hingstar med avteikn kan ikkje gå i avl.

Elis&Merita
09-11-2007, 09:07
Neinei, fjordhestane er reinrasa sjølv om dei har avteikn! Det er berre ikkje ønskja i rasa, og hingstar med avteikn kan ikkje gå i avl.

Greit, var bare en tanke liksom...

Puselusa
09-11-2007, 12:52
Min tidligere hest, en tredjepremiert fjordhingst, ble avkåret fordi svært mange av avkommende fikk avtegn.
Jeg trodde også at det var Rimfakse-blodet som gjorde seg gjeldende i slike tilfeller? Ellers var det jo vanlig med svært mørke/svarte fjordhester for et par generasjoner siden. Med andre ord har det nok vært mye kryssing med døl i tidligere tider, og jeg vil tro at dette kan virke inn på dagens populasjon også.
Hvor kommer avtegnene fra da, dersom det ikke er forårsaket av andre raser? Er det kanskje slik at det ligger "latent" i enkelte linjer?
Spennende tema!
:)

Vilde
09-11-2007, 13:08
Som jeg skrev i et tidligere innlegg så fantes det før fjordinger med både stjerne og bles og de kunne være brune, røde og alle andre farger. Dette har ingenting med rimfaksestriden å gjøre, det var sånn rasen var. Det er i den senere tid at man begynte å fremelske den blakke fargen og individer uten avtegn. jeg vet egentlig ikke så mye om dette, men dersom noen er interessert er det mye artig å lese på fjordhestforumet http://fjordhest.net/forum/index.php under tråden "Fjordhestens farger og avtegn".

Min tidligere hest, en tredjepremiert fjordhingst, ble avkåret fordi svært mange av avkommende fikk avtegn.

Hvilken hingst var dette?

Puselusa
09-11-2007, 13:12
Takk, Vilde.

Han het Emil, var etter Holar og under Evita.

Løkki
09-11-2007, 19:01
Er du sikker på at det var den offisielle grunnen? For det skal såvidt eg veit ikkje gå an.. Einaste om det viser seg at hingsten har avtegn sjølv.

Ingvild
09-11-2007, 19:19
Det er jo fleire som ikkje har vorte avkåra sjølv om det viser seg at dei har avteikn, då? Krogs Balder feks. Biletet av avteiknet hans pryda jo framsida av fjordhest.no ei stund også..

Som tidlegare nemnt har dette ingenting med Rimfaksestrida å gjere, men du har rett i at det ei periode foregjekk blandingsavl mellom fjordhest og dølehest. Eg kan skrive meir om dette om det er ønskjeleg.

Eg trur heller ikkje, som Gunvor, at dette kan vere grunnen til at ein hingst har vorte avkåra. Det er jo mange hingstar, også no til dags, som gjer føl med avteikn. Skulle ein utelukke alle fjordhestar som har avteikn sjølv, har gitt føl med avteikn eller har foreldre eller syskjen med avteikn/som har gitt avteikn sit ein att med eit veldig lite tal.

Sigrid
09-11-2007, 20:33
Ene fjordingvallaken her har en halvmåne i pannen :p

Mari
09-11-2007, 20:39
Har Krogs Balder avteikn??? Kvar? Bilete takk!

Ingvild
09-11-2007, 20:40
Har lagt ut link før i denne tråden ;)

Mari
09-11-2007, 20:41
Ein ser det jo på dingsen hans ja, men det er han jo ikkje åleine om . Åsedølen har vel også slikt "merke"?

Ingvild
09-11-2007, 20:43
Eg veit ikkje noko om Åsedølen, men veit at det er fleire hingstar med slike hemmelegheitar.

Mari
09-11-2007, 20:46
OT: Rossmann, han gjev vel avteikn?

Ingvild
09-11-2007, 20:52
Rossmann har stjerne sjølv.

Mari
09-11-2007, 20:54
Ikkje noko sjakktrekk å bruke han da kanskje, HMMMM.

Ingvild
09-11-2007, 20:59
Den risikoen har du jo uansett kva slags hingst du brukar. Om hingsten er perfekt for hoppa ville eg ikkje latt ei stjerne stå i vegen. Det er så mange hingstar som gir avteikn...

Løkki
09-11-2007, 23:41
Spørsmålet er vel heller kva hingstar som ikkje har rosa flekk på tissen. Og sidan det i følge avlsplanen ikkje vert rekna som avtegn, så kan vi heller ikkje kalle det eit avtegn. Sjølv om eg meiner det er det da.. Men eg trur det at avtegn går i arv er berre tull og tøys, det er nok heilt tilfeldig kvar det dukkar opp og ikkje.

Tornado
09-11-2007, 23:48
Eg er heilt einig i den, Vilde! Eit avteikn er eit avteikn uansett kvar det er plassert, og blant anna denne (http://www.fjordhest.no/popup_bilde.asp?id=1832) hingsten går i avl.

Eg er ingen fan av avteikn, men om eg hadde syns det var fint hadde eg kanskje vore meir positiv til det. .

Jeg skjønner ikke helt det der jeg. Kaller du det avtegn? Synes det blir for dumt om man skal bli så pirkete. Har det noe å si fra og til? Kan den kjøttfargede flekken på tissen hans ha noe å si for føllet??

Shadowfax
09-11-2007, 23:57
Synes de er fine med avtegn jeg :lol:

Menne.. kjenner noen til en som heter Reiar? Mari kanskje?
den har i hvertfall bles :)

Lizzie
10-11-2007, 00:13
:lol: jeg har lett og lett etter avtegn på den hingsten, men kunne ikke finne noen... hadde ikke trodd at denne pigment-frie flekken på lillemannen kunne kalles for avtegn..

Puselusa
10-11-2007, 00:23
Er du sikker på at det var den offisielle grunnen? For det skal såvidt eg veit ikkje gå an.. Einaste om det viser seg at hingsten har avtegn sjølv.

Han hadde ingen avtegn selv. Men jeg kjenner flere av avkommene hans, og alle disse har stjerne. Begrunnelsen for avkåring var nettopp dette med at de fleste føllene etter ham fikk avtegn. Dette er vel snart femten år siden nå. Han var ikke i mitt eie da, men jeg går ut fra at premiegraden kanskje hadde noe med saken å gjøre også? Jeg mener - hvorfor bruke en (tredjepremiert) hingst som svært ofte gir føll med avtegn, når dette ettertrykkelig er uønsket i avlen? Selv om det tillates på hopper, så er det nå engang slik at naturen ordner opp i kjønnsbestemmelsene selv. Mulig saken ville stilt seg annerledes dersom det var en "kvitsløyfehingst" det var snakk om?

Jeg tviler ikke på det dere sier, men i dette tilfellet synes jeg det er mest nærliggende å tro at avtegnene kommer fra hingsten fremfor hoppematerialet. Hoppeeierne var av samme oppfatning, for han ble ingen "matador" i avlen i hvert fall.

Løkki
10-11-2007, 09:26
Genetisk sett er ein kjøttfarga flekk det same som ein kvit flekk, hadde hesten hatt pels på penis hadde den kjøttfarga flekken hatt kvite hår ;) Men eit avtegn er eit avteikn uansett om det er i panna, på penis, på ein fot e.l. Det er mykje diskutert i fjordhestverda om dette med avteikn på penis burde vere diskvalifiserande, men i forhold til avsplanen er det ikkje det..enda. Men at det burde vore det ja, absolutt, når ein først skal vere pirkete så. Men som eg skreiv tidligare, sjølv to prikkfrie hestar kan gi avtegn, sjølv om det ikkje er avtegn langt bakover i slekta. Det ligg nok latent i alle fjordhestar.

Ingvild
10-11-2007, 11:31
Spørsmålet er vel heller kva hingstar som ikkje har rosa flekk på tissen. Og sidan det i følge avlsplanen ikkje vert rekna som avtegn, så kan vi heller ikkje kalle det eit avtegn. Sjølv om eg meiner det er det da.. Men eg trur det at avtegn går i arv er berre tull og tøys, det er nok heilt tilfeldig kvar det dukkar opp og ikkje.

Dette står i avlsplanen:

Farge og avteikn: Dei fem godkjende fargane er brunblakk, ulsblakk, grå, raudblakk og gulblakk. Innan dei ulike fargane er det nyansar. Det er viktig å ta vare på dei såkalla primitive avteikna. Ei stjerne kan godtakast på hoppe. Andre synlege avteikn vert ikkje godtekne. Lyse høver/ bein som gradvis fører over til karakteristisk farge på raublakke eller gule hestar er ikkje å rekne som avteikn, men som ein del av særtrekket ved desse fargane. Sjå elles kap. Fjordhestens farger.

Dette kan jo tolkast veldig vidt...

Jeg skjønner ikke helt det der jeg. Kaller du det avtegn? Synes det blir for dumt om man skal bli så pirkete. Har det noe å si fra og til? Kan den kjøttfargede flekken på tissen hans ha noe å si for føllet??

Dette svarer i grunnen Gunvor godt på. Som ho seier, eit avteikn er eit avteikn uansett kvar det er på kroppen.

Puselusa: Det hadde vore kjekt å sjå dommarkortet hans frå avkåringa. Veit du når han vart det?

Men som eg skreiv tidligare, sjølv to prikkfrie hestar kan gi avtegn, sjølv om det ikkje er avtegn langt bakover i slekta. Det ligg nok latent i alle fjordhestar.

Det trur eg også.

Puselusa
10-11-2007, 19:09
Ingvild: Det var vel i 94, tror jeg. Skulle gjerne likt å sett kortet jeg også. Finnes såpass gamle kort ute offentlig noe sted?

Torhild
10-11-2007, 19:54
Får ikke opp linken i hoved-innlegget, får bare opp Sorry - no matches. Please try some different terms.

Levinja
11-11-2007, 13:49
Han hadde ingen avtegn selv. Men jeg kjenner flere av avkommene hans, og alle disse har stjerne. Begrunnelsen for avkåring var nettopp dette med at de fleste føllene etter ham fikk avtegn. Dette er vel snart femten år siden nå. Han var ikke i mitt eie da, men jeg går ut fra at premiegraden kanskje hadde noe med saken å gjøre også? Jeg mener - hvorfor bruke en (tredjepremiert) hingst som svært ofte gir føll med avtegn, når dette ettertrykkelig er uønsket i avlen? Selv om det tillates på hopper, så er det nå engang slik at naturen ordner opp i kjønnsbestemmelsene selv. Mulig saken ville stilt seg annerledes dersom det var en "kvitsløyfehingst" det var snakk om?

Jeg tviler ikke på det dere sier, men i dette tilfellet synes jeg det er mest nærliggende å tro at avtegnene kommer fra hingsten fremfor hoppematerialet. Hoppeeierne var av samme oppfatning, for han ble ingen "matador" i avlen i hvert fall.

Tror nok du har rett i at det kan være årsaken til avkåringa.

Hingsten hadde meget sansynlig genetiske egenskaper som ga avkommene avtegn. Det ble jo å avle på uønsked egenskaper.

Det er derfor man må være mye strengere når man velger ut hingster på utstilling og når man skal vurdere dem igjen senere. Da blir avkom lagt til grunn for om hingsten vurderes opp eller ned.

Jeg kjenner til en annen hingst av en annen rase som mistet sin 2.pr fordi hans avkom hadde gjennomgående svake bein og bevegelser.
Ei hoppe kan jo bare få et avkom hvert år, mens en hingst kan spre sine gener til veldig mange.

Chocolate
11-11-2007, 14:17
Jeg må bare si det igjen, den hesten med avtegnene var vakker!! Fineste fjordingen jeg har sett.

Anne&gneistene
11-11-2007, 17:56

Stemmer det. Gina har en som er under 5 cm i diameter :)

kleppe
12-11-2007, 14:58
Synes egentlig fjordinger med stjerne/bless er kulest jeg. Skulle vært lov. Det gir liksom ett eget særtrekk da.
Men er/var det ikke sånn at stjerne/avtegn ikke er lov på Frieser også da? Mange har jo det... ??

tala
13-11-2007, 13:46
hihihiiiiii... ser na for meg de alvorlige dommerene pa fjordhest visning, som kravler under hingsten for a inspisere utstyret, og ber ham pent om a "la det henge" sa de kan se all vinkler og hele lengden......

i alt alvor.... rase standard er rasestandard. den ma nödvendig vis være lik for alle, sa da blir det enten begrensninger, eller "apent for alt". kjente en vallak en gang, med bade liten stjerne og hvitt band pa koden. kjempe söt hest. men jeg synes fortsatt at avlsplanen bör sette begrensninger. ellers kan man jo bare hive den ut av vinduet.

jeg lærte en gang at den blakke fargen er "opprinnelig" i fjordhesten. men sa vile böndene fa en större hest, og kryss avlet med döl. jeg forsto det slik at det var da alle "fargene og avtegnen" kom til rasen. da avlsplanen ble satt opp, ble den laget med den opprinnelige fjordingen i tankene...

har jeg lært feil? jeg er ikke redd for a innrömme at jeg meget mulg kan være feilinformert. jeg ble "opplært" av en gammal "kæll" som forgudet fjordingen over alt annet. han holdt hoppene sine hjemme fra slepp i protest nar det lokale fjordhest laget leide inn en gra hingst (for den slags farge var ikke naturlig for fjordinger serru.....)

Vilde
13-11-2007, 14:53
Jeg tror nok den gamle "kællen" kan ha misforstått noe ja :-)

tala
14-11-2007, 00:20
forundrer meg ikke... en kjempr mann, med ufattelig god heste unnskap... men litt sære ideer.......