PDA

Se full versjon : Hva er egentlig Natural Horsemanship

thröstur
08-11-2007, 14:31
Jeg hører mange snakker om det, og leser om det mange steder på internett. Forstår jo deler av det, men ikke helt. Kan noen forklare meg nøyaktig hva dette er for noe på en enkel måte?

Birre
08-11-2007, 14:38
NH er omgang og håndtering av hest på hestens egne premisser. Kort fortalt.

thröstur
08-11-2007, 14:43
Ja, det har jeg også hørt mange ganger. Men kan ikke noen forklare hva de egentlig mener med det? Jeg synes det blir så ullent og vil gjerne ha noe håndfast som jeg virkelig skjønner hva man mener med. Kanskje jeg er seriøst dum siden jeg ikke oppfatter dette :s

Sol
08-11-2007, 14:51
Det går på at man setter seg inn i hvordan en hest tenker og reagerer i ulike situasjoner, og at man tar hensyn til dette når man jobber med den.

Feks at man har forståelse for hvordan en hest reagerer på smerte, redsel, ros, straff.. at man vet hva en hest liker og hva den setter pris på, og bruker dette bevisst når man er sammen med den.

Også at man kjenner til kroppsspråket til hester, og vet hva det betyr når den feks tygger, senker hodet, slår med halen, kaster på hodet, har ørene fram, tilbake.. og at man holder øye med dette kroppsspråket når manjobber med dem, sånn at man vet hva de syns er ok, hva som skremmer dem, gjør vondt, er gøy, er slitsomt..

Det går også på at man er bevisst på ulike typer utstyr, og hvorfor man bruker det man gjør.. og at man passer på at det utstyret som hesten bruker er noe som gir den minst mulig ubehag

man ser også på oppstalling, for, stallkompiser... med andre ord er det en måte å holde på med hest på som sikkert 99% av alle som eier hest gjør.. men noen er flinkere til det enn andre;)

Blir du noe klokere av dette?

Line Christine
08-11-2007, 20:13
Natural Horsemanship har vært utsatt for mye synsing og mening fra dem som har sett deler av eller ikke forstått filosofien bak håndtering ved NH.
Dermed har mange stemplet NH som enten dilling og "Disneyfisering" av hest, eller de ser på det som grusom og hardhendt behandling utfra at hester som har et NH-forhold til sin eier er tålmodige og rolige. Slik blir ikke hester uten å ha blitt banket til lydighet!

Kanskje kjenner du deg igjen i hele eller deler av slike argumenter, eller du har hørt andre si lignende.
Natural Horsemanship er enkelt sagt å kommunisere med hesten på en for hesten forståelig måte. Det vil si at vi bruker kunnskap om hesters instinkter, språk og adferd når vi håndterer dem.

Alle som omgås hester er trenere! Vi trener hesten HVER GANG vi er sammen med den. Dette er et faktum.
Hester er lærenemme og intelligente dyr, og lærer fort.
Spesielt slikt vi mennesker ser på som uvaner og uønsket adferd...

Derfor må vi starte med oss selv når vi skal få et bedre forhold til hesten vår. Vi må starte med oss selv hvis vi ønsker å unngå at uvaner oppstår eller vi gjerne vil løse problemer vi føler vi har med hesten vår.

Jeg har møtt mange hester. Noen av dem var hester med problemer, men ingen av dem var problemhester...

For å forstå filosofien bak Natural Horsemanship må en se på hesten med nye øyne. Glem alle meninger du har hatt om hva hest er.. Vi må se på hestens biologi/fysiologi, vi må kjenne til hesters instinkter og sanser, vi må lære oss å forstå hesters bruk av signaler som kommunikasjon, og vi må kjenne til hesters normale adferd.

Hva er problemløsning?
Først må vi se og forstå hva problemet er.
Så må vi se hva som skjer i det problemet oppstår.
Deretter spør vi oss selv hva som gjorde at problemet oppstod.
Forstod hesten kommandoen?
Har hesten lært hva kommandoen betyr?
Er hesten i fysisk stand til å lystre kommandoen uten ubehag eller smerte?
Får vi ja som svar på alle tre spørsmålene, så må vi dele opp situasjonen som oppstod og se på hvert trinn for å finne ut hvor vi konkret må finne nye løsninger.
Dette krever at vi leser og forstår hestens signaler, eller mere konkret hva den sier til oss.

Javisst kan hester snakke!
De snakker med hverandre hver dag, hele dagen. Alle hester har sin egen personlighet, sin individualitet, og måten de snakker med og omgås andre hester forteller oss mye om nettopp den hesten.
Problemet vårt er at vi ikke kan "snakke hest" og dermed ikke forstår hva de sier til hverandre.
Dette er et problem vi kan gjøre noe med!

Natural Horsemanship er IKKE:
- å jage hesten rundt og rundt i en rundpaddock.
- å tukte hesten til lydighet.
- å kosemose hesten til å væresåsnill å være lydig.
- å bruke taugrime og langt leietau.
- å ri på tur uten bitt.

Natural Horsemanship innebærer:
- å bruke kunnskap om hva hest ER.
- å omgås hesten på en for hesten lettforståelig måte.
- å ha fokus på hesten mens du er sammen med den.
- å gi hesten tryggheten i å forstå deg.
- å være en trygg og pålitelig leder for hesten.
- å forstå hestens signaler og hva den prøver å si deg.

Alle sportsgrener kan baseres på NH fordi det handler om KOMMUNIKASJON mellom menneske og hest.
Det spiller ingen rolle om du rir sprang, dressur, barokk, tur, distanse eller western. Eller om du kjører trav, presisjonskjøring eller har en arbeidshest.
Uansett vil NH være en god måte å basere hesteholdet på.

a-k.m
18-04-2008, 23:20
"NH" er kommunikasjon mellom hest og menneske basert på kunnskap om hestens instinkter, reaksjonsmønster og behov.
Det handler ikke om hvilken grime du bruker, sko eller ikke sko, bitt eller ikke bitt.. Kun om kommunikasjonen, forståelsen og om viljen til å strekke seg litt lengre mot det hesten har behov for.
Derfor er det mange som har lært om dette som går over til utegang, skofritt, bittløst mm. Men det er selvsagt ikke en betingelse!

a-k.m
18-04-2008, 23:29
"NH" er kommunikasjon mellom hest og menneske basert på kunnskap om hestens instinkter, reaksjonsmønster og behov.
Det handler ikke om hvilken grime du bruker, sko eller ikke sko, bitt eller ikke bitt.. Kun om kommunikasjonen, forståelsen og om viljen til å strekke seg litt lengre mot det hesten har behov for.
Derfor er det mange som har lært om dette som går over til utegang, skofritt, bittløst mm. Men det er selvsagt ikke en betingelse!

Lopke
18-04-2008, 23:54
Hester bruker kroppen når de kommuniserer med andre hester. Kort fortalt så oppfatter jeg NH som når mennesker prøver å kommunisere med hesten på hestespråk. Altså legge press på hesten som leder, få den til å akseptere deg som dens sjef, skape tillit og trygghet og vise et kroppspråk som hesten forstår med rett timing??

eller noe sånt :lol:

Azawakh
19-04-2008, 09:40
NH var vel opprinnerlig sunn fornuft, å kommunisere med hesten ved hjelp av kroppen, slik som den gjør. At vi prøver å forstå den, ikke at den bare skal forstå hva vi vil.

Men begrepet "NH" har tatt ut og blitt et kaos, for å ikke si grobunn for mange idiotiske filosofier som mister innholdet i hva som egentlig er natural horsemanship..

Å kommunisere via kroppsspråk er noe de fleste dyr gjør, også vi mennesker, men vi er svært lite bevisste på det siden talespråket har lagt det i skyggen. Men vi bruker det likevel, og vi har det i oss - problemet er å hente det frem og bruke det bevisst!
Hester(f.eks) bruker kroppsspråk og "spirit" som hovedkommunikasjon, og er svært bevisste på dette. Om vi ikke tenker over kroppsspråket vårt og bare kjører på med metoder for å få hesten til å høre på oss ved hjelp av "mekaniske" regler, hvor vi forventer at hesten tilpasser seg oss, men ikke vi hesten.. Dermed erfarer hesten at vi er dårlige på kommunikasjon og at vi ikke er tilgjengelige mentalt.. Et stort tap med tanke på forståelse og forhold! Og ved dårlig kommunikasjon blir det en distanse mellom de to partene.

La oss si at du jobber med to personer fra andre land, ingen forstår språket til de andre.
Den ene dytter deg bort til det du skal gjøre i jobben, for å så bare ignorere om du sier noe. Det fortsetter slik, du lærer å forstå hva denne personen mener og ordene han sier etterhvert, man han er ikke interessert i å høre på deg.
Den andre personen tar kontakt og prøver å forstå deg like mye som du prøver å forstå ham! I starten er det ofte klønete og det må store signaler og lignende til for å forstå, men etterhvert lærer begge å forstå hva den andre mener og begge forstår litt mer av hverandres språk.

Hvilken er den mest hyggelige å jobbe med?
Prinsippet NH, å prøve å kommunisere best mulig, at ingen overkjører hverandre. Det gjelder også hesten, ikke bare oss!

Vinje-Hest
19-04-2008, 11:38
Her var det mage bra innlegg, skriver under på de.
Desverre er det mange misforståelser rundt begrepet NH.
Får håpe denne tråden kan belyse noen flere om hva det egentlig handler om og at folk leser innleggene ovenfor nøye.

thröstur
20-04-2008, 00:10
Tusen takk for svar. Ja, dette hjalp i alle fall meg :)

Linoo
31-05-2008, 21:26
Jeg hører mange snakker om det, og leser om det mange steder på internett. Forstår jo deler av det, men ikke helt. Kan noen forklare meg nøyaktig hva dette er for noe på en enkel måte?
Hvis du oversetter direkte blir det heste vett!

tina the one an only
07-08-2008, 01:20
naturlig hestehold på hestens primisser... men går inn i alle grener hestesport

htj
30-08-2008, 02:30
NH er daglig omgang og handtering av hest på en tilnærmet "naturlig" måte for hesten. Horsemanship er bare hva du gjør med hesten din. Alt er horsemanship, men ikke nødvendigvis god horsemanship.

Abused word;)

KatrineB
31-08-2008, 20:40
Mange har f.eks lett for å sette meg i bås. Bomfrisal, barfothest, og jeg synes det er kos å leie hesten på tur i taugrime, for jeg synes det er så behagelig tau å holde i, og enkel grime å ta på.
En periode brukte jeg heller ikke bitt, dette pga hesten min ikke ville akseptere bitt, da hun hadde noen løse tenner som måtte trekkes. Da tenke folk med en gang "oh no, hun er enn sånn horsemanship jente, litt wanna be cowboy".

Det er ikke riktig. Horsemanship er måten man håndterer hesten på, i følge det de andre før meg har beskrevet. Utstyr har ingenting å se. En sprangrytter kan vell så godt håndtere hesten sin gjennom NH, akkurat som en western rytter. Det går ut på på det å være positiv, rose hesten akkurat i det den gjør noe bra, slik at den lærer og forstår.

En rodeo rytter driver ikke med NH, nemlig pga dette er tvang.
Tvang og vold, det er ikke NH. Men ettergift og ros er den rette måten, og som de andre sier, kunne tolke hestens kroppsspråk, og vite hvor man skal stå i følge det. Tusen ord kan beskrive NH, og da synes jeg det er enklere å si hva det IKKE er. Hadde jeg tvunget hesten min til å lære, til å oppføre seg, til å gjøre det jeg ba om, og brukt vold. Ja, da hadde jeg ikke vert noe NH menneske, om jeg så kjøpte alt "cowboy" utstyret i hele verden og hadde hesten min på utegang.

Egentlig tar jeg lang avstand til begrepet NH. Jeg sier hesten min er trent med den riktige metoden som alle dyr skal behandles på, ja som også barn skal behandles på. Straffen er ikke vold, man straffer heller med å gi dyret mer arbeid (da har den et valg. høre på rytteren og la det bli enkelt, eller ikke høre, og dermed jobbe enda mer). Å ikke gi hesten ettergift er også straff. Jeg sier ikke at hesten min er "natural hosemanship trent", nemlig pga folk forbinner ordet med å jage hesten i rundvolte, og ri i grima, og gjerne en bomfrisal eller westernsal. Altså ikke slik det funker.