PDA

Se full versjon : Slagreim.

Alice
07-11-2007, 22:49
Hvordan monterest de på? og hvor får man kjøpt de?

Marte+Quicky
07-11-2007, 22:59
Er en reim som man fester over krysset omtrent, det pleier å være en liten hempe på halereima man putter den inn i. Så må du kjøpe to sånne fester, som man fester i draga.

Du får kjøpt det de fleste steder de har travtstyr hvertfall, feks på travbanen. Eller www.bole.no , www.travutstyr.no feks.

Alice
07-11-2007, 23:02
Noen som har bilde?

Alice
07-11-2007, 23:03
Hemm. Både Bole og Travutstyr var ute av drift:S

Løkki
08-11-2007, 13:22
Dei har hos www.borjes-tingsryd.se Eg kjøpte mi der, den er i lær så den går nesten i ett med selen. Slagreima ligg over krysset på hesten, og er festa rundt sjekene på begge sider. Den skal vere så slakk at hesten ikkje har noko ubehag av den når den oppfører seg, men om bakparten sprett opp skal den halde igjen.

http://img2.putfile.com/main/11/31106225582.jpg

http://img2.putfile.com/main/11/31106225540.jpg

juliekj
08-11-2007, 14:55
http://img2.putfile.com/main/11/31106225582.jpg

bare en liten kommentar til denne...

Jeg hadde aldri stolt på at den slagreima hadde holdt sånn som den er festa.

Vi surrer alltid reima rundt draga og "låser" før den festas i spenna, og vi fester en "gummisnor" rundt der igjen... skal leite litt å se om jeg finner et bra bildet.

--------
Fant bilder:

http://juliekj.com/bilder/hest/slagreim/slagreim_1.jpg
http://juliekj.com/bilder/hest/slagreim/slagreim_2.jpg

close-up:
http://juliekj.com/bilder/hest/slagreim/slagreim_detalj.jpg

Løkki
08-11-2007, 17:26
Den held i massevis, tru meg..eg køyrer sparkepike ;) Eg har slike gummisnorer, men bruker dei ikkje. Har nok reimer å feste..hehe

Filizity
08-11-2007, 17:27
har alltid bare surra fast en stigbøylereim jeg;) hehe.... har holdt på nanga:)

juliekj
08-11-2007, 19:06
Den held i massevis, tru meg..eg køyrer sparkepike ;) Eg har slike gummisnorer, men bruker dei ikkje. Har nok reimer å feste..hehe

oki, bare sier ifra, for jeg har sett slagreimer ryke som har sitti bedre festa enn den din...

Anita&Svarten
08-11-2007, 19:11
Skal ikke stjele tråden, men hvor får man disse til ponnier? Alle jeg har hørt hos som selger travutstyr har bare str full.. Begynner å lure på om jeg må få sydd til min shettis snuppe..

Ingvild
08-11-2007, 19:12
Du kan bruke eit tau som kriseløysing, eller du kan få ei spesialsydd.

Anita&Svarten
08-11-2007, 19:16
Tau stoler jeg ikke på. Blir å kjøpe eller få spesialsydd. Foreløpig trenger jeg det ikke, men når det blir litt mer action ser jeg ikke bortifra at den blir nødvendig. Men det er jo nok av ponnitravere, hvorfor i all verden lager de ikke slagreimer til ponnier da? Og om de gjør(som jeg tror de gjør), hvem selger de?

juliekj
08-11-2007, 19:21
Tau stoler jeg ikke på. Blir å kjøpe eller få spesialsydd. Foreløpig trenger jeg det ikke, men når det blir litt mer action ser jeg ikke bortifra at den blir nødvendig. Men det er jo nok av ponnitravere, hvorfor i all verden lager de ikke slagreimer til ponnier da? Og om de gjør(som jeg tror de gjør), hvem selger de?

alle ponnitraverne MÅ gå med slagreim, uansett om de har slått før eller ei, så jeg vil da tro at de lager slagreim i ponni str...

Ta kontakt med en butikk på en av travbanene eller en lokalt ponnitrav forening, så har de sikkert oversikten, eller evt. tips ;)

Løkki
08-11-2007, 19:25
oki, bare sier ifra, for jeg har sett slagreimer ryke som har sitti bedre festa enn den din...

Den sit jo fast på same måten berre at den ikkje er surra rundt. Den ligg over rompa til hesten og ligg laust rundt sjekene, men strammar om ho sparkar. Den har tålt ein del gledesbukk etter kvart og er like fin, er av god kvalitet. I og med at eg køyrer mykje dressur kan ikkje slagreima vere for fast, hadde problem med rygginga ei periode og trudde eg hadde vrang hest. Problemet viste seg å vere for fast slagreim..følte meg smart då ja :rolleyes:

Når eg køyrer med maratonvogn surrar eg den, ellers vert den for lang.

LisaFi
08-11-2007, 19:30
Synes kanskje det så ut som den lå litt langt framme også jeg..?

IngvildK
08-11-2007, 19:30
Hvorfor må alle ponnier gå med slagreim?

Anita&Svarten
08-11-2007, 19:35
alle ponnitraverne MÅ gå med slagreim, uansett om de har slått før eller ei, så jeg vil da tro at de lager slagreim i ponni str...

Ta kontakt med en butikk på en av travbanene eller en lokalt ponnitrav forening, så har de sikkert oversikten, eller evt. tips ;)

Butikker har jeg prøvd, det funker ikke:p men skal høre med travlaget, de har jo ponnigruppe, så kanskje det blir mer å hente der:) Takk for tips!

LisaFi
08-11-2007, 20:08
Hvorfor må alle ponnier gå med slagreim?

Fordi det er unger som driver med dem, og fordi hest er hest, uansett. :)

Ulykker med barn i "organisert sport" vil gi sporten et dårlig rykte umiddelbart, derfor sikkerheten først, selv om ponnien er snill.

Alice
08-11-2007, 22:14
Så på kjøre stemne jeg var på, att der var noen so, brukte leietau som slagreim..

Ingvild
08-11-2007, 22:16
Ja, det var Gunvor!:p

Slagreima passa ikkje til den vogna ho hadde lånt, og i den første klassa letta Løkki litt på rompa ;)

Alice
08-11-2007, 22:19
Oya, men så det er ikke verre enn og feste en rem over rumpen og inn på krysseremen der bakselen er? så man kan bruke stigbøylremer?

Stineln
08-11-2007, 22:22
Jeg brukte stigbøylereimer en gang jeg ikke fant slagreima:) Gikk fint det..

Karoline og gutta
08-11-2007, 22:33
Børjes har slagreim i ponnistr så vidt eg husker:)

Anita&Svarten
08-11-2007, 22:35
Børjes har slagreim i ponnistr så vidt eg husker:)

Det skal jeg få sjekket! Takk:)

Løkki
09-11-2007, 20:09
Ja, det var Gunvor!:p

Slagreima passa ikkje til den vogna ho hadde lånt, og i den første klassa letta Løkki litt på rompa ;)

Jepp, ein tek det ein har ;) Hehe, fekk bruk for det også.. Heldigvis er det nok at ho kjenner ein gong at den er der, og så sparkar ho ikkje meir.. Som oftast da.

Randi M
03-12-2007, 17:12
Har kjørt/kjører welch ponni på 125 mh. til en fyr jeg kjenner. Hehe...Klikka mentalt med vogn et par ganger før han, bøyde sjeken på sulkyn til travlaget å xD Slagreima redda meg et par ganger da ja, tverrstanga å. Bruker alltid å feste slagreima med gummireimer på sidene, i tilfelle de sklir bakover feks. å strammer for mye.

Fikk vel tak i slagreim på H-sport tror jeg da var. På Leangen har de H-sport butikk, ikke noe vits i å se på nettsiden, de har ikke årnet den noe særlig, men butikken er dritbra! Har rideutstyr som western å engelsk, mest travutstyr da.

Tone
03-12-2007, 18:27
Jeg har lært at slagreima skal være ganske så stram, i travløp ihvertfall, ellers så hjelper den fint lite siden hesten senker rompa si før den slår:rolleyes: Og slike gummireimer er vel en sikkerhet slik at slagreima sitter der den skal og ikke flytter på seg....

Har heldigvis ikke hatt slå-hester så har sluppet unna den biten:p

Randi M
05-12-2007, 19:32
Jeg har lært at slagreima skal være ganske så stram, i travløp ihvertfall, ellers så hjelper den fint lite siden hesten senker rompa si før den slår:rolleyes: Og slike gummireimer er vel en sikkerhet slik at slagreima sitter der den skal og ikke flytter på seg....

Har heldigvis ikke hatt slå-hester så har sluppet unna den biten:p

Selv har jeg lært at det skal være ca en stående knyttneve under slagreima, og dette mener jeg er ganske fornuftig. Blir den for slakk har den ikke noen virkning men blir den for stram hindrer den hesten i å trave ordentlig ;)