PDA

Se full versjon : Krybbebiting

Unni
07-11-2007, 16:27
Noken som har erfaring med det?
Kva gjere eg?
Kan eg smørje på noko ??

Er veldig takknemlig for svar.

Veit ikkje om eg la innlegget på rett plass.

Mari
07-11-2007, 17:41
Du kan til dømes søke litt her på forumet, på "luftsluking" og "krybbebiting".

Ballerina<3
07-11-2007, 19:40
Fjordingen jeg hadde på helfòr slukte luft og har gjort det i alle år. Han har aldri vært syk for dette.
Men du kan prøve krybbebiterreim, det funker på mange hester, men ikke alle. Eller du kan kjøpe et sånn orange middel som man smører der han biter, det funket selv på mævind. men middelet er der bare i 2-3 dager og så må du smøre på nytt, så det er litt vanskelig å være konsekvent med det. Du får kjøpt det i nesten alle hestebutikker.

Tornado
08-11-2007, 03:32
Ja, jeg har litt erfaring med det.

Noen ganger kommer det av kjedsomhet, men har ofte opplevd hester sluke luft fordi de har vondt i magen. P&#229; stallen jeg var p&#229; tideligere var det en del hester som slukte luft, de stod ute maks to timer daglig. Alts&#229; - mye inne og lite &#229; gj&#248;re p&#229;, hestene der var ogs&#229; veldig "buret inn", de fikk ikke sett mye til de andre hestene fra boksene sine. Ergo s&#229; var det bare de fire veggene &#229; glo p&#229;.

Vi monterte ned b&#229;de krybber og alle kanter han kunne sluke p&#229;. P&#229; kantene som ikke gikk &#229; fjerne/ordne smurte vi ett middel p&#229;. Jeg husker ikke hva det heter akkuratt n&#229;. Men jeg kan se om jeg finner det ut i morgen.

Som sagt er det i noen tilfeller at hesten har vondt i magen som er &#229;rsaken til luft-slukingen. Som f.eks mages&#229;r. Noen luft-slukere har problemer med &#229; holde vekten, da de fyller mangen med luft og spiser derfor mindre.

Har ikke s&#229; mye erfaring med slukreim selv, men s&#229; vidt jeg husker kan for mye luft i magen/tarmen f&#248;re til kolikk ogs&#229;. Noen med erfaringer med slukreim?

Opal
08-11-2007, 10:17
Kuttet ut slukereim på min hest etter 3 år og det har pått over all forventning så langt. Hun begynte å få "noia! av reima - ble sår og øm rundt halsen.

Skrudde ut krybba for det var den som var favoritten å sluke på. Nå får hun kraftfôr i sånne myke Tub bøtter. Hun sluker stort sett bare i forbindelse med "godteri" så det er relativt lett å "kontrollere". Hun får mye høy når hun står inne (6 kilo gjennom natta fra 19 -> 07). Ellers er hun ute i paddock med hestekompis eller i "arbeid".

Nyere forskning vier at lufta ikke blir fysisk slukt - at den ikke går ned i magen.

Sol
08-11-2007, 10:24
var ikke dette en tr&#229;d om krybbebiting da?:rolleyes:

Min kaldblods var krybbebiter n&#229;r han sto p&#229; stall, selv om han bare sto der ca 8 timer for d&#248;gnet. N&#229;r jeg fikk han p&#229; l&#248;sdrift for to &#229;r siden blei det borte. setter jeg han inn i en boks tar det kun kort tid f&#248;r han igjen begynner &#229; leke bever.. og da snakker vi under en time. I tillegg sparker han n&#229; i d&#248;ra for &#229; si at han ikke vil v&#230;re inne mer..

Filizity
08-11-2007, 10:35
min gamle fullblods slukte. vi pr&#248;vde &#229; ha henne mere ute i tilfelle det kunne komme av kjedsomhet, men det var det ikke snakk om for ble ikke hun hentet klokka 5 s&#229; hoppet hun over gjerdet og l&#248;pte inn selv;) vi smurte sennep p&#229; kantene der hun brukte og ta tak, og dette hjalp:)

"ponnien" jeg har n&#229; fikk jeg beskjed om at var kronisk sluker fra der jeg kj&#248;pte henne, men etter at jeg har f&#229;tt ho hjem har vi kunn sett henne sluke 3 ganger (ca 2mnd siden) s&#229; p&#229; henne har mere utegang hjulpet.

Tornado
08-11-2007, 12:02
var ikke dette en tr&#229;d om krybbebiting da?:rolleyes:

Jeg trodde krybbebiting og luft-sluking s&#229; og si var det samme?? :herregud:

Om det var det du mente..?

Golden Vix
08-11-2007, 20:38
Krybbebiting og luftsluking er ikke det samme. En krybbebiter spiser p&#229; alt av treverk og diverse, en luftsluker setter tennene fast i noe, og sluker luft.

N&#229;r det gjelder krybbebiting, s&#229; kan du kj&#248;pe s&#229;nne "anti bit" son de selger p&#229; de fleste hestebutikker. Hovfett og tj&#230;re kan ogs&#229; fungere bra. Det som gjerne fungerer best er &#229; sl&#229; p&#229; ett st&#229;l/metallbeslag p&#229; de stedene hvor hesten biter mest.

Lykke til!

Silja
08-11-2007, 20:58
V&#229;r hest er krybbebiter. Jeg trodde at problemet var l&#248;st da vi flyttet henne til ny stall, med sprinkler helt opp, men n&#229; spiser hun p&#229; veggene i stedet. Hun spiser p&#229; ridebanen ogs&#229; hvis hun f&#229;r sjansen. (Det f&#229;r hun som regel ikke).

Hun som eier stallen smurte p&#229; chili der hesten spiser og det hjalp. Hesten finner stadig nye steder, s&#229; det g&#229;r unna litt chili, ja. Heldigvis finnes Kiwi.

Mari
08-11-2007, 21:26
Glittra er litt bever, men ho gneg mest for &#229; f&#229; tak med tennene n&#229;r ho skal sluke. Ho gjer dette sjeldnare og sjeldnare, men gjer det n&#229;r ho keiar seg, eller n&#229;r ho f&#248;ler seg utilpass.

juliekj
08-11-2007, 21:27
Krybbebiting og luftsluking er ikke det samme. En krybbebiter spiser på alt av treverk og diverse, en luftsluker setter tennene fast i noe, og sluker luft.

Nei.

Krybbebiting er når hesten biter seg fast i noe, ofte krybba (derav navnet) for å "sluke luft". Luftsluking er når hesten har lært seg å "sluke" uten å bite seg fast i noe... altså 2 ord for så og si samme sak.

Det hestene gjør når de "sluker" er at de legger press på noen kjertler i overgangen svelg/hals som produserer endorfiner (=smertestillende og/eller økt lystfølelse/rus). De svelger ikke luft, det bare høres sånn ut.

Det er mange teorier om hvorfor hester blir luftslukere, og en av dem er at det er for å dempe smerter, ofte i mage regionen, da med magesår som en av hoved årsakene.

For meg, er derfor første bud når en hest begynner å sluke å få utelukket at den har magesår/andre mageproblemer. Og det må man ha en vetrinær til, som lyser den i magen. Man kan ikke se på en hest om den har magesår eller ei, og den kan ha hatt magesår i mange mange år. Hester er fluktdyr, og det å vise svakheter (=smerte f.eks.) vil føre til at et smart rovdyr vil single seg ut akkurat den hesten/byttedyret. Derfor kan hester ha vondt leeeeenge før de "viser" det.

MEN, fordi endorfiner også kan gi en lyst/rus-lignende følelse er det noen hester som blir avhengige av dette, og selvom de blir friske av mageproblemene så fortsetter de å "sluke".

Sirkusprinsessa
09-11-2007, 18:11
Hesten min biter på krybba, "svelger" leietau, spiser på dekkenet osv. Kan dette være fordi han har vondt i hals/mage? Selv om jeg kjefter på han når han gjør dette slutter han ikke :S Syns dette er veldig rart for det virker nesten som han har "behov" for å nesten svelge noe ned i halsen :S

Mari
09-11-2007, 18:42
Hesten min biter på krybba, "svelger" leietau, spiser på dekkenet osv. Kan dette være fordi han har vondt i hals/mage? Selv om jeg kjefter på han når han gjør dette slutter han ikke :S Syns dette er veldig rart for det virker nesten som han har "behov" for å nesten svelge noe ned i halsen :S

Ikkje kjeft på hesten når han evt. sluker (veit ikkje heilt om det er det hesten din gjer), då vil han forbinde deg med noko negativt...

Sirkusprinsessa
09-11-2007, 18:45
Ikkje kjeft på hesten når han evt. sluker (veit ikkje heilt om det er det hesten din gjer), då vil han forbinde deg med noko negativt...

Jeg kjefter ikke på han når/om han "sluker" men når han spiser på ting, noe han gjør hele tiden "/

htj
10-11-2007, 00:20
Og hvis du ikke gidder å bruke masse penger på krybbebitemiddel kan du bare kjøpe sennep!:p Æsjbæsj..

Sirkusprinsessa
10-11-2007, 13:00
Og hvis du ikke gidder å bruke masse penger på krybbebitemiddel kan du bare kjøpe sennep!:p Æsjbæsj..

Du skjønner, hesten min ELSKER krybbebitemiddel :s Har prøvd å ta på eddik (noe hestene skal mislike) men dette syns han også er kjempe godt :p Skal prøve sennep jeg, takk for tipset ;)