PDA

Se full versjon : Sterilisering

Rosita!
06-11-2007, 00:51
Nå er snart tiden inne for å sterilisere mine to små katter.

Så det jeg lurer på er om de gjør det på vanlige vetrinærkontor eller må man inn på en smådyrklinikk?
Om de gjør det på vetrinærkontoret her så får man jo katten med rett hjem noe jeg syns er litt skummelt i oppvåkningsprosessen.
Og på smådyrklinikker har jeg hørt at de beholder dyret der til det er helt våkent,noe jeg syns høres bedre ut.
Men nå er det jo et stykke reis om jeg må inn på en smådyrklinikk.

Hva ville dere gjort?

Og etter at de er sterilisert må de bare holdes inne da noen dager,uker?

Ingvild
06-11-2007, 00:57
Me steriliserte katta vår på smådyrsklinikk. Då me henta ho var ho ikkje heilt våken, men ho sov ikkje. Ho klarte ikkje å røyse seg. Ho måtte vere inne i 3 dagar etter inngrepet.

Vår hadde 5 små kattungar då me gjorde det, det er ikkje sikkert dei gjer det likt med dei utan ungar, det veit ikkje eg noko om...

Liz
06-11-2007, 08:46
Det er få katter som steriliseres, de fleste katter kastreres - man fjerner eggstokker/livmor eller testiklene. (sterilisering er når man bare kutter og syr igjen eggledere/sædledere - det gjøres sjelden fordi litt av hensikten med å kastrere katter er at de ikke skal ha kjønnshormoner, men det er noen vet. som gjør det).

Jeg ville absolutt tatt katten min med på en smådyrklinikk der den kan være hele dagen til den er våken fra narkosen. Det kan oppstå komplikasjoner i forbindelse med narkose, og da er det greit at katten er hos veterinæren.

Hvor lenge du må holde den inne kommer litt anpå hva slags sting de bruker, om de bruker sånne som faller ut av seg selv eller om du må tilbake for å fjerne stingene. Men det forteller de deg på vet.kontoret.

trineck
06-11-2007, 09:46
Jeg lar alltid katten være hos veterinær til den er helt våken hvis den har måttet bedøves, og det anbefaler jeg definitivt, langt tryggere for pus og bedre for meg som eier å få den våken tilbake. Men det finnes vanlige veterinærkontor som tilbyr det også, så det er jo mulig å spørre dem?
Hannkatter kommer seg generelt raskere enn hunnkatter, siden inngrepet er større på hunnene.. Hvis det er jenter du har hadde jeg holdt dem inne så lenge som veterinær anbefaler, ofte 10 dager med normale sting. Men som Liz sier, alt dette vet veterinæren :)

Rosita!
06-11-2007, 11:55
Oki...
Trodde det het kastrering på hannkatter og sterilisering på hunnkatter jeg :rolleyes:

Liz
06-11-2007, 14:45
Det er mange som tror slik, men slik er det ikke. ;)

Ingeborg
06-11-2007, 14:48
Jeg var på et vetrinærkontor med hannkatten, tok ham med hjem og satte buret hvor han lå foran peisen så han skulle være god og varm.

Chocolate
06-11-2007, 15:00
Tigern ble sterillisert hjemme her han på kjøkken borde :mrgreen:

anettex
06-11-2007, 15:14
Vi har 2 klinikker her.
Bruker bare den ene, og faktisk den som ligger lengst unna.
Pga at de har mer bredde, de behandler hester, og har veterinærer som er gode på smådyr, som kanin og chinchilla.
I tillegg til hund, katt osv.
Har kasterert kanin og chinchilla det siste året, og begge gangene sa jeg fra at jeg ikke ønsker å hente dyret før narkosen var ute.
Da katta mi ble syk, og måtte operere bort det ene øyet, da var han fortsatt ikke våken da jeg henta han.
Synes det er greit med katt og hund, lar de bare ligge i buret på badet slik at det er varmt og rolig.
Kanin og chinchilla er følsomme dyr, som er risikable å ha i narkose, så de vil jeg ikke ha hjem før faren er over.

Det med å holde katten inne er jo en hel jobb i seg selv!
Er lenge siden jeg kastererte mine 2, de er jo 12 og 15 år gamle.
Men mener å huske at det gikk ganske fort til de var ute igjen.
Cerrick, hannen min, revnet nedentil på kvelden etter å ha hoppet opp i et vindu, og holdt på å blå ihjæl.
Heldigvis fant vi han i tide, så han ble sydd.
Så det kan være lurt å ha katten i bur om mulig i starten.
Vi har det største hundeburet man får kjøpt, som jeg bruker som sykestue ved slike tilfeller.
Cerrick måtte være inne i godt over 2 uker da han fikk fjærna øyet.
Og med krave mesteparten av tiden.
Huff, det var et slit rett og slett...