PDA

Se full versjon : Trenger hjelp til fakta om NH

HannaC
03-11-2007, 16:08
Hei. Jeg og en venninne i klassen skal ha presentasjon om Horsemanship. Også har vi satt opp mange punkter vi skal ha med og fordelt det.

Det jeg skal fortelle om er:
*Hva er NH?
*Pat Parelli
*Forskjellen mellom vanlig ridning og NH
*Hvorfor bruke Carrotstick, NH grime og pad?

Jeg er ferdig med "Hva er NH?". Men kan noen hjelpe meg med "Hvorfor bruke Carrotstick, NH grime og pad?(og ikke vanlig utstyr) Finner ingenting på Google..Haster, så svar fort helst:)

Sol
03-11-2007, 16:12
carrotstick bruker man jo for å liksom gjøre armen sin lenger, sånn at man feks kan stå forran ved hodet til hesten og rekke helt tilbake til rumpa om man vil flytte den sidelengs... klønete forklart eksempel.. men hovedpoenget med carrotstick/pisk er altså å forlenge armen sin.

NH grime. mener du da taugrime eller grimen til m.Roberts??

HannaC
03-11-2007, 16:19
carrotstick bruker man jo for å liksom gjøre armen sin lenger, sånn at man feks kan stå forran ved hodet til hesten og rekke helt tilbake til rumpa om man vil flytte den sidelengs... klønete forklart eksempel.. men hovedpoenget med carrotstick/pisk er altså å forlenge armen sin.

NH grime. mener du da taugrime eller grimen til m.Roberts??

Taugrimen;)

Kaja
03-11-2007, 16:59
Taugrima er knytt på den måten at punktene presser på plasser som gjør at hesten viker mye lettere for press. Hesten kjenner også vibrasjoner fra tauet mye lettere eks. Mendet har jo mye og si hvilken taugrime man bruker da og da. Eks taugrima jeg har fra Hooks kan egentlig nesten måle seg med en vanlig grime, mens Parelli-taugrima har MYE større effekt!

HannaC
03-11-2007, 22:32
Og paden da? Hvorfor er den så mye bedre å ri med enn vanlig sal?

Ingvild
03-11-2007, 22:34
kva har ein pad med NH å gjere?

HannaC
03-11-2007, 22:36
kva har ein pad med NH å gjere?

Det heter jo pad..*hmm-leter etter bilder* men finnes jo andre saler og som er Natural Horsemanship "tilpasset".. enn hvordan jeg skal si det.

Edit: fant bildet
http://www.naturalhorseworld.com/photos2/BarebackPad.jpg

Rikke
03-11-2007, 23:18
Det der er jo bare en barbak-pad. Har jo ingenting med det å gjøre i det store å hele hvis du spør meg.

Ikke skjønner jeg heller hvordan en sal kan være horsemanship-tilpasset. Men, men.

*holde seg unna*

HannaC
03-11-2007, 23:36
De som rir har jo horsemanshipsal, som hun venninnen min sa var veldig anderledes enn vanlig sal. (Jeg er litt usikker, men det hun sa ivertfall. Men hun MÅ jo ikke absolutt ha rett:p)

Ingvild
03-11-2007, 23:43
Horsemanship er jo ikkje utstyr og øvingar?? Du seier du allereie har skreve om "kva er horsemanship" og då bør du jo vite det?

HannaC
04-11-2007, 00:33
Horsemanship er jo ikkje utstyr og øvingar?? Du seier du allereie har skreve om "kva er horsemanship" og då bør du jo vite det?

Nei, men liksom hva de bruker når de rir med når de rir sprang og dressur. Tror ikke jeg har nevnt noen øvelser??

Har sett bilder og videoer av dyktige NH folk, der de har en sånn "tau" rundt halsen *husker ikke akkurat nå hva det heter*

Ingvild
04-11-2007, 01:03
Eg vil seie at eg praktiserar NH, men eg rir med heilt vanleg utstyr?

Kven er "dei"?

Kaja
04-11-2007, 02:44
Du skjønner vel hva hun mener, Ingvild. Folk trenger ikke hakke sånn ned på andre som faktisk ikke er klar over at uttrykket strekker seg over meget! Jeg er så lei av å forklare for folk hva jeg driver med når de spør at jeg sier bare horsemanship eks. Så klart er meste hestehåndtering natural horsemanship, men nå er det jo ikke alle som får med seg dette. Jeg synes det er greit å kalle det for det jeg.

I Parelli-systemet, så begynner man å ri med halsring og hodelag i level 3. Ganske merkelig at man begynner med begge deler samtidig spør du meg, hvorfor ikke hodelag i senere level eks.. Alexander Nevzorov rir bare med halsring, og støtter bittles briddle-greia, om det er av slaget som gir ettergift. Leslie Demond ser ut til å ri med hodelag, Parelli rir uten noe, halsring og hodelag, osv.

Azawakh
06-11-2007, 10:15
Enkelt og greit:
*Hva er NH?

Nytt, fancy og misforstått navn på noe som alltid har eksistert - å kommunisere med hesten. Det er ikke noe mer komplisert enn at man også prøver å forstå dyret, og ikke bare kjøre på med "du skal gjøre det".
NH er et idiotisk uttrykk, og er OFTE misforstått, det har ingenting med "NHgrime", "Carrotstick", bittløst eller spesiell ridning å gjøre, det har bare å gjøre med følelse for dyret og KOMMUNIKASJON!

Pat Parelli kaller det han gjør for "NH", men det er ikke noe mer hokus pokus enn at han kombinerer hestens naturlige språk med positiv og negativ forsterkning.

"NH" har alltid vært der og har alltid finnes, men noen synes det er kult å finne opp kruttet igjen og late som om det er en helt egen gren.. :p
Greia med "NH" er jo at man ikke bruker masse dubbeditter og tvang, men satser på psykologi og kommunikasjon for å få hesten til å samarbeide.
Mange "NH" trenere motsier seg selv med tanke på at de lager dubbeditter som "NHgrimer" og lignende, det finnes ikke noe naturlig med å bruke slikt og man trenger det ikke om man bedriver såkalt "natural horsemanship". Men det selger jo, og folk svelger gladelig, så selvfølgelig lønner det seg!!

NH er ingen metode, bare forståelse for psykologi, kommunikasjon og å bruke følelser ;)

*Hva er NH?
*Pat Parelli

HannaC
06-11-2007, 16:23
[QUOTE=Azawakh;621465]Enkelt og greit:
*Hva er NH?

Nytt, fancy og misforstått navn på noe som alltid har eksistert - å kommunisere med hesten. Det er ikke noe mer komplisert enn at man også prøver å forstå dyret, og ikke bare kjøre på med "du skal gjøre det".
NH er et idiotisk uttrykk, og er OFTE misforstått, det har ingenting med "NHgrime", "Carrotstick", bittløst eller spesiell ridning å gjøre, det har bare å gjøre med følelse for dyret og KOMMUNIKASJON!

Pat Parelli kaller det han gjør for "NH", men det er ikke noe mer hokus pokus enn at han kombinerer hestens naturlige språk med positiv og negativ forsterkning.

"NH" har alltid vært der og har alltid finnes, men noen synes det er kult å finne opp kruttet igjen og late som om det er en helt egen gren.. :p
Greia med "NH" er jo at man ikke bruker masse dubbeditter og tvang, men satser på psykologi og kommunikasjon for å få hesten til å samarbeide.
Mange "NH" trenere motsier seg selv med tanke på at de lager dubbeditter som "NHgrimer" og lignende, det finnes ikke noe naturlig med å bruke slikt og man trenger det ikke om man bedriver såkalt "natural horsemanship". Men det selger jo, og folk svelger gladelig, så selvfølgelig lønner det seg!!

NH er ingen metode, bare forståelse for psykologi, kommunikasjon og å bruke følelser ;)
QUOTE]

Det er jo ingen gren, men en måte å holde på med hest. Dessuten har jeg skrevet at jeg har skrevet om "hva er NH":)

Gjest-
06-11-2007, 16:32
Enkelt og greit:
*Hva er NH?

*Hva er NH?
*Pat Parelli

Vil bare nevne om Carrotsticken. Uttrykket er noe som dette:
Carrot betyr gulrot. Det er lixom en belønning. Stick betyr pisk. Og ja, pisk brukes til det pisk brukes til. Så de kaller dermed denne saken for CarrotStick fordi det skal være en mellomting, ikke for løst, og ikke for fast, ikke for barbiedrømmer, og ikke for conanriding. Haha, er IKKE flink til å forklare, men kanskje du skjønner hva jeg mener?
Denne brukes som en forlenged arm, og den er mye stivere enn vanlig pisk for at man skal kunne bruke den ved å gi press, og det er jo noe vanskelig med en meget bøybar pisk. Denne sticken brukes også ved å stryke/rose/avslappe hesten.

Pat Parelli er en form for NH. Han har laget sitt helt eget "oppsett" på hvordan han mener og har erfart at det er best å holde på/trene med hester. Ta en titt på www.parelli.com, kanskje du finner ut mer der som kan hjelpe deg på akkurat dette punktet.

En taugrime er (tror jeg) laget for press delens skyld. Det at hesten skal vike for press, og denne grimen gir mer nøyaktig press der det skal være, og ettergiften skal også være noenlunde korrekt (såklart her går det på hånd og timing, men grimen skal gi etter med en gang det blir slakt). En ting å passe på er å ikke la hesten ha denne grimen på uten tilsyn, ettersom hestens nakke ryker før grimen ryker...

Håper dette hjalp litt, jeg er litt mer sånn kan det i praksis, men elendig på å forklare ting. :)

HannaC
06-11-2007, 21:16
Tusen takk for svar:) Har hatt presentasjonen nå, gikk fint det:)

Tropi Hera
11-11-2007, 12:25
HM er på godt norsk, Naturlig hestevett. Syns jeg.. For å drive med HM trenger man ikke ditt og datt av utstyr.. Det er bare deg og hesten...