PDA

Se full versjon : Hente heste med grime i handen.. problem!

MeretheHa
01-11-2007, 23:34
Jeg har et "problem" med min kaldblodsvallak på 15 år. Når jeg skal hente han på jordet og har grima i handa, er det ca 40 % sjanse at han kommer... Hvis jeg går uten grime, så følger han bare etter meg inn. Det er ikke bestandig at det er veldig praktisk, da vi skal passere traffikerte veier!
Jeg har aldri plaget han etter jeg har hentet han med grime, bare stell og vanlig trening!

Noen som har et svar?

Lopke
01-11-2007, 23:38
Kan har slike dager med Lopke og.. hun vil bare ikke med inn. Når hovslager kommer og jeg ikke har tid til hennes ideer henter jeg bare en spann med litt kraft.. så er hun der på et blunk.. men ellers prøver jeg bare å "gjemme" grima når jeg skal hente henne.. ellers kommer hun jo opp av seg selv.

Ingvild
01-11-2007, 23:41
Står det andre hestar saman med han? Viss han ikkje vil vere med, ta ein annan hest i staden. Kos litt på den, gi den ein liten godbit eller liknande, før du slepp den andre ut att. Bruk med andre ord trikset hans mot han, vil han ikkje vere med så får han ikkje vere med.

Sol
01-11-2007, 23:45
Sier som Ingvild. på det værste har jeg tatt ut tre andre hester og kost og dullet for dem, for å få en viss Svarten til å forstå at det var fordeler med å komme når jeg ropte;) funket som hakka møkk på han, og på Shanti, og på et par treningshester her!

Ingvild
01-11-2007, 23:46
Hehe, det er deg eg har lært det av, Sol. Tykkjer det var utruleg genialt då eg såg du gjorde det då eg var på besøk, og får eg det problemet med Karisma nokon gong skal eg garantert prøve det.

Sol
01-11-2007, 23:59
hakke så mye valg her vettu.. kan jo ikke akkurat drive inn hest alein på 25 mål;) Eller på 100 som det var der de sto da du var her:)

Ingvild
01-11-2007, 23:59
Der har du fordelen med våre små paddockar ;)

Sol
02-11-2007, 00:05
næh.. får tak i hestene mine jeg så;) alle andre får kanskje ikke det, men det er jo egentlig bare fint;) tyverisikret utegang!:D

EliFi
02-11-2007, 07:55
Merethe :) Takk for sist!! :) Har litt det samme problemet med "mi", hun bråsnur hvis hun ser at jeg har med grima. Har løst det ved enten å gjemme grima bak ryggen når jeg roper på henne, eller å ha med noen kraftfòrpellets sånn at hun opplever det å bli hentet inn som noe positivt.

Det har også hendt at jeg har gjort som deg - la henne tusle bak meg opp til stallen :S Ikke så kult, for det kan komme biler..

MeretheHa
04-11-2007, 08:35
Tusen takk dere... skal prøve det jeg da! Jahh Eli, takk for sist!

Asa Garsy
04-11-2007, 10:46
Line Cristine burde svare her, hadde kurs med henne og samme problem, jobbet på det hun fortalte meg om og nå går det kjempebra!

Sisselle
04-11-2007, 11:59
Forsøk å ikke bare hente hesten når den skal trenes ol.Ta han til deg og bare kos og klø i blandt og slipp han igjen.Her hadde jeg et problem med den ene hesten..ho kom ikke til og sprang fra meg når jeg nærmet meg.Jeg sprang etter ho,med det samme ho ser på deg stopper du.Springer ho igjen,jager du ho mer..ser ho på deg,..stopp.Står ho å ser på deg..rygg litt bakover..Ta ho fast og kos og klø og slipp ho igjen.Det gikk tre dager så kom ho til meg når jeg kom på beitet.å gjemme grima bak ryggen funker heller dårlig,hesten vet du har den der.og å lokke m mat,da trener heller hesten deg..har du ikke mat kommer jeg nemlig ikke...
Bare et tips som fungerte veldig godt her dette da.