PDA

Se full versjon : Dyreplageri å ha hest som hater andre hester?

Kaja
01-11-2007, 20:48
Er det det? Selv om hesten får alt av stell, mat osv, og ser tilfreds ut?

MariaR
01-11-2007, 20:52
Prinsessa hata alle andre hester, helt til hun kom til Helen *Harneshaug*.. Da fikk hun seg en kjempe god hestevenn, og de spiser faktisk av samme dunge! Trodde ikke på Helen før jeg så bildene, men jaggu meg.. Og Prinsesas var av typen som banka de andre hestene, uansett hva.. :)

Men dyreplageri veit jeg ikke om jeg ville kalt det, om hesten får stå i nærhesten av andre hester o.l., så ser jeg ikke problemet.

Sol
01-11-2007, 21:08
det som er spørsmålet er vel hvordan det an ha blitt sånn at en hest ikke klarer å komunisere med andre hester. I Meeg sitt tilfelle syns jeg det virker som om hun ser rimelig uberørt ut av det faktum at hun ikke kan;) ser hvertfall ingen unormale stressymptomer på bilder av henne.. og det ser man ofte på de hestene som gjerne vil, men ikke får til.. kanskje hun ikke vil, rett og slett?

Kaja
01-11-2007, 21:24
Ok, det var beroligende å høre! Hun fikk vel aldri sjansen til å lære seg å kommunisere med hestevenner, og har vel bestemt seg for at hun ikke er hest. :p Hun må hvertfall ha skillevegg på boksen så hun ikke spenner sunn boksveggen og sånt. Tenkte det kom til å hjelpe å ha henne på sommerbeite med unghester en sommer, men det virker ikke som det har gjort særlig innvirkning på henne.

Sol
01-11-2007, 21:30
men fikset hun å stå sammen med andre hester utendørs? for da kan det jo være at hun ville vært mye lykkeligere på utegang:)

Wilisia
01-11-2007, 21:39
Emh, det er jo noe den velger selv. Er det samme å si at det er mishandling å la ungen din leve for det om han ikke liker sosial kontakt med andre mennesker :p Er jo noe hesten din har valgt selv så ;)

Kaja
01-11-2007, 22:11
I sommer gikk det greit siden hun stod med to unghester på stort beiteareal. Er to utegangstrøer, og i begge har hun liksom okkupert rundballen, og når jeg hentet henne inn stormet resten mot rundballen. Er ikke stort nok areal for henne til å ikke komme i fight med hestene på den trøa, på sommerbeite var det mat overalt. Men skal finne et passende beite til henne neste sommer og da. :)

Kaja
01-11-2007, 22:13
Emh, det er jo noe den velger selv. Er det samme å si at det er mishandling å la ungen din leve for det om han ikke liker sosial kontakt med andre mennesker :p Er jo noe hesten din har valgt selv så ;)

Joda, men når man ser at dyret løper mot paddockgjerdet så mantror hun skulle hoppe over og skrenser i siste liten og glefser så tannklapringa høres godt, og går til angrep bare en hest titter i hennes retning, så kan det ikke bare være at hun ikke er sosial vel? Må ha noe med utegang hun har hatt før (som jeg ikke vet noe om), antakeligvis stått alene i mange år. Ikke vet jeg.

Sol
01-11-2007, 22:41
Du får rett og slett bare gjøre som du gjør, så lenge hun er stabilt blid;) Syns bare jeg har hørt noen ymt om litt mørbanket boksinteriør før+ Mulig jeg husker feil altså...

hadde hun vært din så hadde du kanskje kunnet ta henne med til en utegangsstall som arealene var store nok for henne.. men hun er jo ikke det, og da blir det jo litt anderledes.

Du får forte deg å bli så gammel som meg, kjøpe deg småbruk og lage utegang Kaja;)

Kaja
01-11-2007, 23:03
Hihi, ja. :D Jeg kunne sikkert stått på annen stall i og med at jeg har henne på helfor, men er ingen andre bedre utegangsplasser her i Levanger så vidt jeg vet! Men når jeg flytter så skal sikkert Meeg være med og da skal vi finne utegang. :) Blir ikke før 2009 da, men pytt pytt.

Sol
01-11-2007, 23:04
det er bare om to host og en nys det;)