PDA

Se full versjon : Talle/tissematte?

Nikita
01-11-2007, 11:52
Har kikka gjennom nå så godt jeg kunne og fant ingen tidligere diskusjon av talle/tissematte i boksen...

Prøver å finne ut hvorfor noen opparbeider seg talle i boksen (tissematte) :) Så jeg vil gjerne høre fra dere som har det, hvorfor dere har det?

Du må gjerne svare hvis du ikke bruker tissematte og hvorfor du ikke bruker det :)

Altså argumenter for og i mot talle :)

Se tilføying på innlegg nr 2 på side 2!

Ingvild
01-11-2007, 12:02
Eg brukar det ikkje, fordi det luktar heilt forjæææ... når du skal fjerne den (og elles også, i grunnen).

mallilen
01-11-2007, 12:16
De få gangene jeg har hatt talle(hester som får liggesår etc) har det ikke vært nødvendig med større tiltak.

Jeg har selv valgt å legge talle i den ene delen av Blesens boks om vinteren, da det er litt dårlig isolert på ytterveggen (selvgjort er ikke alltid velgjort..), noe som har forårsaket at møkka (det er jo såklart nettopp der han skiter) har fryst på de kaldeste nettene. Med tallen unngår jeg dette, og møkka er lett å fjerne i tillegg til at stallen holder temperaturen over null i stedetfor under.

MEN: Det lukter helt forj**** når denne fjernes. Det er også tungt å fjerne talle, og om du ikke er flink til å vedlikeholde denne kan det være at du blir nødt til å ta ut hele greia en dag det absolutt ikke er ålreit å gå med trillebår i 22 omganger. Kan nesten garantere at DEN dagen kommer det to meter snø, eller det er så glatt at man blir stående og spinne på vei opp på møkkhaugen.

Talle er, så sant den funker som den skal og også vedlikeholdes riktig, et billig alternativ til dyre gummimatter. Den isolerer også, og produserer noe varme. Den lukter ikke og er tørr og behagelig i forhold til sementgulv, f.eks.

Embliss
01-11-2007, 12:19
Har aldri hatt talle på hest, men vi hadde værene våre gående på det. Som de andre sier: Fungerer fint, men lukter som... *PIIIIIIIIP* når man fjerner det.

*Jane*
01-11-2007, 12:52
Har vært borti endel taller... Min erfaring at det funker helt individuelt på hester. Noen er det null problem å lage talle hos, andre er det et slit.

Fordelene med talle er jo at du har et stabilt underlag, det isolerer (blir altså varmere), bruker mindre flis, fortere å møkke (hvis du har en ordentlig talle).

Ulempene er jo at den kan være litt vanskelig å etablere (gjerne for hester som tråkker mye rundt og roter), men må holdes jevn (dette gjør jeg ved å ta den løse rene flisa på toppen unna, og skrape bort en del av talla. Pleide å gjøre det ca en gang i uka), tar litt tid å fjerne den, men har ikke opplevd at det har luktet så ille.

Har jo også hørt at det skal hjelpe for hester som har litt dårlig bein siden den ligger mer stabilt og er varmere, men har ikke noe erfaringer med det selv.

Liker godt talle jeg, hvis den er ordentlig lagt, hvis ikke kan det bli sikkerlig møkkete i boksen...

Twin Joy
01-11-2007, 12:58
Eg brukar det ikkje, fordi det luktar heilt forjæææ... når du skal fjerne den (og elles også, i grunnen).

da har du gjort noe feil, for matten skal ikke lukte..

Ingvild
01-11-2007, 13:02
Eg har aldri hatt det. Det seier jo seg sjølv at når det er fleire månader med piss nedi der så vil det lukte.

Wulfix
01-11-2007, 13:17
Har gode erfaringer med talle der jeg har vært borte i det :) Så lenge man strør litt hver dag, og møkker ut møkka, lukter det så og si ingenting. Det gir et mykt og godt underlag, som holder seg varmere enn vanlig flis/matter. Og hestene ligger oftere ned i talleboksene enn i de med gummimatter og strø oppå. :)

Og det at det lukter ille når man tømmer boksen, får man da tåle! ;) En dags hardt arbeid for at hesten skal ha det fint resten av året?

Man kan jo prøve å planlegge tallelegginga litt - hvis man for eksempel har tallen i 1/2 år, kan man jo ta den ut vår og høst. Da slipper man å ta ut tallen midt på vinteren når det er 2 m snø.. Og om det skulle vise seg å snø veldig den dagen man hadde planlagt å ta den ut går det jo an å vente noen dager - tallen har ingen nøyaktig utløpsdato - den klarer seg et par dager ekstra!

Ikke slå meg ned hvis 1/2 år er unormalt lenge/kort - jeg har vært med på å møkke ut av tallebokser, men jeg er ikke helt sikker på hvor lenge det er vanlig å ha dem.. Noen meninger om det? :)

Twin Joy
01-11-2007, 13:18
Eg har aldri hatt det. Det seier jo seg sjølv at når det er fleire månader med piss nedi der så vil det lukte.

Har hatt matte i flere år jeg da, og lager du den riktig så skal det ikke lukte nei...

fabolos_willow
01-11-2007, 15:04
Vi har tallefjøs til kuene, og har hatt talle hos hesene også, da strør vi med halm jevnlig og fjerner alt 2 ganger i året.
I begge stallene/fjøset har vi jordgulv da, og det er jo det som er optimalt om man skal ha talle...

denne vinteren skal vi prøve å kun ha dem på jordgulv, men litt halm i en krok som de kan sove på om de vil, ellers skal vi prøve ha det så rent som mulig.

og dersom man har en stor stall hvor det er plass til traktor, så er det jo absolutt lettest og best med talle.

Tonje
01-11-2007, 15:57
På stallen har de talle der det går hopper og føll. Mykt og herlig under underlag.
Lukta heller ikke noe serlig.

Nikita
01-11-2007, 19:04
Det er amoniakk det lukter når tallen lukter vondt. Jeg har lest at dette ikke er sunt for hesten å puste inn, de ligger tross alt noe nede på dette underlaget og puster det rett inn.

Det er ingen som har nevnt noe om høver her... synes jeg var litt rart :) Det kan vel ikke være bra å stå på ukers og måneders gammelt piss? Ikke rart det er en del sure stråler og litt små-snaskens inni mellom da nei... :) Eller?

Har hørt om talle skal være bra for leddene og at hesten holder i mange år hvis man bruker det. Men hva med høver og lunger tenker jeg da?

Jeg bruker ikke talle, men har nok flis til at han ikke står på betongen. Jeg måker det inn fra kantene, slik at det er mye flis igjen midt på når morgenen kommer. Han har nok 10 cm med flis å stå på midt i boksen på morran.

Noen på stallen har talle, stort sett de som eier stallen, vi får ikke lov til å ha gummimatter.

LisaFi
01-11-2007, 19:05
Talle/ tissematte?

- Nei, ÆSJ... :(

Setter sunt inneklima HØYT oppe på prioriteringslista når det kommer til stall og sånt, da er ikke det forenlig med talle.

fabolos_willow
01-11-2007, 19:11
det er stor forskjell fra talle oppå et pustende jordgulv med fler lag halm, hvor det i tillegg kommer mye luft til uten fra, enn små staller(varme) med "talle" av flis!
det er ALLTID tørt på det øverste halmlaget. Pisset renner jo bort og forsvinner, og møkka blir delvis til jord pga naturlige prosesser...
Det har ALDRI lukta dritt i hestestallen våres i allefall!

Rosita!
01-11-2007, 19:21
Brukte talle før i gamlestallen og det lukta aldri.
Men har bestemt oss for ikke ha det nå,siden vi har så mange hester er det jo et slit når det skal ut....
Men har abselutt ingenting imot det,syns bare det er bra,godt å lunt.

LisaFi
01-11-2007, 19:30
Det er jo ikke alle gasser og sånn som åpenbart luktes heller..

Wilisia
01-11-2007, 20:16
Har brukt, men før jeg visste noe skikkelig om det. Kan ikke tro det er noe bra for hverken høver eller lunger nei. Nå glemte jeg hva mer jeg skulle skrive :p

Lovise_Felex
01-11-2007, 20:24
stnst det var helt genialt når jeg brukte det :).. .
men bruker det ikke akkuratt nå nei :)

Nikita
01-11-2007, 20:57
Det er jo slett ikke snakk om "å stå på ukers og måneders gammelt piss" når dyra går/står på talle.

Talle skal selvsagt vedlikeholdes hver dag, og lukter ikke.

Ok, da har ikke de på stallen skikkelig talle de da... hehe :) Det er nemlig måneders gammelt piss... Og det kan jo umulig være bra! Men de mener faktisk det er det beste for leddene, og synes vi andre ikke tenker på hestene når vi ikke bruker talle....

LisaFi
01-11-2007, 20:59
Er vel vanlig å ha på kalk på ordentlig talle for å nøytralisere litt, men det hjelper ikke NOK spør du meg altså.

Nei, No, Nein og Njet for min del.

Nikita
02-11-2007, 08:10
De på stallen som har talle lar pisset ligge igjen i boksen og strør litt ny flis annenhver dag. De putter ikke noe nøytraliserende der eller noe. Om morran så står hestene på denne pakka, våte overflaten av piss... Men som jeg har forstått det riktig er ikke dette ordnelig talle? Kalles pissematte dette da? Trodde det var det samme jeg :) Siden de i stallen kaller det talle...

Men talle består jo av piss? Hvordan lage talle ordentlig?

fabolos_willow
02-11-2007, 08:46
Spør du meg får man ikke bra talle med flis.
for å få en sunn og bra talle, les mine tidligere svar;)

Uansett hvordan dere vender på det så er flis på betong IKKE bra talle.

ps. vi har 35 års erfaring når det gjelder tallefjøs