PDA

Se full versjon : Hvilket fôr får din hund?

Reaper
31-10-2007, 11:30
Ja, hva slags fôr bruker dere til hundene deres? det lurer jeg litt på:p
Fint om dere skriver hva slags hund dere har, om den er stor eller liten. Og hva den blir brukt til og hvor mye.

Min hund går på Precept sensitive.
Er en Jack Russell Terrier på 2 år, blir brukt som "hobbyhund" trener litt lydighet osv, og jeg håper på å komme igang med agility til våren igjen.

Mari
31-10-2007, 11:33
Labb aktiv - labb aktiv ekstrem i jakta. Elghundtispe på 5 år.

Filizity
31-10-2007, 11:40
*slettet*

Flashback
31-10-2007, 11:42
Bare sånn for opplysningens skyld :) Det heter ikke för. Det blir før :p Tingen du har over O'en finner du på samme sted, hold bare inne alt gr.

Reaper
31-10-2007, 11:47
Bare sånn for opplysningens skyld :) Det heter ikke för. Det blir før :p Tingen du har over O'en finner du på samme sted, hold bare inne alt gr.

Sånn?:p får ikke endret overskriften:p denne õ eller denne ô?

Flashback
31-10-2007, 11:48
Den siste der ja :)

Hönnu
31-10-2007, 11:52
Eukanuba :) - til flatcoated retriever hannhund på 4 år, til hobbybruk.

anexiel
31-10-2007, 11:54
Begge går på Royal Canin og vom

Sol
31-10-2007, 12:57
Boarder-schafer, 3 år, alltid på "jobb"

Labb aktiv extreme, ellers ser han ut som et beinrangel;) Evt nekter han å spise det.. I tillegg får han reint kjøtt to-tre dager i uka, og tørrfisk.

Marianne
31-10-2007, 13:01
Shæfer hannhund 5 år. Fri tilgang til Labb Aktiv. Får som regel litt Frolic på toppen, ellers så vil han ikke spise.
Han får også bløtmat hver dag.

Bente & Etanec
31-10-2007, 13:30
Samojeder her, de får Oliver`s (http://www.olivers.no/). Et par av dem får Oliver`s Diet & Senior, en får Oliver`s Adult og "minstemann" i flokken er på vei over til Adult, så hun får bittelitt Oliver`s Large Breed og resten Oliver`s Adult. Om en dag er hun helt over på Oliver`s Adult.

Dette forhandler vi selv og har gjordt det i et par år nå. Er superfornøyd med fòret. I tillegg fikk vi forlenget levetiden på vår Portugisiske Vannhund med to år pga Oliver`s Mobility Boost!! :D

Edit -
Glemte å skrive hva de brukes til. Men det er alt fra vanlige turer til kløving i skog og mark, og trekketurer med MasteRtrailen min ( 3-hjuling for hunder ), utstillingstrening og lp-trening.

Reaper
31-10-2007, 13:43
Bente: Har aldri hørt om dette Oliver`s foret jeg, har det noen hjemmeside eller lignende?

Bente & Etanec
31-10-2007, 13:49
Bente: Har aldri hørt om dette Oliver`s foret jeg, har det noen hjemmeside eller lignende?

Jeg la med en link overfor her, ta en titt der inne :)
Der er enkelte butikker som forhandler dette fòret, men om du kjøper minimum 5 sekker får du det levert gratis på døren din :)

Filizity
31-10-2007, 13:50
*slettet*

Reaper
31-10-2007, 13:52
Jeg la med en link overfor her, ta en titt der inne :)
Der er enkelte butikker som forhandler dette fòret, men om du kjøper minimum 5 sekker får du det levert gratis på døren din :)

Åja, hehe. Der kan du se:rolleyes:

Bente & Etanec
31-10-2007, 13:55
Åja, hehe. Der kan du se:rolleyes:

Ikke SÅ godt og få med seg alltid..:)

batta
31-10-2007, 14:00
Rocky spiser Labb (hvilken type er jeg usikker på...), med kulturmelk på. Oppdretter gav dette i fôret til hundene, og mamma syntes det hørtes ut som en god idé og fortsatte med det. Det hender også han får litt "boksmat" eller middagsrester på maten.

Sol
31-10-2007, 18:49
Jeg har veldig lite peiling på hundefor, og forer derfor med det hunden min ser ut til å like best.. Hills spiste han opp halve "prøve"-paka med, og så begynte han å spise kattens mat, samme med Eukanuba. troll hundefor spiste han ikke i det hele tatt, samme med et annet litt ukjent merke som vi fikk en prøve på som var til hardt-arbeidende hunder(husker ikke hva det het;)). Ikke spiser han noe særlig av de matbutikk-fortypene heller, selv om det hender vi gir han det om vi er tomme for labb og det tar et par dager før vi får kommet oss til FK.

Min forrige hund spiste Eukanuba og vom..

Inspirador
31-10-2007, 19:04
Alle våre får Purina Pro Plan + rått kjøtt/ben, og litt selolje.

Mine hunder er: Rottweiler på snart 5 år - Rottweiler på 2 ½ år - Whippet på 1 ½ år -Whippet på ca 5 mnd. De 3 voksne får et høyenergifor, og valpen får valpefor. Alle er ”gårdshunder”, går løse, leker mye sammen og er i mye aktivitet. Den ene rottisen driver jeg litt søksarbeid med, han er en skikkelig turbomodell på 50 kg, og trenger mye mat. Har foret på Pro Plan i mange år, og er fornøyd med det. De er sunne og friske, blanke i pelsen, og uten kløe og allergi.

insolita
31-10-2007, 19:10
Dalmatiner på 10,5 år. Profesjonell sofasliter og kosedyr med moderat aktivitetsnivå.

Han får pr.d.d Hills med tunfisk fordi han var litt lei av maten (fått samme mat i maaaange år) Skal vel ha en sekk til med dette før han går tilbake på det han vanligvis får, Specific seniorfôr.

Lene og Diesel
31-10-2007, 19:16
Har en blandingsvalp på 6mnd,forer på Royal Canin Maxi valpefor. Kjempefornøyd,hunden spiser som bare det,blank og fin i pelsen. Men vurderer å begynne med Vom eller Norwegian Polar ved siden av,bare for å se om det fungerer på han.

Bente & Etanec
31-10-2007, 19:27
Jeg har ikke hund, men i butikken selger vi Eukanuba, Hills og Nutro.

Ser mange av dere forer på Labb, jeg kan lite om hund, men jeg har hørt at det fôret ikke fungerer like bra som de man kjøper i dyrebutikk eller hos veterinær. Kan noen fortelle litt om Labb kontra annet fôr?

Har ikke prøvd Labb selv siden det er billigfòr, og slikt styrer jeg glatt unna.
Men har hørt fra hundevenner som har fòret med Labb en stakket stund at hundene har tatt meget lite av næringsstoffene opp, at de har hatt mye avføring og det har luftet ****** av avføringen kontra annet fòr.

Nå er det jo slik at hunder er forskjellige, så jeg mener ikke at INGEN hunder fungerer på dette fòret. Men det er viktig og gi fòr som inneholder det hundene trenger av proteiner, vitaminer og mineraler ++
Så må en vurdere selv hva som er rett fòr for sin hund, etter og ha studert hunden generelt etter en mnd`s tids fòring på nytt fòr.

Der er mye bra fòr på markedet, så her har vi egentlig et luksusproblem :)

Filizity
31-10-2007, 20:26
*slettet*

SiljeN
31-10-2007, 20:41
Min 10 mnd gamle silky terrier får for øyeblikket Bellosan.. Men skal gå over til RC Yorkshire Terrier snart, er visst utrolig bra for pelsen til silkyene :)

Hanne&Kenyan
31-10-2007, 21:32
Jeg har en 3 år gammel Bull Terrier hann på 30kg, nå for tiden får han "Vom og hundemat", jeg har før brukt eukanoba for hunder med allergi og Royal canin for hunder med problemhud... Må nevne at hunden min lider av atopi og kan kun få spesialmat. Ble tipset om vom foret så vi prøver det ut, men han blir veldig hard i avføringen av det så jeg vet ikke om vi skal fortsette med det... Fordi han blir hard i magen får han også biola naturell og han får ris og kylling...

Alice
31-10-2007, 21:34
Er usikker på hva det heter men det er sann fra dyrlegen:)

Filizity
31-10-2007, 21:44
*slettet*

LeneogShatan
31-10-2007, 21:48
Det eneste bikkja mi vil ha en Labb, han er veldig kresen.

Hönnu
31-10-2007, 21:53
Har ikke prøvd Labb selv siden det er billigfòr, og slikt styrer jeg glatt unna.
Men har hørt fra hundevenner som har fòret med Labb en stakket stund at hundene har tatt meget lite av næringsstoffene opp, at de har hatt mye avføring og det har luftet ****** av avføringen kontra annet fòr.

Nå er det jo slik at hunder er forskjellige, så jeg mener ikke at INGEN hunder fungerer på dette fòret. Men det er viktig og gi fòr som inneholder det hundene trenger av proteiner, vitaminer og mineraler ++
Så må en vurdere selv hva som er rett fòr for sin hund, etter og ha studert hunden generelt etter en mnd`s tids fòring på nytt fòr.

Der er mye bra fòr på markedet, så her har vi egentlig et luksusproblem :)

Hørt om mange som har hatt problemet du beskriver av LABB-fôret... Selv har jeg fôret min hund på det en liten periode, og han fungerte kjempefint på det. Ikke noe mer avgøring enn ellers og fin pels o.l. Problemet var bare at han la veldig på seg etter en stund. Hunder er forskjellige ja :)

anexiel
31-10-2007, 22:40
Det som er med billigfôr, er att veldig ofte hvis dere leser på innholdsfortegnelsen så kan det stå "kjøtt av biprodukter".
Det trenger faktisk nesten ikke å være noe kjøtt i det hele tatt, kan være alt fra tarm til avskjær som egentlig blir kasta og ikke har noe bra kvalitet. Selv om att det inneholder nogenlunde lik mengde proteiner,karbohydrater, vitaminer osv så er det råvarene som gjør andre fortyper bedre enn billigfôr.
Selv negglene dine inneholder proteiner, proteiner er nesten i allt, det er bare ikke allt som er like lett utnyttbart.

Men, det er som med allt på 2 og 4 bein, noe fungerer på de forskjellige fôrene-andre ikke.
:)

Filizity
01-11-2007, 09:14
*slettet*

SiljeE
01-11-2007, 09:41
Min Border Collie på 5 år får Labb Aktiv.

anexiel
01-11-2007, 09:48
de fleste dyre fora inneholder råvarer som går igjennom så strenge sikkerhetsregler at du faktisk kunne spist foret selv uten å ta skade av det. vet iallefall at RC sitt bruker bra nok råvarer til at mennesker like gjerne kunne spist det.

det er fordi de kun bruker ordentlig kjøtt. De fleste fôr som selges hos vet og dyrebutikker har høyere kvalitet enn såkaldt billigfôr. Dyra tar jo ikke skade av det, men det er kvaliteten på råvarene som utgjør forskjellen..

Chevy&Hedda
01-11-2007, 09:54
Jeg har sett at labb foret har vært best i test, fra bl.a. tv2 hjelper deg... Det kan da ikke være så dårlig hvis det er best i test... Men selvfølgelig, det er forskjell fra hund til hund, noen hunder går ikke så bra på labb andre går ikke så bra på ett eller annet ''spesialfôr'' etc...

Chevy&Hedda
01-11-2007, 09:59
http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/tester/matogdrikke/mat/article908183.ece

Her er linken til testen=)

anexiel
01-11-2007, 10:25
det de ser på, er prosenter av de forskjellige tingene, proteniner, karber, fett, ect, og pris. de ser ikke på råvarer.

men har ikke sagt att labb er dårlig, bare hva som somregel er forskjellen på "billigfôr" og dyrt fôr. Og som sagt, dyra tar ikke skade av det, og noen fungerer på det og andre ikke.

Josephine
01-11-2007, 15:25
Forer med vom og hundemat, og ellers rått kjøtt 2-3 dager i uka.

Filizity
01-11-2007, 15:49
*slettet*

Reaper
01-11-2007, 15:54
Jeg har også hatt dårlige erfaringer med labb, kontra litt dyrere kvalitetsför. De har fått stygg pels, hudproblemer o.l, men dette har bedret seg ganske fort etter de begynte på annent hundeför.

Men det finnes helt sikkert hunder som fungerer fint på labb, men som ikke fungerer på dyrere för..

Jeg kommer ihvertfall ikke til å gi noen av mine fremtidige hunder labb eller för fra rema 1000..

anettex
01-11-2007, 15:56
Har måttet prøve litt av hvert på de 3 hundene jeg har hatt de siste 15 årene.
Rambo, den første av de, gikk ekstremt fort lei av for.
Eukanuba, labb og Royal canin ble håpløst, da måtte vi bytte smak halvveis gjennom en av de minste sekkene, noe som ikke var bra for magen.
Prøvde Specific, samme styret der, men da fikk vi bare tak i diiigre sekker, så det ble veldig dyrt og upraktisk.
Boksmat av alle merker fungerte dårlig med haven hans, så vi kunne ikke blande inn slike ting.
Sånn drev vi på i mange år.
Til slutt krøp jeg til korset, kjøpte Purina`s rimelige utgave Beneful som selges i matbutikken.
Han gikk på det resten av livet, spiste jevnt, var blank og fin og holdt seg frisk.
Da vi avlivet han i januar var han nesten 15 år gammel.

Regnet med at disse problemene var over da ny valp kom i hus i juli.
Han fikk Royal canin valpefor.
Men spiste dårlig, under halvparten av anbefalt vekt.
Så da var vi i gang igjen.
Gikk gjennom en del merker, til jeg kapitulerte og blandet valpefor fra Eukanuba sammen med foret vi ga Rambo ( som Hampus stjal likevel ).
Etter hvert lærte han å sortere, så da gikk ikke det lenger.
Da han ble 1 år kuttet vi ut Eukanuba.

Hund nr 3 gikk på Eukanuba da han kom i hus.
Men vokste meget dårlig på dette foret.
Til slutt ble han farlig tynn, og vi byttet til Specific.
Det likte han dårlig på smak, og nok en gang ble det til at minstemann heller ville ha den andre hundes mat.
Så Linus har gått på blanding til nå, og nå er det bare Purina`s beneful vi bruker.

Mulig det er et dårligere alternativ for mange, men vi har friske fine hunder som elsker maten sin.
Blank pels, og god kondisjon.
Normal avføring.
Så jeg har med god samvittighet droppa alt av fancy merker, og da ikke pga pris men pga hundenes trivsel.
Det å bytte for hyppig i jakten på det perfekte foret kan være tøft for en liten hundemage.
Så nå skal det en del til før jeg bytter, så får folk mene hva de vil for meg.
Er i grunnen mer opptatt av hundene mine enn andre folks mening.
Lurer på om ikke det sitter en hel del medlemmer her som ikke skriver hva de forer hundene med pga at de forer på for som ikke er "bra" nok...

Twin Joy
01-11-2007, 16:01
Min hund er en golden retriever tispe på 2,5 år... Hun får lidl for hun, da det er det ENESTE hun spiser... ekstremt kresen hund. Liker ingenting som er beregnet på hund..
Må også ha vann med leverpostei oppi dette for athun skal spise det... tror vi harprøvd all hundemat som er å få tak i...

Chevy&Hedda
01-11-2007, 18:55
korn produkter er ikke hundemat, og labb inneholder masse korn. og jeg fant den siden der alle test resultatene sto.... hvorfor var ikke labb med bland de?? og gjett hvem som var en av sponsorene for den testen... jo det var FK.

Jeg har sett hvor stygge mine egne og venners bikkjer har blitt på labb, og jeg har sett forandringen når de har kommet over igjen på hill's eller RC. eukanuba og pro plan har jeg ikke noe erfaring med, men jeg forer heller på butikkfor før jeg gir hundene mine labb!

Jeg tviler på at Labb fôret er så ille som det folk her skal ha det til... Det er masse annet hundefôr som inneholder korn etc også... og det finnes også mye annet fôr som ikke er så bra som produsentene skal ha det til heller -såkalt ''spesialfôr'' osv...

Filizity
01-11-2007, 19:18
*slettet*

anexiel
02-11-2007, 10:55
nb: nå var ikke mine innlegg ment som "Du misshandler hunden din når du fôrer på rema-for, din hjerteløse jævel!". Det er just som med mennesker og hester, noen fungerer på en ting, andre ikke.
:)

Marianne
02-11-2007, 11:00
korn produkter er ikke hundemat, og labb inneholder masse korn. og jeg fant den siden der alle test resultatene sto.... hvorfor var ikke labb med bland de?? og gjett hvem som var en av sponsorene for den testen... jo det var FK.

Jeg har sett hvor stygge mine egne og venners bikkjer har blitt på labb, og jeg har sett forandringen når de har kommet over igjen på hill's eller RC. eukanuba og pro plan har jeg ikke noe erfaring med, men jeg forer heller på butikkfor før jeg gir hundene mine labb!

Våres hund får Labb fôr, og den er sunn og frisk!
Bikkja til stalleier får First Price fôr, og jammen så er den sunn og frisk og blank i pelsen den også!!
Er ikke bestandig det dyreste som er best, selv om det er et fancy merke som f.eks eukanuba som er svindyrt.

anettex
02-11-2007, 11:51
!

Visst du leser på siden der så finner du ut hvorfor ikke Labb står på skjemaet.
Rett og slett fordi det ikke selges i Sverige.
MEN det ble testet sammen med de andre merkene, og ble best av de som selges i Norge.
Og dette er vel andre året på rad?

Synes det er betenkelig at en del av de andre dyre forene ikke klarer å skrive en nøyaktig innholdsfortegnelse.

anettex
02-11-2007, 11:54
Er det med Labb som med andre FK produkter?
De får ufortjent dårlig rykte pga at det har kommet mange nye merker på markedet som er mer fancy?
På satllen jeg stod før har vi alltid foret med FK.
I starten brukte de svinepellets...huff!
Mange år siden.
Så kom de med kraftfor til hest, og har utvidet utvalget litt og litt.

Leser mange påstander om både måten de produserer på, og at de bruke råvarer som ingen andre vil ta i engang.
Bare søppel altså.
Men ingen kan bevise disse påstandene...
Klart det ikke passer alle hester, de er da forskjellige og allergi på hest ser ut til å bare bli mer og mer vanlig.

Da de nye forene begynte å bli tilgjengelig her nord, prøvde jeg den ene produsenten en periode.
Krem likte ikke foret spesielt godt, syntes også det var støvete, dyrt og man måtte bestille mye for å være sikker på ikke å gå fri.
Så da jeg skulle vurdere om jeg skulle bytte permanent, var det egentlig ikke så vanskelig.
For jeg kunne ikke se at det ga noe mer enn foret jeg hadde brukt før, over en 4 mnd lang periode.
Og jeg hadde aldri hatt problemer relatert til kraftforet.
Så jeg gikk tilbake til FK.
Men mange bytta, uten at de kunne gi noen som helst grunn til det.
Og de fleste bytta tilbake igjen også...

Labb har jeg prøvd i en periode, men jeg synes ikke de har et alternativ til mine hunder.
Ergo bruker jeg ikke Labb.
Noen hunder er mer sensitive enn andre, og tåler ikke like råvarer som andre hunder.
Det er vel ikke dermed sagt at det ene foret er bedre enn det andre?

Bente & Etanec
02-11-2007, 12:09
Jeg er opptatt av at kun det beste er godt nok for mine hunder ( og hester ).
Hva som er det beste for dem, bestemmer de selv! For å finne ut hva som fungerer best har jeg prøvd meg frem med forskjellige fòrtyper, studert hundenes matinntak, deres apetitt ( som er vesentlig viktig siden jeg driver med hobbytrekking og kløving, og er avhengig av at hundene mine fungerer ), pelskvaliteten som er viktig siden jeg stiller dem mye på utstillinger, kondisjonen, glansen, gode sunne poter/tredeputer, frisk og fin hud og at de ellers virker sunne og friske.
Jeg bryr meg fint lite om hva fòret heter, hvor dyrt det er og hva farge fòrsekken har.

I den tiden jeg drev med Japansk Spisshund mistet jeg to hunder ene og alene pga fòret, så jeg er MEGET bevisst på å gi dem rett tilsatt fòr. Disse to hundene fikk et fòr ( som ble anbefalt på zoobutikken av alle ting, og jeg ung og blåøyd.. *sukk* ) som inneholdt for høyt proteininnhold, og de endte opp med lever - og nyresvikt. Noe som ble dokumentert ved obduksjon.

Vi har hatt all verdens forskjellige fòrtyper opp gjennom årene til hundene våre, slik føltes det hvertfall.. Før vi fant det som passer dem best, de er friske og fungerer supert på treningsturene våre og har hatt en helse "av stål" :)

Jeg tar meg av dette jeg nå har skrevet, og min mann tar seg av hva fòrtypene inneholder i forhold til hverandre. hva og hvorfor f.eks. olje er bedre enn fett i fòret osv.
Slikt har jeg ikke hjerne til å klare huske på, men derimot vet jeg at han vet hva de krever ( har hatt fòringskurs med fokus på nettopp dette bl.a. ).
Vi stiller jo forskjellige krav til hundene våre, og for dem som syntes hunden funker supert på Labb f.eks. så fòr på det da?? Men godta at andre fòrer på dyrere fòr, men ikke fordi det er dyrt men fordi hundene funker best på nettopp det fòret ;)
Vi sitter alle med våre erfaringer, og med et ønske om å gi hundene våre det som er best for dem, ikke sant?

Torhild
02-11-2007, 12:11
Orina får Royal Canin Sensible. Nå får Willy også R.C. og vi ser STOOOOR forskjell på pelsen hans!! I to år gar han ikke sluppet pelsen skikkelig, og jeg har måttet barbere han på sommerparten. Dette året derimot er han kjempefin i pelsen....

Marianne
02-11-2007, 12:13
Jeg syns også at flere og flere henger ut FK.
Det er jo liksom ikke på måte hvor dårlig champion hestefôret er, for der bruker de visst et limstoff av noe slag.
Så mange går over til dyrere merker, rett og slett fordi at det er blitt populært!
Hestene jeg har drevet med har alle gått på champion fôr, og alle hestene er friske og raske og mange har levd lenge!

anettex
02-11-2007, 12:24
http://forbrukerportalen.no/Tester/ua/1109774182.51?expandedtopic=1106726941.83

Denne artikkelen synes jeg er betenkelig.
Hva er motivet?
Å holde prisen nede eller?
I og med at de største avvikene finnes blandt de dyreste forene liksom.

Jeg bruker bare det som står på pakken som veiledning.
Og det er vel det det er ment som.
Men mange sier at man skal fore mindre, og det høres jo vilt ut om det som artikkelen sier stemmer.

Marianne
02-11-2007, 12:34
http://forbrukerportalen.no/Tester/ua/1109774182.51?expandedtopic=1106726941.83

Denne artikkelen synes jeg er betenkelig.
Hva er motivet?
Å holde prisen nede eller?
I og med at de største avvikene finnes blandt de dyreste forene liksom.

Jeg bruker bare det som står på pakken som veiledning.
Og det er vel det det er ment som.
Men mange sier at man skal fore mindre, og det høres jo vilt ut om det som artikkelen sier stemmer.

Er ikke overrasket!
For noen år siden så passet jeg noen ganger 30 hunder hos en oppdretter. De fôret på eukanuba, og jeg syns det var skremmende hvor lite hundene fikk!

180 gram mat om dagen for en hund på 20 kilo er jo ekstremt lite
Vår hund på rundt 45 kilo spiser nok oppimot en kilo mat om dagen.

IngaSN
02-11-2007, 12:39
Labb aktiv

Bente & Etanec
02-11-2007, 12:47
Er ikke overrasket!
For noen år siden så passet jeg noen ganger 30 hunder hos en oppdretter. De fôret på eukanuba, og jeg syns det var skremmende hvor lite hundene fikk!

1 kg til dagen?? http://www.cheesebuerger.de/images/midi/konfus/a022.gif
* Holy moly.. *
Til og med når tispene våre går drektige er de ikke i nærheten av å få så mye fòr til dagen.. Da hadde de trillet avsted her..

Nå er det forskjell på både raser og hundene generelt, det er jeg klar over. Men det hørtes helt utrolig mye ut da...
Men så er det jo forskjell på fòret også.

Marianne
02-11-2007, 12:52
* Holy moly.. *
Til og med når tispene våre går drektige er de ikke i nærheten av å få så mye fòr til dagen.. Da hadde de trillet avsted her..

Nå er det forskjell på både raser og hundene generelt, det er jeg klar over. Men det hørtes helt utrolig mye ut da...

Hehe, han får en halv boks med sånn bløtfôr.. Boksen er på 1200 g ca, så da får jo han ca 600 gram. Ved siden av det spiser han ganske mye tørrfôr.
Men han er jo ganske aktiv da, og er langt fra tykk!

Speedy As A Bullet
02-11-2007, 12:53
Schæfer hann på snart 10 år. Hobbyhund/jakt om høsten. Han er mye ute i stallen, på tur o.l.
Fôret først på Labb, men han gikk fort lei av det, og ble tynn. Fikk høre om Olivers og prøvde ut denne. Han likte den godt og la på seg igjen. Eneste grunnen til at jeg ikke lenger fôrer på Olivers er rett og slett leveringsproblemer. De annonnserer med 2 dagers leveringstid, men fikk aldri fôrtet før det var gått vertfall 2 uker. Her oppe leveres den med tollpost, og de tok hver eneste gang fôret med seg fra distributøren, forbi her, lot den ligge på lager i Alta, og tok den tilbake hit..

Fôrer nå på Labb Aktiv med kylling, han fungerer supert på denne, holder fôrmen og er fin i pelsen. Så den kommer vi til å fortsette med :)
I tillegg til tørrfôret får han også hundepølser, reinkjøtt og tørrfisk. Og matrester om de egner seg :)

Men å si at Labb er et billigfôr i forhold til Olivers synes ikke jeg stemmer. Prisforskjellen er ca en hundrelapp, men i Olivers pris innkluderes jo frakt.

Jeg vil uannsett aldri låse meg til et merke, noe fungerer for noen, for andre ikke. Får jeg noensinne en hund som ikke vil ha annet enn fôret fra Rema 1000 eller Europris for den saks skyld, så får den få det da.

Star-Carro
02-11-2007, 13:05
Mine hunder går på Labb, de er sunne og friske

Shadowfax
02-11-2007, 13:17
Her er det tre Border Collier med et temmelig heftig aktivitetsnivå.. Mor på snart 4 og to på rett over 1 år. De får Labb Ekstrem og ellers alt av matrester og diverse. Får boksmat i tillegg hver dag.

Shadowfax
02-11-2007, 13:20
Forresten, noen tips til hvordan man kan få de to yngste til å legge på seg mer? Ekstremt aktive, er med på rideturer osv, har fri tilgang på mat hele døgnet og spiser godt.
Noe som er mer fetende enn annet?

Bente & Etanec
02-11-2007, 13:22
Forresten, noen tips til hvordan man kan få de to yngste til å legge på seg mer? Ekstremt aktive, er med på rideturer osv, har fri tilgang på mat hele døgnet og spiser godt.
Noe som er mer fetende enn annet?

Prøvd Norwegian Polar? Det er meget fetende!

Shadowfax
02-11-2007, 13:31
Ineressant.. :) hvor får man tak dette da?i

Harneshaug
02-11-2007, 13:35

Nå skal du passe litt på hva du sier her!
Det er direkte FEIL.
Grunnen til at Labb ikke var i den testen er at det er et svensk analysefirma som utførte testen og Labb selges ikke i Sverige!!!!
MEN dete r samme firma som utførte testen på Labb, samme test som på de andre og Labb ble best...

Så kan du påstå så mye du vil, men ikke bland kortene her og ikke referer feil fakta.
Testen var da ikke sponset av FK, hvor finner du det?

anettex
02-11-2007, 13:38
Låner tråden litt jeg...

Hva bruker dere av godbiter da folkens?
Vi bruker godbit på tur, spesielt til Linus da han er en smule fjærn når han går løs.
Eller i treninga brukes det godbit, ros og leking.
Kjøper mye tørket vom og oksekjøtt både på FK og på Europris.

Og hva med disse produktene som renser tennene?
Har de noe for seg egentlig?
Har prøvd de grønne de selges hos veterinæren, men Hampus spytta de jammen ut.
Linus er altetende, han tygger i vei.
Nå bruker jeg Dentastix, en hver dag pr hund.
Nå er ikke hundene mine gamle, 18 og 11 mnd, så de hadde kanskje ikke hatt tannstein likevel?
Det har de i i alle fall ikke.
Men det er vel mulig at de fleste tyggebein osv har en viss slik effekt.
Gir litt tørrfisk når været er bra.
Hæres ikke å ha det innendørs, så da må de spise i hagen.

Harneshaug
02-11-2007, 13:39
* Holy moly.. *

Samojeden er jo en veldig nøysom rase da ;) Husker Raja spiste ikke mer enn en rømmeboks med tørrfor om dagen...

Man skal fore hunden etter hold synes nå jeg.

anettex
02-11-2007, 13:41
Nå skal du passe litt på hva du sier her!
Det er direkte FEIL.
Grunnen til at Labb ikke var i den testen er at det er et svensk analysefirma som utførte testen og Labb selges ikke i Sverige!!!!
MEN dete r samme firma som utførte testen på Labb, samme test som på de andre og Labb ble best...

Så kan du påstå så mye du vil, men ikke bland kortene her og ikke referer feil fakta.
Testen var da ikke sponset av FK, hvor finner du det?

Enig.
Skrev det samme som deg omtrent i et tidligere innlegg.
Lønner seg å lese HELE testen, ikke bare det man vil, for så å komme med villedende fakta.
Konkrete ting som stemmer er interessant, ikke synsing.

Men jeg har forståelse for at enkelte for ikke fungerer for alle hunder.
Sånn er det jo bare.

Harneshaug
02-11-2007, 13:41
Tannrens = bein.
Kazan fikk alltid bein og hadde ALDRI tannstein eller problemer med tennene. De var hvite og sterke helt til siste slutt.

Godbit på dressurkurs var gammel vaffel, det beste han visste :D
1 plate varte en hel time...

Harneshaug
02-11-2007, 13:42
Enig.
Skrev det samme som deg omtrent i et tidligere innlegg.
Lønner seg å lese HELE testen, ikke bare det man vil, for så å komme med villedende fakta.
Konkrete ting som stemmer er interessant, ikke synsing.

Men jeg har forståelse for at enkelte for ikke fungerer for alle hunder.
Sånn er det jo bare.

Ja DET er nemlig essensen!! Ikke alt fungerer bra for alle. DET trenger derimot ikke ha med kvaliteten på foret å gjøre, men det faktum at hunder (som oss) fungerer forskjellig.

lillekira
02-11-2007, 13:47
Jeg har to hunder.
Kira: jack russell terrier på 4 år og 10 mnd.
Marique: jack russell terrier på 5 år og 2 mnd.

De har fri tilgang på Royal Canin valpefor for små hunder.(husker ikke navnet)
I tillegg får de "middag" hver dag.Enten brødskiver,middagsmat,pølser,kylling eller rett og slett hva jeg spiser.Om det er pizza,ja så er deres middag også pizza.(men ikke det som er sterk krydret da,hehe)

Vi har prøvd det meste,da mine er meget kresne.
Hill"s nekter de plent å spise for det er fullstendig smakløst.
Eukanuba har ikke noe bra for syns jeg,og liker det ikke.(ikke bikkjene heller)
Purina nekter de å lukte på.
Labb har for store biter.
Pro Plan får de masse avføring av,og må spise MYE for å være i godt hold.
Butikkfor går rett igjennom,og gir mye røyting.

Hver sin smak.Man ser på hunden hva den trives med,og får gi for etter det. Hva nabo"n gir driter jeg rett og slett i,og har gjort meg opp mine egne meninger.....

Emilie H
02-11-2007, 14:01
Odin er Cavalier på 1 år, han får Royal Canin. Veldig myk og fin pels, og frisk og rask. ;)

Filizity
02-11-2007, 15:34
*slettet*

Bente & Etanec
02-11-2007, 15:42
Samojeden er jo en veldig nøysom rase da ;) Husker Raja spiste ikke mer enn en rømmeboks med tørrfor om dagen...

Man skal fore hunden etter hold synes nå jeg.

Joda, men det er ikke bare samojeder det er snakk om ;)

Shadowfax - Her (http://www.norwegian-polar.com/) er link til nettsiden deres. Om du går inn på "her finner du oss" er der liste over plassene det selges på.

Bente & Etanec
02-11-2007, 15:49
Låner tråden litt jeg...

Hva bruker dere av godbiter da folkens?
Vi bruker godbit på tur, spesielt til Linus da han er en smule fjærn når han går løs.
Eller i treninga brukes det godbit, ros og leking.
Kjøper mye tørket vom og oksekjøtt både på FK og på Europris.

Og hva med disse produktene som renser tennene?
Har de noe for seg egentlig?
Har prøvd de grønne de selges hos veterinæren, men Hampus spytta de jammen ut.
Linus er altetende, han tygger i vei.
Nå bruker jeg Dentastix, en hver dag pr hund.
Nå er ikke hundene mine gamle, 18 og 11 mnd, så de hadde kanskje ikke hatt tannstein likevel?
Det har de i i alle fall ikke.
Men det er vel mulig at de fleste tyggebein osv har en viss slik effekt.
Gir litt tørrfisk når været er bra.
Hæres ikke å ha det innendørs, så da må de spise i hagen.

Jeg varierer litt med godbiter, alt fra hvbilken av hundene jeg trener og hva jeg ønsker av dem.
Men har en alle tider godbit-bok hvor der er massevis av oppskrifter +++
Pleier ofte lage tørkede pølsebiter med hvitløkdryss på, dette elsker de!
Ellers så brukes det vanlige pølsebiter, pannekaker, kjøttkaker,fiskepudding, Oliver`s trainingbites, Oliver`s fishbites, Oliver`s sitt hundefòr.
Et lite utdrag av godiser jeg bruker hvertfall..

Som tannrens brukes kun èn ting her i huset, og det er rå kjøttben/knoker.
De vanlige gnagebeinene som kjøpes i zoobutikker o.l. er bare tidsfordriv og fjerner ikke plaquen på tennene. Men slike har mine hunder nesten satt fast i halsen ( både med med - og uten knuter i endene ), så de styrer vi glatt unna.

Emilie H
02-11-2007, 15:53
Vi har prøvd å gi vår hund Denta Sticks (eller hvordan det skrives). Noen som vet noe mer om hvordan de er?

Sol
02-11-2007, 16:24
Vi har prøvd å gi vår hund Denta Sticks (eller hvordan det skrives). Noen som vet noe mer om hvordan de er?

min hund bare lukter på dem og snur hodet vekk i avsky;) Søster`n min sin satt høflig og fint og pusset tenner sammen med henne på badet med en sånn hver kveld.. Er vel forskjellig fra hund til hund om de liker smak og konsistens på det eller ikke..

Torhild
02-11-2007, 16:44
En liten tanke her; Hvorfor er det så viktig at hestene får den og den maten, og av den og den mengden, dere legger inn debatter og spør, og svarer for andre, men når det kommer til hundene deres nærmest driter dere i hva de spiser????? (dette gjelder ikke alle da selvsagt) Selv forer jeg verken hundene mine eller kattene mine på Lidl-mat, First Price eller andre billig-merker. Kun det beste er godt nok, og det kjøper jeg på dyreforretningen!!!! Eller er ikke hundene like mye "verd" som hesten???

lillekira
02-11-2007, 16:58
Mine hunder er minst,om ikke mere,verdt enn hestene mine.
Jeg har også prøvd billigfor,da det dyre fine foret ikke har fungert tilfredsstilende for meg,og hundene ikke vil spise det.
Endte opp med Royal Canin som vi forer med nå,og det er ikke det dyreste merket vil jeg tro.Men det fungerer bra for oss,og hundene spiser det.

Men om mine hunder hadde fungert best på "billig butikkfor" så hadde jeg foret med det ja;)
Man må jo se ann hver hund for seg.Se på pels,tenner,hold,avføring og helse generelt.
Så må man ta en avgjørelse utifra hva som fungerer best.Er ikke alltid det dyreste foret i dyrebutikken fungerer best for nettopp "din" hund:)

SiljeE
02-11-2007, 16:59
Og dette med at det er korn i Labb. Jeg var i dyrebutikken i da og så på ingredienser i forskjellige dyrefor og veldig mange er det korn i. (Royal canin, eukanuba etc.)

SiljeE
02-11-2007, 17:07
En liten tanke her; Hvorfor er det så viktig at hestene får den og den maten, og av den og den mengden, dere legger inn debatter og spør, og svarer for andre, men når det kommer til hundene deres nærmest driter dere i hva de spiser????? (dette gjelder ikke alle da selvsagt) Selv forer jeg verken hundene mine eller kattene mine på Lidl-mat, First Price eller andre billig-merker. Kun det beste er godt nok, og det kjøper jeg på dyreforretningen!!!! Eller er ikke hundene like mye "verd" som hesten???

Jo. Hunden min er MER verdt enn hesten min. Jeg er mer glad i henne og vil at hun skal ha bra mat, akkurat som hesten og eller ha det så bra som overhode mulig (begge dyra) og jeg bruker all min energi på å få til det beste for dyra mine om det så går på bekostning av meg selv, såpass fortjener de!. Selvom Labb ikke er det dyreste foret akkurat så er det heller ikke dårlig, hvorfor er det da best i test flere ganger?? Også best i test med Royal canin, Eukanuba etc, altså testene viste at Labb foret var bedre enn disse to og selvsagt flere. Hvorfor sier dere da at dette er et dårlig for, bare fordi det er "billigfor"?

Jeg forer på dette foret fordi hunden min liker dette foret, hun er også kresen og hun har masse energi, blank pels, veldig glad og eller veldig sunn og frisk. Dette tror jeg absolutt hun ikke hadde vært om dette hadde vært et dårlig for.

Det jeg også lurer på er at folk her vil absolutt ikke ha Labb for fra FK til sine hunder, men Champion for fra FK går helt fint til hestene! Hvorfor? Champion er ikke et veldig bra for og det er et billigfor! Hvorfor er det greit på hestene?

Harneshaug
02-11-2007, 17:08

Eh.... i alle dager???
Hva er dette for innlegg da? Hvem driter i hva hundene deres spiser?
Har ikke sett ett innlegg av den typen jeg.

Filizity
02-11-2007, 17:08
*slettet*

Harneshaug
02-11-2007, 17:09
Og dette med at det er korn i Labb. Jeg var i dyrebutikken i da og så på ingredienser i forskjellige dyrefor og veldig mange er det korn i. (Royal canin, eukanuba etc.)

Nemlig....
Iiiiiiik altså :lol:

Filizity
02-11-2007, 17:10
*slettet*

insolita
02-11-2007, 17:12
Er ikke overrasket!

1 kg mat synes jeg høres veldig mye ut, men ser jo at du skriver at den får våtfôr. Mange av disse våtfôrgreiene har veldig veldig lavt energiinnhold. Men mengdemessig synes jeg det blir mye uansett jeg. Hvorfor ikke bruke et mer "konsentrert" fôr?

Generelt kan man ikke sammenligne 100 g av ett fôr med 100 g av et annet fôr, mye fordi energiinnholdet er ulikt. En ting er hva som er oppgitt på sekkene, noe ganske annet er hva hunden faktisk fordøyer... Min hund fôres etter hold, og jeg har merket stor forskjell på billigfôr og dyrere fôr selv om energiinnholdet er nogenlunde likt. Jeg må gi mer billigfôr (som forøvrig ofte inneholder endel ting som smaker snadder men som ikke er så bra, min hund drikker mye mer om han får billigfôr f.eks).

Billigfôr gir også større mengder avføring på min hund, den er også våtere og kommer oftere og i flere porsjoner. Labb førte til pelskasting og MASSE avføring. Dette er også mange andres erfaringer.

Optimalt ville jeg fôret hunden min "rent" men jeg har rett og slett ikke kapasitet eller mulighet til det, i tillegg til at han ikke vil ha en god del av ingrediensene jeg hadde måttet bruke da, og da er det litt vanskeligere.

Godbiter er oftest frysetørket lever om jeg skal ha noe mer fancy enn hans vanlige fôrkuler.

SiljeE
02-11-2007, 17:12
ja de aller fleste for er det korn i. royal canin og hill's har blandt annet ris som er veldig bra for fordøyelsen. er stor forskjell på og gi ris og f.eks hvete som er fyfy mat for hund. er jo flere og flere mennesker også som blir intollerange ovenfor hvete.

kopiert fra royalcanin.no om innholdet i Medium Sensibel:

Ris, tørket fjærkre, animalsk fett, hydrolisert animalsk protein, sukkerbetsfiber, vegetabilsk proteinisolat, maisgluten, vegetabilsk olje (soya, borago), mineral, fiskeolje, FOS,MOS, eggepulver.

Mange av de jeg så på i dag også var det også hvete og bygg i. Deriblant Royal canin, pro plan, eukanuba. etc.

Emilie H
02-11-2007, 17:16

Det er jo forskjellig fra hund til hund om fôret passer. Selv om et fôr er billig kan det jo passe perfekt til hvilken som helst hund. Det kommer jo litt ann på om hunden liker det eller ikke, om den blir fet/tynn av det, hvordan pelsen blir, osv. Handler ikke om å kjøpe det dyreste og mest ekslusive fôret, det handler om å finne et fôr som passer til hunden sin, synes jeg da :)

Filizity
02-11-2007, 17:18
*slettet*

Filizity
02-11-2007, 17:19
*slettet*

Filizity
02-11-2007, 17:22
*slettet*

SiljeE
02-11-2007, 17:25
det som er litt morsomt der er at billigfor ikke nødvendigvis blir noe billigere i lengden pga at du må fore med mere en om du forer med et kvalitets for. men man merker det jo bedre når man må ut med 550kr om gangen (for det svir ofte på kortet) mens 100kr nå og da legger man ikke like mye merke til.

Så er det ikke alltid det dyreste og mest eksklusive foret du kan kjøpe i dyrebutikker som er det beste heller!!!

Filizity
02-11-2007, 17:26
*slettet*

SiljeE
02-11-2007, 17:26
dette er kopiert direkte fra hjemmesiden deres. om det står noe annet på sekkene vet jeg ingenting om. har ikke noen sekker forran meg her jeg er nå.

Det er EN type av mange typer. og mange forskjellige merker.

SiljeE
02-11-2007, 17:27
Du kan jo ikke si at bare fordi det er kjøpt i dyreforetninger og ikke er av såkalt billigfor så er det et genialt for som er kjempebra.

Filizity
02-11-2007, 17:28
*slettet*

Filizity
02-11-2007, 17:29
*slettet*

SiljeE
02-11-2007, 17:30
og det var akkurat derfor jeg skrev at det var den typen jeg hadde kopiert ifra også!!!!!!! jeg sjekket denne pga at det er denne typen min hund spiser, og dermed hadde jeg også glede av å sjekke dette ut selv.

tror også at poenget mitt kom dårlig frem, for det er ikke hveten i foret som er det værste for det er som regel i små mengder men det er værre med hveten fra alt annet.

Greit det!

Det siste skjønte jeg seriøst ikke.

Filizity
02-11-2007, 17:32
så la være å bry deg om hva jeg har skrevet da. det er jo tydeligvis feil alt det jeg har lært på diverse ernæringskurs osv så jeg kan jo bare melde meg ut av hele debatten og slette innleggene mine så slipper dere å lese om hvor innkompetent jeg er.

SiljeE
02-11-2007, 17:34
så la være å bry deg om hva jeg har skrevet da. det er jo tydeligvis feil alt det jeg har lært på diverse ernæringskurs osv så jeg kan jo bare melde meg ut av hele debatten og slette innleggene mine så slipper dere å lese om hvor innkompetent jeg er.

Neinei, for all del da du. Jeg må jo få lov til å bry meg. Jeg vil diskutere dette her. Jeg sa bare at jeg ikke skjønte det siste du skrev, ikke for noe annet enn at jeg bare lurte.

insolita
02-11-2007, 17:38
Å slette innlegg får debatten til å se litt meningsløs ut...

Harneshaug
02-11-2007, 17:38
Neimen hallo da.... Ikke slett!
Hva ER det med at det ikke skal gå an å diskutere her inne?
Nå begynte jo endelig diskusjonen å bli bra med inneholdsforetegnelser osv.
Slikt er nyttig...
Vær nå ikke så hårsåre da, ingen som mener vondt med det.

Jeg personlig er bare så langt over fedd up med det evindelige maset og nedrakkingen på FK, fordi JEG ikke har opplevd det er dårlig.
Jeg er lei av å føle meg som en dårlig hunde/hesteier fordi jeg forer med FK sitt for, når dyrene mine fungerer.

Næringsinnehold og deklarasjon, sette forene opp mot hverandre slik, DET er både nyttig og interessant :)

Reaper
02-11-2007, 18:15
For min del, så har ikke det faktum at labb er fra fk noe som helst å si for meg! Det er heller det at ingen hunder jeg har sett har fungert godt på det i det hele tatt. Så jeg velger å heller bruke et annent för.

Chevy&Hedda
02-11-2007, 19:31
Oj.. heftig diskusjon ja...
Men det er da ingen som har angrepet folk personlig her! Dette er en diskusjon om HUNDEFÔR... Ingen har rakka ned på folk som bruker det og det foret da...

Det kan se ut som folk ser seg blinde på at dyrt for er best, prisen har da omtrent ingenting å si på hvor bra foret er, Labb er trossalt best i test minst ett par ganger og hvorfor er det det da?? Fordi det ikke er så himla dårlig som folk her mener, ja noen hunder går ikke bra på det ene foret, mens andre går ikke bra på det andre foret, akkuratt som at noen hester faktisk går ned i vekt og ser fæle ut etter at de gikk over til f eks spillers framfor Champion, men s andre hester går veldig bra på Champion. Og på den linken som Anettex la ut i denne tråden sto det faktisk at hundene fikk 10% MER avføring enn på Labb!! Jeg synes folk kan tenke litt utenfor ''boksen'', slik det ser ut nå kan det virke som om folk er litt trangsynt!! (absolutt ikke for å angripe noen som helst her personlig, bare så det er sagt)

Men uansett folk må velge for til hunden, hesten, kaninen, marsvinet etc ut fra hva dyra fungerer best på, uten å få slengt på seg at man da er mer gla i/ bryr seg mer om det ene eller andre dyret.

Nina
02-11-2007, 22:47
Da jeg fikk hund ville jeg fôre den med Hill's siden jeg er så fornøyd med det til kattene. Men det ville ikke hunden. Han ville ha Labb! Og han var i fin form og hadde blank og fin pels.
Har fått anbefalt dette av folk som har hatt hunder i mange år, og det må da være en grunn for det.

Synes det er merkelig at man må velge det dyreste fôret på markedet for å være en god dyreeier jeg da. Skulle jeg da fortsatt å gi hunden Hill's da, selv om han knapt nok ville spise det? DA hadde jeg vært en dårlig dyreeier!
Dyr er som oss, de har forskjellig smak. Hadde en fortvilet dame innom butikken for en stund tilbake. Vi hadde ikke igjen billigfôret til hund, og hunden hennes nektet plent å spise noe annet. Synes det er viktigere å se an fra individ til individ enn å kjøpe det dyreste fôret.

EliFi
02-11-2007, 22:53
Bruker Eukanuba på min, det eneste som fungerer på ham. Vet at mange boikotter Eukanuba, men det kommer ikke på tale her, så lenge det er det eneste foret som funker for hunden min!

Nina
02-11-2007, 23:01
Bruker Eukanuba på min, det eneste som fungerer på ham. Vet at mange boikotter Eukanuba, men det kommer ikke på tale her, så lenge det er det eneste foret som funker for hunden min!

Hvorfor boikotter folk Eukanuba?

Rosita!
02-11-2007, 23:02
Har tidligere brukt Eukanuba og et annet merke jeg ikke helt husker navnet på.
Men nå bruker vi bare Friskies.

Annette
02-11-2007, 23:59
"Mine" hunder får det som er "billigfor" egentlig.. det drukes ikke til noe annet enn å gå turer med..
Sånn for som Peddygree og Friskies..

SnippSnapp
03-11-2007, 02:43

Jeg hadde selv en hund for ett par år siden, som på slutten (det siste året) gikk på tørrfôr fra nærbutikken. Han fungerte faktisk kun på 2 sorter; dyrebutikkens dyreste tørrfôr (som jeg dessverre ikke lengre husker navnet på) og såkalt billig mat (ikke Lidl, men vanlig tørrfôr kjøpt på Bunnpris f.eks). Til slutt måtte han over på sistnevnte fordi hunden reagerte best på denne maten. Vil likevel ikke si at jeg ikke brydde meg om hunden! Han var et familiemedlem, ikke "bare" en hund og hadde det godt. Andre dyre sorter (og ja, prøvde en del) fungerte ikke, det ble for sterkt for magen.

Grunnen til hans sære matveier var at han besøkte naboens tørrfisklager som ung.. Holdt da på å miste han fordi magesekken mer eller mindre brant opp. Er faktisk et under han overlevde, og bismaken ble at han ble en allergiker. Tålte ikke våtfôr og hundebein ble et fremmedord, men hunden hadde det allikevel bra!

Hvorfor henge seg opp i prislappen på maten, og hvor en har fått tak i det, så lenge det fungerer? Labb fungerte ikke på min hund, hadde det det, kunne jeg gjerne brukt det (hvis det ikke hadde blitt bevist at det var noe galt med maten).

EliFi
03-11-2007, 15:00
Hvorfor boikotter folk Eukanuba?

Fordi fòrprodusenten anklages for dyremishandling under utvikling/fremstilling av fôret.. her er en link du kan lese:

http://www2.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050112/ARTIKLER/50112006/1003/REDAKSJONELT

Henarn
05-02-2008, 21:44
Ehm... Min hund Trulte (Bordercollie/lapphund 13 år) får ehem... Det som er igjen etter midagen våres og det er alltid MYE! hmhm ikke rart hun er så rund :rolleyes:

Embliss
05-02-2008, 21:48
Zenta, 9 år, border collie, aktiv brukshund. Labb Aktiv (Labb Ekstrem i gjetersesongen)
Troya, 8 uker, border collie. Labb vekst

Mocca84
05-02-2008, 22:57
oyoy... dette var litt av en rush debatt...
Jeg jobber på tropehagen zoo, og som alle sikkert vet selger vi eukanuba og Royal canin. Disse prøver jeg å selge til kunder som gir hundene sine labb..lidl..rema 1000 for... ovs... jeg sier aldrig at disse typene vi selger er bedre.. men jeg sier det som det er... billigfor forosaker tidlig aldring, nyresvikt, drålig ledd.. tannstein.. ovs... Ingen av disse billigtypene har satt opp et sammensatt fortillegg til hunden...
Mange av hundene liker disse billigfor typene for at det er satt i ekstra med lukt og salt.. slik at bitene skal smake bedre en de er...(har du tenkt over hvorfor hunden spiser råttene ting(dødt dyr, hestbæsj,gammeltfor) for det lukter smakfult.. men er det sunt??)
Jeg sier ikke at labb er et dårlig for.. men vær ops på hundens pels og tenner(kløe/tannstein) + røyting!!
Disser er et gode tegn som foresjaket av for høy salt og olje innhold i foret... og er da ikke egnet til denne hunden...

Funker det med labb eller andre billig for så skal ikke jeg stoppe det.. men tenk over dette i samme slengen:
Man finner protein i en sko såle.. men den er ikke spiselig...
McDonalsd er mat.. men kan man overleve på den type mat lenge??

p.s
Foret min store bernen sennen på eukanuba working and andurens.. men på grunn av denne var ikke inpasset til en slik stor hund, hivde jeg med på RC Gigant adult.. Da ble det litt andre boller... Han var tynn :p
han er 2 år og er tur kammerat:D

Bella er blandingstispe på 2,5 år og har prøvd det meste... men etter å godt i fra masse røyting og kløe til veldig tynn hund, bestemte vi oss å for å prøve kvalitets fore eukanuba. og siden har vi hatt en fornøyd hund, passelig rund, med masse energi og minnimal ugunstig røyting...

P.s Labb ble best i test 2 ganger på tv 2...
Bare et lite spørsmål... er det noen som har sett hvilken tester de har tatt av fore..?

Maren<3
05-02-2008, 23:23
*slettet*

Blir så frustreeeeert når innlegg blir slettet.. Da skjønner man jo INGENTING.. Og hvorfor har du slettet ALLE innleggene dine i denne tråden, uten engang å si hvorfor?:(

DonPånnis
05-02-2008, 23:30
Vi forer p&#229; Specific, som f&#229;es kun kj&#248;pt hos veterin&#230;r - dyreklinikk. Han liker dette veldig, veldig godt - testet med andre for typer, bare for &#229; se - men det ble liggende i flere dager.
Jeg synes det er topp at vi kan kj&#248;pe for samme sted som dyrelegen til hundene v&#229;res er - s&#229; f&#229;r vi veldig god hjelp fra virkelig kyndige folk.

Vi vurdere &#229; g&#229; over til det vom, &#229; hva kalles det n&#229; igjen? R&#229;tt kj&#248;tt, 100&#37; naturlig for hunder, skal v&#230;re det beste man kan fore hundene p&#229;, trenger ikke &#229; gi t&#248;rr for ved siden visstnok. Vi kommer kanskje til &#229; gi litt ved siden av t&#248;rrforet.

Bente & Etanec
06-02-2008, 08:02
Mocca 84 - Bare for å komme med et lite innslag om dette med billigfòr og hva det kan forårsake vs bl.a. Eukanuba..

For noen år siden drev jeg med Japansk Spisshund, fòret på Eukanuba og trodde han på butikken hadde peiling på fòr.. Men denne hunden min fikk lever - og nyresvikt pga for mye proteiner i fòret, noe som resulterte i at jeg mistet hunden min...
Dette ble påvist ved obduksjon.
Jeg har aldri før vært SÅ bevisst på hva fòr inneholder enn hva jeg ble etter denne "lærepengen" jeg fikk..

Der kan være mange "fallgruver" når det kommer til valg av hundefòr, men dyrt trenger ikke alltid være synonymt med kvalitet og rett for enhver hund.
Jeg kan bare anbefale hundeflket til å studere proteininnholdet i fòret en gir hundene, og passe på at det ikke inneholder for mye slik at hunden ikke klarer ta til seg det det får i seg.
Om hunden ellers er fin og blank i pelsen, aktiv og ser generelt sunn og glad ut, så får den mest sannsynlig en bra sammensatt kosthold uansett.

( Jeg forstår mer og mer hvorfor polarhundfolket som trener aktivt til løp, velger å lage maten til hundene sine selv! )

Timmyjenta
06-02-2008, 09:46
Timmy, Golden Retriever p&#229; 7,5 &#229;r, f&#229;r dyrlegef&#244;ret Hills Prescription diet C/D.

Ferrari & Miriam
06-02-2008, 10:49
Hm, dere som har greie p&#229; hundef&#243;r, har dere tips til hva slags type f&#243;r som kan fungere p&#229; en malinois/sch&#230;ferblanding (ca 15mnd gammel)? Hunden har et ganske h&#248;yt energiniv&#229;. Skal g&#229; over til vom i tillegg til t&#248;rrfor, men det er jo litt &#229; velge mellom der ute... Har g&#229;tt p&#229; eukanuba, men den har ikke fungert s&#229; bra p&#229; dette dyret.

Har god erfaring med royal canin (til polarhund), men etter det jeg har erfart s&#229; sliter butikkene her i stavanger ofte med &#229; f&#229; inn bestillingene fra leverand&#248;ren til tider, pga av uenigheter med pris e.l.

anettex
07-02-2008, 16:07
oyoy... dette var litt av en rush debatt...
Jeg jobber på tropehagen zoo, og som alle sikkert vet selger vi eukanuba og Royal canin. Disse prøver jeg å selge til kunder som gir hundene sine labb..lidl..rema 1000 for... ovs... jeg sier aldrig at disse typene vi selger er bedre.. men jeg sier det som det er... billigfor forosaker tidlig aldring, nyresvikt, drålig ledd.. tannstein.. ovs... Ingen av disse billigtypene har satt opp et sammensatt fortillegg til hunden...

Funker det med labb eller andre billig for så skal ikke jeg stoppe det.. men tenk over dette i samme slengen:
Man finner protein i en sko såle.. men den er ikke spiselig...
McDonalsd er mat.. men kan man overleve på den type mat lenge??

Oi.
Da var det vel derfor min forrige hund Rambo måtte avlives bare 14 1/2 år gammel.
På et fansy for ville han vel da levd til han var minst 25, eller? :D
Kan ikke si at vi hadde noen av de problemene du nevner, og han levde da langt lengre enn en gjennomsnittlig hund, i tillegg til at han forutenom epilepsi var en meget frisk og aktiv hund med flott pels til enhver tid.

Har vært gjennom mange merker, og nå har jeg prøvd meg på Eukanuba igjen.
Kun for å muligens forkorte røyteperioden på Shibaen min.
Men makan til elendighet de 3 sortene vi har prøvd fra Eukanuba har skapt hadde jeg ikke forventet.
Shibaen har sluttet å spise, han får i seg under halvparten av anbefalt dagsrasjon nå.
Mens Gårdshunden har avføring 4-6 ganger i døgnet, mot 1-2 før.
Så nå går resten i søpla så snart et nytt forbytte er gjort.
Denne gangen prøver jeg Purinas ProPlan, og håper på det beste.
Visst ikke går jeg tilbake til Purinas rimelige variant som hundene trives godt med, og holder seg sunne og friske på.
Som sagt har jeg god erfaring med dette, både med friske fine hunder og høye levealder....

Wulfi
07-02-2008, 16:20
Her går det i Proplan og Vom Og Hundemat nr 33.

Kjøper ALDRI på butikken i allefall!

Elisabeth&Caisy
07-02-2008, 19:56
Jeg har en riesenschnauzertispe på 6 år og hun får lapp aktiv. Me har hun bare som hobby/kose hund:)

Ferrari & Miriam
11-02-2008, 10:31
Det man også kan tenke på er jo at innen de store navnene (Eukanuba, Hills osv osv osv) finnes det maaange forskjellige typer fôr. Så å si at "hunden min fungerer ikke på Eukanuba" etter å ha prøvd EN type, kan slå litt feil. (Miriam: sier ikke at det var det du gjorde, men bare sånn generelt ;))

Det vi anbefaler i butikken til hunder med høyt energinivå er i allefall Eukanuba Jogging & Agility, eller Working & Endurance til de i hardere arbeid. Kommer selvfølgelig VELDIG an på individet da.

Det er sant som du sier, kan godt hende det er en eukanubatype som kan passe, men av de hunden har hatt til nå, har det bare ført til masse avføring (da er det virkelig snakk om enorme mengder :lol: ), mye kløe og overproduskjon av hybelkaniner, støvsugeren har forspist seg.

Anita F
15-02-2008, 22:24
Dalmatineren min er overvektig, og spiser derfor Hills Prescription Diet r/d, g&#229;rdshunden f&#229;r akkurat n&#229; en sekk med allergifor, Hills Prescription Diet d/d egg og ris. Ikke for at han er allergisk, men for at akkurat den sekken hadde et hull n&#229;r den kom med lastebilen.
Men pelsen hans er helt fantantastisk!! Og avf&#248;ring ser jeg knapt!!

Jeg har lest gjennom hele tr&#229;den, og legger til at mine hunder er g&#229;rdshunder som l&#248;per l&#248;se hele dagen. De g&#229;r fritt p&#229; g&#229;rden. Dalmisen har et lavt akt niv&#229;, mens g&#229;rdshunden er hyperaktiv.
Begge to f&#229;r ca 200 gram om dagen med t&#248;rrfor.

Lenech
18-02-2008, 16:58
Charlie (dalmatiner) f&#229;r ProPlan lamb and rice junior. Hadde laks forrige gang, men den stinket s&#229;&#229;&#229; gr&#229;dig fisk at jeg nektet &#229; kj&#248;pe ny av den ;)
Er eller veldig forn&#248;yd med det :)

Golden Vix
20-02-2008, 14:50
Blandingshund, 4 &#229;r f&#229;r pro plan. Alltid v&#230;rt forn&#248;yd med dette foret, og hunden liker det, s&#229; passer med ypperli=)

Bente & Etanec
20-02-2008, 14:54
Da Oliver`s ikke selges lenger her i Norge, har jeg begynt å gå over på et 100% økologisk hundefòr som heter Belcando.
Blir spennende å se hvordan hundene fungerer på dette.

Ferrari & Miriam
20-02-2008, 14:57
noen som har erfaring med LoneStar? Fikk det anbefalt av hundedama p&#229; Tropehuset (for de som kjenner til den butikken).

Lisa C.
20-02-2008, 14:59
Cairn Terrier jenta mi p&#229; 7 &#229;r f&#229;r:
Specific Adult. Kj&#248;per det hos dyrlegen. Kj&#248;per ikke p&#229; butikken. Da f&#229;r hun bare s&#229; tynn og d&#229;rlig mage..:S

CamillaB
20-02-2008, 15:13
har en cavalier king charles spaniel p&#229; en vell *l&#248;fte,l&#248;fte* 6-7 kg
blir foret m
ed pedigree adult

Bente & Etanec
20-02-2008, 15:16
noen som har erfaring med LoneStar? Fikk det anbefalt av hundedama på Tropehuset (for de som kjenner til den butikken).

Dere hadde problemer med pels og hud, stemmer det?
Hva med å prøve det økologiske hundefòret på ham? ( Vi selger, og kan evnt, hentes i Egersund )
Om du er intressert kan jeg skrive mer om fòret ( evnt. over pm ).

Ferrari & Miriam
20-02-2008, 15:30
Dere hadde problemer med pels og hud, stemmer det?
Hva med å prøve det økologiske hundefòret på ham? ( Vi selger, og kan evnt, hentes i Egersund )
Om du er intressert kan jeg skrive mer om fòret ( evnt. over pm ).

ja, send meg gjerne litt mer info. Er kjæresten sin hund, så han får avgjøre hva han vil gå over på, jeg bare undersøker litt :)

furu
20-02-2008, 21:23
Vi har irsksettere og strihåret dachs. De brukes som jakt- og familiehunder. Irsksetterne brukes også en del til trekk og kløv. Vi fôrer med Sportsman`s Pride (http://www.porthos.no/).

Fôret selges i ulike typer energi innhold som vi varierer med gjennom året, avhengig av aktivitetsnivå. Blank og fin pels og null kløe.

Star-Carro
20-02-2008, 21:50
mine f&#229;r pro plan

Ullsokken
20-10-2008, 09:54
Precept puppy. Malamute/grønnlandshund, valp, 11 uker.

Chevy&Hedda
20-10-2008, 09:59
Min f&#229;r Mera dog active:) (byttet fortype)

goytil
20-10-2008, 18:10
Pro Plan medium adult, med ris og... eh kylling.. str&#248;r p&#229; lammedrikk pulver for &#229; f&#229; henne til &#229; spise.. mest kresne i bikkja i universet og ikke direkte tykk.. Border collie

Silje&Tenjar
20-10-2008, 20:12
Har 3 sch&#230;fere:

Valpen p&#229; 4,5 mnd: Hills Science Plan Largebreed Puppy

Mer info og ern&#230;ringsinnhold
http://www.hillspet.com/zSkin_2/products/product_details_eu.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=8455244 41760467&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474395183417&bmUID=1224525906750&bmLocale=no (http://www.hillspet.com/zSkin_2/products/product_details_eu.jsp?PRODUCT&#37;3C%3Eprd_id=8455244 41760467&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474395183417&bmUID=1224525906750&bmLocale=no)

Beist av en hannhund p&#229; 6 &#229;r (ryggoperert, men i fin form) og sofadyret av ei tispe p&#229; 7 &#229;r (nylig sterilisert pga problem under f&#248;dsel):
Hills Canine Large Breed Senior

Link til mer info
http://www.hillspet.com/zSkin_2/products/product_details_eu.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=8455244 41785336&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474395183417&bmUID=1224525967281&bmLocale=no

M&#229; bare legge til en ting. Vi f&#244;ret tidligere p&#229; labb. Det funket str&#229;lende p&#229; tispa og hannhunden, men hannhunden begynte &#229; slite mye med magen etter omfattende rygg operasjon og vi m&#229;tte bytte til et for som gir mindre avf&#248;ring. Dette er f&#244;ret som n&#229; funker str&#229;lende for begge to.
Han har ogs&#229; perioder p&#229; Hills Prescription diet W/D eller I/D.

Skal nevnes at vi har pr&#248;vd ca alt. Fra Royal Canine til Hundemat og vom...

Labb er ikke s&#248;ppelf&#244;r :)

Wendy-J
20-10-2008, 20:44
Har blading mellom rottweiler &#229; staff, og han g&#229;r p&#229; Vom og Hundemat. Eneste han t&#229;ler...

Astrid
20-10-2008, 20:56
Royal Canin, valpef&#244;r til store hunder. Ogs&#229; blander jeg av og til litt boksmat sammen med det siden jeg syns det ser s&#229; kjedelig ut :p
Blanding av Rottweiler og American akita p&#229; 5 mnd.

Anniken B
20-10-2008, 21:50
Bikkja hjemme hos mamma og pappa f&#229;r Royal Canin mature for liten hund, samt vom & hundemat. Hun er en korth&#229;ra dachs p&#229; 13 &#229;r, og temmelig kresen. :D Hender vi kj&#248;per Hills t&#248;rrf&#244;r isteden bare for &#229; f&#229; litt andre smaker, hun blir fort matlei. Vom synes hun alltid er godt da.

Som godbiter bruker vi fryset&#248;rka vom eller lever.

~Anniken

Maren<3
20-10-2008, 21:53
Min lille JRT tispe, 6mnd. får Eukanuba valpefor til liten hund:)

Stortrives på det, både hund og eier.. Flott i pels, form og generelt:)
Fint fôr til henne..

Camilla & Loke
20-10-2008, 23:39
Royal Canin, Avoderm, Eukanuba, Pappilon 2 1/2 år.

Charmani
20-10-2008, 23:40
Min lille knøtt av JRT får Specific :D

Solan
20-10-2008, 23:46
Hill's slankef&#242;r.
Bare tull mener jeg, men foreldrene mine vil bruke det. De kunne heller sluttet &#229; stappe i bikkjene alt mulig, g&#229;tt mere tur med dem og gitt dem faste m&#229;ltider.
Vi har ei overvektig lita blandingstispe og ei tibbetispe i normalt hold. Blandingen f&#229;r mye luft i magen av f&#242;ret ogs&#229;..
De f&#229;r 20 minutter til 2 timers turer nesten hver dag. Jeg er den eneste som g&#229;r tur med dem her, og da jeg ikke har mulighet f&#229;r de herje fra seg i hagen.

Stineln
20-10-2008, 23:48
Rottisen min får rottweiler-foret (sorry, den knappen som ordner skikkelig o er ødelagt) til Royal Canin. Hun har tidligere fått Eukanuba Adult, men det synes hun var uspiselig og Eukanuba rottweiler, men det gassa hu oss ut av huset på:p Pluss at RCen er en hundrelapp billigere, så vinn-vinn for oss;) Jeg ville aldri ha fora på tørrfor fra butikken, hverken til hunden eller katten. Det er en grunn til at det er så billig mener jeg.

Erika&hestene
21-10-2008, 00:13
Mine to alaska huskyer, hannhund 10 &#229;r og 35 kilo, og tispe 3 &#229;r 22 kilo, f&#229;r e svensk billig for som heter Bellamy og masse r&#229;tt kj&#248;tt og bein, n&#229; i elgjakta g&#229;r det veldig mye i elgbein, og da mener jeg beina til elgen, fra kneet og ned, med hud, h&#229;r og kloven.
Har p&#229; hannhunden testa ALLE de formerker som er &#229; oppdrive fra "ikke matbutikk" leverand&#248;rer, men han nektet plent &#229; spise disse fortypene, gikk faktisk s&#229; langt at veterin&#230;ren mente han var i faresonen av &#229; kolapse pga underern&#230;ring...s&#229; for at han i det hele tatt skal f&#229; i seg litt t&#248;rrfor,bruker jeg dette billige foret.
Har p&#229; disse 9 &#229;rene som han har spist "billig for" aldri v&#230;rt syk og bare v&#230;rt til veterin&#230;r ved den &#229;rlig vaksinen:)

Amanthea
30-04-2011, 00:44
Bumpbump! Noen som har byttet fôr i løpet av disse årene? :D

Selv har vi gått fra.. hurr.. tja har vært innom både vom, Eukanuba, Hill's, RC, Specific.. er nå tilbake på Eukanuba sitt JRT-fôr. Av godbiter får han det meste, lite vom og lever, men ellers går det i stort sett alt. Veldig glad i en type godbit vi har her som er noe så enkelt som strimler av div. tørket kjøtt. Enkelt men godt. :) Favoritten er en type bein kalt Gnawlers da, de kunne han tatt ei kule for. :D

Torhild
30-04-2011, 00:48
Går fremdeles i Royal Canin Sensible :)

Amanthea
30-04-2011, 00:48
Åh og han får litt V&H iblandet av og til, rett og slett for kosens skyld. Står leeenge og slikker matskåla etterpå. Og jeg har i Dr. Baddakys fiskeolje. Kompliserte greier altså. :lol: Han forguuuuuder fôret da, godt med hund som spiser. :D

Stineln
30-04-2011, 01:14
Vi har gaatt over til Iams naa. RC-foret var plutselig ikke brukelig lengre, pelsen ble matt og stygg, vekta gikk ned. Iams liker dyret veldig godt, og hun ser mye bedre ut..

Timmyjenta
30-04-2011, 08:48
Jeg har byttet både fôr og hund. :p

Golden Retrievertispe som får Pro Plan. Hr gått på det hele livet sitt og fungerer veldig bra på det så ser ingen grunn til å bytte.

Jorryt
30-04-2011, 09:00
Royal canin sensitive skin

sjarmtroll
30-04-2011, 09:21
Royal Canin medium light. Eller medium sensible. Nå fortiden light, siden hun er litt rund etter vinteren ;)

Maren<3
30-04-2011, 13:20
Her går det i Eukanuba JRT og Dr. Baddakys (?) fiskeolje. Hun spiser som besatt, og har ikke en gang siden vi byttet for, ikke spist opp all maten :) Veldig fornøyd både hund og eier på det foret! :)

xxAne
30-04-2011, 13:26
Min går på Iams nå, sprek og fin men har for første gang i livet sitt blitt litt feit.

Kaktusen
30-04-2011, 13:47
Meeko, 17 mnd gammel whippet går på Royal Canine sitt Sensible.
Han er generellt veldi kresen av seg men med dette foret så et han det han skal og tillogmed litt til innimellom:)

Pelsen er knallflott, blank og fin, silkemyk og null flass som han fekk på Hills.

Star-Carro
30-04-2011, 14:09
Min blanding av pointer og breton hannhund, går på Sportsman Pride. Akkurat greit hold, med blank og fin pels :)

Embliss
30-04-2011, 15:00
Ene bordercollien (tispe 5 år) får Labb Aktiv, den andre bordercollien (tispe 12 år) får Labb Honnør. Begge er aktive, men den eldste er nok i overkant tykk for tiden, da hun har funnet stallkattenes matskål i tillegg til sin egen mat. :p

Hafslinger Energi
30-04-2011, 16:59
Vi bruker sportsman pride til alle våre 3 hunder. Vi har 2 irsk settere (9,5 år og 8 måneder) og en strihåret dachs på 9 år.

Gamlemor og dachsen får den typen fra sportsman pride med mest energi. Men jeg prøver å få pappa til å gi gamlemor seniorforet (i og med at hu er litt rund etter hans mening og at hu begynner og bli veldig stiv og ikke er like aktiv som før). Dachsen er faktisk mer aktiv nå enn tidligere, men så bor hu også i "fosterhjem" hos en gutt på 16 og familien hans.
Valpen får valpeforet og noen få av gamlemors knotter som "krydder".

Vi har tidligere brukt mange forskjellige for, inkl hills og eukanuba. Begge de to nevnte forslagene fungerte godt på dachsen, men eukanubaen fungerte ikke særlig godt på gamlemor, da hu er litt sensitiv og klødde en del i pelsen. Ulempen med dette foret er at vi må et godt stykke avgårde for å kjøpe denne maten. Nå bruker vi sportsman pride, og alle hundene fungerer godt med dette. De er blanke og fine i pelsen, klør ikke, er fine i holdet og valpen vokser veldig bra og ser rett og slett fantastisk ut. Valpen får sånn sett fri tilgang innen rimelige grenser, og fungerer veldig bra på det. Gamlemor må vi dosere rimelig bestemt til, for hu tror jeg hadde spist en halv sekk om hu fikk muligheten.

Eneste minuset med sportsman pride tror jeg må være at valpeforet har små knotter, noe en irsk setter på 8 måneder syntes er rimelig unødvendig. Han tar mer enn gjerne foret til gamla og hun foret hans...

Kan legge til at hundene våre får egnede middagsrester om vi har det. Pannekaker er favoritten ;-)

Som godbiter bruker vi mye forskjellig. Som treningsgodis når vi er ute etc foretrekker jeg noe som er "smått og enkelt å spise", så kjøper gjerne en pakke på FK. Ellers får de denta sticks som fungerer godt mot tannstein. Og ellers får de større og mindre kjeks pappa har kjøpt hos veterinæren. De får av og til griseører.

Reiner
30-04-2011, 17:35
Her går det bare i V&H. Han nekter å spise tørrfor og han gikk ned så mye med sin spise nekt og ca 1-2 timers gå/jogge turer. Planen er å fore 50/50 på RC og v&H
Han er bare 11 mnd :)

Bea
30-04-2011, 19:25
Hills advanced fitness mini

IrisV
01-05-2011, 22:42
Mine får appetitt valp medium rase. Forer på dette da det er det eneste jeg foreløpig har fått hun eldste til å spise (yngste spiser alt :p )
Eldstejenta har netopp passert året, så hun skal over på voksenfor nå, må bare finne frem til hvilken type vi ønsker :)

Kaja&HP
02-05-2011, 11:35
Basenjien får hills (ett eller annet for urinveiene) + vogh
Grand Danoisen får Royal Canine + vogh

pluss olje.

Moonlight
02-05-2011, 11:47
Begge våre er Alaskan Malamute.
Misty, 19 uker hvalp får James wellbeloved hvalpefor med fisk, og Skye 21månder får nu en Pets at homes fiskefor (tørrfor med 60% fisk og 30% potet). Var på James før.

JuniorStormen
02-05-2011, 16:43
Her i huset går det i Royal Canin Sensibel Mini.

Ferrari & Miriam
02-05-2011, 16:59
måtte bytte for da den ene hunden ser ut til å reagere på ulike tørrfortyper. Går nå på tørrforet orijen, samt vom fra vom og hundemat.

Silje&Tenjar
02-05-2011, 17:34
Proplan Original Mini :-)

Amanthea
26-05-2011, 18:28
Endret igjen:

Eukanuba JRT med Dr Baddakys fiskeolje, skal begynne å ha over appetittvekker. Blander med V&H 25/33 et par ganger i uka. :) Kjempepopulært. Han hadde spist maten ren, men er så godt å se at han roer seg ned og virkelig nyter maten. Varmer en mors hjerte kjempemye :) Vurderer å prøve Eukanuba Wild Nature.. noen med erfaring? :)

Birre
26-05-2011, 18:37
Vi fòrer på Apetitt Senior til vår Rottweilertispe på 7 år.

Twin Joy
26-05-2011, 19:28
Jeg har en golden tispe på 6. Tror vi har prøvd det meste av hundefor da hun tidligere ikke fantes intr. i noe som het hundemat - dog har det bedret seg med tiden. Men hun får ihvertfall nå Hills sitt golden retriever for (mengde etter anvisning på pakken). Moderat aktivitetsnivå på henne, men hun fungerer ihvertfall supert på det foret, og - utrolig nok - så SPISER hun det!

Lene og Diesel
08-06-2011, 00:53
Her har det gått i Flatazor tørrfor,da han er veldig kresen og sart i magen. I tillegg har han fått Vom og hundemat,da jeg sliter med matlysten hans og han er ikke tykk i utgangspunktet.
Har tidligere foret på Royal Canin medium sensible,med god effekt,men siden jeg jobbet for hun som forhandler Flatazor,ble det enklest å bytte.
Nå har han imidlertid fått dårlig pels,flass og er veldig statisk,så jeg skal prøve RC på nytt.
Dette er forøvrig en Bearded Collie hann på snart 7 år.