PDA

Se full versjon : Stoooor mage-allerede?

Puselusa
29-10-2007, 22:48
Hoppa mi er nå fem måneder på vei. Formen er bra, og hun er ikke feit. Men magen har allerede "sunket ned", og kroppsmessig ser det ut som om hun nærmer seg termin. Jeg bekymrer meg for dette. Er det normalt at fasongen "setter seg" så tidlig i svangerskapet? Hvis dette er tilfelle lurer jeg på hvordan hun vil se ut når det virkelig blir alvor...
Da veterinæren var her på 90-dagers-sjekk kunne han med øyesyn slå fast at hun var drektig, før han i hele tatt hadde tatt ultralyd. Han fant ingen tvillinger, men man kan jo saktens begynne å lure...
Han sa at hun var i perfekt hold, og som sagt er hun på ingen måte feit nå heller. Ellers er hun blank og fin, sprek og glad. Hun trenes jevnlig, i snitt annenhver dag.
Blir glad for å høre andres erfaringer med kroppsfasong under drektighet. Jeg har håndtert en god del drektige hopper, men aldri vært borti noen som har sett SÅ drektige ut SÅ tidlig i svangerskapet.
Det hører med til historien at hoppa er førstegangs fødende, og undertegnede er førstegangs bestemor.
Synspunkter mottas med takk!

Merete

Wenche
30-10-2007, 10:40
Er det noen trøst at mi hoppe er på akkurat samme måten? :)

Det jeg fikk høre var at de virker mye større når man er vant til å se dem godt trent, uten no særlig mage til vanlig. Mi virker også veldig hardsprengt allerede nå, og jeg klarer ikke å forestille meg hvordan hun kan bli større, uten at skinnet sprekker.. hehe..

så det er nok bare et "synsbedrag" fra vår side tror jeg, fordi vi ikke er vant til å se dem slik :)

Marte+Quicky
30-10-2007, 10:43
Sånn er mi også. Hu er 4,5 måneder på vei. Førstegangsmor. Huff:p

Stall-Vinga
30-10-2007, 15:34
Ecapology har også mage allerede. Hun er ca fire måneder på vei, og førstegangs fødende.

Puselusa
30-10-2007, 15:38
Godt å høre at det er flere!
Ble litt beroliget nå, hehehe.
Hoppa er godt grunntrent ja, og trenger mye mat for å holde seg i passe hold. Har slitt en del med å holde vekta på henne, hun har lett for å bli tynn. Godt mulig at det er derfor jeg ser drektigheten så godt også. Men hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd at hun var 9-10 mnd på vei grunnet fasongen...

fabolos_willow
30-10-2007, 15:42
hø?? pleier det virkelig være synlig i så tidlig stadie???
Kan jo være fordi noen har ekstra mye vann i seg da, eller?

min er 3,5 mnd på vei, og kan ikke si at det synes! Hun er 3,5 år og førstegangsfødende... hun får nå mye høy da, så for meg ser det bare ut som normal vom, men KAN jo hende hun har pittelitt føllmage også:p

Puselusa
30-10-2007, 15:48
Hos min hoppe er det definitivt føllmage ja, ikke flesk. Jeg har heller ikke sett hopper som ser så drektige ut såpass tidlig. Av den grunn har jeg selvsagt teorier om både det ene og det andre, alt fra monsterføll til tvillingføll og abnorme mengder vann i kroppen.

Og sånn går no dagan...

IngaSN
30-10-2007, 15:51
hø?? pleier det virkelig være synlig i så tidlig stadie???
Kan jo være fordi noen har ekstra mye vann i seg da, eller?

min er 3,5 mnd på vei, og kan ikke si at det synes! Hun er 3,5 år og førstegangsfødende... hun får nå mye høy da, så for meg ser det bare ut som normal vom, men KAN jo hende hun har pittelitt føllmage også:p

nå tror jeg man kan se det på Will, hun er faktisk(ja, jeg innrømmer det) ikke feit, kjnte på magen hennes, den er litt større enn den "skulle" vert hvis hun ikke var drektig, kjente ribbena hennes tyderlig, og hun har den magen...

fabolos_willow
30-10-2007, 16:07
Hos min hoppe er det definitivt føllmage ja, ikke flesk. Jeg har heller ikke sett hopper som ser så drektige ut såpass tidlig. Av den grunn har jeg selvsagt teorier om både det ene og det andre, alt fra monsterføll til tvillingføll og abnorme mengder vann i kroppen.

Og sånn går no dagan...

hehehe:D

min har ikke flesk heller da:p men de fleste hestene våre får høyvom..

Inga: ta Kenny som eksempel:p han har jo ingen føll han akkurat :D
Men fremdeles er han ikke feit... man kjenner jo ribbena hans også..

så jeg vet ikke helt jeg heller!

IngaSN
30-10-2007, 16:15
hehehe:D

min har ikke flesk heller da:p men de fleste hestene våre får høyvom..

Inga: ta Kenny som eksempel:p han har jo ingen føll han akkurat :D
Men fremdeles er han ikke feit... man kjenner jo ribbena hans også..

så jeg vet ikke helt jeg heller!

han har stor vom, men det er ikke så vanlig at en unghest har stor vom, og Ken er jo ett par år eldre

Ann Lajla
01-11-2007, 21:23
Tok bilete av Regina no på tysdag, og har eit bilete ifrå 12. august. Der er litt forskjell ja...

12. august: ute heile dagen på gras, fekk kvelds og frukost (høy)
http://i87.photobucket.com/albums/k124/Annlajla/Reginarundoggod2.jpg

30. oktober: beite (så og sei utan gras), tre måltid høy + køyrt ein del i det siste
http://hest.no/dbcf?magic=M40b465d6356fad0b78910b176577f7bb83&s=brukere_blogg_avsnitt.bilde_stort&pf=aid&pv=114765&ts=tstamp

Ultralyd tilsei at ho er 3 månadar på veg i dag/i morgon.

Puselusa
01-11-2007, 21:27
Ann Lajla: Tusen takk for bilder!
Har hoppa di hatt føll før?

Ann Lajla
01-11-2007, 21:31
Nei, det er hennar første. 5 år gammal, for å leggje ved det ;)

Puselusa
01-11-2007, 23:17
Godt å se at det er flere som har fått føllfasong allerede. Nå er jo hoppa mi noe lengre på vei da, litt i overkant av fem mnd for å være nøyaktig. Men hun ser, som nevnt tidligere, nokså sprekkeferdig ut allerede.
Skal knipse bilder og legge ut, slik at andre vordende bestemødre har noe å sammenligne med.
:)

Team Nini
02-11-2007, 08:19
19. August: 1 mnd drektig
http://www.hestemarked.no/vip/7807/bildetjukkogfeit.jpg

1. November: 3 mnd + 14 dg drektig
http://www.hestemarked.no/vip/7807/Bilde%20020.jpg

De syns?

fabolos_willow
02-11-2007, 08:50
njei, syns ikke det synes.
hun har bare stor mage.. syns nesten magen så større ut på første bilde;)

Natalie_s
02-11-2007, 09:42
Dyrlegen min kunne også med øyesyn se at Holter var drektig under 90dagers kontrollen, hun "glødet" visst;) Hoppa mi ble også trent hele drektigheten, hver dag, mye dressurtrening (selvsagt i hennes tempo på slutten av drektigheten), så hun slapp faktisk aldri magen ned.

Har et bilde av henne, tatt 1 UKE før følling;
http://www.hestemarked.no/vip/233/IM000105.jpg
Kan jo ikke se hun er drektig engang (bildet lyver litt altså);)

Ann Lajla
02-11-2007, 09:47
Victoria ein månad før føling. Sprekkferdig? eh, ja :p
http://www.hestemarked.no/vip/47102/PIC_0242.JPG
(år 2006)

fabolos_willow
02-11-2007, 11:13
Dyrlegen min kunne også med øyesyn se at Holter var drektig under 90dagers kontrollen, hun "glødet" visst;) Hoppa mi ble også trent hele drektigheten, hver dag, mye dressurtrening (selvsagt i hennes tempo på slutten av drektigheten), så hun slapp faktisk aldri magen ned.

Har et bilde av henne, tatt 1 UKE før følling;
http://www.hestemarked.no/vip/233/IM000105.jpg
Kan jo ikke se hun er drektig engang (bildet lyver litt altså);)

wow, det så jo seriøst ikke ut som føllmage:p var hun veeeeldig bred over ryggen da eller?

Natalie_s
02-11-2007, 12:07
wow, det så jo seriøst ikke ut som føllmage:p var hun veeeeldig bred over ryggen da eller?

Nope, hun ble aldri særlig stor (hun hadde hatt 3 føll tidligere, og 4-5mnd etter følling var hun i full løpsform igjen (var traver på den tiden), hun ble aldri stor da heller sa tidligere eier), men tror nok hun var i bedre form enn den gjennomsnittlige avlshoppe er, masse magemuskler til å holde magen oppe;), hehe;)

Puselusa
02-11-2007, 12:23
Kan noen forklare meg hvordan jeg setter bilder direkte inn i innlegget?
::/:

Marianne
02-11-2007, 12:25
Kan noen forklare meg hvordan jeg setter bilder direkte inn i innlegget?
::/:

Du laster opp et bilde i f.eks photobucket. Når du har gjort det limer du bare inn IMG koden i innlegget :)

IngaSN
02-11-2007, 12:37
19. August: 1 mnd drektig
http://www.hestemarked.no/vip/7807/bildetjukkogfeit.jpg

1. November: 3 mnd + 14 dg drektig
http://www.hestemarked.no/vip/7807/Bilde%20020.jpg

De syns?

det er en liten forskjell, hun er jo klippet på det siste bildet, og det er ikke rett fr siden, så det er ikke lett å se, men det er en forskjell;)

Puselusa
02-11-2007, 13:19
Takk, Maritza. Har ikke photobucket, og det nyttet visst ikke å laste dem opp fra andre steder heller. Så det får bli miniatyrbilder...

Legger ved to bilder av hoppa mi. Det til venstre er tatt i april, omtrent en mnd før bedekking. På det til høyre er hun ca. 4 mnd på vei. Siden den gang har det skjedd mye, magen har sunket ned og bak, på en måte. Ikke så rent lite heller.

Hoppa var i tilnærmet løpsform på bildet fra april. Hun stod på beite uten å bli brukt de første seks ukene etter bedekking, for at fosteret skulle få ro til å feste seg ordentlig. Det er vel den lengste treningspausen hun har hatt på fem år. Siden dette har hun vært i jevn trening, ikke så intensivt som tidligere selvfølgelig, men hun brukes så godt som hver dag.
Hun er, og har alltid vært, svært godt musklet. Musklene har ikke forsvunnet selv om hun ikke trenes like intensivt som før.
Svakheten har vært ryggen, der har hun til tider vært litt skrinnere enn jeg har ønsket. Vi har trent for å kompensere dette, og det har hjulpet noe. Men dette ser ut til å være et genetisk fenomen, da både morstammen og søsknene har det på samme måte.

Hun har også tidvis slitt med ømhet i ryggen, og da har hun iflg. akupunktør og equiterapeut vært "nede på nyrer". Hun er blitt behandlet for dette, og det har hjulpet hver gang. Tidligere i høst fikk hun symptomer på ømming igjen, men siden ingen vil behandle drektige hopper måtte jeg bare ta tiden til hjelp. Nå er hun fin igjen, etter flere uker med kjøring, tømmekjøring, leieturer og håndhest-tilværelse. Men nå har salen hennes blitt for smal, så det spørs om vi ikke bare legger ridninga på hylla for en stund.

Men kan ikke skjønne at disse to faktorene kan ha noe å si for den fasongen hun har fått?

Skal få tatt nyere bilder av mageomfanget også. Fortsett å sende inn bilder, spennende å se og sammenligne!

fabolos_willow
02-11-2007, 18:34
hvor er det dere ser forskjell a????

jeg ser så vidt litt forandring i rygglinja hennes, men ikke under på magen?

Puselusa
02-11-2007, 22:20
Det vises ikke så godt på bildet, men magen er kommet ned og bak. Og hun har blitt MYE rundere etter at bildet til høyre ble tatt for godt og vel en måned siden. Her har mye skjedd på kort tid.
Skal ta nye bilder søndag.

Natalie: Det var litt av en sylfide ja! ;)

fabolos_willow
02-11-2007, 22:28
hehe, kanskje jeg skal komme meg ut i morra og ta bilde av søte magen til Willow.. nesten rart å tenke på at det faktisk flyter en mini mini liten hest der inne:p

forresten: er det noen her som veit om en side hvor man kan følge utviklinga..
Har aldri hatt drektig hest før jeg vett.. hadde vært morro å sett på en slik side, hvis det finnes!

Puselusa
02-11-2007, 22:40
Noe sånt som dette du mener?

http://www.eagleridge-twh.com/fetus1.htm

fabolos_willow
02-11-2007, 23:22
tuuuuuuusentakk:D var det jeg mente ja;)

Marte+Quicky
03-11-2007, 18:25
Quicky like før hu ble bedekt

http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/Quicky0305073.jpg

Quicky nå, 4,5 måneder på vei

http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/DSC_0080.jpg

Ludde
03-11-2007, 18:27
Ja, hun er blitt ganske stor nå Marte:p

Marte+Quicky
03-11-2007, 18:29
Ja, hun er blitt ganske stor nå Marte:p

Ja, hu er blitt diiger! Huff, er nesten så jeg må kjøpe ny gjord til salen nå:lol:

Ludde
03-11-2007, 18:30
Ja, hu er blitt diiger! Huff, er nesten så jeg må kjøpe ny gjord til salen nå:lol:

Ja, merka det da jeg skulle ta den på istad..

Gulponnis
03-11-2007, 18:33
Merete, du kan laste opp bildene på Tinypic.com eller så skrives det Tinypic.com, så får du IMG koden, og limer inn her:)

fabolos_willow
13-12-2007, 12:58
Tja, dere får vel se noe bilder av Willow også da..
4 mnd og litt til på vei..

http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=14040

http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=14039

http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=14038

før:
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=6083

Puselusa
14-12-2007, 12:50
Slenger inn noen før- og etterbilder jeg også:

Stella april 2007, en måneds tid før bedekking.
http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/penepusa2.jpg

Deretter et par som er tatt for et par uker siden. Drøyt 6 mnd på vei her. Bildene lyver litt, da de ikke viser bredden på mageomfanget.
http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/BiderTonje_0201ny.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/BiderTonje_0221ny.jpg

Hun har mistet en del muskler i ryggen, fordi vi ikke har kunnet trene som normalt grunnet at hun pådro seg en låsning. Nåledamer og knadamer vil helst ikke borti drektige hopper, så hun har fått ro og alternativ trening i mellomtiden. Nå er hun fin igjen, sprek og glad som aldri før. Men roligere er hun blitt, både i væremåte og under trening. Vi koser oss med et lett opplegg ca. fem dager i uka. Legger vekt på at hun skal få rørt seg, selv om hun er drektig. For det er ingen tvil om at det befinner seg en liten (stor) hybelboer inne i magen :)

fabolos_willow
14-12-2007, 12:59
åssen kan du se/kjenne??:p eller vite 100%? hehe...
jeg syns fremdeles det er gruelig vanskelig å være 100% sikker, annet enn å ta humøret og hormonene til betraktning..

kan forsåvidt se det på din hest, siden man ser underlinjene så tydelig,
min har sånn laaaaaang pels, hehe...

Puselusa
14-12-2007, 13:12
Tja, jeg har jo hatt to ultralyder på henne, som begge bekreftet at hun var drektig. I tillegg til at magen stadig vokser, så har hun helt klart blitt mye roligere. Klør seg ofte på magen, kikker seg bakover mot den og er blitt mer tander for berøring på undersiden av hybelen (les: magen).
Dessuten bryr hun seg døyten om hingster. Tidligere ble gulvet vått bare hun passerte en vallak med et snev av testosteron intakt :D

fabolos_willow
14-12-2007, 13:17
hahahaha

fabolos_willow
14-12-2007, 13:22
men et lite spørsmål her..
Jeg syns det varierer til på hvor stor magen til Willow er fra uke til uke...
noen ganger mye større på den ene siden og noen ganger på den andre.. noen ganger er hun større i breddem, og andre ganger mere slik at magen henger litt...
Det er sikkert små nyanser, men er det slik at babyen inni der ligger å flyter litt rund inni der, eller skal det normaltsett pleie å være ganske i ro helt til noe mnd eller dager før fødsel?

Puselusa
14-12-2007, 19:29
Slik er det hos Stella også. Enkelte dager buler magen til venstre, andre ganger til høyre. Regner med å se tydelige bevegelser når som helst nå.

fabolos_willow
14-12-2007, 20:57
hehe... ser din er kommet litt lenger i utviklingen også.. da er det vel ikke så rart man etter hvert kan se at det beveger seg inni der...

dama til broren min er gravid nå, og Daniel(broren min) kunne HØRE hjerte til ungen gjennom magen med bare øre allerede rundt den 5 mnd, og før det begynte ungen også å sparke(det starta rundt 4 mnd). Har hørt det er veldig tidlig, men der kan man se at det varierer nok så mye.. hehe

gleder meg til jeg kan kjenne og "ta" på willow-baby:D

Elisabeth&Caisy
20-12-2007, 13:23
Sånn er det med min hoppe og.. og det er første gong hun skal ha føll også..

fabolos_willow
04-01-2008, 22:40
men folkens... nå syns jeg magen til Willow ikke har vokst så mye i det siste...
ser liksom ingen forandring. siste uke i jan skal hun vel være 6 mnd på vei..
så, varierer det veldig fra hoppe til hoppe når magene begynner å ta skikkelig form?:p
har hørt fra noen at dem ikke kunne se/vite at hoppa var drektig før det hadde gått 8 mnd, mens noen sier 5 osv osv...

har snart veldig lyst til å få dyrlege til å sjekke hu:p tenk om hun plutselig ikke skulle være drektig da.. sitter jeg å fôrer henne til det renner over øra på hu:p haha

Merethe_egge
05-01-2008, 13:44
Hei. Når min hoppe fikk sitt første føll, hadde hun tydelig føllmage når hun var rundt 4,5 måneder. Andre gangen var hun helt lik, med det var da veldig enkelt å kjenne spark fra magen. Veldig gøy med føll. Og bare enda kjekkere når de vokser seg til. Lykke til med fødsel og føll.

Linda
05-01-2008, 13:54
men folkens... nå syns jeg magen til Willow ikke har vokst så mye i det siste...
ser liksom ingen forandring. siste uke i jan skal hun vel være 6 mnd på vei..
så, varierer det veldig fra hoppe til hoppe når magene begynner å ta skikkelig form?:p
har hørt fra noen at dem ikke kunne se/vite at hoppa var drektig før det hadde gått 8 mnd, mens noen sier 5 osv osv...

har snart veldig lyst til å få dyrlege til å sjekke hu:p tenk om hun plutselig ikke skulle være drektig da.. sitter jeg å fôrer henne til det renner over øra på hu:p haha

Kjenner meg igjen her. Hoppa mi er straks 7mnd på vei, og hun har maga, men enkelte dager syns jeg hun er tynnere igjen :confused:
Har faktisk tenkt sjøl at jeg skulle fått dyrlegen til å undersøke henne igjen.. Har sjekket henne to ganger, men siste gangen bare kjente han inni der.

Puselusa
05-01-2008, 14:19
Hybelboeren inne i magen til hoppa mi sparker som bare det nå. Begynte å se bevegelse et par uker før jul, og nå rører det seg så godt som hele tiden der inne. Ekstra sprelsk blir tassen når mora drikker vann - det blir vel kaldt på labbene, kanskje? ;)

Hoppa mi er drøyt syv måneder på vei nå, og i følge "timeplanen" min har føllet begynt å sette pels på dette stadiet.

fabolos_willow
05-01-2008, 15:24
hvordan var magen på hoppa de for en mnd sia da? eller mellom 5 og 6 mnd.?

Puselusa
05-01-2008, 20:08
Hvis du ser på side 4 i denne tråden ser du et par bilder jeg la ut for en drøy mnd siden. Hun har egentlig ikke blitt noe særlig større siden den gang. Men jeg regner med relativt stor økning i mageomfanget i månedene som kommer.

fabolos_willow
05-01-2008, 20:34
så forresten det der litt svaie i ryggen på din på de siste bildene dine, AKKURAT sånn har Willow også blitt;)
Og sånn som jeg så det idag, så har hun nok vokst litt i bredden.. det bredeste punktet er på en måte høyere opp enn normalt(om det bare hadde vært mat)

Men skal ha dyrlege her for det ene og andre her om noen uker, så da skal jeg be han sjekke for sikkerhetsskyld;)

Linda
05-01-2008, 20:45
Jeg har ikke sett/kjent no liv i magan til mi hoppe.. Burde jeg ha gjort det?
Skal ta bilde av henne imorra så kan dere få se på tjukka.

Dyrlegen kan vel ikke å ha kjent feil? Han var sikker på at hun var drektig..
Første gangen så man det tydelig på ultralyden, men andre gangen bare kjente han som jeg har skrevet.

Julie og Kamy
05-01-2008, 20:54
Åååååå, jeg vil ha bebiss på min hest, hehe. Hvor gammle bør en hest heslt vær når den skal bedekkes? Hva er "sluttalderen"?

Puselusa
05-01-2008, 20:57
Tja, han kan jo selvfølgelig ha tatt feil. Men det hører med til sjeldenhetene!

Du skal snart kunne ane bevegelse nå. Likevel ville jeg ikke bekymret meg enda. Hopper er forskjellige, føllene er forskjellige og svangerskapene er forskjellige.

Hos hoppa mi er det ikke veldige spark, bare små, jevne bevegelser. Dersom du setter deg ned og studerer magen hennes, så er jeg sikker på at du vil se at det er liv der inne. Kankje ikke nå, men om to uker eller så. :)

Sier forøvrig ja takk til bilder av alle drektige forumhopper!

Linda
05-01-2008, 21:08
Uff, håper ikke han har gjort det asså. Gleder meg til baby jeg..

Ja det er jo sant at det er forskjellig.
Har kjent på magen maaange ganger jeg(:p), men kan ikke si jeg har kjent noe asså. Får bare være tålmodig da.

Bilder kommer :)

Julie og Kamy
05-01-2008, 21:11
Så noen innlegget mitt?..

fabolos_willow
05-01-2008, 21:19
tror ikke det nei, haha
første føll kan vel være greit å sett mellom 3 og 6 år.
ellers kan man vel sette føll på hoppa inntil de ikke "klarer" det mere.. for noen er det da 25, andre 30 og noen kanskje eldre.
men jeg ville ikke satt føll på hopper over 27 år.
og første føll aldre etter 10 år.

Linda
05-01-2008, 21:19
Jeg så det ;) Men jeg veit faktisk ikke når sluttalder er. Det kommer vel rett og slett ann på hoppa. Er hun i fin form osv så er det vel ikke noe i veien for å bedekke ei godt voksen hoppe.
Mamma fikk føll på gamleponnien sin når hun var 16 mener jeg å huske.

Puselusa
05-01-2008, 21:21
Julie: Minst tre år bør hoppa være ved første bedekking, synes jeg.
Max alder kommer an på hoppas alder og form, samt om hun har hatt føll før.
Ville nok ikke bedekt for første gang etter femten års alder.

Julie og Kamy
05-01-2008, 21:31
Hmm ok. Har lyst til å sette føll på henne til neste år, men da er hun 12. Men er vel for sent da? Hadde vært så kjekt å hatt avkom fra henne:)

fabolos_willow
05-01-2008, 21:54
om hoppa er i godt hold, skader ikke det noe;) går sikkert fint...

Puselusa
05-01-2008, 21:55
Det er ikke for seint å sette føll på en 12 år gammel hest dersom den ellers er frisk. Hoppa mi var 14 ved første bedekning.

AGN
06-01-2008, 00:19
Helt normalt. noen ser høygravide tidlig ,andre lur en på om dei er det:)
Har hatt begge deler e.:)

Linda
06-01-2008, 14:18
Her kommer "et par" bilder av bolla mi. Hun er altså 7mnd på vei.

http://i13.tinypic.com/8bh4fnl.jpg
http://i12.tinypic.com/8fy2fli.jpg
http://i16.tinypic.com/8a9vn9e.jpg
http://i11.tinypic.com/6yznub7.jpg
http://i9.tinypic.com/80pzc4l.jpg
http://i9.tinypic.com/6y34i77.jpg
http://i19.tinypic.com/8eiy23s.jpg
http://i8.tinypic.com/6tf82mb.jpg
http://i9.tinypic.com/8e97jvr.jpg
http://i13.tinypic.com/8a1rqms.jpg

Hu har jo maga, men jeg tenker at hun kan jo være såpass tjukk bare fordi hun får mye mat og ikke blir brukt..

fabolos_willow
06-01-2008, 16:17
hehe, sånn jeg også tenker... men nå har mageformen på min forandra seg, så jeg er ikke så mye i tvil lenger;)
jeg tror nok det er et lite føll inne der hos deg også=)

Linda
06-01-2008, 18:08
Best det asså, for jeg VIL ha baby! ;)
Ingen andre som kan uttale seg a? Puselusa?

Puselusa
06-01-2008, 19:58
Tror ikke du skal bekymre deg, Linda. Mageformen på hoppa di er ikke så ulik den Stella har - selv om Stella sin er noe større per dags dato.. :cool:
Snart vil du merke liv der inne, det er jeg sikker på!

Her er dagens Stella:

http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/039ny.jpg

Legger ved et par oppstillingsbilder også. Dette er ingen lett oppgave, da frøkna er livredd for blitzen...
http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/041.jpg

Etter x antall snu seg vekk-bilder fikk vi omsider lurt henne til å titte fram...
http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/040.jpg

Joda, ingenting å si på dette magemålet!

Marte+Quicky
06-01-2008, 20:59

Og her er snuppa 6 måneder på vei

http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/QuickPleasure2312071.jpg

fabolos_willow
06-01-2008, 21:09
hehe, så ikke så mye forskjell der jeg:p men kanskje vokst mere i bredden?

Stella sin mage er det ingen tvil om nei:p hehe

forresten, kunne du(Puselusa) tatt en av de bildene der og tegnet inn sånn ca. hvor babyen ligger inni der og hvor man kan kjenne/se bevegelser? (med utgangspunkt i 6-7 mnd stadiet)
eller om noen andre har mere peiling seff!

Marte+Quicky
06-01-2008, 21:23
hehe, så ikke så mye forskjell der jeg:p men kanskje vokst mere i bredden?

Var den til meg?

Fra det midertste bildet og nå er det ikke så mye forskjell nei, men det er da stor (!) forskjell fra den øverste til det nederste!

Synes egentlig ikke hu har vokst så mye i bredden (som jeg har merket hvertfall). Kjenner ikke noe inni der ennå heller når jeg legger henda på magen.

Puselusa
06-01-2008, 22:02
Fine Quickymagen! :)

Fabulos Willow: Er ikke så stødig på den type tegning jeg. Men bevegelsene er helst relatert til området ved flanken, ganske langt ned.

Julie og Kamy
06-01-2008, 22:17
Puselusa: OT, men hesten din er nyyyyydelig:D

Linda
06-01-2008, 22:27
Puselusa: Godt å høre :D Ser at hoppa di er større da.
Hoppa mi er også livredd blitzen ;)

Puselusa
06-01-2008, 23:02
Takk for det, Julie!

Linda: Hoppa mi er vel kommet noe lenger i svangerskapet også enn di? 7 1/2 måned på vei mi nå.

HannaC
06-01-2008, 23:04
Du må legge ut bilder når hu har fått føllet:D

Puselusa
06-01-2008, 23:06
HannaC: Var det meg du mente? Ja, gjett om jeg skal! Tipper vi får se mange flotte føll her inne utover våren jeg!

HannaC
06-01-2008, 23:24
HannaC: Var det meg du mente? Ja, gjett om jeg skal! Tipper vi får se mange flotte føll her inne utover våren jeg!

Deg jeg mente ja:)

Linda
07-01-2008, 07:33
Linda: Hoppa mi er vel kommet noe lenger i svangerskapet også enn di? 7 1/2 måned på vei mi nå.

Ja hun har det. Hoppa mi ble bedekt siste gang 8.juni, og man regner fra siste bedekning, så da er hun 7mnd på vei imorra.

Linda
19-01-2008, 09:17
Er nok ikke i tvil lenger om mi er drektig, hu har blitt ganske stor bare iløpet av de siste dagene :D

fabolos_willow
19-01-2008, 14:13
noen nye bilder av deres?:D

Linda
19-01-2008, 18:57
Skal prøve å få tatt snart jeg :)

Ane,Blida&Brana
19-01-2008, 19:30
Hoppa mi er snart 7 mnd på vei, og fikk tydelig føllmage tidlig! Salen sklir som bare rakkern, noe som har endt opp med at treningen har trappet ned fort, veldig tidlig. Nå er det korte turer med mye justering av sal, for hun er ikke heeelt stabil barbak :p Er ikke store hesten heller, så venter bare på at lille trulte triller snart ;)

Linda
24-01-2008, 13:53
Tok noen bilder av hoppa mi idag, bare med mobil da så ble dårlige bilder.
Skal ta flere snart jeg.

Når jeg sammenligner med det andre jeg har lagt inn så ser jeg veldig forskjell :D
Bildet er jo tatt på samme måte.
http://i32.tinypic.com/j997qb.jpg

Kan hende disse juger pittelitt, for hun snur litt på hodet, så da blir vel magen tykkere på ene siden.
http://i30.tinypic.com/2m5cc1v.jpg
http://i30.tinypic.com/n2z8rm.jpg

Bolla mi :D Gud som jeg gleder meg til hestebaby!!!

fabolos_willow
24-01-2008, 14:02
ÆSjameij, blir ikke god av å se på desse digre føllmagene her inne lenger..
Tror jeg snart skal få dyrlege hit å sjekke hoppa mi!
hun skal jo være 6 mnd på vei nå, men har ikke sett noen utvikling på noen uker nå...
Håper den begynner å vokse snart:p

men det at noen er store tidlig osv, det avhenger vel mye av hvor mye vann det er i hoppa?
tipper at hvis hoppa mi ER drektig, så er hun vel glad for at den ikke vokser så fort:p hehe

Puselusa
24-01-2008, 14:34
Har du merket noe bevegelse der inne da, Linda?
Det sparkes jevnt og trutt inne i magen hos Stella nå, til hennes store fortvilelse. Rett som det er hiver hun hodet rundt mot magen og biter seg/klør.

- Ligg still no da, din rabbagast!

;)

Linda
24-01-2008, 14:37
Hoppa mi er 7mnd og litt over 2uker på vei da, så ikke rart at hun er større enn di kanskje.
Husk at jeg også var veldig sånn at jeg var usikker på om hu var drektig.
Du kommer til å se forskjell etterhvert :) (Endelig er det jeg som kan si det :D)
Hu mi har kommet seg veldig på kort stund.

Linda
24-01-2008, 14:40
Har du merket noe bevegelse der inne da, Linda?
Det sparkes jevnt og trutt inne i magen hos Stella nå, til hennes store fortvilelse. Rett som det er hiver hun hodet rundt mot magen og biter seg/klør.

- Ligg still no da, din rabbagast!

;)

Nei det kan jeg ikke si at jeg har gjort asså..
Jeg prøver å sitte å se/kjenne på magen hennes sånn innimellom, men ingen tegn til spark enda.
Jeg får nok ei rolig hoppe(som jeg har bestilt) og du en vilter hingst ;) Hihi..

Puselusa
24-01-2008, 14:54
Hehehe, jeg har begynt å få kalde føtter nå ja. Har ombestemt meg og ønsker meg hoppe i stedet, slik at jeg kan avle videre på denne når den tid kommer.
Men det viktigste er selvfølgelig at føllet er sunt og friskt.
Gleder meg vilt til å bli bestemor i hvert fall, uansett kjønn :)

fabolos_willow
24-01-2008, 15:00
Hoppa mi er 7mnd og litt over 2uker på vei da, så ikke rart at hun er større enn di kanskje.
Husk at jeg også var veldig sånn at jeg var usikker på om hu var drektig.
Du kommer til å se forskjell etterhvert :) (Endelig er det jeg som kan si det :D)
Hu mi har kommet seg veldig på kort stund.

:p
Håper da inderlig det ja.. hehe, jeg er altså bare sååå utålmodig når det gjelder drektige dyr!!
Husker jeg syns det tok laaaang tid før det kom kaninbabyer, enda dem bare er drektig i 4 uker:D

Linda
24-01-2008, 21:36
Hehehe, jeg har begynt å få kalde føtter nå ja. Har ombestemt meg og ønsker meg hoppe i stedet, slik at jeg kan avle videre på denne når den tid kommer.
Men det viktigste er selvfølgelig at føllet er sunt og friskt.
Gleder meg vilt til å bli bestemor i hvert fall, uansett kjønn :)

Såklart er det det viktigste :)
Jeg ønsker meg helst hoppe for det blir lettere for min del å beholde. Men en hingst er velkommen den også :)

Linda
24-01-2008, 21:36
:p
Håper da inderlig det ja.. hehe, jeg er altså bare sååå utålmodig når det gjelder drektige dyr!!
Husker jeg syns det tok laaaang tid før det kom kaninbabyer, enda dem bare er drektig i 4 uker:D

Hehe, er egentlig det sjøl jeg ;)

Linda
27-01-2008, 08:46
Igår er jeg veldig sikker på at jeg kjente liv der inne! Satt ganske lenge å kjente og la kinnet inntil magen hennes(satt nesten under magen:p), og da kjente jeg noen små spark. Det må ha vært det..!

Linda
03-03-2008, 21:43
Nå begynner Skyggen å få pupper :D Jippi!!! Det er ikke lenge igjen!

Team Nini
03-03-2008, 22:05
Eg og ve ha føl.

NOOOOOOOOOOOOO
E lenge te juni endå. HRMPF :P

fabolos_willow
03-03-2008, 22:24
mee too

Pilla fra Apoteket
03-03-2008, 22:29
Dyrlegen sjekka hoppa mi for et par uker siden og da kjente ho en sparkende føll hov! jippiiiiiiii!!

fabolos_willow
03-03-2008, 22:56
så gøy..

jeg tror jeg også har sett noen bevegelser på min..
så ut som et lite spark som kom innenfra rundt navlepartiet.. kan det stemme?
trukke det var noen muskler akkurat.. hun stå å spiste..

Puselusa
03-03-2008, 23:08
Stella har også fått litt jur nå. I tillegg til å ha bllitt større, så er de også harde. Fryktet jurbetennelse, men de er ikke varme, og hoppa har ikke feber heller...

Linda, hvordan ser jurene til hoppa di ut nå?

Legger inn et statusbilde av den vordende mor og bestemor, drøyt ni måneder på vei. Bildet er tatt i går.

http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/IMG_0642.jpg

LisaFi
03-03-2008, 23:15
Flott merr, den der Puselusa! :) Husker Blivira ble så tung siste to ukene første gangen hun skulle følle, at beina begynte å hovne opp.. Men HOPPE ut av trøa for å stikke ned på jordet og spise Grønt, deeet greide dundra... :roll:

Hun begynte også å få "harde jur" ei stund før første følling, men det varte og det rakk ganske lenge før Oscar kom. Andre føllet kom bare plutselig "plopp" uten jurforandringer og sånn først...

Puselusa
03-03-2008, 23:25
Ja, hun er mors lille snuppelure! :)

Stella greide å skade seg luftegården for et par uker siden, fikk et ganske dypt kutt som måtte behandles. I ettertid har hun plagdes en del med hovne sener, derav bandasjene. Men frisk og rask, det er hun. Merra er så livredd kameraet at det er litt av en prøvelse å ta bilder av henne. Går det an å klikkertrene vekk slikt, mon tro? :rolleyes:

LisaFi
03-03-2008, 23:28
Klikk, klikk, klikk i kameraet? Må da bli Klikk-er-trening det?? :angel:

Puselusa
03-03-2008, 23:29
:rofl:

Linda
04-03-2008, 08:58
Linda, hvordan ser jurene til hoppa di ut nå?

Hmm, åssen skal jeg forklare ;) De begynner å bli større og harde litt før tuppen på en måte.. Kan prøve å ta bilde jeg. Men merra mi er også veldig redd for kameraet :rolleyes:

Marianne
04-03-2008, 09:05
Jeg så bilder igår av ei hoppe som skal følle om 1 mnd.
Hehe, den kaldblodsen så rett og slett ut som en veldig salrygget shetlandsponni i hestestr. Dæven, den hadde DIGER mage!

Puselusa
04-03-2008, 09:10
Du mener kanskje at den var 10 mnd. på vei? :)

LisaFi
04-03-2008, 09:10
Bilde av 1 mnd drektig hest?

Marianne
04-03-2008, 09:14
Endret :) Ble visst litt feil det der :p

fabolos_willow
08-03-2008, 12:27
men var det Stella du hadde lagt ut bilde av sist, Puselusa??
syns ikke hun så noe særlig stor ut der..:S

Islendis
08-03-2008, 14:05
har ei dølahoppe på lån som er drektig i ca. 7-8 mnd.. ho har etter mitt syn ekstrem mage.. :p
men ho ber no på sitt 11 eller 12 føll.. er 15 år gammal.. ho har heller ikkje blitt brukt på mange år, så har ingen musklar til å holde magen oppe..

legger ved eit bilde..
http://i248.photobucket.com/albums/gg177/Islendis/IMG_1569.jpg
Dalastjerna kløøør... :p hehe:)

Islendis
08-03-2008, 14:05
oops.. blei litt stort.. håpar det grå bra... :D

Camilla & Loke
08-03-2008, 14:36
Oi den var stor ja! Røyte hest du har og ser jeg:p hehe

fabolos_willow
08-03-2008, 23:35
omg..:O er det mulig sier jeg.. er liksom sånn kuene ser ut 1 dag før kalving:p

Puselusa
09-03-2008, 00:02
men var det Stella du hadde lagt ut bilde av sist, Puselusa??
syns ikke hun så noe særlig stor ut der..:S

Det er Stella jeg la ut bilde av, ja. Hun er stor, blir større og større for hver dag. :)
Bildet er tatt i skrå vinkel på grunn av en smått hysterisk hest som er livredd blitzen, hun vil helst ikke stille bredsida til.
Kanskje derfor hun ser slankere ut enn på tidligere bilder jeg har lagt ut.

Linda
09-03-2008, 21:37
Bilder tatt idag, 9mnd på vei nå.

http://i29.tinypic.com/rc8xnn.jpg
http://i32.tinypic.com/20kuh49.jpg
http://i28.tinypic.com/2s7ict1.jpg
http://i30.tinypic.com/2q0vrx5.jpg

Sku tatt rett fra siden og men..

fabolos_willow
09-03-2008, 22:14
kommer seg nå..

wæææ, vil at magen til will skal begynne å vokse nå,...

me uansett, må ta å få sjekka hu av dyrlege nå denne uka, for skal flytte ho til stokke snart(og jeg med på lasset seff), men hvis jeg da er 110% sikker, så vurderer jeg å ha hun i en flokk med andre drektige hopper som går sammen med hingsten...hadde jo vært litt for risikabelt om jeg ikke var heeeeelt sikker:p hehe...

Oda
09-03-2008, 23:51
6846
(Beklager teit vinkel og forstyrrende omgivelser)

Inspirert av den hoppa avbildet over her, legger jeg ut bilde av tjukkebolla Moshli, ei døl/kaldblodshoppe. Da dette bildet ble tatt, var hun drektig i ca. tredje/muligens fjerde måned. Hun kastet tvillingføll tidlig på september i fjor, og har blitt og blir feilfôra der hun står nå. Hun har heller ikke blitt brukt noe særlig de siste årene, derfor er hun så feit.

Jeg syns forresten Stella ser helt smashing ut, Merete! Hun er virkelig flott som drektig altså :)

Puselusa
10-03-2008, 09:59
Takk for det, Oda! :)
Har fått holdt henne i gang helt til nå, inntil hun skadde seg. Nå har hun stått i snart tre uker, men fødelsen nærmer seg med stormskritt, så jeg blir nok ikke å sette henne i gang igjen. Vi får nøye oss med rolige håndhestturer fram til den tid, og satse på at hun ikke faller helt sammen :)

Linda
10-03-2008, 17:03
kommer seg nå..

wæææ, vil at magen til will skal begynne å vokse nå,...

me uansett, må ta å få sjekka hu av dyrlege nå denne uka, for skal flytte ho til stokke snart(og jeg med på lasset seff), men hvis jeg da er 110% sikker, så vurderer jeg å ha hun i en flokk med andre drektige hopper som går sammen med hingsten...hadde jo vært litt for risikabelt om jeg ikke var heeeeelt sikker:p hehe...

Hu blir tjukkere for hver dag hu nå :p Og får større jur.

Har ikke hoppa di synlig mage enda?

fabolos_willow
10-03-2008, 17:27
ee, joda, hun har sin spesielle mageform, JEG syns den har vokst litt siden 2 mnd siden, men jeg vet ikke om det er fordi det er sant eller at jeg innbiller meg det:p HAHA
skal legge ut bilder snart

fabolos_willow
10-03-2008, 19:06
7 mnd på vei her.
Nå har det jo gått 2 uker til, og faktisk så syns jeg det først er nå hun begynner å vokse litt.
spurte pappa idag og kan kjennte også om han fant noe.. vi kjente ingen ting, men magen er temmelig stram under nå. og han er ganske sikker på at det er noe inni der..

http://i26.photobucket.com/albums/c137/skaarbus/Willow/Willlow008.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c137/skaarbus/Willow/Willlow002.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c137/skaarbus/Willow/Willlow010.jpg

Marte+Quicky
10-03-2008, 19:46
Hvor er best å kjenne etter for å sjekke om det er no liv inni der?
Kjenner på magen til Quicky nesten hver dag, men kjenner ikke no ennå.

Puselusa
10-03-2008, 20:23
Hvor er best å kjenne etter for å sjekke om det er no liv inni der?
Kjenner på magen til Quicky nesten hver dag, men kjenner ikke no ennå.

Hos Stella kjenner/ser jeg det best i flankeområdet.
Et tips: Sett deg inne i boksen og observer hoppa mens hun spiser, eller kanskje aller helst drikker. Kaldt vann trigger kickboksertalentene hos min baby i hvert fall! :)

Marte+Quicky
10-03-2008, 20:24
Et tips: Sett deg inne i boksen og observer hoppa mens hun spiser, eller kanskje aller helst drikker. Kaldt vann trigger kickboksertalentene hos min baby i hvert fall! :)

Takk for tipset, det skal jeg prøve:-D

fabolos_willow
10-03-2008, 20:48

i flankeområde?? er det sånn at du ser skikkelige spark eller? sånn som strekker på huden slik at huden står 10 cm. ut i en spiss form?

Det er nemlig slik at muskelene i flankeområdet jobber veldig når en hest drikker og spiser.

Dette har jeg hvertfall sjekka NØYE hos mine hester.
Jeg trodde lenge at det var føllet som lagde røre inni der, men da jeg så på den andre hoppa, hadde ho det like mye..

Jeg tror ikke på at jeg ser bevegelser før jeg ser et skikkelig spark hvor du ikke er i tvil.

Puselusa
10-03-2008, 21:07
Vel, jeg har da vitterlig studert hestene mine lenge nok utenom drektigheten også, så at det er bevegelser fra føllet er det ingen som helst tvil om.

Selvfølgelig er det ikke snakk om spark som "strekker huden 10 centimeter ut i en spiss form", slik du skriver. Bevegelsene kan variere fra små bølger til kraftige dytt. Hoppa blir gjerne irritert når babyen bråker som verst. Ofte hiver hun hodet bakover og biter/klør på magen.

fabolos_willow
10-03-2008, 22:36
joda, skjønner det.. men nå overdrev jeg litt for å fremheve det jeg mente da:p

grunnen er som sagt at for 2 år siden ble vi lurt trillrundt pga at det var en "dyktig hestefaglært"(en som hadde god erfaring med avl og oppdrett) som SÅÅÅÅÅ tydelig "så" kjente et føll inne i magen til Alma... hmm ja, vente vente vente.. ingen føll.

når jeg ser på hoppene mine så beveger flankene på seg nesten konstant.. ofte kan det se ut som dunk og ofte ser man bølger slik du beskriver det. Men det er jo ikke noe føll i henne...
sååå.. jeg vet ikke helt, Jeg har hvertfall ikke oppdaget forskjellen enda(når det gjelder disse bevegelsene..)

Puselusa
10-03-2008, 22:50
Har du ikke tatt ultralyd av hoppa di da? Da vil du jo kjapt få greie på om hun er drektig eller ei.

I tillegg til positive ultralydundersøkelser er hoppa mi naturligvis blitt større, hun har fått jur og jeg kan helt tydelig se bevegelse i mageregionen. Hoppa reagerer jo selv på den verste sparkingen - hun klør/biter seg på magen når babyen herjer som verst. I tillegg har jeg aldri sett slike bevegelser hos henne før, enda jeg har tilbrakt en god del timer i boksen hennes, også før hun ble drektig. Hvorfor i all verden skulle jeg da tvile på at det er føllet som bekrefter sin tilstedeværelse?

Gulponnis
10-03-2008, 22:52
Det finnes nok ingen tvil i at Stella er gravid værtfall, Merete ;-)
Hun blir stadig større og større for hver gang jeg er på besøk:)

Puselusa
10-03-2008, 22:55
Hehe, Rekstad konstaterte jo med øyesyn at hun var drektig før han rakk å undersøke henne på nittidagerssjekken også han.
Men så har han over gjennomsnittet peiling på drektige merrer og da!

Gulponnis
10-03-2008, 22:57
Hvor lenge er det igjen nå da ? :)

Puselusa
10-03-2008, 22:58
Hun ble bedekt den 25. mai i fjor, så om seks uker har hun gått elleve måneder. Så kan man jo trekke fra eller legge til, alt ettersom.

fabolos_willow
10-03-2008, 23:09
tror du missforsto meg litt jeg.. ikke verre enn det. Jeg ser jo at Stella er drektig.. og har ikke sagt at det er tvilende..
Det er kun bevegelsene jeg lurer på... altså, det er nok sikkert og jeg tror deg hvis du sier du ser det, MEN jeg sier også at slike bevegelser kan forveksles med bevegelser pga andre ting enn føll;)

Jeg snakker jo heller ikke BARE om stella men mere generelt også...

Puselusa
10-03-2008, 23:13
Da har jeg nok misforstått deg, ja. Synes du var i overkant påståelig, nemlig. ;)

Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at det er mulig å mistolke vanlige magebevegelser dithen at det er føllet som rører seg.

fabolos_willow
10-03-2008, 23:16
da er vi på bane vettu;)
skal ha dyrlege på min på onsdag.
gliiiiiis

fabolos_willow
13-03-2008, 11:59
weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey:D:D: D:D:D:D

ok, dere har vel gjetta det allerede:D

Linda
13-03-2008, 12:11
Hehehe, bra du fikk det bekreftet da ;) Nå er det bare å glede seg :D

fabolos_willow
13-03-2008, 12:24
herregud, tåpelig som jeg er, så dukka plutselig han opp uten å si fra når han kom, så jeg ble plutselig skikkelig nervøs, og dette merka jo hesten med EN gang, så først stakk hun av da jeg skulle ha tak i ho, men når jeg fikk roa meg, så fikk jeg tak i hu da...

jeg sto å skalv fordi jeg var så spent når han gikk inn for å kjenne..:p
det var ikke akkurat gøy å holde i den bremsen, men det hjalp faktisk veldig, ho sto helt stille..

weeeey, klarer nesten ikke vente jeg nå:p

Puselusa
13-03-2008, 12:54
Gratulerer!

Du har ikke hatt kontroll på henne tidligere i svangerskapet?

fabolos_willow
13-03-2008, 13:11
Gratulerer!

Du har ikke hatt kontroll på henne tidligere i svangerskapet?

jupp, 19'de dagen

Puselusa
21-03-2008, 20:31
Dagens Stella, 21.03.08

http://i212.photobucket.com/albums/cc194/Puselusa/MadamMim.jpg

Man kan tydelig se jurene, som vokser for hver dag nå. Hun er også blitt vesentlig slappere over krysset/bekkenmuskulaturen. Får håpe hun kniper igjen litt enda, fire og en halv uke til termin...

Ann Lajla
21-03-2008, 23:09
Regina er 7 månadar og 3 veker på veg no, og eg har endeleg fått tatt bilete :)
http://www.hestemarked.no/vip/47102/D80_DSC2352.JPG

http://www.hestemarked.no/vip/47102/D80_DSC2292.JPG

Ane,Blida&Brana
21-03-2008, 23:12
Hihi, kjente tydelige spark fra folen i dag :D
Morro å stå der og kjenne! Termin er mai/juni, så leeeenge å vente enda. Tydelig føllmage og en -veldig- drektig hest ;)

Linda
22-03-2008, 14:49
Bilder tatt av Skyggen idag. 9 mnd og ca 14 dager på vei nå.

http://i31.tinypic.com/axenop.jpg
http://i31.tinypic.com/300e9vr.jpg

Ser nesten ut som om denne damen er noen mnd på vei og ;)
http://i32.tinypic.com/5czv42.jpg

fabolos_willow
22-03-2008, 14:55
haha, ja det er nok ikke langt fra følling hos den tinkeren:p *ler*
Min også bare vokser og vokser nå:D

Puselusa
22-03-2008, 16:32
Flott hoppe, Linda!

Linda
22-03-2008, 16:51
haha, ja det er nok ikke langt fra følling hos den tinkeren:p *ler*
Min også bare vokser og vokser nå:D

Hehe ;) Ånei, den frøkna der må nok vente litt med baby.

Flott hoppe, Linda!

Takk :D
Nydelig den hoppa di også!

Kristin_e
22-03-2008, 21:19
Dere som kjenner at det sparker, kjenner dere det ofte? Jeg hadde en periode i januar hvor jeg kjente mye spark, men nå har jeg ikke kjent noe på en stund. "Vi" er 8mnd og 18 dager på vei:) Og i følge magen hennes er det ikke tvil om at hun er drektig. Hadde ultralyd i begynnelsen av desember og føllet hadde det bra:)

Puselusa
22-03-2008, 21:26
Dere som kjenner at det sparker, kjenner dere det ofte? Jeg hadde en periode i januar hvor jeg kjente mye spark, men nå har jeg ikke kjent noe på en stund. "Vi" er 8mnd og 18 dager på vei:) Og i følge magen hennes er det ikke tvil om at hun er drektig. Hadde ultralyd i begynnelsen av desember og føllet hadde det bra:)

Har vært stille hos hoppa mi også ei stund nå. Hun har termin 25. april, altså om en måneds tid. Men hun har fått svære jur allerede da, og bekkenmuskulaturen er blitt slappere. Likevel synes jeg ikke hun har den hengende magefasongen som hoppene gjerne får når det nærmer seg følling.
Vi går spennende tider i møte, vi som er vordende bestemødre! :)

fabolos_willow
22-03-2008, 22:25
guuud som jeg gleder meg:D jo mere dere prater her inne, jo tregere går tia:p

Marte+Quicky
23-03-2008, 19:21
Er det bare jeg som ikke kjenner spark eller?? Prøver å kjenne på Quicky hver gang jeg hos henne, men merker eller ser ikke noe til den lille.

Linda
23-03-2008, 20:56

Jeg kjenner det ikke ofte på hoppa mi. Men nå driver ikke jeg å kjenner veldig ofte heller da, for hun er ikke så veldig begeistret for at man gjør det.

fabolos_willow
24-03-2008, 16:19
På hoppa mi kjenner jeg ingen ting, men det hender jeg ser noe... på en av hoppene i stokke derimot som er 9-10 mnd på vei... der er det veeeeldig mye liv, hele magen rista nesten da jeg skulle fôre henne. og bare jeg tok på magen begynte å føllet å røre på seg..

Linda
24-03-2008, 16:36
Som jeg har skrevet om før her i tråden, i.o.m at jeg ikke kjenner masse liv i magen til hoppa mi, får nok hun ei rolig hoppe. Det samme gjelder dere andre, og dere som kjenner masse liv får viltre hingster :D :lol:

Kristin_e
24-03-2008, 16:55
Som jeg har skrevet om før her i tråden, i.o.m at jeg ikke kjenner masse liv i magen til hoppa mi, får nok hun ei rolig hoppe. Det samme gjelder dere andre, og dere som kjenner masse liv får viltre hingster :D :lol:

Håper virkelig du tar feil, for jeg ønsker meg en vilter hingst. Kanskje han bare lader opp??:D

Linda
24-03-2008, 18:59
Håper virkelig du tar feil, for jeg ønsker meg en vilter hingst. Kanskje han bare lader opp??:D

Hihi :lol: Ja du sier no der, det kan jo hende :lol:

nettisnetti
24-03-2008, 23:49
heisann! jeg hadde vært glad hadde jeg vært deg:P

jeg tror hoppa mi er drektig, og er hun det så er hu i den 10. måneden. og hun har nesen akkuratt begynt å legge seg ut og nedover som jeg har merket. ganske rart egentlig. begynner nesten å bli redd for at hun ikke er drekting alikevel, begynner å få tvil.

men men.. masse lykke til vertfall. håper det går godt med hoppa di (+ babyen) :)

nettisnetti
25-03-2008, 00:54
har lagt til noen bilder av hoppa mi. noen som har noen meninger, så hadde det vært kjempe kjekt å få..:) det er et bilde fra før hun eventulet ble bedekket, et bilde fra september og et fra nå for et par dager siden..:)

fabolos_willow
25-03-2008, 13:27
ikke tvil der nei... hun er nok drektig;)
noen hopper blir bare ikke så store, noen syns det ikke på før de har fått jur osv.
mens noen blir balonger bare etter 4 mnd

Kristin_e
26-03-2008, 19:22
Masse liv i magen til damen i går og tror hun har litt mye hormoner i sving, gjør så mye rart om dagen:) Gleder meg villt til hingsten min kommer:) (håper fortsatt på hingst)

ida.myrum
27-03-2008, 14:20
Altså, nå blir sikkert folk sure på meg, men jeg syns ikke dere har store hopper jeg... Hjemme har jeg ett berg av drektig hoppe... Altså mener ikke att man ikke kan se att hoppene er drektige, for det har jeg kunne sett på alle bildene inne her, men de er ikke så store! syns de er overraskende små egentlig!

Hun var bedekt 10. mai, så det er ikke lenge igjen. På henen begynte det og synes allerede i august, og har bare blitt værre og værre. Hun har ikke vært trent siden november nettopp fordi hun har vært så stor og tung... Dere får bedømme selv, og jeg blir bare glad for kommentarer:)

Her i august på fjellet.
http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/DSC02169.jpg

på beite i august...
http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/DSC02357.jpg

oktober:
http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/SP_A0012.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/SP_A0067-1.jpg

November:
her står hun riktignok med baken høyere enn framparten, så hun er ikke så svai!
http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/SP_A0266.jpg

For noen dager siden:
http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/CIMG6322.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/CIMG6321.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/CIMG6320.jpg

Det er forøvrig ikke mange dagene igjen før det kommer en tass her da.. magen har flyttet seg bak og opp, og jurene er STORE.

Blir veldig glad for kommentarer også da;)

ida.myrum
27-03-2008, 14:22
Sender også med to bilder av juret til Dokka.

Jur i januar:
http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/SP_A0328.jpg

Jur for to uker siden:
http://i149.photobucket.com/albums/s58/issie_1/SP_A0366.jpg

De er faktisk enda større nå, og det kommer gjennomsiktig veske ut når jeg klemmer dem.. Har også begynt med jur-vask og dette kiler veldig sier Dokka;)

Elis&Merita
27-03-2008, 14:25
Hehe, Dokka er DIGER!! Dere skulle bare sett henne live! Hadde henne med på leietur for noen uker siden, å jeg synes hun var diger da, tør ikke tenke på hvordan hun ser ut nå:p

Linda
27-03-2008, 15:01
Altså, nå blir sikkert folk sure på meg, men jeg syns ikke dere har store hopper jeg... Hjemme har jeg ett berg av drektig hoppe... Altså mener ikke att man ikke kan se att hoppene er drektige, for det har jeg kunne sett på alle bildene inne her, men de er ikke så store! syns de er overraskende små egentlig!

Ja fy fader nå ble jeg sur!!! :p Ånei, skal nok litt mer til ;)
Synes egentlig det er helt greit at hoppa mi ikke er så stor jeg, blir ikke så tungt for henne.
Men dette er første gang hun er drektig, så kan jo hende hun vil være større seinere ved en eventuelt drektighet?

Hoppa di var ganske diger ja ;)

Må legge til at jeg så/kjente svært til liv i magen til snuppa mi idag :D
Kanskje det er en hingst der allikevel? Hihi ;)

lukka, solfari og greta
27-03-2008, 20:28
Hoppa mi har begynt å få ganske så stor mage;) kan legge ut bilde av henne, må bare ta et helt nytt i helgen. I dag var det ganske så mye liv inni der ja, første gang jeg ser lille bebien bevege seg så mye som i dag! holdt på leenge, hehe.. Var gøy å ta på magen da ja=D hihi.. har vel bare sett bebien bevege seg så vidt 1-2 ganger før..

gleder meg veldig til ennå en liten hestebebi:) Bestemor for andre gang! hehe

Puselusa
27-03-2008, 22:44
Ida.myrum: Hoppa di så jo høydrektig ut i oktober! ;)

Hvem er hun bedekt med?

Ane,Blida&Brana
27-03-2008, 22:51

Jeg vil ha hoppe! :eek: Og jeg kjenner spark:eek:

ida.myrum
28-03-2008, 08:16
puselusa: Hun var høydrektig i oktober jaXD og det har aldri vært mye fett på henne så det er egentlig litt merkelig:) men dyrlegen sa att det ikke var noe farlig, så hun får bare gå..

Kan forøvrig legge til att nå er bakbeina hennes fulle me melkXD det renner av juret hennes noen ganger og det stinker skikkelig!!:P

ida.myrum
28-03-2008, 08:22
Forresten glemte å skrive att hun er bedekt med hingsten til Morten Antonsen på Gran, Steinsvadeld. Han er under Steinsvadjenta og Elding.. Og Dokka er under Mosebødokka og etter Hvattdjerven:)

lukka, solfari og greta
28-03-2008, 10:16
Ida.myrum: hoppa de var stooor!! hehe

Linda
28-03-2008, 11:48
Jeg vil ha hoppe! :eek: Og jeg kjenner spark:eek:

Kjenner spark jeg også, men har ikke kjent sånn veldig til liv. Men må ta det litt tilbake nå trur jeg, for igår og idag har det vært krig inni der ;)

Marte+Quicky
28-03-2008, 20:17

Og her er snuppa 6 måneder på vei

http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/QuickPleasure2312071.jpg

Ca. 8,5 måneder på vei
http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/QuickPleasure0203082.jpg

Sigrid
28-03-2008, 20:46
Så stor hun har blitt! :) Mini-Quicky blir sikkert like pen som moren :D

Marte+Quicky
28-03-2008, 20:51
Så stor hun har blitt! :) Mini-Quicky blir sikkert like pen som moren :D

Takk, ja det håper jeg:D

helma
30-03-2008, 13:37
På første bildet er Sølvelin nettopp kommet hjem fra slepp, og de to siste er i dag ca. 8,5-9 mnd drektig. Er ikke helt sikker på terminen, men iløpet av juni.

Puselusa
01-04-2008, 00:14
Skulle vaske jurene på Stella i dag. Når jeg rengjorde pattene, kom det masse blank væske ut. Håper den ikke blir omdannet til melk på en stund enda...
Uh, det nærmer seg med stormskritt nå. Tiden går så fort!

fabolos_willow
01-04-2008, 09:14
hehe...
det har begynt å bli masse liv i willow sin mage nå.. buuhuuu, vil hjem å *ta på*
kommer ikke hjem til ho på hele 4 ukar!!!!!!!!!!!!!!