PDA

Se full versjon : Fight club?

Gjest-
29-10-2007, 20:44
Hesten min har for noen uker siden flyttet på utegangs beitet for vinteren. Hun fikk med seg en av de to andre hestene fra sommerbeitet, og det er 5 nye hester der.
Snuppa mi er full i hårløse flekker, heldigvis ikke så mye sår, men det er noen.
Finner faktisk for første gang på lenge en hesteflokk som er meget interessant å kikke på, ettersom jeg har litt følelsen av at det er en liten fightclub gjeng som har havna sammen.
Har ikke klart å peke ut sjefen (lurer på om jeg vet det nå da...), er et par tre der som er rimelig aggressive har jeg lagt merke til. Som virkelig jager rundt og må lixom vise at de er sjefen (eller nr 2 eller 3).

Hvor lang tid tar det før en hesteflokk finner ut av rangen og slår seg til ro med det? De har stått sammen... æh 3-4 uker nå... Syns det er litt for mye liv der, og stakkars Milla virker utenfor og deppa i tillegg til at hun ser ut som en hest med skabb har jeg lagt merke til. Minner meg om hvordan hun var i fjor vinter, og det liker jeg ikke... I hele sommer har hun vært i godt humør og alt har vært fint, frem til hun havnet på dette nye beitet med de nye hestene sine.

RenateSJ
30-10-2007, 08:37
Hvis det er så ille så lurer jeg nesten på om ikke beitet er for lite for disse?
Det skal da ikke ta så lang tid vanligvis. Sjønner ikke at det går så ut over Milla heller. Om hun ikke tester seg har de ingen grunn til å ta henne. Om ikke hun snakker dårlig hest, og er for treg å høre etter beskjeder fra de andre... Jeg synes hun virker som hun forstår å flytte seg godt. Så... humm.

Gjest-
30-10-2007, 16:28
Beitet er ikke så stort nei.. Men heller det enn innesperra på boks med et par timers utegang i uka...
Tror bare hun er litt utsatt for å få kranglete hester på seg. Så også i alle fall en som så nesten ut som Milla med en god del hårløse flekker på kroppen.
Skal følge med litt og se om det bedrer seg!

CatharinaB
30-10-2007, 16:39
Håper det ordner seg, ikke gøy med slike situasjoner!

RenateSJ
30-10-2007, 16:40
Leste i en annen tråd et innlegg ang sånt. Kom til å tenke at Milla og er sånn.
Les i den Roger Sundet-kurs-tråden

Gjest-
30-10-2007, 16:58
Leste i en annen tråd et innlegg ang sånt. Kom til å tenke at Milla og er sånn.
Les i den Roger Sundet-kurs-tråden

Hvem av dem :p tittet gjennom tre av trådene nå, men fant ikke noe av det du viser til?

RenateSJ
30-10-2007, 17:07
Må ha drømt jeg. Finner det ikke igjen :lol:

Edit: Fant http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=19955&page=2

Kanskje Milla er litt sånn? Ikke intr i å finne sin plass? Hun er jo noe "tafatt" til tider

Gjest-
30-10-2007, 17:12
haha :D

Heidi83
30-10-2007, 17:54
Det er ikke mye morro med hester som ikke helt finner ut plassen sin i flokken. Jeg har et liknende problem med mine. Jeg har to hester på utegang. Og de holdt ennå på etter 6 mndr å finne ut rangen:shock:

Det gikk forholdsvis greit på beitet, men når de ble tatt fra beitet og inn på luftegården for vinteren ble det gradvis verre og verre, til tross for at luftegården er stor. Begge så jo ikke ut til slutt. Så det endte opp at den ene er nå til salgs (se i hester selges forumet). Jeg har midlertidig skilt dem fra hverandre vet at den ene hesten står på en annen gård frem til den blir solgt, da jeg ikke har mulighet til å skille dem med gjerde hjemme, da jeg bare har ett skur tilgjengelig.

Jeg vet hvor gæli det virkelig kan gå når noen hester ikke kommer overens. En jeg kjenner hadde to hester, begge var adskilt med et tregjerde. Han trodde jo at det burde gå bra når de kom litt vekk fra hverandre. Men neida, hestene fortsatt kampen med gjerdet i mellom seg, og den ene hesten sparket den andre hesten mellom treplankene, og regelrett sparket vekk det ene frambenet til den andre hesten. Den måtte jo da skytes:( Han trodde ikke at de kom til å sloss med gjerde i mellom seg, men det hindret ikke dem. Snakker om lære på den harde måten at enkelte hester må ha mer avstand enn bare et gjerde mellom seg.:kaffepc:

Gjest-
30-10-2007, 18:04
Men greien er at hesten min vet plassen hennes! har litt følelsen av at de bare gyver løs på henne ibland fordi de føler for det eller noe... Hesten min er heller en som går for seg selv og holder seg unna enn å være oppsetsig. Men dette kan jo ha blitt forandret i år, har ikke fått studert det nøye nok. Men ettersom jeg kjenner hesten min så er det noe sånt jeg tror.

Er litt redd for akkurat det at en dag kan det gå riktig ille. Hun har ikke fått noe alvorlig hittil, er bare hårløse flekker og noen småsår, men man vet jo aldri...

Heidi83
30-10-2007, 18:22
Skjønner. Det er nok ikke så uvanlig at den ranglaveste hesten for gjennomgå slik. Det har jeg sett skje en fjordingshoppe på en annen stall mange ganger. For henne gikk det verst når hun var i en flokk, når hun stod sammen med bare en hest, gikk det kjempebra. Jeg har ingen anelse hvor mye det har å si om hun står i en flokk eller om hun står med bare en hest, men for denne fjordingshoppa, var det den eneste måten. Og du så nærmest lettelsen i øynene hennes når hun skjønte at hun skulle til luftegården hvor det bare var en hest, og ikke til den andre hvor det var 3 andre hester. Men dette kan også helt sikkert bli påvirket av hvem den ene hesten hun står med er i såfall, men da er det uansett bare en annen å bekymre seg over, og ikke 3:p ;)

Er litt redd for akkurat det at en dag kan det gå riktig ille. Hun har ikke fått noe alvorlig hittil, er bare hårløse flekker og noen småsår, men man vet jo aldri...

Er akkurat slik jeg tenkte også. Mine var også fulle av hårløse flekker, men de var veldig flink til å bruke bakbena på hverandre også, så da den ene hesten nesten fikk to hover rett i skallen, da ble det stopp. Det var det verste jeg hadde sett hittil, og 18 timer senere stod de på hver sin gård. Jeg ble så sliten av å bekymre meg hver dag jeg var vekk fra hestene, om de kom til å skade hverandre alvorlig mens jeg var avgårde. Jeg tørte ikke mer, men så hadde jeg heller ikke mulighet til å ha hestene på noen annen måte. :rolleyes: Deter helt forferdelig når hestene man er så glad i ikke kan fordra hverandre:(

Gjest-
30-10-2007, 18:25
Jeg tror i alle fall at jeg har muligheten til at det kan sperres av på beitet så to hester kan gå sammen mens resten av flokken har største delen av beitet. Og det kommer jeg til å be om om jeg ikke ser noe forandring. Stalleier er klar over situasjonen og ser hvordan det er med Milla, så tror nok det vil gå an om jeg ber om det.
Værst er at hele humøret til hesten er på bånn nå, hun ser så nedfor ut atte.
I sommer gikk hun med to hester og det gikk kjempeflott. Ikke en skramme noe sted og hesten var helt fornøyd. FÅr litt vondt inni meg når jeg ser hesten min utenfor som hun er nå.

Heidi83
30-10-2007, 18:39
[QUOTE=Lene;610684]Jeg tror i alle fall at jeg har muligheten til at det kan sperres av på beitet så to hester kan gå sammen mens resten av flokken har største delen av beitet. QUOTE]

Det tror jeg nok hadde vært lurt å prøve ut ja.:vinke:

Jeg merket veldig stor forskjell på humøret til hestene mine også. Den som står igjen hjemme nå har blitt mye blidere. Han gadd ikke engang se opp fra høybunten sin når den andre hesten dro, og man kunne nærmest lese på ham at han ga blaffen. Den som skal selges står på en annen gård i en stor flokk nl hester, og han har funnet seg godt til rette der imens. Tror virkelig de trengte å komme vekk fra hverandre:smash:

Puselusa
30-10-2007, 21:58
Dersom de krangler såpass mye og humøret i tillegg er blitt dårligere, så ville jeg ha skilt dem. Som regel går det jo bra så lenge de har nok plass, men når enkelte mister humøret har det gått langt nok, synes jeg. Et hesteliv i flokk bør selvfølgelig bestrebes, men ikke til enhver pris.