PDA

Se full versjon : Hvordan få hardere hover?

Sara&Korak
29-10-2007, 17:41
Er det mulig å få hovene hardere uten å måtte ri hesten på grusvei hvor den ømmer seg?

Anne83
30-10-2007, 10:23
Hesten får ikke hardere høver av å gå på grusvei hvor den ømmer seg. Det er en misoppfatning at de skal herdes på den måten. Godt at du ikke vil prøve det :)

Jeg tror du må ta tiden til hjelp, med riktig trimming og bruke boots frem til hoven er god nok til å ikke ømme seg.

Anita&Svarten
30-10-2007, 10:40
Hesten får ikke hardere høver av å gå på grusvei hvor den ømmer seg. Det er en misoppfatning at de skal herdes på den måten. Godt at du ikke vil prøve det :)

Signerer dette. Godt underlag ute er og viktig. Går de på våte underlag er det vanskelig å få harde høver.

RenateSJ
30-10-2007, 10:55
Ri heller på asfalt om du skal ri på hardt underlag. Ikke dumme steiner som stikker. Vil slite på hoven da, så ikke ri så lenge at den blir sårbeint av det.

Som de andre sier, står han et sted med veldig vått underlag (gjørme) er det vel en smule vanskelig uansett

Sara&Korak
30-10-2007, 14:30
Dem går på skogsbeite og for tiden er det ganske så vått der...

fabolos_willow
30-10-2007, 16:00
nei, men hvordan i allverden få hardere høver når hesten ikke må gå på et hardere underlag???
om den går på skogsbeite med myk bunn vil ikke hoven automatisk bli hardere altså;)

HVIS hoven er så dårlig at grus/subbus er ømmende for hoven(som oftest er dette fremhøvene) da ville jeg trent/ridd en del med boots.

Jeg har nå ENDELIG fått meg noen praktiske boots med små brodder, så nå blir det mere trening uten at grusen fester seg under frembena(altså samme problem som din, at den er for svak og har en tendens til svekkede lameller fordi det har vært så vått i år)
men bruker dem bare forran, da bakhøvene er en god del bedre..

Anita&Svarten
30-10-2007, 17:45
Det er forskjell på drenert gruspaddock med lite stein, og å bli ridd på grusveier.

Mine går i drenert gruspaddock. De har jorde de kan gå på om dagen, men er det mye regn så det blir vått setter jeg de over i paddocken. Svarten gikk kun på gress i sommer. Det er og masse sjøstein der som de kan gå i, og liker å oppholde seg i. Men pga alt regnet ble likevel alt jeg hadde opparbeidet med høvene helt ødelagt. Merker det ganske fort om det blir for mye mykt og evt vått underlag, men man merker og forandringa ganske godt når man da setter de over på godt underlag.

Min erfaring er at godt underlag er viktig for at det skal fungere, hvertfall om man vil ha en bootsfri tilværelse;)

fabolos_willow
30-10-2007, 19:58
ja, det er sant..

hva mener du med drenert gruspaddock??
luftegård, eller rundpaddock?:p
Hvordan ser en drenert gruspaddock ut med lite stein? så vidt jeg vet består grus av stein;)

jeg også begynner å bli heftig lei av at det til tider blir så jørmete på beite...
var en periode med fint vær, og underlaget ble bra for høvene, og hadde blitt ganske så mye bedre, men så ble det vått igjen og alt gikk til helvete igjen liksom... Hoven er ikke skapt for å stå i vann!!!

Sara&Korak
30-10-2007, 20:54
Ja, tenkte på å bruke boots på fremhovene. Er jo bare på fremhovene han ømmer, på grusveien...

fabolos_willow
30-10-2007, 21:28
skaff deg simple boots!
de er veldig gode;)

Sara&Korak
30-10-2007, 22:12
Jeg har boots :p Swissbots faktisk :)

Alice
30-10-2007, 22:15
Du må ikke ri bare med boots fremme og ikke sko bake..

Harneshaug
30-10-2007, 22:19
For at?

Karen
31-10-2007, 09:10
Dem går på skogsbeite og for tiden er det ganske så vått der...

Tipp ut et lass med grus på beite, og for dem på den flekken.
Hester har godt av variert underlag;)

Harneshaug
31-10-2007, 10:07
Grusoggravemann kommer denne uka, yeeiiiii!!
Jeg skal få skrapet/gravd av gjørme, fylle pukk og så grus oppå et område på 10*15m som skal være foringsplass på vinterbeitet.

fabolos_willow
31-10-2007, 11:05
dritbra... jeg prøver fremdeles å overtale fattern til å gjøre det samme!
men vi kom på at vi kanskje kan lage en liten innhegning uten for stallen, hvor det allerede er drenert og pukket opp. Da kan nemlig hestene gå inn og ut som de vil når det er regnfulle dager.
Og det gikk pappa med på, HVIS vi var flinke til å møkke på plassen;)
men dere som har erfaringer med dette: det er nå ganske bra pukket og ser ganske flatt ut, men bør vi likevell legge på et lite lag grus?
isåfall hva slags grus ville dere anbefalt?
er det best om underlaget er flatt og hardt, eller bør den være slik at hoven synker litt ned???

Sara&Korak
31-10-2007, 15:00
Tipp ut et lass med grus på beite, og for dem på den flekken.
Hester har godt av variert underlag;)

Kan ikke bare tippe et lass med grus midt i gjørma.. Som å kaste penger ut av vinduet det. Må ha fiberduk under ;)

Sara&Korak
31-10-2007, 15:01
Vi skal kanskje kanskje legge litt grus rundt omkring når det er blitt frost i bakken :)

Harneshaug
31-10-2007, 15:04
Ja men frosten går jo over igjen :)
Få en gravemaskin til å grave vekk gjørma, legg duk, pukk og grus... evt dreneringsrør, det er det beste.

Sara&Korak
31-10-2007, 15:26
Ja men frosten går jo over igjen :)
Få en gravemaskin til å grave vekk gjørma, legg duk, pukk og grus... evt dreneringsrør, det er det beste.

Men når frosten går over igjen er grusen og det blitt litt mer sammenpakket enn et gjørmehull vil være. Dreneringsrør har vi lagt allerede faktisk, men bare på en plass. Har også hatt gravemaskin her for å grave renne til røret.. :p hehe

Sara&Korak
31-10-2007, 15:27
Om det ikke blir gjort i år så blir det til våren/sommeren... men jeg håper vi får gjort det i år... Tenk så gjørmete det vil bli til våren hvis vi ikke legger noe da :rolleyes:

MeretheHa
31-10-2007, 20:56
Jeg vil egentlig påstå litt at det er forskjellig fra hest til hest om hvor sterke og harde høvene kan bli. Vi avler " i villa " på det som ser fint ut, men glemmer det viktigste, nnemlig høvene. Selv om jeg er hovslager står min hest for det meste uten sko, da han har sterke nok høver. Slik det er idag er det desverre ikke alle hestene som kan gå uten sko... Skjeve ben gir skjev belastning, og hesten sliter hoven skjev.

Anita&Svarten
31-10-2007, 21:00
hva mener du med drenert gruspaddock??
luftegård, eller rundpaddock?:p

Luftegård, men den er drenert slik at ikke det samler seg vann;) Utrolig greit og praktisk, både med sko og barfothest.