PDA

Se full versjon : Hjelp meg, jeg har rota det til for meg sjøl.. =/

Wenche
29-10-2007, 00:06
Vel. For å gjøre en lang historie kort, dette var planen min;

1. Gå som lærling i hestefaget (18 mnd, da jeg har gått tredje året på vgs), og samtidig lese norsk, engelsk og historie som privatist for å få studiekompetanse, for så å gå på sykepleierlinje ved høgskole etter endt læretid.

Nå har jeg snart jobbet 5 mnd som lærling, og jeg er dritlei. Før syns jeg det var gøy med hest, nå er det bare et ork, jeg har ikke den samme gnisten som før, og prioriterer heller andre ting før hesten, og slik vil jeg ikke at det skal være. Det blir for mye hest rett og slett, slik det er nå.

Jeg vurderer derfor om jeg skal si opp som lærling i hestefaget, og etter jul begynne på skole igjen for å ta studiekompetansen på et halvt år. (Et par venninner av meg har gjort dette, gud som jeg angrer meg for at jeg ikke begynte på det med en gang når jeg var ferdig med vk2 allsidig landbruk....)

Planen blir derfor:
1. Studiekompetanse fra januar 08-juni 08
2. Sykepleieren fra høsten 08 og videre.

Er bare forvirra og oppgitt over at jeg har surra bort så mye tid som jeg har gjort på noe jeg ikke skal jobbe med..

Håper egentlig bare på noen tilbakemeldinger på disse planene mine, om det er helt borti natta, eller om jeg kan gjøre noe slik?

Æsj..

Augustina
29-10-2007, 00:08
Vil bare gi deg en :mose:

Hanna
29-10-2007, 00:11
uff, så synd, wenche. men jeg tror nok jeg hadde sluttet som lærling og begynt på skole igjen. tenk å miste noe så flott som hesteinteressen bare pga et år eller to med "overeksponering" (for å si det på den måten)?

hva som helst for å bli glad i hester igjen!! ;)

og en stor :klemme: så klart!!

Sagitaria
29-10-2007, 00:13
Huff, er så synd at det er så mange som blir "ferdige" før de blir ferdige..

:klemme: til deg, Wenche. Ellers hørtes det jo greit ut. Men skal du ha fri frem til jul da? og ER det sykepleier du vil bli?

Liz
29-10-2007, 00:16
Slapp av - når du ser på det i det store bildet er et halvt år av livet ditt ingenting. Du har sannsynligvis lært noe, om enn ikke om hest, så i hvert fall at dette ikke er veien å gå. Mange må innom flere "steder" før de finner sitt kall, så det er ikke noe å ta på vei for. :klemme:

EliFi
29-10-2007, 00:17
Go for it! Har selv surra bort x antall år på "tull og tøys".. Dvs, fikk barne- og ungdomsarbeiderfagbrev, men så gikk jeg et år historie på NTNU - totalt bortkastet... Så gikk jeg hjemme med ungen min et år, før jeg begynte på sykepleien. Føles veldig riktig, selv om jeg ser svart på å gå skole i tre år til. Synes du skal gjøre som du selv ønsker. Det er du som skal leve med det yrkesvalget du tar.. - Resten av livet :)

Liz
29-10-2007, 00:17
Men skal du ha fri frem til jul da?
Frem til jul er jo bare to mndr, og som lærling har man vel en kotrakt med oppsigelsestid?

batta
29-10-2007, 00:22
Det er lov å gjøre en feilvurdering, og da er det bare fornuftig å innrømme feilen, og gå over til noe som føles mer riktig. Dersom du føler du har valgt feil, og ikke orker å fullføre det du har begynt på, så syns jeg du skulle prøve å ordne deg på et annet vis. Du har tydeligvis planen klar, så om du har tenkt gjennom den, og har tro på den, ville jeg gått for det.

Og så tenker jeg sånn: har man egentlig vast vekk tid på utdannelsen, da? Om ikke annet så har du hvertfall funnet ut hva du ikke vil, så du slipper å bekymre deg for senere at du ikke valgte å jobbe med hest, det vet du jo at du ikke ville. Jeg utdanner meg selv til noe som egentlig ikke samsvarer noe særlig med det jeg gikk på vgs, jeg brukte et år på fhs, og jeg brukte et år ekstra for å ta fag jeg ikke fikk tatt på vgs før jeg kunne begynne på studiene. Jeg vil ikke si at noen av disse årene var bortkastet; jeg har hatt det gøy underveis, lært ting jeg sikkert kan få bruk for en gang i blant, fått erfaringer jeg ikke ville vært foruten. Og dessuten: man har da nok av år på å jobbe etter utdannelsen?

Filizity
29-10-2007, 01:52
om du føler at det er riktig for deg å gjøre det, så syntes jeg du skal det:) aldri for sent å ombestemme seg:)

tutta23
29-10-2007, 03:38
Er du lei etter bare 5 mnd?Vet at d kan være tøft ja..Men du har vel ikke igjen så lenge av lærlingetida?Men d verste er vel kanskje ikke å hoppe av som lærling i hest,for man jobber jo mer eller mindre gratis. Om du er lei ,så begynn på den ordtlige utdanninga di istedet!;)
Hest er en hobby!(Hilsen jeg som har fagbrev etter to harde år)

Sol
29-10-2007, 13:05
du har jo ikke kastet bort tida, du har brukt den til å eliminere et yrke;) Gå for studiekompetanse du, og så begynner du på sykepleien å ser hvor det fører deg. jeg har fire år på lærerskolen og VET at lærer i grunnskolen skal jeg IKKE bli. men jeg liker å ndervise, bare det er i en annen ramme, og jeg har lært mye om meg selv, om å stå forran andre mennesker å prate og om litt av hvert;)

Wenche
29-10-2007, 17:11
Takk folkens :) Godt å høre at det ikke bare er jeg som suser rundt, hehe :p

Kommer til å jobbe som lærling frem til jul, og fra januar til juni 2008 kommer jeg til å ta de siste fagene jeg trenger for å oppnå studiekompetanse. Jeg gikk jo GK helse og sosial, og trivdes veldig godt der. Grunnen til at jeg ikke gikk videre på det der og da, er at jeg fikk ideen om å begynne på landbruksskole istedet, da jeg skal overta gården her hjemme, og tenkte det var greit å ha med seg litt derifra også, noe jeg ikke angrer et sekund på! Er jo ferdig utdannet agronom.. Der "sparte" jeg jo også inn et år, fordi jeg tok både GK og VK1 fagene på samme året, så egentlig har jeg jo rukket veldig mye i løpet av 3 1/2 år med vgs ;) Og så skulle jeg liksom komprimere enda mer da, og være lærling samtidig som jeg leste de siste fagene, men så blir det jo bare krøll.. :rolleyes:

Og ja, sykepleier er jeg virkelig sikker på at jeg vil bli, jeg var mye utplassert iløpet av GK helse og sosial, og det trivdes jeg kjempegodt med.

Så etter litt gjennomtenking i går, og en dag til på jobben i dag, har jeg bestemt meg for å levere oppsigelse på læreplassen.. Jeg vil fortsatt drive med hest, men det er ikke ment for å være jobben min, det er kun ment som en hobby, for meg.. :)

Hanna&Brá
30-10-2007, 02:47
Jeg har også havnet omtrent på samme beslutning som deg etter noen år med surr og rør...

Fant ut at musikk, eller hest, som er hobbyene mine, aldri kan bli en jobb.. Da dreper jeg moroa ved det...
Så ble jeg agronom, men det er jo ikke helt gode jobbutsikter på det, men jeg er glad jeg tok det likevel! Lærte mye, og det var et fantastisk år sånn ellers!

Begynte å jobbe i hjemmesykepleien og trivdes så godt at jeg bestemte meg for at det er sykepleier jeg vil bli... Så håper å komme inn høst 08...

Charlotte&Monie
30-10-2007, 12:34
jeg har akkurat begynnt på allmenn, og det her blir ikke enkelt. Hesten skal ha sitt, både av trening og stevne, og det er et helvete med lekser. Og så prøver jeg å ta vare på gamle venner, og åttpåtil bør et menneske spise og sove. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal bli, så lenge jeg kan tjene bra med penger slik at jeg kan kjøpe alt det fine hesteutstyret jeg har lyst på :D
blir vel kanskje realfagsstudier etterhvert, hvis alt går etter planen. men jeg leker litt med tanken på å søke på idrettslinje til neste år, da blir de siste 2 årene av allmenn fordelt på 3 år, og man har kun 20 skoletimer i uka, istedet for 35! pluss at man ikke får fravær når man er borte fra skolen i forbindelse med idretten :) men mamma og pappa synes det er bortkastet. Men jeg tenker litt sånn at det er så mange år med utdanning man skal ha uansett, så det er vel like greit å ha det litt gøy mens man holder på :p

men nei, jeg synes ikke du har surret bort masse tid. Tenk om du hadde slitt deg gjennom hele lærlingtiden, og SÅ funnet ut at du ikke ville jobbe med hest :p

OT: er det bare meg, eller er det overvekt av sykepleiere av dem som har hest??

Speedy As A Bullet
30-10-2007, 13:06
Utdanning og jobb henger ofte veldig dårlig sammen ja..
Jeg gikk 3 år på landbruksskolen (Vk1 hest også) og er utdannet agronom. Jobbet nesten 2 år som fast avløser, stortrivdes med det, men allergi satte en stopper for det..
Jeg VIL jo bli bonde, men hva hjelper det nå.. :(
Jeg ble sykemeldt fra jobben, og har etter det startet opp en rideskole.
I tillegg jobber jeg nå som lærerassistent på barneskolen, og i SFO.
Jeg trives godt med det også, men er ennå litt furten for at drømmen om eget gårdsbruk aldri blir noe av..

Sniker meg til å jobbe litt i fjøset en gang i blandt, og det er herlig! Men får raskt allergiske utbrudd da.

Hehe.. En av lærerne på skolen spurte meg en dag hvilken utdannelse jeg hadde tatt, og svarte da at jeg er egentlig bonde jeg, men det fungerer vist like fint her det.. :)

Men jeg ser ikke på mine år på landbruksskolen som bortkastet, det var en flott tid med mye lærdom!

Wenche
30-10-2007, 13:46
OT: er det bare meg, eller er det overvekt av sykepleiere av dem som har hest??

Tja. Det varierer nok veldig tror jeg? Men i de fleste tilfeller passer det jo veldig fint å kombinere hest og en jobb innenfor helsesektoren, så det kan kanskje være noe av grunnen?

Ja, man merker at man får for lite tid når man kommer høyere opp i utdanningen, døgnet skulle helst ha hatt noen timer ekstra!

MeretheHa
01-11-2007, 21:06
Hehe.. snakke om å surre bort tid? Jeg har surret bort maaaange år på å sette hesten framfør skole! Ikke lurt... Alt er ikke bortkastet tid da, mye erfaring å dra med seg! Kom deg på skolebenken, det gjorde jeg. Hesten står hjemme i nord og spiser, og de lir ingen nød! Stå på, utdannelse først!