PDA

Se full versjon : Video med Ellen Ofstad

Sider : [1] 2

Sol
28-10-2007, 14:25
Fant denne og ville dele den med dere..

http://www.youtube.com/watch?v=PgjIWUfrAKc

Hva syns dere?

RenateSJ
28-10-2007, 14:39
Den hadde jeg ikke sett før. Har sett en annen en der hun leker med ham.

Utrolig gøy å se på! Inspirerende

Kaja
28-10-2007, 15:16
Jeg synes at godbitene ødelegger litt, men utenom det så er hun dyktig! Kjempefin hest og.

IngaSN
28-10-2007, 15:27
teit musikk til...

Sol
28-10-2007, 16:15
hm... jeg ser en hest som er sint/sur jeg, og som virker stiv i bevegelsene sine. Som gjør det den blir bedt om utelukkende fordi den da får godbiter for det, ikke fordi den syns det er morsomt og interessant.

Syns det er en fin demonstrasjon av hvor mye man kan få en hest til å gjøre, selv om den egentlig ikke syns det er så stas.. om man bare har nok godbiter i lomma.

Det sagt syns jeg det utrolig hvor bra timet Ellen er når hun jobber, hvor lite press hun legger for å få ønsket resultat, og hvor kjapt hun vurderer hesten hele tiden. *drømme om å bli like god som henne på det*

Frida&Jameel
28-10-2007, 16:18
Helt enig med deg Sol, det var det jeg så også. Den så veldig stiv/kort ut i bakparten, veldig motvillig, men samtidig svarte den lett. Jeg er ikke så glad i godbiter på hverken hest eller hund (da må man være ekstremt flink til å bruke det, og det er ikke jeg). Men ja, hun er veldig godpå timing ser det ut til, men det ser ikke ut som om hesten utstråler så mye positivt. Hun ser ut til å kose seg, men det ser ikke ut som hesten synes det er like gøy som henne....

RenateSJ
28-10-2007, 16:23
hm... jeg så ikke hele denne. Må se en gang til om jeg ser det dere ser.
Men hvis dette er høyst ufrivillig og kun utløst av godbiter. Får ikke hesten mat til vanlig da eller?

Tenker på min egen måte å trene på. Jeg bruker ikke mat, men press /ettergift
Regner med at hestene jeg trener er ufattelig ukomfortable isåfall. Siden de ikke får mat for det engang. Slutte å trene hest jeg da

Forøvrig er den andre videoen som ligner en del på denne mye finere å se på, der vil jeg da påstå at hesten ser ut som den er med på leken...
*lete etter den, og se Sol sin en gang til*

insolita
28-10-2007, 16:23
Liker ikke den videoen der, og om det er slik hest jeg risikerer å få ved klikkertrening så holder jeg meg unna. Jeg foretrekker hester som vil please meg, ikke som gjør det fordi de får snop. Ja, hun timer godt, og joda.. Stilig er det jo at hesten "hermer" etter henne, men for meg er det ikke en happy athlete. Samme tendensen synes jeg å se i LT-filmen, der hesten hun benytter seg av, kalblodsen, for meg ikke ser ut til å trives særlig med det som foregår. Motivasjonen på mine dyr ønsker jeg at kommer fra noe annet enn at de skal få mat. Jeg har sett andre videoer der hester og mennesker "leker", med en langt større grad av entusiasme og positivitet fra hesten.

Sol
28-10-2007, 16:29
På mesteparten av øvelsene, og særlig i begynnelsen av filmen ligger ørene til hesten bakover, i en positur som i bestefall kan kalles pottesur. Allerede der ville jeg faktisk sluttet på be... kanskje presser ikke jeg hestene mine langt nok? Det er godt mulig..

Underveis blir ørene noe bedre, og når de går over til litt lettere øvelser så blir de bevegelige og oppmerksomme igjen..

Chevy&Hedda
28-10-2007, 16:29
helt enig at hesten så ganske motvillig og sånn og jeg har lagt merke til at hesten ofte kommer inn til henne for å få godis, på andre filmer også.. det må jo være mye bedre om hun gikk til hesten og ga godis, da er det hun som bestemmer at hesten skal få godis fordi den er flink og ikke hesten som kommer inn til ellen ofstad og tigger om godis liksom....

Kaja
28-10-2007, 16:30
Syntes ikke det var bra i hele tatt jeg, men turte ikke skrive det hvis det lbe sånn diskusjonsdrit. :p Er så mange av disse uansett. Men altså, hun virker flink på timing. Men godbiter i trenign synes jeg er dumt.

Sol
28-10-2007, 16:33
http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSssKZE

her er en annen horsemanshipvideo, med andre utøvere, og blidere ører.. uten godbit;)

SiljeE
28-10-2007, 16:35
Jeg la også merke til det at hesten ser motvillig ut. Et eksempel på det er det første hun ber om. Hu måtte be flere ganger og så gjør hesten det, med en stivhet og motvillighet, ørene bakover og gjør det for maten sin skyld. Virker det som.

Frida&Jameel
28-10-2007, 16:38
Godbiter i trening er sikker helt greit det, om man klarer å la gleden av å utføre øvelsen overstyre gleden over å gå godbit. Man skal være veldig flink for å klare dette. Selvfølgelig kan man få hester som gjør ting fordi de føler seg presset til det (på negativ måte) selv om man ikke bruker godbiter, og jeg synes det er like feil. Siden hester er så matglade, så tror jeg gleden over mat raskt vil overstyre gleden over å tilfredsstille mennesket som ber den om noe.

Tenk hvor gøy det er å trene hester til å gjøre øvelser for deg son når de beskjed om det, velger å gjøre det fordi de respekterer deg og synes det er gøy :) De får jo en belønning da også i feks form av ettergift, men tror det er lettere å få en glede over selve øvelsen ved denne type belønning enn ved mat som belønning.

Louise-Hest
28-10-2007, 16:39
Heisann :] .
Veldig stilig å se på, utrolig at noen kan gjøre sånn !
Pleier å se veldig mange sånne videoer, synes det er så fasinerende <3 .
Klem klem ..

SiljeE
28-10-2007, 16:42
Bedre bel&#248;nning enn godis er jo som du sier Frida, ettergift, kl&#248; p&#229; et sted hesten synes er godt, kos osv. Heller s&#229;nn ros enn &#229; gi godis. Mye du kan bel&#248;nne med som er positivt og gledende for hesten enn &#229; gi godis hele tia.

Og den andre videoen var bedre.

(Silje vil ha s&#229;nn ball og t&#248;nner n&#229;):D

RenateSJ
28-10-2007, 16:46
http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSssKZE

her er en annen horsemanshipvideo, med andre utøvere, og blidere ører.. uten godbit;)

Ser ikke så kjempestor forskjell på øra jeg... Men hester som er litt mer "oppi lufta" har jo ofte øra bak. Også ofte i lek med andre hester. Eller er lek med andre hester alltid noe negativt?
Synes liksom ikke resten av hesten ser sur ut.

Stiv, ja... men det kan vel komme av andre ting?

Sol
28-10-2007, 16:53
om dette er samme hest så er det tydelig hva den foretrekker;)

http://www.youtube.com/watch?v=0djXqYlRTrI

se HELE!

Kaja
28-10-2007, 17:04
Her s&#229; den mye mer positiv ut! Artig video. :)

fabolos_willow
28-10-2007, 17:57
ser ikke ut som samme hesten, men kan hende den f&#248;rste filmen er s&#229; most at hesten f&#229;r et h&#248;yt kryss og litt rar bygning.

men den f&#248;rste videoen: syns ikke den var spess fin... er s&#229; vidt hesten gidder, ser ikke motivert ut i det hele tatt(om det ikke var for godbitene)

her er en annen, se hvor positiv denne hesten er og se p&#229; &#248;rene som konstant f&#248;lger "instruksen"
her er det virkelig et par som trives godt sammen
http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

RenateSJ
28-10-2007, 18:13
ser ikke ut som samme hesten, men kan hende den f&#248;rste filmen er s&#229; most at hesten f&#229;r et h&#248;yt kryss og litt rar bygning.

men den f&#248;rste videoen: syns ikke den var spess fin... er s&#229; vidt hesten gidder, ser ikke motivert ut i det hele tatt(om det ikke var for godbitene)

her er en annen, se hvor positiv denne hesten er og se p&#229; &#248;rene som konstant f&#248;lger "instruksen"

Den var flott ja.

F&#248;ler meg egentlig ikke berettiget til &#229; kritisere &#248;rer frem eller bak jeg. Selv om Tilda ligner mer p&#229; hesten i siste videoen her, enn i den tr&#229;den startet med. N&#229; gj&#248;r ikke Matilda terre a terre lignende hopp heller da

Og PS: Det er samme hest i "sprang-video" og f&#248;rste Sol linka til

fabolos_willow
28-10-2007, 18:16
ok, hvem hest har hvilket navn:p?

RenateSJ
28-10-2007, 18:44
Fabuloso er den hvite hingsten med tynn hals

taaketussa
28-10-2007, 19:42
http://www.youtube.com/watch?v=R9_mdwvU1Gc

Stilig!!

fabolos_willow
28-10-2007, 19:59
wow, han er t&#248;ff han. Var kjempe stilig &#229; se han i spektrum for noen &#229;r siden ogs&#229;!

Hilde
28-10-2007, 21:11
Vet dere hva jeg har gjort hele denne helgen? V&#230;rt p&#229; kurs med EO. Faktisk har vi drevet med det samme som p&#229; den f&#248;rste linken hele helgen. Om ikke akkurat p&#229; s&#229; pass h&#248;yt niv&#229;, men jobba med det grunnleggende. Antagelig er det derfor jeg ikke ser det samme som dere, da jeg vet hva som foreg&#229;r. Dette er en hest som leker. Plasseringen av &#248;rene kan betyr s&#229; mangt. Mange hester har &#248;rene bakover n&#229;r de konsentrerer seg for eksempel. Ellen er ogs&#229; SV&#198;RT n&#248;ye p&#229; at man ikke skal bruke godbit for &#229; lokke hesten til &#229; utf&#248;re noe. Hesten m&#229; ogs&#229; prestere noe for &#229; f&#229; godbit. Den skal ogs&#229; prestere uten godbit. Klikkertrening brukes fordi det er den mest effektive veien til m&#229;let. At hesten stadig kommer inn for &#229; f&#229; godbit - som om det var p&#229; dens eget initiativ er faktisk bare spr&#248;yt. Hesten kommer inn fordi Ellen innviterer den til &#229; gj&#248;re det. Ellen bruker kroppspr&#229;ket slik som hester gj&#248;r det og "snakker" med hesten p&#229; et spr&#229;k som den forst&#229;r. Klart hesten setter pris p&#229; en godbit og at det er en stor motivasjonsfaktor, men hva er galt med det? Selvf&#248;lgelig f&#229;r hesten mat utenom :rolleys: Klikkertrening er en suveren treningsmetode for alle levende vesener - ogs&#229; hester. Jeg m&#229; si jeg blir litt oppgitt over kommentarene fra folk som absolutt ikke har den minste fanari p&#229; hva det dreier seg om. Jeg lurer p&#229; hva det var som var s&#229; galt at "om man fikk en slik hest med klikkertrening, s&#229; vil aldri jeg bruke det"?

Kaja
28-10-2007, 21:14
Jeg vil ikke at hesten skal se p&#229; meg som noen godtemaskin hvertfall.. Men det er vel sv&#230;rt effektivt som motivasjon da. =)

Sol
28-10-2007, 21:14
&#229; si at alle andre enn du ike har peiling p&#229; hva det er snakk om er kanskje litt dr&#248;yt eller Hilde? jeg har faktisk ogs&#229; v&#230;rt p&#229; kurs med Ellen Ofstad ang klikkertrening, men blei nok ikke like facinert som det du blei;)

Kaja
28-10-2007, 21:17
Alle har jo en oppfatning, og er ikke bare &#233;n ting som er rett..

juliekj
28-10-2007, 21:20
helt enig at hesten så ganske motvillig og sånn og jeg har lagt merke til at hesten ofte kommer inn til henne for å få godis, på andre filmer også.. det må jo være mye bedre om hun gikk til hesten og ga godis, da er det hun som bestemmer at hesten skal få godis fordi den er flink og ikke hesten som kommer inn til ellen ofstad og tigger om godis liksom....

Før hesten kommer inn til Ellen har den fått et "klikk", en lyd (enten ordet klikk, bra, flink etc etc) som forteller hesten at det den gjorde nå var bra/det Ellen ville den skulle gjøre og at den skal få en belønning i form av godbit. Så det er Ellen som bestemmer at hesten skal få godbit, den bestemmer ikke det selv.

Og jeg har selv vært hos Ellen og gått kurs hos henne (og fått lov til å ri på Fabuloso :D ) og han er ikke sinna eller sur når Ellen leker med han nei ;-)

Sol
28-10-2007, 21:21
Og JA en hest kan ha &#248;rene bakover n&#229;r den konsentrerer seg, men i kombinasjon med hodet litt framskutt, riste p&#229; hodet nakken, sl&#229; med halen... jeg har l&#230;rt at dette er tegn p&#229; at hesten ikke egentlig er s&#229; happy for det den blir bedt om &#229; gj&#248;re.. og at etter at man har pushet en hest som gj&#248;r det der s&#229;nn s&#229; kan man fort ende med &#229; f&#229; den mot seg;)

Hadde &#248;rene v&#230;rt bevegelige, bevegelsene til hesten litt mer elastiske og energiske, halen litt l&#248;ftet.. ja da skulle jeg v&#230;rt veldig, veldig mye mer enig med deg! men jeg s&#229; ingen happy-horse p&#229; denne videoen jeg alts&#229;. Mulig jeg bare er veldig d&#229;rlig p&#229; hesters kroppsspr&#229;k selvsagt!

P&#229; den andre videoen hennes med samme hest derimot...

insolita
28-10-2007, 21:30
Konsentrert eller ei, det han gjør innimellom er ikke så forbannet tungt og holdes ikke på så lenge at han presser seg så fryktelig. Det er påfallende at ørene kommer frem med en gang han får klikket/belønningen. Nå har ikke jeg dette som noe fokusområde i vår trening, men det er jo flere mennesker som får til dette uten godis. Klikker i seg selv er jeg ikke motstander av, det gir en meget god timing, men godis får frem det "værste" i en synes jeg. På denne lange tøyler dvd'en så er det en egen cd der Ellen underviser noen, og det som skjer er at hestene stopper å gjøre øvelsen og går mot eieren/Ellen for å få snopet. Altså ser det for meg ut til at øvelsen avbrytes av klikket. Jeg vil ikke at hesten min skal stoppe øvelsen selv om jeg sier at det er bra. Jeg vil faktisk ha en hest som blir sååååå motivert av min ros at den prøver ENDA hardere umiddelbart jeg, og så avbryter jeg den med vanlig avbryting, ikke klikking.

Hilde
28-10-2007, 21:31
å si at alle andre enn du ike har peiling på hva det er snakk om er kanskje litt drøyt eller Hilde? jeg har faktisk også vært på kurs med Ellen Ofstad ang klikkertrening, men blei nok ikke like facinert som det du blei;)

Jeg mener ikke at jeg er den eneste som har peiling på hva der er snakk om. Kurset jeg gikk på i helgen var absolutt ikke om klikkertrening men om kroppspråk. Det ble faktisk ikke brukt klikkertrening på kurset. Men siden jeg har friskt i minnet hva jeg skal se etter, ser jeg nok en del ting på en annen måte en mange av de som har kommet med kommentarer til filmen gjør. Klikkertrening har jeg drevet med i 10 år og bruker det på begge hestene mine i det daglige. Jeg har også trent hunder slik og bruker det også for å få mennesker til å endre atferd. Klikkertrening er absolutt ikke det samme som å godtemasking. Da har man bommet med noe vesentlig. Denne videoen dreier seg heller ikke om klikkertrening, men hun bruker positiv forsterking når hun leker med hesten sin. Det hun gjør mye av på videoen er å flytte på den eller ber den om å gjøre noe med enten direkte eller indirekte trykk. Direkte trykk er når trykket (blikket, bevegelsesretning osv) er direkte rettet mot hesten. Indirekte trykk er som å spille biljard. Man legger trykket mot f. eks veggen og dette reflekterer mot hesten. De som har prøvd å spille biljard forstår hva jeg mener. Hun og hesten viser også en god del speiling. Noe som også er vanlig blandt levende vesener. Jeg ser faktisk en hest som har det morro og leker sammen med eieren sin.

Sol
28-10-2007, 21:34
Halve poenget med klikker ER &#229; avbryte for &#229; rose for s&#229; &#229; strte &#248;velsen p&#229; nytt. S&#229; da betyr det at det er metoden klikker du ikke liker!:) Det kan jeg egentlig forst&#229;, men jeg syns at den er meget fin &#229; bruke til sitt. Og det er jo du som styrer hvor ofte du klikker, og om du evt bruker klikker i kombinasjon med noe annet.

Jeg bruker feks klikker n&#229;r jeg l&#230;rer inn nye ting, og da m&#229; man jo avbryte ofte og presist.. men jeg bruker ikke klikker for &#229; f&#229; hesten min til &#229; gj&#248;re ting den kan men ikke liker &#229; gj&#248;re..

insolita
28-10-2007, 21:37
Halve poenget med klikker ER å avbryte for å rose for så å strte øvelsen på nytt. Så da betyr det at det er metoden klikker du ikke liker!:) Det kan jeg egentlig forstå, men jeg syns at den er meget fin å bruke til sitt. Og det er jo du som styrer hvor ofte du klikker, og om du evt bruker klikker i kombinasjon med noe annet.

Jeg bruker feks klikker når jeg lærer inn nye ting, og da må man jo avbryte ofte og presist.. men jeg bruker ikke klikker for å få hesten min til å gjøre ting den kan men ikke liker å gjøre..

Jeg synes det er problematisk at hesten avbryter på lyden ja. Akkurat som at jeg skulle si braaaaa til min hest og så sluttet han. Da foretrekker jeg å si braaaaaa, og SÅ ta den ned litt etterpå. Jeg har klikket hunden min endel, men han er ikke rasen for den slags for han er for matfokusert og blir stressa av det. En mer bedagelig hund kan være med suksessrikt (dvs. det var suksess i at han lærte det han skulle, men han hadde det ikke så veldig bra med seg selv).

Sol
28-10-2007, 21:38
Jeg mener ikke at jeg er den eneste som har peiling på hva der er snakk om. Kurset jeg gikk på i helgen var absolutt ikke om klikkertrening men om kroppspråk. Det ble faktisk ikke brukt klikkertrening på kurset. Men siden jeg har friskt i minnet hva jeg skal se etter, ser jeg nok en del ting på en annen måte en mange av de som har kommet med kommentarer til filmen gjør. Klikkertrening har jeg drevet med i 10 år og bruker det på begge hestene mine i det daglige. Jeg har også trent hunder slik og bruker det også for å få mennesker til å endre atferd. Klikkertrening er absolutt ikke det samme som å godtemasking. Da har man bommet med noe vesentlig. Denne videoen dreier seg heller ikke om klikkertrening, men hun bruker positiv forsterking når hun leker med hesten sin. Det hun gjør mye av på videoen er å flytte på den eller ber den om å gjøre noe med enten direkte eller indirekte trykk. Direkte trykk er når trykket (blikket, bevegelsesretning osv) er direkte rettet mot hesten. Indirekte trykk er som å spille biljard. Man legger trykket mot f. eks veggen og dette reflekterer mot hesten. De som har prøvd å spille biljard forstår hva jeg mener. Hun og hesten viser også en god del speiling. Noe som også er vanlig blandt levende vesener. Jeg ser faktisk en hest som har det morro og leker sammen med eieren sin.

ok, du ser heller ikke at hesten faktisk strever med å komme opp på bakbeina, eller at den faktisk syns det er tungt å gå de sideførende bevegelsene å sette beina godt innunder seg heller?

nei, vi ser vel hva vi vil se begge to;)

Hilde
28-10-2007, 21:46
Og JA en hest kan ha ørene bakover når den konsentrerer seg, men i kombinasjon med hodet litt framskutt, riste på hodet nakken, slå med halen... jeg har lært at dette er tegn på at hesten ikke egentlig er så happy for det den blir bedt om å gjøre.. og at etter at man har pushet en hest som gjør det der sånn så kan man fort ende med å få den mot seg;)

Hadde ørene vært bevegelige, bevegelsene til hesten litt mer elastiske og energiske, halen litt løftet.. ja da skulle jeg vært veldig, veldig mye mer enig med deg! men jeg så ingen happy-horse på denne videoen jeg altså. Mulig jeg bare er veldig dårlig på hesters kroppsspråk selvsagt!

På den andre videoen hennes med samme hest derimot...

Vi fikk faktisk oppleve en del eksempler i helgen med hester som var stressa, nervøse, truende etc og hvordan man jobber med en slik hest for å hjelpe den. Jeg ser ikke dette kroppspråke hos denne hesten. Vi fikk også se at der forskjell på hoderisting f.eks. Det kan være alt fra en alvorlig trussel, til en bløff fra en utrygg hest til en invitasjon til lek. Jeg har nå sett på videoen en gang til og jeg kan ikke om jeg legger godviljen til se noe annet enn en leken hest.

Hilde
28-10-2007, 21:50
ok, du ser heller ikke at hesten faktisk strever med å komme opp på bakbeina, eller at den faktisk syns det er tungt å gå de sideførende bevegelsene å sette beina godt innunder seg heller?

nei, vi ser vel hva vi vil se begge to;)

Klart det er tungt. Har jeg sagt noe annet? Dette var også en lek for å varme opp hesten i følge tittelen. Ting trenger da ikke være negativt fordi om det er tungt.

Hilde
28-10-2007, 21:56
Jeg synes det er problematisk at hesten avbryter på lyden ja. Akkurat som at jeg skulle si braaaaa til min hest og så sluttet han. Da foretrekker jeg å si braaaaaa, og SÅ ta den ned litt etterpå. Jeg har klikket hunden min endel, men han er ikke rasen for den slags for han er for matfokusert og blir stressa av det. En mer bedagelig hund kan være med suksessrikt (dvs. det var suksess i at han lærte det han skulle, men han hadde det ikke så veldig bra med seg selv).

Selv bruker jeg braaa! når hesten er på rett vei men jeg vil at den skal fortsette litt til og så slier jeg klikk når jeg er fornøyd og vil gi godbit. Men i starten klikker man for svært små ting og så øker man det etter hvert. Når det er sakt, trenger man ikke bruke godbit når man klikkertrener. Poenget er at man skal gi en form for belønning - positiv forsterking. Det viktigste er at den man trener oppfatter det som belønning. Det kan være rosende ord, kløing på favorittstedet, godbit, osv osv.

Jeg lurer på hvilken hunderase du har som ikke egner seg for klikkertrening? At hunden er matfokusert er jo absolutt en fordel.

insolita
28-10-2007, 22:40
Selv bruker jeg braaa! når hesten er på rett vei men jeg vil at den skal fortsette litt til og så slier jeg klikk når jeg er fornøyd og vil gi godbit. Men i starten klikker man for svært små ting og så øker man det etter hvert. Når det er sakt, trenger man ikke bruke godbit når man klikkertrener. Poenget er at man skal gi en form for belønning - positiv forsterking. Det viktigste er at den man trener oppfatter det som belønning. Det kan være rosende ord, kløing på favorittstedet, godbit, osv osv.

Jeg lurer på hvilken hunderase du har som ikke egner seg for klikkertrening? At hunden er matfokusert er jo absolutt en fordel.

Hunderase + individ selvsagt... Jeg har en dalmatinerhund som er fanatisk opptatt av mat (det er nokså rasestandard). Han stjeler mat når han kan (også nokså rasestandard). Feil å si at han ikke egner seg til klikkertrening, men han egner seg ikke til klikkertrening med mat som belønning. Han blir rett og slett for fokusert på maten og gjør ALT for å få den. Han prøver ut og prøver ut og blir rett og slett urolig. Det hele fører til stress for han, og da er det bedre å plukke frem snopet som belønning litt sjeldnere. Han funker utmerket på ros også og blir "gira nok" av det. I utgangspunktet er det jo en fordel med hund som liker snopet når det skal v'ære forsterkningen, men jeg har altså en som er helt håpløst opptatt av det. Han får f.eks ikke frokost fordi han da står opp tidligere og tidligere og stresser rundt det, og egentlig er han en hund som gjerne tasser ut av soverommet 1130. Fôrer vi frokost står han tilslutt opp kl 03 og sover rett og slett dårlig.

For ordens skyld er jeg for positiv forsterkning også på hest, men velger å ikke bruke mat fordi jeg føler at fokuset da blir mer på maten enn på meg.

Sofie&Lavageitene
28-10-2007, 23:42
Hmm. Jeg syntes heller ikke den hesten s&#229; helt happy ut..

fabolos_willow
29-10-2007, 06:59
Hunderase + individ selvsagt... Jeg har en dalmatinerhund som er fanatisk opptatt av mat (det er nokså rasestandard). Han stjeler mat når han kan (også nokså rasestandard). Feil å si at han ikke egner seg til klikkertrening, men han egner seg ikke til klikkertrening med mat som belønning. Han blir rett og slett for fokusert på maten og gjør ALT for å få den. Han prøver ut og prøver ut og blir rett og slett urolig. Det hele fører til stress for han, og da er det bedre å plukke frem snopet som belønning litt sjeldnere. Han funker utmerket på ros også og blir "gira nok" av det. I utgangspunktet er det jo en fordel med hund som liker snopet når det skal v'ære forsterkningen, men jeg har altså en som er helt håpløst opptatt av det. Han får f.eks ikke frokost fordi han da står opp tidligere og tidligere og stresser rundt det, og egentlig er han en hund som gjerne tasser ut av soverommet 1130. Fôrer vi frokost står han tilslutt opp kl 03 og sover rett og slett dårlig.
For ordens skyld er jeg for positiv forsterkning også på hest, men velger å ikke bruke mat fordi jeg føler at fokuset da blir mer på maten enn på meg.

Helt enig med deg her!

Jeg prøvde som sagt en gang på dette, men det ende med at hesten min tok MIN finger i munnen, og ja, jeg kunne ikke spille fiolin på nesten 2 uker!

RenateSJ
29-10-2007, 07:52
Men Sol. Liker virkelig dine hester alt du gj&#248;r? Ber du de aldri om noe som er tungt?
Jeg ber hestene "mine" om &#229; tyne seg litt ekstra. Ta Stjerna. Hun ville ikke engang trave uten &#229; bli forbannet. Skulle jeg da la v&#230;r &#229; be om det? Jeg ba og ba og ba helt til hun travet, s&#229; stoppa jeg og hoppa av. Etterhvert har hun blitt en hest som g&#229;r villig fremover. Men hva om jeg ga meg hver gang hun ble sur? (og hun var virkelig mye mer sinna enn Fabuloso i videoen). Fortsatt &#229; skritte i evigheter?
Det er tungt for ham, det ser man. Men hun ber ham jo ikke gj&#248;re det i evigheter. Ser han er anspent, og har vridde &#248;rer. Men som jeg sa ser det ikke ut som han har surtryne.

Og sa jeg det til den videoen om det paret med to brune hester? Er de happy athleter? Synes det ser ut som de helt har mista gnisten jeg...

Catrine
29-10-2007, 08:19
hm... jeg ser en hest som er sint/sur jeg, og som virker stiv i bevegelsene sine. Som gj&#248;r det den blir bedt om utelukkende fordi den da f&#229;r godbiter for det, ikke fordi den syns det er morsomt og interessant.

Syns det er en fin demonstrasjon av hvor mye man kan f&#229; en hest til &#229; gj&#248;re, selv om den egentlig ikke syns det er s&#229; stas.. om man bare har nok godbiter i lomma.

Det sagt syns jeg det utrolig hvor bra timet Ellen er n&#229;r hun jobber, hvor lite press hun legger for &#229; f&#229; &#248;nsket resultat, og hvor kjapt hun vurderer hesten hele tiden. *dr&#248;mme om &#229; bli like god som henne p&#229; det*

Jeg s&#229; &#248;rene og motviljen i hesten med en gang. Mens den faller til en "glad" hest n&#229;r godbitene kommer. Ang. hestens hum&#248;r s&#229; s&#229;g jeg akkurat det samme i showet "Hester i frihet" med han franskmannen, husker ikke i farten. De l&#248;per ogs&#229; rundt med &#248;rene bakover, og ser ut til at de har tenkt til &#229; ta ham.
S&#229; tenker jeg, i og med at b&#229;de EO og han franskmannen er flinke p&#229; hesters kroppsspr&#229;k, burde de ikke lagt merke til dette med &#248;rene som vi snakker s&#229; mye om her? Er det kanskje ikke s&#229; ille som det ser ut til?
Skulle gjerne spurt EO om dette;)

S&#229; er da spm, hva gj&#248;r man for &#229; snu dette? Greit nok &#229; "kritisere" andre for om ting er rett eller galt, men jeg er jo alltid s&#229;nn som lurer p&#229; hvordan gj&#248;re ting bedre..... Man kan jo sef slutte med hele greia, men kan det v&#230;re andre m&#229;ter &#229; f&#229; hesten motivert p&#229;, eller er den "oppbrukt"?

Hilde
29-10-2007, 11:35
Jeg så ørene og motviljen i hesten med en gang. Mens den faller til en "glad" hest når godbitene kommer. Ang. hestens humør så såg jeg akkurat det samme i showet "Hester i frihet" med han franskmannen, husker ikke i farten. De løper også rundt med ørene bakover, og ser ut til at de har tenkt til å ta ham.
Så tenker jeg, i og med at både EO og han franskmannen er flinke på hesters kroppsspråk, burde de ikke lagt merke til dette med ørene som vi snakker så mye om her? Er det kanskje ikke så ille som det ser ut til?
Skulle gjerne spurt EO om dette;)

Så er da spm, hva gjør man for å snu dette? Greit nok å "kritisere" andre for om ting er rett eller galt, men jeg er jo alltid sånn som lurer på hvordan gjøre ting bedre..... Man kan jo sef slutte med hele greia, men kan det være andre måter å få hesten motivert på, eller er den "oppbrukt"?

Jeg spurte faktisk Ellen om dette i helgen, da min hest gjør det samme og jeg har vært usikker på hva han mener med det. Svaret var at ørene bakover kan bety flere ting. En sur eller sint hest har de mye mer bakover enn dette. Det er også mange andre ting i kroppspråket som henger sammen. Når jeg sammenligner denne videoen med de hestene jeg så i helgen, er ikke dette en sur hest. Noen av hestene i helgen ble sure inn i mellom pga at de ble påført press på steder de ikke satte pris på f.eks. Aldri fysisk press, men press i form av f. eks blikk, peking etc.

Hilde
29-10-2007, 11:39

Det er jo det man vil ha når man driver med klikker - en hund som gjør hva som helst for en belønning og som selv forsøker å finne ut hva som utløser den. Det blir faktisk sett på som positivt. Stresset gir seg etter hvert om man aldri forsterker det, men passer på å forsterke når hunden ikke stresser. Ellers blir det hunden som klikker deg og ikke omvendt. Antagelig har dere bommet litt på en del ting om du ikke får det til å fungere. Dette med timing er f.eks ekstremt viktig.

Sol
29-10-2007, 11:44
Men Sol. Liker virkelig dine hester alt du gjør? Ber du de aldri om noe som er tungt?
Jeg ber hestene "mine" om å tyne seg litt ekstra. Ta Stjerna. Hun ville ikke engang trave uten å bli forbannet. Skulle jeg da la vær å be om det? Jeg ba og ba og ba helt til hun travet, så stoppa jeg og hoppa av. Etterhvert har hun blitt en hest som går villig fremover. Men hva om jeg ga meg hver gang hun ble sur? (og hun var virkelig mye mer sinna enn Fabuloso i videoen). Fortsatt å skritte i evigheter?
Det er tungt for ham, det ser man. Men hun ber ham jo ikke gjøre det i evigheter. Ser han er anspent, og har vridde ører. Men som jeg sa ser det ikke ut som han har surtryne.

Og sa jeg det til den videoen om det paret med to brune hester? Er de happy athleter? Synes det ser ut som de helt har mista gnisten jeg...

Såklart presser jeg hestene mine noe, og ber dem om ting de syns er tunge. men hadde jeg fått det fjeset der fra en av dem så hadde jeg nok lettet litt på kravene ja! Bajas og Shanti banner og sverter fælt over meg innimellom de, men aldri om jeg lar de gå sånn med ørene bakover, med mindre jeg jobber BAK dem, for da vil det jo være litt mer naturlig at ørene er vridd i forhold til hvor jeg er. men jeg vil ha de mer løsgjorte og bevegelige alikevel.

En annen ting er jo at denne hesten er veldig lite elastisk. jeg blir mobbet her inne for min lille tykke hest, men han beveger seg virkelig med MYE mer elastiske steg altså. filler`n at jeg ikke har et kamera med kabel, ellers skulle jeg filmet litt;) tror kanskje det også gjør at jeg blir litt negativ, man bøyer og tøyer og forlanger a en hest som så tydelig syns det er megaslitsomt, som banner og stønner og som absolutt ikke ser så blid ut.. jeg gjør ikke sånt før hestene mine ER varme om de er så stive jeg, og bruker ikke det som oppvarming.

Kanskje jeg bare pyser SKIKKELIG med dyra mine?

Catrine:Jeg så også på franskmannfilmen og så disse ørene der.. skjønner ikke hva det er jeg ikke har skjønt jeg:( men på en annen side, han sto jo på hestene, bak dem, og det var da noe bevegelse i ørene til de ytterste hestene på hver side, som selvsagt er de som har ansvaret for retningen...

*gruble*

men jeg gir meg ikke på at jeg faktisk ikke syns det ser ut som den hesten har det noe moro, for JEG syns ikke det! Når mine hester har det moro ser de hvertfall anderledes ut.. hadde de sett sånn ut hadde jeg nok rett og slett syns de så litt eh.. skumle ut altså!

Hilde
29-10-2007, 11:50
Du kan ikke sende en mail til Ellen &#229; sp&#248;rre da? Si at du &#248;nsker &#229; l&#230;re mer om kroppspr&#229;k og at du er litt usikker p&#229; hva du ser i denne videoen. Si at du ville tolket det slik og slik, men &#248;nsker &#229; h&#248;re hennes forklaring p&#229; hva som skjer og hvorfor.

RenateSJ
29-10-2007, 11:50
Jeg ser en hest som er veldig fokusert p&#229; lederen sin. S&#248;ker inn hver gang han blir invitert etc.

Jeg holder ogs&#229; fast p&#229; at det er mer i et hestetryne som sier at den er sur. Og igjen. Denne hesten har vridd &#248;ra, ikke lagt dem flate.

RenateSJ
29-10-2007, 11:52
Hva med denne da sol? http://www.youtube.com/watch?v=5KxTVcJ8jdM
Bedre?

Sol
29-10-2007, 12:00
Mye bedre.. &#248;rene er bakover, men de er P&#229; henne hele tiden, hesten tar initiativ til &#229; gj&#248;re ting, den morer seg tydelig. den er ikke like stiv i maska som p&#229; den andre filmen, og det er mer bevegelse i &#248;reavdelingen:) Syns og den ser ledigere i kroppen, samler seg med mindre anstrengelse og generelt har det mer moro;) S&#229;nn kan jeg godt leve med at hesten min ser ut. litt banning innimellom, stort sett blid

For et FANTASTISK bukkesprang:D

Sol
29-10-2007, 12:00
Du kan ikke sende en mail til Ellen å spørre da? Si at du ønsker å lære mer om kroppspråk og at du er litt usikker på hva du ser i denne videoen. Si at du ville tolket det slik og slik, men ønsker å høre hennes forklaring på hva som skjer og hvorfor.

Hun er nok ikke interessert i lære meg noe særlig mer;)

RenateSJ
29-10-2007, 12:02
Mye bedre.. ørene er bakover, men de er På henne hele tiden, hesten tar initiativ til å gjøre ting, den morer seg tydelig. den er ikke like stiv i maska som på den andre filmen, og det er mer bevegelse i øreavdelingen:) Syns og den ser ledigere i kroppen, samler seg med mindre anstrengelse og generelt har det mer moro;) Sånn kan jeg godt leve med at hesten min ser ut. litt banning innimellom, stort sett blid

For et FANTASTISK bukkesprang:D

Bukket er helt gigantisk ja..
Og så din film igjen. Kan si meg enig i at han blir litt strammere i maska på slutten ja. Det siste minuttet kan man se at han synes de har lekt nok for idag. Synes alikevel ikke hun går alt for langt på noen måte..

fabolos_willow
29-10-2007, 12:06
Såklart presser jeg hestene mine noe, og ber dem om ting de syns er tunge. men hadde jeg fått det fjeset der fra en av dem så hadde jeg nok lettet litt på kravene ja! Bajas og Shanti banner og sverter fælt over meg innimellom de, men aldri om jeg lar de gå sånn med ørene bakover, med mindre jeg jobber BAK dem, for da vil det jo være litt mer naturlig at ørene er vridd i forhold til hvor jeg er. men jeg vil ha de mer løsgjorte og bevegelige alikevel.

En annen ting er jo at denne hesten er veldig lite elastisk. jeg blir mobbet her inne for min lille tykke hest, men han beveger seg virkelig med MYE mer elastiske steg altså. filler`n at jeg ikke har et kamera med kabel, ellers skulle jeg filmet litt;) tror kanskje det også gjør at jeg blir litt negativ, man bøyer og tøyer og forlanger a en hest som så tydelig syns det er megaslitsomt, som banner og stønner og som absolutt ikke ser så blid ut.. jeg gjør ikke sånt før hestene mine ER varme om de er så stive jeg, og bruker ikke det som oppvarming.

Catrine:Jeg så også på franskmannfilmen og så disse ørene der.. skjønner ikke hva det er jeg ikke har skjønt jeg:( men på en annen side, han sto jo på hestene, bak dem, og det var da noe bevegelse i ørene til de ytterste hestene på hver side, som selvsagt er de som har ansvaret for retningen...

*gruble*

men jeg gir meg ikke på at jeg faktisk ikke syns det ser ut som den hesten har det noe moro, for JEG syns ikke det! Når mine hester har det moro ser de hvertfall anderledes ut.. hadde de sett sånn ut hadde jeg nok rett og slett syns de så litt eh.. skumle ut altså!

mener du Lorenzo eller han som var i spektrum i år?
Jeg er er veldig fasinert av dem begge... men det fasinerer meg mere med han som hadde "hester i frihet", for der så man jo innimellom at man kan feile og at ikke alt var heeelt perfekt... man får lett se at hestene hans KAN ta egne valg, som de noen få ganger gjør, men velger stortsett å følge sjefen.
Alt Lorenxo gjør er på en måte mye mer "perfekt" men han bruker sikkert enm litt annen måte å trene på også, som man så i filmen: at han hadde tøyler på de fleste, når han jobbet med flere enn to...

Så til det med øra...
det er jo stoor forskjell på når ørene er vridd barover når lederen er forran hesten, da opplever jeg at hesten ikke er fiksert på meg, men at den henger med fordi den vet den kommer til å få godbit.
er ørene vridd bakover(men i bevegelse) når lederen befinner seg bak tar jeg det som et veldig godt tegn. Man merker ofte fort om hesten er sur i bevegelsen og om den "prøver seg"...
hvis hesten ellers har god fremdrift og jobber bra uten at man må presse for mye, ser jeg ikke noe negativt i at ørene ligger litt bak...
en ordentlig motivert hest har gjerne utvendig øre ALLTID fremover, og innvendig alltid i retning av der lederen er!

Sol
29-10-2007, 12:12
Jeg mener den filmen det er linket til oppi her;) Hva han fyren heter.. hm...:lol:

jeg vet at jeg sliter med &#229; presse hestene mine nok, men jeg liker bare ikke &#229; be de om ting de hater, hvertfall ikke s&#229; lenge av gangen;) Jeg kan godt be bajas om &#229; gj&#248;re ting han ikke vil, og st&#229; i presset til jeg f&#229;r svar(for jeg gir meg ikke uten svar, det er ikke et tema en gang), men om jeg ser at han syns det er tungt/vanskelig/stressende, s&#229; ber jeg bare den ene gangen, f&#248;r jeg bytter tema, f&#229;r han til &#229; slappe av, og s&#229; ber jeg heller p&#229; nytt.

kanskje jeg har jobbet for mye med den bomben til at jeg har et reelt bilde p&#229; hva andre hester t&#229;ler? Kommer uansett ikke til &#229; gj&#248;re noe med det, s&#229; lenge vi har en progresjon.

Kurre
29-10-2007, 13:33
Arbeidet skal v&#230;re tilpasset den enkelte rytter/trener/h&#229;ndterer og hest Sol.

For deg og Bajas er det dere gj&#248;r absolutt nok,men n&#229;r du da skulle kreve av Shanti s&#229; ble du for..eh...myk? Bleik? S&#248;t? Snill?
Men det tror jeg er et resultat nettopp av det at du har hatt de tingene du har hatt med Bajas mer enn det &#229; v&#230;re i stand til &#229; se hva den og den hesten t&#229;ler eller ikke t&#229;ler.

For &#248;vrig har jeg ofte stusset p&#229; disse "hester i fri dressur"&#248;rene...for det gjelder jo ikke bare hesten til EO her?
Flere av disse som har show rundt omkring har jo hester som ser ut som om de er klare til &#229; ete dem til frokost n&#229;r som helst.
Husker en,er det han du nevner tro Sol? Der hesta til og med l&#248;p og glfset etter ham...modig mann synes jeg.
Har IKKE tenkt &#229; pr&#248;ve meg p&#229; &#229; tolke den typen oppf&#248;rsel.

Sol
29-10-2007, 13:36
Arbeidet skal være tilpasset den enkelte rytter/trener/håndterer og hest Sol.

For deg og Bajas er det dere gjør absolutt nok,men når du da skulle kreve av Shanti så ble du for..eh...myk? Bleik? Søt? Snill?
Men det tror jeg er et resultat nettopp av det at du har hatt de tingene du har hatt med Bajas mer enn det å være i stand til å se hva den og den hesten tåler eller ikke tåler.

For øvrig har jeg ofte stusset på disse "hester i fri dressur"ørene...for det gjelder jo ikke bare hesten til EO her?
Flere av disse som har show rundt omkring har jo hester som ser ut som om de er klare til å ete dem til frokost når som helst.
Husker en,er det han du nevner tro Sol? Der hesta til og med løp og glfset etter ham...modig mann synes jeg.
Har IKKE tenkt å prøve meg på å tolke den typen oppførsel.

har aldri sett den glefsegreia tror jeg? hm.. men det skal da ikke være sånn???

Og ja, jeg HAR en tendens til å bruke litt lang tid på å finne ut hvor mye jeg kan presse den enkelte hest, og holde meg godt innenfor marginene;) men NÅ er Shanti plutselig blitt veldig glad i Sol, så kanskje har jeg vært streng nok??:D

Kurre
29-10-2007, 13:45
Cruel to be nice?

fabolos_willow
29-10-2007, 14:03
Den glefsinga i showet til Lorenzo var meningen;)
den var han som fikk hesten til &#229; gj&#248;re det med vilje;)
det skulle se ut som en kamp mellom han og hesten, som om det var en villhest han skulle temme.

Hilde
29-10-2007, 14:12
Men jeg kan ikke se at EO's hest blir presset. Hun bruker kroppsspr&#229;k og trykk for &#229; be hesten om noe, men den velger selv. Hun oppfordrer og hun sp&#248;r, men presser eller tvinger ikke.

Kurre
29-10-2007, 14:27
Den glefsinga i showet til Lorenzo var meningen;)
den var han som fikk hesten til å gjøre det med vilje;)
det skulle se ut som en kamp mellom han og hesten, som om det var en villhest han skulle temme.

Ikke Lorenzo.
En annen fyr...ikke BARE han heller faktisk,men hans var de "verste" jeg har sett så langt.

LisaFi
29-10-2007, 14:51
RenateSJ: den siste filmen du la ut.. Jeg f&#229;r d&#229;rlige "vibber" av s&#229;nt, jeg. Synes ikke hesten ser glad ut, og n&#229;r hun ber ham om mer energikrevende ting, synes jeg hesten ser "lei" ut, og viser tendenser til &#229; gj&#248;re utfall mot henne, b&#229;de med frambein en gang (retningen p&#229; beinet viser "hvem" det er ment mot, som jeg ser det, selv om han ikke er n&#230;re nok til &#229; bli farlig), og med det gedigne bukkespranget hvor det ene bakbeinet g&#229;r direkte inn mot henne.

Denne lille "protesten" taler for MEG om en hest som for dagen synes at det er for mye "mas". Hvorfor mase og mase p&#229; hester som ER oppmerksomme i utgangspunktet? Selv om hesten ikke har utstyr p&#229; p&#229; noe vis, er det jo TRENING og press/ikkepress p&#229; en hest som nok er terpet i dette utallige ganger for i det hele tatt &#229; bli s&#229; oppmerksom.

Hva er det man &#248;nsker &#229; OPPN&#197; med denne formen for "lek"? Se pent ut? Se hva vi kan gj&#248;re uten tau? Se hvor oppmerksom hesten min er p&#229; meg?
Jeg ser en veloppdragen hest som blir lei av &#229; bli pellet p&#229; og trykket hit og dit, jeg.

Jeg er ikke imot - p&#229; noe vis - &#229; jobbe hester hardt, be dem om litt ekstra, og presse p&#229; for &#229; f&#229; det lille ekstra, men det jeg stiller sp&#248;rsm&#229;l ved, er nytten ved &#229; gj&#248;re det i SLIKE situasjoner? Jeg ber hesten min om det lille ekstra i RIDNINGA, for &#229; komme over "kneika", eller i kondisjonstrening for &#229; &#248;ke kondisjonen etc. Men i DENNE situajsonen, som blir presentert som "lek" ser jeg IKKE poenget i &#229; gj&#248;re hesten "lei".

Kaja
29-10-2007, 14:59
Alexander Nevzorov sine hester har &#248;rene bak n&#229;r de konsentrerer seg. Og de er hvertfall trent opp uten press og tvang! Han bruker jo ingen fase 4 han heller..

Meeg har &#248;rene litt bak n&#229;r hun konser, og jeg ser lett n&#229;r hun begynner &#229; bli irritert. Noen g&#229;r kanskje fort frem og &#248;nsker &#229; vise at hesten g&#229;r l&#248;st rundt dem hele tiden, jeg er nok litt s&#229;nn selv, men jeg bruker hvertfall ikke matbiter, som jeg tror mange tyr til. Jeg og Meeg sm&#229;krangler jo litt for tiden, og hun stakk nylig av sist torsdag fordi hun ikke vil samarbeide for f&#248;rste gang p&#229; et &#229;r. N&#229;r slike "horsemanship-folk" kommer til dette punktet tror jeg de lett tyr til klikker og godbiter. (sier ikke at dette gjelder alle, men har v&#230;rt borti noen).

Det er en ting jeg ikke liker &#229; kalle lek, og det er n&#229;r jeg ber hesten om noe. Seven games er ikke leker sp&#248;r du meg, for hesten blir BEDT om noe. N&#229;r jeg holder p&#229; med "sirkelleken" jobber vi med at hun skal sirkle rundt meg og komme inn n&#229;r jeg inviterer. N&#229;r vi LEKER, s&#229; l&#248;per vi rundt p&#229; banen og Meeg galopperer i turbofart og steiler og bukker. DET er lek for oss. Resten er trening.

LisaFi
29-10-2007, 15:01
Definer press for meg, som du ser det Kaja. Hvordan p&#229;virke noen uten &#229; gj&#248;re noen som helst form for press?

Kaja
29-10-2007, 15:07
Okei - dette er pressfasene mine, og det er jo press men n&#229; tenker jeg slikt at press i form for negativ for meg, er n&#229;r man g&#229;r lengre enn &#229; dytte litt p&#229; hesten. Alts&#229; bruke all kraft for &#229; flytte den. Eks bruke rapp til slutt om hesten ikke vil trave n&#229;r du longerer og har pr&#248;vd alt annet. DET bruker ikke jeg som sagt. Det er press som jeg ser p&#229; som tvang.

Om jeg PRESSER Meeg, s&#229; vifter jeg med pisken n&#229;r hun g&#229;r i ring eks. Og hun vet at det er et signal for b&#229;de f&#248;r og etter st&#229;r jeg og sl&#229;r og vifter rundt henne (noe som er viktig for meg at hun stoler p&#229; meg p&#229; siden hun f&#248;r sprang tulling hvis noen bare l&#248;ftet en pisk i v&#230;ret). S&#229; vi begynte fra scratch s&#229; hun fikk se MINE grenser og hva som m&#229; til for at jeg presser henne. Vil hun ikke g&#229; n&#229;r jeg til slutt vifter med pisken/sl&#229;r lett i bakken, da er det noe galt og vi pr&#248;ver en annen dag. Helst vil jeg ikke vifte eller sl&#229; den i bakken heller, og har som regel d&#229;rlig samvittighet om jeg g&#229;r s&#229; langt. Men jeg gj&#248;r jo ikke dette heller siden jeg f&#229;r d&#229;rlig samvittighet. Har kanskje skjedd en to-tre ganger.

Ehm.. definerte jeg n&#229;? Er ikke s&#229; flink til &#229; svare rett.

Sol
29-10-2007, 15:11
s&#229;nn jeg mener n&#229;r jeg snakker om press: press er alt du gj&#248;r for &#229; f&#229; en hest til &#229; gj&#248;re noe.. fra et blikk, til &#229; tvinge den.. graden av press avgj&#248;res av hvorvidt hesten forst&#229;r hva jeg ber om, eller &#248;nsker &#229; gj&#248;re det den vet at jeg ber om.

N&#229;r jeg sitter p&#229; en hest uten grime og leietau og er passiv, da legger jeg ikke press i det hele tatt. N&#229;r jeg tenker at den skal g&#229; fram, da har jeg begynt &#229; legge press.. s&#229; &#248;ker jeg gradvis presset til den g&#229;r fram, da slutter jeg &#229; legge press s&#229; lenge den fortsetter &#229; g&#229;. N&#229;r jeg ber den om &#229; stoppe legger jeg nytt press p&#229;, men da med signaler for &#229; bremse hesten..

LisaFi
29-10-2007, 15:13
Tror jeg skj&#248;nner hva du mener. Men du bruker da visse former for press alts&#229;? &#197; peke p&#229;, g&#229; litt hardt imot, SE hardt p&#229; en v&#224;r hest kan jo v&#230;re press i massevis, liksom? Du bruker ikke "tankeoverf&#248;ring" alts&#229;?

Hvis press er definert som "r&#229; makt" s&#229; bruker nok jeg det fint lite ogs&#229; ja.

Med min egen hest holder det som oftest &#229; "bl&#229;se meg opp" litt i kroppen (uten verken lyd eller "tramp") og g&#229; med et litt strengt blikk mot, for &#229; &#248;ve "press".

Jeg vil definere press som alt en ut&#248;ver for &#229; p&#229;virke den andre parten i denne hesteh&#229;ndterings-sammenhengen. Og for forsiktige og eller MYE trente, "kroppsspr&#229;k-v&#224;re" hester kan et strengt blikk v&#230;re MASSE press, mens for andre hester er dette "knapt" merkbart.

EDIT: Mye enig med Sol sin tanke her ja, ser jeg! :) Har du begynt &#229; TENKE at du vil p&#229;virke hesten, har du i grunnen begynt &#229; legge press p&#229;.

Kaja
29-10-2007, 15:16
Jeg vil helst ikke bruke strengt blikk, pga at det kan v&#230;re masse for vare hester. Men ja, jeg bruker jo press, hvordan skulle jeg f&#229;tt Meeg til &#229; sj&#248;nne noe uten press! Og enig med Sol jeg og, man legger jo press allerede i tankene.

For &#229; illustrere litt da, hva jeg tenker om jobbe&#248;rer og leke&#248;rer:
(har ikke noe film s&#229; blir bilder)

Her er Enya, lekeponnisen min, under lek, og &#248;rene frem:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/loslote/20januar97.jpg

Her er Meeg under jobbing, for jeg krever at hun galopperer, og hun legger &#248;rene litt bakover..
http://www.hestemarked.no/vip/33377/17&#37;20juni%20127.jpg

LisaFi
29-10-2007, 15:18
*Ser for meg LITT strengt blikk n&#229;r Meeg ruller seg med sal*

:roll:

Kaja
29-10-2007, 15:20
Nei, jeg begynte &#229; grine. :p

Sol
29-10-2007, 15:20
Jeg vil helst ikke bruke strengt blikk, pga at det kan være masse for vare hester. Men ja, jeg bruker jo press, hvordan skulle jeg fått Meeg til å sjønne noe uten press! Og enig med Sol jeg og, man legger jo press allerede i tankene.

For å illustrere litt da, hva jeg tenker om jobbeører og lekeører:
(har ikke noe film så blir bilder)

Her er Enya, lekeponnisen min, under lek, og ørene frem:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/loslote/20januar97.jpg

Her er Meeg under jobbing, for jeg krever at hun galopperer, og hun legger ørene litt bakover..
http://www.hestemarked.no/vip/33377/17%20juni%20127.jpg

Det ene øret til Meeg er bakover, det andre er på deg! Sånn kan jeg leve med å ha det;)

LisaFi
29-10-2007, 15:22
Nei, jeg begynte å grine. :p

Huffda... Skal ikke spøke mer jeg... ;)

Kaja
29-10-2007, 15:23
Hehe. Men joda, p&#229; Meeg eks, kan jeg fort f&#229; ubevisste strenge blikk som n&#229; om dagen n&#229;r jeg bare er negativ til henne. Gir henne DET stygge blikket n&#229;r hun ikke stopper samtidig som meg. Ikke at hun merker det, siden hun er mer opptatt av &#229; se p&#229; andre ting..

Sol
29-10-2007, 15:24
jeg hadde FL&#197;DD den svinepelsen av en hest som rullet seg med flere tusen kroner p&#229; ryggen! Hvordan KLARER du &#229; v&#230;re s&#229; snill Kaja?

LisaFi
29-10-2007, 15:26
... Men det er vel kanskje en kalkulert risiko n&#229;r man jobber med "l&#248;s" hest?

Sussi
29-10-2007, 15:30
Det ene øret til Meeg er bakover, det andre er på deg! Sånn kan jeg leve med å ha det;)

Ja, her har man jo en hest som på bildet aktivt lytter og vender seg mot deg i oppmerksomhet ( øret)

Sussi
29-10-2007, 15:31
Jeg skal ikke si s&#229; mye her. Men har v&#230;rt p&#229; seminar med Ellen og det var ingen god opplevelse.

LisaFi
29-10-2007, 15:33
Det er OK &#229; diskutere metoder, men ikke "p&#229; person"... ;)

Kaja
29-10-2007, 15:35
... Men det er vel kanskje en kalkulert risiko når man jobber med "løs" hest?

Men det var første gangen det skjedde. Og følelsen av å se en hest som alltid har hatt oppmerksomhet på deg og VIL være sammen med deg og ja.. stikke av så jeg måtte gå å hente henne ute på jordet (verste var at hun humret når jeg kom - HÆH? :S), det var bare til å hylgrine av for min del. Salen ga jeg blanke faen i akkurat da. Selv om den må sys en plass.

LisaFi
29-10-2007, 15:38
Men det vil jo alltid v&#230;re en f&#248;rste gang for alt, s&#229; LITT kalkulert m&#229; det vel v&#230;re, n&#229;r man velger &#229; ha hesten l&#248;s?
Nei, skal ikke kverulere mer jeg... ;)

Sussi
29-10-2007, 15:41
Det er OK &#229; diskutere metoder, men ikke "p&#229; person"... ;)

Jeg har ikke g&#229;tt p&#229; person, jeg fortalte bare at det ikke var noen god opplevelse. Og ja: Det gjalt seminar/ kurset.

Har ikke nevnt person! Det kan jeg ikke gj&#248;re siden jeg ikke kjenner henne personlig eller har noen erfaring uten for mitt seminarkurs!

Men det er vel ikke galt &#229; komme med egenopplevelse rundt seminar/kurs?

Kaja
29-10-2007, 15:44
Man er jo bra dum når man faktisk slipper en hest løs med sal på egentlig. Sånn som meg. :D Du har rett du Lisa, hihi. Dessuten var jeg UTROLIG DUM og, siden jeg visste fra før at det ikke var sikkert at hun kom til å bli med.

RenateSJ
29-10-2007, 15:52
Jeg har ikke gått på person, jeg fortalte bare at det ikke var noen god opplevelse. Og ja: Det gjalt seminar/ kurset.

Har ikke nevnt person! Det kan jeg ikke gjøre siden jeg ikke kjenner henne personlig eller har noen erfaring uten for mitt seminarkurs!

Men det er vel ikke galt å komme med egenopplevelse rundt seminar/kurs?

Tror hun mente at du kan fortelle om seminaret om du vil, bare du ikke går på person ;)

Sussi
29-10-2007, 16:06
Tror hun mente at du kan fortelle om seminaret om du vil, bare du ikke går på person ;)

Ah, takk, trodde hun mente at jeg hadde gått på person og det kunne jeg ikke se, men da forstår jeg!:)

Catrine
29-10-2007, 16:08

*gruble*

*gruble her med*

Jeg blir ikke helt klok ennå på disse ørene selv om jeg har fått flere gode innfallsvinkler her:)
Jeg liker jo også best når et øre er oppmerksomt på "ledere" og når denne er bak hesten er det naturlig at begge ørene er bakover. De er jo ikke i sint posisjon da, bare i "følge med" posisjon.

Det jeg reagerer på er når begge ørene er bakover når lederen er foran. Jeg opplevde dette med min lillegutt, og vridde hjernen min mye for å finne ut av hva det kunne bety. Men så så jeg jo at hester til proffe trenere også hadde det.... Blir ikke helt klok uansett...
så svaret ditt hilde:)

insolita
29-10-2007, 16:34
For meg er ører bakover helt greit så lenge de beveger seg. Når hesten så tydelig har ører bak når den ikke får godis (hestens ører forsvinner tvert tilbake når godisen er gitt, også FØR den må gjøre noe nytt), så synes ikke jeg det er ok. Noen skrev at hester har flatere ører enn dette når de er sinte... Vel, da har hesten min aldri vært sint på meg, og det betviler jeg. Han har hatt FLATE ører mot andre hester, og da er han rasende. Han har hatt bakoverpekende ører ala dette mot meg ved noen anledninger (og da får han klar beskjed om å skjerpe seg, jeg tolererer ikke dette). Til vanlig er de i avslapningsposisjon. Når vi trener går han å klipper i ørene, selv om det er langt tyngre enn det denne hesten bedriver.

Det er jo det man vil ha når man driver med klikker - en hund som gjør hva som helst for en belønning og som selv forsøker å finne ut hva som utløser den. Det blir faktisk sett på som positivt. Stresset gir seg etter hvert om man aldri forsterker det, men passer på å forsterke når hunden ikke stresser. Ellers blir det hunden som klikker deg og ikke omvendt. Antagelig har dere bommet litt på en del ting om du ikke får det til å fungere. Dette med timing er f.eks ekstremt viktig.
Jeg forsterker selvsagt ikke stress. Jeg roser jo ikke da, men forholder meg enten rolig og venter eller snur meg. Men nå har jeg altså en rase som du definitivt kan stresse opp om du vil, men jeg vil altså ikke. Jeg vet Ellen også har klikkertrent vekk sluking på hest ved først å sette kommando på det, belønne det og siden ikke gi kommandoen mer (veldig forenklet). JEG velger likevell ikke å gjøre slike ting. Veien for å lære min hund kunster skal ikke gå gjennom stress. SÅ viktig er det ikke å få en show-hund. Så lenge jeg klarer å ha en ok familiehund ved å holde meg til "vanlig" trening med forsterkning med mat innimellom når han har vært superflink, så mener jeg at det er best for meg og min hund. Andre hunder kan jeg velge å gjøre noe annet med.

Du kan ikke sende en mail til Ellen å spørre da? Si at du ønsker å lære mer om kroppspråk og at du er litt usikker på hva du ser i denne videoen. Si at du ville tolket det slik og slik, men ønsker å høre hennes forklaring på hva som skjer og hvorfor.
Vel. Ellen hadde neppe lagt ut denne skrytevideoen om hun ikke mente dette var bra greier? Ergo mener hun at dette er ok. Jeg tror ikke folk er så usikre på hva de ser i denne videoen, men folk er tydeligvis ikke enige om hva de ser. Men for all del, man kan jo høre hva hun mener om den om man vil. Ellers er jeg ganske sikker på at noen snart melder fra til Ellen om hva som diskuteres her.

Sol
29-10-2007, 16:36
det hadde jo bare v&#230;rt supert, s&#229; kunne hun kanskje forklart det her inne for alle;)

LisaFi
29-10-2007, 16:39

Takk Renate! ;)

Synes det er interessant å høre jeg, så vet jeg om det er noe JEG kan komme til å like eller ikke, skulle en haug med penger og stor utforskertrang ramle i hodet på meg... :)

Hilde
29-10-2007, 16:46
Det er faktisk ikke n&#248;dvendig &#229; terpe og terpe for &#229; f&#229; til det som Ellen gj&#248;r p&#229; videoen. Alle hester er s&#229; f&#248;lsomme. Man m&#229; bare vite hvordan det fungerer. Ellen bruker ikke strenge blikk for &#229; ut&#248;ve press. Det kom kun fram n&#229;r en hest tr&#229;kker henne ned og ikke respekterer personlig rom. Da kom stengt blikk fra, og litt mer kraft i trykket. Dette fordi at man alltid skal vite at man kan flytte hesten vekk fra seg av sikkerhetsmessige hensyn. Jeg har faktisk aldri opplevd en som trener hester S&#197; mykt og vennlig som Ellen. Hun har et fantastisk presist kroppspr&#229;k og man m&#229; nesten oppleve det og f&#229;r forklaring p&#229; hva som skjer for &#229; legge merke til det. Det er snakk om sm&#229; vektforrandringer, bevegelse p&#229; linjer, sm&#229; vink, blikk etc.

N&#229; m&#229; jeg stikke. F&#229;r pr&#248;ve &#229; forklare mer siden. Men jeg st&#229;r fast p&#229; at utfallene til hesten er lek og ikke trusler.

fabolos_willow
29-10-2007, 16:47
jeg fikk ikke sett siste vidieon med de bukkespranga f&#248;r n&#229;, men kan svare n&#229;....

for meg ser det ut som en veldig oppmersom hest, men hun krever s&#229; mye av han innimellom at han ikke klare holde full konsentrasjon og svarer med noen krumspring for &#229; f&#229; ut litt av energien hans(for hun er jo opptatt av at han skal g&#229; samlet hele tiden.)
jeg mener ikke at han vil gj&#248;re henne noe, for han er jo laaangt fra n&#230;r henne, men bena blir vendt innover pga veggen p&#229; utsiden...

LisaFi
29-10-2007, 16:54
For min del ser jeg litt annerledes p&#229; det, Hilde. Ja, alle hester er nok f&#248;lsomme p&#229; samme m&#229;te, men om det er "litt" eller mye press ("mas" ) som ut&#248;ves, s&#229; er det ett fett s&#229; lenge hesten er s&#229; oppmerksom og stadig blir sendt hit og dit etc. Klart den ser p&#229; det som JOBB, ellers hadde den vel gjort som hester flest; g&#229;tt et sted den fikk v&#230;re i fred og sl&#248;vet litt til den fant noe mat...?
Om den gj&#248;r det her, vil den antageligvis bli "drevet" til den m&#248;ter opp "p&#229; jobb" igjen, og det vet den hesten innmari godt, uansett hvor l&#248;s den er.

Derfor tror jeg slett ikke hesten ser p&#229; dette som lek, og den tydelige "hintingen" som jeg mener jeg ser i hvilken retning frambein og bakh&#248;ver tar, bygger etter min mening opp under min f&#248;lelse av "lei" hest. Selv om signalene og treningen er MILDE betyr vel ikke det at ikke det kan bli "nok mas"?

RenateSJ
29-10-2007, 17:02
LisaFi: N&#229; vet jeg ikke om du mener at dette ikke er lek, fordi det er mye mas, eller om du mener dette er feil trening pga mye mas?

Hvis det er siste s&#229; t&#248;r jeg p&#229;st&#229; at en dressurtime inneholder like mye mas og rare p&#229;funn...

Hopp og spretten syns ikke jeg ser truende ut mot henne jeg. Men utrolig vanskelig &#229; se. Men hester kan da slenge bein hit og dit (uten &#229; treffe) selv om de har det g&#248;y? Er spreke?
Har st&#229;tt i ene enden av longetauet til en hest som gjorde meg meget utrygg, selv flere meter unna. Samme hesten kan n&#229; hyle og hoppe og sparke bak, men f&#248;ler ikke at det er rettet mot meg lenger. (og jeg er pysete alts&#229;)

LisaFi
29-10-2007, 17:11
LisaFi: N&#229; vet jeg ikke om du mener at dette ikke er lek, fordi det er mye mas, eller om du mener dette er feil trening pga mye mas?

Hvis det er siste s&#229; t&#248;r jeg p&#229;st&#229; at en dressurtime inneholder like mye mas og rare p&#229;funn...

Hopp og spretten syns ikke jeg ser truende ut mot henne jeg. Men utrolig vanskelig &#229; se. Men hester kan da slenge bein hit og dit (uten &#229; treffe) selv om de har det g&#248;y? Er spreke?
Har st&#229;tt i ene enden av longetauet til en hest som gjorde meg meget utrygg, selv flere meter unna. Samme hesten kan n&#229; hyle og hoppe og sparke bak, men f&#248;ler ikke at det er rettet mot meg lenger. (og jeg er pysete alts&#229;)

1. - Tja, vet ikke helt, litt begge deler. For meg litt for mye "mas" til &#229; presenteres som "lek", og derfor for meg litt - meningsl&#248;st? Selvf&#248;lgelig vil b&#229;de dressurtreninger og andre ting inneholde rare p&#229;funn, men hva er dette NYTTIG for, n&#229;r man allerede har en hest som lystrer signaler, har respekt osv?? Hvor "feil" det er f&#229;r n&#229; v&#230;re s&#229; sin sak, men hva er det man &#248;nsker &#229; oppn&#229;? N&#229;r jeg maser og herjer med min hest (:roll:) s&#229; har jeg en klar plan om hvor jeg VIL med det. Hva VIL man her? At hesten skal ha det g&#248;y, showoff for publikum eller what?

2. Min erfaring tilsier at (spesielt dressurtrente? ) hester har VELDIG god kontroll p&#229; kroppen sin. Et godt eksempel er n&#229;r min (purkefaen) hopper baklengs av bilen, havner midt i en flokk med folk- men pent og pyntelig lander s&#229; ingen tr&#229;kkes p&#229;... :roll: . Hesten GJ&#216;R et valg p&#229; hvilket bein den slenger ut, og den slenger det ikke i tilfeldig retning heller. Da hadde vel hesten v&#230;rt spastisk eller noe, om beina hadde g&#229;tt i enhver retning helt vilk&#229;rlig. Hesten er som jeg ser det, for lydig og h&#248;flig til &#229; v&#229;ge &#229; utfordre lederen sin, men den viser med kroppspr&#229;ket at den kanskje heller ikke "ser poenget" ?

Sofie&Lavageitene
29-10-2007, 17:13
Hesten er som jeg ser det, for lydig og høflig til å våge å utfordre lederen sin, men den viser med kroppspråket at den kanskje heller ikke "ser poenget" ?

Der satte du ord på noe jeg lenge har prøvd å formulere:p

RenateSJ
29-10-2007, 17:25
Mulig det Lisa. Har ikke tenkt s&#229;pass. Men helt enig i at en hest vet utmerket godt hvor den plasserer tottelottene sine

LisaFi
29-10-2007, 17:40
Jeg bare tenker h&#248;yt jeg alts&#229;, ingen "s&#229;nn ER det" fra min side.

*vente spent p&#229; at Hilde kommer tilbake* ?

Nina77
29-10-2007, 18:15
Dette er kun min oppfattning av videoklippet/klippene av Ellen og Fabuloso: Jeg ser en hest som er konsentrert og oppmerksom rettet mot Ellen, Ellen er suveren n&#229;r det gjelder &#229; lese hestene og kommunisere med kroppspr&#229;k, jeg har selv v&#230;rt p&#229; seminar med henne trinn 1, 2 og 3 Vi var igjennom mange aspekt ved hestetrening og vi var innom klikker og kroppspr&#229;k og jeg oppfattet at &#229; l&#230;re seg og hvordan l&#230;re hesten til &#229; b&#230;re seg riktig var ett av hovedtema gjennom seminarene fra markarbeide til selve ridningen. Det jeg ser p&#229; videone med er Ellen som jobber via kroppspr&#229;k og lek med &#229; f&#229; hesten (Fabuloso) til &#229; g&#229; &#248;velser som b&#229;de er l&#248;sgj&#248;rende og samlende for &#229; nettopp bl.annet l&#230;re seg riktig b&#230;ring, samtidig som gymnastikk, dressur fra bakken, innl&#230;ring av nye &#248;velser??

Jeg betviler at dette er en skrytevideo, jeg vil tro at da hadde hun lagt ut en video som hadde v&#230;rt redigert, jeg ser en video hvor vi f&#229;r ett innblikk i en vanlig treningshverdag hos Ellen. De andre vidoene som er lagt ut her derimot er 'skrytevideoer' som er klippet og redigert som tilsynelatende viser god hestetrening og kommunikasjon med hest, men vi f&#229;r ikke se hvordan de har jobbet med hestene for &#229; komme seg opp p&#229; det niv&#229; som blir vist p&#229; videoklippene. For&#248;vrig synes jeg det hadde v&#230;rt interresant &#229; f&#229; en kommentar og forklaring fra Ellen om hvordan hun jobber utifra vidoen som er lagt ut her. Jeg vet at Ellen setter sikkerhet h&#248;yt n&#229;r hun jobber med hest s&#229; jeg tviler p&#229; at hun hadde jobbet med Fabuloso p&#229; denne m&#229;ten hvis det hadde v&#230;rt farlig, jeg er sikker p&#229; at Ellen har full kontroll p&#229; hva hun driver med her :)

Jeg bruker heller ikke klikker/godbit i min trening av hest da jeg er usikker p&#229; riktig timing, men mye av det Ellen st&#229;r for og andre m&#229;ter hun trener hester p&#229; har jeg stor respekt for og hun er en av mine st&#248;rste inspirasjonskilder og forbilder &#229;r det gjelder trening av hest.

insolita
29-10-2007, 18:29
Med skrytevideo mente jeg altså "se her hva vi driver med". Hun ville ikke lagt ut en video hun var flau over eller mente var dårlig, det var mitt poeng.

Sol
29-10-2007, 18:31
hvem ville vel det???:lol:

insolita
29-10-2007, 18:35
hvem ville vel det???:lol:

nei nettopp. Men det er jo ikke noe å lure på om Ellen liker dette når det er hun som har lagt ut. Ingen som har snikfilmet henne liksom.

Nina77
29-10-2007, 19:03
'skrytevideo' eller ikke, poenget var vel &#229; f&#229; fram min oppfattning av Ellen og videoklippet...

SOL P.R.E.
29-10-2007, 21:12
Har aldri vært på kurs med Ellen O, men har sett flere videoklipp med henne og forskjellige hester.

Hun er sikkert flink på sin måte, men det er overhodet ikke slik jeg vil ha min hest.
I mine øyne skal hester få lov til å være stolte, og jeg liker at de har mye utstråling og energi. Her får man jo mye "gratis" ved å bruke hingster, og da spesielt raser som f eks P.R.E. og Lusitano.
Måten Fabuloso oppfører seg, og hans utstråling/energi, er absolutt ikke noe jeg ønsker av min hest.
Det minner liksom mer om et muldyr enn en vakker, stolt spansk hingst.
Jeg liker ikke at hester ser så sure ut, hele tiden har ørene bakover, gjør små "utfall" mot trener, henger med hodet osv. Det er ikke hva jeg kaller lek.

Selv er jeg veldig interessert i Lange-tøyler dressur, og skulle gjerne gått på kurs og lært om dette. Men for å ta video av EO og hennes hingst som eksempel (når de viser lange tøyler), så er det overhodet ikke slik jeg vil at min hest skal gå. Hadde jeg trent en hest i flere år, og med dette som resultat, så tror jeg at jeg hadde begynt å gråte... Men hver sin smak.

Hennes måte å trene Lange tøyler på, er vel en mer en personlig stil med mye "horsemanship" preg over det hele, og er i mine øyne ikke sammenlignbart med hva man ser i f eks Spania og Portugal (som er slik stil jeg vil lære). Tviler ikke på at denne damen kan mye, men det er ikke min stil, være seg det er hennes måte å "leke" på, eller trene dressur/lange tøyer.

Kaja
29-10-2007, 21:16
Godt svar. Jeg synes heller ikke det ser fantastisk ut n&#229;r hun bruker lange t&#248;yler, ettersom hun har trent lenge. Men igjen, s&#229; trener hun etter metoder jeg liker, og jeg vet ingenting om treningsmetodene i Spania eks. (for der g&#229;r jo hestene veldig flott!)

LisaFi
29-10-2007, 22:39
Veldig enig med Irene ang&#229;ende hestenes stolthet og energi.
Veldig enig med Irene i det hele tatt her, ser jeg.

Klara og Trico
30-10-2007, 00:52
Den f&#248;rste filmen her er helt uredigert. Grunnen til at jeg vet det, er at Ellen f&#248;rst la de ut p&#229; sitt eget forum. Grunnen til at hun da la de ut var fordi hun hadde hatt en morsom stund med hesten som hun ville vise til andre og at dette var noe som ble filmet som egentlig ikke skulle filmes i forbindelse med filming til noe annet. Alts&#229; det var en film om hvor g&#248;y hun synes denne &#248;kten var type film..
Filmen der de pr&#248;ver &#229; "l&#230;re" Fabuloso &#229; hoppe, s&#229; sp&#248;rs det vel egentlig hvem som hadde det mest moro... Ellen, Gunnar eller hesten.

Hun sa ogs&#229; litt om at hun ville nok ikke latt andre leke med Fabuloso p&#229; samme m&#229;te som henne og Gunnar gj&#248;r for han kunne gjerne bli litt ivrig og voldsom i "leken" sin.

Jeg er ikke helt sikker p&#229; hva jeg synes om klikkertrening av hest, men det er vel som med alt annet, p&#229; noen fungerer det utmerket, og p&#229; andre ikke i det hele tatt.

Jeg skj&#248;nner godt at Insolita er litt forsiktig med &#229; trene med godis til sin hund som er dalmantiner, for det f&#248;rste s&#229; har de ett rykte p&#229; seg for &#229; v&#230;re vannvittig smarte, og at de blir matfikserte uten grunn omtrent... Men min JRT er helt genial &#229; trene med mat, lek er fint det ogs&#229;, men kan fort bli litt voldsomt... Han er nok ikke fullt s&#229; smart som en dalmantiner tror jeg ;)

RenateSJ
30-10-2007, 08:41
Har ogs&#229; stusset litt p&#229; det Irene nevner. N&#229;r de har kommet s&#229; langt som til galopp i lange t&#248;yler. Hvorfor ser hesten s&#229; utrolig pinglete ut? Og hingst i tillegg.
Er forresten denne PRE, eller "bare" andalusier?

taaketussa
30-10-2007, 09:29
Har også stusset litt på det Irene nevner. Når de har kommet så langt som til galopp i lange tøyler. Hvorfor ser hesten så utrolig pinglete ut? Og hingst i tillegg.

Hvis det er Fabuloso du mener..han er en Lipizzaner så vidt jeg har forstått..

RenateSJ
30-10-2007, 10:15
Uhm, det står da vitterlig at det er hennes 10 år gamle Andalusian

Liz
30-10-2007, 10:21
Jeg lekte mye med hesten min f&#248;r (om sommeren mest), og min s&#229; ikke s&#229;nn ut. Jeg er ingen "ber&#248;mt" hestetrener i det hele tatt, ikke har jeg mye peiling p&#229; s&#229;nne ting heller - men for meg var det viktig at leken var frivillig. Hadde hun ikke lyst, slapp hun. Jeg har heller aldri brukt godteri for &#229; bel&#248;nne hesten min for &#229; leke med meg, jeg antar hun gjorde det fordi hun likte det, kanskje.

SOL P.R.E.
30-10-2007, 11:42
Har også stusset litt på det Irene nevner. Når de har kommet så langt som til galopp i lange tøyler. Hvorfor ser hesten så utrolig pinglete ut? Og hingst i tillegg.

Fabuloso er en P.R.E. hingst, født 1997.

Kaja
30-10-2007, 14:18
H&#198;? Han ser ikke ut som en PRE! Syntes han s&#229; litt mer ut som andalusier men jeg har ikke peiling p&#229; disse rasene jeg da.

LisaFi
30-10-2007, 14:27
Andalusier er vel egentlig bare et samlebegrep om hester fra det omr&#229;det, vel, og ikke noen "rase" i den betydning? :)

Kaja
30-10-2007, 15:02
:lol: Åja, da har jeg hvertfall ikke peiling, trodde andalusier var en egen rase.

Kurre
30-10-2007, 15:22
Har aldri vært på kurs med Ellen O, men har sett flere videoklipp med henne og forskjellige hester.

Hun er sikkert flink på sin måte, men det er overhodet ikke slik jeg vil ha min hest.
I mine øyne skal hester få lov til å være stolte, og jeg liker at de har mye utstråling og energi. Her får man jo mye "gratis" ved å bruke hingster, og da spesielt raser som f eks P.R.E. og Lusitano.
Måten Fabuloso oppfører seg, og hans utstråling/energi, er absolutt ikke noe jeg ønsker av min hest.
Det minner liksom mer om et muldyr enn en vakker, stolt spansk hingst.
Jeg liker ikke at hester ser så sure ut, hele tiden har ørene bakover, gjør små "utfall" mot trener, henger med hodet osv. Det er ikke hva jeg kaller lek.

Selv er jeg veldig interessert i Lange-tøyler dressur, og skulle gjerne gått på kurs og lært om dette. Men for å ta video av EO og hennes hingst som eksempel (når de viser lange tøyler), så er det overhodet ikke slik jeg vil at min hest skal gå. Hadde jeg trent en hest i flere år, og med dette som resultat, så tror jeg at jeg hadde begynt å gråte... Men hver sin smak.

Hennes måte å trene Lange tøyler på, er vel en mer en personlig stil med mye "horsemanship" preg over det hele, og er i mine øyne ikke sammenlignbart med hva man ser i f eks Spania og Portugal (som er slik stil jeg vil lære). Tviler ikke på at denne damen kan mye, men det er ikke min stil, være seg det er hennes måte å "leke" på, eller trene dressur/lange tøyer.

*Bøye seg i støvet smiley*

Jammen HER var det jeg ville sagt! Ikke akkurat at jeg brenner for lange tøyler dressur :D men ellers.De ser jo så---"døde" og "stive" og...kontrollerte ut.

Hvor i hule er det blitt av gløden og spiriten?

Hanna
30-10-2007, 16:00
enig med Irene og Kurre og gjengen jeg.. selv om EO er meget dyktig p&#229; mange omr&#229;der er det noe som skurret akkurat her iallfall, for meg... jeg tror klikkertrening definitivt har sine bruksomr&#229;der, men at man m&#229; vite n&#248;yaktig hvordan og ikke minst vite at man &#248;nsker RESULTATET av treningen akkurat s&#229;nn...

Hilde
30-10-2007, 21:37
Det er litt rart &#229; lese at dere mener at EO's hester virker s&#229; "d&#248;de" og ekstremt kontrollerte/lydige ut. Ellen fortalte nemmelig at hun for mange &#229;r siden - da hun bodde i Korea, drev med horsemanship alla dominering og hadde "kadaverdisiplin" p&#229; hesten sin. Den var nesten som en maskin. Men den dagen hesten gjemte seg bak et tre da den s&#229; henne, v&#229;knet hun. Det skar henne i hjertet n&#229;r hun s&#229; hva hun hadde gjort mot hesten sin. Etter dette har hun benyttet seg av helt andre metoder. Hun &#248;nsker ikke at hestene skal v&#230;re lydige maskiner men ha egen vilje. Hun er ikke opptatt av dominans men bruker hesters eget kroppspr&#229;k for &#229; komunisere med dem.

LisaFi
30-10-2007, 21:47
Si- gj&#248;re`?

insolita
30-10-2007, 21:47
Hun er ikke opptatt av dominans men bruker hesters eget kroppspråk for å komunisere med dem.

Men hester har det jo med å dominere da, så å bruke hestens kroppsspråk vil jo da kanskje bli å dominere? Bare et spørsmål.

Uansett hva folk sier så har hun laget filmer og lagt ut filmer av sine hester og jeg vil ikke ha hestene mine seendes ut slik, hverken i oppførsel eller kropp, så med mindre hun har noen svært dårlige individer samlet helt tilfeldig, så velger jeg å tro at treningsmetodene har noe å si. De kan være så lydige de bare gidder, men jeg vil ikke ha det slik for for meg ser de ikke ut som hverken happy eller athletes, og aller minst happy athletes, som er nærmest mitt hovedmål med mitt hestehold.

Sofie & Suzett
04-01-2008, 12:43
http://www.youtube.com/watch?v=8XDZs2_IO3o&feature=related

Denne hesten virket hvertfal IKKE glad for &#229; gj&#248;re dette.

(Ikke Ellen O, bare en film jeg kom over p&#229; youtube)

Filizity
04-01-2008, 12:46
veldig enig med irene og kurre jeg og.

insolita
04-01-2008, 12:48
http://www.youtube.com/watch?v=8XDZs2_IO3o&feature=related

Denne hesten virket hvertfal IKKE glad for å gjøre dette.

Lage ny tråd kanskje? Får ikke sett med lyd, men det er ikke Ellen Ofstad og dette var jo en tråd om vedkommende så da blir det litt forvirrende å dra inn andre?

Sofie & Suzett
04-01-2008, 12:51
Jo, kanskje det. Bare tenkte siden dere diskuterte hester som noen syntes ikke virket glade for &#229; gj&#248;re ting, og fikk godbiter. Det fikk denne ogs&#229;. Tror ikke jeg lager ny tr&#229;d om den hvertfal, s&#229; f&#229;r bare la det ligge da.

insolita
04-01-2008, 12:53
Jo, kanskje det. Bare tenkte siden dere diskuterte hester som noen syntes ikke virket glade for å gjøre ting, og fikk godbiter. Det fikk denne også. Tror ikke jeg lager ny tråd om den hvertfal, så får bare la det ligge da.

Editer og skriv at det ikke er Ellen da. Kanskje ikke alle som kjenner utseendet hennes.

Sofie & Suzett
04-01-2008, 13:08
Oj, Skal fixe ;)

Guest
06-01-2008, 12:51
jeg skal ikke begi meg ut på en diskusjon på videoene så langt uti diskusjonen, men legger merke til en del av kommentarene rundt klikkertrening ... og godis som belønning. Vi velger jo alle hvordan vi belønner og trener, men jeg er litt overrasket over at man tror man får en anspent og sint hest når man klikkertrener ?? Jeg har etterhvert klikkertrent en 10-12 hester over tid, og en hund ... og jeg har til gode og oppleve noe annet enn blide oppmerksomme arbeidsglade hester .....

og.... jeg har opplevd det på EN hest, et meget spesielt tilfelle av en redd hest, utenom det, har jeg aldri opplevd at hestene jobber for godbitene, enten de har lyst eller ei ... jeg har god erfaring i klikkertrening på hest, og tro meg , har ikke hesten lyst til å gjøre noe, så gjør den det ikke fordi jeg har en godis i lommen. Min egen eldste hest er klikkertrent i 9 år eller noe sånt .... og da den jeg har klikkertrent over lengst tid ... og jeg kan garantere, er noe for tungt, eller hun ikke har *lyst i dag * så gjør hun det ikke ;) Enkelt og greit.

Klikkertrening er igrunn bare motiverende, samt en hel filosofi for hvordan trene dyr, godbiten og klikkeren er bare toppen av hele greia. Man behøver ikke bruke godis heller, men jeg foretrekker det. Ville bare avlive myten om at en klikkertrent hest gjør ting bare fordi den får godis.

ser man på andre treningsmetoder derimot, hvor daglig drilling og dominering er metodene, DER ser man hester som gjør ting motsin vilje ... fordi de ikke har noe valg ...

Sol
06-01-2008, 14:01
Veldig merkelig at du hevder det at hester ikke lar seg motivere til &#229; krysse trivselsgrensen sin for &#229; oppn&#229; godbit under klikkertrening. de b&#248;kene jeg har lest om klikker, og p&#229; kurs med Ellen Ofstad var dette noe av det vi blei advart mot gjentatte ganger. Be ALDRI hesten om noe som kan v&#230;re farlig, vondt, risikabelt n&#229;r du trener klikker.. fordi for hesten s&#229; er godbiten en s&#229; kraftig forsterker at mange vil gj&#248;re ting som de egentlig ikke burde for &#229; oppn&#229; bel&#248;nning.

Er det ikke nettopp derfor man bruker godbit som forsterker.. (eller eventuelt kl&#248;punkter)? det sterkeste virkemiddlet man kan finne som er positivt? Fordi det f&#229;r hester til &#229; gj&#248;re en ekstra innsats.. trosse at de er litt nerv&#248;se.. virkelig pr&#248;ve &#229; gj&#248;re sitt beste?

Lopke
06-01-2008, 16:45
Jeg er for bruken av godbiter for &#229; oppn&#229; samarbeid med hesten..
Kan ta et supert eksempel fra i dag. Satan er kommet hjem fra innkj&#248;ring for 2 uker siden og vi har desverre ikke f&#229;tt kj&#248;rt med ham siden pga sykdom og jobb..
S&#229; idag skulle vi ut. Men en annen vogn. En som hadde faste drag, noe sulkylignene greier som han ikke hadde sett f&#248;r. Vi pr&#248;vde &#229; koble p&#229; og ikke faen om han ville i n&#230;rheten av den giggen.. Den var dritskummel og mer til..
Ble masse frustrasjon og rygging og vi holdt p&#229; &#229; gi opp..
S&#229; hentet jeg noen sm&#229;biter med gulerot og begynte &#229; leie han over dragene med litt godis til f&#248;lge.. og det var jo ikke m&#229;te p&#229; hvor lite skummel den vogna ble da..
Til sist kunne vi dra dragene foran han og feste p&#229;.. og s&#229; var det ut &#229; kj&#248;re. akkurat det kunne han jo, men vogna ble ikke vennlig mottatt siden den var s&#229; anderledes.. S&#229; jeg synes det var til god hjelp &#229; rose ham med litt gulerot n&#229;r han gjorde som vi ba og. Neste gang er jeg sikker p&#229; at vogna ikke er s&#229; skummel og da er det kanskje nok med bare en liten godis n&#229;r vi kommer hjem.

Sol
06-01-2008, 17:10
og dette er jo et stjerneeksempel p&#229; at dersom man kan bruke godbit som forsterker f&#229;r man hesten til &#229; pr&#248;ve litt ekstra..

Lopke
06-01-2008, 17:23
jepp! Der jeg tror mange missforst&#229;r opplegget med godbiter er vel om noen tror man da m&#229; bruke det hver gang. Det er ikke helt det som er poenget.. Men &#229; overvinne en skummel eller lite samarbeidsvillig situasjon. N&#229;r man har gjentatt den &#248;velsen en 3 ganger med ros og godbit s&#229; er det nok &#229; gi bare ros heretter.. Men for &#229; n&#229; dertil, ja da lurer jeg heller hesten litt og manipulerer med godis. Samme gjelder hengertrening og andre skumle ting.

Guest
06-01-2008, 17:31
Veldig merkelig at du hevder det at hester ikke lar seg motivere til &#229; krysse trivselsgrensen sin for &#229; oppn&#229; godbit under klikkertrening. de b&#248;kene jeg har lest om klikker, og p&#229; kurs med Ellen Ofstad var dette noe av det vi blei advart mot gjentatte ganger.

Hvis du leste hva je skrev, s&#229; tok je utgangspunkt i mine egne er faringer, og jeg sa at med unntak av ETT tilfelle, hvor det var snakk om en veldig spesiell redd hest ...... jeg snakker om vanlige normale trygge hester som ikke har traumatiske fortider 8som denne hadde ,og som for&#248;vrig er et perfekt klikkerobjekt)

jeg skriver ingensteder at ikke hesten kan la seg motivere til &#229; krysse trivselsgrensen sin, hva du n&#229; mener med det. Jeg sier at klikkertrening i seg selv ikke f&#229;r en hest til &#229; gj&#248;re ting bare for godisen, med unntak av enkelte hester som er s&#229; til de grader gira p&#229; godbiten... at den gj&#248;r alt. Som da ovenfornevnte tilfelle. jeg har klikket som sagt 10-12 hester over tid, men jeg har v&#230;rt med i forbindelse p&#229; trening p&#229; mange flere enn det, og je ghar til gode &#229; se en hest som virkelig ikke vil noe, gj&#248;re det fordi det er godis i lommen.

At klikkertrening fungerer som en forsterker p&#229; redde hester er det ingen tvil om ... man kan motivere opp en hest til &#229; gj&#248;re mye den er redd for, med rett forsterker. Men det er utrolig sjelden man kan motivere en LIVREDD hest til &#229; gj&#248;re noe, med en klikker . Er den panisk redd noe, kan klikkeren hjelpe til p&#229; sikt, men hesten biter ikke i seg angsten sin fordi den kan f&#229; en teskje med godis. klikkertrening p&#229; min eldste hest p&#229; henger foreksempel... det er ikke s&#229;nn at hvis jeg vifter med en gulrot s&#229; g&#229;r hun rett p&#229;. Hun er altfor redd til det. Det krever langvarig t&#229;lmodig arbeid.

jeg har ogs&#229; lest en del klikkerb&#248;ker og v&#230;rt p&#229; kurs med b&#229;de Ellen og andre, og jeg har aldri h&#248;rt de frasene. Men kanskje folk gj&#248;r s&#229; mye idiotisk at de m&#229; se seg n&#248;dt til &#229; advare. Det man derimot advares mot, er &#229; klikke vekk symptomer. Det er ikke noe problem. Men det er stor forskjell p&#229; &#229; klikke vekk symptomer, og &#229; lure hesten til &#229; gj&#248;re noe den overhodet ikke vil, fordi man har godis i lommen. Man f&#229;r det man klikker fram.

Et sidesprang derfra, vil v&#230;re at veldig mange som startet opp med klikkertrening, n&#229;r det ble mest popul&#230;rt i starten, startet opp med en blanding av NH og klikkertrening, noe som egentlig ikke er klikkertrening i det hele tatt ,men som p&#229; hesteomr&#229;det har blitt det. NHen besto av en god del dominering, og da med klikker som forsterkende signal og godbit som forsterker, s&#229; kan man fort f&#229; en hest som gj&#248;r ting uten &#229; ville det, men da t&#248;r jeg p&#229;st&#229; det er mest basert p&#229;, som jeg ogs&#229; skrev i mitt f&#248;rste innlegg, domineringen.

En normalt psykisk sterk hest som VIRKELIG ikke vil noe, da er det at den ikke vil, st&#248;rre forsterker enn det en bitteliten godis er ...

man m&#229; tenke p&#229; hvordan man trener ved siden av klikkertreningen .. klikkertrening i seg selv gj&#248;r ikke at dyrene gj&#248;r ting de ikke vil.

Jeg baserer dette p&#229; MIN erfaring, og som sagt, jeg har v&#230;rt borti ett tilfelle med en stygt mishandlet ponni, som hadde s&#229; stort &#248;nske om &#229; gj&#248;re alt korrekt ... og som kunne d&#248; for litt godteri ... henne kunne man p&#229; en m&#229;te pushe lengre enn hun selv &#248;nsket, for &#229; f&#229; litt godteri. Men selv henne kunne man ikke pushe lenger enn et visst punkt (som i begynnelsen var &#229; komme bort til henne ) f&#248;r hun stakk av. s&#229; selv med hennes &#248;nske om &#229; gj&#248;re rett, og enorme trang til godteri, s&#229; gjorde hun ikke ting hun virkelig ikke ville. Men ja, man kunne pushe grensene for hva hun syntes var komfortabelt.

klikke bort symptomer, er et stort problem, og noe helt annet enn det det er snakk om her. Altfro mange har klikket hesten blid ved salp&#229;legging, og i andre situasjoner, og l&#230;rt hesten at det er &#248;nsket oppf&#248;rsel... men da har man i utgangspunktet alt for liten kunnskap om hesteadferd og b&#248;r iallfall ikke begi seg ut p&#229; noe slikt som dette ...

&#229; be hesten om noe som er vondt, farlig eller slike ting h&#248;rer jo ikke hjemme i noen typer trening uansett ....

Sol
06-01-2008, 18:17
Hvis du leste hva je skrev, så tok je utgangspunkt i mine egne er faringer, og jeg sa at med unntak av ETT tilfelle, hvor det var snakk om en veldig spesiell redd hest ...... jeg snakker om vanlige normale trygge hester som ikke har traumatiske fortider 8som denne hadde ,og som forøvrig er et perfekt klikkerobjekt)

hva er en normal hest?

jeg skriver ingensteder at ikke hesten kan la seg motivere til å krysse trivselsgrensen sin, hva du nå mener med det.
med det mener jeg at hesten gjør ting som er alt fra litt ubehagelig fysisk eller psykisk, helt opp til farlig psykisk/fysisk, altså ting hesten gjør for godbit, ikke fordi den syns det er ok å gjøre

Jeg sier at klikkertrening i seg selv ikke får en hest til å gjøre ting bare for godisen, med unntak av enkelte hester som er så til de grader gira på godbiten... at den gjør alt. Som da ovenfornevnte tilfelle. jeg har klikket som sagt 10-12 hester over tid, men jeg har vært med i forbindelse på trening på mange flere enn det, og je ghar til gode å se en hest som virkelig ikke vil noe, gjøre det fordi det er godis i lommen.

At klikkertrening fungerer som en forsterker på redde hester er det ingen tvil om ... man kan motivere opp en hest til å gjøre mye den er redd for, med rett forsterker. Men det er utrolig sjelden man kan motivere en LIVREDD hest til å gjøre noe, med en klikker . Er den panisk redd noe, kan klikkeren hjelpe til på sikt, men hesten biter ikke i seg angsten sin fordi den kan få en teskje med godis. klikkertrening på min eldste hest på henger foreksempel... det er ikke sånn at hvis jeg vifter med en gulrot så går hun rett på. Hun er altfor redd til det. Det krever langvarig tålmodig arbeid.

jeg har også lest en del klikkerbøker og vært på kurs med både Ellen og andre, og jeg har aldri hørt de frasene. Men kanskje folk gjør så mye idiotisk at de må se seg nødt til å advare. Det man derimot advares mot, er å klikke vekk symptomer. Det er ikke noe problem. Men det er stor forskjell på å klikke vekk symptomer, og å lure hesten til å gjøre noe den overhodet ikke vil, fordi man har godis i lommen. Man får det man klikker fram.

Nå var dette ikke noe ordrett sitat.. og dersom du holder kurs/driver opplæring med klikker er jeg overbevist om at du har møtt mange dustete hesteeiere som vil bruke dette til HELT feil ting. det er vel derfor dette blir sagt på kurs med opptil 25 deltakere eller i bøker hvor man ikke har peiling på hvem leseren er.. man må prøve å sikre seg at ingen bruker dette virkemidlet til feil ting.
Hva mener du med symptomer da? kan hengerredsel være et symptom+ ikke å akseptere en sal+ hva er ikke et symptom? Kan du forklare?

Et sidesprang derfra, vil være at veldig mange som startet opp med klikkertrening, når det ble mest populært i starten, startet opp med en blanding av NH og klikkertrening, noe som egentlig ikke er klikkertrening i det hele tatt ,men som på hesteområdet har blitt det. NHen besto av en god del dominering, og da med klikker som forsterkende signal og godbit som forsterker, så kan man fort få en hest som gjør ting uten å ville det, men da tør jeg påstå det er mest basert på, som jeg også skrev i mitt første innlegg, domineringen.

men det er jo ofte derfor folk velger klikker.. enten for å få en fortgang i innlæringen, eller for å få til noe som krever dominans som de ikke klarer å oppnå uten klikker

En normalt psykisk sterk hest som VIRKELIG ikke vil noe, da er det at den ikke vil, større forsterker enn det en bitteliten godis er ...

man må tenke på hvordan man trener ved siden av klikkertreningen .. klikkertrening i seg selv gjør ikke at dyrene gjør ting de ikke vil.

men da tar du igjen høyde for at alle som driver med klikker har peiling på hest.. tror dessverre ikke det er sånn. hadde det vært sånn ville det jo vært fantastisk.

Jeg baserer dette på MIN erfaring, og som sagt, jeg har vært borti ett tilfelle med en stygt mishandlet ponni, som hadde så stort ønske om å gjøre alt korrekt ... og som kunne dø for litt godteri ... henne kunne man på en måte pushe lengre enn hun selv ønsket, for å få litt godteri. Men selv henne kunne man ikke pushe lenger enn et visst punkt (som i begynnelsen var å komme bort til henne ) før hun stakk av. så selv med hennes ønske om å gjøre rett, og enorme trang til godteri, så gjorde hun ikke ting hun virkelig ikke ville. Men ja, man kunne pushe grensene for hva hun syntes var komfortabelt.

klikke bort symptomer, er et stort problem, og noe helt annet enn det det er snakk om her.
er det noe annet enn det det er snakk om her? VET du at det vi ser på denne videoen ikke er symptomer på noe hos hesten, som den ignorerer på grunn av dominans og forsterker?
Altfro mange har klikket hesten blid ved salpålegging, og i andre situasjoner, og lært hesten at det er ønsket oppførsel... men da har man i utgangspunktet alt for liten kunnskap om hesteadferd og bør iallfall ikke begi seg ut på noe slikt som dette ...
men det er det folk gjør!

å be hesten om noe som er vondt, farlig eller slike ting hører jo ikke hjemme i noen typer trening uansett ....

majabassa
06-01-2008, 19:01
Var på kurs med Ellen i helgen og det var helt fantastisk. Hun er utrolig dyktig. Er litt uenig med noe av det dere kommenterer.
Godbitene har ingenting med å lokke hesten til å gjøre triks, det bruker hun bare ved innlæring av nye øvelser, så går hun bort fra det.
Det at hesten har ørene tilbake er ikke fordi den er sur eller sint/lei, men fordi at de øvelsene den gjør er av hestens natur en angripende/truende atferd hvor det er naturlig å gjøre nettopp det. Den kan også legge på ørene fordi den konsenterer seg. Men den kan også legge på ørene fordi den ikke trives eller er sint, som dere sier, men da tror jeg ikke den ville gjort øvelsene i første omgang. Kun en positiv hest som går fri, vil ghøre dette, godbiter eller ikke.

Lykke til med hestene deres! Jeg ble veldig inspirert og gleder meg til å jobbe mer med hesten min fra bakken :-)

Sofie&Lavageitene
06-01-2008, 19:04
[QUOTE=majabassa;723401]Men den kan ogs&#229; legge p&#229; &#248;rene fordi den ikke trives eller er sint, som dere sier, men da tror jeg ikke den ville gjort &#248;velsene i f&#248;rste omgang. Kun en positiv hest som g&#229;r fri, vil gh&#248;re dette, godbiter eller ikke. [QUOTE]

Det er jeg ikke enig i. Du kan se VELDIG mange kuede hester, som egentlig ikke vil gj&#248;re det de blir bedt om, men fortsatt gj&#248;r det, fordi de vet at kosekvensene for &#229; la v&#230;r er s&#229; mye verre. Sier ikke at det er tilfelle her, men den formuleringen blir feil, og jeg driver jo med noe av det samme selv, s&#229; snakker av egene erfaringer ogs&#229;.

Kaja
06-01-2008, 20:40
Jeg er veldig i mot trening med godbit. Jeg og HTJ tok med to hester ned p&#229; banen en gang i forifjor sommer, som vi ikke hadde noe som helst forhold til, og sjekket om vi fikk dem til &#229; knele om vi hadde godbit som bel&#248;nning. De knelte jo etter 5 minutter eller mindre. Helt ned p&#229; kne! Nei usj.. Jeg vil at hesten skal gj&#248;re ting for MEG, og ikke godbiter. Men det betyr heller ikke at jeg vil ha en sur og kuet hest til &#229; gj&#248;re det. ;)

Edit for &#229; legge til at Meeg f&#229;r ofte nammeting av meg i blant, men ikke som bel&#248;nning. Om noen i stallen skal gi noe til Meeg fra handa m&#229; de sp&#248;rre f&#248;rst. Har v&#230;rt veldig klar p&#229; det s&#229; om noen har med seg potetgull i handa og Meeg gir dem DET tiggefjeset, s&#229; sp&#248;r de f&#248;rst. :) Og jeg er i mot det selv, men ser at mange oppn&#229;r positive ting med godbiter!

Guest
06-01-2008, 23:53
De knelte jo etter 5 minutter eller mindre. Helt ned p&#229; kne! Nei usj.. Jeg vil at hesten skal gj&#248;re ting for MEG, og ikke godbiter. Men det betyr heller ikke at jeg vil ha en sur og kuet hest til &#229; gj&#248;re det.

Men hvordan kan du tro at hesten gj&#248;r det for DEG?? Hvis min unghest viker unna fordi min voksne hest sier det, tror du hun gj&#248;r det fordi hun vil glede lederen ?? Nei, hun gj&#248;r det fordi det l&#248;nner seg (I det tilfelle, s&#229; risikerer hun &#229; f&#229; juling om hun ikke h&#248;rer ...) Dyr (og vi mennesker ogs&#229; ) gj&#248;r det som l&#248;nner seg ... om det inneb&#230;rer ettergift, godbit, kl&#248;ing, fri , hva som helst. De gj&#248;r da ingenting for &#229; gj&#248;re oss glade...

Den posten ble skikkelig rotete Sol, og jeg vet ikke om jeg gidder og kverulere fram og tilbake. Jeg sa bare MIN mening om hvordan hester responderer p&#229; klikkertrening, ut fra MIN erfaring.

Med en normal hest, basert p&#229; det jeg forklarte rundt , mener jeg en hest uten spesiell bagasje, som er livredd. En hest som ikke er redd for at du skal skade den.

og dersom du holder kurs/driver oppl&#230;ring med klikker er jeg overbevist om at du har m&#248;tt mange dustete hesteeiere som vil bruke dette til HELT feil ting

Hvor iallverden klarer du &#229; finne det i det jeg skriver ?????

Et symptom er noe som viser at noe er galt. SOm en hest som hogger etter deg eller legger p&#229; &#248;rer n&#229;r du legger p&#229; den salen, ... du vet vel hva symptomer er ??? klikker man bort slikt, tar man bort hestens mulighet til &#229; fortelle at noe er galt. Grunnen til at jeg tok med det er fordi det er noe som kan klikkes bort. Du kan ikke klikke en hest til &#229; gj&#248;re noe den er virkelig redd for der og da . Du kan bruke klikker for &#229; jobbe mot m&#229;let, men en hest utf&#248;rer ikke en ting den er livredd for, bare fordi den tror den kan f&#229; en godbit (FOr et skikkelig klikkertrent dyr vet faktisk ikke n&#229;r godbiten kommer )

men da tar du igjen h&#248;yde for at alle som driver med klikker har peiling p&#229; hest.. tror dessverre ikke det er s&#229;nn. hadde det v&#230;rt s&#229;nn ville det jo v&#230;rt fantastisk

og jeg tror neppe en person uten s&#230;rlig kunnskap om klikker, treningsteori og hest er i stand til &#229; klikke en hest til &#229; gj&#248;re noe den virkelig ikke vil .. s&#229; det vil neppe v&#230;re et tema. Det er f&#248;st n&#229;r du virkelig er god p&#229; dette det evt kunne blitt et tema ...

er det noe annet enn det det er snakk om her? VET du at det vi ser p&#229; denne videoen ikke er symptomer p&#229; noe hos hesten, som den ignorerer p&#229; grunn av dominans og forsterker?

Igjenm om du leser innlegget mitt, s&#229; kommenterer jeg overhodet ikke filmen, men snakker generelt om tema klikker. og igjen : du nevner selv dominans og forsterker ., det er jo nettopp det je sier : DOMINANS kan f&#229; en hest til &#229; utf&#248;re ting den ikke &#248;nsker &#229; gj&#248;re, fordi den er drillet til &#229; h&#248;re. En forsterker har ikke den effekten. Det er det jeg pr&#248;ver &#229; si hele veien.

Du beh&#248;ver ikke v&#230;re enig med meg i det hele tatt du. Jeg baserer bare mitt svar p&#229; min erfaring med temaet. Andre har andre erfaringer.

Kaja
07-01-2008, 01:29
Jeg skj&#248;nner innlegget ditt men jeg mener faktisk at hun gj&#248;r mye for meg, siden jeg aldri har korrigert p&#229; den m&#229;ten at hun m&#229; jobbe mer hvis hun ikke gj&#248;r det. Begynner hun &#229; legge skikkelig p&#229; &#248;rene, er det kanskje noe galt her, tenker jeg. Og ja, jeg mener det! Hun er ikke kuet i det hele tatt, s&#229;, jepp. Virker p&#229; mange som det ikke g&#229;r an &#229; ha venneforhold men bare lederforhold. S&#229; klart, jeg m&#229; jo v&#230;re litt leder, siden jeg tar avgj&#248;relser, men det betyr ikke at jeg er alfahesten nr 1. Dessuten synes jeg du bare kverulerer, med tanke p&#229; at jeg ikke mente bokstavelig talt at hesten gj&#248;r det for MEG, MEG, og bare MEG.

Guest
07-01-2008, 11:45
Dessuten synes jeg du bare kverulerer, med tanke p&#229; at jeg ikke mente bokstavelig talt at hesten gj&#248;r det for MEG, MEG, og bare MEG

Vel, det kom jo ikke fram av innlegget ditt at du ikke mente det bokstavlig ;) Og mange mener nettopp det. At hunden og hesten skal jobbe for &#229; glede oss, og jeg puttet derfor deg ogs&#229; i den kategorien, og lurte derfor p&#229; , om du faktisk trodde dyrene gjorde &#248;velser for at du skulle bli glad.

Virker p&#229; mange som det ikke g&#229;r an &#229; ha venneforhold men bare lederforhold. S&#229; klart, jeg m&#229; jo v&#230;re litt leder, siden jeg tar avgj&#248;relser, men det betyr ikke at jeg er alfahesten nr 1.

Man kan ha et venne forhold selvom man er en leder. Det er mange m&#229;ter &#229; v&#230;re leder p&#229;. Man kan v&#230;re en leder som hesten velger &#229; v&#230;re sammen med fordi det er morsomt og trivelig, og eller trygt ... man kan v&#230;re en leder fordi man krever det ... resultatet er forskjellig... men man kan ikke tro man er p&#229; likefot med hesten, fordi HESTEN ser det ikke s&#229;nn. Av to individer i en hesteflokk s&#229; har den ene alltid h&#248;yere rang enn den andre, og velger vi og ikke ha h&#248;yere rang enn hesten v&#229;r, s&#229; har vi faktisk en lavere rang, og den posisjonen &#248;nsker ikke jeg og v&#230;re i iallfall. Spesielt ikke med to VELDIG autorit&#230;re og rangsterke hester p&#229; stallen. Man beh&#248;ver ikke v&#230;re en sinna alfa for &#229; v&#230;re leder for hesten sin ... men en leder, det m&#229; man v&#230;re. om du ikke liker ordet leder : veileder, oppdrager, etc...

Sol
07-01-2008, 11:53
Mathea m: men det vi diskuterer i denne tr&#229;den her er da vel egentlig Ellen Ofstad sin video av trening med hesten sin, hvor hun bruker klikkermetoden?

Selvsagt vet jeg hva symptomer er. det jeg lurte p&#229; var hvordan du sorterer hva som er et symptom p&#229; noe og hva som ikke er det?

Man trenger slett ikke v&#230;re professor i hestepsykologi for &#229; kunne bruke og forst&#229; metoden for klikker alts&#229;.. selv om man ikke kan f&#229; til alt med klikker f&#248;r man har forst&#229;tt en god del, kan man gj&#248;re mye skade p&#229; veien. det viktigste med klikker som en start er vel timing.. f&#229;r man til den er det utrolig hva man kan utrette. jeg hadde ike gjort noe annet enn &#229; se Ellen Ofstad holde p&#229; med dette i kanskje 20 minutter i et kurs f&#248;r jeg pr&#248;vde det og fikk resultater p&#229; det. Etter at jeg fikk det, begynte jeg &#229; lese litt, unders&#248;ke n&#230;rmere og l&#230;re litt mer om det..

Du skrev at du hadde klikket endel egne hester, og at du hadde v&#230;rt med p&#229; &#229; sette i gang endel andre ogs&#229;? men det var kanskje du som var eleven.. jeg forsto det som om du hadde hjulpet endel eiere &#229; klikke inn hesten sin.. ergo er du i en l&#230;rer/trenerposisjon.

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg er opptatt av at man ikke skal undervurdere metoden og virkningen av den.. og at man ikke skal overvurdere teknikken. den er virkelig ikke S&#197;&#197;&#197; vanskelig &#229; l&#230;re seg for en gr&#248;nning.

Kaja
07-01-2008, 11:55
Ja, ja, ja. Men der sa du noe - man kan v&#230;re en leder som hesten velger &#229; v&#230;re sammen med fordi det er morsomt og trivelig; og det var vel det jeg mente. ;)

Guest
07-01-2008, 14:47
Mathea m: men det vi diskuterer i denne tr&#229;den her er da vel egentlig Ellen Ofstad sin video av trening med hesten sin, hvor hun bruker klikkermetoden?

Neimen da er det jo greit da ... trodde alle hadde lov til &#229; *gli ut p&#229; temaet * jeg ... jeg s&#229; endel utsagn om klikkertrening, som jeg valgte &#229; kommentere, uten &#229; kommentere videoen. *case closed*

Jeg har klikket egne hester, og ogs&#229; hjulpet andre i gang, ja, men derfra til &#229; holde kurs er jammen litt langt ;) Jeg har hatt endel hester p&#229; for gjennom &#229;rene, derav mange *egne hester *

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg er opptatt av at man ikke skal undervurdere metoden og virkningen av den.. og at man ikke skal overvurdere teknikken. den er virkelig ikke S&#197;&#197;&#197; vanskelig &#229; l&#230;re seg for en gr&#248;nning.

Og je er opptatt av at man ikke skal overvurdere teknikken i den forstand at man f&#229;r hester til &#229; gj&#248;re ting de overhodet ikke vil.

KLikker er et sterkt redskap, hjelpes , ja , men er en hest livredd, eller overhodet ikke vil, s&#229; funker det ikke &#229; ha godis i lomma ... s&#229; sant man ikke samtidig trener vekk hestens mulighet til egen vilje,

Det er igrunn bare det jeg ville si, og har sagt n&#229; flere ganger , og vet ikke flere m&#229;ter &#229; si det p&#229;, s&#229; da har jeg sagt mitt :)

Guest
07-01-2008, 14:47

Neimen da er det jo greit da ... trodde alle hadde lov til &#229; *gli ut p&#229; temaet * jeg ... jeg s&#229; endel utsagn om klikkertrening, som jeg valgte &#229; kommentere, uten &#229; kommentere videoen. *case closed*

Chevaleresse
07-01-2008, 17:56
Jeg har jo også brukt klikker i trening av min hest, og det har vært veldig positivt for oss. Jeg kan ikke se at klikker er et noe sterkere virkemiddel enn dominans øvelser f.eks. Om Boz absolutt ikke vil gjøre en ting, så kunne jeg lettere overtale han med dominans øvelser enn med klikker. Han vil gjerne ha godbit, men ikke til enhver pris.

Mvh Torill

LisaFi
07-01-2008, 18:36
Alts&#229;, enten har FH klikket for meg n&#229;, eller s&#229; har Chevaleresse skrevet et innlegg her klokka 17.56 som jeg ikke f&#229;r lest? Har oppdatert, tatt FH opp og ned flere ganger, Torill st&#229;r som sist skrivende, men jeg f&#229;r ikke sett det?
&#216;hm?

Edit: eeeeh? der var den...? Fikk se innlegget jeg skrev, kikket inn p&#229; nytt etter ei stund, og daaa var det der, MELLOM mitt og det f&#248;r? Ikke skj&#248;nne b&#230;ra. P&#229; tide med opprydding p&#229; forumet n&#229;?

Sol
07-01-2008, 19:01
Jeg har jo også brukt klikker i trening av min hest, og det har vært veldig positivt for oss. Jeg kan ikke se at klikker er et noe sterkere virkemiddel enn dominans øvelser f.eks. Om Boz absolutt ikke vil gjøre en ting, så kunne jeg lettere overtale han med dominans øvelser enn med klikker. Han vil gjerne ha godbit, men ikke til enhver pris.

Mvh Torill

Neida, selvsagt er det ikke sterkere enn dominansøvelser.. herle poenget mitt er at dette virkemiddelet OGSÅ, som dominansøvelser, sterke bitt, hjelpetøyler KAN skade. jeg sier ikke at det er nødt til å gjøre det.. men at dersom det blir brukt på feil måte på feil hest, så kan det være like skadelig som alle andre innlæringsmetoder.

Mathea m: trodde du tålte en diskusjon jeg;) Og det tror jeg fremdeles... jeg tror ikke vi egentlig er så uenige.. Jeg snakker egentlig ikke om de ekstreme tilfellene av livredde hester.. jeg snakker om å feks klikke inn aksept av bitt når problemet egentlig ligger i vonde tenner, i å klikke inn kneling når hesten har låsninger.. ting det ikke er lett for en uerfaren person å vite konsekvensene av, men som er ganske smertefulle/plagsomme for hesten.

Med andre ord det å klikke vekk symptomer.. men for å vite at det er symptomer må man ha litt basic kunnskap, sant?

Mennesker som er gode på hest ville selvsagt sjekket at det ikke lå noen hindringer i veien for øvelsen FØR de begynte. Sånn som man gjør når man bruker andre innlæringsmetoder i trening av hest. Uerfarne mennesker ville kanskje ikke det..

Poenget mitt er at selv om klikker er en veldig lystbetont og positiv læremåte, så kan den bli veldig negativ for hesten selv om den foregår rolig, med godbit og ingen fysisk tvang.. i feil hender.

Guest
07-01-2008, 20:53
t&#229;ler en diskusjon, men gidder ikke &#229; skrive det samme om og om igjen ;) .

LisaFi
07-01-2008, 20:58
Finne en egen tr&#229;d om klikker trening kanksje? F&#248;r jeg "klikker" ?

(:lol: ).

AvitasOleo
09-01-2008, 13:51
Liker ikke den videoen der, og om det er slik hest jeg risikerer &#229; f&#229; ved klikkertrening s&#229; holder jeg meg unna. Jeg foretrekker hester som vil please meg, ikke som gj&#248;r det fordi de f&#229;r snop. Ja, hun timer godt, og joda.. Stilig er det jo at hesten "hermer" etter henne, men for meg er det ikke en happy athlete. Samme tendensen synes jeg &#229; se i LT-filmen, der hesten hun benytter seg av, kalblodsen, for meg ikke ser ut til &#229; trives s&#230;rlig med det som foreg&#229;r. Motivasjonen p&#229; mine dyr &#248;nsker jeg at kommer fra noe annet enn at de skal f&#229; mat. Jeg har sett andre videoer der hester og mennesker "leker", med en langt st&#248;rre grad av entusiasme og positivitet fra hesten.

Hva ville du gj&#248;re for &#229; f&#229; hesten din like motivert, inspirert og engansjert?

LisaFi
09-01-2008, 13:52
Motivert, inspirert og engasjert? Vedder rumpa mi (og den er ikke s&#229; liten, dessverre) p&#229; at Insolita sin hest liker jobben sin bedre.

Hva forteller deg, ut ifra denne videoen at hesten er motivert, inspirert og engasjert?

*pr&#248;ve et nytt sett med briller*

AvitasOleo
09-01-2008, 13:54
Bedre belønning enn godis er jo som du sier Frida, ettergift, klø på et sted hesten synes er godt, kos osv. Heller sånn ros enn å gi godis. Mye du kan belønne med som er positivt og gledende for hesten enn å gi godis hele tia.

Og den andre videoen var bedre.

(Silje vil ha sånn ball og tønner nå):D

Hvordan kan man generealisere på denne måten? Hvordan vet DU hva som fungerer best på alle hester? Og hvorfor er det så mye værre å bruke godbit på hest, enn på alle andre verdens skapninger?

AvitasOleo
09-01-2008, 14:04
Motivert, inspirert og engasjert? Vedder rumpa mi (og den er ikke s&#229; liten, dessverre) p&#229; at Insolita sin hest liker jobben sin bedre.

Hva forteller deg, ut ifra denne videoen at hesten er motivert, inspirert og engasjert?

Det er godt mulig. Det har jeg ingen forutsettninger til &#229; utale meg om.

Jeg ser ikke en sur, sint eller missforn&#248;yd hest her. Langt derifra... Jeg ser en konsentrert hest, som vet hva spillereglene dreier seg om.

Jeg vil bare sp&#248;rre deg om noe, eller kanskje ogs&#229; flere. Vet du 100&#37; hvordan og hva klikkertrening g&#229;r ut p&#229;, og har du noen gang fors&#248;kt det 100% ? Ikke bare en godbit her og der men virkelig installert dette hos en hest?

LisaFi
09-01-2008, 14:06
Men ganske langt fra det &#229; v&#230;re konsentrert, og vite hva jobben dreier seg om, til &#229; v&#230;re inspirert (og like jobben sin) ?.

insolita
09-01-2008, 14:06
Hva ville du gj&#248;re for &#229; f&#229; hesten din like motivert, inspirert og engansjert?
Hesten min er MER motivert, MER inspirert og MER engasjert enn den hesten der ser ut til &#229; v&#230;re. Hesten er motivert p&#229; meg og ikke p&#229; det jeg har i h&#229;nden. Den er motivert p&#229; selve treningen og ikke bare p&#229; det som kommer etter treningen. Jeg er p&#229; ingen m&#229;te f&#248;dt med spesielle egenskaper, og er ingen hestehvisker, jeg trener bare hesten min vanlig. Kanskje er stikkordet at jeg har det moro selv? Jeg bygger p&#229; hestens mestringsf&#248;lelse og fors&#248;ker hele tiden &#229; f&#229; hesten til &#229; pushe seg selv istedenfor at jeg pusher den. Lurer den litt rett og slett, men det funker da.

N&#229; har jeg eid et knippe hester opp igjennom, og ogs&#229; arbeidet med hest, og med sv&#230;&#230;&#230;&#230;&#230;&#230;&#230;rt f&#229; unntak har jeg f&#229;tt ekstremt treningsvillige hester. Unntakene som bekreftet regelen var en "Ferdinand" som filosoferte p&#229; tur istedenfor &#229; yte, samt en Alm Svarten-hest som rett og slett var fryktelig lat. Resten har enten allerede v&#230;rt eller blitt tiln&#230;rmet treningsnarkomane.

Det inneb&#230;rer ikke at de ikke har protestert, kverulert eller v&#230;rt vanskelige. Men i det store og det hele trives de med jobben vi gj&#248;r sammen. Kanskje det er greia? Jeg behandler oss som et team og ikke den som en hest som skal gj&#248;re masse greier for meg?

G&#229;r det ann &#229; vedde rumpen sin bort? I s&#229;fall skal jeg begynne &#229; satse den i veddem&#229;l jeg vet jeg taper slik at den blir borte.

LisaFi
09-01-2008, 14:13
Det er godt mulig. Det har jeg ingen forutsettninger til å utale meg om.

Jeg ser ikke en sur, sint eller missfornøyd hest her. Langt derifra... Jeg ser en konsentrert hest, som vet hva spillereglene dreier seg om.

Jeg vil bare spørre deg om noe, eller kanskje også flere. Vet du 100% hvordan og hva klikkertrening går ut på, og har du noen gang forsøkt det 100% ? Ikke bare en godbit her og der men virkelig installert dette hos en hest?

For min del handler ikke dette om klikkertrening i det hele tatt, men meningen med å "mase" på en hest på den måten der.
Hva slags nytte har man av dette?

Så da sier svaret seg selv, nei, jeg har ikke brukt klikkertrening, da jeg aldri har sett noe behov for det. Ser slettes ikke bort i fra at jeg kommer til å gjøre det, da jeg synes alt som har med hest og trening å gjøre, er interessant, men ting må ha en mening for meg.

Å trikse med løs hest for å "imponere" ser jeg ikke nytten i, så så langt har jeg i alle fall ikke sett noe behov for det. Mulighetene for å drive med løse hester i stort omfang her i landet er uansett så liten (ridesentra etc), at det for meg virker en smule unyttig.

Det at hester skal vike for press, respektere menneskenes "rom", oppføre seg ordentlig og generelt være letthåndterlige ser jeg naturligvis nytten i, men for meg er det et litt annet kapittel enn det vi ser på akkurat denne filmen. :)

Hvor ville du hen med klikkerbiten, forresten? Kan godt hende det er meg som ser litt for enkelt på ting?

Kaja
09-01-2008, 14:30
&#197; trikse med l&#248;s hest for &#229; imponere? Kanskje Ellen Ofstad liker det hun driver med, akkurat som Insolita liker det hun driver med. Men jaja.

AvitasOleo
09-01-2008, 14:41
For min del handler ikke dette om klikkertrening i det hele tatt, men meningen med &#229; "mase" p&#229; en hest p&#229; den m&#229;ten der.
Hva slags nytte har man av dette?

S&#229; da sier svaret seg selv, nei, jeg har ikke brukt klikkertrening, da jeg aldri har sett noe behov for det. Ser slettes ikke bort i fra at jeg kommer til &#229; gj&#248;re det, da jeg synes alt som har med hest og trening &#229; gj&#248;re, er interessant, men ting m&#229; ha en mening for meg.

&#197; trikse med l&#248;s hest for &#229; "imponere" ser jeg ikke nytten i, s&#229; s&#229; langt har jeg i alle fall ikke sett noe behov for det. Mulighetene for &#229; drive med l&#248;se hester i stort omfang her i landet er uansett s&#229; liten (ridesentra etc), at det for meg virker en smule unyttig.

Det at hester skal vike for press, respektere menneskenes "rom", oppf&#248;re seg ordentlig og generelt v&#230;re letth&#229;ndterlige ser jeg naturligvis nytten i, men for meg er det et litt annet kapittel enn det vi ser p&#229; akkurat denne filmen. :)

Hvor ville du hen med klikkerbiten, forresten? Kan godt hende det er meg som ser litt for enkelt p&#229; ting?

Vel, for dine argumenter forteller meg ikke annet enn at du er fordomsfull og uvitende og da ville jeg vite om du snakker av egen erfaring eller bare i spekulasjoner og stigmatisering....

AvitasOleo
09-01-2008, 14:56
Hesten min er MER motivert, MER inspirert og MER engasjert enn den hesten der ser ut til å være. Hesten er motivert på meg og ikke på det jeg har i hånden. Den er motivert på selve treningen og ikke bare på det som kommer etter treningen. Jeg er på ingen måte født med spesielle egenskaper, og er ingen hestehvisker, jeg trener bare hesten min vanlig. Kanskje er stikkordet at jeg har det moro selv? Jeg bygger på hestens mestringsfølelse og forsøker hele tiden å få hesten til å pushe seg selv istedenfor at jeg pusher den. Lurer den litt rett og slett, men det funker da.

Nå har jeg eid et knippe hester opp igjennom, og også arbeidet med hest, og med svææææææært få unntak har jeg fått ekstremt treningsvillige hester. Unntakene som bekreftet regelen var en "Ferdinand" som filosoferte på tur istedenfor å yte, samt en Alm Svarten-hest som rett og slett var fryktelig lat. Resten har enten allerede vært eller blitt tilnærmet treningsnarkomane.

Det innebærer ikke at de ikke har protestert, kverulert eller vært vanskelige. Men i det store og det hele trives de med jobben vi gjør sammen. Kanskje det er greia? Jeg behandler oss som et team og ikke den som en hest som skal gjøre masse greier for meg?

Går det ann å vedde rumpen sin bort? I såfall skal jeg begynne å satse den i veddemål jeg vet jeg taper slik at den blir borte.

Jeg motsier deg ikke på noe av det du skriver, jeg har ingen anledning til å bedømme det.... ;) Og hesten på videoen er kun en av mange filmer og mange hester.

Jeg har selv jobbet og tilbragt så mye tid med Ellen at jeg vet hvor nøye hun er på å skille mellom hvilke hester som trenger den og den type belønning. Klikkertrening er ikke ensbetydende med godbit om noen tror det...

Det som er viktig å ta med seg når en driver med hest er at ikke alt fungerer på alle hester. Jeg har selv en unghest jeg kan benytte meg av mange forskjellige belønningmetoder på, han må ikke ha godbit for å yte. Men hoppa mi er som å skru på en bryter når det kommer til belønning med godbit... Hun gjør det hun får beskjed om, å responerer godt på å få ros og kos... men i det jeg tar med meg tasken å skal jobbe med klikker dukker det opp en motivasjon og en glede som jeg ikke ser ellers. Jeg kan til og med se en tydelig forskjell i hva jeg belønner med. Hun viser stor forskjell fra pellets til eks rosiner...

Så, poenget mitt er at selv om du ikke trenger den belønningen til din hest so en annen hest trenger så er det ikke dermed sagt at det er basert på feil motivasjon. Hvis vi går rundt å tror at vi er den eneste hesten vår ønsker å være sammen med så må vi tro om igjen..for slik er det ikke. Motivasjonen til å være sammen med deg er av en eller annen kilde, og kilden er forskjellig fra hest til hest...

insolita
09-01-2008, 15:16
Jeg motsier deg ikke på noe av det du skriver, jeg har ingen anledning til å bedømme det.... ;) Og hesten på videoen er kun en av mange filmer og mange hester.

Jeg har selv jobbet og tilbragt så mye tid med Ellen at jeg vet hvor nøye hun er på å skille mellom hvilke hester som trenger den og den type belønning. Klikkertrening er ikke ensbetydende med godbit om noen tror det...

Det som er viktig å ta med seg når en driver med hest er at ikke alt fungerer på alle hester. Jeg har selv en unghest jeg kan benytte meg av mange forskjellige belønningmetoder på, han må ikke ha godbit for å yte. Men hoppa mi er som å skru på en bryter når det kommer til belønning med godbit... Hun gjør det hun får beskjed om, å responerer godt på å få ros og kos... men i det jeg tar med meg tasken å skal jobbe med klikker dukker det opp en motivasjon og en glede som jeg ikke ser ellers. Jeg kan til og med se en tydelig forskjell i hva jeg belønner med. Hun viser stor forskjell fra pellets til eks rosiner...

Så, poenget mitt er at selv om du ikke trenger den belønningen til din hest so en annen hest trenger så er det ikke dermed sagt at det er basert på feil motivasjon. Hvis vi går rundt å tror at vi er den eneste hesten vår ønsker å være sammen med så må vi tro om igjen..for slik er det ikke. Motivasjonen til å være sammen med deg er av en eller annen kilde, og kilden er forskjellig fra hest til hest...

Jeg tror på INGEN måte hesten mins største ønske er å tilbringe tid med meg.Jeg har intet magisk forhold med min hest. Jeg tror ikke at jeg er det viktigste i hans liv. Veldig lite penny-fakter i mitt hestehold.

Jeg synes det er underlig av Ellen å legge ut slike videoer, og også å bruke en hest som Borka eller hva den heter i LT-videoen rett og slett fordi jeg anser det som dårlig reklame. Når det så gjøres så virker det jo som om hun synes det er bra/hestene går bra.

Jeg sier ikke at mat ikke kan brukes som motivasjon, alldeles ikke, men jeg har jo nå trent et stort antall hester uten mat som motivasjon og fått villige hester. Da ser jeg ingen grunn til å basere så store deler av treningen på noe slikt, særlig ikke når det legges ut "reklamevideoer" av det som skal være en av landets fremste "klikkere" og det etter mitt syn ser så trist ut, så frister det ikke til å legge om akkurat. Jeg synes for mye av oppmerksomheten ligger på maten. I mildere varianter kan jeg da definitivt finne på å bruke mat som forsterker.

Kanskje er klikkertrening en kjappere vei, hesten blir umiddelbart motivert, men jeg synes at min vei med å få hesten motivert av treningen i seg selv er en mer "ærlig" vei (ja jeg tror nemlig ikke at han fighter så hardt bare for et "dyyyyktig" fra meg bak der, jeg tror han får noe ut av treningen i seg selv).

LisaFi
09-01-2008, 16:36
Vel, for dine argumenter forteller meg ikke annet enn at du er fordomsfull og uvitende og da ville jeg vite om du snakker av egen erfaring eller bare i spekulasjoner og stigmatisering....

Uvitende om klikkertreningens innhold annet enn ros evt godbit i godt timet øyeblikk, ja, selvsagt? Jeg har jo sagt at jeg ikke har prøvd det, nettopp fordi jeg ikke har sett noe behov. Jeg sier også at jeg ikke ser bort i fra at jeg kommer til å sette meg inn i det og prøve, om jeg finner det nyttig eller interessant i en eller annen hestesituasjon som kommer på min vei. Hvordan det gjør meg fordomsfull skjønner jeg ikke, men det er vel ofte dem som er fordomsfulle som ikke skjønner det selv.

Hvem og hva du mener jeg stigmatiserer hadde jo også vært greit å få vite. JEG snakker om treningsmetoder- DU går på meg som person?

Hvis dine argumenter skal gli inn litt bedre hos meg så ville jeg gjerne få en bedre forklaring, og en utdyping, når du velger å gå så direkte på meg som person.

JEG ønsker svar på hva man ønsker å oppnå med slik trening, som for MEG (uvitende, fordomsfulle og stimatiserende meg,) virker unyttig, DU velger å svare med å kalle meg det ene og det andre. Om man da skal vurdere innholdet i argumenter, mener jeg at den som velger å dømme sin diskusjonpartner framfor å argumentere, er den som i utgangspunktet argumenterer dårligst.

Det at DU ser noe annet i en filmsnutt enn det JEG gjør kaller jeg å ha forskjellige meninger og oppfatninger. Etter min oppfatning skal du fint få lov til å mene, tro og trene på hva du vil - helt uten at jeg skal kalle deg verken det ene eller andre.

Jeg må innrømme at jeg interesserer meg mye for hester og deres natur, men også menneskenes motivasjon for å gjøre det de gjør med hester. I alle diskusjoner behøves en motvekt til alt skryt av det man diskuterer. Det at jeg velger å stille kritiske spørsmål til noe som andre setter stor pris på gjør ikke meg til noen dårligere person enn deg.

LisaFi
09-01-2008, 16:38
&#197; trikse med l&#248;s hest for &#229; imponere? Kanskje Ellen Ofstad liker det hun driver med, akkurat som Insolita liker det hun driver med. Men jaja.

Joda, joda, men hva er i det for hesten? Blir den sunnere, sterkere, lykkeligere? Mer velfungerende i visse typer trening? Eller er det ikke noen annen "nytte" i det?

S&#229; plutselig at det sikkert er ordet "trikse" dere reagerer p&#229;? Fant ikke annet ord i farta jeg, vet ikke hva jeg skal kalle det? Leke? Men &#229; leke foran kamera for &#229; vise hvor fint det g&#229;r m&#229; da grense opp mot &#229; "trikse" i alle fall?

Jeg vet av folk som bruker lignende metoder for temming av "ville" , unge, misforst&#229;tte, redde, problemhester etc. Det kan jeg forst&#229;, og se hensikten med, myyye bedre enn gammeldagse tvangsmetoder! Men &#229; leke slik med et nogenlunde "normalindivid" forst&#229;r jeg ikke hensikten med.
Hvis hensikten er leken i seg selv, so be it, da er det ikke spesielt interessant for meg, da jeg ikke har hest av akkurat den grunn (sier ikke noe om at andre gj&#248;r det, det f&#229;r v&#230;re deres sak).

Men om det er noe veldig positivt &#229; oppn&#229; med denne leken i andre sammenhenger er jo det interessant? Igjen, da g&#229;r jeg ut ifra et nogenlunde "normalindivid" av typen hest, som verken har hatt spesielt kranglete oppvekst eller d&#229;rlige k&#229;r/opplevelser av noe slag.

Bare lurer jeg alts&#229;?

SafiraogMarthe
09-01-2008, 17:50
Delte meninger her, så jeg skal skrive ned mine, og de kan IKKE forandres !

Jeg fikk snusen i Ellen Ofstad i for et år siden og et halvt år siden - da jeg kjøpte en hest som jeg trodde skulle være som en perle.
Den hesten var MANNEVOND, levde av å torturere mennesker og dyr.
Eg ble fortalt hele tiden "Selg henne, hun er ditt hun er datt" og ja, det sto i hodet mitt lenge. Ellen Ofstad filmene skulle jeg få se opptil FLERE ganger ! Jeg ble helt fascinert, men synes det virket litt for godt til å være sant.. Men jeg var desperat etter å prøve noe.
Hadde tidligere prøvd Monty Roberts metoder med join up. Men det endte med viltre bakhover flygende mot meg, og en rasende hest - for HUN tråkkes ikke på av noen !

Det hele begynte vanskelig, jeg fikk ikke helt til, så jeg bynte i det små. . Etter en sommer med Ellen Ofstad metoder var hesten helt anderledes. Jeg kunne gå inn i boksen hennes å bli mødt med vennelige øyner og ørene frem. Jeg kunne gå bak henne uten å være redd for å bli sparket. Jeg kunne snu ryggen til henne uten å bli angrepet.. og jeg hadde en fornøyd , trivelig hest på stallen og utenfor ! Etter hvært fant jeg mine egene metoder, og tok litt fra Per Werner Vogel, og beholdt endel fra Ellen.

Og når jeg leser innleggene her, så lurer jeg på , har dere studert måten hennes å jobbe på ? For det er TYDELIG at i hennes arbeid er hestene motiverte, fornøyde og glade. Og de blir IKKE tilbudt godbit for alt den gjør. Det viser hun og påpeker i filmene. Hun bruker kosing og kjeling og ettergift. Godbiten bruker hun mest når hun skal innlære en ting, ikke til forsterking .

Å jeg tror INGEN av oss i dette forumet er på det nivået at vi kan se ned på de "store" som Ellen, Per, Monty. Der er bare sånn at noen metoder fungerer for noen, men som virker helt svart for andre, der er bare sånn der er i hestemiljøet.

SafiraogMarthe
09-01-2008, 18:29
Glemte en ting..
Ser dere at hestene som Ellen jobber med tigger ? Nei ;p

Mathea
09-01-2008, 18:31
Synes det var kult jeg! Noen som vet hvordan man lærer hesten til å gå med beina lengre ut sånn som Ellen gjorde? Når hun gikk med beina ut så gjorde hesten det å :P

AvitasOleo
09-01-2008, 18:56
Jeg synes det er underlig av Ellen &#229; legge ut slike videoer, og ogs&#229; &#229; bruke en hest som Borka eller hva den heter i LT-videoen rett og slett fordi jeg anser det som d&#229;rlig reklame. N&#229;r det s&#229; gj&#248;res s&#229; virker det jo som om hun synes det er bra/hestene g&#229;r bra.

Denne m&#229; du nesten utdype litt.

Hvorfor er det underlig? Hvorfor var det s&#229; spesielt negativt &#229; bruke Borka som demo hest?
Dette omhandler overhodet ikke reklame, men snarere en motivasjon til deg som hesteeier og trener, en inspirasjon og idebringer.
Lurer faktisk p&#229; om jeg skal be Ellen ta en titt p&#229; denne kommentaren, kanskje hun selv vil svare??!!!!

I mildere varianter kan jeg da definitivt finne p&#229; &#229; bruke mat som forsterker.

Hva mener du med mildere varianter? Og er det ikke hesten som bestemmer hva som gj&#248;r den motivert nok til hva?

Kanskje er klikkertrening en kjappere vei, hesten blir umiddelbart motivert, men jeg synes at min vei med &#229; f&#229; hesten motivert av treningen i seg selv er en mer "&#230;rlig" vei (ja jeg tror nemlig ikke at han fighter s&#229; hardt bare for et "dyyyyktig" fra meg bak der, jeg tror han f&#229;r noe ut av treningen i seg selv).

Kjappere vei er det jo igjen hesten som bestemmer.. :-)

Sol
09-01-2008, 18:59
Delte meninger her, så jeg skal skrive ned mine, og de kan IKKE forandres !

Jeg fikk snusen i Ellen Ofstad i for et år siden og et halvt år siden - da jeg kjøpte en hest som jeg trodde skulle være som en perle.
Den hesten var MANNEVOND, levde av å torturere mennesker og dyr.
Eg ble fortalt hele tiden "Selg henne, hun er ditt hun er datt" og ja, det sto i hodet mitt lenge. Ellen Ofstad filmene skulle jeg få se opptil FLERE ganger ! Jeg ble helt fascinert, men synes det virket litt for godt til å være sant.. Men jeg var desperat etter å prøve noe.
Hadde tidligere prøvd Monty Roberts metoder med join up. Men det endte med viltre bakhover flygende mot meg, og en rasende hest - for HUN tråkkes ikke på av noen !

Det hele begynte vanskelig, jeg fikk ikke helt til, så jeg bynte i det små. . Etter en sommer med Ellen Ofstad metoder var hesten helt anderledes. Jeg kunne gå inn i boksen hennes å bli mødt med vennelige øyner og ørene frem. Jeg kunne gå bak henne uten å være redd for å bli sparket. Jeg kunne snu ryggen til henne uten å bli angrepet.. og jeg hadde en fornøyd , trivelig hest på stallen og utenfor ! Etter hvært fant jeg mine egene metoder, og tok litt fra Per Werner Vogel, og beholdt endel fra Ellen.

Og når jeg leser innleggene her, så lurer jeg på , har dere studert måten hennes å jobbe på ? For det er TYDELIG at i hennes arbeid er hestene motiverte, fornøyde og glade. Og de blir IKKE tilbudt godbit for alt den gjør. Det viser hun og påpeker i filmene. Hun bruker kosing og kjeling og ettergift. Godbiten bruker hun mest når hun skal innlære en ting, ikke til forsterking .

Å jeg tror INGEN av oss i dette forumet er på det nivået at vi kan se ned på de "store" som Ellen, Per, Monty. Der er bare sånn at noen metoder fungerer for noen, men som virker helt svart for andre, der er bare sånn der er i hestemiljøet.

Da vil jeg spørre tilbake:

Har du sett Monty Roberts jobbe live? Eller har du lest bøker, sett videoer osv? jeg har sdett han jobbe live og har gjort meg opp en mening om det han faktisk GJØR, ikke det han sier at han gjør.

Har du vært på kurs med/sett Ellen Ofstad jobbe live? Eller har du sett videoer, lest ting hun har skrevet(hun har vel ikke gitt ut en obk, men har en fyldig hjemmeside)? jeg har sett Ellen Ofstad jobbe, vært på kurs med, diskutert ting med henne live OG jeg har sett videoer og lest ting hun skriver. på bakgrunn av dette har jeg gjort meg opp en mening om jobben hun gjør, ikke det hun sier/viser på en redigert video at hun gjør.

Har du vært på kurs med/sett peer W.Vogel jobbe live? Eller har du som meg bare lest bøkene hans? jeg har bare lest bøkene hans, og før jeg gjør meg opp en mening om det han faktisk GJØR, ikke hva han skriver, skal jeg på kurs å se mannen jobbe live. jeg har møtt han og snakket med han, men ikke om hest.

Med andre ord: jeg prøver å lære av alle de som hevder å kunne noe jeg ikke kan.. jeg studerer materialet deres, og så langt det lar seg gjøre studerer jeg teknikken deres.. etter at jeg ahr gjort begge deler føler jeg at jeg er kompetent til å vurdere hvorvidt det er noe for meg å hente, og eventuelt HVA, hos den enkelte trener.

SafiraogMarthe
09-01-2008, 19:00
Har lest i gjennom alt AvitasOleo skriver og jeg er s&#229; eni s&#229; ni !

SafiraogMarthe
09-01-2008, 19:05
Jeg har selv v&#230;rt sett Ellen jobbe live, ja. Og s&#229; lenge hennes metoder funger p&#229; min hest og jeg trives med &#229; jobbe s&#229;nn s&#229; g&#229;r jeg god for henne. Synes folk bynner &#229; bli altfor kritisk mot andre og litt "h&#248;y i hatten". Jeg ser ikke p&#229; meg selv som bedre en andre. Jeg ser derimot opp til de fleste.

Har sett live filmer som publikum har filmet av Monty, ja.

Per har jeg ikke sett jobbe, har lest boka &#229; selv hatt kontakt med han over telefon hvor han har v&#230;rt veldig hjelpsom og gitt meg r&#229;d om hva jeg skal gj&#248;re i situasjoner med Safira. Og de har funket.
Er ikke det det som teller? At metodene jobber sammen med hesten p&#229; deres vilk&#229;r og at trener og hest trives med det - JO !

Sol
09-01-2008, 19:20
[QUOTE=Team-SafiraogMarthe;728718]Jeg har selv vært sett Ellen jobbe live, ja. Og så lenge hennes metoder funger på min hest og jeg trives med å jobbe sånn så går jeg god for henne. Synes folk bynner å bli altfor kritisk mot andre og litt "høy i hatten". Jeg ser ikke på meg selv som bedre en andre. Jeg ser derimot opp til de fleste.

Og jeg syns endel svelger alt rått, tror like mye på alle og alt de hører andre si om alle.. og glemmer å være kritiske;) jeg mener at man kan LÆRE av alle som holder på med hest, fra Monty Roberts til nabojenta på 11 år... HVA man lærer av de forskjellige er ulike ting.. og jeg tror ikke at feks ALT Monty Roberts gjør, som fungerer for han, er sånne ting som jeg ville fått til å fungere.. eller som lager det resultatet JEG vil ha hos MINE dyr..

Jeg mener ikke at jeg er bedre enn noen av disse.. de har MANGE år flere enn meg i stallen og sammen med hest. De har EID egen hest lenger enn meg. men selv om jeg ikke mener at jeg er bedre enn dem, eller at jeg kunne gjort en bedre jobb enn dem, kan jeg da vel få lov til å si at noe av det de gjør ikke er den måten jeg ville ønske å gjøre det på? det er å være kritisk, og begrunne hvorfor man er kritisk.

Og tro du meg.. er jeg kritisk til noe Ellen Ofstad gjør og sier det her inne, er jeg IKKE redd for å si det samme til Ellen Ofstad live heller, om hun har lyst til å høre mine meninger! det ville vært veldig, veldig interessant det faktisk.. for kanskje kunne hun forklart mer rundt hva hun gjør, og de tingene jeg reagerer på.. sånn at jeg enten kunne forstått hvorfor, eller fortsatt å være uenig. det er alltid vanskelig å virkelig se hva andre gjør på en videosnutt, i en bok med bilder og tekst eller et sted ting er redigert.

Har sett live filmer som publikum har filmet av Monty, ja.

Per har jeg ikke sett jobbe, har lest boka å selv hatt kontakt med han over telefon hvor han har vært veldig hjelpsom og gitt meg råd om hva jeg skal gjøre i situasjoner med Safira. Og de har funket.
Er ikke det det som teller? At metodene jobber sammen med hesten på deres vilkår og at trener og hest trives med det - JO !

Selvsagt er det det som teller. men jeg syns ofte det er en lang vei mellom hva folk sier at de gjør, og hva de faktisk gjør med dyrene sine. man ser nemlig ikke seg selv sånn som andre ser en... Peer er en meget omdiskutert trener i Norge.. mange har mye negativt å si om hans metoder, av de som har vært på samlinger han arrangerer. jeg syns bøkene hans er fantastiske, og anbefaler dem i hytt og pine til alle jeg kjenner. Det betyr ikke at jeg anbefaler at de setter hesten sin hos P.W.V.. før jeg kan gjøre det, vil jeg se han jobbe, helst med en hest jeg kjenner til fra før.. for først da kan jeg si om han er en god trener, eller om han simpelthen er en god forfatter av hestebøker.

insolita
09-01-2008, 20:33
AvitasOleo: Vanskelig å quote tilbake når du gjør det sånn men.

1) Nå har jeg faktisk lånt ut LT-videoen min, ellers skulle jeg spolt frem og tilbake her og kommet med konkrete eksempler hvor og når. Jeg ser jo at vi ser to veldig forskjellige ting siden du ikke fatter hva jeg snakker om. Jeg ser nemlig en hest som for all del arbeider av fri vilje, men motivasjonen og iveren... Ja den synes jeg er totalt bortevekk.

Vi er flere som har sett denne LT-filmen og uavhengig av hverandre reagert spesielt på denne kaldblodsen. Jeg skjønner at du er av en annen oppfatning, og trolig Ellen også, men for meg ser det altså ut som om hesten ikke er i sitt ess, og derfor mener jeg at det er dårlig reklame for noen. Heldigvis hadde jeg fått smaken på LT før jeg så videoen, for den sekvensen der kunne drept motivasjonen min i hvertfall. Det er ikke det at jeg mener hesten liiiiider, jeg sier bare det at jeg forventer mer positive livsglade happy athletes, og at jeg heldigvis har sett bedre eksempler.

Du kan gjerne "sladre" til Ellen, jeg har absolutt ingen problemer med å stå for det jeg mener, men jeg har da også befunnet meg på forumet hennes tidligere og funnet ut at det igrunn er litt lite givende å diskutere slikt i den retningen. Tror ikke en av norge mest kjente trenere er særlig interessert i hva jeg mener, og hun må uansett forvente å bli diskutert når hun er en offentlig person som tjener penger på dette.

2) med mildere varianter mener jeg f.eks at jeg benytter gulrot til å strekke han langt bak mot bakparten. Eller jeg gir en gulrot etter endt treningsøkt. I dann og vann kan jeg kanskje når jeg trener LT stoppe treningen og gi en liten bit og, men det er ikke slik at jeg flyr med rumpetaske på magen, for så stor del tar det ikke. Mildere kan kanskje erstattes med sjeldnere? Eller sagt på en annen måte; han forventer ikke at det skal komme en gulrot, kommer den er det ren bonus. Godordene (især dyyyyyktig) hagler selvsagt under treningen.

3) må spesifisere klikkertrening med godis. Burde spesifisert i stad. Jeg er ikke i mot godt timet belønning, men altså den veldig jevnlige matbelønningen. Vet ikke riktig hva du mente med kommentaren din "kjappere belønning er det vel hesten som bestemmer" etter det jeg skrev. Selvsagt bestemmer hesten om den gidder å høre, og ikke alle hester er snopfokuserte selvsagt. Andre igjen (som min hund) blir helt vill av ønsket om å please så man kan få den biten. Om en hest er gjennomsnittlig interessert i mat, og gjennomsnittlig smart, så tror jeg nok at det å benytte mat i treningen gir et raskere resultat.

Særlig ser jeg vel og at det blir litt mye stop and go av det. Rett og slett at klikket gjør at hesten avbryter øvelsen og faktisk stopper opp og venter (evt. snur seg) på belønningen. Det er noe jeg personlig synes er masete.

MariW
09-01-2008, 20:35
Klikkertrening er sikkert positivt, men jeg ville aldri pr&#248;vd det, hvertfall ikke enda. Hvis jeg skal bruke klikker m&#229; jeg hvertfall eie en hest, s&#229; den bare forholder seg til en metode.

SafiraogMarthe
09-01-2008, 20:43
Og jeg tror ikke at feks ALT Monty Roberts gj&#248;r, som fungerer for han, er s&#229;nne ting som jeg ville f&#229;tt til &#229; fungere.. eller som lager det resultatet JEG vil ha hos MINE dyr..
Var akkurat det jeg mente i mitt f&#248;rste innlegg :) Ikke alt fungerer for alle.

Selvsagt er det det som teller. men jeg syns ofte det er en lang vei mellom hva folk sier at de gj&#248;r, og hva de faktisk gj&#248;r med dyrene sine. man ser nemlig ikke seg selv s&#229;nn som andre ser en... Peer er en meget omdiskutert trener i Norge.. mange har mye negativt &#229; si om hans metoder, av de som har v&#230;rt p&#229; samlinger han arrangerer. jeg syns b&#248;kene hans er fantastiske, og anbefaler dem i hytt og pine til alle jeg kjenner. Det betyr ikke at jeg anbefaler at de setter hesten sin hos P.W.V.. f&#248;r jeg kan gj&#248;re det, vil jeg se han jobbe, helst med en hest jeg kjenner til fra f&#248;r.. for f&#248;rst da kan jeg si om han er en god trener, eller om han simpelthen er en god forfatter av hesteb&#248;ker.

Rikti, men dersom h*n har skrevet eller fortalt om metoder denne personen bruker, og andre pr&#248;ver det - og de finner ut at det faktisk fungerer. Men n&#229;r du ser h*n jobbe, s&#229; er det ikke helt som de sier - til det negative. S&#229; m&#229; man jo se p&#229; det s&#229;nn, at det var egentli greit at h*n pyntet p&#229; det, for JEG fant en metode som fungerer for meg.

Og ja, vi m&#229; v&#230;re kritiske, men samtidig &#229;pen for &#229; pr&#248;ve nye ting. Merker &#229; bli "hengt" dersom man pr&#248;ver &#229; gi et vennelig r&#229;d, eller anbefale noe. Noen er s&#229; kritiske at de ikke en gang klarer &#229; si "Okey, takk for tipset. MEN hvordan fungerer det egentli?" For eksempel. Men folk angriper med motstander p&#229; noe de egentli ikke har pr&#248;vd eller h&#248;rt om f&#248;r.

LisaFi
09-01-2008, 21:13
H&#248;r n&#229; her, Safira/Marthe. Angriper?

Hvorfor kan man ikke f&#229; v&#230;re skeptisk til noe man ikke helt forst&#229;r hensikten med, for min del i alle fall? Skal man "kj&#248;pe" alt da, inntil det motsatte er bevist? Kunne blitt rimelig kaotisk? V&#230;re enig, fordi "alle andre er det"? Hva er det egentlig du &#248;nsker av folk? Jeg f&#229;r ikke helt tak i det.

Jeg skj&#248;nner at du f&#248;ler at "din ting" f&#229;r kritikk n&#229;, men det er ikke poenget her i det hele tatt? Men n&#229;r mener du man er kvalifisert til &#229; stille kritiske sp&#248;rsm&#229;l da? Hvor mange kurs m&#229; man ha f&#248;rst?
Er det forbudt &#229; tenke selv, M&#197; man velge "retning" som enten s&#229;nn eller s&#229;nn innen hest og hesteh&#229;ndtering?

Eller er det bare spesielle typer h&#229;ndtering eller metoder det ikke er "lov" &#229; stille sp&#248;rsm&#229;l ved? Selv om jeg ikke har v&#230;rt p&#229; kurs eller nyttegjort meg av slik type hestetrening/h&#229;ndtering betyr ikke det at jeg ikke i det hele tatt har satt med LITT inn i det, jeg har da lest bl.a Sol sin blogg om klikker, hvordan hun har brukt det p&#229; sine hester, jeg har sett filmer av flere forskjellige trenere og m&#229;ten de jobber p&#229;. S&#229; selv om jeg ikke har "meldt meg p&#229;" , s&#229; betyr ikke det at jeg er HELT gr&#248;nn p&#229; hva det dreier seg om heller.

Legg merke til at jeg IKKE &#248;nsker &#229; diskutere dette "p&#229; person", men p&#229; metode/tankegang. Det jeg har kommentert her i denne tr&#229;den, er (hovedsaklig) for min del; MIN personlige opplevelse av filmen i startinnlegget, ikke personen bak, historien bak etc.

Om noen kunne gi meg et svar p&#229; om jeg trenger &#229; lese mer ; dvs HVA er det man &#248;nsker &#229; oppn&#229; med slik "lek" (ref.tidligere innlegg fra undertengede), hadde jeg v&#230;rt takknemlig. :)

(Klikkermetode og bruksomr&#229;der har jeg utsatt til senere &#229; sette meg detaljert inn i, har en del andre prosjekter f&#248;rst.).

Julie og Kamy
09-01-2008, 21:32
ser ikke ut som samme hesten, men kan hende den første filmen er så most at hesten får et høyt kryss og litt rar bygning.

men den første videoen: syns ikke den var spess fin... er så vidt hesten gidder, ser ikke motivert ut i det hele tatt(om det ikke var for godbitene)

her er en annen, se hvor positiv denne hesten er og se på ørene som konstant følger "instruksen"

Den hesten så ut til å kose seg skikkelig:) Utrolig flott samarbeid:D

SafiraogMarthe
09-01-2008, 23:25
LisaFi:
Du har tydeligvis missforst&#229;tt mitt innlegg. S&#229; jeg synes du skal lese det en gang til.

V&#230;r kritisk, ja, jeg har ikke sagt noe om at vi skal sluke alt. Det jeg p&#229;pekte var m&#229;ten folk er kritiske p&#229;. Det m&#229; da g&#229; ann &#229; ha et forum med diskusjoner uten at folk skal hisse seg opp &#229; forsvare sine m&#229;ter med nebb &#229; kl&#248;r.
Da er liksom hele vitsen borte - hvis vi ikke kan l&#230;re noe og ta i mot r&#229;d.

Jeg vet hvordan der er &#229; bli hakket p&#229; &#229; v&#230;re den som desperat pr&#248;ver alt man kommer borti . Jeg var villig til &#229; pr&#248;ve alt - det kostet meg ingenting. Ingen sir : Gj&#248;r som Ellen, l&#230;r hesten &#229; leke med deg. For de fleste vil jo at hesten skal opptre rolig blandt folk ogs&#229; seg selv. Men det er noen som virkelig finner dette intressant, og da m&#229; vi ogs&#229; f&#229; lov til &#229; fortelle hva vi synes godt om det.
Jeg pr&#248;vde og fant mine egene metoder, og folk rundt meg tenkte "Hvorfor gidder hun? Den hesten er det alltid noe galt med, og m&#229;ten den oppf&#248;rer seg p&#229;!" Folk s&#229; ned p&#229; min m&#229;te &#229; behandle hesten min p&#229;. Men det var ikke mitt problem.
Min hest sparka etter sjenkelen min, jeg rappa til den med pisken. Etter et par ganger trengte jeg kun &#229; legge pisken forsiktig p&#229; rompa p&#229; henne og hun oppf&#248;rte seg -fordi jeg klarte &#229; ta henne i det hun skulle til &#229; gj&#248;re det.
Hun frykter ikke pisken og den brukes fortsatt som en "tryllestav" n&#229;r jeg rir. Jeg korrigerer bakpart med den bare ved &#229; donke litt forsiktig med den.
Og folk som s&#229; ned p&#229; meg har enda ikke sagt noe om fremgangen v&#229;r, fordi di ikke mente jeg gjorde det p&#229; "riktig" m&#229;te. Det synes jeg blir for dumt. Om du skj&#248;nner hvor jeg vil hen ?

Kaja
09-01-2008, 23:35
Jeg m&#229; f&#229; noen til &#229; filme meg og Meeg eller Enya en dag s&#229; jeg kan legge ut her og f&#229; synspunkter.. Syns hvertfall selv at det ser ut som de liker seg.. Jeg liker &#229; "leke" med hestene, fordi eks. Meeg blir litt mer motivert for jobbing senere i uka da, og hun synes det er superduperg&#248;y &#229; sl&#229; seg l&#248;s litt i blant.. :)

AvitasOleo
09-01-2008, 23:47
AvitasOleo: Vanskelig &#229; quote tilbake n&#229;r du gj&#248;r det s&#229;nn men.

1) N&#229; har jeg faktisk l&#229;nt ut LT-videoen min, ellers skulle jeg spolt frem og tilbake her og kommet med konkrete eksempler hvor og n&#229;r. Jeg ser jo at vi ser to veldig forskjellige ting siden du ikke fatter hva jeg snakker om. Jeg ser nemlig en hest som for all del arbeider av fri vilje, men motivasjonen og iveren... Ja den synes jeg er totalt bortevekk.

Vi er flere som har sett denne LT-filmen og uavhengig av hverandre reagert spesielt p&#229; denne kaldblodsen. Jeg skj&#248;nner at du er av en annen oppfatning, og trolig Ellen ogs&#229;, men for meg ser det alts&#229; ut som om hesten ikke er i sitt ess, og derfor mener jeg at det er d&#229;rlig reklame for noen. Heldigvis hadde jeg f&#229;tt smaken p&#229; LT f&#248;r jeg s&#229; videoen, for den sekvensen der kunne drept motivasjonen min i hvertfall. Det er ikke det at jeg mener hesten liiiiider, jeg sier bare det at jeg forventer mer positive livsglade happy athletes, og at jeg heldigvis har sett bedre eksempler.

Du kan gjerne "sladre" til Ellen, jeg har absolutt ingen problemer med &#229; st&#229; for det jeg mener, men jeg har da ogs&#229; befunnet meg p&#229; forumet hennes tidligere og funnet ut at det igrunn er litt lite givende &#229; diskutere slikt i den retningen. Tror ikke en av norge mest kjente trenere er s&#230;rlig interessert i hva jeg mener, og hun m&#229; uansett forvente &#229; bli diskutert n&#229;r hun er en offentlig person som tjener penger p&#229; dette.

2) med mildere varianter mener jeg f.eks at jeg benytter gulrot til &#229; strekke han langt bak mot bakparten. Eller jeg gir en gulrot etter endt trenings&#248;kt. I dann og vann kan jeg kanskje n&#229;r jeg trener LT stoppe treningen og gi en liten bit og, men det er ikke slik at jeg flyr med rumpetaske p&#229; magen, for s&#229; stor del tar det ikke. Mildere kan kanskje erstattes med sjeldnere? Eller sagt p&#229; en annen m&#229;te; han forventer ikke at det skal komme en gulrot, kommer den er det ren bonus. Godordene (is&#230;r dyyyyyktig) hagler selvsagt under treningen.

3) m&#229; spesifisere klikkertrening med godis. Burde spesifisert i stad. Jeg er ikke i mot godt timet bel&#248;nning, men alts&#229; den veldig jevnlige matbel&#248;nningen. Vet ikke riktig hva du mente med kommentaren din "kjappere bel&#248;nning er det vel hesten som bestemmer" etter det jeg skrev. Selvsagt bestemmer hesten om den gidder &#229; h&#248;re, og ikke alle hester er snopfokuserte selvsagt. Andre igjen (som min hund) blir helt vill av &#248;nsket om &#229; please s&#229; man kan f&#229; den biten. Om en hest er gjennomsnittlig interessert i mat, og gjennomsnittlig smart, s&#229; tror jeg nok at det &#229; benytte mat i treningen gir et raskere resultat.

S&#230;rlig ser jeg vel og at det blir litt mye stop and go av det. Rett og slett at klikket gj&#248;r at hesten avbryter &#248;velsen og faktisk stopper opp og venter (evt. snur seg) p&#229; bel&#248;nningen. Det er noe jeg personlig synes er masete.

Beklager kl&#248;nette lapping og liming...ikke s&#229; himla god p&#229; det greiene der:-)

1. Det kan seg v&#230;re at Borka illustrerer noe som er et poeng siden hun bruker akkuratt Borka. Noen hester understreker enkelte ting bedre enn andre og for at de som ser videoen skal l&#230;re mest mulig bruker hun riktig demohest. Jeg ser overhodet ikke en hest som ikke har det bra. Det ble lagt ved en link her av en araber som ble longert l&#248;s av en mann. Noen her sier at det var et flott samarbeid uten bel&#248;nning. Bel&#248;nningen er ikke mitt openg her men faktisk utrykket til hesten. Den bruker &#248;rene p&#229; samme m&#229;te som Ellens Fabuloso, bare at araberen b&#230;rer i mine &#248;yne et preg av usikkerhet og anspenthet. Den virker masette i den betydning at den er redd for &#229; ikke gj&#248;re eier tillags... Den andre som ble lagt ut, av Sol var det vel... I mine &#248;yne ser jeg der hester som er fullstedig tappet for energi og livslyst, de minner meg mer eller mindre om zombier. De minner meg om hestene til en viss trener...

Dette ser jeg overhodet ikke i Ellen sin video. Jeg ser en smart hest med selvtilit, kanskje litt i overkant om sant skal sies...med humoristisk sans samtidig som han trolig vet hva han skal gj&#248;re. At &#248;rene ligger bakover i enklete sekvenser er av, slik jeg leser den som mange andre hester, at den er konsentrert og kanskje et steg foran Ellen i hva som skal skje.

Det er en helt klar forskjell p&#229; Fabuloso og p&#229; Borka. De er/var ogs&#229; to helt forksjellige typer hester til sinns etter hva Ellen har fortalt. Men siden du mener motivasjoen er frev&#230;rende hos Borka, s&#229; ser du den vel hos Fabuloso da?;) Eller?

2. Nei, ikke sikkert hun gidder &#229; bruke tid her desverre....selv om nok kunne gitt deg et lang bedre svar p&#229; enkelte av de tingene du stusser p&#229; enn hva jeg kan. Men hun t&#229;ler &#229; bli diskutrert....og i mine &#248;yne er vel hun den som forholder mest profesjonell av de vi har.

3. Ja, jeg bruker ogs&#229; bel&#248;nning under stretching...da f&#229;r de gulr&#248;tter de m&#229; strekke seg etter de ogs&#229;. Men som jeg sa i sted s&#229; kan jeg p&#229; min unghest benytte meg av hvilken som helst bel&#248;nning...han er glad bare han f&#229;r oppmerksomhet og f&#229;r v&#230;re med der det skjer. P&#229; hoppa s&#229; fungerer ikke alltid kl&#248; og kos bel&#248;nningen s&#229; p&#229; henne m&#229; jeg se an. Vi driver n&#229; med spansk skritt og siden det er litt vanskelig &#229; skj&#248;nne at hun skal g&#229; et steg frem n&#229;r hun har satt ned det andre benet har jeg brukt rosiner for at hun skal anstrenge seg litt ekstra... 2 omganger med det s&#229; satt'n... Hva har jeg igjen for det? Jo hun ble s&#229; motivert at hun hentet frem litt ekstra for &#229; forst&#229; hva jeg mente. Jeg slipper &#229; terpe p&#229; noe til hun blir lei...

Du vil sikkert si da at dette er en kjappere m&#229;te &#229; gj&#248;re det p&#229;. Men det er fremdeles hun som bestemte at det var det som m&#229;tte til. Motivasjonen ellers var ikke stor nok til at hun &#168;orket&#168; &#229; forst&#229; mer.

Det at &#248;velsen avbrytes er i en periode under innl&#230;ring... Perioder av en periode vil man f&#229; mer av en ting enn en annen. Hvis man skal l&#230;re en hest da eks spansk skritt som Ellen viser p&#229; filmen s&#229; vil du ha en periode hvor man f&#229;r en hest som skraper kun h&#248;yre benet i bakken, inntil den forst&#229;r at det er ikke da klikket lenger kommer, men f&#248;rst n&#229;r den plasserer hoven konkret ned i bakken uten &#229; skrape, og senrere at den blir ytterligere bel&#248;nnet n&#229;r den l&#248;fter riktig ben som blir tutchet. S&#229; kommer man dit hvor jeg sto for noen dager siden, at hesten stepper frem vekselvis som bare det, men tar f&#229;r ikke med seg bakbena og blir da lang som et tre, svai som en hengek&#248;ye og det er igjen 5 cm f&#248;r magen g&#229;r i bakken.

Det er dette som er s&#229; utrolig artig. Man m&#229; virkelig v&#230;re konsekvent, konsentrert og meget presis for &#229; kunne gj&#248;re denne treningen helt perfekt. Man m&#229; jo faktisk tenke enormt mye selv... Hvordan i huleste skal jeg f&#229; henne til &#229; forst&#229; at hun ogs&#229; m&#229; ta et steg frem med bakbenet?!!! Tenke tenke...helt til jeg finner p&#229; noe smart. Hesten tenker jo minst like mye som en selv.....det kan man tydelig se.
Jeg synes jo det er veldig morsomt, at jeg da s&#229; enkelt kan vise hesten min hva jeg pr&#248;ver &#229; si...

S&#229; alts&#229;, klikket kommer senere og senere. Til slutt kan man forvente en adferd, og hesten bel&#248;nnes ikke lenger med klikket selv om man fremdeles roser. Klikker trening er ment som en innl&#230;ring. Hoppa mi f&#229;r ros for &#229; st&#229; musestille n&#229;r jeg legger benet mitt over ryggen hennes men hun klikkes ikke lenger for det, blandt mange andre ting jeg kan v&#230;re sikker p&#229; at hun b&#229;de har forst&#229;tt og kan. Med min unghest som er kun 2 &#229;r, er lett svimette og har liten hardisk som fort blir varm og overloadet, kan jeg hverken forlange eller kreve at han hverken skal forst&#229; eller kunne ting 100&#37; s&#229; derfor bruker jeg fremdeles klikker p&#229; han n&#229;r han utf&#248;rer oppgaver som jeg &#248;nsker av han. Men jeg vet at han har forst&#229;tt kommandoen Hooo, samt grunnleggende gangartskommandoer og &#248;velser s&#229; n&#229; g&#229;r klikkingen mest p&#229; finpussing og detaljer... Finnes det grunn til &#229; tro at han ikke har forst&#229;tt noe helt g&#229;r jeg tilbake til &#229; konsekvent bruke klikking.

Jeg kan forst&#229; at du kan oppleve det som masette men min erfaring da er at enten har ikke hesten forst&#229;tt reglene og avtalen deres, noe som jo er treners feil, man har ikke v&#230;re konsekvent nok, eller s&#229; er kanskje ikke godbit tingen &#229; bel&#248;nne med. Det finnes hester jeg har pr&#248;vd dette p&#229; som detter helt ut og som man faktisk f&#229;r gjort mindre konstruktivt med ved &#229; bruke godbit, enn ved &#229; bare kl&#248;.

Jeg pr&#248;vde dette p&#229; min venninnes hest da hun var vanskelig &#229; trimme. Og da det i tilegg var jeg som trimmet henne fant jeg ut at dette orker jeg ikke s&#229; vi pr&#248;ver klikker med godbit. Venninna mi var alltid tilstede. Hesten tok fullstedig av s&#229; fort hun ante luften av gulr&#248;tter. Da mener jeg helt mongo.. Jeg har aldri f&#229;tt raspet s&#229; lite p&#229; den hesten som da. Jeg pr&#248;vde et par ganger til og det ble litt bedre. Hun sto lenger og lenger i ro av gangen. Jeg snakket s&#229; med venninna mi igjen og vi gikk grundig igjennom hvordan denne avtalen fungerer mellom hest og menneske og hun mente hun var klar til &#229; pr&#248;ve. Vi tok et par runder med &#229; installere det og det fungerte ok n&#229;r jeg gjorde det, og tror det kunne blitt bra med flere runder og tid, og om hesten hadde v&#230;rt min men n&#229;r eier kom ble hun nesten g&#229;tt rett ned. Hesten mistet fullstedig bakkekontakten og ranet venninna mi for gulr&#248;tter....hun tok helt styringen. Venninna mi var nok ikke klar nok p&#229; spillereglene eller i kroppspr&#229;k men med slik adferd turde vi ikke pr&#248;ve mer, vi fant ut at denne hesten kan faktisk bli farlig &#229; holde p&#229; med om vi fortsetter med godbit s&#229; vi ga oss der. Venninna mi skulle tross alt h&#229;ndtere hesten i mellomtiden. I dag er det kun kl&#248;ing som gjelder og hesten er langt roligere selv om hun ikke har blitt s&#230;rlig bedre... Vi f&#229;r bare bruke tid.

S&#229;...som du leser men ogs&#229; da visst har skj&#248;nt s&#229; er ikke klikking ensbetydende med godbit. Det er hesten som avgj&#248;r hva som er tilstrekkelig motivasjon. Kurven til utdannelsesniv&#229;et er det ogs&#229; hesten som bestemmer.
Om man gj&#248;r dette riktig vel &#229; merke...;)

Lopke
10-01-2008, 00:49
N&#229; har jeg lest 18 sider og jeg er stadig ikke overbevist om at den hesten (p&#229; den f&#248;rste linken som Sol la ut) er hverken sur, agressiv eller dritlei.

Synes det var en flott film. Og er nok enig med Oleo, Renate og Hilde her.. EO virker til &#229; v&#230;re utrolig dyktig!! jeg er ikke noen fan, har ikke v&#230;rt p&#229; kurs, men har alle filmene hennes. Ikke kjempe imponert egentlig, men jeg likte denne filmen. Jeg har derimot sett PWV og det var ikke min greie.. S&#229;nn er vi jo s&#229; forskjellige.. (var en DEL mer dominans enn i dette)
Synes det skinner litt gjennom her at noen har litt negative holdninger/opplevelser til EO?? :rolleyes:

Dessuten ville jeg &#248;nske at noen av dere l&#230;rte &#229; quote skikkelig.. det med svar i fet skrift synes jeg er voldsomt irriterende &#229; lese. Tar bare 1 minutt ekstra &#229; trykke QUOTE][/QUOTE! p&#229; det man vil svare p&#229;. *sukk*

Ellers er har jeg jo tidligere skrevet ang bel&#248;nning hvor det funket veldig bra, med Satan f.eks n&#229;r han ikke ville bort til vogna. Og nei, jeg tror heller ikke at en panisk redd hest vil bli noe mer medgj&#248;rlig om den blir tilbudt mat som lokkemiddel. Tror fluktinstinktet kommer foran mat egentlig.

Ellers har jeg vel en hest som kunne v&#230;rt morsomt &#229; trene slikt med. Klikker og bel&#248;nning. Hun er matglad deluxe men reagerer veldig positivt p&#229; kl&#248;ing og.. f.eks l&#230;rte henne &#229; sparke fotball. Er sikker p&#229; dette hadde g&#229;tt fortere om hun fikk godis.

Litt av poenget slik jeg har forst&#229;tt det er vel ikke bare &#229; f&#229; hesten til &#229; gj&#248;re en greie for godisen, men at den forst&#229;r HVA du vil den skal gj&#248;re.. Ser overhodet ikke p&#229; dette som noen stakkars hest som blir presset til &#229; gj&#248;re noe den ikke vil (ikke at noen skrev det tror jeg, men fikk litt den f&#248;lelsen) Hallen hun holder p&#229; i er jo diger. Hesten kan jo bare g&#229; vekk, men den kommer jo igjen og jeg synes det ser ut som den leker og trives med det de gj&#248;r sammen.

Jeg ser ikke helt for meg hvordan jeg skulle klare &#229; "presse" Lopke til &#229; bli hos meg og g&#229; spanske skritt eller snu seg etter meg, hvis hun vitterlig ikke ville..

Og s&#229; lenge hesten gj&#248;r det for &#229; f&#229; godis selvom den i sitt hode ikke forst&#229;r HVORFOR den skal gj&#248;re det.. (for jeg tror ikke hester oppfatter sine spanske skritt som noe flottere &#229; se p&#229; enn traving i ring) s&#229; er vel det viktigste at hesten VELGER &#229; gj&#248;re det fordi den har lyst n&#229;r den f&#229;r en forst&#229;elig kommando og at den gj&#248;r det for &#229; f&#229; bel&#248;nning er det s&#229; galt da?

MariW
10-01-2008, 15:49
Jeg må få noen til å filme meg og Meeg eller Enya en dag så jeg kan legge ut her og få synspunkter.. Syns hvertfall selv at det ser ut som de liker seg.. Jeg liker å "leke" med hestene, fordi eks. Meeg blir litt mer motivert for jobbing senere i uka da, og hun synes det er superdupergøy å slå seg løs litt i blant.. :)

Er det ikke jeg som skal det da? :D

Kaja
10-01-2008, 20:10
Jo hvis du gidder, men f&#248;rst m&#229; jeg finne et kamera med filmfunksjon. :p

Hilde
10-01-2008, 20:27
I l&#248;pet av dette &#229;ret skal Ellen holde flere kurs her i Haugesund. Jeg utfordrer herved alle til &#229; v&#230;re med p&#229; et kurs og oppleve henne live. Da kan dere ogs&#229; f&#229; muligheten til &#229; diskutere disse tingene med henne og f&#229; en ordentlig forklaring.

For min egen del, har kurset med Ellen blitt redningen for meg og min hest. N&#229; forst&#229;r jeg han mye bedre og jeg er blitt LITT flinkere til &#229; formidle hva jeg vil. Enn&#229; trenger jeg MYE trening f&#248;r jeg kommer i n&#230;rheten av Ellens presise kroppspr&#229;k og timing, men det kommer seg. N&#229; forst&#229;r jeg i hvertfall selv hva jeg gj&#248;r galt n&#229;r hesten protesterer. Jeg har ogs&#229; funnet ut at der er langt mer effektivt &#229; "viske" enn &#229; "br&#248;le". Jeg gleder meg veldig til de neste EO kursene.

Kaja
10-01-2008, 23:55
Fin oppfordring. Om hun holder kurs i tr&#248;ndelag skulle jeg gjerne betalt for &#229; v&#230;re tilskuer eller noe s&#229;nt.

Azawakh
11-01-2008, 01:58
Skal vel skrive mer senere, men for min del så liker jeg ikke språket til Fabuloso, synes han ser sur ut.. Hester kan fint legge på ørene og lignende når de konsentrer seg/leker/jobber, men de har likevel et helt annet ansiktsuttrykk og helhet i kroppsspråket.

Det jeg ser i denne videoen er en hest som har meget godt temperament, og som kun fokuserer på godteriet.. Ser tydelig at ørene kun kommer fram når godtet er på vei, og ellers enjoyer han ikke selve øvelsen, kun belønningen.
Synes han ser frustrert og irritert ut, og tenker kun på å gjøre noe for å få godtet, ikke fordi øvelsene i seg selv gir ham noe..

Her er en video av hester som leker, med kraftige steil og bein og greier, men se på ansiktene deres og ørene, dette er HELT andre uttrykk:
http://www.youtube.com/watch?v=2PyO-fS449o

Noen som har sett hester som blir lei av å bli mast på av lederhesten/hester høyere i rang? For min del er det det jeg ser hos Fabuloso i denne "lekingen", men hvem vet ;)

AvitasOleo
11-01-2008, 13:46
Skal vel skrive mer senere, men for min del s&#229; liker jeg ikke spr&#229;ket til Fabuloso, synes han ser sur ut.. Hester kan fint legge p&#229; &#248;rene og lignende n&#229;r de konsentrer seg/leker/jobber, men de har likevel et helt annet ansiktsuttrykk og helhet i kroppsspr&#229;ket.

Det jeg ser i denne videoen er en hest som har meget godt temperament, og som kun fokuserer p&#229; godteriet.. Ser tydelig at &#248;rene kun kommer fram n&#229;r godtet er p&#229; vei, og ellers enjoyer han ikke selve &#248;velsen, kun bel&#248;nningen.
Synes han ser frustrert og irritert ut, og tenker kun p&#229; &#229; gj&#248;re noe for &#229; f&#229; godtet, ikke fordi &#248;velsene i seg selv gir ham noe..

Her er en video av hester som leker, med kraftige steil og bein og greier, men se p&#229; ansiktene deres og &#248;rene, dette er HELT andre uttrykk:

Noen som har sett hester som blir lei av &#229; bli mast p&#229; av lederhesten/hester h&#248;yere i rang? For min del er det det jeg ser hos Fabuloso i denne "lekingen", men hvem vet ;)

Jeg har jo en formening om dette, lik som deg og man m&#229; ikke alltid v&#230;re helt enige. Hehe.... Man leser tydeligvis hesters kroppspr&#229;k p&#229; ulike m&#229;ter men jeg vil bare kommentere et par ting.

Jeg s&#229; p&#229; videoen du la ved og jeg er helt enig med deg. Utrykket i denne leken er en helt annen. Forskjellen er at her er det 2 hester som leker, ingen mennesker samt at leken foreg&#229;r av eget tiltak. Vi mennesker kan ALDRI erstatte en hest i noe som helst sosialt blandt hester. Derfor blir hele v&#229;r v&#230;rem&#229;te en simulering og hester vet at vi er mennesker, dvs ikke hester. Hester vil alltid forholde seg til oss som mennesker og til hester som hester.

For meg er det ikke s&#229; himla viktig &#229; v&#230;re lederhest.. Jeg kan/har oppn&#229; respekt og vilje bare ved &#229; v&#230;re konsekvent, rettferdig og snill. Jeg f&#229;r ogs&#229; hestene mine til &#229; gj&#248;re de tingene jeg ber om bare ved &#229; v&#230;re kompis. At man er et vesen som hesten synes det er trivelig &#229; v&#230;re sammen med... Vi sp&#248;r hestene v&#229;re om &#229; gj&#248;re ulike ting, som Ellen gj&#248;r i videoen... Det er vel sv&#230;rt f&#229; hester som enyojer &#229; bli kommandert til &#229; gj&#248;re noe. Hadde hesten f&#229;tt velge fritt p&#229; &#248;verste hylle ville den vel strengt talt v&#230;rt sammen med kompisene sine hele tiden da hesten er en hest, samme hvor mye vi &#248;nsker &#229; tro at vi er hovedpersonen i hestens liv.. Men de aksepterer og gj&#248;r det av en motivasjonskilde i ulik grad mens noen hester ogs&#229; gj&#248;r det de f&#229;r beskjed om i redsel for en erfart konsekvens, som et piskeslag eller sporehugg.

Jeg er nesten 100&#37; sikker p&#229; at Ellens hester gj&#248;r dette like mye fordi de synes Ellen er kul &#229; v&#230;re sammen med, som man jo da kan kalle en motivasjon. Det skjer noe og det ligger en forventing i luften n&#229;r de tilbringer tid i sammen. Hester er ogs&#229; s&#229; forskjellige i v&#230;rem&#229;te at noen ganger hjelper det &#229; kjenne hesten for &#229; gj&#248;re en vurdering. Spr&#229;ket hans gidder jeg ikke si noe om igjen for jeg ser ikke det du ser men &#248;nsket bare &#229; si noen tanker rundt dette om v&#229;r position omkring hesten...

Og for &#229; svare p&#229; det du sp&#248;r om helt til slutt!! S&#229; m&#229; jeg bare svare nei til det... Jeg har aldri sett en lederhest mase p&#229; de andre til de blir lei. Er det en lederhest s&#229; har det vel en hensikt i en eller annen form som vi igjen ikke alltid er i stand til &#229; hverken se eller forst&#229;, kun de. ...

Tankene mine blir kanskje litt for dype til at det blir lett &#229; skrive de, som &#229; tenke de mener jeg... :rolleyes: ;)

Sofie&Lavageitene
11-01-2008, 13:51
Skal vel skrive mer senere, men for min del så liker jeg ikke språket til Fabuloso, synes han ser sur ut.. Hester kan fint legge på ørene og lignende når de konsentrer seg/leker/jobber, men de har likevel et helt annet ansiktsuttrykk og helhet i kroppsspråket.

Det jeg ser i denne videoen er en hest som har meget godt temperament, og som kun fokuserer på godteriet.. Ser tydelig at ørene kun kommer fram når godtet er på vei, og ellers enjoyer han ikke selve øvelsen, kun belønningen.
Synes han ser frustrert og irritert ut, og tenker kun på å gjøre noe for å få godtet, ikke fordi øvelsene i seg selv gir ham noe..

Her er en video av hester som leker, med kraftige steil og bein og greier, men se på ansiktene deres og ørene, dette er HELT andre uttrykk:

Noen som har sett hester som blir lei av å bli mast på av lederhesten/hester høyere i rang? For min del er det det jeg ser hos Fabuloso i denne "lekingen", men hvem vet ;)

Dette er jeg HELT enig i!

NinaFM
05-11-2008, 23:24
Hei.
Jeg ser her at det er utrolig mange som tror at Fabuloso er sur under leken med Ellen, vilket er helt feil.
Han vrir ørene når han er konsentrert, han ser helt lik ut når han leker ute på beite og når han viser seg fram for folk som titter på han og ler litt.
Fabuloso er en av de snilleste og mest ufarlige hester jeg har møtt og jeg hadde ikke hatt noen problemer med å leke med han sånn, siden jeg vet at han ikke gjør deg noe. Når han bukker under lek passer han alltid på og gå bort fra deg, og samme når han steiler. Hadde han vært en sur hest som ikke likte hva som ble gjort og kun gjorde det for godis tror jeg ikke han hadde brydd seg så mye om hvor du hadde stått.

TheaHøili
05-11-2008, 23:29

Jeg er selvfølgelig ikke enig her...
Fabuloso ser sur ut når han leker, om man bare ser på øra hans. om man ser resten av uttrykket til denne hesten ser man at denne hesten har det GØY!
Jeg kan også si det at denne hesten er ikke er så veldig fokusert på godiset, det er mer en bekreftelse for han at han har gjort noe riktig. Denne hesten er ikke veldig matmotivert, men heller oppmerksomhetsmotivert. Om det står 10 pers å ler av han kan han holde på sånn i evigheter og glemme ALT som hat med godis å gjøre for han ELSKER å vise seg frem.
De fleste av disse øvelsene her er det Fabuloso som selv har foreslått og Ellen bare forsterket, så å si at han ikke liker disse lekene og gjør det for kun godiset er jo helt på tryne.

Jeg har jobba Hos Ellen og vet godt at denne og alle de andre hestene hu har på gården synes omtrent alt som blir gjort med dem er gøy.
Man får heller ikke hester som leker sånn ved å bruke klikker, det kommer jo helt ann på hva man selv vil forsterke.

kombajatakk
05-11-2008, 23:30
Stiv denne hesten... syns han samler seg fint jeg

LisaFi
05-11-2008, 23:34
Hvis hestene er s&#229; "p&#229; jobb" at de er s&#229; konsentrerte, hvorfor karakterises det som &#229; "ha det veldig g&#248;y"? Jeg forst&#229;r det fremdeles ikke.

Jeg ser p&#229; det som en helt "vanlig" ARBEIDS&#248;kt med press, midre press etc, bare uten utstyr- i mine &#248;yne ikke s&#229; mye "lek". Tydelig for meg i alle fall at hesten mener det forventes ting av den, og at den ikke kan g&#229; og kule egget i favoritthj&#248;rnet sitt n&#229;r som helst?

Ikke det at jeg ser noe feil i &#229; jobbe hesten slik, om man har interesse av det, for all del. Men hvorfor presentere det som LEK?

NinaFM
05-11-2008, 23:38
Hvis hestene er så "på jobb" at de er så konsentrerte, hvorfor karakterises det som å "ha det veldig gøy"? Jeg forstår det fremdeles ikke.

Jeg ser på det som en helt "vanlig" ARBEIDSøkt med press, midre press etc, bare uten utstyr- i mine øyne ikke så mye "lek". Tydelig for meg i alle fall at hesten mener det forventes ting av den, og at den ikke kan gå og kule egget i favoritthjørnet sitt når som helst?

Ikke det at jeg ser noe feil i å jobbe hesten slik, om man har interesse av det, for all del. Men hvorfor presentere det som LEK?

Han må jo konsentrere seg for og gjøre noen av de øvelsene han gjør.
Grunnen til at det presenteres som lek er for at det er det det er. Når Fabuloso føler at han er på "jobb" så har han på utstyr og blir brukt litt mer og på en litt annen måte. Da er det gjerne lange tøyler eller ridning.

Om Ellen hadde stått og sagt at nå kan du gå og kule egget for deg selv så hadde han bare kommet med forslag til nye øvelser så de kunne lekt mer.

TheaHøili
05-11-2008, 23:38
Fordi det er det det er... Jeg er ganske sikker p&#229; at Fabuloso annser dette som lek

insolita
05-11-2008, 23:41
Jaggu er jeg glad jeg har hest som er superpositiv selv når jeg trener henne beinhardt jeg. Jaggu springer hun ikke opp de tunge bakkene med liv og lyst selv om det tydelig er tungt, med toppede ører. Om det er "brrrraaaa jente" eller mestringsfølelsen som driver henne vet jaggu ikke jeg, men jeg må ha en svært sterk og smart hest som kan lyse positivitet selv om noe er tungt og vanskelig. Og det tilogmed uten gulrot.

TheaHøili
05-11-2008, 23:47
Syns han samler seg fint! jeg ogs&#229;.

LisaFi
05-11-2008, 23:49
Jaggu er jeg glad jeg har hest som er superpositiv selv når jeg trener henne beinhardt jeg. Jaggu springer hun ikke opp de tunge bakkene med liv og lyst selv om det tydelig er tungt, med toppede ører. Om det er "brrrraaaa jente" eller mestringsfølelsen som driver henne vet jaggu ikke jeg, men jeg må ha en svært sterk og smart hest som kan lyse positivitet selv om noe er tungt og vanskelig. Og det tilogmed uten gulrot.

Hun KONSENTRERER seg ikke vet du... Godt vi kan få oppklart disse misforståelsene om vi trodde vi visste hvordan en positiv hest så ut. :)

insolita
05-11-2008, 23:52
Hun KONSENTRERER seg ikke vet du... Godt vi kan få oppklart disse misforståelsene om vi trodde vi visste hvordan en positiv hest så ut. :)

Pøsh. Hun har bare ekstremt mange hjerneceller så hun kan bruke et par av de til å virke sjarmerende samtidig.

kombajatakk
05-11-2008, 23:54

Ja for det er jo helt sikkert det TheaHøili og NinaFM vil frem til, at hesten må legge på øra for å tenke...
Jeg har forstått det som at Fabuloso legger på øra når han leker og konsenterer seg selv om han ikke er sur, men det virker som det ikke er så lett å forstå her inne nei...

insolita
05-11-2008, 23:56
Det er vel ikke akkurat bare ørebevegelsene det reageres på da. Det er hele greia. Men man ser jo hvor uenige man er når noen mener dette er flott samling og andre mener hesten er stiv.

LisaFi
06-11-2008, 00:01
Jeg har hatt samme opplevelse av all "frihetsdressur" jeg har v&#230;rt vitne til jeg. Og det er OK at hestene jobber, for all del!

Men at det presenteres som selvvalgt lek fra hestens side, den kj&#248;per jeg ikke uten videre alts&#229;. Selvvalgt foran et alternativ som heter mer eller annerledes jobb, kanskje. :)

N&#229;r man har jobbet med hesten slik at den lystrer sm&#229; signaler kroppsspr&#229;k etc som denne, tror dere hesten oppfatter slike "p&#229;bud" som s&#229; fryktelig annerledes enn &#229; jobbes med utstyr p&#229;? Om dette er det den er vant til, s&#229; oppfatter den det nok som JOBB, ikke "o herlige fritid"?

TheaHøili
06-11-2008, 00:04
Hesten M&#197; samle seg i de fleste &#248;velsene, ellers er de umulige &#229; gjennomf&#248;re. Og ut i fra en film med relativt d&#229;rlig kvalitet p&#229; youtube er det vanskelig &#229; se om han er stiv, jeg vet han ikke er det siden jeg har sett han omtrent hver dag i nesten et &#229;r. S&#229; slapp av alle som trur han er stiv, det er han ikke...

LisaFi
06-11-2008, 00:08
Men samlende &#248;velser, i et ridehus, med et menneske...? LEK eller ARBEID?

insolita
06-11-2008, 00:10
Da kan man diskutere grad av samling og "ektehet" ved den da.

LisaFi
06-11-2008, 00:12
Iberiske hesteraser har kortere og mer stakkato gangarter enn sine artsfrender digre ridep&#248;lser fra NordEuropa da. :)

insolita
06-11-2008, 00:18
Joda, klart det er en forskjell. Det er jo en grunn til at de ikke er høyest elsket på dressurbanen av dressurdommere.

TheaHøili
06-11-2008, 00:19
Fabuloso leker p&#229; samme m&#229;te med ellen p&#229; beite, eller med s&#248;nnen sin for den saks skyld... So lek, ja.

LisaFi
06-11-2008, 00:22
s&#229; flott! Jeg er ganske sikker p&#229; at de fleste hester jeg kjenner foretrekker &#229; beite om de f&#229;r muligheten, nemlig. :)

SOL P.R.E.
06-11-2008, 07:58

Signerer denne :D

Jeg får ingen god følelse av å se Fabuloso jobbe slik. Om det er slik som noen sier, at hesten "alltid" er slik, så er det etter min mening ennå mer negativt, for det sier jo noe om hestens gemytt, personlighet og arbeidsvilje.

En hest skal se stolt og positiv ut når den arbeider :)
Hesten din høres herlig ut Insolita, og hun ser jammen slik ut på bilder også!:)
Det stråler jo av henne, og det er sånn det skal være :) Syns nå ihvertfall jeg :)

Kaja&HP
06-11-2008, 08:37
Jeg kunne "drept" for &#229; f&#229; en mer positiv hest, han ser stort sett sur ut med mindre han eter eller vi leker. Trist er det! men det kommer seg.
syns ikke ellen ofstad sine hester ser s&#229; veldig glade ut heller, mer noe mekanisk

signerer Insolita

Kaja
06-11-2008, 08:52
Hesten har det jo ikke direkte gøy, leken er jo styrt, det er ikke vill lek hvor hesten bestemmer bevegelsene helt selv. Hadde det vært slik, så hadde ikke Ellen Ofstad klikket hver gang han gjorde noe hun tydeligvis ber om. Det er ikke lek, det er gjennomføring av ting hun har lært han, ser sånn ut hvertfall. Hadde hesten hatt det GØY, hadde vel ikke Ellen Ofstad trengt klikkeren til å belønne han, for da hadde de lekt med hverandre, og løpt rundt som tullinger evt?

Kaja&HP
06-11-2008, 09:37
sant det Kaja, men trening skal jo v&#230;re g&#248;y da ;)

insolita
06-11-2008, 09:39
Signerer denne :D

Jeg får ingen god følelse av å se Fabuloso jobbe slik. Om det er slik som noen sier, at hesten "alltid" er slik, så er det etter min mening ennå mer negativt, for det sier jo noe om hestens gemytt, personlighet og arbeidsvilje.

En hest skal se stolt og positiv ut når den arbeider :)
Hesten din høres herlig ut Insolita, og hun ser jammen slik ut på bilder også!:)
Det stråler jo av henne, og det er sånn det skal være :) Syns nå ihvertfall jeg :)

Takk for kompliment! Og jeg må si at de PRE'ene du viser også er mer slik jeg synes de skal se ut. Godt musklet og positive hester.

Kaja: Jeg er helt enig med deg! Kryss i taket!

Kaja&HP
06-11-2008, 09:40
Hvem av kajaene ?:P

insolita
06-11-2008, 09:41
sant det Kaja, men trening skal jo være gøy da ;)

Det skal det absolutt, og jeg mener det skal gi hesten nok moro selv uten snop. At treningen i seg selv skal være motivasjonsfaktor, ikke at hesten skal gå å vente på et klikk.

Kaja&HP
06-11-2008, 09:43
Nettopp!
selvom jeg selv trener min med klikker da, eneste han gidder. alt annet er kjedelig og han blir trass.
Men jeg h&#229;per etterhvert at jeg slipper s&#229;nt:)

insolita
06-11-2008, 09:48
Hvem av kajaene ?:P
Begge faktisk, men jeg hadde ikke fått med deg at du het Kaja;)

Kurre
06-11-2008, 15:19
Hesten har det jo ikke direkte gøy, leken er jo styrt, det er ikke vill lek hvor hesten bestemmer bevegelsene helt selv. Hadde det vært slik, så hadde ikke Ellen Ofstad klikket hver gang han gjorde noe hun tydeligvis ber om. Det er ikke lek, det er gjennomføring av ting hun har lært han, ser sånn ut hvertfall. Hadde hesten hatt det GØY, hadde vel ikke Ellen Ofstad trengt klikkeren til å belønne han, for da hadde de lekt med hverandre, og løpt rundt som tullinger evt?
Veldig enig med deg Kaja.(:D )

Dette smaker innlært adferd, ikke lek.

Kaja
06-11-2008, 17:01
D&#230;ven. :D

TheaHøili
06-11-2008, 17:06

Om det er lek eller ikke er jo opp til hesten å avgjøre, og siden jeg har sett Ellen og Fabuloso holde på sånn så synes jeg han ser veldig glad og lekete ut. Og man kan se ganske mye mer når man sitter på banen (ikke på lekteren) noen få meter fra dem, som for eksempel ansiktsuttrykk. Dette er ikke en bra film av dem med tanke på formatet det er filmet i.
Grunnen til at Ellen klikker hesten er fordi hun vil at øvelsene skal komme oftere så hun kan få et signal på det, ofte i denne filmen ser det ut som hun ber han om å komme med forslag og hun klikker de forskalgene hun vil ha. Når han hermer i spanske skritt så er det innlært, men det er også noe han elsker å gjøre. Han hermer på ting han ikke har lært også.
Å si at Ellen ikke hadde trengt klikkeren hvis han hadde hatt det gøy blir litt feil, for hver gang man trener en hest og den ikke får løpe og sprelle som den vil så har ikke hesten det gøy da. En hest kan kun ha det gøy om den får sprelle rundt. Nei, jeg VET Fabuloso har det gøy her, og Ellen har klikkeren for å gi Fabuloso bekreftelser om at hun syns det er kult og vil ha mer av det. Hester MÅ ikke løpe rundt som noen tullinger for å ha det gøy eller leke.

SOL P.R.E.
06-11-2008, 20:56
Hester MÅ ikke løpe rundt som noen tullinger for å ha det gøy eller leke.

Er det noen som har påstått det da?
Jeg har ikke noe problem med at vi krever litt arbeid av hestene, og tror heller ikke det er skadelig for dem å bli svette ;)
Derimot så mener jeg at hestene skal like å arbeide. Mye kan gjøres av de som trener/håndterer hestene, så hestene synes treningen er positiv. Mye avhenger nok også av hestens personlighet og arbeidsvilje.

Jeg vil vel ikke kalle det Fabuloso gjør verken for arbeid eller lek. Men det er jo en slags trening.
Uansett synes jeg ikke hesten gir et positivt inntrykk på videoen, og det har ingenting med at han ikke løper rundt som en tulling å gjøre :)

Det er kanskje ikke særlig snilt å diskutere en spesifik hest på denne måten, og jeg forstår om det oppfattes negativt av de som kjenner hesten/ekvipasjen. Men videoen ligger jo på et diskusjonsforum, og da kommer det fram ulike meninger.

TheaHøili
06-11-2008, 21:51
At det kommer frem ulike meninger er jo en ting, og Ellen som er en offentlig person vil bli diskutert. Men fordi hesten legger litt på ørene betyr ikke det at han er sur, og jeg som kjenner hesten VET at han setter stor pris på denne treningen og synes det er veldig gøy.
Min mening er at Ellen er kjempe flink med hester og minst like flink til å lære bort det hun kan. Jeg kan ikke huske å ha sett en hest misslike treningen hennes og hun varierer trening/treningsmetode ettersom hvordan hesten er. Fabuloso er den eneste hesten på gården som liker å "fjolle" på den måten som er vist på filmen.
Og ja selvfølgelig vil jeg forsvare Ellen så godt jeg kan siden jeg kjenner hun og hesten når jeg vet at det som blir sakt ikke stemmer.

LisaFi
06-11-2008, 22:06
Skulle &#248;nske du kunne si at det etter "min mening" ikke stemmer i alle fall...? Jeg tror ikke p&#229; at det finnes noen fasit, og akkurat derfor misliker jeg n&#229;r noen hevder &#229; ha det.

Da kan man heller formulere det som "for MEG.. bla bla bla".

Man blir jo alltid endel farget av "leiren man holder til i", og du er selvf&#248;lgelig farget av &#229; ha jobbet der og "tenkt s&#229;nn" i lang tid? Jeg betviler kke at damen er b&#229;de hyggelig og dyktig og en flink pedagog b&#229;de ovenfor to og firbeinte - men det er ikke alltid s&#229;nn at ett menneske har fasit p&#229; "n&#229;r er en hest i arbeid lykkelig", eller hva vi n&#229; diskuterer her?

Det finnes tydeligvis plenty hestefolk med erfaring som ser andre ting her enn det du mener &#229; se ogs&#229;? Er det fasit du har, eller er det din personlige mening?

insolita
06-11-2008, 22:11
Jeg tror man bare må være enige om å være uenig. Det er altså ikke bare ørene jeg reagerer på. Jeg lurer veldig på hva reaksjonene hadde vært om Gunda la ut en slik film av henne og Plankebrunen.

Jeg vet om hester som har vært på kurs med Ellen som slett ikke har likt henne. Noe annet er vel egentlig ikke å forvente, hun er da et menneske. Det er godt det finnes ulike treningsmetoder, for det er ulike folk og ulike hester.

Folk har ulike preferanser. Jeg liker individer som er godt musklet og som lyser treningsvilje og positivitet. Som ikke bråstopper og klipper med ørene når jeg belønner, men heller går inn for å imponere meg enda mer. Jeg vet at leking i flokken ikke er toppede ører hele veien, men jeg ønsker ikke å ta del i en slik lek da jeg synes den er voldsom, og synes dessuten det er såååå mange andre måter å ha moro på med hesten. En av de er fysisk trening som faktisk også kan være svært så "båndbyggende". En annen er kosing og massasje.

Såvidt jeg vet linket Ellen selv ut filmen som en skrytefilm, så at den er oppe og ute og åpen for diskusjon vet hun jo, og det er vel noen som har tipset henne om dette. Hun har vel neppe tid eller interesse av å delta i andre forumer, og det er jo også noen av oss som ikke har interesse av å være på hennes forum å diskutere den heller. Som du sa, en offentlig person.

TheaHøili
06-11-2008, 22:37
Jeg kan jo selvf&#248;lgelig si at min mening er at denne hesten har det g&#248;y, men n&#229;r jeg vet at den har det g&#248;y s&#229; kan jeg jo ogs&#229; si denne hesten har det g&#248;y eller hestens mening er at dette er g&#248;y.
Men uansett trur jeg folk her har f&#229;tt med seg hva jeg mener om denne saken s&#229; jeg trekker meg ut og skal pr&#248;ve &#229; ikke hoppe mer inn her n&#229;.

insolita
06-11-2008, 22:39
Jeg kan jo selvfølgelig si at min mening er at denne hesten har det gøy, men når jeg vet at den har det gøy så kan jeg jo også si denne hesten har det gøy eller hestens mening er at dette er gøy.
Men uansett trur jeg folk her har fått med seg hva jeg mener om denne saken så jeg trekker meg ut og skal prøve å ikke hoppe mer inn her nå.

Er du dyretolk og? *sorry jeg måtte bare, fniiiis*

NinaFM
06-11-2008, 22:54
En ting som forundrer meg litt akkuratt som det er tydlig at det forundrer Thea, er at det virker som at mange av dere tror dere kjenner denne hesten og hans måter og vise ting på.
Jeg møtte fabuloso første gang den dagen han kom til Norge og har sett han nesten hver dag etter det, så jeg vil påstå det at jeg vet hvordan han ser ut når han er sur eller grinete som mange tror at han er på filmen. Og på denne filmen er han verken eller, han er en fornøyd hest som bare leker med eieren sin.
Men jeg tror nok jeg sier som Thea at dette blir nok mitt siste innlegg i denne tråden da det ikke virker som om vi kommer til og bli enige.
Jeg syns det var bra sagt at vi får være enige om og være uenige så vi holder oss til det :)

Nina

Nimbus
06-11-2008, 23:03
Har bare lyst &#229; si meg enig med Nina og Thea... Har m&#248;tt Fabuloso personlig flere ganger, og ogs&#229; trent ham og lekt med ham, b&#229;de med og uten klikker. S&#229; jo, jeg mener jeg har bedre grunnlag for &#229; uttale meg enn en som kun har sett videoer. Uten at det betyr at jeg er dyretolk eller lignende.

Alocado
11-12-2008, 20:06
Jeg ser ofte hester som kan se litt grinete ut på slike videoer. Men jeg tror egentlige de ikke er sure. Jeg ser mange hester som har det "trynet" under lek i hesteflokken, og de virker ikke sure, bare lekne? Eller er jeg helt på jorde nå? Tenkt en del på det i det siste, siden det er mange slike videoer der folk kommenterer at hesten ser sur ut.

Jeg syns det så ut som en kjempe flott måte å trene hesten sin på, inspirerende!

Kaja
11-12-2008, 23:05
Han LEKER ikke, han utf&#248;rer jo komandoer - han jobber jo?

Alocado
12-12-2008, 11:25
Ja, men jeg ser ofte det "trynet"(s&#229;rry, kom ikke p&#229; noe annet ord for det..) n&#229;r hester er i fri lek i hesteflokken. Og da lurer jeg p&#229; om hestene kan kalles sure? Jeg p&#229;st&#229;r ikke noe, jeg lurer.

Kaja&HP
12-12-2008, 13:33
Lurer litt p&#229; det samme som Kiita, min ser s&#229;nn ut n&#229;r han konsentrerer seg (n&#229;r vi rir f.eks) og n&#229;r vi leker (han springer villmann p&#229; banen l&#248;s) men han gj&#248;r det ogs&#229; n&#229;r han leker med andre hester
er han liksom konstant sur da? siden han ikke har &#248;ra frem til en hver tid?

Alocado
12-12-2008, 15:36
Kaja var litt flinkere til &#229; forklare enn meg, det er akkurat det jeg mener og pr&#248;vde &#229; si:D

TheaHøili
12-12-2008, 16:17
Han LEKER ikke, han utfører jo komandoer - han jobber jo?

Hvem er du til å si at han ikke leker?
Den eneste som kan avgjøre det er jo hesten. Men uansett så synes han det er kjempe gøy og da vil jeg mene at han leker.
Lek er ikke nødvendigvis at en hest bare løper rundt og hopper og spretter, man kan bli fortalt hvordan man skal leke og fortsatt ha det ilke gøy.
Er det ingen her som har lekt en lek før som har regler, og alikevel ansett det som lek og ikke jobb?

Kaja&HP
12-12-2008, 17:11
De fleste leker har jo regler ;)

Birre
12-12-2008, 17:35
v&#229;r Quick Sugar (er bare lek da men, hehe)

http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/DSC_0075-1.jpg

http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/DSC_0077.jpg

http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/DSC_0022-1.jpg

Dette er ogs&#229; lek og en glad hest i flg Marthe, og da mener jeg hesten p&#229; vidoen til Ellen Ofstad er en meget lykkelig hest;)

TheaHøili
12-12-2008, 19:47
Dette er også lek og en glad hest i flg Marthe, og da mener jeg hesten på vidoen til Ellen Ofstad er en meget lykkelig hest;)

Dette blir jo bare for dumt. En hest er IKKE sur forde om den ikke har ørene rett frem.
Om du ikke smiler er du garantert forbanna. Idiotisk, merker at jeg blir litt oppgitt når tre personer inne på fh kjenner hesten og sier at den har det gøy og er glad, men så vet fortsatt de som bare har sett hesten på film mye bedre hvordan hesten har det.

Thea og Ronja
12-12-2008, 21:59
Kanskje noen skal si ifra til Marthe at hesten hennes blir brukt som eksempel plutselig? Siden bildene er dratt fra en annen tr&#229;d, om jeg har forst&#229;tt det riktig?:S

Kaja
12-12-2008, 22:08
Hvem er du til &#229; si at han ikke leker?
Den eneste som kan avgj&#248;re det er jo hesten. Men uansett s&#229; synes han det er kjempe g&#248;y og da vil jeg mene at han leker.
Lek er ikke n&#248;dvendigvis at en hest bare l&#248;per rundt og hopper og spretter, man kan bli fortalt hvordan man skal leke og fortsatt ha det ilke g&#248;y.
Er det ingen her som har lekt en lek f&#248;r som har regler, og alikevel ansett det som lek og ikke jobb?

Kanskje det KAN v&#230;re lek - men det er likevel kommandoer. ;)

Alocado
12-12-2008, 22:26
Kaja: N&#229;r hun l&#248;per og hesten l&#248;per etter da? Tror da ikke det er en kommando. Shamira gj&#248;r det hun og, og jeg har aldri l&#230;rt henne opp til det.

Min erfaring er at hester legger &#248;rene bakover n&#229;r de konsentrerer seg og n&#229;r de blir ivrige under lek, og tar bukksprang og hopper og leker seg.

Birre
12-12-2008, 23:26
Dette blir jo bare for dumt. En hest er IKKE sur forde om den ikke har &#248;rene rett frem.
Om du ikke smiler er du garantert forbanna. Idiotisk, merker at jeg blir litt oppgitt n&#229;r tre personer inne p&#229; fh kjenner hesten og sier at den har det g&#248;y og er glad, men s&#229; vet fortsatt de som bare har sett hesten p&#229; film mye bedre hvordan hesten har det.

Jeg tror faktisk at hesten sammen med Ellen Ofstad er en blid og forn&#248;yd hest. Det er vel det samme som deg jeg fors&#248;ker &#229; si; en hest som ikke n&#248;dvendigvis har toppede &#248;rer er ikke dermed en sur og plaget hest.

En hest som er oppmerksom og som "lytter" har ikke &#248;rene rett opp, men som denne hesten vi ser i videoen. Synd at du misforstod meg;)

Kanskje noen skal si ifra til Marthe at hesten hennes blir brukt som eksempel plutselig? Siden bildene er dratt fra en annen tr&#229;d, om jeg har forst&#229;tt det riktig?:SDet er vel ikke noe galt i &#229; quote innlegget til Marte i en annen tr&#229;d enn den opprinnelige? Det er blitt gjort i mange andre tilfeller og det er da ingen som har reagert p&#229; det.

St&#229;r det i forumsreglene at det ikke er lov?

Jeg ville vise dere hva en sur hest er, for denne ser jeg virkelig ikke som "leken".

Birre
12-12-2008, 23:34
Kanskje det KAN være lek - men det er likevel kommandoer. ;)

Er kommandoer ensbetydende med noe negativt? Det slår meg Kaia, at du er veldig til å gjøre ting om til noe negativt for hesten? En kommando - kall det "samspill", "kommunikasjon" eller "språk" mellom hest og menneske.

Er det negativt?

Å be en hest om å gjøre noe trenger ikke å være plagsomt på noen som helst måte. Jeg synes du enkelte ganger feiltolker kroppsspråket til en hest. Nå er Meeg veldig lett å lese med flate ører, vrengte øyne og rynker over nesen som viser forakt på lang vei. Men ører som ikke vender fremover er ikke nødvendigvis irritasjon.

Hester liker oppgaver, å bruke både hodet og kropp.

Kaja
12-12-2008, 23:36
Sant det Birre - jeg gj&#248;r kanskje mye til negativt - men det ER jo kommandoer. Om Meeg leker da, s&#229;nn vill lek der jeg ikke har kontrollen, men bare er med, vil jeg si det er lek- men n&#229;r jeg begynner &#229; sp&#248;rre om ting, s&#229; er det komandoer, selv om det ogs&#229; er litt lek for b&#229;de hest og menneske. S&#229; klart er ikke &#248;rer bakover negativt.

Jeg har sett p&#229; flere videoer siden mine f&#248;rste svar i tr&#229;den - og ja, han er konsentrert - men det er ikke LEK, det er kommandoer - som blir utf&#248;rt av en arbeidsvillig hest..

Birre
12-12-2008, 23:50
Sant det Birre - jeg gjør kanskje mye til negativt - men det ER jo kommandoer. Om Meeg leker da, sånn vill lek der jeg ikke har kontrollen, men bare er med, vil jeg si det er lek- men når jeg begynner å spørre om ting, så er det komandoer, selv om det også er litt lek for både hest og menneske. Så klart er ikke ører bakover negativt.

Jeg har sett på flere videoer siden mine første svar i tråden - og ja, han er konsentrert - men det er ikke LEK, det er kommandoer - som blir utført av en arbeidsvillig hest..

Jeg er delvis enig med deg. Hesten har ikke "frie tøyler" og leker med seg selv, om du forstår hva jeg prøver å si? Det er ikke fri lek - der kom det;)Den er sammen med Ellen Ofstad og gjør ulike bevegelser sammen med henne.
Dette er øvelser som er trent inn og som hun "ber" den om å gjøre når hun ønsker det.

Jeg mener og tror at en glad og arbeidsvillig hest som du selv sier, synes dette er morsomt og at det er et positivt stykke "arbeid". Ikke ser jeg på det som arbied i noen særlig grad heller, for hvor mye kreves det av hesten annet enn at den dilter rundt sammen med henne?

MEN jeg forstår at for deg er selve ordet "kommando" noe negativt ladet, på lik linje som du også ser på korreksjon, (straff er vel ordet du forbinder det med).

TheaHøili
13-12-2008, 00:06
Birre: Da er det greit, missforstod deg bare.

Kaja:Vi kan jo likegjerne kalle det signaler eller veiledningslinjer. Hesten er l&#248;s og den kan gj&#248;re som den vil, det er ingen tvang mellom Ellen og Fabuloso her. Syns det er mer lek enn noe annet jeg kan komme p&#229;, selv om det ikke er en fri lek der han bestemmer alle &#248;velsene.

Hadde ikke Fabuloso syntes det var noe g&#248;y hadde han sluttet &#229; leke. Skulle nesten &#248;nske alle kunne se han live og samtidig for da hadde han laget et show. Godis er ikke veldig forsterkende for han, men om folk ser p&#229; han og ler ol er han i ekstase og kan fjolle i evigheter.. heh

Thea og Ronja
13-12-2008, 08:07
Ja, men kanskje hun i hvertfall skal f&#229; forsvare seg? N&#229;r du kaller det en sur hest og det jeg husker var at Marte mente den lekte... (uten at jeg kan forklare det, men det kan sikkert Marte)

Eliza&Loppa
20-12-2008, 23:36
Siden Ellen er en god vennine så måtte jeg jo lese tråden (hjelpes) :rolleyes:

Fabuloso er en hest med STOR humor, fantastisk hest. Masse personlighet og med frihet til å utrykke seg selv. Han er absolutt ikke sint-sur.
Min hest har akkurat samme utrykket når vi leker sammen, herlig! Masse energi, vilje,humor og konsentrasjon :dusk:

Nina,Thea og Nimbus :vinke:

Fabuloso er ganske lik Loppa, selv om de er helt ulike av rase selvsagt.
(Bare så det er sagt, Loppa er min og ikke Thea sin....selv om hun liker å innbille seg det :;D: )

http://i32.photobucket.com/albums/d24/EliGis/147.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d24/EliGis/131-1.jpg

Thea og Ronja
21-12-2008, 00:37
WOW!!!!!! N-I-C-E HORSE!!!!! Hva slags rase?! S&#229; kraftig og pen da:ilu:*Thea flippa fullstendig her*

Kurre
21-12-2008, 00:38
Gjetter vel p&#229; Ardenner?

Nimbus
21-12-2008, 01:15
Jepp, Loppa er ardenner! Og hun er verdens kuleste n&#229;r hun leker...!

TheaHøili
21-12-2008, 01:44
Loppa ER min! Eliza bare passer hun for jeg skal flytte snart og kan ikke ha med to hester... ;)

Thea og Ronja
21-12-2008, 09:26
*sukk* den var breathtaking!

Howdi
21-12-2008, 09:38
Ja, m&#229; jo hoppe inn her jeg og (omsider, s&#229; denne tr&#229;den for en stund siden men har hatt s&#229; d&#229;rlig nettforbindelse..).

Jeg kjenner ikke Ellen. Og jeg har ikke alltid hatt like sansen for alt. Men at denne hesten er sur - ja det er renspikka l&#248;gn.... :D Hester i lek har ofte dette uttrykket. Verden over. Lykkelige, lekne hester som t&#248;r uttrykke seg selv - og f&#229;r lov til det - har nettopp dette som vi tradisjonellt ser p&#229; som sinte uttrykket i leken....

Akkurat som at &#248;rer bakover ikke n&#248;dvendigvis er sint hest - er ikke &#248;rer fremover n&#248;dvendigvis blid hest... ;) &#216;rer fremover er ofte et tegn p&#229; usikkerhet. Langt fra alltid - men mange ganger...

Man kan jo mene hva man vil om klikkertrenign og selvsagt, men veldig mange bruker jo godbit i den formen for trening, og da komer hesten ganske riktig inn for &#229; f&#229; bel&#248;nningen sin n&#229;r den h&#248;rer klikket... Det er nemlig mennesket som bestemmer det... ;) Jeg er veldig veldig glad i den formen for trening, og vant til det fra hund. Jeg elsker hester som er som denne til Ellen (dressurmessig har han jo en del igjen, men n&#229; leker vel Ellen mer enn hun finspikker dressur&#248;velser om jeg har forst&#229;tt riktig...).

Bitten&Betty
22-12-2008, 12:45
Jeg syns heller ikek dette ser ut som en sint hest, men mer som en konsentrert hest. Blir fasinert over hva en kan f&#229; til sammen med hesten dersom en bare f&#229;r til et godt samspill med den :)

Birre
27-12-2008, 14:26
Siden Ellen er en god vennine så måtte jeg jo lese tråden (hjelpes) :rolleyes:

Fabuloso er en hest med STOR humor, fantastisk hest. Masse personlighet og med frihet til å utrykke seg selv. Han er absolutt ikke sint-sur.
Min hest har akkurat samme utrykket når vi leker sammen, herlig! Masse energi, vilje,humor og konsentrasjon :dusk:

Nina,Thea og Nimbus :vinke:

Fabuloso er ganske lik Loppa, selv om de er helt ulike av rase selvsagt.
(Bare så det er sagt, Loppa er min og ikke Thea sin....selv om hun liker å innbille seg det :;D: )

http://i32.photobucket.com/albums/d24/EliGis/147.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d24/EliGis/131-1.jpg

Hærlige bilder av en lykkelig hest! Flott å se!